Desktop Upgrade: alles nieuw behalve SSD en GPU

Pagina: 1
Acties:

• Bernessi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:12
Hoi,

Ik ben al even bezig met geleidelijk aan mijn PC up te graden van AM4 naar AM5.
Momenteel zijn enkel de GPU en de SSD al geüpgraded. Ik heb zonet ook een nieuw moederbord, CPU, RAM en CPU koeler besteld.

Nu is mijn vraag: kan ik de SSD in het nieuwe moederbord steken en verwachten dat deze opstart en werkt zoals voordien zonder een format uit te voeren? Of zal ik de SSD moeten formatteren.

Voor de goede orde, het gaat om deze onderdelen:
SSD: https://tweakers.net/pricewatch/2227558/lexar-nm990-2tb.html
nieuw moederbord: https://tweakers.net/pric...850-gaming-plus-wifi.html
CPU: Ryzen 7 9700X

Ik heb ook al wat gegoogeld, maar kreeg geen sluitende antwoorden :)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ja dit zal waarschijnlijk wel werken, met de caveat dat je wel allerlei nieuwe drivers zal moeten installeren, of Windows doet dit zelf zodra het de nieuwe spullen detecteert. Er zijn wel allerlei meningen hierover en de meeste mensen zullen zeggen dat je beter opnieuw kan beginnen vanaf een verse installatie. Het is aan jou of je dat wil doen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:15
Dat je op het AMD platform blijft maakt het al een stuk eenvoudiger.

Zie ook wat topics:
Wisselen moederbord zonder frisse OS installatie
Overzetten m.2 SSD met windows 11 naar nieuwe PC zonder SSD
The_Doman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:02:
Zoals hierboven, meestal werkt dat gewoon.
Alleen zul je Windows wel (opnieuw) moeten activeren met een licentie of als je retail hebt kan je die overzetten.
Ook even opletten dat de UEFI/MBR mode correct is ingesteld, anders kan je niet booten.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Vooral even zorgen dat je de chipset drivers van de AMD website even opnieuw installeert en dat je Windows opnieuw activeert, want activatie vervalt bij het vervangen van het moederbord.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Bernessi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:12
nelizmastr schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:39:
Vooral even zorgen dat je de chipset drivers van de AMD website even opnieuw installeert en dat je Windows opnieuw activeert, want activatie vervalt bij het vervangen van het moederbord.
Jup, dit is het exact.

Ik heb deze avond de switch gemaakt en het enige dat ik moest doen was de drivers terug installeren en WIndows opnieuw activeren.

Al de rest werkte direct naar behoren.