• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
Net geprobeerd een uurtje te testen met afschakelen. Werkt helaas niet met Zonnedimmer + 2 1-fase SolarEdge omvormers (SE5000H + S3680H). Hmmm. Iemand tips?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:06:
Net geprobeerd een uurtje te testen met afschakelen. Werkt helaas niet met Zonnedimmer + 2 1-fase SolarEdge omvormers (SE5000H + S3680H). Hmmm. Iemand tips?
Even getest met mijn SMA omvormer, knop ingedrukt voor 1 uur dimmen. De omvormer ging direct naar 8W en na een paar minuten heb ik 'm weer ingeschakeld.

Bij SMA loopt de koppeling via de portal van SMA. Ik neem aan dat SolarEdge dat ook heeft. Als je daar iets wijzigt, zie dat dan wel terug?

• Pr088
Kalentum schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Even getest met mijn SMA omvormer, knop ingedrukt voor 1 uur dimmen. De omvormer ging direct naar 8W en na een paar minuten heb ik 'm weer ingeschakeld.

Bij SMA loopt de koppeling via de portal van SMA. Ik neem aan dat SolarEdge dat ook heeft. Als je daar iets wijzigt, zie dat dan wel terug?
Koppeling is inderdaad via SE portal gegaan (username + wachtwoord). Na het indrukken geeft zonnedimmer aan dat de productie is stilgelegd, maar mijn omvormers produceren gewoon door (P1 en zichtbaar in SE portal). Afschakeling via SolarEdge eigen systeem bij negatieve prijzen werkte een tijdje geleden wel, maar heeft kuren. Schakelt soms af op momenten dat de prijs helemaal niet negatief is...

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Kalentum
Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Koppeling is inderdaad via SE portal gegaan (username + wachtwoord). Na het indrukken geeft zonnedimmer aan dat de productie is stilgelegd, maar mijn omvormers produceren gewoon door (P1 en zichtbaar in SE portal). Afschakeling via SolarEdge eigen systeem bij negatieve prijzen werkte een tijdje geleden wel, maar heeft kuren. Schakelt soms af op momenten dat de prijs helemaal niet negatief is...
Kun je proberen om de panelen te 'dimmen' via de SolarEdge portal zelf? Als dat geen effect heeft dan ligt het aan SE. Als dat wel direct werkt dan is er een probleem met de integratie van zonnedimmer.

• Pr088
Kalentum schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Kun je proberen om de panelen te 'dimmen' via de SolarEdge portal zelf? Als dat geen effect heeft dan ligt het aan SE. Als dat wel direct werkt dan is er een probleem met de integratie van zonnedimmer.
Bestaat die optie dan? Volgens mij kan het alleen via het NRO-systeem, het automatisch afschakelen bij negatieve prijzen.

• Kalentum
Pr088 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:28:
[...]

Bestaat die optie dan? Volgens mij kan het alleen via het NRO-systeem, het automatisch afschakelen bij negatieve prijzen.
Geen idee, bij SMA kan ik het wel.

Ik dacht, als je iets kan wijzigen in dat portaal dan kun je zien of dat goed aankomt bij je inverter. Als dat zo is, dan ligt het niet aan Solar Edge maar aan Zonnedimmer.

• Pr088
Kalentum schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:37:
[...]

Geen idee, bij SMA kan ik het wel.

Ik dacht, als je iets kan wijzigen in dat portaal dan kun je zien of dat goed aankomt bij je inverter. Als dat zo is, dan ligt het niet aan Solar Edge maar aan Zonnedimmer.
Het ligt inderdaad aan de communicatie, want afschakelen is mij al wel meerdere keren gelukt met de instellingen van SolarEdge.

• Rednas1977
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 27-05 14:05
Ik heb al een tijdje de Zonnedimmer App geinstalleerd en mijn Huawei omvormer succesvol gekoppeld. Sinds kort ook mijn twee Solax omvormers kunnen koppelen. So far so good. Eind April en op 1 mei waren er negatieve prijzen en had ik dus verwacht dat de omvormers gedimd zouden worden. Volgens de App was dit ook het geval maar in de App van mijn omvormers (en mijn Homewizward App via P1) werkten mijn panelen en omvormer op volle kracht. Vreemd.
Ik heb deze ochtend eens via de de browser ingelogd bij Zonnedimmer en de omvormers voor 1 uur uit gezet (daar heb je die optie). Maar geen resultaat. Volgens de App wel maar de omvormers bleven gewoon op volle kracht werken. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Huawei omvormer is open gezet voor API. Met de Solax kan je dat zelf doen.

2 x Marstek Venus E 5,12kwh V2 + 1 x Marstek Venus E 5,12kwh V3 + 12 panelen 430 Wp Zuid + 16 panelen 300 Wp Oost

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
Rednas1977 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:56:
Ik heb al een tijdje de Zonnedimmer App geinstalleerd en mijn Huawei omvormer succesvol gekoppeld. Sinds kort ook mijn twee Solax omvormers kunnen koppelen. So far so good. Eind April en op 1 mei waren er negatieve prijzen en had ik dus verwacht dat de omvormers gedimd zouden worden. Volgens de App was dit ook het geval maar in de App van mijn omvormers (en mijn Homewizward App via P1) werkten mijn panelen en omvormer op volle kracht. Vreemd.
Ik heb deze ochtend eens via de de browser ingelogd bij Zonnedimmer en de omvormers voor 1 uur uit gezet (daar heb je die optie). Maar geen resultaat. Volgens de App wel maar de omvormers bleven gewoon op volle kracht werken. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Huawei omvormer is open gezet voor API. Met de Solax kan je dat zelf doen.
Bij mijn Solax werkt het uitschakelen via de website van ZD ook niet. Ik heb het vermoeden dat de mijn e te oud is. Middels modbus schijnt het bij mijn model ook niet te lukken, was dus wel benieuwd hoe ZD dat dan voor elkaar zou krijgen. heb ze al gemaild maar nog geen antwoord.

betreft een Solax X3-4.0-T-D met een pocket wifi 2.0.

(handmatig uitschakelen (export control) via de solax app gaat wel goed)

• MarcelK83
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-06 10:21
RF1000 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:28:
[...]

Bij mijn Solax werkt het uitschakelen via de website van ZD ook niet. Ik heb het vermoeden dat de mijn e te oud is. Middels modbus schijnt het bij mijn model ook niet te lukken, was dus wel benieuwd hoe ZD dat dan voor elkaar zou krijgen. heb ze al gemaild maar nog geen antwoord.

betreft een Solax X3-4.0-T-D met een pocket wifi 2.0.

(handmatig uitschakelen (export control) via de solax app gaat wel goed)
Export control werkt bij mij niet zonder energiemeter, welke heb jij als ik vragen mag? Ik kan wel via de solax app het menu - settings- super - activepowerlimit in % op of afschalen, en dat werkt wel maar dimmen via de zonnedimmer app/site niet. Dan heeft die zonnedimmer dongel ook nog veel zin heb ik het idee, zolang de app/site mijn omvormer niet kan dimmen of uitschakelen.

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-06 10:24
Ik kom er zojuist achter dat mijn GoodWe omvormer niet meer terug opgeschaald is na de negatieve prijzen 1 mei en nu dus niet meer opwekt. Nu zie ik dat Zonnedimmer issues heeft met GoodWe, dus verwacht dat het daar ergens aan ligt.

Iemand hier toevallig ook tegenaan gelopen en zelf tot een oplossing gekomen? Ik heb al op de omvormer fysiek geprobeerd de power limit te herstellen naar 100%, want deze stond op 2%, maar het werkt helaas nog steeds niet. Ook niet toen ik de omvormer opnieuw aan en uit zette erna

Voor mensen die zich afvragen waarom ik het nu pas merk: het zijn 3 ' nieuwbouw paneeltjes' , heb erna nog 15 bij laten leggen dus het valt niet zo op.

