WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Gekke situatie meterkast, vraag m.b.t. verzwaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 21:49

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik wil graag mijn eindgroep verzwaren i.v.m. een granny charger die daarop komt, deze trekt 16A continu.

De betreffende groep gaat naar het schuurtje, kabel is niet zo lang, betreft een grondkabel ong. 15 a 20 meter. Ik wil het allemaal netjes maken, dus ook met CEE stekker en al zodat ik zonder zorgen 16A continu kan laden. Een laadsessie duurt ong. 3 uur.

De betreffende groep zit nu op een 16A aardlekautomaat met uitschakelkarakteristiek B en lekstroom detectie A, foutstroom 30 mA. Deze wordt warm bij 10A continu heb ik gemerkt. Geen ramp, maar wel als hij op 16A zou gaan.

Bij inspectie in de meterkast ondervond ik wat gekke dingen. Het betreft de meest rechts onderste, rood omlijnd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqOKAwFYL3Fq8yIfG6Jc7LkjQI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubSiwtTOYzBgAiI1YVYCpV4f.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting als volgt, het rechtse component is de aardlekautomaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvUGgjEeAOr2PQU7LSlXfSCr7JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ui3RxNHLn7p29RmEP91vfdj2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk de volgende zaken op:
  1. De aardlekautomaat zit achter een aardlekschakelaar van 40A (zie eerste foto, 2e component van links). Deze schakelt ook uit bij 30 mA foutstroom en lekstroom type A. Dit lijkt me onhandig? 2 aardlekken achter elkaar en dan ook nog eens hetzelfde type?
  2. Op de onderste foto zie je dat de aardlekautomaat aan de onderkant is doorgelust met een vrij dikke draad, samen met een doorverbinder. Is dit wel verstandig? Je wilt wel goed contact hebben. Zie ook dit topic: Hager automaat in de meterkast defect
Kortom, ik zou gewoon de aardlekautomaat van 16A kunnen vervangen door eentje van 20A maar is dat wel zo handig? Kan ik de aardlekautomaat niet beter elimineren (er zit immers al een aardlekschakelaar voor) en gewoon vervangen door een installatieautomaat van 20A, en het allemaal netjes verbinden met een doorverbinder?

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-05-2026 15:35 ]

NOSIG

Beste antwoord (via _Christiaan_ op 16-05-2026 16:30)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1. Correct, dat is niet handig gedaan. Niet direct onveilig maar ook niet handig.

2. Ja, dat is prima. Die kamrails zijn gewoon platte stukken dus vormen een prima alternatieve kant van de kooiklem.

Lijkt er wel op dat je een bodemplaat in je kast mist, dat is niet okay :)

@IceM Onder is hier de afgaande kant van de aardlek. Gebruikelijk als de aardlek en bijbehoorende groepen naast elkaar geplaatst worden zodat er dan een kam-rail onder kan en de afgaande kant van de groepen gewoon boven zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 16-05-2026 15:42 ]

Alle reacties

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:52
edit:
onzin

[ Voor 94% gewijzigd door IceM op 16-05-2026 17:05 ]

...

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

1. Correct, dat is niet handig gedaan. Niet direct onveilig maar ook niet handig.

2. Ja, dat is prima. Die kamrails zijn gewoon platte stukken dus vormen een prima alternatieve kant van de kooiklem.

Lijkt er wel op dat je een bodemplaat in je kast mist, dat is niet okay :)

@IceM Onder is hier de afgaande kant van de aardlek. Gebruikelijk als de aardlek en bijbehoorende groepen naast elkaar geplaatst worden zodat er dan een kam-rail onder kan en de afgaande kant van de groepen gewoon boven zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 16-05-2026 15:42 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:43
Let op als je een langere tijd 16A trekt dan moet je ook 4mm² kabels er hebben liggen. De kabels worden anders ook warm voor een langere tijd wat niet zo goed is. Bij een laadpaal trekken ze standaard 5x4mm² als er met 16A per fase wordt geladen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Je lijkt nu een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar te hebben. De hager automaat (2e van links) is zo te zien een aardlekschakelaar.

De ABB aardlekautomaat zou direct op je hoofdschakelaar moeten zitten, met de draaddikte zoals hierboven aangegeven.

Van klussen krijg je grijze haren

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Bedankt! Heb inmiddels een kamrail en installatieautomaat van Hager besteld.

Ook grappig: er zit nu een kamrail in voor 1 'brede + 5 'smalle' units, de Hager KB5FN. Echter zoals je ziet mist de kamrail een stukje voor 1 'smalle' unit. Ik zag dat hij was afgezaagd aan 1 kant :') Blijkbaar hadden ze de KB4FN niet liggen en hebben ze gewoon een KB5FN gepakt en er 1 stuk afgezaagd.

Jammer, want ik heb juist die gene nodig waar 5 smalle units op kunnen. Dus heb gewoon dezelfde besteld.

NOSIG

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
DutchKel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:13:
Let op als je een langere tijd 16A trekt dan moet je ook 4mm² kabels er hebben liggen. De kabels worden anders ook warm voor een langere tijd wat niet zo goed is. Bij een laadpaal trekken ze standaard 5x4mm² als er met 16A per fase wordt geladen.
Dat is niet waar.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

_Christiaan_ schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:30:
Bedankt! Heb inmiddels een kamrail en installatieautomaat van Hager besteld.

