Gekke situatie meterkast, vraag m.b.t. verzwaren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:31

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik wil graag mijn eindgroep verzwaren i.v.m. een granny charger die daarop komt, deze trekt 16A continu.

De betreffende groep gaat naar het schuurtje, kabel is niet zo lang, betreft een grondkabel ong. 15 a 20 meter. Ik wil het allemaal netjes maken, dus ook met CEE stekker en al zodat ik zonder zorgen 16A continu kan laden. Een laadsessie duurt ong. 3 uur.

De betreffende groep zit nu op een 16A aardlekautomaat met uitschakelkarakteristiek B en lekstroom detectie A, foutstroom 30 mA. Deze wordt warm bij 10A continu heb ik gemerkt. Geen ramp, maar wel als hij op 16A zou gaan.

Bij inspectie in de meterkast ondervond ik wat gekke dingen. Het betreft de meest rechts onderste, rood omlijnd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqOKAwFYL3Fq8yIfG6Jc7LkjQI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubSiwtTOYzBgAiI1YVYCpV4f.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting als volgt, het rechtse component is de aardlekautomaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvUGgjEeAOr2PQU7LSlXfSCr7JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ui3RxNHLn7p29RmEP91vfdj2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk de volgende zaken op:
  1. De aardlekautomaat zit achter een aardlekschakelaar van 40A (zie eerste foto, 2e component van links). Deze schakelt ook uit bij 30 mA foutstroom en lekstroom type A. Dit lijkt me onhandig? 2 aardlekken achter elkaar en dan ook nog eens hetzelfde type?
  2. Op de onderste foto zie je dat de aardlekautomaat aan de onderkant is doorgelust met een vrij dikke draad, samen met een doorverbinder. Is dit wel verstandig? Je wilt wel goed contact hebben. Zie ook dit topic: Hager automaat in de meterkast defect
Kortom, ik zou gewoon de aardlekautomaat van 16A kunnen vervangen door eentje van 20A maar is dat wel zo handig? Kan ik de aardlekautomaat niet beter elimineren (er zit immers al een aardlekschakelaar voor) en gewoon vervangen door een installatieautomaat van 20A, en het allemaal netjes verbinden met een doorverbinder?

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-05-2026 15:35 ]

NOSIG

Beste antwoord (via _Christiaan_ op 16-05-2026 16:30)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1. Correct, dat is niet handig gedaan. Niet direct onveilig maar ook niet handig.

2. Ja, dat is prima. Die kamrails zijn gewoon platte stukken dus vormen een prima alternatieve kant van de kooiklem.

Lijkt er wel op dat je een bodemplaat in je kast mist, dat is niet okay :)

@IceM Onder is hier de afgaande kant van de aardlek. Gebruikelijk als de aardlek en bijbehoorende groepen naast elkaar geplaatst worden zodat er dan een kam-rail onder kan en de afgaande kant van de groepen gewoon boven zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 16-05-2026 15:42 ]

Alle reacties

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:23
edit:
onzin

[ Voor 94% gewijzigd door IceM op 16-05-2026 17:05 ]

...

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

1. Correct, dat is niet handig gedaan. Niet direct onveilig maar ook niet handig.

2. Ja, dat is prima. Die kamrails zijn gewoon platte stukken dus vormen een prima alternatieve kant van de kooiklem.

Lijkt er wel op dat je een bodemplaat in je kast mist, dat is niet okay :)

@IceM Onder is hier de afgaande kant van de aardlek. Gebruikelijk als de aardlek en bijbehoorende groepen naast elkaar geplaatst worden zodat er dan een kam-rail onder kan en de afgaande kant van de groepen gewoon boven zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 16-05-2026 15:42 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:10
Let op als je een langere tijd 16A trekt dan moet je ook 4mm² kabels er hebben liggen. De kabels worden anders ook warm voor een langere tijd wat niet zo goed is. Bij een laadpaal trekken ze standaard 5x4mm² als er met 16A per fase wordt geladen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Je lijkt nu een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar te hebben. De hager automaat (2e van links) is zo te zien een aardlekschakelaar.

De ABB aardlekautomaat zou direct op je hoofdschakelaar moeten zitten, met de draaddikte zoals hierboven aangegeven.

Van klussen krijg je grijze haren

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Bedankt! Heb inmiddels een kamrail en installatieautomaat van Hager besteld.

Ook grappig: er zit nu een kamrail in voor 1 'brede + 5 'smalle' units, de Hager KB5FN. Echter zoals je ziet mist de kamrail een stukje voor 1 'smalle' unit. Ik zag dat hij was afgezaagd aan 1 kant :') Blijkbaar hadden ze de KB4FN niet liggen en hebben ze gewoon een KB5FN gepakt en er 1 stuk afgezaagd.

Jammer, want ik heb juist die gene nodig waar 5 smalle units op kunnen. Dus heb gewoon dezelfde besteld.

NOSIG

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:53
DutchKel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:13:
Let op als je een langere tijd 16A trekt dan moet je ook 4mm² kabels er hebben liggen. De kabels worden anders ook warm voor een langere tijd wat niet zo goed is. Bij een laadpaal trekken ze standaard 5x4mm² als er met 16A per fase wordt geladen.
Dat is niet waar.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

_Christiaan_ schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:30:
Bedankt! Heb inmiddels een kamrail en installatieautomaat van Hager besteld.

