NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS
Vraag
Beste antwoord (via sygys op 11-05-2026 17:19)
Hier zitten genoeg experts op het gebied van elektra.
En verder heb ik inhoudelijk niets toe te voegen, behalve dat ik het eens ben met @Agent47
Alle reacties
[ Voor 3% gewijzigd door Agent47 op 11-05-2026 16:17 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS
Hier zitten genoeg experts op het gebied van elektra.
En verder heb ik inhoudelijk niets toe te voegen, behalve dat ik het eens ben met @Agent47
Je moet uiteraard wel de basis weten - 1 of 3 fase, hoeveel groepen, etc.
Ps. ik heb nog nooit hager 1 polig gezien - bestaat dat ? - Blijkbaar UK Spec
[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 11-05-2026 21:35 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Je mist nog de max van 4 groepen achter een aardlekschakelaar.Vincent2809 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:28:
De foto van de kast die je hebt gestuurd voldoet niet aan de Nederlandse normen.
@sygys Als je niet in een groepenkast wilt frotten met draden (kabels doe je niet in een groepenkast, die voer je hooguit een klein stukje in) dan kun je ook voor een stekerbare variant gaan. Dan hoef je zelf helemaal niets binnenin te gaan frotten maar kun je alles op de bovenkant prikken.
Een dergelijke kast als deze mag je al niet plaatsen in NL zoals al gezegd, dit is een vermoedelijk Duitse kast.sygys schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:17:
Ik ben mezelf aan het verdiepen op het vervangen van de meterkast en zoek daarbij de meest strakke setup. Nu kwam ik dit voorbeeld tegen.
[Afbeelding]
Ik heb nooit geweten dat je de aardlek verkeerd om aan mag sluiten. Hierdoor heb je wel een vele strakkere aansluitmogelijkheid waarbij je geen kabels hoeft te gaan frotten achter de verbindingsklemmen. Heb me altijd al afgevraagd waarom daar geen fatsoenlijke oplossing voor was. Het voelt echt vreemd en verkeerd om een kabel achter een verbindingsstrip te proppen en als je deze dan aandraait wordt alles scheef getrokken. Vroeg me altijd af of dit wel goed contact maakt dan.
Hebben andere mensen ervaring met deze manier van aansluiten op de foto?
De meeste A-merken mag je bi-directioneel aansluiten wat betreft voeding, zowel van boven als beneden.
Ook hebben de meeste merken wel opties voor kamrails, je kunt alleen vaak geen merken mengen daarvoor omdat de layout onderling net afwijkend is.
Verder ben je nogal wat kennis en gereedschappen nodig om een kast volgens specificaties te monteren, en dat zijn veelal niet direct de goedkoopste tools.
Adereindhulzentang, liefste een zelfinstellende.
Moment schroevendraaier
Installatie tester.
Dan nog de juiste bedrading wat betreft diameter en daarbij dus de juiste hulzen en je tang moet die dus ook kunnen persen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
- Geen hoofdschakelaar
- Enkel en driefase automaten achter dezelfde aardlek
- Meer dan vier automaten achter een aardlek
- Nul die centraal loopt, ipv meeschakelt.
Vergeet niet dat deze kast er ook zo mooi uitziet omdat ze een mooie kamstrip gebruiken voor de ' fasedraden' tussen de aardlek en de automaten. Dis is erg strak en ziet er gewoon netjes uit waardoor eht geen spinneweb wordt van draden. Zo'n kamstrip is zo'n beetje het enige uit deze kast die wél mag volgens de NEN1010
Leuke kast dus, maar niet geschikt voor gebruik in Nederland...
[ Voor 23% gewijzigd door Theo op 12-05-2026 07:45 ]
Nu met WP, PV, EV en PC
Je hebt wel nog wat opzoekwerk en leeswerk te doen. Zorg dat je goed voorbereid bent !
Probeer de nieuwe kast ook zo te plaatsen dat je wat extra kabellengte hebt. (iets hoger of iets lager dan de bestaande kast, afhankelijk van hoe alles binnenkomt).
Momenteel zijn er ook veel aanbieders op de markt die voorbedrade kasten aanbieden. Dan moet je enkel nog je kringen en de inkomende voeding aansluiten. Qua prijs zal het niet zo heel veel schelen met alles los te kopen.
Jullie (Nederland) mogen maar 4 automaten aansluiten na een aardlekschakelaar ? Dat is nieuw voor mij. Maar verklaart wel de mini-installaties die ik hier altijd zie voorbij komen.