Ook grappig: er zit nu een kamrail in voor 1 'brede + 5 'smalle' units, de Hager KB5FN. Echter zoals je ziet mist de kamrail een stukje voor 1 'smalle' unit. Ik zag dat hij was afgezaagd aan 1 kant :') Blijkbaar hadden ze de KB4FN niet liggen en hebben ze gewoon een KB5FN gepakt en er 1 stuk afgezaagd.

Jammer, want ik heb juist die gene nodig waar 5 smalle units op kunnen. Dus heb gewoon dezelfde besteld.
Rechtsboven zit een KB5FN, waarbij de laatste is afgedopt met gele kapjes. Ik vermoed dat de installateur die de ABB unit heeft bijgeplaatst, de onderste kamrail heeft afgekort. Het afzagen lijkt mij dus na oorspronkelijke installatie van de kast gedaan.

Van klussen krijg je grijze haren

• Septillion

Septillion

Maar je wilt toch nog steeds een eigen aardlekautomaat hebben voor de lader? Dus om hem niet achter de bestaande aardlekschakelaar te hebben kan je hem dus niet via een kamrail doen.

Als je overigens naar een CEE gaat zal je een CEE 32A moeten pakken als je naar 20A afzekeren gaat.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:41
Als je toch bezig bent: monteer ook gelijk een geschikte invoerplaat aan de onderzijde zodat de spin zijn web elders gaat maken.

Spel en typfouten voorbehouden

• de-wolff
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 09:23
Een normaal (goede kwaliteit) stopcontact kan ook 16A aan. en 2,5 mm2 draad is echt geschikt voor 16A. Bekijk je lader maar, daar zit denk ik ook gewoon 2,5mm2 draad aan. Wanneer je een gewoon stopcontact gebruikt, kun je je granny lader in geval van nood ook onderweg bij een woning gebruiken. Wat ik echter ook zie is 1 aardlekschakelaar voor 5 automaten. Normaal is 1 aardlekschakelaar per 3 automaten, het is niet per sé fout, maar er valt wel meer uit ingeval van aardlek. En als je laadstopcontact buiten zit is de kans op aardlek groter.

[ Voor 6% gewijzigd door de-wolff op 16-05-2026 19:55 ]

• DutchKel
Ik hoor dan graag hoe het zit want dit is wat 2 laadpaal installateurs en 1 laadpaal controleur tegen mij hebben gezegd. Die zeiden dat de 2,5mm² kabels bedoeld zijn tot max 16A maar niet bedoeld zijn voor continue 16A. Normale huishoudelijke apparaten verbruiken ook niet zo heel lang 16A. Zo ook de zekeringen van 16A, die zijn ook niet bedoeld voor langdurig 16A. De laadpaal die bij mij 16A levert moest volgens de handleiding ook op 20A zijn afgezekerd.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:38
2.5 mm2 wordt warm van 16A 8)7

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:38
DutchKel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:00:
[...]

Ik hoor dan graag hoe het zit want dit is wat 2 laadpaal installateurs en 1 laadpaal controleur tegen mij hebben gezegd. Die zeiden dat de 2,5mm² kabels bedoeld zijn tot max 16A maar niet bedoeld zijn voor continue 16A. Normale huishoudelijke apparaten verbruiken ook niet zo heel lang 16A. Zo ook de zekeringen van 16A, die zijn ook niet bedoeld voor langdurig 16A. De laadpaal die bij mij 16A levert moest volgens de handleiding ook op 20A zijn afgezekerd.
Altijd dikkere kabel leveren = niet na hoeven te denken.

Dikkere kabel leveren = meer marge.

Wat is een laadpaalcontroleur?

• DutchKel
Oilman schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:08:
[...]

Altijd dikkere kabel leveren = niet na hoeven te denken.

Dikkere kabel leveren = meer marge.

Wat is een laadpaalcontroleur?
De laadpaal controleur controleert of zijn collega de laadpaal goed had geïnstalleerd. Dat doet die steekproefsgewijs en bij de 2e laadpaal werd ik eruit gehaald.

Maar vreemd dat die laatste 2 het zeiden vanwege de marge aangezien de kabel er al lag. De installateur zei toen nog maar goed dat je hier al een 4mm² kabel hebt liggen anders mocht ik hem niet aansluiten. Alleen de automaat wat een 16A automaat was van de vorige laadpaal moest vervangen worden voor een 20A automaat, dat heb ik ook in de handleiding zien staan.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Weet je zeker dat je granny 16a doet? De meeste doen maar 10.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Septillion schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:41:
Maar je wilt toch nog steeds een eigen aardlekautomaat hebben voor de lader? Dus om hem niet achter de bestaande aardlekschakelaar te hebben kan je hem dus niet via een kamrail doen.

Als je overigens naar een CEE gaat zal je een CEE 32A moeten pakken als je naar 20A afzekeren gaat.
Nee het hoeft van mij niet op aparte aardlek. Ik woon hier nu 6 jaar en de aardlek is er nog nooit uit gegaan. De aardlek die er nu zit kan 40A aan; dit is voldoende voor de gebruikers die erachter zitten.

