Vraag

• jupiler666
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:59
Mijn vraag:

Als leken willen we er volgend jaar voor zorgen dat we net als ieder andere zonnepaneel eigenaar zo min mogelijk energie terug moeten leveren.

Ik heb al wat research gedaan naar de opties en verschillende soorten maar ik loop nu toch wat vast en had graag van jullie gehoord welke jullie aanraden en waarom.

Ik weet dat het er aan ligt waar onze prio ligt; veiligheid, prijzen, opties ed. maar daarin heb ik niet echt een voorkeur, gewoon welke het beste is voor ons doel.wat is jullie ervaring en welke zouden jullie aanraden. We hebben een opslag nodig van de rond 5kwh voor onze 8 zonnepanelen en ons huidige gebruik en teruglevering meegenomen. Belangrijkste voor ons in zelfgebruik; we hebben geen dynamische prijzen ed., hij moet overdag laden en savonds terug geven.Hij komt gewoon binnen in huis te staan.

Ik ben tot deze 3 batterijen gekomen;

-Zendure SolarFlow 2400 AC+

-Marstek Venus E 3.0

-Indevolt PowerFlex 2000

Kunnen jullie ervaren energie experts hierin wat adviseren? Dank u :)

grtjs Natascha

[ Voor 13% gewijzigd door jupiler666 op 16-05-2026 12:34 ]

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:10
Heb je op de plek waar hij moet komen een stopcontact op een eigen groep (en aardlekschakelaar) beschikbaar? Dat lijkt mij het meest belangrijke :)

Heb je ook een P1 poort beschikbaar voor de energiemeter?

Hou er rekening mee dat de Zendure en Indevolt nog een extra batterijmodule nodig hebben.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Moeilijke keuze. Hier eigenlijk tevreden van de Marstek Venus E. Als je zeker weet dat je komende tijd met 5kWh toe komt is dat geen slechte keuze.

• jupiler666
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:59
Jim423 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:40:
Heb je op de plek waar hij moet komen een stopcontact op een eigen groep (en aardlekschakelaar) beschikbaar? Dat lijkt mij het meest belangrijke :)

Heb je ook een P1 poort beschikbaar voor de energiemeter?

Hou er rekening mee dat de Zendure en Indevolt nog een extra batterijmodule nodig hebben.
We hebben een homewizzard en pluggy P1 meter. We hebben helaas geen stopcontact met een eigen groep beschikbaar, meterkast zit ook vol qua groepen op dit moment, dan zouden we moeten uitbereiden. Dus hij zou gewoon boven op een kamer in een stopcontact komen (niet de slaapkamer)

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Als ik je vraag zo lees, heb ik zo’n vermoeden dat je niet perse op 2400 wil ontladen. Dan zou 800 voor jou ook prima zijn. Zo ja, dan kun je ook bij Zendure kijken naar bv de 800 Plus. Deze koop je incl. P1 meter voor 479 euro. Kun je eerst ervaring mee opdoen en later uitbreiden met extra batterijen. Of gelijk er bij kopen. Zelf hebben wij 13 panelen en is een batterij capaciteit van 3,84kwh voldoende.

• meesje
  • Nu online
Voor nu zou ik overigens de 2400 AC+ even overslaan. Daar zijn wat issues mee, wat door Zendure onderzocht wordt. De daadwerkelijke oorzaak is nog niet gevonden. Is het een specifieke batch? Of een structureel probleem?

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:34
Ik heb zelf nu al meer dan een jaar een plugin batterij Home Wizzard (2,7 kwh)en mijn advies. Bedenk even goed wat je allemaal met je accu wil doen, waar je hm neer wil zetten en of je daar een eigen groep hebt of kan aanleggen.

800 watt teruglevering is echt weinig en kan bijvoorbeeld koken, oven of de boiler van je warmtepomp niet aan.

Ik woon alleen en mijn accu is regelmatig rond 02.00 - 04.00 leeg. Dus 5 Kwh, zou je voor de avond gevoelsmatig voldoende hebben, maar eerlijk kijk of je het (later) evt kunt uitbreiden.

Ik vind een thuisaccu heel prettig, maar als ik het persoonlijk opnieuw zou doen, zou ik niet meer voor plugin batterij gaan. Maar het meteen goed aanpakken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ben zelf begonnen met 1 marstek, ook vanwege nul op de meter in de nacht, maar al snel uitgebreid naar 3 stuks (verdeeld over 3 fases)
Zodat ik er mee kon spelen icm dynamische tarieven.

Inmiddels draait al geruime tijd HBC en die regelt de batterijen volautomatisch icm home assistant en nodered. Hoef je alleen maar een beetje te finetunen.

