• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 22:06
__Erik__ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:26:
Zit hier ook al een paar dagen te wachten op actuele gegevens uit de Growatt omvormer, ding is gewoon goed aangemeld en geaccepteerd, maar functioneren, ho maar :X
Nadat ik de omvormer heb ontkoppeld (lijkt alleen via de website te kunnen) en opnieuw heb toegevoegd, werkt het nu wel en zie ik, iig in het Live tabje, gegevens binnenkomen in de app! *O*

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:04
Pr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Bij mij zou SolarEdge inderdaad ook aanpassingen doen op verzoek van Zonnedimmer. Werkt vandaag nog niet. Maar waarom zou er afgelopen weekend afgeschakeld moeten worden? Prijzen lagen nog rond de 8-9 cent positief inclusief belastingen. Of ben jij netto jaarlijks aan het terugleveren?
Ik kijk naar de tarieven zonder salderen, dus gistermiddag een aantal uur negatief.

De app laat ook zien dat er gedimd is, maar de inverter blijft gewoon volop terugleveren. Dit probleem is ook bekend bij Zonnedimmer.

Het is nu vooral de vraag of de update al door SolarEdge is uitgevoerd en het nog steeds niet werkt, of dat de update na ruim een week nog niet uitgevoerd is en het daarom nog niet werkte.

Net even op de inverter gekeken en ik zie hier wel versienummers van DSP1, DSP2 en Comm Board staan, maar ik heb geen idee wat er voorheen op stond dus daaraan kan ik helaas niet zien of er al iets veranderd is (voor nu wel even een screenshot gemaakt).

Ik kijk het nog even een week aan en anders maar weer even navraag doen bij Zonnedimmer. Dat is helaas wel meteen het nadeel als je afhankelijk bent van externe partijen. Maar als het uiteindelijk naar behoren werkt, voldoet het eigenlijk wel voor mijn situatie en hoef ik niet meteen met Home Assistant aan de gang.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kUHtCWI.png

• Sgt_Pepper
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Bij mij zou SolarEdge inderdaad ook aanpassingen doen op verzoek van Zonnedimmer. Werkt vandaag nog niet. Maar waarom zou er afgelopen weekend afgeschakeld moeten worden? Prijzen lagen nog rond de 8-9 cent positief inclusief belastingen. Of ben jij netto jaarlijks aan het terugleveren?
Ook een Solaredge hier en ik heb de laatste weken ook al enkele keren contact gehad met Zonnedimmer hierover. Zelfde verhaal dat er weer een verzoek richting Solaredge gaat. Helaas is er nog niets veranderd.

Ik zie wel dat de request van Zonnedimmer om te dimmen binnenkomt bij Solaredge. Heel kort gaat de productie naar nul, maar lijkt daarna door Solaredge weer overruled te worden.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:35
Sgt_Pepper schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Ook een Solaredge hier en ik heb de laatste weken ook al enkele keren contact gehad net Zonnedimmer hierover. Zelfde verhaal dat er weer een verzoek richting Solaredge gaat. Helaas is er nog niets veranderd.

Ik zie wel dat de request van Zonnedimmer om te dimmen binnenkomt bij Solaredge. Heel kort gaat de productie naar nul, maar lijkt daarna door Solaredge weer overruled te worden.
Ik zit in hetzelfde schuitje. Waar zie jij een request binnenkomen? Of heb jij installateurstoegang tot de monitoringomgeving van SE?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Sgt_Pepper
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nee, meerdere keren de P1 meters Tibber en Homewizard heel goed in de gaten gehouden op het moment dat ik handmatig Zonnedimmer liet schakelen vanuit hun website, of wanneer Zonnedimmer zelf zou moeten schakelen als de stroomprijs negatief was op de kwartiermomenten in het uur.

• brukskeluuk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:19
Hier werkt het dimmen iig goed. Heb handmatig gedimd van 14.10 tot 15.10, kan dan een uurtje aangeven en daarna schakelt het automatisch weer in. Volgens de app staan mijn panelen nu op 76%, maar geloof dat er wat vertraging in zit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgESJFRSSWxYPjffZeLFDxaj7I0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ESH6yIInT4J81UTkI0Ml8KUq.jpg?f=user_large

• brukskeluuk
brukskeluuk schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:46:
Hier werkt het dimmen iig goed. Heb handmatig gedimd van 14.10 tot 15.10, kan dan een uurtje aangeven en daarna schakelt het automatisch weer in. Volgens de app staan mijn panelen nu op 76%, maar geloof dat er wat vertraging in zit.[Afbeelding]
Inmiddels weer 100%, nu nog even kijken wanneer enexis opdracht geeft of het in de buurt komt van wat ik denk op te wekken.