• MaartenPol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10
Mooper schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:47:
Ik kom er zojuist achter dat mijn GoodWe omvormer niet meer terug opgeschaald is na de negatieve prijzen 1 mei en nu dus niet meer opwekt. Nu zie ik dat Zonnedimmer issues heeft met GoodWe, dus verwacht dat het daar ergens aan ligt.

Iemand hier toevallig ook tegenaan gelopen en zelf tot een oplossing gekomen? Ik heb al op de omvormer fysiek geprobeerd de power limit te herstellen naar 100%, want deze stond op 2%, maar het werkt helaas nog steeds niet. Ook niet toen ik de omvormer opnieuw aan en uit zette erna

Voor mensen die zich afvragen waarom ik het nu pas merk: het zijn 3 ' nieuwbouw paneeltjes' , heb erna nog 15 bij laten leggen dus het valt niet zo op.
In de SEMS+ app kun je de omvormer ook starten/stoppen (althans, bij mijn installatie)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q3N4rdkP/Screenshot-20260520-202120.png

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
MarcelK83 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Export control werkt bij mij niet zonder energiemeter, welke heb jij als ik vragen mag? Ik kan wel via de solax app het menu - settings- super - activepowerlimit in % op of afschalen, en dat werkt wel maar dimmen via de zonnedimmer app/site niet. Dan heeft die zonnedimmer dongel ook nog veel zin heb ik het idee, zolang de app/site mijn omvormer niet kan dimmen of uitschakelen.
Bij idd zonder energiemeter maar rechtstreeks via de app bij advanced settings

Solax X3-4.0-T-D met een pocket wifi 2.0.

• Mooper
MaartenPol schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:23:
[...]

In de SEMS+ app kun je de omvormer ook starten/stoppen (althans, bij mijn installatie)

[Afbeelding]
Deze app kende ik nog niet dus dank daarvoor, dat gaat alleen helaas nog niet mijn probleem oplossen.

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 23:03
Ik heb 2 omvormers. De Enphase was snel gekoppeld. De Growatt geeft een foutmelding:

Het autoriseren is niet gelukt

Controleer of u het token volledig heeft gekopieerd en of het schuifje in de ShinePhone app op actief staat. Volg de stappen hieronder als u hulp nodig heeft.

De API key klopt en staat op aan in de Shinephone app. Iemand anders dit meegemaakt?

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:07
Hans C schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:42:
Ik heb 2 omvormers. De Enphase was snel gekoppeld. De Growatt geeft een foutmelding:

Controleer of u het token volledig heeft gekopieerd en of het schuifje in de ShinePhone app op actief staat. Volg de stappen hieronder als u hulp nodig heeft.

De API key klopt en staat op aan in de Shinephone app. Iemand anders dit meegemaakt?
Heb je de Enphase ook getest met Zonnedimmer ? Ik ben een beetje huiverig na het debacle begin deze maand om Zonnedimmer weer te gaan gebruiken

• Hans C
sipjan schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:38:
[...]

Heb je de Enphase ook getest met Zonnedimmer ? Ik ben een beetje huiverig na het debacle begin deze maand om Zonnedimmer weer te gaan gebruiken
Nee, nog niet. Ik weet pas sinds gisteren van het bestaan van de app. Welk debacle heb je het over? Ik lees hier terug dat bij sommigen de panelen niet meer aangezet werden?

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:07
Hans C schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:41:
[...]

Nee, nog niet. Ik weet pas sinds gisteren van het bestaan van de app. Welk debacle heb je het over? Ik lees hier terug dat bij sommigen de panelen niet meer aangezet werden?
Ja, vooral (?) met Enphase omvormers gaf het problemen om de boel weer op te starten. Niet alleen ik, maar meerdere Enphase gebruikers

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:55
sipjan schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Ja, vooral (?) met Enphase omvormers gaf het problemen om de boel weer op te starten. Niet alleen ik, maar meerdere Enphase gebruikers
Dit bleek niet aan Zonnedimmer te liggen. Meerdere integraties hadden hier last van, is inmiddels een fix uitgebracht door Enphase.

Wordt voor mij overigens ook de eerste keer geautomatiseerd de zonnepanelen schakelen als maandag de prijs vermoedelijk weer onder het nul-punt kruipt. Toch wel goed voor de gemoedsrust zo’n platform vanaf je vakantie adres.

• Vdvmark
  • Laatst online: 20:43
Vandaag schakelden de Enphase omvormers uit EN weer aan wat later. Ik had t idee dat Zonnedimmer de omvormers 2 uur uit zou proberen te zetten, negatief zonder belastingen, maar ik zie dat ze na eerste uur weer aangegaan zijn. Ik ben blij dat aan nu ook werkt, nu nog checken of ik een foute instelling had of dat Zonnedimmer voor mij beslist dat t niet de moeite van uitlaten waard is als t 0,2 cent negatief is ex EB. Maar hoopvol, deze keer.

• Zonnedimmer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 24-05 12:10

Zonnedimmer

Bedrijfsaccount Zonnedimmer
Goedemorgen,

Hierbij enkele updates (per merk) in antwoord op de verschillende posts in dit topic. Verder vermelden we graag dat wij vanaf a.s. dinsdag dedicated support kunnen bieden met dus ook snellere reactietijd op support tickets.

GoodWe aanmeldingen

Afgelopen week is het probleem waardoor nieuwe GoodWe eigenaren zich niet konden aanmelden, opgelost door GoodWe. Wij zullen de aanmeldingen die afgelopen weken om deze reden niet succesvol konden worden afgerond, in de komende week via retry alsnog activeren.

SolarEdge omvormers die niet dimmen

Wij zien voor ca. 5% van de SolarEdge installaties dat de omvormers, ondanks succesvolle terugkoppeling op de aansturing die wij ontvangen, niet dimmen. Wij monitoren dit en SolarEdge kan dit via een update op afstand oplossen in vrijwel alle gevallen (voor oude, dwz <2010 installaties soms niet). Heb je dit probleem? Stuur ons een support ticket en wij vragen SolarEdge de update hiervoor te doen. Wij monitoren dit ook per installatie in onze curtailment monitoring.

Enphase status en offboarding

We zien ook nog reacties waarin het Enphase probleem van 1 mei wordt vermeld, dat volgende dag direct door Enphase was opgelost. Dit is inderdaad opgelost en het uit- en weer inschakelen van Enphase installaties (ook met standard gateway) werkt sinds eerste week mij zonder problemen.

Bij het afmelden was in de eerste dagen van mei ook de koppeling van Enphase naar Zonnedimmer niet juist verwijderd. Ook dit werkt nu geautomatiseerd en goed: Je kan op ieder moment je Enphase installatie ontkoppelen of je account verwijderen door in te loggen via onze website. De koppeling wordt daarbij afgemeld (ge-offboard), en dat is binnen enkele werkdagen ook zichtbaar in Enlighten.

SAJ

De SAJ koppeling werkt naar behoren. Wel is er een substantieel deel van de modellen dat geen aansturing op afstand ondersteunt. Wij vermelden dit tijdens het aanmelden en hebben bij SAJ een begrijpelijke lijst van typen uitgevraagd waarvoor dit het geval is, zodat we deze op onze website kunnen vermelden.

Solax

De Solax koppeling werkt naar behoren. Wel zien we dat een deel van de omvormers niet dimt ondanks de succesvolle terugkoppeling die we op deze acties van Solax ontvangen. Dit onderzoeken we samen met Solax.