Maar voor NOM is elke batterij wel ok denk ik.
Ik heb graag zelf de touwtjes in handen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• meesje
  • Nu online
Zelf denk ik dat de vraagsteller niet van alles wil gaan tweaken, maar (net als ik) de batterij gewoon ergens wil neerzetten en er eigenlijk nooit meer naar zal omkijken. Behalve dan af en toe in de app of het apparaat niet in storing is en/of voor een firmware update. Dan volstaat inderdaad menig (goedkope) thuisbatterij. HomeWizard is redelijk aan de dure kant en weinig opslag. Zendure en Marstek hebben veel keuzes waarvan menig model uitgebreid worden met extra capaciteit.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik zou gaan voor gebruiksgemak gecombineerd met het feit dat je al iets van HomeWizard met één z hebt en kiezen voor tweemaal hun Plug In Battery. Werkt simpel out of the box, geen omkijken naar. Je hebt dan wel twee stopcontacten nodig ;)

• meesje
  • Nu online
Reinier schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:35:
Ik zou gaan voor gebruiksgemak gecombineerd met het feit dat je al iets van HomeWizard met één z hebt en kiezen voor tweemaal hun Plug In Battery. Werkt simpel out of the box, geen omkijken naar. Je hebt dan wel twee stopcontacten nodig ;)
Enkele apparaatjes van 25 euro per stuk zou ik zeker niet leidend laten zijn voor een aanschaf van 2 x 1200 euro. Bij andere merken, bv Zendure ben je veel beter goedkoper uit. Voor iets meer dan 1000 euro heb je 3,84 kWh capaciteit. Daarnaast kun je deze nog makkelijk uitbreiden.

Ik begrijp de gedachte wel van alles in hetzelfde ecosysteem. Al even overwogen om mijn batterijen op MP te zetten en er eentje van HW te kopen. Gelukkig won mijn ratio: ik ben geen gekke Henkie, ik ben veel duurder uit en mijn Zendure draait super stabiel NOM.

• Avenger 2.0
  • Nu online
Volgens mij gaat Homewizard op korte termijn ook de prijs serieus moeten laten zakken of een nieuwe versie uit brengen met meer capaciteit. Want nu zijn ze gewoon meer dan dubbel de prijs van de concurrentie met minder mogelijkheden en slechtere specs / RTE.

• meesje
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:21:
Volgens mij gaat Homewizard op korte termijn ook de prijs serieus moeten laten zakken of een nieuwe versie uit brengen met meer capaciteit. Want nu zijn ze gewoon meer dan dubbel de prijs van de concurrentie met minder mogelijkheden en slechtere specs / RTE.
Mee eens. De slechtere RTE was ik al vergeten. Mooi dat het een NL product is, maar ze zijn in een heel snel tempo ingehaald. Ze zijn recentelijk zelfs al 200 euro gezakt en dan nog zijn ze te duur.

Uit emotie zou ik wel voor HW kunnen kiezen (NL product, en mooi eco systeem), maar rationeel gezien zou ik nooit voor een HW batterij kiezen. De meeste consumenten zullen ‘m gebruik als set&forget, maar dat kan bij bv Zendure en Marstek ook.

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Klopt, ze zijn te duur per kilowattuur, dat rijmt niet voor niks :)

Het ging me ook niet om het in huis hebben van een paar tientjes aan HomeWizard-spullen, maar meer omdat het mee kan spelen dat je al aan het ecosysteem gewend ben. Mijn vrouw gebruikte de HW-app en het display al en dan is de stap naar een HomeWizard batterij geen onlogische.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Reinier schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:35:
Niet op 2 stopcontacten bij elkaar mag ik hopen?
Het advies van 2400 watt op stopcontacten waarvan je niet weet wat er verder op zit vind ik al raar
https://helpdesk.homewiza...eerdere-plug-in-battery-s

Waar andere plugin thuisbatterijen aangeven niet meer dan 800 watt te mogen invoeden

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2026 16:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Avenger 2.0
  • Nu online
Reinier schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:57:
Klopt, ze zijn te duur per kilowattuur, dat rijmt niet voor niks :)

Het ging me ook niet om het in huis hebben van een paar tientjes aan HomeWizard-spullen, maar meer omdat het mee kan spelen dat je al aan het ecosysteem gewend ben. Mijn vrouw gebruikte de HW-app en het display al en dan is de stap naar een HomeWizard batterij geen onlogische.
Heb voor mijn Marstek een HW energy plug gehaald en geef laden/ontladen in Watt weer op HW scherm. Enkel het batterijpercentage kan je dan niet erop zien, maar je ziet wel of batterij aan het laden is of ontlaadt en eventueel hoeveel kWh die dag.

