Welke plug-in thuisbatterij?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.753 views

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Felyrion schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Dat is dus niet de bedoeling. De 800W limiet bestaat om de elektrische installatie te beschermen tegen overbelasting. Als je twee batterijen die beiden met 800W ontladen (dus mogelijk tegelijk 1600W), kom je boven de veilige grens die gesteld is. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.

Wil je boven de 800W, dan een eigen groep.
Correct, en ik bedoelde SAMEN 1600W. Ik zei ook laten staan, daarmee doelde ik op de standaard instelling: 800W laden per batterij, totaal 800W ontladen. Zie hier de default instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JeP3IzM0CCtwcbiY609Si9ON9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LemqVetLbO8Xov0REYjN7jUI.png?f=fotoalbum_large

Dat hoeft niet op een eigen groep. Tenzij je ook andere grote verbruikers op die groep hebt. In die zin zijn thuisbatterijen hetzelfde als elk ander elektrisch apparaat.

Ga je de batterijen unlocken, dan moeten ze uiteraard op een eigen groep.

De adviezen die HomeWizard zelf geeft gaan over meer dan twee PiB's.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
dddddaaf schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:27:
Leuk topic! (y) Ik ben zelf ook in de markt voor een (modulaire) stekkerbatterij en heb nog niet zo lang geleden besloten voor Zendure te gaan vanwege de volwassen eigen software én lokale home assistant integratie.

Ik heb bij twee elektriciens offertes aangevraagd voor de uitbreiding van mijn installatie met een extra groep met een stopcontact in de garage. Beiden gaven echter aan dat mijn groepenkast uit de jaren '80 (met wat recenter knutselwerk door vorige bewoners van mijn huis) ook vervangen dient te worden. Hou hier dus ook rekening mee.
Oe ben benieuwd naar wat tegenwoordig de kosten zijn. Gelukkig heb ik een kennis die elektricien is en voor een zeer schappelijk uurtarief mij helpt. Toen ik hier in de omgeving een extra groep wilde laten plaatsen, kreeg ik offertes van 300-400 euro voor het afmonteren van een enkele automaat in de meterkast (kabel etc lag er al).

Dit hebben we afgelopen weekend gedaan - 5 x 4mm2 (gelegd toen aanbouw gebouwd werd) in schuur afgemonteerd op een verdeelkast met 3 extra groepen, en alvast 2x afgemonteerd op CEE dozen (andere rechter volgt deze week), voorbereid op (toekomst) 3x 2400AC. Aan materiaal was ik al een kleine 400 euro kwijt (incl SolarEdge inline meter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rucemWMe2pgkcYc4-Ru8auUR1_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKKjD0qQu8HvQZjjYxoIqebq.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.