Overige merken

Voor een klein (<1%) van aanmeldingen zien we dat ofwel de omvormer niet kan worden gekoppeld, ofwel de omvormer niet reageert op onze aansturing. Ook hier onderzoeken we de oorzaak.

Wij reageren hier periodiek met een update en lezen actief mee. Heb je hulp voor jouw installatie nodig? Stuur dan graag een ticket in via https://www.zonnedimmer.nl/support.

Opnieuw bedankt voor alle feedback en positieve reacties.

• Pr088
Zonnedimmer schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:10:
Goedemorgen,

Hierbij enkele updates (per merk) in antwoord op de verschillende posts in dit topic. Verder vermelden we graag dat wij vanaf a.s. dinsdag dedicated support kunnen bieden met dus ook snellere reactietijd op support tickets.

GoodWe aanmeldingen

Afgelopen week is het probleem waardoor nieuwe GoodWe eigenaren zich niet konden aanmelden, opgelost door GoodWe. Wij zullen de aanmeldingen die afgelopen weken om deze reden niet succesvol konden worden afgerond, in de komende week via retry alsnog activeren.

Wij zien voor ca. 5% van de SolarEdge installaties dat de omvormers, ondanks succesvolle terugkoppeling op de aansturing die wij ontvangen, niet dimmen. Wij monitoren dit en SolarEdge kan dit via een update op afstand oplossen in vrijwel alle gevallen (voor oude, dwz <2010 installaties soms niet). Heb je dit probleem? Stuur ons een support ticket en wij vragen SolarEdge de update hiervoor te doen. Wij monitoren dit ook per installatie in onze curtailment monitoring.

We zien ook nog reacties waarin het Enphase probleem van 1 mei wordt vermeld, dat volgende dag direct door Enphase was opgelost. Dit is inderdaad opgelost en het uit- en weer inschakelen van Enphase installaties (ook met standard gateway) werkt sinds eerste week mij zonder problemen.

Bij het afmelden was in de eerste dagen van mei ook de koppeling van Enphase naar Zonnedimmer niet juist verwijderd. Ook dit werkt nu geautomatiseerd en goed: Je kan op ieder moment je Enphase installatie ontkoppelen of je account verwijderen door in te loggen via onze website. De koppeling wordt daarbij afgemeld (ge-offboard), en dat is binnen enkele werkdagen ook zichtbaar in Enlighten.

SAJ

De SAJ koppeling werkt naar behoren. Wel is er een substantieel deel van de modellen dat geen aansturing op afstand ondersteunt. Wij vermelden dit tijdens het aanmelden en hebben bij SAJ een begrijpelijke lijst van typen uitgevraagd waarvoor dit het geval is, zodat we deze op onze website kunnen vermelden.

Solax

De Solax koppeling werkt naar behoren. Wel zien we dat een deel van de omvormers niet dimt ondanks de succesvolle terugkoppeling die we op deze acties van Solax ontvangen. Dit onderzoeken we samen met Solax.

Overige merken

Voor een klein (<1%) van aanmeldingen zien we dat ofwel de omvormer niet kan worden gekoppeld, ofwel de omvormer niet reageert op onze aansturing. Ook hier onderzoeken we de oorzaak.

Wij reageren hier periodiek met een update en lezen actief mee. Heb je hulp voor jouw installatie nodig? Stuur dan graag een ticket in via https://www.zonnedimmer.nl/support.

Top, heb een ticket aangemaakt voor mijn SolarEdge koppeling. Omvormers uit 2019 en 2025. Geven 'positieve feedback' maar vergeten te dimmen. Tof dat jullie dit zo oppakken. Mooie app!

• Skippy.75
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-05 20:39
gonzo79 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:58:
Bij mij werkt het nog niet helemaal lekker, het dimmen van de het systeem(Enphase) gaat prima, maar zodra het dimmen ongedaan wordt gemaakte werkt het niet. Nu al voor de tweede keer in een week dat mijn systeem down is en in geen stroom op kan wekken.

Dus momenteel voor mij is dit geen oplossing.
Mag ik vragen hoe je je systeem weer werkend hebt gekregen? Ik heb mij afgemeld bij Zonnedimmer, maar sindsdien produceren mijn zonnepanelen geen energie meer.

• Hans C
Goedemorgen,

GoodWe aanmeldingen

SAJ

Solax

Overige merken

Fijn dat er meegelezen wordt. Ticket aangemaakt voor de koppeling met mijn Growatt omvormer.

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:50

Dit was bij mij vandaag het geval. Ik heb al een support ticket aangemaakt, dus het zou mooi zijn als dit via een update opgelost kan worden.

Ik hoop dat Zonnedimmer uiteindelijk beter werkt dan NRO in de SolarEdge app. Het gaat in mijn geval om de combinatie SolarEdge + Zonneplan en ik wil de teruglevering volledig 'dimmen' bij negatieve tarieven.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-06 21:58
Mooper schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:47:

Ik heb vanmiddag, 2e Pinksterdag, de zonnepanelen 1 uur uitgezet via app.zonnedimmer.nl. Hier hangt een Growatt omvormer. Aan/uitzetten heb ik ook maar even gedaan, maar geen resultaat. Ze staan nu dus helaas uit.
Ticket ingeschoten. Iemand een briljant idee of advies?

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:39

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Hencksch schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Ik heb vanmiddag, 2e Pinksterdag, de zonnepanelen 1 uur uitgezet via app.zonnedimmer.nl. Hier hangt een Growatt omvormer. Aan/uitzetten heb ik ook maar even gedaan, maar geen resultaat. Ze staan nu dus helaas uit.
Als je de panelen aan en dan weer uitzet, dan staan ze uit. ;)

• Mooper
Hencksch schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Growatt werkt tot nu toe feilloos bij mij. Zonnedimmer hielp mij erg snel qua support dus zou dat even afwachten. Ondertussen ook kijken wat je in server.growatt.com ziet?

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:18
Kan iemand mij uitleggen wat ik mogelijk mis of bevestigen dat ik het juist heb want ik he het idee dat dit echt niet slim is in mijn situatie om te overwegen.

Mijn scenario: vorig jaar ongeveer 2800 opwek en 2400 gebruik = 400 netto teruglevering. Daar krijg ik 14 cent voor per kWh maar betaal ik 12.7 cent boete over. netto dus 400x 1.3 cent boete = 5.2 euro wat die stroom nog oplevert.
Overig direct eigen gebruik is rond de 650 kWh (deze 650 is voornamelijk sluitgebruik en zal met een limiet van 4300 wat al gerealiseerd worden) en er word nog 1750 "gesaldeerd" wat realistisch gezien betekend dat ik daar 21.5 cent voor krijg maar 12.7 cent aan boete betaal en dus netto 8.8 cent per kWh aan verdien. ofwel 1750x 8.8 cent = 154 euro winst. is het terugschakelen dan niet gewoon een los loss scenario tot in ieder geval 1 januari 2027?

Mijn contract loopt ook precies tot 1 januari 2027 met een speciaal greenchoice contract voor een deel jaar. (vanaf 1 maart).

• Vdvmark
computerjunky schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:34:
Kan iemand mij uitleggen wat ik mogelijk mis of bevestigen dat ik het juist heb want ik he het idee dat dit echt niet slim is in mijn situatie om te overwegen.