Het is wel interessant dat je vroeger max 4 groepen op een aardlek mocht hebben, maar dit maximum is komen te vervallen. Hierdoor kan de granny charger op een 5e groep achter de aardlek.
eLScha schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:47:
Weet je zeker dat je granny 16a doet? De meeste doen maar 10.
Ja, dit weet ik zeker :)
[...]

De kabeldikte discussie heb ik wel al aan zien komen. 4 mm2 heeft de voorkeur, 2,5 mm2 kan alleen indien aan voorwaarden wordt voldaan.

NOSIG

• BasKra
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 27-05 09:08
2,5 mm kan zeker 16A hebben, continu zelfs nog wel meer. 4mm is alleen nodig bij grote lengtes, omdat het spanningsverlies anders te groot is. En dan kun je tegen problemen aanlopen, waardoor je beveiligingin geval van problemen niet aanspreekt. Maar dat is dus niet zo als je aansluiting naast je meterkast zit. Google maar eens op maximale kabellengte.

Je mag inderdaad meer dan 4 groepen achter een aardlek, mits het risico op uitschakelen niet te groot wordt. Dat moet je als installateur dus bepalen. Advies: houd het bij max 4.

Let op of je lader een goede aardlek beveiliging ingebouwd heeft. Dus AC en DC aardlek. Meestal is dat wel, maar sommige goedkope laders hebben alleen AC. En dat is niet voldoende.

• Septillion

Septillion

Zo'n groep blijft een risico dus zou hem persoonlijk achter een almaar hangen. En als je dus een B20/30mA plaatste, een 32A CEE plus gebruiken.

En de perking van groepen achter een aardlekschakelaar is niet helemaal weg. Nu hoor je een evaluatie te doen van wat je aansluit. Vandaar dat je in praktijk dus gewoon nog steeds veel "max 4 en risico groepen als alamat" ziet.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Veel laders doen prima 32A(22kW) of 35A(8kW) enkel fase, alleen in Nederland sluiten we ze aan op een 16A zekering. De fabrikant heeft geen zin om na te denken en roept daarom standaard dat je 4mm2 moet gebruiken. Wat bij langere lengtes ook geen kwaad kan want dat begint spanningsval significant te worden en haal je geen 22kW meer maar 19kW. Voor de gemiddelde twee onder een kap woning met de oprit naast de voordeur is dat niet altijd nodig, die vijf meter kabel kan dan prima met 2.5mm2 als je max 16A gaat laden. Inderdaad wel met 20A afzekeren.

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-06 19:11

OmeJoyo

This is me

Je mag niet een aardlekautomaat plaatsen na een aardlekschakelaar. Je moet daar namelijk voldoen aan selectiviteit (Ja ook voor lekstroom), maar dat kan niet omdat dan de rest niet voldoet.

Momenteel zitten er 5 eindgroepen achter èèn aardlekschakelaar, dat mag ook niet. Maximaal 4.

De oplossing is hier waarschijnlijk een 20A aardlekautomaat die niet achter een andere aardlekschakelaar zit. Waarbij wel de vraag dan komt, hoeveel is je hoofdzekering?

Wat betreft de aders samen met de kamrail, dit mag er zijn soms wel vanuit de fabrikant voorschriften of de ader dan boven of onder de kamrail moet liggen. Dat kan je vinden in de documentatie van whatever je gebruikt.

Of je wel of niet 16 Ampere wilt trekken over een 16A groep is een discussiepunt op zich, maar als je toch naar 20 gaat geen probleem.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 09:31

NBK

Weercam-Avatar

De norm is bij veel fabrikanten dat je bij het ontwerp van het systeem de componenten niet meer dan 80% mag belasten. Dus een groep die continue 16A moet gaan leveren moet een 20A automaat krijgen. En probeer een beetje alles van 1 fabrikant te houden. Staat niet alleen veel netter maar zorgt er ook voor dat je zoveel mogelijk kunt werken met correct passende rails.

Een 2,5mm² mag nog wel op een 20A afgezekerde groep maar echt maar over korte afstand. Anders word de kortsluitstroom teveel beperkt en gaat de automaat niet uit.

Kabels mogen best wel een beetje warm worden maar het is wel zonde van de energie. Wat meestal word aangehouden is max 5% spanningsverlies.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Septillion

Septillion

Maar als je dus een hogere afzekering toepast geldt nog steeds dat alles achter die automaat die stroom aan moet kunnen. Dus als je afzekert met 20A mag je geen 16A CEE meer plaatsen.

En volgens mij spreekt de norm niet van selectiviteit maar komt die uit de netcode. En gezien de netbeheerder geen lekbeveiliging heeft is dat dus niet van toepassing. Maar zou het hier nog steeds niet willen natuurlijk want niet nodig.

• DutchKel
jadjong schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:35:
[...]

