Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overzetten m.2 SSD met windows 11 naar nieuwe PC zonder SSD

Pagina: 1
Acties:

• Michel19761
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-11 19:52
Beste Tweakers,

Gezien ik een complete pc heb zonder SSD en besturingssyteem wil ik de M.2 SSD met compleet besturingssyteem overzetten naar deze pc maar vraag me af wat de beste manier is (als dit al mogelijk is)

Kan iemand hierin adviseren en eventueel een stappenplan aangeven?

Dus huidige systeem draait op Windows 11 op een M.2 WD Black SN770

Nieuwe PC compleet echter geen SSD in de kast

Wens: M.2 Systeem met Windows 11 en data in de nieuwe pc plaatsen en gebruiken

Wederom dank voor jullie ondersteuning! _/-\o_

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Ok, wat houdt je nu tegen dan?

• Michel19761
Mijn vraag is of ik direct de ssd in de niuewe pc kan zetten en windows 11 welke hierop staat dit accepteerd

Zoals aangegeven zit er geen ssd oid in de nieuwe pc

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Meestal kan dit gewoon, tenzij de hardware ABSURD afwijkt (als in: MBR vs GPT, BIOS/CM vs UEFI, ARM vs X86-64), Windows is best robuust tegenwoordig.

Als je install vrij modern is (dus GPT partitie layout, UEFI bootloader in een FAT32 partitie), en je gaat van een X64 naar X64 deployment dan gaat het 9 van de 10 keer gewoon goed. En als het misgaat is het meestal een kwestie van een videokaart driver die met DDU snel gefixed kan worden.

Bron: samplesize N=1; na de zoveelste dooie 13900K zelfs met update de hele mikmak maar in een 9800X3D gestopt zonder re-install. Chipset drivers er op, en klaar.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
Ja , normaal gesproken werkt dat gewoon.
Windows 10/11 is vrij makkelijk met het detecteren van nieuwe hardware tijdens opstarten.
Moederbord en CPU vervangen zonder een nieuwe Windows instal
The_Doman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:02:
Zoals hierboven, meestal werkt dat gewoon.
Alleen zul je Windows wel (opnieuw) moeten activeren met een licentie of als je retail hebt kan je die overzetten.
Ook even opletten dat de UEFI/MBR mode correct is ingesteld, anders kan je niet booten.
Eventueel kan specifieke hardware drivers vooraf verwijderen, bijvoorbeeld als je wisselt tussen Intel/AMD chipset/GPU.
Ook dan beter even volledig afsluiten voordat je de swap doet.
Beter is natuurlijk om een clone/Image backup te maken maar meestal werkt het gewoon probleemloos.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
Hou er wel rekening mee dat je Windows licentie zo niet geldig is (andere hardware).

• Michel19761
Renault schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:31:
Hou er wel rekening mee dat je Windows licentie zo niet geldig is (andere hardware).
bedankt voor de info, dat is eigenlijk precies het probleem, dus zo overzetten is niet zo eenvoudig?

Of dien je window opnieuw te activeren

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:57
Volgens mij gaat die vlieger alleen op bij een OEM-licentie, die is (meestal) geïnstalleerd door de fabrikant die de PC gebouwd heeft en is gekoppeld aan de hardware.
Bij een retail versie (een door de gebruiker gekochte licentie) zal het waarschijnlijk geen probleem opleveren, die mag je meenemen naar een andere PC.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Michel19761
Yaksa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:40:
[...]

Volgens mij gaat die vlieger alleen op bij een OEM-licentie, die is (meestal) geïnstalleerd door de fabrikant die de PC gebouwd heeft en is gekoppeld aan de hardware.
Bij een retail versie (een door de gebruiker gekochte licentie) zal het waarschijnlijk geen probleem opleveren, die mag je meenemen naar een andere PC.
Is dan alleen even nagaan of je eerst de nieuwe pc moet voorzien van een lege ssd en hierop windows installeert of dat je de huidige SSD gewoon kan overprikken en het werkt

• Yaksa
Michel19761 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:41:[...]Is dan alleen even nagaan of je eerst de nieuwe pc moet voorzien van een lege ssd en hierop windows installeert of dat je de huidige SSD gewoon kan overprikken en het werkt
Nee, je moet eerst nagaan of je een OEM of een Retail licentie hebt.
Hier lees je hoe je daar achter komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:33
Yaksa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:45:
[...]

Nee, je moet eerst nagaan of je een OEM of een Retail licentie hebt.
Hier lees je hoe je daar achter komt.
Voor een Retail versie moet je de "volle mep" betalen.
Volgens mij gebruiken 95% van alle Tweakers hier zo'n grijze EUR 5 licentie....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• The_Doman
Michel19761 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:33:
bedankt voor de info, dat is eigenlijk precies het probleem, dus zo overzetten is niet zo eenvoudig?

Of dien je window opnieuw te activeren
Windows overzetten is juist vrij makkelijk zoals al is is aangegeven.
Alleen bij nieuwe hardware moet je dus je activatie opnieuw "regelen".
GarBaGe schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:11:
Voor een Retail versie moet je de "volle mep" betalen.
Of die (her)activeren gewoon "online" via de bekende site. O-)

• Yaksa
GarBaGe schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:11:[...]Voor een Retail versie moet je de "volle mep" betalen.
Volgens mij helpt jouw antwoord de TS geen steek verder.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-11 15:09
Michel19761 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:58:
Beste Tweakers,

Gezien ik een complete pc heb zonder SSD en besturingssyteem wil ik de M.2 SSD met compleet besturingssyteem overzetten naar deze pc maar vraag me af wat de beste manier is (als dit al mogelijk is)

Kan iemand hierin adviseren en eventueel een stappenplan aangeven?

