Externe hdd bewogen tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik plug zojuist mijn backup harde schijf aan en ik kom met mijn elleboog tegen het kabeltje aan waardoor de externe hdd (2,5”) heel eventjes omhoog komt en weer terug “valt” op de plek waar ik hem had neergezet.

Hoe weet ik nu zeker of dit schade heeft veroorzaakt?
Crystal disk info? Smart check doen? Of beter om de hard schijf nu te formateren en opnieuw te vullen met dezelfde data die ik ergens anders heb staan?

Harde schijf is gewoon benaderbaar en actief. Maakt zover ik het heb gehoord maakt deze geen gekke geluiden.

Hoe weet ik zeker dat ik in de toekomst nu nog deze hdd als betrouwbaar kan zien?

Extra info: Data staat nog op NAS en een extra externe hdd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaJVWdS5nPMK4aVY7tNly2ozodQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59H9YVrBCW5RiTN25y8j6ztp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Zakkenwasser op 12-06-2025 11:35 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een HDD kan echt wel wat hebben hoor, ze zaten ook gewoon in laptops vroeger..

Als hij verder geen rare geluiden maakt, SMART is goed, werkt prima, dan is er niets aan de hand.

Je kan eventueel een volledige sector test doen via een tooltje om alle sectoren even na te lopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Navi op 12-06-2025 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 10:00
Zakkenwasser schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:09:
Ik plug zojuist mijn backup harde schijf aan en ik kom met mijn elleboog tegen het kabeltje aan waardoor de externe hdd (2,5”) heel eventjes omhoog komt en weer terug “valt” op de plek waar ik hem had neergezet.

Crystal disk info? Smart check doen? Of beter om de hard schijf nu te formateren en opnieuw te vullen met dezelfde data die ik ergens anders heb staan?

Harde schijf is gewoon benaderbaar en actief. Maakt zover ik het heb gehoord maakt deze geen gekke geluiden.

Hoe weet ik zeker dat ik in de toekomst nu nog deze hdd als betrouwbaar kan zien?

Extra info: Data staat nog op NAS en een extra externe hdd

[Afbeelding]
Sorry maar je slaat nu echt door. Er is geen enkele aanleiding om te twijfelen aan je HDD.
Om iets te kunnen zeggen over de HDD zul je deze regelmatig moeten monitoren zodat je kan zien waar deze achteruit gaat. Preventief vervangen na een bepaalde gebruiksduur is ook aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Navi schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:31:
Een HDD kan echt wel wat hebben hoor, ze zaten ook gewoon in laptops vroeger..
Ik begreep juist dat de kwetsbaarste momenten juist tijdens opstart en data schrijven was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-06 15:00

Plainside

I browse when I'm at work

Okay, dus je vertrouwt de HDD niet in de basis, misschien dan een SSD halen als externe backup? Daar mee kun je (tot zekere hoogte) gewoon mee smijten en doen zonder zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:32
Zakkenwasser schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:09:
Wil je het echt zeker weten dan kan je een zogenaamde "bad sector test" op de schijf uitvoeren.
Daar zijn diverse tooltjes voor zoals het bekende HD Tune
Ook wel prima is deze zo te zien:
Macrorit Disk Scanner (Free Portable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
The_Doman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Wil je het echt zeker weten dan kan je een zogenaamde "bad sector test" op de schijf uitvoeren.
Daar zijn diverse tooltjes voor zoals het bekende HD Tune
Ook wel prima is deze zo te zien:
Macrorit Disk Scanner (Free Portable)
naja ziet er voor de rest gewoon goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaBYJi5rP-Ub3nxFNj0S7I7CJmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5zKGKzK9XOOPBzyjtZxWFv8.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor de tip.
Ik heb er weer vertrouwen in de schijf gekregen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-06 22:29
De G-sensor heeft de "val" niet eens geregistreerd en in de SMART tabel is niets afwijkends te zien.

Maaruh, in de toekomst de externe harddisk toch iets anders neerleggen (b.v. aan een langere kabel) en in die omstandigheden iets bewuster handelen?
Pagina: 1