Mijn scenario: vorig jaar ongeveer 2800 opwek en 2400 gebruik = 400 netto teruglevering. Daar krijg ik 14 cent voor per kWh maar betaal ik 12.7 cent boete over. netto dus 400x 1.3 cent boete = 5.2 euro wat die stroom nog oplevert.
Overig direct eigen gebruik is rond de 650 kWh (deze 650 is voornamelijk sluitgebruik en zal met een limiet van 4300 wat al gerealiseerd worden) en er word nog 1750 "gesaldeerd" wat realistisch gezien betekend dat ik daar 21.5 cent voor krijg maar 12.7 cent aan boete betaal en dus netto 8.8 cent per kWh aan verdien. ofwel 1750x 8.8 cent = 154 euro winst. is het terugschakelen dan niet gewoon een los loss scenario tot in ieder geval 1 januari 2027?

Mijn contract loopt ook precies tot 1 januari 2027 met een speciaal greenchoice contract voor een deel jaar. (vanaf 1 maart).
Tenzij je netbeheerder voor jouw postcodegebied een vergoeding gaat geven hoger dan X (of Greenchoice natuurlijk). Maar hij zal bij jou dus dan ook niet afschakelen op dynamische prijzen, enkel op verzoek van netbeheerder/leverancier.

• Hencksch
Mooper schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Growatt werkt tot nu toe feilloos bij mij. Zonnedimmer hielp mij erg snel qua support dus zou dat even afwachten. Ondertussen ook kijken wat je in server.growatt.com ziet?
Zonnedimmer Supportteam was er inderdaad snel bij en alles werkt al weer naar wens

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:18
Vdvmark schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:17:
[...]

Tenzij je netbeheerder voor jouw postcodegebied een vergoeding gaat geven hoger dan X (of Greenchoice natuurlijk). Maar hij zal bij jou dus dan ook niet afschakelen op dynamische prijzen, enkel op verzoek van netbeheerder/leverancier.
Ah dus het is echt voor En as je geld krijg van de provider EN als de netbeheerder vind dat het net onder druk staat. dart is hier in Almere niet aan de orde. de voltages komen hier ook nooit boven de 236v.

• Vdvmark
computerjunky schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Ah dus het is echt voor En as je geld krijg van de provider EN als de netbeheerder vind dat het net onder druk staat. dart is hier in Almere niet aan de orde. de voltages komen hier ook nooit boven de 236v.
Hihi, Congestiegebied Almere

• binbash2014
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:04
Heel goed initiatief om het net zo te ontlasten en voor de mensen met een dynamisch contract ook voordelig om bij negatieve marktprijzen niet al te veel terug te leveren. Ik laat mijn Growatt omvormer terugschakelen naar 30% bij negatieve marktprijzen. Maar dan zie ik toch een vreemd patroon. Zodra de prijs negatief wordt, gaat de opwekking naar vrijwel 0% en pas later weer omhoog naar de 30%. Vandaag staat ie al sinds 10:15 op 0% tot nu 14:30. Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Ik maak (nog) geen gebruik van de speciale P1 dongle van zonnedimmer. De enige graadmeter is dus de negatieve marktpijs. Ik heb wel zo'n P1 dongle van Chargee/Easyenergy, maar kan ik vermoedelijk niet voor Zonnedimmer gebruiken(?)

(onderstaande grafiek is niet van vandaag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7xsx0YiP95Jm6S4aPvuLI3rAKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3CHstiM2NSF61Wpx0MXh0Y3m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door binbash2014 op 27-05-2026 21:12 ]

• Hencksch
Mooper schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:13:
[...]

server.growatt.com kende ik niet. Zo makkelijk kun je dus van buiten naar mijn PV-installatie kijken. Gelijk maar even het ww veranderd van welkom123 in iets beters. Kan ik via 'inverter settings' het systeem ook zelf veilig aan en uitzetten?
Een vriend van mij heeft het zelfde systeem en hij stelde voor dat ik deze vraag op dit Tweakersforum zou stellen :D

• Mooper
Hencksch schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:15:
[...]

server.growatt.com kende ik niet. Zo makkelijk kun je dus van buiten naar mijn PV-installatie kijken. Gelijk maar even het ww veranderd van welkom123 in iets beters. Kan ik via 'inverter settings' het systeem ook zelf veilig aan en uitzetten?
Een vriend van mij heeft het zelfde systeem en hij stelde voor dat ik deze vraag op dit Tweakersforum zou stellen :D
Het wachtwoord voor instellingen is growattYYYYMMDD, dus vandaag zou zijn growatt20260527.

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:15
Ik heb een SMA Sunny Tripower 6.0 maar ik zie geen data in Sunny Portal (en daarom dus ook niet in Zonnedimmer). Iemand enig idee ? Poort open zetten oid ?

PV Output

• satshow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 06:43
Ik heb vandaag een brief gekregen van enexis. Is zoiets ook de moeite waard als de saldering regeling verdwijnt.

Ik probeer op het moment zoveel mogelijk stroom te gebruiken maar lever steeds terug.

• mr.DJ95
satshow schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:19:
Ik heb vandaag een brief gekregen van enexis. Is zoiets ook de moeite waard als de saldering regeling verdwijnt.

Ik probeer op het moment zoveel mogelijk stroom te gebruiken maar lever steeds terug.
Dit dekt niet je volledige usecase maar zal wel bijdragen omdat je minder zal opwerkken, je panelen gaan immers op nul zodra er een waarde wordt overschreden. De oplossing die beter zal werken is je verbruik omhoog door inzet van een elektrische auto of thuis accu.

Mocht je een dynamisch energie tarief hebben bij bijvoorbeeld Tibber helpt dit wel door de kosten die je maakt voor het terugleveren te reduceren.

• satshow
mr.DJ95 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:22:
[...]

Dit dekt niet je volledige usecase maar zal wel bijdragen omdat je minder zal opwerkken, je panelen gaan immers op nul zodra er een waarde wordt overschreden. De oplossing die beter zal werken is je verbruik omhoog door inzet van een elektrische auto of thuis accu.

Mocht je een dynamisch energie tarief hebben bij bijvoorbeeld Tibber helpt dit wel door de kosten die je maakt voor het terugleveren te reduceren.
Ik heb een vast tarief bij eneco, ik maak gebruik van de voordeelmomenten tussen 10 en 17.00 overdag en in de avond.

Afgelopen jaar is dit mijn verbruik geweest 1876 kWh en terug geleverd 497 kWh. Ik heb geen beschikking over een elektrische auto. Een thuis accu zal ook geen optie zijn omdat ik een huurhuis woon.

• mr.DJ95
satshow schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:48:
[...]

Ik heb een vast tarief bij eneco, ik maak gebruik van de voordeelmomenten tussen 10 en 17.00 overdag en in de avond.

Afgelopen jaar is dit mijn verbruik geweest 1876 kWh en terug geleverd 497 kWh. Ik heb geen beschikking over een elektrische auto. Een thuis accu zal ook geen optie zijn omdat ik een huurhuis woon.
Huurhuis is geen excuus om geen accu te nemen als dat voor jou een situatie is die financieel past/uitkomt.
Je verbruik sturen op momenten dat de zo schijnt is natuurlijk het goedkoopste maar vraagt vaak wel om thuiswerken.

Dynamisch is voor jou dan ook zeker een optie om te overwegen, je krijgt dan de prijs die de stroom op dat moment ook kost om te kopen (belasting daargelaten) op momenten dat de stroom onder de 0 cent komt en je moet betalen om terug te leveren kan je je panelen automatisch uitschakelen.

• Frank_Vo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-05 13:59
We hebben zojuist een brief van Enexis gekregen met de aansporing om de Zonnedimmer app te gebruiken.

Nu heb ik een Enphase systeem met een metered Gateway en heb de AI optimalisatie ingeschakeld. Dit heeft eind april/begin mei al gewerkt. Zodra de stroomprijs incl belasting negatief werd schakelde het systeem uit en werd weer actief zodra de stroomprijs positief werd (dynamisch contract bij Tibber met kwartierprijzen).

