📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Waarom zou je dat doen? Die basislast van het huis levert toch geld op bij negatieve prijzen? Dat loop je op deze manier mis.antonboonstra schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:45:
Heb het ingesteld dat ie tot 10% wordt gedimd, zodat de 'basislast' in huis nog wel uit eigen zonnepanelen komt.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Bekende storing
Op dit moment is er een storing met het koppelen en/of aansturen van Enphase-omvormers via Zonnedimmer. We onderzoeken dit probleem en werken aan een oplossing. Zodra er meer bekend is of de storing is verholpen, werken we deze melding bij. Onze excuses voor het ongemak.
Iemand tips?
Waarschijnlijk hebben ze funding (gehad) van Tennet. Zal wel een keer een 'plus' variant komen of ze houden een bepaald percentage van je vergoeding in. Het is een best klein team, dus ik gok dat ze het vooral op subsidies doen.Eustace schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:23:
Kan iemand mij uitleggen wat het verdienmodel is van zonnedimmer?
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Het kan via home assistant, is genoeg over te vinden.3raser schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:44:
Ik ben vooral benieuwd hoe zonnedimmer mijn Enphase micro-omvormers kan reduceren tot maximaal 10% productie. Als hun tool dit kan dan zou ik dit zelf ook via Home Assistant moeten kunnen lijkt me. Dan wordt het pas echt interessant.
Reduceren kan alleen naar 0% volgens de zonnedimmer documentatie. Dat is voor mijn usecase prima aangezien ik het maximale uit de negatieve prijs wil halen dus helemaal niks wil opwekken op dat moment.
Zonnedimmer doet mij overigens denken aan de early days van Gridio.
Reduceren tot 0% is dus gewoon aan/uit zetten van de PV-installatie. Dat dit kan wist ik wel, al heb je daar wel een speciale installateurs account voor nodig. Dan ben ik benieuwd of Zonnedimmer ook zo'n account heeft. Maar volgens mij moet Enphase ook kunnen reduceren tot een bepaald maximaal vermogen. Jammer dat Zonnedimmer dit niet kan dan.mr.DJ95 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:00:
[...]
Het kan via home assistant, is genoeg over te vinden.
Reduceren kan alleen naar 0% volgens de zonnedimmer documentatie. Dat is voor mijn usecase prima aangezien ik het maximale uit de negatieve prijs wil halen dus helemaal niks wil opwekken op dat moment.
Zonnedimmer doet mij overigens denken aan de early days van Gridio.
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Er zijn ook manieren om een Enphase metered(!) omvormer terug te schakelen naar 0 op de meter.3raser schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Reduceren tot 0% is dus gewoon aan/uit zetten van de PV-installatie. Dat dit kan wist ik wel, al heb je daar wel een speciale installateurs account voor nodig. Dan ben ik benieuwd of Zonnedimmer ook zo'n account heeft. Maar volgens mij moet Enphase ook kunnen reduceren tot een bepaald maximaal vermogen. Jammer dat Zonnedimmer dit niet kan dan.
De makkelijkste manier is waarschijnlijk de AI-optimalisatie stand te gebruiken (heb je wel CT-spoelen nodig)
Zie ook:
https://degroenenerds.nl/...-cloud-of-home-assistant/
In de voorwaarde staat dat zij in de toekomst geld mogen gaan rekenen voor deze dienst.Eustace schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:23:
Kan iemand mij uitleggen wat het verdienmodel is van zonnedimmer?
Daarnaast zie ik dat zij een p1-meter gaan verkopen voor 50 euro dus daar zit vermoedelijk ook wat marge op.
Aanzienlijke marge, de mijne van Home wizard was 30€Felidaelynx schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:06:
[...]
In de voorwaarde staat dat zij in de toekomst geld mogen gaan rekenen voor deze dienst.
Daarnaast zie ik dat zij een p1-meter gaan verkopen voor 50 euro dus daar zit vermoedelijk ook wat marge op.
Ik heb net voor mijzelf dit lokaal gedaan via digitale inputs een service account aanmaken is heel makkelijk. Mocht je dat niet willen dan kan ik ook helpen via mijn account.3raser schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Reduceren tot 0% is dus gewoon aan/uit zetten van de PV-installatie. Dat dit kan wist ik wel, al heb je daar wel een speciale installateurs account voor nodig. Dan ben ik benieuwd of Zonnedimmer ook zo'n account heeft. Maar volgens mij moet Enphase ook kunnen reduceren tot een bepaald maximaal vermogen. Jammer dat Zonnedimmer dit niet kan dan.
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Ik gebruik Zonneplan.
Voor Enphase is dit echt een superoptie anders moet je óf een Metered Gateway installeren óf een Installer account met allerlei gedoe een Home Assistant route bewandelen.
Ik zat al te denken aan een hardware oplossing met een 25A Shelly dus de melding op Pepper.com kwam net op tijd.
Was echt 5 minuten werk en data was direct zichtbaar, er is ook geen historische data meegekomen dus het is gewoon je live data.
APP ziet er doordacht en begrijpelijk uit naar mijn mening.
Ik ga niet voor de extra Dongle want ik heb al een hele collectie.
Ik ben benieuwed wat er gebeurt als er de eerste keer gedimd wordt, ik heb alle opties (Netbeheer/Energieleverancier/Zonneplan prijs) voorlopig aangezet.
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Andere vraag, hoe vaak kun je een p1 splitten?
[ Voor 15% gewijzigd door SeenD op 04-05-2026 15:11 ]
Something something
Vaak zat, zeker met een actieve P1-splitter zoals die van HomeWizard. Als je een passieve gebruikt, is het sterk afhankelijk van je slimme meter, met actief is mij niet per se een limiet bekend.SeenD schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:10:
Ik heb me ook aangemeld, vorige week vrijdag heb ik betaald voor het terugleveren van 13,2 kwh. Ik zet hem liever uit dan dat ik moet betalen er voor. Ik wil niet betalen voor straling van de zon die mijn dak bereikt.![]()
Mijn reviews al gezien?
Powerbaas split naar 4. Maar ik heb zelf nu een HomeWizard (3 poorten) en 1 van de poorten weer verder gesplit.SeenD schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:10:
Ik heb me ook aangemeld, vorige week vrijdag heb ik betaald voor het terugleveren van 13,2 kwh. Ik zet hem liever uit dan dat ik moet betalen er voor. Ik wil niet betalen voor straling van de zon die mijn dak bereikt.![]()
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Het lijkt nu opgelost.Peewee070 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:50:
Op het moment is er een storing vwb het aansturen van Enphase systemen door Zonnedimmer. Dit staat op de website (bij support);
Bekende storing
Op dit moment is er een storing met het koppelen en/of aansturen van Enphase-omvormers via Zonnedimmer. We onderzoeken dit probleem en werken aan een oplossing. Zodra er meer bekend is of de storing is verholpen, werken we deze melding bij. Onze excuses voor het ongemak.
03-05-2026: Het probleem is inmiddels verholpen bij Enphase, alle systemen zouden weer naar behoren moeten werken.
