Hulp nodig met een 2 fase fornuis! kom er niet uit!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ahikhe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:50
Hallo!

wij krijgen eind deze maand een nieuwe keuken van de woning corperatie, en daarbij krijgen we ook 2 fase, een perilex stekker. Op dit moment hebben we enkel een kleine magnetron een een kleine 2 kookplaate inductie plaat.

Nu zit ik te zoeken zo meteen naar een leuk fornuis van tot 1000 euro, het liefst iets goedkoper maar zie ik eigenlijk meerendeels fornuisen die zeggen dat ze 7800 watt of 8500 wat nodig hebben. maar toch geschikt zijn voor 2 fase? Hoe werkt dit?

Zo ver ik weet krijg ik dalijk 7390 watt tot mijn beschikking? is het dan wel mogelijk dat ik een fornuis aansluit van 8000 watt?

en wat zijn dan de nadelen. Kan ik dan enkel de oven aan hebben met maar 2 pannen? Heeft iemand hier ervaring me?

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zal straks waarschijnlijk een perilex krijgen welke over twee groepen gaat leveren (een zogenaamde 'kookgroep'). Twee-fase aansluitingen bestaan qua netaansluiting niet, da's altijd één of drie. Over twee groepen ga je maximaal 2 x 230V x 16A = 7360W aan vermogen halen dus alles daarboven is niet toegestaan en laat ook je zekering automaat trippen bij langdurig gebruik. Wat dus van belang is, is om te weten wat je voor een 'netaansluiting' hebt (waarschijnlijk 1x35A).

Jouw perilex moet straks dus waarschijnlijk op 2P+2N aangesloten gaan worden maar.... Daarvoor moet je eigenlijk al weten wát voor een kookplaat en oven / fornuis er gaan komen, het aansluiten is pér fabrikant anders, ook qua het al dan niet moeten zetten van bruggen in de kookplaat.

Het grote kookplaat aansluiten topic

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 03-05-2026 20:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het is vooral de vraag hoe jouw woningbouwcorporatie dit in de meterkast gaat regelen en hoe de perilex wandcontactdoos wordt aangesloten. Hebben ze daar iets over verteld?

Het volgende is een aanname, maar mogelijk heb je een 1 fase aansluiting (meterkast) en wordt daar een kookgroep (2x 16A) op gerealiseerd. Meestal heb je dan 2L, 2N en 1x aarde.

Je hebt het ook over een fornuis, dus wat gaat het precies worden? Een losse inductieplaat? Of wil je zo'n oven met geïntergreerde inductieplaat?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• ahikhe
Je noemt hier heel veel dingen waar ik dus helemaal geen verstand van heeft hahaha,

er komt een elektricien aan die zal alles aan sluiten. en hem wou ik dus ook vragen of die voor mij gelijk het fornuis aan wou sluiten omdat die er dan toch al is.

Is het nu dus dan niet echt mogelijk om nu al een fornuis aan te schaffen? moet ik wachten tot de elektricien is geweest om de groepen te maken en alles?

• ahikhe
stin00 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:05:
Het is vooral de vraag hoe jouw woningbouwcorporatie dit in de meterkast gaat regelen en hoe de perilex wandcontactdoos wordt aangesloten. Hebben ze daar iets over verteld?

Het volgende is een aanname, maar mogelijk heb je een 1 fase aansluiting (meterkast) en wordt daar een kookgroep (2x 16A) op gerealiseerd. Meestal heb je dan 2L, 2N en 1x aarde.

Je hebt het ook over een fornuis, dus wat gaat het precies worden? Een losse inductieplaat? Of wil je zo'n oven met geïntergreerde inductieplaat?
Ik ben van plan om deze bijvoorbeeld te kopen, hier zat ik naar te kijken. https://www.bemmelenkroon.nl/merken/bosch/hls59d351-bosv/

Deze staat dat die wel voor 2 fase is. maar de aansluit waarde is hoger dan wat ik ga krijgen als ik het goed begrijp.

