Desktop computer Dell pentium 4 4 mb ram

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hobbyist-pc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 09:04
Wie kan me helpen .. Wanneer de computer een tijdje inactief is geweest dan start hij zeer moeilijk op . . ofwel werkt hij eerst zijn bios niet goed af en hangt hij . Na een paar maal starten moet dan F1 drukken dan veilige modus en wanneer hij uiteindelijk in Windows XP begint te scannen . Dan stopt hij halverwege en moet ik de stekker uittrekken om hem terug te kunnen starten . Terug na een paar maal, start hij win XP prima op en doet hij alles uren aan een stuk .De dag nadien idem . Moet wel zeggen , heeft jaren stil gestaan ,is van 2010 . .De condensatoren lijken mij allemaal goed te zijn. Zou het soms de voeding kunnen zijn ? .Deze heb ik nog niet nagezien .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAWdg8TyvdcONd04F4qAFrfEH2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXcqYRQrIHmQGaXAxZ1X6H3D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door hobbyist-pc op 20-05-2026 13:51 ]

Alle reacties

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

rdejongjr

Gnome

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNXr9FXfOkpqNPtGAFzZVampdzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J3bvmMf31VOaDS5YLWvclHAl.png?f=user_largeOnder de heatsink/fan al gecontroleerd?
Dat er nog geen smurrie uit komt betekend niet dat ze al een beetje gaar zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 11:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rdejongjr schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:54:
[Afbeelding]Onder de heatsink/fan al gecontroleerd?
Dat er nog geen smurrie uit komt betekend niet dat ze al een beetje gaar zijn.
Bingo.

Je hebt in ieder geval een gare cap, en waar een zichtbaar dood is kun je er blind vanuit gaan dat alle andere caps van zelfde type ook gaar zijn of op het punt van overlijden staan. Slechte caps rondom de VRM geven problemen in de spanningslevering aan CPU en dat kan exact dit soort bootproblemen veroorzaken.

Als ik kijk naar een pic van dat moederbord zie ik dat er een hele rij van zelfde type onder de CPU heatsink zou moeten zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8V97hNKb4J440UdFZEVnxmJFNk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9V4E1DlrSLF25JPGlmIIPo0I.jpg?f=user_large

Ik kan geen foto's vinden met voldoende resolutie om type van die caps te zien, waarschijnlijk 1000uF 16V, maar aanpak is vrij simpel:
- lees op de brakke caps wat hun capaciteit (in uF) en voltage (in V) is en tel hoeveel het er zijn van dat type.
- koop evenveel goede caps (Panasonic, Sanyo, Rubycon, Nichicon etc) met zelfde specs.
- desoldeer alle caps van zelfde type als zichtbaar dode.
- soldeer vervanging erop. Let op polariteit, min (witte streep) moet bij min (witte vlak op PCB) staan.

Oslik blyat! Oslik!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:52

rapture

Zelfs daar netwerken?

dion_b schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Tolerantie is 5% op alle positieve lijnen en 10% op de negatieve, en ripple moet <120mV zijn. Dit zit allemaal prima binnen die marges.

Wel controlevraag: was de voeding belast op moment van meting? Zo niet kun je beter nog een keer belast meten. Dat hoef niet zwaar te zijn, een oude harde schijf is meer dan genoeg last- zolang de 12V maar iets voor z'n kiezen heeft.

[...]

Theorie:
- Capaciteit moet gelijk zijn
- ESR moet gelijk zijn
- Voltage moet minimaal gelijk zijn
- Rastermaat en hoogte moet ook gelijk zijn (of je moet zeker zijn dat hoger geen kwaad kan ivm heatsinks e.d.) :o

Praktijk:
- Slechte caps voldeden zelfs toen ze nieuw waren waarschijnlijk niet aan hun opgegeven capaciteit of ESR specs.
- Hogere capaciteit heeft inherent lagere ESR ("dikkere draad")
- Kort door de bocht leidt hogere ESR tot meer ripple en warmteproductie (wat de levensduur vermindert)
- Als je vervangende caps "goed" zijn, dus low-ESR exemplaren van een goed merk, dan kun je juist met een stapje *lager* qua capaciteit dichter in de buurt komen van het gedrag van de originele caps. Maar met betere kwaliteit en dezelfde specs zal levensduur en betrouwbaarheid langer zijn.
- In de meeste gevallen kan een stap hoger geen kwaad, maar het hangt af van de functie van de cap. Als het puur als filter bedoeld is, kan het nauwelijks te hoog zijn. Maar als het een andere functie heeft (tuning bijv) dan is ook teveel capaciteit een uitdaging.

TLDR: als het even kan, vervangen met caps van goede kwaliteit/merk met zelfde specs als de oude kapotte.
Aanvullend aan het praktijk gedeelte:

Zoek de datasheets van de voedings-IC's op en je kan ontdekken dat een moederbordfabrikant op bepaalde plekken 4/5, 3/4 of 2/3 van de voorgeschreven capaciteit toepast.

Ter illustratie: een IC gezien op een andere moederbord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5bG2FM8gMuGDQoDDkXerfYzchg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zi1VMg5twSJHCPQ3SoX33tfc.jpg?f=fotoalbum_large

De besparingen terug te draaien is een keuze dat gemaakt kan worden.
Pagina: 1