Voor niets gaat de zon op, zeggen ze. Maar zelfs dat geldt nu dus niet meer voor jou.SeenD schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:10:
Ik heb me ook aangemeld, vorige week vrijdag heb ik betaald voor het terugleveren van 13,2 kwh. Ik zet hem liever uit dan dat ik moet betalen er voor. Ik wil niet betalen voor straling van de zon die mijn dak bereikt.
Je kan ook een jaarcontract afsluiten bij de energieleverancier i.p.v. een dynamisch contract. Dan kom je niet voor verrassingen te staan qua betalen bij een negatieve dynamische stroomprijs.
Als een partij grote hoeveelheden panelen kan dimmen is dat een groot risico voor net instabiliteit.
Ik heb een vast contract bij Budget Energie en betaal een terugleverboete die netto ongeveer de helft is van wat ik betaal bij afname. Mijn SolarEdge heeft een RS485 modbus aansluiting, nog niet over IP helaas. Ik heb met een ESP32 development bordje een regeling gemaakt om teruglevering zoveel mogelijk naar 0 te zetten en lever op een typische (zonnige) dag minder als 1 kWh terug, uitlezing via Homewizard P1 meter die in al had.
Kosten van hardware ongeveer 10 euro, software maken duurde wat langer maar die tijd werd beperkt door gebruik te maken van AI.
[ Voor 21% gewijzigd door bartjes999 op 04-05-2026 18:31 ]
Ik krijg geen vergoeding van de netbeheerder, maar toch heeft het mij ruim 24 euro bespaard.
De mijne: Goodwe GW3600D-NS gaat via HA wel uit, maar bij Zonnedimmer kreeg ik de melding dat deze Goodwe nog niet goed ondersteund wordt.deamosreapos schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:40:
Wat ik niet snap, ik heb geen directe manier om de productie van mijn Goodwe omvormer terug naar 0 te schalen, hoogstens om mijn export naar 0 te zetten. Je voert alleen een SN in en zij kunnen hem op afstand volledig stoppen. Dus wat gebruiken zij nu waardoor de productie naar 0 gaat terwijl ik dit niet kan via een modbus commando of via een Home assistant plugin. Weet iemand dit? Want het is natuurlijk beter om dit lokaal te kunnen regelen ipv via een externe partij die in de toekomst ook nog eens geld kan gaan kosten.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Toevallig heb ik dit van de week ook uitgezocht voor mijn GW6K-DT omvormer. In Home Assistant kun je de GoodWe intergratie die in HACS staat gebruiken. Dit is ongeveer dezelfde plugin, maar dan loopt die voor op de officiële integratie. In deze integratie zit een start en stop knop. https://github.com/mletenay/home-assistant-goodwe-inverter. Op zaterdag bij de negatieve stroom heb ik zo via HA uit en in kunnen schakelen.deamosreapos schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:40:
Wat ik niet snap, ik heb geen directe manier om de productie van mijn Goodwe omvormer terug naar 0 te schalen, hoogstens om mijn export naar 0 te zetten. Je voert alleen een SN in en zij kunnen hem op afstand volledig stoppen. Dus wat gebruiken zij nu waardoor de productie naar 0 gaat terwijl ik dit niet kan via een modbus commando of via een Home assistant plugin. Weet iemand dit? Want het is natuurlijk beter om dit lokaal te kunnen regelen ipv via een externe partij die in de toekomst ook nog eens geld kan gaan kosten.
Op dit moment werkt het activeren van Zonnedimmer niet voor GoodWe, maar dit is wellicht toch wel interessant.
Ja, maar dan krijg je er dus niks voor terug..SebastiaanPs schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:57:
Misschien goed om te vermelden dat je, als alternatief voor Zonnedimmer, je PV in de meeste gevallen vrij eenvoudig zelf automatisch kunt laten afschakelen/dimmen?
Zie een uitgebreid overzicht met handleiding per merk omvormer hier: https://degroenenerds.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/
Ja precies. Wat is nou voordeliger op het moment als je geen dynamisch contract hebt? De vergoeding bij uitschakelen, of gewoon opwekken en salderen?hollandnick schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:18:
Ik had er nog niet eerder van gehoord tot ik het net op de frontpage zag staan en dit topic door heb gelezen. Ik was zelf inderdaad ook al bezig om te onderzoeken of het zin heeft om, en op welke manier, bij negatieve prijzen de panelen uit te zetten. Is het dit jaar met salderen niet juist nog zinvol om niet af te schakelen? Ik was vooral vast voor volgend jaar aan het kijken ivm saldering dus.
Je zult in je contract moeten kijken voor precieze prijzen, maar meestal (edit: bij een vast contract) is gewoon opwekken gunstiger.Heatbreaker schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:29:
[...]
Ja precies. Wat is nou voordeliger op het moment als je geen dynamisch contract hebt? De vergoeding bij uitschakelen, of gewoon opwekken en salderen?
In mijn vaste contract (greenchoice) betaal ik 12,7 ct/kWh die ik teruglever. Dat saldeer ik tegen de inkoopprijs van 21ct/kWh. Als ik meer opwek dan gebruik (en dus niet meer kan salderen) krijg ik 14 ct/kWh. Netto krijg ik dus 1,3 ct/kWh die ik teruglever. Da's niet veel, maar geen reden om de panelen uit te zetten.
Hmm ik ben dus ooit in de verleiding geraakt om dynamisch te gaan, zit nu bij Zonneplan. Maar zo te lezen is het meestal voordeliger als je dynamisch hebt om dus de panelen af te schakelen en dan net op dat negatieve moment de wasmachine e.d. aan te gaan zetten. Aangezien ik best vaak thuis werk misschien toch wel een beter idee in samenwerking met de zonnedimmer (als mijn omvormer het ondersteunt).Hagdos schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:38:
[...]
Je zult in je contract moeten kijken voor precieze prijzen, maar meestal (edit: bij een vast contract) is gewoon opwekken gunstiger.
In mijn vaste contract (greenchoice) betaal ik 12,7 ct/kWh die ik teruglever. Dat saldeer ik tegen de inkoopprijs van 21ct/kWh. Als ik meer opwek dan gebruik (en dus niet meer kan salderen) krijg ik 14 ct/kWh. Netto krijg ik dus 1,3 ct/kWh die ik teruglever. Da's niet veel, maar geen reden om de panelen uit te zetten.