Veel laders doen prima 32A(22kW) of 35A(8kW) enkel fase, alleen in Nederland sluiten we ze aan op een 16A zekering. De fabrikant heeft geen zin om na te denken en roept daarom standaard dat je 4mm2 moet gebruiken. Wat bij langere lengtes ook geen kwaad kan want dat begint spanningsval significant te worden en haal je geen 22kW meer maar 19kW. Voor de gemiddelde twee onder een kap woning met de oprit naast de voordeur is dat niet altijd nodig, die vijf meter kabel kan dan prima met 2.5mm2 als je max 16A gaat laden. Inderdaad wel met 20A afzekeren.
Ah dat verklaart het. Je doet overigens wel een gevaarlijke aanname: dat de kabel 5 meter is. Bij mij is de kabel ongeveer 40 meter van de meterkast naar de laadpaal. Ik denk dat het dan wel verstandiger is om direct 4mm² kabel te nemen. Dan is het dus om zich wellicht in te dekken dat ze dan maar stellen dat je beter altijd 4mm² kabel kunt leggen.

• Rick.st
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 28-05 19:19
@Septillion ik wil je daar toch even op corrigeren. Dit is niet correct, volgens de nen1010 mogen er niet meer dan 4 afgaande groepen achter de aardlekschakelaar zitten. Hier heb je nu 5 afgaande groepen dat de bijgeplaatst groep aan een rcbo zit verandert dit niet.

@DutchKel met een b20 automaat kom je tot ongeveer 20 meter 3x2,5mm² prima weg. Mocht het vervangen moeten worden ivm spanningsverlies zou ik wel mee nemen om inderdaad mischien 5x4mm² te nemen mocht je mischien in de toekomst naar 3 fase systeem kunnen gaan.

@_Christiaan_ kleine tip mocht je de auto ook wilen gebruiken als thuisbatterij, moet je er rekening mee houden dat je niet over de 40a aan voedingen mag in deze kast. Dus bijvoorbeeld de som net+auto(+pv) mag niet meer dan 40a bedragen in de huidige kast.

• Septillion

Septillion

@Rick.st Dan wil ik jouw corrigeren, want dat is er dus tegenwoordig uit :+ Al blijft het dus een goede vuistregel.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 17-05-2026 17:50 ]

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:53
Check ook even de kabel naar je schuurtje. Bij mij ligt er een 2x1,5mm2 YMvK-as. Daar kwam ik achter toen ik een paar zonnepanelen op mijn schuurdak aanbracht.

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-06 21:07
Genoeg kennis hier, te veel zelfs want de topic starter krijgt t behoorlijk voor z'n kiezen. Niet alles is juist wat ik hier lees en dat brengt topicstarter in gevaar, want dr kans op ongelukken neemt opeens toe.

Tips:
  1. Is een ALS wel verplicht voor deze autolader, en zo ja, dan moet het een type B zijn. Geen A en zeker geen AC. Of die verplicht is weet de lader leverancier want soms zit ie daar ook al ingebouwd! ( zie ook opm 4)
  2. Als je echt 16A verwacht ( meten is weten!) dan voldoet een 16A automaat precies. Ook bij 16,5 A zal die er niet uit gaan.
  3. Elke verbinding in dit grote stroom circuit is een risico op brand. Zet m dan direct achter de HS!
  4. Al veel gelezen hier over 2,5 of 4 mm2. 2,5 voldoet achter een 16A beveiliging, maar 4 is inderdaad beter. Daar zijn gewoon tabellen voor in de nen1010 die je gratis bij NEN kunt krijgen.(account aanmaken)
  5. De schuko wcd mag dan 16A kunnen voeren volgens t opschrift, maar dat is in de doos. Meestal gaan mensen wcd's gebruiken en de pendikte is niet altijd volgens de norm. Wie 10A door een schuko wcd bekijkt met een thermocamera of na n uurtje de stekker beet pakt kan al rare dingen beleven! Cee is dan al heel wat veiliger en met 20A beveiliging MOET de wcd ook 20A zijn! Die vind je niet snel in Schuko, dus ook daar is een Cee beter.
  6. Elke wcd biedt iedereen de mogelijkheid om er iets anders in te steken (opstapelen) is de zekering dan wel de zwakste schakel, of fikt de wcd uit?
  7. Met een evt hoofdzekering (nuts) van 25 ben je al kritisch bezig want de selectiviteit moet 2 stappen zijn.
  8. Met een werkschakelaar voor 20A mag je het laadtoestel ook lokaal afkoppelen. Een ALS is dan niet meer verplicht want voor vaste aansluitingen geldt geen eis voor aanvullende bescherming tegen aardfouten.

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• Sebastian1313
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 22:45
Oilman schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:05:
[...]

2.5 mm2 wordt warm van 16A 8)7
Dat is inderdaad correct. Met een I van 16A zal dat bij 20 meter 2.5mm, een kleine 4 Watt warmte omzet per meter zijn. Is prima, maar is zeker te meten en/of te voelen.

• Septillion

Septillion

@jeroegro Hoeft niet altijd type B te zijn als deze al ingebakken zit in de EVSE.

Maar als je aardweerstand te hoog is (of deze niet weet) zal je als nog aardlekbeveiliging toe moeten passen. Maar als Type B als in de EVSE mag het een type A in de meterkast zijn.

Maar ging hier om een Granny en (uitzonderingen daargelaten) hebben al DC beveiliging.

• jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-06 21:07
Septillion schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:43:
@jeroegro Hoeft niet altijd type B te zijn als deze al ingebakken zit in de EVSE.

Maar als je aardweerstand te hoog is (of deze niet weet) zal je als nog aardlekbeveiliging toe moeten passen. Maar als Type B als in de EVSE mag het een type A in de meterkast zijn.

Maar ging hier om een Granny en (uitzonderingen daargelaten) hebben al DC beveiliging.
Okay,

Ik ging er van uit dat de poster weet waarom ALS is toegepast. Ik ken Granny niet, NEN1010 wel.

Overigens, een type A plaatsen voor alleen dit toestel is dus onzin als het vast is aangesloten. Zo ook voor " als je de aardweerstand niet weet" en zelfs niet altijd als die erg hoog is.

Er zijn dan immers geen klasse 1 componenten dus valt er niks te aarden. Wel bij een wcd van welk type ook, immers je weet niet wat een leek er in steekt! De laadpaal beveiligd de gebruiker voldoende.

Resumé, t is zo simpel nog niet.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroegro op 18-05-2026 13:49 ]

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.

• Jeffreyst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 06:28
Belast je een automaat meer dan 80% een langere periode 1 stap hoger afzekeren.

B karakteristiek nemen

16A paal = B20 automaat

32A paal = B40 automaat

Aardlekscheklaar in de paal = een normale automaat in de verdeelkast. Zit die er niet in. Dan een aardlek automaat nemen.

aftakken vanaf de bovenkant van de hoofdschakelaar.

20A= 4mm2 draad.

40A= 6mm2 draad.

Gr

Jeff

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Toch nog even een andere vraag omtrent de meterkast. Het komt erop neer dat ik me wat zorgen maak over het feit dat het hele huis op 1 fase van 25A lijkt te zitten, terwijl de netbeheerder de meterkast wel lijkt te hebben voorbereid op 3 fases. En 25A is erg weinig voor alle verbruikers thuis.

Vandaag begreep ik van een collega dat er voor je eigen installatieautomaat ook nog een hoofdzekering zit van de netbeheerder. Of 3 hoofdzekeringen in geval van 3 fase. Als die eruit klapt dan moet je de netbeheerder bellen. Het is natuurlijk onwenselijk dat de hoofdzekering eruit klapt.

Mijn meter geeft 3x230V aan, en in het display geeft pijltjes aan bij L1, L2 en L3. Volgens de site van Liander hebben wij een aansluiting van 3x25A. Kortom, alles wijst erop dat er 3 fasen binnenkomen. Maar de grap is dat er maar 1 fasedraad en 1 nuldraad naar onze installatieautomaten lopen. 25A zou een vermogen van 5,75 kW zijn.

De eerste installatieautomaat waar de stroom doorheen gaat in 'ons' deel is 40 A, zoals is te zien op de foto in de TS. Hieronder nogmaals, de grote installatieautomaat helemaal linksonder, niet de rood omlijnde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqOKAwFYL3Fq8yIfG6Jc7LkjQI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubSiwtTOYzBgAiI1YVYCpV4f.jpg?f=fotoalbum_large

Echter ik heb mijn auto al vaak zat op 13A geladen tijdens het koken op onze inductieplaat (wel maar op 2 pitten...), waarbij ook nog wel wat andere verbruikers hebben aan gestaan. Ik meen me te herinneren dat de meter wel iets van 6 a 7 kW aangaf. Toch is de hoofdzekering er niet uit geklapt (dit zou dus 5,75 kW zijn als het echt 25A is). Verder is het raar dat onze hoofd installatieautomaat 40A is, die zal er dus nooit uit klappen als de hoofdzekering maar 25A zou zijn.

Kunnen jullie mij hierin adviseren? Hoe kan dit nu?

NOSIG

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36

Reinier

\o/

Nee de aardlek kan 40A aan, het is geen 40A installatieautomaat.
Je hebt een aantal B16 automaten na de ALS zitten en een B16 alamat (met rood kader).
En alles op één fase ja.

Oh en linksonder is de hoofdschakelaar, ook 40A maar dat is géén aardlekschakelaar.

Ik zeg niks wat je niet al weet :D

[ Voor 26% gewijzigd door Reinier op 21-05-2026 23:59 ]

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik denk dat ik mijn antwoord al heb.

Blijkbaar is er inderdaad maar 1 fase aangesloten want ik zie nergens de andere fasedraden uit de meter en hoofdschakelaar komen. Deze zal op 25A gezekerd zijn met een hoofdzekering (smeltzekering) van de netbeheerder. Deze kan tijdelijk wat meer hebben, waardoor het dus inderdaad kan dat ik voor korte duur meer stroomafname heb kunnen zien dan 25A.

Ik heb op pagina 3 een grafiek kunnen vinden, daar zal het wel op lijken: https://download.hager.com/Hager.nl/whitepapers/whitepaper_smeltveiligheden_en_overbelasting.pdf

Niet echt wenselijk dus want in plaats van 40 ampere kan ik eigenlijk maar 25 ampere verstoken. (en kortdurig iets meer ampere). Als ik de auto oplaad dan is het dus ff opletten, en anders moet ik de meterkast laten aanpassen door een elektricien.