Nogmaals. dit is allemaal erg nieuw voor mij dus ik heb hier totaal geen verstand van.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Uit de door jouw gelinkte pagina, dus zonder dat ik het installatieschema bij / van Bosch opvraag:

Sluit het fornuis aan op een 3-fase aansluiting voor de beste werking.

Waarschijnlijk is dit apparaat dus wel 'terug te dimmen' naar een 2P+2N aansluiting, en dus naar een zogenaamde kookgroep op twee groepen / 1-fase.

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 03-05-2026 20:12 ]

• ahikhe
En als ik het goed begrijpt ga ik een kookgroep krijgen. dus 2x 16a? ik weet dat ze zijden dat we geen krachtstroom krijgen, en dat er een zekering of een dingetje in de kast nog er naast kom?

weet niet of dit iets duidelijk is?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:19
Je denkt te moeilijk.

Elke twee fase kookplaat is straks aan te sluiten. De woningbouw is verantwoordelijk voor de aanpassing in de meterkast. Als je aansluiten moeilijk vindt koop er dan eentje bij een leverancier die hem ook aan komt sluiten, dan weet je zeker dat het werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door FredvZ op 03-05-2026 20:13 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sorrie, maar jij bent samen met veel huurders gewoon zwaar de sjaak.
Een 2 fase fornuis werkt meestal niet goed als je meer dan 2 pannen gebruikt.

Als het nog kan, vraag de woningbouw om een perilex EN gewoon stopcontact te maken.
Gebruik dan je oven/magnetron en een losse kookplaat.
Zal je een hoop kook ellende besparen.

Zeker bij een Bosch/Siemens fornuis sluit zelfs een elektricien hem verkeerd aan.
Komt omdat de bijgeleverde kabel niet klopt.

[ Voor 16% gewijzigd door DJMaze op 03-05-2026 20:28 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ahikhe schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:09:
En als ik het goed begrijpt ga ik een kookgroep krijgen. dus 2x 16a? ik weet dat ze zijden dat we geen krachtstroom krijgen, en dat er een zekering of een dingetje in de kast nog er naast kom?

weet niet of dit iets duidelijk is?
"geen krachtstroom" = geen upgrade van 1 naar 3 fase? (waardoor iets aansluiten over 2 fase niet zal gaan)
dan zit er niets anders op dan met zo'n kookgroep aan de slag te gaan (door de elektricien). en even goed uitrekenen dat de inductieplaat er ook lekker op gaat.

als leek denk ik daarvan: zolang de verdeling over de groepen maar goed zit (geen onverwachte overbelasting). maar een 2 fase inductieplaat over 2 fase laten lopen lijkt mij daartoe altijd de beste oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door JJ Le Funk op 03-05-2026 20:46 ]