Wat levert Zonnedimmer mij nu extra, behalve dan de vergoeding voor 'gedimde' kWh? Moet ik dan de AI optimalisatie uit zetten?

• Pr088
[...]

Je hebt een laag verbruik en een vast contract. Zonnedimmer is dan niet zo interessant denk ik, je levert ook amper wat terug. 500 kWh vind ik eigenlijk heel weinig. Je zou kunnen kijken wat een stekkerbatterij kost en oplevert. Maar misschien is het interessanter om na afloop van je vaste contract te kijken naar een dynamische optie, bijvoorbeeld bij Zonneplan. Die geven ook nog een kleine bonus voor terugleveren.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 19:46
Is er überhaupt al meer bekend over de Zonnedimmer P1 dongel?

Er staat op de site zelf dat hij per juni te verkrijgen is, dus volgende week, maar ik was benieuwd of er wellicht al een paar in het wild gespot zijn en of er ervaringen mee zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door thaan op 28-05-2026 14:43 ]

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:28
Hans C schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:42:
De Growatt geeft een foutmelding:

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Contact met service.nl@growatt.com met de opmerking dat de token niet leek te werken (plus verschaffen van details van de omvormer, dus praktisch gezien een foto waar het serienummer op staat) leidde uiteindelijk er toe dat het wel werkte. Ik heb de indruk dat zij iets gereset hebben aan hun kant.

• Hencksch
[...]

Als je verhuist, neem je de accu gewoon mee naar je nieuwe huis. Eventueel samen met je zonnepanelen als dat zo uitkomt.

• Hans C
ntram schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:10:
[...]

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Contact met service.nl@growatt.com met de opmerking dat de token niet leek te werken (plus verschaffen van details van de omvormer, dus praktisch gezien een foto waar het serienummer op staat) leidde uiteindelijk er toe dat het wel werkte. Ik heb de indruk dat zij iets gereset hebben aan hun kant.
Dank je, ga ik proberen

• gonzo79
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Skippy.75 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:13:
[...]

Mag ik vragen hoe je je systeem weer werkend hebt gekregen? Ik heb mij afgemeld bij Zonnedimmer, maar sindsdien produceren mijn zonnepanelen geen energie meer.
ticket aangemaakt op de Enphase website, na een paar dagen werden mijn panelen weer actief en nu werkt alles zoals het zou moeten werken met Zonnedimmer

• Vdvmark
In Enlighten staat hier ook een Enphase support telefonisch linkje, dat kostte op 1 mei paar minuten.

• satshow
Hencksch schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:45:
[...]

Als je verhuist, neem je de accu gewoon mee naar je nieuwe huis. Eventueel samen met je zonnepanelen als dat zo uitkomt.
De zonnepanelen zijn van de woningbouwvereniging. Die kan ik dus niet meenemen.

Heb overigens geen plannen om te verhuizen.

• robobuk
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 28-05 21:14
Vandaag ook de brief van Enexis gehad, 25 cent per gedimde kilowatt. heb mijn thuisbatterijen via home assistant tussen 11 en 15 uur lager gezet op laadvermogen. op die manier hoop ik de meeste kilowatts gedimd te krijgen. de overige tijd blijft voor mij voldoende over vanuit de teruglevering om mijn thuisbatterij op te laden. nu dus op basis van tijdsperiode gedaan, vraag me af of ik dat eventueel nog slimmer kan automatiseren. binnen home assistant (ps heb vast contract)

• binbash2014
Met Growatt had ik dit eerst ook. In mijn geval gebruikte ik het reeds aanwezige token. Toen ik die opnieuw had laten genereren en die had geregistreerd, werkte het wel.

• Hans C
binbash2014 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:14:
[...]

Met Growatt had ik dit eerst ook. In mijn geval gebruikte ik het reeds aanwezige token. Toen ik die opnieuw had laten genereren en die had geregistreerd, werkte het wel.
Dat heb ik een paar keer gedaan, maar heeft niet geholpen

• MarkEijnden
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-06 08:20
robobuk schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:13:
Vandaag ook de brief van Enexis gehad, 25 cent per gedimde kilowatt. heb mijn thuisbatterijen via home assistant tussen 11 en 15 uur lager gezet op laadvermogen. op die manier hoop ik de meeste kilowatts gedimd te krijgen. de overige tijd blijft voor mij voldoende over vanuit de teruglevering om mijn thuisbatterij op te laden. nu dus op basis van tijdsperiode gedaan, vraag me af of ik dat eventueel nog slimmer kan automatiseren. binnen home assistant (ps heb vast contract)
Ik heb de brief ook gehad. Ben ook aan het kijken of ik mijn SolarEdge eraan gekoppeld krijg, want PowerPlay van Zonneplan werkt nog niet met SolarEdge omvormers.

Alleen heeft mijn omvormer ineens geen internetconnectie meer. Heb het nog niet voor elkaar gekregen om hem weer te reconnecten.

• buakaw
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-05 19:46
Ook ik heb een brief ontvangen waar ze per kilowatt 25 ct geven. Alleen ik heb een vast contract en we werken allebei thuis. We hebben in de zomer ook 2 airco's vaak aan staan en ik twijfel best wel of het in mijn situatie nog wel interessant is om hier aan mee te doen?
edit:
9 panelen van 240 wp liggen er op het dak.

[ Voor 10% gewijzigd door buakaw op 29-05-2026 22:19 ]

• Hencksch
[...]

Als je geen verhuisplannen hebt, is dat geen argument. En als je als nog verhuisplannen krijgt, dan kun je de thuisaccu gewoon meenemen. En als je geen thuisaccu wilt, dan mag dat ook, en dat vinden we ook heel interessant.

• Bigf00t
Vandaag antwoord van Zonnedimmer dat ze SolarEdge gevraagd hebben om een update uit te voeren, zodat de aansturing daarna hopelijk wel gaat werken.

Ik heb inmiddels ook de brief van Enexis ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q9KZFFi.jpeg

• binbash2014
binbash2014 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:35:
Heel goed initiatief om het net zo te ontlasten en voor de mensen met een dynamisch contract ook voordelig om bij negatieve marktprijzen niet al te veel terug te leveren. Ik laat mijn Growatt omvormer terugschakelen naar 30% bij negatieve marktprijzen. Maar dan zie ik toch een vreemd patroon. Zodra de prijs negatief wordt, gaat de opwekking naar vrijwel 0% en pas later weer omhoog naar de 30%. Vandaag staat ie al sinds 10:15 op 0% tot nu 14:30. Wat zou dit kunnen veroorzaken?

Ik maak (nog) geen gebruik van de speciale P1 dongle van zonnedimmer. De enige graadmeter is dus de negatieve marktpijs. Ik heb wel zo'n P1 dongle van Chargee/Easyenergy, maar kan ik vermoedelijk niet voor Zonnedimmer gebruiken(?)

(onderstaande grafiek is niet van vandaag)

[Afbeelding]
Inmiddels opgelost. Bij negatieve stroomprijs, schakel terug naar 10% En komt de prijs weer boven de 0, dan weer op volle kracht. Dat ziet er dan zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjaATb5rJ032m9QS1YDYoh-3TGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j8uJBsf0ytYpRCGHs4YMWepV.png?f=fotoalbum_large

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Topicstarter
Bigf00t schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:52:
Vandaag antwoord van Zonnedimmer dat ze SolarEdge gevraagd hebben om een update uit te voeren, zodat de aansturing daarna hopelijk wel gaat werken.

Ik heb inmiddels ook de brief van Enexis ontvangen.

[Afbeelding]
25 cent per gedimde kWh vind ik nog best een behoorlijke vergoeding. Dank voor het delen van de brief iig!