En anders toch maar versneld de homeassistant gaan opzetten thuis
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Wat ik begrepen heb, is dat niet iedereen op een gemakkelijke wijze de zonnepanelen even kunnen uitzetten. Dan kan een dienst als Zonnedimmer helpen.Gordian Knot schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:32:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit meer gaat opleveren dan gewoon mijn panelen uitzetten bij negatieve prijzen en voor de rest de terugleververgoeding van Zonneplan te pakken? Ik vind het echt te triest voor woorden dat bedrijven met de P1 meter geld verdienen aan deze hardware en abonnementmodel. Van mij krijgen ze geen stuiver; dat de energieleveranciers zsm gaan verzorgen zonder dat je daar weer extra voor betalen moet. Bij zonneplan heb ik hier zeker vertrouwen in, de app is behoorlijk uitgebreid en integratie van omvormers neemt steeds meer toe
Ik heb zelf nog geen dynamisch contract maar als dit zo ver is, kan ik in de SolarEdge app instellen dat bij negatieve prijzen de panelen niet terug leveren. Gelukkig heb ik die mogelijkheid, want ik ben een beetje terughoudend in dat er een zoveelste organisatie met jouw data aan de haal gaat. Deze gratis dienst moet ergens van betaald worden.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 05-05-2026 12:28 . Reden: Dat is niet nodig ]
Indd wat meesje zegt. En het maakt het makkelijker.Gordian Knot schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:32:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit meer gaat opleveren dan gewoon mijn panelen uitzetten bij negatieve prijzen en voor de rest de terugleververgoeding van Zonneplan te pakken? Ik vind het echt te triest voor woorden dat bedrijven met de P1 meter geld verdienen aan deze hardware en abonnementmodel. Van mij krijgen ze geen stuiver; dat de energieleveranciers zsm gaan verzorgen zonder dat je daar weer extra voor betalen moet. Bij zonneplan heb ik hier zeker vertrouwen in, de app is behoorlijk uitgebreid en integratie van omvormers neemt steeds meer toe
Maar wat het m voor dynamisch vooral is, is dat het eenvoudiger gemaakt wordt.
Ik denk dat zonnedimmer meer gericht is op gebruikers met vast contract, en in gebieden waar het vanuit de energieleverancier geld oplevert.
Als ik de faq zo goed heb begrepen is bij dynamisch dat het je niks extra oplevert anders dan dat zij het schakelen regelen.
Zelf heb ik het nu via Enphase AI geregeld, maar dat is op basis van de spotprijzen per kwartier, terwijl ik uurtarief heb met Zonneplan. Ik denk dat (na salderen) Zonnedimmer in mijn geval een stuk nauwkeuriger kan werken, al werkt dit voor mij ook wel prima nu.
Mijn reviews al gezien?
[ Voor 86% gewijzigd door twain4me op 06-05-2026 09:00 ]
Hack Zonnedimmer en zet alle omvormers die zij in beheer hebben in een keer uit en daarna allemaal tegelijk weer aan. Volgens mij kun je dan een flinke spanningspiek op het electriciteitsnet krijgen en vliegt er dan hier en daar wat uit met een leuke outage tot gevolg.
Of zie ik nu spoken?
Ik heb geen dynamisch contract, dus zou het alleen overwegen voor een vergoeding vanuit de energieleverancier en/of netbeheerder. De website van Zonneplan is daar (bewust?) heel vaag over. Er staat bijv:
Maar bij het invullen van postcode+huisnummer krijg ik helemaal niet te zien of ik in zo'n gebied val.In welke gebieden kom ik in aanmerking voor het dimmen namens netbeheerder?
De netbeheerder(s) selecteren de netgebieden waar congestieproblemen door zonne energie actueel zijn. Deze netgebieden zijn bepaald door de kabels/infrastructuur en komen niet één op één overeen met bijv. gemeenten of plaatsen.
Voer in de eerste stap van het aanmelden je postcode en huisnummer in om te zien of jouw woning in een gebied valt waar Zonnedimmer wordt ingezet door jouw netbeheerder.
Ja, ze zijn niet van het reageren. Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met de helpdesk van het merk van mijn omvormer (Growatt) en aangegeven dat de key niet werkte. Toen hebben zij iets gedaan, zodat het daarna wel werkte. Wellicht werkt dat voor jou ook.sideriusj schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:55:
Ik krijg een foutmelding, registratie process niet goed. Helaas van zonnedimmer geen reactie, ook na diverse meldingen van mij aan Zonnedimmer
De fabrikanten van deze omvormers hadden die toegang ook al. Die kunnen ook gehacked worden. Ja, dat is een risico.Hencksch schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:45:
Ik weet nog een leuk truuk voor landen die ons niet goed gezind zijn.
Hack Zonnedimmer en zet alle omvormers die zij in beheer hebben in een keer uit en daarna allemaal tegelijk weer aan. Volgens mij kun je dan een flinke spanningspiek op het electriciteitsnet krijgen en vliegt er dan hier en daar wat uit met een leuke outage tot gevolg.
Of zie ik nu spoken?
Nou ik vermijd het het dimmen via de SolarEdge app de kosten van het terugleveren bij een negatieve dynamische energieprijs.Heatbreaker schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:10:
[...]
Ja, maar dan krijg je er dus niks voor terug..
Ik zie nu inderdaad dat er via Zonnedimmer nog sprake kan zijn van een tweede beloning, namelijk via de netbeheerder.
Van de Zonnedimmer website:
https://www.zonnedimmer.nl/wat-het-oplevert/
Op de website staat dat je automatisch ziet of je netbeheerder dit in jouw regio doet, bij het aanmelden na invullen postcode en huisnummer. Dit is bij mij niet het geval, er wordt niks vermeld. Ik vermoed dus dat het in mijn regio niet geldt.Woon je in een gebied waar je netbeheerder zonnepanelen installaties dimt (je ziet dit direct na het invullen van je postcode en huisnummer tijdens aanmelden)? Dan ontvang je van je netbeheerder een vergoeding (tussen € 0,20 en € 0,30 per kWh) voor de opwekking die wordt gedimd. Tijdens het aanmelden zie je de vergoeding die voor jouw netbeheerder geldt en geef je akkoord voor het dimmen namens jouw netbeheerder.
Zien anderen het wel tijdens het aanmeldproces?
—————
Edit: Liander heeft geen netproblemen in mijn regio. Als Liander ook jouw netbeheerder is, check dan je eigen regio hier: https://www.liander.nl/.
Die eventuele extra inkomsten van de netbeheerder voor het dimmen van de zonnepanelen zijn er bij mij dus niet. Ik zie dan geen meerwaarde van Zonnedimmer en regel het liever zelf, heel simpel in de SolarEdge app. Voor andere merken zie dus hier: https://degroenenerds.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/
[ Voor 22% gewijzigd door SebastiaanPs op 05-05-2026 22:57 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dank, ik zal het draadje opzoekenVdvmark schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:41:
@SebastiaanPs Uit het andere draadje hier 'SolarEdge dynamische energietarieven en NRO berekening fout ' lijkt het juist helemaal niet zo goed te werken via Solaredge app, en zijn er posters die er daadwerkelijk mee bezig zijn en die wel meerwaarde verwachten van Zonnedimmer omdat ze hopen dat t dan wel correct werkt. Misschien kan je in dat draadje, als het bij jou wel werkt via de eigen Solaredge app, delen hoe jij dat dan doet?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Mooi om te zien dat er inmiddels een centraal Zonnedimmer-topic op Tweakers is gestart. We willen iedereen die hier iets plaatst bedanken voor de feedback, ervaringen en inhoudelijke discussies rondom ons platform. Wij lezen actief mee en gebruiken de reacties die hier worden gegeven om continu te verbeteren.