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:19:
[...]

Niet op 2 stopcontacten bij elkaar mag ik hopen?
Jawel hoor. Zolang je ze maar op 1600W laden (samen, ergo 800W per batterij) en 800W ontladen laat staan. Niet op een verlengsnoer aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Reinier op 16-05-2026 16:41 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:07
Reinier schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:28:
[...]

Jawel hoor. Zolang je ze maar op 1600W laden en 800W ontladen laat staan. Niet op een verlengsnoer aansluiten.
Als ze allebei 1600W trekken (samen dus 3200W) en er zit nog iets anders op dezelfde groep wat veel Watt vergt, dan ben je wel met vuur aan het spelen.

The devil is in the details.

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Hahn schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Als ze allebei 1600W trekken (samen dus 3200W) en er zit nog iets anders op dezelfde groep wat veel Watt vergt, dan ben je wel met vuur aan het spelen.
Ja... Samen 1600W.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:20

Felyrion

goodgoan!

Reinier schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:28:
[...]

Jawel hoor. Zolang je ze maar op 1600W laden en 800W ontladen laat staan. Niet op een verlengsnoer aansluiten.
Dat is dus niet de bedoeling. De 800W limiet bestaat om de elektrische installatie te beschermen tegen overbelasting. Als je twee batterijen die beiden met 800W ontladen (dus mogelijk tegelijk 1600W), kom je boven de veilige grens die gesteld is. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.

Wil je boven de 800W, dan een eigen groep.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• meesje
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:27:
[...]

Heb voor mijn Marstek een HW energy plug gehaald en geef laden/ontladen in Watt weer op HW scherm. Enkel het batterijpercentage kan je dan niet erop zien, maar je ziet wel of batterij aan het laden is of ontlaadt en eventueel hoeveel kWh die dag.
Zo heb ik inderdaad ook mijn (Zendure) batterij opgenomen in de HW app.

• meesje
  • Nu online
Ik heb het idee dat dit topic nu gekaapt wordt voor een andere discussie dan antwoord geven op oorspronkelijke vraag. De vraagsteller wil volgens mij gewoon lekker 800w op NOM. Indien je meer wil dan inderdaad lekker op eigen groep.

[ Voor 13% gewijzigd door meesje op 16-05-2026 16:48 ]

• Avenger 2.0
  • Nu online
meesje schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:47:
Ik heb het idee dat dit topic nu gekaapt wordt voor een andere discussie dan antwoord geven op oorspronkelijke vraag. De vraagsteller wil volgens mij gewoon lekker 800w op NOM. Indien je meer wil dan inderdaad lekker op eigen groep.
800W terugleveren volstaat hier ook wel voor meer dan 95% van het verbruik. Maar er zijn wel dagen met weinig zon (bv enkel in ochtend of avond) dat ik blij ben dat de batterij aan 2500W kan laden en toch nog voldoende vol geraakt. Maar dat zal natuurlijk afhankelijk zijn van je PV.

• meesje
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:52:
[...]

800W terugleveren volstaat hier ook wel voor meer dan 95% van het verbruik. Maar er zijn wel dagen met weinig zon (bv enkel in ochtend of avond) dat ik blij ben dat de batterij aan 2500W kan laden en toch nog voldoende vol geraakt. Maar dat zal natuurlijk afhankelijk zijn van je PV.
Ja dat is zo. Gezien wat de vraagsteller heeft aangegeven, is met hoger dan 800w geen optie omdat er geen aparte groep beschikbaar is.

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Felyrion schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Dat is dus niet de bedoeling. De 800W limiet bestaat om de elektrische installatie te beschermen tegen overbelasting. Als je twee batterijen die beiden met 800W ontladen (dus mogelijk tegelijk 1600W), kom je boven de veilige grens die gesteld is. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.

Wil je boven de 800W, dan een eigen groep.
Correct, en ik bedoelde SAMEN 1600W. Ik zei ook laten staan, daarmee doelde ik op de standaard instelling: 800W laden per batterij, totaal 800W ontladen. Zie hier de default instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JeP3IzM0CCtwcbiY609Si9ON9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LemqVetLbO8Xov0REYjN7jUI.png?f=fotoalbum_large

Dat hoeft niet op een eigen groep. Tenzij je ook andere grote verbruikers op die groep hebt. In die zin zijn thuisbatterijen hetzelfde als elk ander elektrisch apparaat.

Ga je de batterijen unlocken, dan moeten ze uiteraard op een eigen groep.

De adviezen die HomeWizard zelf geeft gaan over meer dan twee PiB's.
Pagina: 1