Mijn reviews al gezien?

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:44
Ik heb geprobeerd een GoodWe omvormer te koppelen

Foutmelding:

GoodWe omvormers met serienummer startend met 1 kunnen helaas niet worden gekoppeld, dit zijn oude types waarmee wij niet kunnen communiceren.

Het betreft een GoodWe GW4600-DS.

De omvormer staat gewoon in het GoodWe Sems portaal. Ik denk dat de omvormer niet online afschakelbaar is. Bij de GoodWe integratie in Home Assistant is er wel een "schakelaar", maar afschakelen resulteert in direct inschakelen.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

buakaw schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:19:
Ook ik heb een brief ontvangen waar ze per kilowatt 25 ct geven. Alleen ik heb een vast contract en we werken allebei thuis. We hebben in de zomer ook 2 airco's vaak aan staan en ik twijfel best wel of het in mijn situatie nog wel interessant is om hier aan mee te doen?
edit:
9 panelen van 240 wp liggen er op het dak.
Die vergoeding van Enexis (je netbeheerder) is onafhankelijk van het energiecontract dat je hebt.

In de Zonnedimmer app moet je onder Instellingen deze optie aanvinken om ervoor te zorgen dat Enexis (je netbeheerder) de opwekking kan dimmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_waPjXrO_E5nwpINfn7-pAxQRs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2k1R6bdNCShQfU9qIirSE0bI.png?f=fotoalbum_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:59

CIM

Moddemeijer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:53:
Ik heb geprobeerd een GoodWe omvormer te koppelen

Foutmelding:

GoodWe omvormers met serienummer startend met 1 kunnen helaas niet worden gekoppeld, dit zijn oude types waarmee wij niet kunnen communiceren.

Het betreft een GoodWe GW4600-DS.

De omvormer staat gewoon in het GoodWe Sems portaal. Ik denk dat de omvormer niet online afschakelbaar is. Bij de GoodWe integratie in Home Assistant is er wel een "schakelaar", maar afschakelen resulteert in direct inschakelen.
Dit is een redelijk gedateerde omvormer (2012?). Die kunnen echt een stuk minder dan de nieuwere generatie. Mijn oude GW3000-NS (2016) kon sowieso niet afregelen/moduleren.

Ik heb recentelijk mijn Goodwe omvormer geüpgrade naar een recenter model. Mocht je dat overwegen, neem er dan tenminste een uit de volgende serie: https://www.memodo.de/mwdownloads/ed93c47a7c9854a088003381bbe5afe0

(helaas heb ik de negative tariff mode nog niet aan de praat gekregen. Mocht ik ook zo'n mooie brief van mijn netbeheerder ontvangen: ik ben klaar voor de Zonnedimmer :-D ).

• Pr088
CIM schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:25:
[...]

Dit is een redelijk gedateerde omvormer (2012?). Die kunnen echt een stuk minder dan de nieuwere generatie. Mijn oude GW3000-NS (2016) kon sowieso niet afregelen/moduleren.

Ik heb recentelijk mijn Goodwe omvormer geüpgrade naar een recenter model. Mocht je dat overwegen, neem er dan tenminste een uit de volgende serie: https://www.memodo.de/mwdownloads/ed93c47a7c9854a088003381bbe5afe0

(helaas heb ik de negative tariff mode nog niet aan de praat gekregen. Mocht ik ook zo'n mooie brief van mijn netbeheerder ontvangen: ik ben klaar voor de Zonnedimmer :-D ).
Je hoeft niet te wachten op de brief. Je kunt gewoon Zonnedimmer-app installeren en je omvormer koppelen en testen.

• Moddemeijer
[...]

Het is een omvormer uit 2015. De omvormer werkt al 10 jaar probleemloos. Hij is aan het einde van de levensduur. Maar vervangen is een onnodige dure grap. Als Enexis een goed bod (subsidie) doet, dan wil ik het overwegen. Enexis is al bereid 25ct te betalen voor niet geproduceerde zonnestroom. Anders wacht ik tot de omvormer het begeeft.

Ik denk even over het idee van een de Zonnedimmer na. Je kan ook de overschot uren de stroom afromen met een batterij. Eigenlijk geldt voor de batterij hetzelfde als voor de zonnepanelen. Het is gunstig als de elektriciteitsmaatschapijen het gebruik kunnen regelen.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
[...]

Is die negatieve prijsoptimalisatie bij jou wel beschikbaar? Ik heb een omvormer uit de lijst (zie link die je hebt gedeeld). Gek genoeg is die optie bij mij niet aanwezig. Voor mij weer een reden om naar Zonnedimmer of Home Assistant te kijken.

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:59

CIM

Beun schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:36:
[...]

Is die negatieve prijsoptimalisatie bij jou wel beschikbaar? Ik heb een omvormer uit de lijst (zie link die je hebt gedeeld). Gek genoeg is die optie bij mij niet aanwezig. Voor mij weer een reden om naar Zonnedimmer of Home Assistant te kijken.
Nee, niet weten te vinden. Ik heb alle firmwares geüpdatet, maar die optie kwam niet naar boven (en ik heb overal gekeken). De Grid export limit slider in Home Assistant werkt gelukkig wel, dus daar kan ik wel mee verder. FYI: Ik heb de GW3000-XS-G3.

Ik vermoed dat deze optie nog in beta is oid. Het zal er waarschijnlijk wel komen. Anders moeten we even contact opnemen met de (Chinese) helpdesk voor meer informatie.

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-06 23:55

HRV

Moddemeijer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:28:
[...]
Enexis is al bereid 25ct te betalen voor niet geproduceerde zonnestroom. Anders wacht ik tot de omvormer het begeeft.
Je kunt niet 24/7 dimmen. We gaan zien hoe vaak er gevraagd wordt om te dimmen. Logischerwijs alleen rond de nul prijs, of als er ineens veel wind en zon is buiten de verwachting om.

Misschien 10kWh dit jaar, misschien 2000kWh dit jaar. Geen idee.

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
Iemand al ervaring met Enexis en de Zonnedimmer? Zij willen mij actief gaan dimmen wanneer het Enexis uit komt. Krijg dan 25 cent per 'gedimde kWh' op basis van verwachtte opbrengst als er niet gedimd was.

Ben benieuwd of iemand hier al daadwerkelijk ervaring mee heeft?

• Moddemeijer
Tasma schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:20:
Iemand al ervaring met Enexis en de Zonnedimmer? Zij willen mij actief gaan dimmen wanneer het Enexis uit komt. Krijg dan 25 cent per 'gedimde kWh' op basis van verwachtte opbrengst als er niet gedimd was.

Ben benieuwd of iemand hier al daadwerkelijk ervaring mee heeft?
Mijn daadwerkelijke ervaring. Ik ben na de brief niet veel verder gekomen met het aanmelden.

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mijn Goodwe omvormer is nu gekoppeld, maar de data gaat niet goed. Van 10:00 -18:00 blijft de opwekking leeg en volgens mij klopt de rest ook niet helemaal. Op maandniveau is de data dan weer wel correct.

Ik heb een GW8K-D. Ben benieuwd of uitzetten nu wel goed zou gaan.

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 12:50
Gisteren ook de Enexis brief op de mat.
In de FAQ staat dat de proef 2 jaar gaat duren.De 25cent vind ik ook een ruime vergoeding, dus interessant.