NOSIG

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:41
_Christiaan_ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:43:
Deze zal op 25A gezekerd zijn met een hoofdzekering (smeltzekering) van de netbeheerder.
Ik zou daar eerder een 1x35A of 1x40A verwachten.
1x25A komt echt maar zelden voor.

Spel en typfouten voorbehouden

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:51
Wel 3x25A waarbij slechts N+L1 aangesloten zijn op de meterkast. Gebeurt vooral bij woningbouwcorporaties.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Is er een manier om daar achter te komen? Als ik inlog op de site van de netbeheerder staat dat ik 3x25A aansluiting heb. Maar ik weet niet of de zekering dan ook 25A is.
edit:
heb deze vraag ingediend bij mn netbeheerder.

[ Voor 16% gewijzigd door _Christiaan_ op 22-05-2026 11:50 ]

NOSIG

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:32
_Christiaan_ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:43:
Is er een manier om daar achter te komen? Als ik inlog op de site van de netbeheerder staat dat ik 3x25A aansluiting heb. Maar ik weet niet of de zekering dan ook 25A is.
gewoon netbeheerder bellen en vragen hoe en of wat?

Lastige is wel, als je naar 3*25A wilt, zal je meesterkast er wel eerst voor gereed moeten zijn. dit zal een electricien moeten voorbereiden met een 3P hoofdschakelaar, voordat je netbeheerder eventueel 3*25A wil doorvoeren. Of je moet een aanvraag voor 1*40A aanvragen.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:52
Heb je een foto van wat verder af, waar ook de meter en hoofdzekering opstaat? Wat ik ken van hoofdaansluitingen met smeltzekeringen is dat er maar 1 van de 3 smeltzekeringen is geplaatst bij 1x25 of 1x35a. Bij jou lijken alle drie de fases gewoon aangesloten te zijn op de meter en er vanaf de meter maar 1 fase naar de groepenkast te gaan, anders gaf je meter ook niet aan dat alle drie de fases actief waren.

...

• mjl
  • Registratie: November 2001

mjl

Ugh

Septillion schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:41:

Nee dat hoeft niet aangezien je de 16A limiet hebt op de aangesloten apparatuur. Ik hoef ook geen stopcontacten in de woonkamer te plaatsen die 16A continu moeten kunnen (die zijn daar ook echt niet geschikt voor) omdat die op 16A af gezekerd is. Een 16A CEE is prima zolang je er maximaal 16A door laat lopen. Mocht er onverhoopt door kortsluiting meer dan 20A door komen slaat de automaat snel genoeg af voordat de CEE te warm zou worden en dan nog… op zo een moment moet je toch alles nakijken en eventueel vervangen bij schade.

Een B20 is een prima keuze. 4mm2 is wel beter wegens eventuele vermogens verlies en mocht je ooit sneller willen laden maar 2.5 mm2 voor zelfs 20A is gewoon prima voor 15m (mits goed gestript en afgemonteerd).
_Christiaan_ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:43:
Ik denk dat ik mijn antwoord al heb.

Blijkbaar is er inderdaad maar 1 fase aangesloten want ik zie nergens de andere fasedraden uit de meter en hoofdschakelaar komen. Deze zal op 25A gezekerd zijn met een hoofdzekering (smeltzekering) van de netbeheerder. Deze kan tijdelijk wat meer hebben, waardoor het dus inderdaad kan dat ik voor korte duur meer stroomafname heb kunnen zien dan 25A.

Ik heb op pagina 3 een grafiek kunnen vinden, daar zal het wel op lijken: https://download.hager.com/Hager.nl/whitepapers/whitepaper_smeltveiligheden_en_overbelasting.pdf

Niet echt wenselijk dus want in plaats van 40 ampere kan ik eigenlijk maar 25 ampere verstoken. (en kortdurig iets meer ampere). Als ik de auto oplaad dan is het dus ff opletten, en anders moet ik de meterkast laten aanpassen door een elektricien.
Als ik het zo zie en als je inderdaad een 3x25A aansluiting hebt dan heb je gelijk dat er maar 1 fase aangesloten is. Om de 3 fasen te gebruiken ben ik bang dat je aan een hele nieuwe groepenkast vast zit en een achter bord want er zal geen monteur met zegelrecht zijn die hier een 3 fase hoofdschakelaar wil monteren aangezien de kast niet aan de huidige normen voldoet (vervelende is dat de laaste Electricien die aan de meterkast werkt verantwoordelijk kan worden gehouden voor eventuele schades door onveilige kasten en de meest gebruikte norm voor mijn gevoel heel vaak veranderd).

Een goede Electricien kan het wel allemaal in 1x doen, die mag de andere 2 fasen er zelf bij aansluiten (aanname is dat er inderdaad 3 zekeringen van 25A in je aanvoer zitten).