• Beakler
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-06 11:33
GoEV6 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:55:
Mijn Growatt omvormers geven nog steeds geen vermogen. De app van Zonnedimmer geeft aan dat de panelen niet gedimd zijn. Volgens mij is er nog licht zat voor wat Watts. Zit er enige vertraging in de schakeling?
Ik heb hetzelfde probleem, er wordt niet gedimd maar de omvormers geven geen vermogen af. Mij lijkt dat dit een groot probleem is van Zonnedimmer, maar de helpdesk helpt niet. Ik heb nu zelf de instellingen van de omvormer aangepast door "Set Active Power" op 100% te zetten. Helaas lijkt Zonnedimmer meer gedaan te hebben, want elke ochtend staat de instelling weer terug op 1% en wordt er niet teruggeleverd.

Ik zou graag contact hebben met een technisch persoon van Zonnedimmer, maar die lijken er niet te zijn. Als ze open zijn over de aanpassingen die ze op afstand doen dan kunnen we dit weer ongedaan maken

• Ralfvkempen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-06 15:27
Ook ik heb een brief van Enexis gekregen en me meteen aangemeld. Mijn gedachte is dat ALS ze panelen willen uitschakelen er op dat moment overproductie is. Naar mijn ervaring is die meestal ook zichtbaar in lage of zelfs negatieve energieprijzen. In het gunstigste geval verdien ik dus aan de stroom die ik gebruik plus aan de stroom die ik niet opwek.

Tot zover de gedachte en mijn enthousiasme.

In de afgelopen twee weken is er niets gebeurd. @Zonnedimmer heeft geen koppeling weten te leggen met mijn SolarEdge omvormer. Ik heb contact gehad met SolarEdge, die bevestigen dat er geen verbindingen meer zijn. Ook Frank, die mijn panelen eerder dimde, geeft aan geen verbinding meer te hebben.

Ondanks telefoontjes en berichten naar Zonnedimmer is er nog steeds geen oplossing. Ik zou ze dus op dit moment absoluut niet aanraden.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06
Beakler schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, er wordt niet gedimd maar de omvormers geven geen vermogen af. Mij lijkt dat dit een groot probleem is van Zonnedimmer, maar de helpdesk helpt niet. Ik heb nu zelf de instellingen van de omvormer aangepast door "Set Active Power" op 100% te zetten. Helaas lijkt Zonnedimmer meer gedaan te hebben, want elke ochtend staat de instelling weer terug op 1% en wordt er niet teruggeleverd.

Ik zou graag contact hebben met een technisch persoon van Zonnedimmer, maar die lijken er niet te zijn. Als ze open zijn over de aanpassingen die ze op afstand doen dan kunnen we dit weer ongedaan maken
Bij mij was de oplossing om even in te loggen via de website van Zonnedimmer, daar de boel te dimmen en dat na een paar minuten weer uit te zetten. Omvormers gingen weer aan. Heb daarna de koppeling met Zonnedimmer verwijderd.

• Beakler
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-06 11:33
Dat lijkt mij een goede aanpak, helaas geeft zonnedimmer aan dat de API token niet werkt. ik heb deze al vernieuwd en aangepast, maar dat helpt niet

• Gohe
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22-06 16:22
Ik heb zelf drie GoodWe-omvormers en kreeg deze in eerste instantie ook niet werkend met de Zonnedimmer.

Aanvankelijk lag het probleem bij GoodWe, waardoor de omvormers niet gekoppeld konden worden bij Zonnedimmer. Inmiddels is dat probleem opgelost en heb ik alle drie de omvormers succesvol toegevoegd.

De volgende omvormers heb ik:
  • GW1000-XS met serienummer 51000SSX218Wxxxx
  • GW2500-XS met serienummer 52500SSX20CWxxxx
  • GW3600D-NS met serienummer 93600DSN184Wxxxx
Zodra ik echter een omvormer wilde dimmen via de Zonnedimmer, reageerden de omvormers niet en bleven ze gewoon op maximaal vermogen produceren.

Via de SEMS-app kreeg ik het niet voor elkaar om de firmwareversies te updaten. Daarom heb ik contact opgenomen met de supportafdeling van GoodWe via service.nl@goodwe.com. Geef daarbij wel even de serienummers en checkcodes van de betreffende omvormers door.

Binnen één dag kreeg ik bericht dat er nieuwe firmwareversies beschikbaar waren. Deze konden zij op afstand direct voor mij updaten. Echt uitstekende support van GoodWe!

Na de update reageerden de omvormers helaas nog steeds niet via de Zonnedimmer.

Vervolgens heb ik de omvormers uit mijn account verwijderd en daarna opnieuw toegevoegd. Vanaf dat moment zag ik dat de juiste firmwareversies ook zichtbaar waren in de Zonnedimmer-omgeving en werkt alles perfect.