Hier is mijn kast met 72 modules, volledig in gebruik.
Te leuk vinden met zoiets als dit is een probleem. Heb je enig idee hoe je dit moet doen en wat de regels zijn?sygys schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:24:
Bedankt voor het advies. Ik denk alleen dat ik het veel te leuk vind om uit te besteden. Daarnaast ben ik wel van plan om de meterkast te laten controleren door een erkend bedrijf nadat ie klaar is.
Lijkt me van niet, getuige dit topictlpeter schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:52:
[...]
Te leuk vinden met zoiets als dit is een probleem. Heb je enig idee hoe je dit moet doen en wat de regels zijn?
@sygys ik houd zelf ook van DIY en verbouw bijna alles in mijn woning zelf. Maar er zijn een paar dingen die ik heb uitbesteed, en daar zijn het verplaatsen van de gasmeter en vervangen van de groepenkast 2 van. Je wil daar gewoon geen gezeik mee. Mocht er (God verhoede) iets misgaan, en de verzekering gaat moeilijk doen, dan kun je echt in de problemen komen. En na laten kijken klinkt leuk, maar ik vraag me af hoe dat zit met verantwoordelijkheid voor de installatie mocht het fout gaan.
Het feit dat je het meterkast noemt ipv groepenkast laat al zien dat gebrek aan kennis je in ieder geval niet tegen laat houden tot noch toe
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Heb je dan aardlekautomaten of installatieautomaten?xmen schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:44:
Zelf een kast vervangen is geen rocket-sience. (bij mono-fase zeker niet)
Je hebt wel nog wat opzoekwerk en leeswerk te doen. Zorg dat je goed voorbereid bent !
Probeer de nieuwe kast ook zo te plaatsen dat je wat extra kabellengte hebt. (iets hoger of iets lager dan de bestaande kast, afhankelijk van hoe alles binnenkomt).
Momenteel zijn er ook veel aanbieders op de markt die voorbedrade kasten aanbieden. Dan moet je enkel nog je kringen en de inkomende voeding aansluiten. Qua prijs zal het niet zo heel veel schelen met alles los te kopen.
Jullie (Nederland) mogen maar 4 automaten aansluiten na een aardlekschakelaar ? Dat is nieuw voor mij. Maar verklaart wel de mini-installaties die ik hier altijd zie voorbij komen.
Tegenwoordig mag meer maar dan moet je berekeningen gaan tonen over vermogens en warmte dispensatie etc.xmen schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:44:
Daarom is de stelregel (uit de oude NEN) het makkelijkste te hanteren > max 4 eindgroepen achter 1 aardlekschakelaar.
De gasmeter en de E-meter + aansluitkast mag je zelf ook in z'n geheel niet aanzitten, deze zijn van de netbeheerder.LankHoar schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:33:
[...]
Lijkt me van niet, getuige dit topic![]()
@sygys ik houd zelf ook van DIY en verbouw bijna alles in mijn woning zelf. Maar er zijn een paar dingen die ik heb uitbesteed, en daar zijn het verplaatsen van de gasmeter en vervangen van de groepenkast 2 van. Je wil daar gewoon geen gezeik mee. Mocht er (God verhoede) iets misgaan, en de verzekering gaat moeilijk doen, dan kun je echt in de problemen komen. En na laten kijken klinkt leuk, maar ik vraag me af hoe dat zit met verantwoordelijkheid voor de installatie mocht het fout gaan.
Het feit dat je het meterkast noemt ipv groepenkast laat al zien dat gebrek aan kennis je in ieder geval niet tegen laat houden tot noch toe
En inderdaad een installateur met zegelrecht mag maximaal 2 dingen doen officieel gezien, bij aansluitingen T/M 3x80A, (bij grotere installaties als dat mag een installateur met zegelrecht er al niet eens aanzitten/zegels verbreken en is dat voor het meetbedrijf en/of netbeheerder), maar een installateur met zegelrecht mag het volgende doen:
Zekeringen verwijderen om spanningsloos te kunnen werken (lees: complete groepenkast en/of hoofdschakelaar vervangen).
Afgaande draden vanaf de meter naar de hoofdschakelaar vervangen als deze te kort zijn voor de nieuwe kast, (en in sommige regio's zo ik begrijp die draden plaatsen nadat de netbeheerder is geweest om 3F te plaatsen/aan te sluiten i.c.m. meterwissel).