Account aangemaakt
Omvormer gekoppeld (Solis uit 2023)
App geinstalleerd

Ging soepel, geen 3 minuten werk. Lijkt dus erg afhankelijk van merk omvormer hoe makkelijk het koppelen gaat.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• brukskeluuk
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:08
Ik doe ook mee, growatt omvormer uit 2022. Was binnen 3min verbonden. Vooralsnog is het gunstiger om tegen dit tarief mijn panelen uit te zetten. Ik betaal voor stroom van het net 23ct en dit scheelt ook met terugleverkosten. Ben wel heel benieuwd of de geschatte opbrengst in mijn ogen realistisch is. Als ik denk dat het niet klopt, dan ben ik er ook weer snel mee gestopt.

• MaartenPol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10
RegularJohn schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:52:
Mijn Goodwe omvormer is nu gekoppeld, maar de data gaat niet goed. Van 10:00 -18:00 blijft de opwekking leeg en volgens mij klopt de rest ook niet helemaal. Op maandniveau is de data dan weer wel correct.

Ik heb een GW8K-D. Ben benieuwd of uitzetten nu wel goed zou gaan.
Exact dezelfde omvormer hier en ook hetzelfde fenomeen van de gegevens. Ik kijk het even aan, in HomeAssistant en SEMS+ staat het wel goed, maar anders maar eens navragen.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

wpeterw schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:12:
Ik heb een SMA Sunny Tripower 6.0 maar ik zie geen data in Sunny Portal (en daarom dus ook niet in Zonnedimmer). Iemand enig idee ? Poort open zetten oid ?
Heb zelf ook net de koppeling gelegd maar binnen het sunny portaal moet je wel vanalles doen om de data er uit te krijgen. had ik nog nooit gedaan sinds 2021 maar nu werkend.

Blijf de energiemarkt vreemd vinden, 25 cent voor niet opwekken van stroom.. Dynamisch contract wordt wel steeds interessanter (heb nog vast tot 17 juli en beetje aan het rondkijken)

• brukskeluuk
Oid schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Heb zelf ook net de koppeling gelegd maar binnen het sunny portaal moet je wel vanalles doen om de data er uit te krijgen. had ik nog nooit gedaan sinds 2021 maar nu werkend.

Blijf de energiemarkt vreemd vinden, 25 cent voor niet opwekken van stroom.. Dynamisch contract wordt wel steeds interessanter (heb nog vast tot 17 juli en beetje aan het rondkijken)
Denk dat de boetes te hoog zijn

Boete ACM

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-06 08:34
Ik heb het hele topic doorgelezen. Volgens zonnedimmer werkt hun systeem ook bij APS micro omvormers die achter een ECU-R zitten, maar heeft iemand hier dit al eens geprobeerd (en zo ja: werkt dit feilloos?)

Ik lees dat zonnedimmer dan via de cloud van APS de micro omvormers aanstuurt, en dat ze dit niet zelf doen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:14
ik zal het wel verkeerd begrijpen..

"ze" schakelen je panelen uit......

-omdat deze uitstaan en jíj nog zelf verbruikt op dat moment... koop jij dus stroom in, laten we aannemen 18ct.

Jij krijgt vervolgens 25 ct per ingekochte kWh, en je "winst" is dan 25ct-18ct = 7 ct.

of....

jij krijgt een gegokte xxkWh á 25 ct

daar gaat vanaf wat je moet INKOPEN omdat je panelen uitstaan, laten we zeggen 16ct

dan hou je over: 25ct-16ct ofwel 9ct.

Maaaaaarrrrrr,,, wat nu als het scheef trekt? en jij relatief veel verbruikt? wasje, boiler, WtP, EV, etc etc?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Kalentum
Hansieo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:42:
ik zal het wel verkeerd begrijpen..

"ze" schakelen je panelen uit......

-omdat deze uitstaan en jíj nog zelf verbruikt op dat moment... koop jij dus stroom in, laten we aannemen 18ct.

Jij krijgt vervolgens 25 ct per ingekochte kWh, en je "winst" is dan 25ct-18ct = 7 ct.

of....

jij krijgt een gegokte xxkWh á 25 ct

daar gaat vanaf wat je moet INKOPEN omdat je panelen uitstaan, laten we zeggen 16ct

dan hou je over: 25ct-16ct ofwel 9ct.

Maaaaaarrrrrr,,, wat nu als het scheef trekt? en jij relatief veel verbruikt? wasje, boiler, WtP, EV, etc etc?
Stel je verbruikt op een mooie middag 4kWh in je huis.
De opbrengst van je panelen van diezelfde mooie middag is 10 kWh
Dus je levert dan 6 kWh terug tegen effectief 0 euro. Je kosten zijn 0, je opbrengst is vrijwel 0

Nu zet Enexis je omvormer uit. Die 4kWh heb je nodig dus dat kost (een beetje afgerond) 1 euro
Zonnedimmer meldt aan Enexis dat jij 10 kWh bent misgelopen. Enexis betaalt 2 euro en 50 cent.

Je kosten zijn 1 euro, je opbrengst is 2,50 en daarmee heb je een perenijsje verdiend.

• brukskeluuk
Kalentum schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Stel je verbruikt op een mooie middag 4kWh in je huis.
De opbrengst van je panelen van diezelfde mooie middag is 10 kWh
Dus je levert dan 6 kWh terug tegen effectief 0 euro. Je kosten zijn 0, je opbrengst is vrijwel 0

Nu zet Enexis je omvormer uit. Die 4kWh heb je nodig dus dat kost (een beetje afgerond) 1 euro
Zonnedimmer meldt aan Enexis dat jij 10 kWh bent misgelopen. Enexis betaalt 2 euro en 50 cent.

Je kosten zijn 1 euro, je opbrengst is 2,50 en daarmee heb je een perenijsje verdiend.
Met daarbij de belangrijke opmerking dat ze inschatten wat je opgewekt zou hebben. Dat zou dus 11 kWh kunnen zijn of 9 kWh. En als die schatting erg laag is, dan krijgt er helemaal niemand een perenijsje :(

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:00
Ik krijg mijn Goodwe omvormer maar niet gekoppeld. Telkens wanneer ik mijn serienummer 55000DSN197Wxxxx invoer krijg ik de melding:

Het autoriseren is niet gelukt. Controleer het serienummer en probeer het opnieuw, of neem contact met ons op.

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

We hebben een brief van Enexis, we kunnen ons aanmelden en 0,25 euro per gedimde kWh ontvangen.

Met oost-west zit veel buiten de piekuren, maar in mei hadden we 1100kWh, dus 40kWh dimmen is 10 euro en 400 kWh is 100 euro?

Je zou bijna panelen bij gaan leggen om meer te kunnen dimmen :Y)

Overigens heb ik liever dat ze het systeem op 'zero-export' zetten, uitzetten of een percentage is net niet fijn.

Als je dan meer gebruikt dan dat je opwekt omdat je de droger/warmtepomp aan hebt, dan betaal je vervolgens weer 0,25eu per verbruikte kWh.

(Overigens, waarom allen subsidie voor dimmen, maar niet voor verbruiken in de piekuren, het effect is toch hetzelfde?)

• Felidaelynx
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:22
Accretion schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:17:

Als je dan meer gebruikt dan dat je opwekt omdat je de droger/warmtepomp aan hebt, dan betaal je vervolgens weer 0,25eu per verbruikte kWh.

(Overigens, waarom allen subsidie voor dimmen, maar niet voor verbruiken in de piekuren, het effect is toch hetzelfde?)
Stroom die niet geproduceerd wordt hoeft ook niet getransporteerd te worden. En ik gok dat ze verbruik bij de markt willen laten.

Maar zolang die 25 cent per kilowattuur meer is dan stroom verbruiken kost is volledig afschakelen nog steeds gunstiger. (Mits de schatting accuraat genoeg is) Je kan het dan ook zien alsof je "base-load" gesponsord wordt.