Mijn omvormers draaien nu op firmwareversie 26.

Ik kijk ook uit naar de komst van de Zonnedimmer P1-dongel!

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:14
Ik vermoed dat de problemen met GoodWe omvormers gerelateerd is aan de problemen met het SEMS portaal:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/85515294?newPost=1#85515294

Ik heb mijn GoodWe GW5000-DNS-30 aangemeld bij Zonnedimmer. Kijken of zij wel toegang weten te realiseren.

• Ralfvkempen
Naar aanleiding van mijn eerdere post over dit probleem wil ik de situatie kort samenvatten en de vraag graag breder voorleggen aan de community.

Ik ben onlangs overgestapt van Frank naar @Zonnedimmer. Na het verwijderen van de bestaande koppeling lukt de onboarding bij de nieuwe partij niet vanwege de melding:

"This site is already enrolled in a VPP program, therefore it cannot be enrolled"

Volgens de nieuwe partij is de installatie nog gekoppeld aan een Virtual Power Plant (VPP)-programma. SolarEdge Support heeft echter meerdere keren gecontroleerd en geeft aan dat er geen actieve VPP-registratie of koppeling aanwezig is en dat de installatie vrij is voor registratie. Frank heeft hetzelfde aan.

Daardoor spreken de verschillende partijen elkaar tegen.

Mijn vraag aan de community: heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt met SolarEdge en een VPP-koppeling, of ideeën waar dit soort conflicterende meldingen vandaan kunnen komen? Alle ervaringen, technische inzichten of suggesties zijn van harte welkom.

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 12:28
Ralfvkempen schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:57:
Naar aanleiding van mijn eerdere post over dit probleem wil ik de situatie kort samenvatten en de vraag graag breder voorleggen aan de community.

Ik ben onlangs overgestapt van Frank naar @Zonnedimmer. Na het verwijderen van de bestaande koppeling lukt de onboarding bij de nieuwe partij niet vanwege de melding:

"This site is already enrolled in a VPP program, therefore it cannot be enrolled"

Volgens de nieuwe partij is de installatie nog gekoppeld aan een Virtual Power Plant (VPP)-programma. SolarEdge Support heeft echter meerdere keren gecontroleerd en geeft aan dat er geen actieve VPP-registratie of koppeling aanwezig is en dat de installatie vrij is voor registratie. Frank heeft hetzelfde aan.

Daardoor spreken de verschillende partijen elkaar tegen.

Mijn vraag aan de community: heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt met SolarEdge en een VPP-koppeling, of ideeën waar dit soort conflicterende meldingen vandaan kunnen komen? Alle ervaringen, technische inzichten of suggesties zijn van harte welkom.
Omvormer gewoon eens een (halve) dag uitzetten?

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:04
Op 25 mei een melding gemaakt bij Zonnedimmer, dat mijn SolarEdge inverter niet goed schakelt terwijl deze in de app wel als gedimd weergegeven worden.

Op 30 mei het volgende antwoord ontvangen:
Het lijkt er inderdaad op dat jouw installatie niet op ons aangeven wordt gedimd. We vragen SolarEdge dit op te lossen. Normaal gesproken voeren zij dan binnen een week een update op afstand uit, waarna het dimmen wel werkt.
Ik had er toen nog alle vertrouwen in dat het goed ging komen en heb even geduldig afgewacht.

Op 13 juni maar eens nagevraagd of ze konden zien of de update al door SolarEdge uitgevoerd was, aangezien de situatie nog steeds niet veranderd was gedurende de negatieve tarieven die dag.
Ik zie dat er op de 13e en de 14e gedimd is, dus het lijkt erop dat het dimmen nu wel werkt
Nee, het werkt dus nog steeds niet. Het hele probleem is juist dat de app denkt dat er gedimd wordt terwijl dit in werkelijkheid niet gebeurt.

Het leek er in eerste instantie op dat dit een bekend probleem is bij SolarEdge inverters, en dat het een simpele fix zou worden d.m.v. een firmware update. Na bijna een maand ben ik het afwachten wel een beetje zat. SolarEdge NRO werkt niet, Zonnedimmer werkt ook al niet. Moet ik dan echt met Home Assistant aan de slag voor zoiets simpels? -O-

• Ralfvkempen
eovermeer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Omvormer gewoon eens een (halve) dag uitzetten?
Yes, al gedaan, helaas geen resultaat.

Ik ga vandaag maar weer eens bellen naar @Zonnedimmer .

Wat ik zo vreemd vind is dat ik voorheen Frank mijn panelen liet dimmen, en die kregen het wel voor elkaar. Ik dacht alleen meer te kunnen verdienen door dit aan @Zonnedimmer over te laten. Helaas kost me dit al drie weken geld.