[ Voor 44% gewijzigd door mjl op 22-05-2026 12:20 ]

-------

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
IceM schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:07:
Heb je een foto van wat verder af, waar ook de meter en hoofdzekering opstaat? Wat ik ken van hoofdaansluitingen met smeltzekeringen is dat er maar 1 van de 3 smeltzekeringen is geplaatst bij 1x25 of 1x35a. Bij jou lijken alle drie de fases gewoon aangesloten te zijn op de meter en er vanaf de meter maar 1 fase naar de groepenkast te gaan, anders gaf je meter ook niet aan dat alle drie de fases actief waren.
Ik zit nu even op werk dus ik kan geen foto maken. Maar het is precies wat ik ook observeer: Meter geeft 3 fases actief aan, maar er loopt maar 1 fase naar mijn groepenkast. (Het draad linksonder op de foto)

Vraag is nu dus of de netbeheerder een 25A hoofdzekering heeft geplaatst in het verzegelde kastje. Zo ja dan is het opletten met de verbruikers ;) Maar die vraag heb ik inmiddels uitgezet bij mijn netbeheerder.

NOSIG

• Septillion

Septillion

@mjl Simpel gezegd, nee dat is niet okay. Want die stopcontacten in je kamer hebben wel gewoon een 16A rating :)

Want het gaat er niet om "wat je normaal" aansluit. Maar dat als je overhoop dus wel iets aansluit dat het veilig blijft. Vandaar dat je standaard stopcontact ook niet op een 32A groep mag ook al zou je de bekabeling wel dik hebben.

Zwakste schakel in de installatie bepaald de maximale afzekering.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 22-05-2026 12:19 ]

• mjl

mjl

Ugh

Septillion schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:19:
@mjl Simpel gezegd, nee dat is niet okay. Want die stopcontacten in je kamer hebben wel gewoon een 16A rating :)

Want het gaat er niet om "wat je normaal" aansluit. Maar dat als je overhoop dus wel iets aansluit dat het veilig blijft. Vandaar dat je standaard stopcontact ook niet op een 32A groep mag ook al zou je de bekabeling wel dik hebben.

Zwakste schakel in de installatie bepaald de maximale afzekering.
Genoeg stopcontact die een continue belasting rating hebben van 10A en 16A piek belasting. Ik zou bijv een zware verbruiker die meer dan 10A trekt niet op een reguliere WCD aansluiten (minimaal perilex maar liefste een CEE

-------

• Septillion

Septillion

@mjl Dan hebben ze dus een 16A rating en is het prima. Dat het niet de beste stekker is voor 16A continue is wat anders.

Maar CEE 16A heeft geen 16A als max dus mag niet achter een B20.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
In België is schuko volgens mij wel standaard afgezekerd op 20A. Wellicht dat daar het verschil zit.

NOSIG

• mjl

mjl

Ugh

OmeJoyo schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:57:
Je mag niet een aardlekautomaat plaatsen na een aardlekschakelaar. Je moet daar namelijk voldoen aan selectiviteit (Ja ook voor lekstroom), maar dat kan niet omdat dan de rest niet voldoet.

Momenteel zitten er 5 eindgroepen achter èèn aardlekschakelaar, dat mag ook niet. Maximaal 4.

De oplossing is hier waarschijnlijk een 20A aardlekautomaat die niet achter een andere aardlekschakelaar zit. Waarbij wel de vraag dan komt, hoeveel is je hoofdzekering?

Wat betreft de aders samen met de kamrail, dit mag er zijn soms wel vanuit de fabrikant voorschriften of de ader dan boven of onder de kamrail moet liggen. Dat kan je vinden in de documentatie van whatever je gebruikt.

Of je wel of niet 16 Ampere wilt trekken over een 16A groep is een discussiepunt op zich, maar als je toch naar 20 gaat geen probleem.
Selectiviteit is niet verplicht, en ook niet meer onderdeel van de norm in Nederland. Het is wel aan te raden. Een aardlek achter en aardlek kan prima, maar het voegt niks toe.

-------

• mjl

mjl

Ugh

Septillion schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:27:
@mjl Dan hebben ze dus een 16A rating en is het prima. Dat het niet de beste stekker is voor 16A continue is wat anders.

Maar CEE 16A heeft geen 16A als max dus mag niet achter een B20.
Ik heb hier een buiten schakelaar van max 10A liggen van Berker, ligt gewoon bij de Gamma et al. Maar die mag je dus niet gebruiken in een reguliere installatie in Nederland.

Maar goed die paar euro extra voor de 32A stekkers kost je de kop niet.

-------

• Septillion

Septillion

@mjl Dan wordt het volgens mij weer wat complexer. Want dat is dan bedoelt voor een vaste installatie van een last. Daarvan weet je dus dus hij de boel niet overbelast. En moet het alleen in geval van kortsluiting kortstondig de stroom moeten voeren. Zelfde als de 0,75qmm naar je peertje zelf. Maar je mag er dan dus geen stopcontact mee schakelen.

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-05 19:38
Ik ben werkend in Zweden als elektricien en heb ondertussen zo'n 300 laders geïnstalleerd van verschillende merken. 3fase.

16A en 2.5mm² is goed te doen 20A 4mm² en 25A 6mm² 32A 10mm² is wat we hier gebruiken en dat gaat goed.

Ja een kabel wordt warm maar niet buiten de specificaties. Maar goed kontakt is belangrijk en een moment schroevendraaier.