We zagen in de reacties een aantal terugkerende vragen die we graag willen beantwoorden:
Komt mijn adres in aanmerking voor dimmen namens een netbeheerder?
Bij nieuwe aanmeldingen tonen wij nu of een adres binnen of buiten een geselecteerd gebied voor dimmen tegen vergoeding valt. Een aantal gebruikers gaf aan dat deze melding tijdens het aanmelden niet in beeld kwam, dat hebben we vandaag opgelost.
Goed om daarbij te vermelden is dat wij momenteel samen met regionale netbeheerder de laatste voorbereidingen treffen voor de campagne rondom het dimmen van zonnepanelen op woningen voor het oplossen van invoedingscongestie.
Zodra deze campagne officieel van start gaat — naar verwachting in de komende weken — zullen o.a. de geselecteerde gebieden en de vergoeding per kWh worden gecommuniceerd. We vragen daarom nog heel even om jullie geduld.
Gebruikers die zich al hebben aangemeld en binnen een geselecteerd gebied vallen, ontvangen tijdens de campagne automatisch een e-mail met de vraag of zij willen deelnemen.
Wat is het verdienmodel van Zonnedimmer?
Zonnedimmer ontvangt vanuit aangesloten partijen, zoals netbeheerders en energieleveranciers, een vergoeding voor het gebruik van ons platform.
Daarnaast hebben wij contracten voor de inzet van flexibiliteit op het elektriciteitsnet. De vergoeding die wij hiervoor ontvangen, keren wij één-op-één uit aan deelnemende gebruikers in de vorm van een bedrag per kWh die namens een netbeheerder wordt gedimd. Ons uitgangspunt daarbij is dat deelname altijd vrijwillig moet zijn én gebaseerd op een eerlijke vergoeding voor de gebruiker.
Vanaf juni verkopen wij daarnaast de Zonnedimmer P1 Dongel. Hiermee kunnen gebruikers live inzicht toevoegen in teruglevering, afname bij de meter en eigen verbruik. De combinatie met deze P1 Dongel geeft bovendien de mogelijkheid om uitsluitend de teruglevering te dimmen via de functie ‘Minimaliseer export’. Deze functie werkt voor omvormers die geleidelijk kunnen dimmen, op dit moment ondersteunen Enphase en Huawei dit nog niet.
De dienst voor automatisch dimmen bij negatieve stroomprijzen blijft gratis beschikbaar voor huishoudens. Voor ons is dit een belangrijke manier om samen met een actieve groep voorlopers ervaring op te doen en verder te groeien. Wij hebben geen plannen om voor particuliere installaties (tot circa 20 kW) abonnementskosten te introduceren — niet nu en ook niet in de komende jaren.
Hoe wordt de gedimde opwekking (en daarmee de vergoeding) bepaald?
Voor alle gekoppelde omvormers reconstrueren wij de verwachte opwekking zonder dimmen. Dit doen wij op basis van instralingsdata van het dichtstbijzijnde KNMI-weerstation (10-minutendata) in combinatie met historische opwekgegevens van de omvormer.
In de eerste dagen na koppeling kan de berekende gedimde opwekking nog afwijkingen bevatten. Dat komt doordat het systeem het historische gedrag van de installatie dan nog aan het inleren is. Doorlopend verbeteren wij deze reconstructie door de berekeningen te vergelijken met de bruto opwekgegevens die door de omvormer worden gerapporteerd.
Waarom lukt het niet om mijn GoodWe-omvormer aan te melden?
Sinds eind april is er helaas een probleem in de koppeling met GoodWe waardoor veel — en momenteel de meeste — nieuwe GoodWe-omvormers niet succesvol kunnen worden gekoppeld.
GoodWe HQ werkt momenteel aan een oplossing. Aan ons is aangegeven dat hiervoor een oplossing wordt verwacht “voor medio mei”. Het goede nieuws is dat wij de aanmeldingen wel opslaan, zodat deze accounts alsnog geactiveerd kunnen kunnen worden zodra het probleem aan de zijde van GoodWe is opgelost.
Waarom heb ik nog geen reactie op mijn supportticket ontvangen?
Wij zijn een groeiend bedrijf en hebben de afgelopen weken een sterke toename gezien in zowel aanmeldingen als bekendheid. Daardoor zijn de reactietijden op supporttickets tijdelijk opgelopen.
In aanloop naar de eerder genoemde netbeheerder-campagne breiden wij onze supportcapaciteit verder uit, inclusief telefonische bereikbaarheid. Ondertussen behandelen wij alle supportvragen op volgorde van binnenkomst. Bedankt voor jullie begrip en geduld.
Wij blijven dit topic actief volgen, maar zullen niet op iedere individuele reactie of technische vraag inhoudelijk reageren. Voor persoonlijke vragen, feedback of specifieke problemen verzoeken wij jullie vriendelijk contact op te nemen via de supportpagina op onze website.
Nogmaals dank voor alle gedeelde ervaringen, tips en bevindingen.
Met vriendelijke groet,
Team Zonnedimmer
Te lezen op Tweakers en te horen bij navraag bij Enphase support was ik niet de enige met dit issue.
In jouw regio dimt de netbeheerder nog niet
Met onze app kan je wel handmatig dimmen of dimmen bij negatieve stroomprijzen. Zodra dimmen namens de netbeheerder beschikbaar is in jouw regio, ontvang je van ons een e-mail.
Wanneer ik later dit jaar over ga op dynamisch contract stel ik het wel eerst in op de SolarEdge app.
Op vrijdagmiddag was er een probleem in de Enphase (Grid Services) koppeling, waardoor de installaties die via deze koppeling waren uitgezet, niet na het opgegeven aantal minuten in de shutdown task, terug ingeschakeld werden. Dit probleem trad niet alleen op voor Zonnedimmer, maar ook voor andere partijen die deze koppeling gebruiken.
Enpase heeft hier direct actie op gezet nadat het probleem door gebruikers en gekoppelde partijen was gemeld en hier ook in het weekend aan gewerkt. De installaties werden later op de vrijdag weer actief en op zaterdagochtend was dit voor alle installaties verholpen. Maandagochtend hebben wij met Enphase hierover gesproken en dit is nu zo opgelost zodat bij shutdown ook direct het moment van terug inschakelen voor alle micro's wordt ingesteld, en dit niet opnieuw gebeurt. Dat zien wij vanaf zaterdag ook in onze curtailment monitoring.
Zonnedimmer is nuttig als je kosten effectief wil zijn. Dit betekend dat je zodra de stroomprijs negatief wordt en je feitelijk geld krijgt voor elke kWh die je verbruikt je verbruik gaat verhogen. Het uitschakelen van de zonnepanelen dragen hieraan bij.drvinnie schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:24:
Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe het kan helpen. De panelen gaan heerlijk volautomatisch uit, maar vervolgens kun je geen was draaien. Dan lijkt het me alleen nuttig als je het aan je P1 meter kunt koppelen. Nu zit ik heel de dag alsnog aan en aan te schakelen (buiten salderen)
Waar jij op doelt is de teruglevering naar nul brengen, dit houdt in dat je de panelen alleen het aantal kW laat opwekken wat je verbruikt en daardoor niks terugleverd aan het net.