d:)b :henk d:)b

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
DJMaze schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:25:
Waarom zou dat niet werken?
Ik gebruik al jaren een inductiekookplaat met 4 pitten, met een gewone 240 stekker er aan. Niks moeilijk doen over perilex, krachtstroom of wat dan ook. (Ongeveer hetzelfde model als deze)
Je kunt gewoon alle 4 de pitten gebruiken, alleen niet alle 4 de pitten op max. Het apparaat schakelt vanzelf een pit terug wanneer je boven de toegelaten totale spanning dreigt te komen.
Het werkt goed, je moet alleen even wennen, maar wees 's eerlijk, wanneer heb je nou alle pitten op vol vermogen open staan? Het toestel schakelt ook niet uit, maar verdeelt het vermogen over de pitten. Dus mocht je 4 pitten tegelijk gebruiken dan is het even wennen op welk pitje je kunt laten pruttelen en waar je vol gaat koken/bakken. En ik heb ook een stoompan bij de Hema gehaald, dan heb je maar een pit nodig om de aardappelen en de groente te koken. Scheelt weer energie. Voor mij werkt het prima.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yaksa schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Ik gebruik al jaren een inductiekookplaat met 4 pitten, met een gewone 240 stekker er aan. Niks moeilijk doen over perilex, krachtstroom of wat dan ook. (Ongeveer hetzelfde model als deze)
Je kunt gewoon alle 4 de pitten gebruiken, alleen niet alle 4 de pitten op max. Het apparaat schakelt vanzelf een pit terug wanneer je boven de toegelaten totale spanning dreigt te komen.
Het werkt goed, je moet alleen even wennen, maar wees 's eerlijk, wanneer heb je nou alle pitten op vol vermogen open staan? Het toestel schakelt ook niet uit, maar verdeelt het vermogen over de pitten. Dus mocht je 4 pitten tegelijk gebruiken dan is het even wennen op welk pitje je kunt laten pruttelen en waar je vol gaat koken/bakken. En ik heb ook een stoompan bij de Hema gehaald, dan heb je maar een pit nodig om de aardappelen en de groente te koken. Scheelt weer energie. Voor mij werkt het prima.
De TS heeft het over een 'Fornuis' waar dus ook de oven nog (gelijktijdig?) van voldoende stroom voorzien dient te gaan worden.

• Yaksa
Will_M schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:43:
[...]De TS heeft het over een 'Fornuis' waar dus ook de oven nog (gelijktijdig?) van voldoende stroom voorzien dient te gaan worden.
Er zijn ook losse combi-magnetrons met oven en hete lucht functie te koop niet zoveel stroom trekken en waarmee je toch een pizza kunt bakken (ik heb deze, maar die is niet langer leverbaar. Soortgelijke modellen zijn genoeg leverbaar tegen een prijs van zo'n 200 - 250 euro. Soms nog goedkoper, ik had deze met 20% korting alleen omdat de doos was open geweest.
Alles hangt een beetje af of je met z'n tweeën bent of voor een heel weeshuis moet koken.
Ik zie ook wel eens keukens voorbijkomen waarvoor 2 krachtgroepen zijn aangelegd maar waar alleen op moederdag een ontbijtje met eitjes en afbakcroissants wordt bereid. Voor de rest is het een veredelde koffiebar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ahikhe
[...]

Heb jij ook een fornuis? dat ook een oven evt aan staat op dezelfde kookgroep?

• Yaksa
ahikhe schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:07:
[...]Heb jij ook een fornuis? dat ook een oven evt aan staat op dezelfde kookgroep?
Ik heb geen fornuis. Heb dat ook niet nodig omdat ik nooit brood bak, een hele kalkoen bereid of appeltaart maak. Een kaaskorstje kan ik ook in de combimagnetron doen met de braad en hete lucht functie.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:14
Sorrie, maar jij bent samen met veel huurders gewoon zwaar de sjaak.

Als het nog kan, vraag de woningbouw om een perilex EN gewoon stopcontact te maken.
Gebruik dan je oven/magnetron en een losse kookplaat.
Zal je een hoop kook ellende besparen.

Zeker bij een Bosch/Siemens fornuis sluit zelfs een elektricien hem verkeerd aan.
Wat een desinformatie lees ik hier. Huurders die 'zwaar de sjaak zijn' :z kun je dit soort boude stellingnames ook onderbouwen toevallig?

Even terug naar normaal: half Nederland kookt elektrisch met een kookgroep waarbij er dus 2x16A samengenomen wordt om dus max met de genoemde 7,4 kW te kunnen koken. Al die mensen zouden volgens @DJMaze zwaar de sjaak zijn... Dat wordt een verdrietige boel dan /s

TS: don't worry, de aanpassng die je krijgt is de meest standaard optie die er is en t gaat gewoon werken.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Ik heb de zelfde kookplaat als @Yaksa en die hangt aan m'n 2x16a perilex stopcontact, en daar hangt ook een 2.250 watt combi-oven aan.