De enige die ik lastig vind te doen zijn Tesla laders, die zijn echt gemaakt voor een dikkere kabels. Maar zaptec, easee, wallbox, garo, chargeamps en dergelijke zijn perfect happy met 16A 3 fase 2.5mm².

• Basilange
_Christiaan_ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:32:
In België is schuko volgens mij wel standaard afgezekerd op 20A. Wellicht dat daar het verschil zit.
Welke kabel dikte hebben de kabels in de muur naar de centrale?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het lijk mij persoonlijk nogal duidelijk.
Je hebt een 3x25A aansluiting van je netbeheerder, maar er is maar een fase aangesloten op je groepenkast wat inmiddels veel te weinig is vanwege toegenomen verbruik.

Dit zijn je opties
  • Je plaatst een klein groepenkastje erbij met een enkele groep erin met een Alamat, die op een andere fase aansluiten en daar de grannycharger op aansluiten.
  • Of je plaats een klein kastje voor meer groepen die je verdeelt over twee fasen en brengt een aantal van je oude groepen over.
  • Of je plaatst een geheel nieuwe groepenkast voor 3 fasen en maakt een nieuwe verdeling van de groepen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Basilange schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:10:
[...]

Ik ben werkend in Zweden als elektricien en heb ondertussen zo'n 300 laders geïnstalleerd van verschillende merken. 3fase.

16A en 2.5mm² is goed te doen 20A 4mm² en 25A 6mm² 32A 10mm² is wat we hier gebruiken en dat gaat goed.

Ja een kabel wordt warm maar niet buiten de specificaties. Maar goed kontakt is belangrijk en een moment schroevendraaier.

De enige die ik lastig vind te doen zijn Tesla laders, die zijn echt gemaakt voor een dikkere kabels. Maar zaptec, easee, wallbox, garo, chargeamps en dergelijke zijn perfect happy met 16A 3 fase 2.5mm².
En hoe worden die granny chargers aangesloten? Met een schuko of iets anders?

Ik heb wel een CEE stopcontact geplaatst en de granny charger is uitgevoerd met een Schuko stekker, en er is een schuko-to-CEE verloop bijgeleverd die ik dan maar ga gebruiken. Maar de zwakste schakel blijft die Schuko stekker. Maar die stekker en het verloop naar CEE zijn wel volledig uitgevoerd door de granny charger zelf.

Ik voel er niet zoveel voor om de CEE stekker aan de granny charger te maken. De charger heeft 5 aders, ik vermoed dat hij NTC weerstanden in de stekker heeft zitten. Daar wil ik niet mee rommelen.

NOSIG

• Basilange
_Christiaan_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:27:
[...]

En hoe worden die granny chargers aangesloten? Met een schuko of iets anders?

Ik heb wel een CEE stopcontact geplaatst en de granny charger is uitgevoerd met een Schuko stekker, en er is een schuko-to-CEE verloop bijgeleverd die ik dan maar ga gebruiken. Maar de zwakste schakel blijft die Schuko stekker. Maar die stekker en het verloop naar CEE zijn wel volledig uitgevoerd door de granny charger zelf.

Ik voel er niet zoveel voor om de CEE stekker aan de granny charger te maken. De charger heeft 5 aders, ik vermoed dat hij NTC weerstanden in de stekker heeft zitten. Daar wil ik niet mee rommelen.
Het word hier heel sterk afgeraden om een normaal shuko contact te gebruiken. Maar je krijgt wel iets dat heet een groen techniek bijdrage op je installatie en dat is een flinke korting gesponserd via de overheid.

Een simpele installatie 400V 16A 10 meter kabel 2 gaten. Met PSA (personskyddsautomat) aardlekschakelaar zekering combo (is dat alamat op het nederlands, sorry nooit het beroep daar uitgeoefend) kost een klant ongeveer 700 euro ink alles (kan nog iets goedkoper maar dan weet je niet wat je krijgt en door wie en goede service laat dan vaak op zich wachten). De omzet voor het elektrisch installatie bedrijf is dan 1500 euro.

Ik weet in frankrijk zijn er speciale shuko contacten leverbaar met een veel sterker veer systeem.

Mureva Auto Shuko

Persoonlijk zou dit mijn minimale keuze zijn die ik graag ook bij mijn ouders in Nederland zou willen hebben.

Amina Elbilsladdare

Maar de meeste installaties die ik doe zijn vaak een zaptec go met een lastbalansering (sorry weet het nederlandse niet) via de P1 poort.

Daarnaast zou ik langzaam laden via een granny lader, zelfs als heb je 2.5mm² dikte dan liever 8 of 10 A dan 16A. En nooit de lader onder last out het stopcontact trekken.

Er zijn 3 redenen om het niet te doen, Elsäkerhetsverket, Garo en Verzekeraars hebben een sterk nee gezegd. Is jou houten huis uitgebrand vanwege een granny lader dan krijg je dus niks van je verzekering.

Het mag dus alleen voor nood laden gebruikt worden.

Problemen die optreden zijn dat je een aardlekschakelaar kunt verblinden en hier wordt er vaak maar een gebruikt voor de hele installatie. De kabelinstallatie kan som oud zijn en daarmee gevaarlijk voor zo'n continu belasting.

Dit is het leidende document voor ons:
Ladda elbilen
Pagina: 1