- De teruglevering is positief / je krijgt geld voor je zonnestroom: zonnepanelen volledig aanzetten
- De teruglevering is negatief, maar de all-in prijs is nog positief: zonnepanelen naar zero export/nul op de meter. (Puur eigen verbruik opwekken)
- De all-in prijs is negatief (je krijgt geld voor elke kWh die je verbruikt): zonnepanelen uitzetten.
Maar voor zero export heb je vooralsnog de Zonnedimmer dongel nodig.
EDIT: en een omvormer die dynamisch dimmen via Zonnedimmer ondersteunt (wat Huawei&Enphase (nog?) niet kunnen).
Er zijn natuurlijk ook andere methodes om dit te regelen buiten Zonnedimmer om, maar het is wel een van de makkelijkste.
[ Voor 6% gewijzigd door Felidaelynx op 08-05-2026 13:43 ]
Ook Zonnedimmer kan Enphase niet op zero export zetten. Het is alles of niksFelidaelynx schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:21:
Vanaf volgend jaar heb je eigenlijk 3 situaties voor je zonnepanelen (bij dynamische teruglevering/contract).Zonnedimmer kan het aan en uitzetten automatisch gratis doen.
- De teruglevering is positief / je krijgt geld voor je zonnestroom: zonnepanelen volledig aanzetten
- De teruglevering is negatief, maar de all-in prijs is nog positief: zonnepanelen naar zero export/nul op de meter. (Puur eigen verbruik opwekken)
- De all-in prijs is negatief (je krijgt geld voor elke kWh die je verbruikt): zonnepanelen uitzetten.
Maar voor zero export heb je vooralsnog de Zonnedimmer dongel nodig.
Er zijn natuurlijk ook andere methodes om dit te regelen buiten Zonnedimmer om, maar het is wel een van de makkelijkste.
Of in ieder geval op dit moment. Wie weet kan het met een firmwareupdate vanuit Enphasesipjan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:31:
[...]
Ook Zonnedimmer kan Enphase niet op zero export zetten. Het is alles of niks
Verder:
Maar vooral even ook het grotere plaatje bekijken. De stroomprijs wordt negatief omdat er een overschot aan stroom is: het stroomnet is dus overbelast. Als je je zonnepanelen afschakelt helpt dat al iets, maar als je vervolgens ook nog gaat verbruiken (zeker dus met negatieve stroomprijzen is dat gunstig) ontlast je het net.
Zie het een beetje als een groot zwembad. Iedereen heeft een kraan die open staat, en waar men af en toe een emmer water van aftapt, maar ondertussen blijft de kraan lopen.
Draai je je kraan dicht (zonnepanelen dimmen), loopt het bad minder snel vol/over. Ga je vervolgens ook nog eens met een emmer water uit dat (zwem)bad halen, creëer je met dat verbruik weer een klein beetje ademruimte.
Zonnedimmer is dus enerzijds bedoeld voor ons consument om er geld mee te besparen of misschien zelfs te verdienen, zonder dat het moeite kost. Druppel op de gloeiende plaat. Maar met voldoende mensen die meedoen zijn het veel druppels op de gloeiende plaat en kan er mogelijk verschil worden gemaakt en druk van het stroomnet worden afgehaald.
Mijn reviews al gezien?
Hierna ga ik ook de SMA eCharger aansturen op basis van een Laadplan welke wordt berekend op basis van de prijzen, het weer en de benodigde SoC. Een vergelijkbare aansturen volgt voor de thuisbatterij maar die volgt een redelijk standaard patroon wat al gescheduled verloopt.
De reden is dat SMA optimalisatie nog geen dynamische verkooptarieven aan kan. Wel bij inkoop maar niet bij verkoop tot grote frustratie. Dus dan maar weer zelf oplossen😁
Een mooi verhaal, maar ik zie de relatie niet met zonnedimmer.juryf schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:25:
Ik heb in Home Assistant een dashboard gebouwd met automation waardoor de SMA omvormers van mijn zonnepanelen automatisch softwarematig worden uitgezet wanneer de volledige consumentenprijs onder nul zakt. Tevens schakelt deze softwarematig de omvormers weer aan zodra het tarief weer positief wordt. Dat is beter dan de omvormers met een Shelly aan- en uitzetten.
Hierna ga ik ook de SMA eCharger aansturen op basis van een Laadplan welke wordt berekend op basis van de prijzen, het weer en de benodigde SoC. Een vergelijkbare aansturen volgt voor de thuisbatterij maar die volgt een redelijk standaard patroon wat al gescheduled verloopt.
De reden is dat SMA optimalisatie nog geen dynamische verkooptarieven aan kan. Wel bij inkoop maar niet bij verkoop tot grote frustratie. Dus dan maar weer zelf oplossen😁
Mijn reviews al gezien?
Is het verschil met zonnedimmer dan ook niet dat, mocht je een positieve postcode check hebben, je een vergoeding krijgt als je de panelen uit zet? Dat zie ik niet terug uit het hele HA verhaal.PeacekeeperNL schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:59:
Ik snap het linkje ergens wel, qua werking is het te vergelijken met Zonnedimmer, maar buiten dat heeft het inderdaad weinig met Zonnedimmer te maken. Wellicht dat het beter past in het algemene Home Assistant topic, c.q. verdient het zijn eigen topic.
Bij mij zijn mijn Enphase micro's op zaterdag 9 mei na het dimmen van de panelen niet meer actief geworden. Is dit een ander probleem dan zoals hierboven beschreven?Zonnedimmer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:48:
Hierbij een korte toelichting op het Enphase issue van vorige week, zoals gevraagd door oa @Amersfoort
Op vrijdagmiddag was er een probleem in de Enphase (Grid Services) koppeling, waardoor de installaties die via deze koppeling waren uitgezet, niet na het opgegeven aantal minuten in de shutdown task, terug ingeschakeld werden. Dit probleem trad niet alleen op voor Zonnedimmer, maar ook voor andere partijen die deze koppeling gebruiken.
Enpase heeft hier direct actie op gezet nadat het probleem door gebruikers en gekoppelde partijen was gemeld en hier ook in het weekend aan gewerkt. De installaties werden later op de vrijdag weer actief en op zaterdagochtend was dit voor alle installaties verholpen. Maandagochtend hebben wij met Enphase hierover gesproken en dit is nu zo opgelost zodat bij shutdown ook direct het moment van terug inschakelen voor alle micro's wordt ingesteld, en dit niet opnieuw gebeurt. Dat zien wij vanaf zaterdag ook in onze curtailment monitoring.
Zou je dit willen delen? Ik ben ook met zoiets bezig in HA Automations, maar ben daar nog niet heel enthousiast over. Ik heb wel een ESP modbus interface tussen HA en mijn omvormer, ben dus vooral geinteresseerd in de software (esphome?). Minder dan 1 kW per dag is voor mij een prima resultaat.bartjes999 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:29:
Grappig dit forum te vinden.