Een installateur met zegelrecht mag officieel geen zekeringen vervangen wanneer defect OF de draden vervangen als deze b.v. brandsporen heeft, dit is aan de netbeheerder voorbehouden (of diegene die in opdracht v/d netbeheerder werkt).
Dit moet je inderdaad altijd doen op voorhand bij het bepalen van je verdelingJoulz schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:55:
Tegenwoordig en voorheen is het vervangen van een installatiekast voor gecertificeerde monteurs een opties. Indien u zegelrecht heeft is dat geen probleem. Wil je het toch zelf doen dan werkt u onder spanning en bij een driefase aansluiting is dat helemaal een klus die je beter kunt uitbesteden. Maar doe je het zelf bereken dan eerst wat de huidige en nieuwe situatie is of wordt.
Dit is al een aantal jaren vervallen (en daarvoor gedegradeerd naar een advies i.p.v. een norm).Elke groep > dan 2000watt heeft een eigen eindautomaat nodig.
Alsnog kan het zeker verstandig zijn om dit voor zwaardere apparaten (zeker die langduriger dit vermogen gebruiken) te blijven handhaven.
De EM-configurator laat alleen leuk zien hoe het eruit komt te zien, en je kunt heel leuk je eigen indeling maken, aan de hand daarvan bouwen zij de kast zo op, maar berekeningen etc. moet je toch echt zelf (laten) uitvoeren.Je kunt gebruik maken van een link via Elektromat. Dan je de installatiekast zelf samenstellen. In alle maten en uitvoeringen. Ik adviseer altijd een overspanningbeveiling. En een omzetting naar 3 fase als deze er nog niet is. Succes
En inderdaad ookal ben je nog niet toe aan overgang naar 3F voor die paar euro extra t.o.v. compleet 1F, zou ik wel direct een nette 3F verdeling proberen te maken zodat wanneer je over wilt/gaat het meeste al gereed is daarvoor.
Ik weet echt heel goed dat het een klus is waarbij ik voldoende kennis moet hebben. Ik heb in de garage al een nieuwe meterkast gehangen en aangesloten. Ik had een elektricien gevraagd voor een offerte voor de hoofdmeterkast en aanpassingen aan de meterkast in de garage en hij kwam met een offerte van 3700 euro. Als ik alles bij elektramat bestel ben ik 1500 euro kwijt... Ik vraag me alleen af hoe het verzekeringstechnisch zit als ik het zelf doe.
Elk merk heeft een beetje zijn eigen oplossing. En ook als je de kabel aan de juiste kant van de kamrail plaatst dan wordt er bij dubbel gebruik niets scheef getrokken. Vaak past het wel wat beter met ongeisoleerde adereindhulsjes.
Sowieso goed om te kijken bij Sander Vunderink, waar ze goedkoper dan EM een kast voor je in elkaar kunnen zetten zonder opgescheept te worden met Chinese merken.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Niet per definitie. Mijn hoofdzekeringen zijn automaten waarmee ik de hele installatie spanningloos kan maken vanaf VOOR de meter.Joulz schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:55:
Wil je het toch zelf doen dan werkt u onder spanning en bij een driefase aansluiting is dat helemaal een klus die je beter kunt uitbesteden.
DAT is de Tweakers gedachte... alles wat eng is uitbesteden.Agent47 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:17:
Als je er geen verstand of kijk op hebt, vooral niet zelf doen dan.
Ik kreeg dit "advies" destijds ook, vooral niet zelf doen.
Eigenwijs als ik ben heb ik mij daar niet bij neergelegd. Heb eerst een proef opstelling gemaakt in mijn schuur (daar een kleine groepenkast gemaakt). Daarna het grote werk in huis. Bij controle door een electricien kreeg ik later zefls nog complimenten dat het er zo netjes uit zag. Voorheen wel veel electra werk gedaan maar nooit eerder een groepenkast (een meterkast is wat anders) vervangen.
*sowieso
Heeft niks met een Tweakers gedachte te maken. Dat is vooral om jezelf te beschermen of je gezin, tegen brand omdat TS als Teun de Beun aan de gang is gegaan zonder verstand van zaken.DonJunior schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:36:
[...]
