Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Even getest met mijn SMA omvormer, knop ingedrukt voor 1 uur dimmen. De omvormer ging direct naar 8W en na een paar minuten heb ik 'm weer ingeschakeld.Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:06:
Net geprobeerd een uurtje te testen met afschakelen. Werkt helaas niet met Zonnedimmer + 2 1-fase SolarEdge omvormers (SE5000H + S3680H). Hmmm. Iemand tips?
Bij SMA loopt de koppeling via de portal van SMA. Ik neem aan dat SolarEdge dat ook heeft. Als je daar iets wijzigt, zie dat dan wel terug?
Koppeling is inderdaad via SE portal gegaan (username + wachtwoord). Na het indrukken geeft zonnedimmer aan dat de productie is stilgelegd, maar mijn omvormers produceren gewoon door (P1 en zichtbaar in SE portal). Afschakeling via SolarEdge eigen systeem bij negatieve prijzen werkte een tijdje geleden wel, maar heeft kuren. Schakelt soms af op momenten dat de prijs helemaal niet negatief is...Kalentum schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:16:
[...]
Even getest met mijn SMA omvormer, knop ingedrukt voor 1 uur dimmen. De omvormer ging direct naar 8W en na een paar minuten heb ik 'm weer ingeschakeld.
Bij SMA loopt de koppeling via de portal van SMA. Ik neem aan dat SolarEdge dat ook heeft. Als je daar iets wijzigt, zie dat dan wel terug?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Kun je proberen om de panelen te 'dimmen' via de SolarEdge portal zelf? Als dat geen effect heeft dan ligt het aan SE. Als dat wel direct werkt dan is er een probleem met de integratie van zonnedimmer.Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:20:
[...]
Koppeling is inderdaad via SE portal gegaan (username + wachtwoord). Na het indrukken geeft zonnedimmer aan dat de productie is stilgelegd, maar mijn omvormers produceren gewoon door (P1 en zichtbaar in SE portal). Afschakeling via SolarEdge eigen systeem bij negatieve prijzen werkte een tijdje geleden wel, maar heeft kuren. Schakelt soms af op momenten dat de prijs helemaal niet negatief is...
Bestaat die optie dan? Volgens mij kan het alleen via het NRO-systeem, het automatisch afschakelen bij negatieve prijzen.Kalentum schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:23:
[...]
Kun je proberen om de panelen te 'dimmen' via de SolarEdge portal zelf? Als dat geen effect heeft dan ligt het aan SE. Als dat wel direct werkt dan is er een probleem met de integratie van zonnedimmer.
Geen idee, bij SMA kan ik het wel.Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:28:
[...]
Bestaat die optie dan? Volgens mij kan het alleen via het NRO-systeem, het automatisch afschakelen bij negatieve prijzen.
Ik dacht, als je iets kan wijzigen in dat portaal dan kun je zien of dat goed aankomt bij je inverter. Als dat zo is, dan ligt het niet aan Solar Edge maar aan Zonnedimmer.
Het ligt inderdaad aan de communicatie, want afschakelen is mij al wel meerdere keren gelukt met de instellingen van SolarEdge.Kalentum schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:37:
[...]
Geen idee, bij SMA kan ik het wel.
Ik dacht, als je iets kan wijzigen in dat portaal dan kun je zien of dat goed aankomt bij je inverter. Als dat zo is, dan ligt het niet aan Solar Edge maar aan Zonnedimmer.
Ik heb al een tijdje de Zonnedimmer App geinstalleerd en mijn Huawei omvormer succesvol gekoppeld. Sinds kort ook mijn twee Solax omvormers kunnen koppelen. So far so good. Eind April en op 1 mei waren er negatieve prijzen en had ik dus verwacht dat de omvormers gedimd zouden worden. Volgens de App was dit ook het geval maar in de App van mijn omvormers (en mijn Homewizward App via P1) werkten mijn panelen en omvormer op volle kracht. Vreemd.
Ik heb deze ochtend eens via de de browser ingelogd bij Zonnedimmer en de omvormers voor 1 uur uit gezet (daar heb je die optie). Maar geen resultaat. Volgens de App wel maar de omvormers bleven gewoon op volle kracht werken. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Huawei omvormer is open gezet voor API. Met de Solax kan je dat zelf doen.
Ik heb deze ochtend eens via de de browser ingelogd bij Zonnedimmer en de omvormers voor 1 uur uit gezet (daar heb je die optie). Maar geen resultaat. Volgens de App wel maar de omvormers bleven gewoon op volle kracht werken. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
2 x Marstek Venus E 5,12kwh V2 + 1 x Marstek Venus E 5,12kwh V3 + 12 panelen 430 Wp Zuid + 16 panelen 300 Wp Oost
Bij mijn Solax werkt het uitschakelen via de website van ZD ook niet. Ik heb het vermoeden dat de mijn e te oud is. Middels modbus schijnt het bij mijn model ook niet te lukken, was dus wel benieuwd hoe ZD dat dan voor elkaar zou krijgen. heb ze al gemaild maar nog geen antwoord.Rednas1977 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:56:
Ik heb al een tijdje de Zonnedimmer App geinstalleerd en mijn Huawei omvormer succesvol gekoppeld. Sinds kort ook mijn twee Solax omvormers kunnen koppelen. So far so good. Eind April en op 1 mei waren er negatieve prijzen en had ik dus verwacht dat de omvormers gedimd zouden worden. Volgens de App was dit ook het geval maar in de App van mijn omvormers (en mijn Homewizward App via P1) werkten mijn panelen en omvormer op volle kracht. Vreemd.
betreft een Solax X3-4.0-T-D met een pocket wifi 2.0.
(handmatig uitschakelen (export control) via de solax app gaat wel goed)
Export control werkt bij mij niet zonder energiemeter, welke heb jij als ik vragen mag? Ik kan wel via de solax app het menu - settings- super - activepowerlimit in % op of afschalen, en dat werkt wel maar dimmen via de zonnedimmer app/site niet. Dan heeft die zonnedimmer dongel ook nog veel zin heb ik het idee, zolang de app/site mijn omvormer niet kan dimmen of uitschakelen.RF1000 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:28:
[...]
Bij mijn Solax werkt het uitschakelen via de website van ZD ook niet. Ik heb het vermoeden dat de mijn e te oud is. Middels modbus schijnt het bij mijn model ook niet te lukken, was dus wel benieuwd hoe ZD dat dan voor elkaar zou krijgen. heb ze al gemaild maar nog geen antwoord.
betreft een Solax X3-4.0-T-D met een pocket wifi 2.0.
(handmatig uitschakelen (export control) via de solax app gaat wel goed)