Kookplaat + Oven (in 1 behuizing) = Fornuis ;)

Ik heb dus een fornuis wat eigenlijk gewoon 2 verschillende apparaten zijn die aan mijn 7.400watt kookgroep hangt (wat keukenboeren ook wel 2 fase noemen)

Ey!! Macarena \o/

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]Het apparaat schakelt vanzelf een pit terug wanneer je boven de toegelaten totale spanning dreigt te komen.
Pssst... We hebben hier een discussie over vermogens en stromen, niet over spanningen ;-)

• Vliegvlug
  • Laatst online: 00:17

Vliegvlug

Flight Simple

Fr33z schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:38:
[...]

TS: don't worry, de aanpassng die je krijgt is de meest standaard optie die er is en t gaat gewoon werken.
Het komt veel voor ja maar waar je aan voorbijgaat is dat er dan enkel een kookplaat op wordt aangesloten en dan is het nog steeds geen ideale oplossing maar puur een noodgreep om een koopkplaat die eigenlijk 2 fasen nodig heeft toch te kunnen gebruiken in een 1-fase installatie.

In een 3-fasen installatie is zo’n kookgroep sowieso niet goed als je deze op maar één fase aansluit.

De TS wil er een fornuis op aansluiten, dat zou ik al helemaal niet doen met een 1-fase kookgroep.
Dan moet je de beschikbare stroom niet alleen over de pitten verdelen maar ook nog eens over de oven.

Wat hierboven ook al gezegd wordt, pak een losse oven met een eigen groep. En sluit op die kookgroep enkel een kookplaat aan.

• Yaksa
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo 'groots' wil uitpakken als je het nu al redt met een 2 pits inductie en een kleine magnetron. Als je dan zo'n 4 pits 1 fase kookplaat pakt en een wat grotere combimagnetron dan ben je volgens mij veel goedkoper uit. Ik zou toch maar even nadenken alvorens een grote stroomverslindende oven aan te schaffen, dan zou ik eerst zeker willen weten of ik die ook vaak ga gebruiken (en dan niet alleen voor het opwarmen van een paar sauzijzenbroodjes).

• FredvZ
Dat is een heel groot fabeltje of gebaseerd op ervaringen met een verkeerd aangesloten kookplaat.
Die kabel klopt prima, al was het maar omdat de kabel bij installatie aangesloten moet worden ;)

[ Voor 30% gewijzigd door FredvZ op 03-05-2026 22:53 ]

• FredvZ
Ja, dat kan.

In de praktijk niet iets om je druk over te maken, tenzij je de behoefte hebt om te bakken in de oven én tegelijkertijd 4 pannen water op vol vermogen te koken.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:38:
Even terug naar normaal: half Nederland kookt elektrisch met een kookgroep waarbij er dus 2x16A samengenomen wordt om dus max met de genoemde 7,4 kW te kunnen koken.
Een inductiefornuis heeft 1 fase voor de inductie en 1 fase voor de oven.
En je hebt in je 7,4 kW de oven er nog niet bij opgeteld.

Dan snap je waarom woningcorporaties idioten zijn en ik constant aan klanten moet uitleggen dat koken op 4 pitten niet hoger kan dan standje 4 (kookplaat geeft ook alarm ivm vermogen piek).

Leuk hoor "van het gas af", maar ze upgraden de meterkast niet naar 3-fase.

Zie hier de Bosch oven intern, en tel het aantal L en N draden, en vergelijk met de sticker (onderste op sticker is NL 16A) |:(
En als je goed kijkt is de ene bruine draad dikker dan de andere, en volgens de sticker zou de rechter dikker moeten zijn dan de linker, maar... Yep 🤪
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1ZNmllRma9CdBkavGZXYIoCVI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mueCu09iZlGk8IX3fgjsg46.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet is "geschikt voor 3 fase" ook onzin, want de 3e bruine draad (op 2) is helemaal niet aanwezig. En dat staat wel op de witte meegeleverde en aangesloten kabel. Die mag je dus niet gebruiken!