DAT is de Tweakers gedachte... alles wat eng is uitbesteden.![]()
Eigenwijs als ik ben heb ik mij daar niet bij neergelegd. Heb eerst een proef opstelling gemaakt in mijn schuur (daar een kleine groepenkast gemaakt). Daarna het grote werk in huis. Bij controle door een electricien kreeg ik later zefls nog complimenten dat het er zo netjes uit zag. Voorheen wel veel electra werk gedaan maar nooit eerder een groepenkast (een meterkast is wat anders) vervangen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Daarvoor komt hij toch op Tweakers, om verstand van zaken op te doen?Agent47 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:39:
[...]
Heeft niks met een Tweakers gedachte te maken. Dat is vooral om jezelf te beschermen of je gezin, tegen brand omdat TS als Teun de Beun aan de gang is gegaan zonder verstand van zaken.
Belangrijkste advies blifjt om het wel te laten nakijken, dat ben ik helemaal met je eens. Maar om direct maar dingen af te schieten omdat men er geen verstand van heeft vind ik heel bijzonder.
*sowieso
In België schrijft de wet voor dat je de installatie professioneel moet te laten keuren, een verplichting die in Nederland niet geldt. Dus afhankelijk van in welk land je leeft moet je even nagaan welke regels er geldend.
Voor een éénfase eindgroep is het sowieso aan te raden om die achter een tweepolige aardlekschakelaar te plaatsen in plaats van een vierpolige zoals in de afbeelding is te zien.
De elektrische installatie in huis is net even te belangrijk om hier op Tweakers even snel een spoedcursus op te doen. Wanneer je onbekend bent met de beginselen dan luid(t) het advies simpelweg, besteedt het werk uit!DonJunior schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:49:
[...]
Daarvoor komt hij toch op Tweakers, om verstand van zaken op te doen?
Belangrijkste advies blifjt om het wel te laten nakijken, dat ben ik helemaal met je eens. Maar om direct maar dingen af te schieten omdat men er geen verstand van heeft vind ik heel bijzonder.
Ok, het kost een paar honder euro maar het is een stuk sneller klaar en wordt netjes volgens de geldende richtlijnen opgeleverd.
Ben je voldoende bekend met de richtlijnen ga dan je goddelijke gang. In dat geval zie je doorgaans dat de gemiddelde Tweaker een nettere installatie aanlegt dan de gemiddelde vonkentrekker die het werk graag ruim binnen de geoffreerde tijd uitvoert en snel weer naar huis wil.
Je bent de enige die een klein beetje denkt zoals ik hier blijkt wel. Natuurlijk weet ik er niet alles van maar als je ziet hoe de meterkast nu is aangesloten dan weet ik 100% zeker dat het er na mijn werk een stuk veiliger op geworden is..DonJunior schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:49:
[...]
Daarvoor komt hij toch op Tweakers, om verstand van zaken op te doen?
Het zit nu zo in elkaar geknoopt. De gele tuinslang is de 3 fase van de kookplaat
[ Voor 5% gewijzigd door sygys op 12-05-2026 16:34 ]
Er is een groot verschil tussen eng en brand/levensgevaarlijk. Dit is een lijn overgaan die ik niemand ga aanraden.DonJunior schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:36:
[...]
DAT is de Tweakers gedachte... alles wat eng is uitbesteden.![]()
Wanneer ik deze kast zo zie dan is die naar mijn mening niet inherent onveilig. Ok het is oud maar er is niets wat om onmiddellijke vervanging vraagt. Behalve misschien de gele kabel waarvan ik bang ben dat die flexibele aders heeft.sygys schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:31:
[...]
Je bent de enige die een klein beetje denkt zoals ik hier blijkt wel. Natuurlijk weet ik er niet alles van maar als je ziet hoe de meterkast nu is aangesloten dan weet ik 100% zeker dat het er na mijn werk een stuk veiliger op geworden is..
Het zit nu zo in elkaar geknoopt. De gele tuinslang is de 3 fase van de kookplaatdie is nu dus met 3 losse 16a zekeringen afgezekert
[Afbeelding]
Ik zou me niet zo snel laten ontmoedigen door wat betweters hier. Ik heb al genoeg meterkasten gezien die aangelegd zijn door een 'professional' maar wat gewoon de grootste beunhazerij was. Inhuren van een bedrijf is alles behalve een garantie dat het goed en netjes wordt gedaan.sygys schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:48:
Nou ja goed laten we deze discussie maar stoppen. Ik kwam hier voor advies en het enige wat ik heb gekregen is een ontzettend kut gevoel van een stortvloed van mensen die me een idioot vinden. Ik heb hier eerlijk gezegd ook geen zin in zo. Ik denk zelf dat ik het netter kan en zal aanleggen dan menig elektricien. Een professional inhuren is ook zeker geen garantie dat het goed gebeurd.