Ik heb een vast contract bij Budget Energie en betaal een terugleverboete die netto ongeveer de helft is van wat ik betaal bij afname. Mijn SolarEdge heeft een RS485 modbus aansluiting, nog niet over IP helaas. Ik heb met een ESP32 development bordje een regeling gemaakt om teruglevering zoveel mogelijk naar 0 te zetten en lever op een typische (zonnige) dag minder als 1 kWh terug, uitlezing via Homewizard P1 meter die in al had.
Kosten van hardware ongeveer 10 euro, software maken duurde wat langer maar die tijd werd beperkt door gebruik te maken van AI.
[Afbeelding]
-Het AI profiel wat zij hebben en er voor kan zorgen dat de panelen uit gaan werkt alleen met een gateway metered (geen idee waarom, want of energieprijzen negatief zijn heb je geen CT spoelen nodig).
-Ze bieden aan voor bijna 700 euro een gateway metered te kopen (idioot bedrag) of ruim 1200 euro inclusief installatie (wat kwartiertje werk is).
-Of schakel maar over naar Frank Energie of Zonnedimmer. Beetje raar dat er geen profiel is voor gateway standard, of een knop je in de enphase app om ze uit te zetten.
Ook jammer dat ze niet gewoon inzetten op integratie met meer energieleveranciers, zoals Tibber waar ik me altijd over verbaas. Of het mogelijk maken via Homeassistant.
Al met al beetje rare mail van Enphase. Benieuwd wat jullie er over denken.
Maar goed, aangezien probleem van laatst dus meer door Enphase kwam ipv Zonnedimmer is dat wellicht toch nog iets om alsnog te proberen. Alleen niet lekker om afhankelijk te zijn van zo'n BV'tje die je systeem dan beheerd.
Joost de Vries
Bij mij was tijdens installatie de meerprijs van de metered verwaarloosbaar (volgens mij iets van 100e extra t.o.v. de normale gateway) dus toen daarvoor gegaan.
Het in- of uitschakelen van het Enphase systeem kan volgens mij wel op het moment dat je een installateursprofiel hebt, en dan ongeacht welke gateway je hebt. De vraag daarin is echter in hoeverre een consument een installateursprofiel kan krijgen/gekoppeld kan worden als installateur aan zijn eigen systeem. Maar ik denk dat je op zo'n moment het in- en afschakelen kan automatiseren met bijv. Home Assistant.
Mijn reviews al gezien?
Ja ik heb de installer integratie op home assistant al draaien, maar aangezien ik geen installer account heb is die functie om het uit te zetten niet beschikbaar. Heb mij installateur al eens gebeld, maar die zijn volgens mij niet bereid om die te geven.PeacekeeperNL schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:00:
@joostdevriesede zelf de mail niet gehad van Enphase.
Bij mij was tijdens installatie de meerprijs van de metered verwaarloosbaar (volgens mij iets van 100e extra t.o.v. de normale gateway) dus toen daarvoor gegaan.
Het in- of uitschakelen van het Enphase systeem kan volgens mij wel op het moment dat je een installateursprofiel hebt, en dan ongeacht welke gateway je hebt. De vraag daarin is echter in hoeverre een consument een installateursprofiel kan krijgen/gekoppeld kan worden als installateur aan zijn eigen systeem. Maar ik denk dat je op zo'n moment het in- en afschakelen kan automatiseren met bijv. Home Assistant.
Joost de Vries
Oh dat is zeer handig. Misschien toch zonnedimmer nog eens overwegen. Zou wel handig zijn als de app beetje dezelfde functionaliteit als de website heeft. Ontkoppelen van je systeem kan kennelijk ook alleen op de site. Voelt niet technologisch erg ontwikkeld allemaal bij Zonnedimmer. Maar wellicht wordt dit nog beter.superduper1969 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:24:
Ik kwam er net achter dat op de site van zonnedimmer.nl na inloggen ook een mogelijkheid is om tijdelijk handmatig uit te schakelen om bijvoorbeeld te testen. Deze functie zit niet in de app zelf.
[Afbeelding]
Joost de Vries
joostdevriesede schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:45:
[...]
Ja ik heb de installer integratie op home assistant al draaien, maar aangezien ik geen installer account heb is die functie om het uit te zetten niet beschikbaar. Heb mij installateur al eens gebeld, maar die zijn volgens mij niet bereid om die te geven.
Vraag me ergens af of het niet mogelijk is om via Enphase zelf een installer account te krijgen, dat je huidige installateur eruit wordt gehaald en jij daar dan komt te staan. Nadeel is dat je installateur niet automatisch een seintje krijgt bij verstoringen. Anderzijds is de vraag of je nog garantie erop hebt vanuit de installateur, en in hoeverre ze daarop zitten te wachten en doen alsof hun neus bloedt als er wat is.
[ Voor 0% gewijzigd door PeacekeeperNL op 13-05-2026 16:19 . Reden: Tagfixje ]
Mijn reviews al gezien?
Dat is gewoon mogelijk hoor. Registreer je op deze pagina als installateur door "Ik wil een nieuw zonne-energie bedrijf registreren bij Enphase" aan te vinken. Verzin een mooie bedrijfsnaam en gebruik indien mogelijk een speciaal mailadres zodat je herkent dat Enphase je als bedrijf benadert. Ik deed dit zelf op mijn prive gmail account met de +, bijvoorbeeld mijnaccount+bedrijf@gmail.com. Zodra je account aangemaakt is kun je via je Enlighten app je eigen bedrijf als installateur toevoegen.PeacekeeperNL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:49:
[...]
[ot]Vraag me ergens af of het niet mogelijk is om via Enphase zelf een installer account te krijgen, dat je huidige installateur eruit wordt gehaald en jij daar dan komt te staan. Nadeel is dat je installateur niet automatisch een seintje krijgt bij verstoringen. Anderzijds is de vraag of je nog garantie erop hebt vanuit de installateur, en in hoeverre ze daarop zitten te wachten en doen alsof hun neus bloedt als er wat is.[/b]
Joost de Vries
Direct maar even getest en nu blijkt dat Zonnedimmer m'n Solax omvormer niet kan aansturen. Hij blijft gewoon produceren ondanks dat Zonnedimmer aangeeft dat deze gedimt zou moeten zijn.superduper1969 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:24:
Ik kwam er net achter dat op de site van zonnedimmer.nl na inloggen ook een mogelijkheid is om tijdelijk handmatig uit te schakelen om bijvoorbeeld te testen. Deze functie zit niet in de app zelf.
[Afbeelding]
Heb Zonnedimmer hierover al gemaild. ZIjn hier nog mensen met een Solax X3-4.0-T-D en een pocket wifi 2.0?
Middels Homey lukt het me ook niet deze aan te sturen; aansturen kan dan alleen middels een modbus die blijkbaar alleen (gemakkelijk) toegankelijk is via een Gen3 of Gen4 omvormer van Solax wat de mijne helaas niet is.