Edit:
Gebeld met de mensen van @Zonnedimmer. Ik werd snel teruggebeld door een technicus van hen die aangaf dat het vaker gebeurde met SolarEdge en dat SolarEdge een update moet uitvoeren op mijn systeem.
20 minuten later werd ik weer gebeld met de mededeling dat het zou moeten werken. Gecontroleerd en hoera, ik heb connectie. Kuddo's voor @Zonnedimmer

[ Voor 26% gewijzigd door Ralfvkempen op 25-06-2026 10:45 ]

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:58

PoweRoy

funky!

Is bij iemand überhaupt al gedimd? Ik woon in noord Limburg en wek 40+ kwh per dag op met dit weer. Tot nu toe heeft enexis alleen 12 juni voor 3 kwh uur gedimd. (yesss 70 cent)

[This space is for rent]

• brukskeluuk
PoweRoy schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:05:
Is bij iemand überhaupt al gedimd? Ik woon in noord Limburg en wek 40+ kwh per dag op met dit weer. Tot nu toe heeft enexis alleen 12 juni voor 3 kwh uur gedimd. (yesss 70 cent)
Same here. Ik wilde vooral op deze dagen zien wat de geschatte opbrengst doet ten opzichte van mijn daadwerkelijke opbrengst. Op basis daarvan wilde ik besluiten om het wel of niet aan te houden. Die paar cent maken namelijk het verschil niet, maar als mijn verbruik 20% lager ingeschat wordt, dan helaas pindakaas

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:14
Same here. Ik heb Zonnedimmer getest. Je kan via de Zonnedimmer site een uur handmatig uitzetten en vervolgens afbreken nadat de omvormer 0 W heeft bereikt. De omvormer gaat netjes uit en weer aan, dus het werkt. Maar Enexis heeft tot nog toe niet gedimd.

• vatkruid
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-06 16:28
Ik probeer mijn omvormer te koppelen via zonnedimmer maar weet niet hoe het moet. Ik krijg de volgende melding:

Om je GoodWe omvormer(s) te kunnen koppelen, is het belangrijk dat deze online zijn in de GoodWe SEMS app.

Heb je geen toegang tot GoodWe SEMS app voor jouw installatie? Vraag dan eerst je installateur om toegang. Wij kunnen geen verbinding maken met omvormers die niet online zijn.

Ik heb toegang tot de solarGo app via de wifi kit 2.0 (sems app bestaat niet meer, dit is de opvolger ervan).

Ik ben dus op de app ingelogd op de omvormer (via de ingebouwde wlan). Maar als ik dan met mijn telefoon naar de zonnedimmer website ga, krijg ik nog steeds die melding.

Hoe krijg ik dit met 1 of 2 telefoons voor elkaar?

• eikelaar53
  • Laatst online: 28-06 17:31
misschien is de vraag al gesteld.
Als mijn plugin batterij oplaadt met zonnestroom, en ik dus op dat moment minder teruglever, kan de omvormer nog steeds uitgezet worden ?
Ik wil graag gratis blijven laden

• Felidaelynx
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:23
eikelaar53 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:33:
Als mijn plugin batterij oplaadt met zonnestroom, en ik dus op dat moment minder teruglever, kan de omvormer nog steeds uitgezet worden ?
Zonder de zonnedimmer dongel kan zonnedimmer enkel je opwekking zien (en inschatten). Dus ja je omvormer kan nog steeds uitgezet worden ook als je minder teruglevert.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:35
eikelaar53 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:33:
Je kunt sommige omvormers dimmen tot een bepaald percentage van het vermogen. Dan kun je deels opbrengst gebruiken voor de batterij. Bedoel je dat? Want je vraag en verhaal is nu onsamenhangend.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• eikelaar53
  • Laatst online: 28-06 17:31
Gistermiddag Zonnedimmer geinstalleerd en kort, via de app, de panelen handmatig gedimd.
Echter, ze blijven gedimd, tot ca 60 Watt
De App geeft aan dat de panelen nietz ijn gedimd
AI geraadpleegd die mij informeert dat dit een bekend probleemkan zijn bij bepaalde omvormers.
Ik heb Omvormer GroWatt 3000MTL-S (2018)

graag jullie hulp !

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-07 22:40
Aangemeld echter blijf ik hangen op het autorisatieverzoek bij de fabrikant. Ik heb een Solaredge installatie en zou toch moeten werken. Heb zonnedimmer al eens een mail gestuurd zonder reactie. Ik zal ze komende week eens bellen. Iemand een idee of ervaringen met hun support afdeling?

Weet iemand een vergelijkbaar alternatief?

[ Voor 7% gewijzigd door cornholio24 op 28-06-2026 13:14 ]

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

Pagina: 1 2 3 Laatste