De meeste bedrijven die je inhuurt zullen het minimale voor je doen waarvan ze denken dat ze er nog mee wegkomen. Veel installaties vind ik ronduit slordig. Dus ik snap jouw gevoel wel en daarom heb ik hier ook zelf gedaan, maar ik heb wel de nodige ervaring met elektra.
Zorg dat je de kennis, apparatuur en gereedschap in huis hebt voor je aan zo'n klus begint en werk veilig. Twijfel je ergens over, dan moet je niet gewoon maar wat doen maar uitzoeken wat de nette en correcte oplossing is.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
NB: Aansluiting op de meter met respect voor lijf en leden uitvoeren OF na installatie door iemand met zegelrecht laten doen. DAT is namelijk geen spelletje - aan de andere aknt (in het huisje) zit in mijn geval een (ik meen me te herinneren) 140A zekering die er niet uitvliegt voor je gebakken en gebraden bent....
Daar ga ik zeker kijken. Bedankt! Ik ben van plan om pas in september de kast te vervangen. Tot die tijd was ik van plan informatie in te winnen en vragen te stellen over dingen die ik niet zeker weet. Daarnaast wil ik de kast eerst helemaal bouwen voordat ik zomaar wat ga prutsen en deze dan in zijn geheel plaatsen.DjoeC schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:20:
Mag ik je toch nog een keer wijzen op de link van @JeroenVerweij naar Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 ? Daar ga je inhoudelijke reacties krijgen. Kijk vooral ook naar de beschikbare componenten bij Elektramat en Sandervunderink. Ik heb dit jaar met hulp uit die groep een nette ABB oplossing geinstalleerd. Hoofdschakelaar, overspanningsbeveiliging, paar 400V aansluitingen, 15x Alamat, Shelley om te meten. Veel KAM rails gebruikt, alles in 6mm2 uitgevoerd. Klik eerst bij Elektramat iets in elkaar zoals je het denkt te willen, laat dan de heren in dat topic je adviseren. Kijk bij beiden waar de spullen de beste prijs hebben, blijf bij 1 kwaliteitsmerk. Elk goed merk heeft alles dat je nodig hebt.....
NB: Aansluiting op de meter met respect voor lijf en leden uitvoeren OF na installatie door iemand met zegelrecht laten doen. DAT is namelijk geen spelletje - aan de andere aknt (in het huisje) zit in mijn geval een (ik meen me te herinneren) 140A zekering die er niet uitvliegt voor je gebakken en gebraden bent....
[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 12-05-2026 19:47 ]
Je vergeet de 35A hoofdzekering.DjoeC schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:20:
Mag ik je toch nog een keer wijzen op de link van @JeroenVerweij naar Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 ? Daar ga je inhoudelijke reacties krijgen. Kijk vooral ook naar de beschikbare componenten bij Elektramat en Sandervunderink. Ik heb dit jaar met hulp uit die groep een nette ABB oplossing geinstalleerd. Hoofdschakelaar, overspanningsbeveiliging, paar 400V aansluitingen, 15x Alamat, Shelley om te meten. Veel KAM rails gebruikt, alles in 6mm2 uitgevoerd. Klik eerst bij Elektramat iets in elkaar zoals je het denkt te willen, laat dan de heren in dat topic je adviseren. Kijk bij beiden waar de spullen de beste prijs hebben, blijf bij 1 kwaliteitsmerk. Elk goed merk heeft alles dat je nodig hebt.....
Die gaat je niet redden overigens.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Met je gekozen kast opstelling zijn de volgende problemen. Enkelvoudige automaten voor de eindgroepen. Dat is een probleem, maar eenvoudig op te lossen.
Het aantal automaten achter je aardlek is hier geen probleem, wat anderen ook zeggen. 4 automaten is een richtlijn, je moet rekenen met gelijktijdigheid. En dan kan het opeens 6 worden, of zo maar 3. Maar er zit een ander probleem in de kast, het is een 3-fase aardlek.