Toen ik bij BSH op cursus was, ging het zelfs fout met hun hoofd monteurs. Het probleem zit diep geworteld.

@ahikhe ja het is abacadabra voor jou, dus...
- laat elekticien perilex EN stopcontact aanleggen onder keukenkast hoogte (onder 10cm vanaf vloer)
- laat woningcorporatie een aangepaste keuken plaatsen met extra breed aanrecht met 49x56 gat voor inductiekookplaat (ja, kon je aanvragen bij nieuwe keuken. Bribus levert normaal alleen standaard keukenblokken)
- niet gelukt? Koop zelf een 60 keukenkastje en verleng aanrecht.
- plaats de combi-oven er onder in het kastje

[ Voor 61% gewijzigd door DJMaze op 03-05-2026 23:44 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DJMaze schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:05:
[...]

Een inductiefornuis heeft 1 fase voor de inductie en 1 fase voor de oven.
En je hebt in je 7,4 kW de oven er nog niet bij opgeteld.

Dan snap je waarom woningcorporaties idioten zijn en ik constant aan klanten moet uitleggen dat koken op 4 pitten niet hoger kan dan standje 4 (kookplaat geeft ook alarm ivm vermogen piek).

Leuk hoor "van het gas af", maar ze upgraden de meterkast niet naar 3-fase.

Zie hier de Bosch oven intern, en tel het aantal L en N draden, en vergelijk met de sticker (onderste op sticker is NL 16A) |:(
En als je goed kijkt is de ene bruine draad dikker dan de andere, en volgens de sticker zou de rechter dikker moeten zijn dan de linker, maar... Yep 🤪
[Afbeelding]
Zoals je ziet is "geschikt voor 3 fase" ook onzin, want de 3e bruine draad (op 2) is helemaal niet aanwezig. En dat staat wel op de witte meegeleverde en aangesloten kabel. Die mag je dus niet gebruiken!

Toen ik bij BSH op cursus was, ging het zelfs fout met hun hoofd monteurs. Het probleem zit diep geworteld.

@ahikhe ja het is abacadabra voor jou, dus...
- laat elekticien perilex EN stopcontact aanleggen onder keukenkast hoogte (onder 10cm vanaf vloer)
- laat woningcorporatie een aangepaste keuken plaatsen met extra breed aanrecht met 49x56 gat voor inductiekookplaat (ja, kon je aanvragen bij nieuwe keuken. Bribus levert normaal alleen standaard keukenblokken)
- niet gelukt? Koop zelf een 60 keukenkastje en verleng aanrecht.
- plaats de combi-oven er onder in het kastje
NOFI maar zegt meer over het niveau van de hoofdmonteurs dan hoe het wel of niet lastig is. Iedereen die hier wel eens professioneel mee in aanraking komt moet weten; Perilex = opletten en zelf zowel contactdoos, stekker en interne aansluiting op het apparaat verifiëren. Verder is de kabel specifiek voor een aansluiting. Als je hier zo veel van weet, weet je ook dat veelal geen kabel wordt mee geleverd.Juist om ongeïnteresseerde nalatige monteurs en klagers voor te zijn. De kabel die er bij zit kan voor alle aansluitschemas gebruikt worden behalve de 3 fase oplossing, die moet fysiek anders zijn, dat maakt het apparaat zelf niet ongeschikt. Hoogstens het product management slecht/ongeinterseerd in het aanpassen aan een lokale markt.

Verder kan knap materiaal wel zelf terug regelen en is de praktische beperking beperkt gezien zelden alle pitten op vol vermogen gebruikt worden in de gemiddelde Nederlandse keuken.

Kan het beter; sure. Is een gewone kookplaat in het aanrecht met oven er onder een mooiere oplossing? Ja. Moeten die 'hoofd monteurs' zich schamen? 100%. Overdrijf je enorm? Jup.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 04-05-2026 01:58 ]

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

Pagina: 1