Ook grappig: er zit nu een kamrail in voor 1 'brede + 5 'smalle' units, de Hager KB5FN. Echter zoals je ziet mist de kamrail een stukje voor 1 'smalle' unit. Ik zag dat hij was afgezaagd aan 1 kant :') Blijkbaar hadden ze de KB4FN niet liggen en hebben ze gewoon een KB5FN gepakt en er 1 stuk afgezaagd.

Jammer, want ik heb juist die gene nodig waar 5 smalle units op kunnen. Dus heb gewoon dezelfde besteld.
Rechtsboven zit een KB5FN, waarbij de laatste is afgedopt met gele kapjes. Ik vermoed dat de installateur die de ABB unit heeft bijgeplaatst, de onderste kamrail heeft afgekort. Het afzagen lijkt mij dus na oorspronkelijke installatie van de kast gedaan.

Van klussen krijg je grijze haren

• Septillion

Septillion

Maar je wilt toch nog steeds een eigen aardlekautomaat hebben voor de lader? Dus om hem niet achter de bestaande aardlekschakelaar te hebben kan je hem dus niet via een kamrail doen.

Als je overigens naar een CEE gaat zal je een CEE 32A moeten pakken als je naar 20A afzekeren gaat.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Als je toch bezig bent: monteer ook gelijk een geschikte invoerplaat aan de onderzijde zodat de spin zijn web elders gaat maken.

Spel en typfouten voorbehouden

• de-wolff
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:10
Een normaal (goede kwaliteit) stopcontact kan ook 16A aan. en 2,5 mm2 draad is echt geschikt voor 16A. Bekijk je lader maar, daar zit denk ik ook gewoon 2,5mm2 draad aan. Wanneer je een gewoon stopcontact gebruikt, kun je je granny lader in geval van nood ook onderweg bij een woning gebruiken. Wat ik echter ook zie is 1 aardlekschakelaar voor 5 automaten. Normaal is 1 aardlekschakelaar per 3 automaten, het is niet per sé fout, maar er valt wel meer uit ingeval van aardlek. En als je laadstopcontact buiten zit is de kans op aardlek groter.

[ Voor 6% gewijzigd door de-wolff op 16-05-2026 19:55 ]

• DutchKel
Ik hoor dan graag hoe het zit want dit is wat 2 laadpaal installateurs en 1 laadpaal controleur tegen mij hebben gezegd. Die zeiden dat de 2,5mm² kabels bedoeld zijn tot max 16A maar niet bedoeld zijn voor continue 16A. Normale huishoudelijke apparaten verbruiken ook niet zo heel lang 16A. Zo ook de zekeringen van 16A, die zijn ook niet bedoeld voor langdurig 16A. De laadpaal die bij mij 16A levert moest volgens de handleiding ook op 20A zijn afgezekerd.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:46
DutchKel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:13:
2.5 mm2 wordt warm van 16A 8)7

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:46
DutchKel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:00:
[...]

Ik hoor dan graag hoe het zit want dit is wat 2 laadpaal installateurs en 1 laadpaal controleur tegen mij hebben gezegd. Die zeiden dat de 2,5mm² kabels bedoeld zijn tot max 16A maar niet bedoeld zijn voor continue 16A. Normale huishoudelijke apparaten verbruiken ook niet zo heel lang 16A. Zo ook de zekeringen van 16A, die zijn ook niet bedoeld voor langdurig 16A. De laadpaal die bij mij 16A levert moest volgens de handleiding ook op 20A zijn afgezekerd.
Altijd dikkere kabel leveren = niet na hoeven te denken.

Dikkere kabel leveren = meer marge.

Wat is een laadpaalcontroleur?

• DutchKel
Oilman schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:08:
[...]

Altijd dikkere kabel leveren = niet na hoeven te denken.

Dikkere kabel leveren = meer marge.

Wat is een laadpaalcontroleur?
De laadpaal controleur controleert of zijn collega de laadpaal goed had geïnstalleerd. Dat doet die steekproefsgewijs en bij de 2e laadpaal werd ik eruit gehaald.

Maar vreemd dat die laatste 2 het zeiden vanwege de marge aangezien de kabel er al lag. De installateur zei toen nog maar goed dat je hier al een 4mm² kabel hebt liggen anders mocht ik hem niet aansluiten. Alleen de automaat wat een 16A automaat was van de vorige laadpaal moest vervangen worden voor een 20A automaat, dat heb ik ook in de handleiding zien staan.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Weet je zeker dat je granny 16a doet? De meeste doen maar 10.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Septillion schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:41:
Maar je wilt toch nog steeds een eigen aardlekautomaat hebben voor de lader? Dus om hem niet achter de bestaande aardlekschakelaar te hebben kan je hem dus niet via een kamrail doen.

Als je overigens naar een CEE gaat zal je een CEE 32A moeten pakken als je naar 20A afzekeren gaat.
Nee het hoeft van mij niet op aparte aardlek. Ik woon hier nu 6 jaar en de aardlek is er nog nooit uit gegaan. De aardlek die er nu zit kan 40A aan; dit is voldoende voor de gebruikers die erachter zitten.

Het is wel interessant dat je vroeger max 4 groepen op een aardlek mocht hebben, maar dit maximum is komen te vervallen. Hierdoor kan de granny charger op een 5e groep achter de aardlek.
eLScha schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:47:
Weet je zeker dat je granny 16a doet? De meeste doen maar 10.
Ja, dit weet ik zeker :)
DutchKel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:00:
[...]

De kabeldikte discussie heb ik wel al aan zien komen. 4 mm2 heeft de voorkeur, 2,5 mm2 kan alleen indien aan voorwaarden wordt voldaan.

NOSIG

Pagina: 1