Het lukt me wel om via de app handmatig de Solax uit te zetten (export control)
Dus momenteel voor mij is dit geen oplossing.
Kan je hem ook uitzetten voor een uurtje via de website? Uitlezen gaat bij mij goed (ook pas vanaf dag 2, de eerste dag wat hickups)MarcelK83 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:27:
Ik had me eergister smorgens ook aangemeld, omvormer gekoppeld etc. De app en website bleef aangeven dat de omvormer (Solax x1 3.6 met pocket wifi 2.0) offline was, serienummer werd netjes gezien door de app. Savonds geprobeerd contact op te nemen middels een ticket en nog geen half uur later een bericht terug dat het druk was qua aanmeldingen en dat het ongeveer 2 dagen kan duren voordat alles ging werken. De ochtend erop werkte het opeens, ik zag live verbruik. Mijn gebied wordt nog niet ondersteund dat alles gedimmed zou kunnen worden, maar het begin is er denk ik dan maar. Dikke prima tot zover.
Zojuist via de website uitgezet voor zowel 1 als 2 uurtjes, beide keren 10 minuutjes gewacht, maar mijn omvormer bleef aan en terugleveren. De website en app gaven beide wel aan dat de omvormer uit/gedimmed zou zijn en dat ze om een bepaalde tijd weer aan zouden gaan. Helaas werkt dat dus nog niet bij mij.RF1000 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Kan je hem ook uitzetten voor een uurtje via de website? Uitlezen gaat bij mij goed (ook pas vanaf dag 2, de eerste dag wat hickups)
Wel zie ik in de app onder het kopje gedimd wel waardes staan, misschien het aantal watt wat gedimd had moeten zijn/kunnen worden? Het kopje live en stats blijven dezelfde waardes opgeven alsof er niets is veranderd.
[ Voor 16% gewijzigd door MarcelK83 op 16-05-2026 09:32 ]
En: wat gebeurt er inmiddels bij jou? Want bij mij (ook Enphase standard) lijkt het niet te werken.superduper1969 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:15:
Gisteren aangemeld, Enphase IQ7+ Envoy Standard (Non metered) Gateway.
Ik ben benieuwed wat er gebeurt als er de eerste keer gedimd wordt
Ik ben erg benieuwd.
Het lijkt erop dat het op- en afschakelen van de 16 panelen 1 voor 1 gebeurt. Het is +/- 40 minuten van het uur volledig afgeschakeld geweest en heeft kennelijk 10 minuten nodig om op of af te schakelen.
Maar dat is waarschijnlijk een technische beperking van het Envoy systeem. Ik heb dus geen Relais, het zijn dus puur de omvormers onder die panelen die uitgaan.
Op deze manier zou in theorie ook voor 50% kunnen worden afgeschakeld kunnen worden.
Heb je dezelfde firmware versie in je gateway?
:strip_exif()/f/image/bEgwGAkmXjI1OSnRwdzCL0rj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door superduper1969 op 17-05-2026 12:18 ]
Bedankt voor je antwoord. Ik heb dezelfde firmware. Zojuist net zoals jij via de zonnedimmer website een uur gedimd en nu werkt het inderdaad wel goed. Eergisteren bij dimmen vanwege negatieve prijs werkte het niet (zonnedimmer gaf aan te dimmen maar productie ging door). Is het dimmen op basis van prijs bij jou al eens goed gegaan?superduper1969 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:15:
Het werkt zoals de bedoeling is.
Het lijkt erop dat het op- en afschakelen van de 16 panelen 1 voor 1 gebeurt. Het is +/- 40 minuten van het uur volledig afgeschakeld geweest en heeft kennelijk 10 minuten nodig om op of af te schakelen.
Maar dat is waarschijnlijk een technische beperking van het Envoy systeem. Ik heb dus geen Relais, het zijn dus puur de omvormers onder die panelen die uitgaan.
Op deze manier zou in theorie ook voor 50% kunnen worden afgeschakeld kunnen worden.
Heb je dezelfde firmware versie in je gateway?
Heb je de instellingen op 'inclusief belastingen' staan of exclusief? Gisteren was de all-in prijs voor salderen gewoon 13 cent positief. Pas als je meer terugleveren dan dat je kunt salderen wordt het interessant om af te schakelen bij marktprijs <0RvV1979 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:43:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Ik heb dezelfde firmware. Zojuist net zoals jij via de zonnedimmer website een uur gedimd en nu werkt het inderdaad wel goed. Eergisteren bij dimmen vanwege negatieve prijs werkte het niet (zonnedimmer gaf aan te dimmen maar productie ging door). Is het dimmen op basis van prijs bij jou al eens goed gegaan?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Exclusief want flink overproductie. De zonnedimmer app geeft ook aan dat er gisteren gedimd werd maar er werd alsnog de hele middag geproduceerd.Pr088 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:59:
[...]
Heb je de instellingen op 'inclusief belastingen' staan of exclusief? Gisteren was de all-in prijs voor salderen gewoon 13 cent positief. Pas als je meer terugleveren dan dat je kunt salderen wordt het interessant om af te schakelen bij marktprijs <0
Hopelijk gaat het de volgende dag met negatieve prijzen wel goed.
Mijn 15 Panelen leveren op fase L1 terug aan het net, L2 en L3 worden dan vervolgens weer gevoed uit het net, vestzak broekzak
Maar is het zo dat op 1jan. 2027 ik een paar cent teruglever vergoeding krijg op de overproductie op L1 maar de volle €0.23 kWh betaal op L2 en L3 een seconde later ?
Account verwijderen kan gewoon. Zit een optie voor in de app, onder het kopje Profiel.dutchbysight schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:26:
Ok, ik heb een vraag. Ik heb op 4 mei een aanvraag ingediend. En tot op heden nog geen reactie ontvangen. Nu wilde ik mijn account verwijderen, maar die mogelijkheid bestaat niet op hun site? Ook is daar zeer weinig informatie over te vinden op hun site.(na een google search komt alleen een AI reactie dat ik een mail kan sturen aan hun via de info mail) Dit riekt naar mijn mening als onwil of drempel opwerpen. Des te meer reden voor mijn gevoel om hier niet mee in zee te willen gaan. Of hebben mensen hier andere ervaringen?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dat zou kunnen als mijn account was geactiveerd, maar dat is hij niet. Ik heb geen omvormer gekoppeld gekregen. Ondanks mijn verzoek. Vandaar mijn vraag, kan zijn dat het "storm" loopt. Maar die indruk heb ik niet.Pr088 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:46:
[...]
Account verwijderen kan gewoon. Zit een optie voor in de app, onder het kopje Profiel.
Nee. Energieleverancier en netbeheerder 'salderen' de fases. Dus gelijktijdig leveren en afnemen wordt een saldo.perco schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:30:
Ik ben dit Tpoic al weken aan het volgen en heb een vraag die misschien off topic is maar dan hoor ik het graag
Mijn 15 Panelen leveren op fase L1 terug aan het net, L2 en L3 worden dan vervolgens weer gevoed uit het net, vestzak broekzak
Maar is het zo dat op 1jan. 2027 ik een paar cent teruglever vergoeding krijg op de overproductie op L1 maar de volle €0.23 kWh betaal op L2 en L3 een seconde later ?
