Gekke situatie meterkast, vraag m.b.t. verzwaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-05 18:28

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik wil graag mijn eindgroep verzwaren i.v.m. een granny charger die daarop komt, deze trekt 16A continu.

De betreffende groep gaat naar het schuurtje, kabel is niet zo lang, betreft een grondkabel ong. 15 a 20 meter. Ik wil het allemaal netjes maken, dus ook met CEE stekker en al zodat ik zonder zorgen 16A continu kan laden. Een laadsessie duurt ong. 3 uur.

De betreffende groep zit nu op een 16A aardlekautomaat met uitschakelkarakteristiek B en lekstroom detectie A, foutstroom 30 mA. Deze wordt warm bij 10A continu heb ik gemerkt. Geen ramp, maar wel als hij op 16A zou gaan.

Bij inspectie in de meterkast ondervond ik wat gekke dingen. Het betreft de meest rechts onderste, rood omlijnd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqOKAwFYL3Fq8yIfG6Jc7LkjQI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubSiwtTOYzBgAiI1YVYCpV4f.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting als volgt, het rechtse component is de aardlekautomaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvUGgjEeAOr2PQU7LSlXfSCr7JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ui3RxNHLn7p29RmEP91vfdj2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk de volgende zaken op:
  1. De aardlekautomaat zit achter een aardlekschakelaar van 40A (zie eerste foto, 2e component van links). Deze schakelt ook uit bij 30 mA foutstroom en lekstroom type A. Dit lijkt me onhandig? 2 aardlekken achter elkaar en dan ook nog eens hetzelfde type?
  2. Op de onderste foto zie je dat de aardlekautomaat aan de onderkant is doorgelust met een vrij dikke draad, samen met een doorverbinder. Is dit wel verstandig? Je wilt wel goed contact hebben. Zie ook dit topic: Hager automaat in de meterkast defect
Kortom, ik zou gewoon de aardlekautomaat van 16A kunnen vervangen door eentje van 20A maar is dat wel zo handig? Kan ik de aardlekautomaat niet beter elimineren (er zit immers al een aardlekschakelaar voor) en gewoon vervangen door een installatieautomaat van 20A, en het allemaal netjes verbinden met een doorverbinder?

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-05-2026 15:35 ]

NOSIG

Beste antwoord (via _Christiaan_ op 16-05-2026 16:30)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1. Correct, dat is niet handig gedaan. Niet direct onveilig maar ook niet handig.

2. Ja, dat is prima. Die kamrails zijn gewoon platte stukken dus vormen een prima alternatieve kant van de kooiklem.

Lijkt er wel op dat je een bodemplaat in je kast mist, dat is niet okay :)

@IceM Onder is hier de afgaande kant van de aardlek. Gebruikelijk als de aardlek en bijbehoorende groepen naast elkaar geplaatst worden zodat er dan een kam-rail onder kan en de afgaande kant van de groepen gewoon boven zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 16-05-2026 15:42 ]

Alle reacties

Pagina: 1