Het probleem hiermee is als volgt, wanneer je op 1 van de 9 aangesloten automaten een aardlek trigger is, dan gaan er gelijk 9 groepen uit. Jouw configuratie hier is eigenlijk eenvoudig aan te passen:
Neem 3 aardlek schakelaars, enkel fase. Sluit hier 4 automaten op aan. Dan heb je in totaal 12 groepen. Voor 3 keer 25A zit je gelijk aan de max. Vervang de 3 fase automaat voor een 3 fase aardlek automaat. Dan ben je conform. Eventueel, afhankelijk van je wensen zou je nog extra setjes van aardlek + automaat kunnen toepassen.
Ik heb even een kast van Hager in elkaar gezet bij Electramat en kom dan uit op € 1050,00 inclusief. BTW. 3x aardlek 12 groepen + 3 fase alamat. Ik heb ook even een ABB in elkaar gezet met 15 1-fase alamats en 1 3-fase alamat en dat is ongeveer het zelfde.
[ Voor 10% gewijzigd door WargamingPlayer op 12-05-2026 20:01 ]
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Ik heb niet gezegd dat je een idioot bent, dat maak je er zelf van. Als je ècht serieus denkt dat je het zelf wel even beter kan dan iemand die daar een opleiding voor heeft gehad, dan wens ik je alle succes. Vertel dit dan ook even aan je verzekering, want je krijgt geen cent terug als het mis gaat. En dan hoop ik ook dat het alleen je spullen zijn.sygys schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:48:
Nou ja goed laten we deze discussie maar stoppen. Ik kwam hier voor advies en het enige wat ik heb gekregen is een ontzettend kut gevoel van een stortvloed van mensen die me een idioot vinden. Ik heb hier eerlijk gezegd ook geen zin in zo. Ik denk zelf dat ik het netter kan en zal aanleggen dan menig elektricien. Een professional inhuren is ook zeker geen garantie dat het goed gebeurd.
Het is vervelend dat je er een rotgevoel aan overhoudt.sygys schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:48:
Het 'stevige commentaar' van mijn kant is naar aanleiding van de afbeelding die je plaatste.
Deze specifieke kast is op vele verschillende punten een kast die in Nederland niet gangbaar is. Daaruit volgt de snelle conclusie dat je het beter aan een expert kunt overlaten. Dat klinkt misschien wat hard maar het is voor je eigen veiligheid. Wanneer je onvoldoende bekend bent met de beginselen van de richtlijnen die van toepassing zijn rondom elektrotechnische installaties dan doe je er verstandig aan om het niet zelf te doen.
Volgens mij gaat het hier niet om beter kunnen, maar om gemiddeld netter kunnen. En ja als je de gemiddelde meterkast bekijkt dan snap ik de TS wel.Visgek82 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:30:
[...]
Ik heb niet gezegd dat je een idioot bent, dat maak je er zelf van. Als je ècht serieus denkt dat je het zelf wel even beter kan dan iemand die daar een opleiding voor heeft gehad, dan wens ik je alle succes. Vertel dit dan ook even aan je verzekering, want je krijgt geen cent terug als het mis gaat. En dan hoop ik ook dat het alleen je spullen zijn.
Het bouwen en aansluiten van een meterkast is niet echt heel moeilijk (heb elektrotechniek gestudeerd en heb het vaker gedaan).
Helemaal blind hieraan beginnen en voor de hoofdschakelaar werken is de ander kant en dat zou ik ook iedereen zonder ervaring zeer afraden, 230 doet pijn en is gevaarlijk maar met 3 fasen per ongeluk 400V vast pakken kan snel einde verhaal zijn. Maar in het geval van de TS heeft hij een een hoofdschakelaar waarboven hij een nieuw kast en automaten kan plaatsen. En zoals hij aangeeft wil hij dit door een elektricien laten controleren en laten certificeren, wat ook de enige juiste manier is als je dit zelf wilt doen.
Daarnaast moet de TS informatie inwinnen over hoe wat en waar, en daar is tweakers zeer geschikt voor. Er zijn al redelijk wat adviezen voor gegeven met verwijzingen naar het forum gedeelte waar mensen met de juiste kennis zitten.
Dus voor de TS, lees je in, laat je adviseren, laat je idee controleren, zorg voor geschikt gereedschap (met een spanningszoeker test je niet of er ergens spanning op staat) en als alles klopt dan kun je dit best zelf mits je alleen boven de hoofdschakelaar werkt. En zoals je al zelf aan gaf laat het uiteindelijk door een elektricien controleren en certificeren, en doe dit ook direct na de installatie.