Daarnaast zie ik een verschil in opbrengst bij mijn Solax app en die van Zonnedimmer. Is dat een bug?
Zoals al benoemd, dat wordt dus intern verrekend.perco schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:30:
Ik ben dit Tpoic al weken aan het volgen en heb een vraag die misschien off topic is maar dan hoor ik het graag
Mijn reviews al gezien?
Even getest met mijn SMA omvormer, knop ingedrukt voor 1 uur dimmen. De omvormer ging direct naar 8W en na een paar minuten heb ik 'm weer ingeschakeld.Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:06:
Net geprobeerd een uurtje te testen met afschakelen. Werkt helaas niet met Zonnedimmer + 2 1-fase SolarEdge omvormers (SE5000H + S3680H). Hmmm. Iemand tips?
Bij SMA loopt de koppeling via de portal van SMA. Ik neem aan dat SolarEdge dat ook heeft. Als je daar iets wijzigt, zie dat dan wel terug?
Koppeling is inderdaad via SE portal gegaan (username + wachtwoord). Na het indrukken geeft zonnedimmer aan dat de productie is stilgelegd, maar mijn omvormers produceren gewoon door (P1 en zichtbaar in SE portal). Afschakeling via SolarEdge eigen systeem bij negatieve prijzen werkte een tijdje geleden wel, maar heeft kuren. Schakelt soms af op momenten dat de prijs helemaal niet negatief is...Kalentum schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:16:
[...]
Even getest met mijn SMA omvormer, knop ingedrukt voor 1 uur dimmen. De omvormer ging direct naar 8W en na een paar minuten heb ik 'm weer ingeschakeld.
Bij SMA loopt de koppeling via de portal van SMA. Ik neem aan dat SolarEdge dat ook heeft. Als je daar iets wijzigt, zie dat dan wel terug?
Kun je proberen om de panelen te 'dimmen' via de SolarEdge portal zelf? Als dat geen effect heeft dan ligt het aan SE. Als dat wel direct werkt dan is er een probleem met de integratie van zonnedimmer.Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:20:
[...]
Koppeling is inderdaad via SE portal gegaan (username + wachtwoord). Na het indrukken geeft zonnedimmer aan dat de productie is stilgelegd, maar mijn omvormers produceren gewoon door (P1 en zichtbaar in SE portal). Afschakeling via SolarEdge eigen systeem bij negatieve prijzen werkte een tijdje geleden wel, maar heeft kuren. Schakelt soms af op momenten dat de prijs helemaal niet negatief is...
Bestaat die optie dan? Volgens mij kan het alleen via het NRO-systeem, het automatisch afschakelen bij negatieve prijzen.Kalentum schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:23:
[...]
Kun je proberen om de panelen te 'dimmen' via de SolarEdge portal zelf? Als dat geen effect heeft dan ligt het aan SE. Als dat wel direct werkt dan is er een probleem met de integratie van zonnedimmer.
Geen idee, bij SMA kan ik het wel.Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:28:
[...]
Bestaat die optie dan? Volgens mij kan het alleen via het NRO-systeem, het automatisch afschakelen bij negatieve prijzen.
Ik dacht, als je iets kan wijzigen in dat portaal dan kun je zien of dat goed aankomt bij je inverter. Als dat zo is, dan ligt het niet aan Solar Edge maar aan Zonnedimmer.
Het ligt inderdaad aan de communicatie, want afschakelen is mij al wel meerdere keren gelukt met de instellingen van SolarEdge.Kalentum schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:37:
[...]
Geen idee, bij SMA kan ik het wel.
Ik dacht, als je iets kan wijzigen in dat portaal dan kun je zien of dat goed aankomt bij je inverter. Als dat zo is, dan ligt het niet aan Solar Edge maar aan Zonnedimmer.
Ik heb deze ochtend eens via de de browser ingelogd bij Zonnedimmer en de omvormers voor 1 uur uit gezet (daar heb je die optie). Maar geen resultaat. Volgens de App wel maar de omvormers bleven gewoon op volle kracht werken. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Huawei omvormer is open gezet voor API. Met de Solax kan je dat zelf doen.
2 x Marstek Venus E 5,12kwh V2 + 1 x Marstek Venus E 5,12kwh V3 + 12 panelen 430 Wp Zuid + 16 panelen 300 Wp Oost
Bij mijn Solax werkt het uitschakelen via de website van ZD ook niet. Ik heb het vermoeden dat de mijn e te oud is. Middels modbus schijnt het bij mijn model ook niet te lukken, was dus wel benieuwd hoe ZD dat dan voor elkaar zou krijgen. heb ze al gemaild maar nog geen antwoord.Rednas1977 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:56:
Ik heb al een tijdje de Zonnedimmer App geinstalleerd en mijn Huawei omvormer succesvol gekoppeld. Sinds kort ook mijn twee Solax omvormers kunnen koppelen. So far so good. Eind April en op 1 mei waren er negatieve prijzen en had ik dus verwacht dat de omvormers gedimd zouden worden. Volgens de App was dit ook het geval maar in de App van mijn omvormers (en mijn Homewizward App via P1) werkten mijn panelen en omvormer op volle kracht. Vreemd.
Ik heb deze ochtend eens via de de browser ingelogd bij Zonnedimmer en de omvormers voor 1 uur uit gezet (daar heb je die optie). Maar geen resultaat. Volgens de App wel maar de omvormers bleven gewoon op volle kracht werken. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Huawei omvormer is open gezet voor API. Met de Solax kan je dat zelf doen.
betreft een Solax X3-4.0-T-D met een pocket wifi 2.0.
(handmatig uitschakelen (export control) via de solax app gaat wel goed)
Export control werkt bij mij niet zonder energiemeter, welke heb jij als ik vragen mag? Ik kan wel via de solax app het menu - settings- super - activepowerlimit in % op of afschalen, en dat werkt wel maar dimmen via de zonnedimmer app/site niet. Dan heeft die zonnedimmer dongel ook nog veel zin heb ik het idee, zolang de app/site mijn omvormer niet kan dimmen of uitschakelen.RF1000 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:28:
[...]
Bij mijn Solax werkt het uitschakelen via de website van ZD ook niet. Ik heb het vermoeden dat de mijn e te oud is. Middels modbus schijnt het bij mijn model ook niet te lukken, was dus wel benieuwd hoe ZD dat dan voor elkaar zou krijgen. heb ze al gemaild maar nog geen antwoord.
betreft een Solax X3-4.0-T-D met een pocket wifi 2.0.
(handmatig uitschakelen (export control) via de solax app gaat wel goed)
/f/image/KhAbW5UCEdMWw527ZpUpIyLE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dOWNb3wrdez8vnaPZnmmrSiM.png?f=fotoalbum_large)