Dus huidige systeem draait op Windows 11 op een M.2 WD Black SN770

Nieuwe PC compleet echter geen SSD in de kast

Wens: M.2 Systeem met Windows 11 en data in de nieuwe pc plaatsen en gebruiken

Wederom dank voor jullie ondersteuning! _/-\o_
Als ik het goed begrijp heb je geen besturingssysteem en wil je om dit op te lossen het besturingssysteem vanaf een andere pc verhuizen door de m.2 over te zetten?

Is het mogelijk; ja. Lost het je probleem op; nee. Windows kan zonder herinstallatie meestal wel wennen aan de nieuwe hardware maar zal opnieuw geactiveerd moeten worden. Dus dan ben je weer terug bij af.

Is je echte probleem dat je geen licentie hebt, koop dan gewoon een licentie.

Gaat het je puur om het niet willen herinstalleren? Maak dan eerst een image van je bestaande C schijf, bijvoorbeeld met Macrium Reflect. Plaats dan de ssd in de nieuwe pc en kijk waar je tegenaan loopt. Vaak lost Windows zelf het wel op. Zo niet dan open je een topic op tweakers.

[ Voor 65% gewijzigd door sdk1985 op 13-11-2025 14:33 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Michel19761
sdk1985 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:27:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je geen besturingssysteem en wil je om dit op te lossen het besturingssysteem vanaf een andere pc verhuizen door de m.2 over te zetten?

Is het mogelijk; ja. Lost het je probleem op; nee. Windows kan zonder herinstallatie meestal wel wennen aan de nieuwe hardware maar zal opnieuw geactiveerd moeten worden. Dus dan ben je weer terug bij af.

Is je echte probleem dat je geen licentie hebt, koop dan gewoon een licentie.

Gaat het je puur om het niet willen herinstalleren? Maak dan eerst een image van je bestaande C schijf, bijvoorbeeld met Macrium Reflect. Plaats dan de ssd in de nieuwe pc en kijk waar je tegenaan loopt. Vaak lost Windows zelf het wel op. Zo niet dan open je een topic op tweakers.
Misschien heb ik de vraag niet juist aangegeven ;-)

De niuewe pc heeft nog geen SSD, dsu de vraag was of je een SSD voorzien van je complete installatie met windows zo hardwarematig kunt overzetten in een nieuwe pc (dirvers zul je misschien opnieuw moeten doen)

Clonen etc heb ik vaker gedaan enkel heb je dan al een ssd in de oude als de nieuwe set

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-11 15:09
Michel19761 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:53:
[...]

Misschien heb ik de vraag niet juist aangegeven ;-)

De niuewe pc heeft nog geen SSD, dsu de vraag was of je een SSD voorzien van je complete installatie met windows zo hardwarematig kunt overzetten in een nieuwe pc (dirvers zul je misschien opnieuw moeten doen)

Clonen etc heb ik vaker gedaan enkel heb je dan al een ssd in de oude als de nieuwe set
Dan heb ik je in mijn edit goed begrepen.

Het kan wel, ik heb zelf weleens een heel ander moederbord + cpu + ram in een bestaande behuizing gebouwd zonder herinstallatie van het OS (2500K>Ryzen 5600). Bij de eerste startup is Windows dan een tijd bezig met aanpassingen. Vandaar mijn advies eerst een backup te maken. Stel het zou niet gaan dan kun je mogelijk niet terug naar je oude systeem.

Verder is zoals terecht opgemerkt de kans groot dat je op je bureaublad een melding krijgt dat je Windows niet is geactiveerd. Maar dat is achteraf, dan ben je het lastigste voorbij.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• The_Doman
Michel19761 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:53:
De nieuwe pc heeft nog geen SSD, dsu de vraag was of je een SSD voorzien van je complete installatie met windows zo hardwarematig kunt overzetten in een nieuwe pc (dirvers zul je misschien opnieuw moeten doen)

Het zal in de meeste gevallen gewoon werken.
Waar je op moet letten dat de bios instellingen zoveel mogelijk overeenkomen:
UEFI of MBR-CSM mode, bij een M2 SSD zal de oude PC ook wel UEFI zijn.
RST-RAID of AHCI instellingen, normaal gesproken is dat AHCI.
Als bit-locker actief is heb je de bit-locker key nodig uiteraard.

Overplaatsen van SSD hardeschijf.
rubenjo2311 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:49:
Update: Ik heb de SSD inmiddels overgeplaatst. Windows en al mijn bestanden zijn zijn moeiteloos meegegaan.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
Dan zal ik je ook het antwoord geven wat bij mijn constatering hoort:
- zet gewoon de SSD over in het andere systeem
- zorg dat het nieuwe systeem contact heeft met internet en dat het gezond draait
- kijk daarna in de instellingen of je Windows llicentie nog "geactiveerd" is
- als dat zo is, heb je mazzel. Als dat niet zo is, kijk je bij "instellingen, algemeen, info" welke Windows versie je hebt ( bv. "Windows 11 Home") en google je op een goedkope overeenkomstige licentie kopen op internet
- koop zo'n licentie, kies "Activeren" en voer de gekochte licentiecode in.
Daarna heb je weer een goed draaiend en legaal systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 13-11-2025 20:19 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een W11 installatie op een SSD? Heeft die geen encryptie, waarbij de key in de TPM chip zit? Dan kun je hem niet in een ander systeem zetten.
Pagina: 1