Bij een dynamisch energie contract verwacht ik dus eigenlijk altijd dat het volledig afschakelen gunstiger is. (Want waarom zou er bij positieve prijzen afgeschakeld worden?)

[ Voor 3% gewijzigd door Felidaelynx op 03-06-2026 18:36 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:19
Barse87 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:23:
Ik krijg mijn Goodwe omvormer maar niet gekoppeld. Telkens wanneer ik mijn serienummer 55000DSN197Wxxxx invoer krijg ik de melding:

Het autoriseren is niet gelukt. Controleer het serienummer en probeer het opnieuw, of neem contact met ons op.
Ik ga dit ook, paar dagen later is het ineens gebeurd.

Ik had ook bij goodwe een firmware update gekregen een tijdje terug. Ik kon namelijk wel remote uitzetten maar niet weer aan.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
CIM schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:19:
[...]

Nee, niet weten te vinden. Ik heb alle firmwares geüpdatet, maar die optie kwam niet naar boven (en ik heb overal gekeken). De Grid export limit slider in Home Assistant werkt gelukkig wel, dus daar kan ik wel mee verder. FYI: Ik heb de GW3000-XS-G3.

Ik vermoed dat deze optie nog in beta is oid. Het zal er waarschijnlijk wel komen. Anders moeten we even contact opnemen met de (Chinese) helpdesk voor meer informatie.
Ik heb exact dezelfde omvormer en ook hier is het niet beschikbaar. Meerdere keren contact met de helpdesk opgenomen maar die kunnen niets voor mij betekenen.

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:15
Oid schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:42:
[...]

had ik nog nooit gedaan sinds 2021 maar nu werkend.
Kun je aangeven wat je daar voor hebt moeten doen ?

PV Output

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-06 18:16
@Zonnedimmer

eergisteren aangemeld en jullie gelijk een vraag via jullie website gesteld, maar helaas nog geen antwoord, het zal wel druk zijn na de Enexis brieven :P

Aan gezien we hier Tweakers zijn en vele NL-ers al een HomeWizard P1-meter al in huis hebben, wanneer gaat Zonnedimmer ook de HomeWizard P1 meters ondersteunen zoals ook al vele thuisbatterij fabrikanten doen?

Anders heb ik straks vier P1-dongles aan de P1 meter hangen, HomeWizard, Tibber, Zendure, Zonnedimmer...

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• ReX_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 10:23
Moddemeijer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Mijn daadwerkelijke ervaring. Ik ben na de brief niet veel verder gekomen met het aanmelden.

Ik was even bang dat die van mij niet zou werken, omdat ik dacht dat het serienummer met een 1 begon: 93000DSN1******.

Blijkbaar begint het dus al met een 9, óf ik heb geluk dat die van mij gewoon perfect werkt. Heb jij een soortgelijk serienummer, of begint die van jou echt met een 1 waar bij mij de 9 staat?

Overigens heb ik een tijd terug via GoodWe de firmware laten updaten, omdat ik hem anders niet remote kon uitschakelen. Het betreft trouwens een GW-3000.

• Moddemeijer
Bij mij is het serienummer:
14600DSU1******.
Dit nummer begint wel met een één.

• vatkruid
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-06 16:52
Wat wordt er bedoeld met dat de omvormer online moet zijn? Is dat online via mijn persoonlijke internet? En zo ja, zal dat altijd online moeten zijn via mijn persoonlijke internet om de dimfunctie te kunnen regelen? Het gaat in mijn geval om een nieuwbouwwoning (geen appartement dus).

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:46

PoweRoy

funky!

vatkruid schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:34:
Wat wordt er bedoeld met dat de omvormer online moet zijn? Is dat online via mijn persoonlijke internet? En zo ja, zal dat altijd online moeten zijn via mijn persoonlijke internet om de dimfunctie te kunnen regelen? Het gaat in mijn geval om een nieuwbouwwoning (geen appartement dus).
Omvormers kunnen een simkaart hebben of verbonden zijn met je WiFi van thuis. Zodat de fabrikant ze van buitenaf kan bedienen.

[This space is for rent]

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:11
Mijn Growatt omvormers geven nog steeds geen vermogen. De app van Zonnedimmer geeft aan dat de panelen niet gedimd zijn. Volgens mij is er nog licht zat voor wat Watts. Zit er enige vertraging in de schakeling?

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:09
Zit hier ook al een paar dagen te wachten op actuele gegevens uit de Growatt omvormer, ding is gewoon goed aangemeld en geaccepteerd, maar functioneren, ho maar :X

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:11
__Erik__ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:26:
Zit hier ook al een paar dagen te wachten op actuele gegevens uit de Growatt omvormer, ding is gewoon goed aangemeld en geaccepteerd, maar functioneren, ho maar :X
Het gaat mij niet om de gegevens het gaat mij erom dat mijn omvormers niet meer aan staan na het dimmen van gister. Beter gezegd ze staan wel aan maar leveren geen vermogen. Lijkt of ze nog voor 100% gedimd zijn.

Is het mogelijk om zelf dit te corrigeren in de omvormers?

OPGELOST -> via website van zonnedimmer kan je de panelen dimmen en dit daarna weer uitzetten. De panelen wekken weer op. Signaal van gister is blijkbaar niet doorgekomen.....

[ Voor 19% gewijzigd door GoEV6 op 08-06-2026 09:30 ]

• xp_freak
  • Laatst online: 08-06 08:56
Ik heb me ca 2 weken geleden aangemeld. In eerste instantie kreeg ik een melding dat er met sommige GOODWE omvormers problemen waren met aanmelden. Ongeveer 1 week geleden kreeg ik bericht dat mijn GoodWe 2500 NS was aangemeld. Via de website heb ik, als test, opdracht gegeven om de omvormer 1 uur uit te zetten. De website meldt dat mijn panelen gedimd zijn, maar in werkelijkheid is er niets afgeschakeld. Gisteren had ik negatieve prijzen bij teruglevering. Ook dat heeft er niet voor gezorgd dat er gedimd werd. Beide problemen zijn gemeld bij Zonnedimmer.

BTW: Mijn serienummer begint met een 5.

[ Voor 3% gewijzigd door xp_freak op 08-06-2026 08:56 ]

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:09
GoEV6 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:48:
[...]

Het gaat mij niet om de gegevens het gaat mij erom dat mijn omvormers niet meer aan staan na het dimmen van gister. Beter gezegd ze staan wel aan maar leveren geen vermogen. Lijkt of ze nog voor 100% gedimd zijn.

OPGELOST -> via website van zonnedimmer kan je de panelen dimmen en dit daarna weer uitzetten. De panelen wekken weer op. Signaal van gister is blijkbaar niet doorgekomen.....
O, ok, dan heb ik je verkeerd begrepen...

Als je je omvormer bekijkt, onder 'Controleren', onder 'Actief vermogen instellen', welk percentage zie je dan?

[ Voor 0% gewijzigd door __Erik__ op 08-06-2026 10:02 . Reden: Update oorspronkelijke post... ]

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• brukskeluuk
GoEV6 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:48:
[...]

Wel een idee om dat eens te doen, voordat ze zelf gaan dimmen. Beetje jammer als ze dimmen en gedimd blijven ook al zegt de app van niet. Als het niet werkt dan kost het mij geld en zo 'groen' ben ik natuurlijk niet ;)

• Bigf00t
xp_freak schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:50:De website meldt dat mijn panelen gedimd zijn, maar in werkelijkheid is er niets afgeschakeld.
Dit is met SolarEdge helaas ook nog steeds een probleem. Er zou een update op afstand uitgevoerd worden, maar afgelopen weekend is er weer niets uitgeschakeld. Misschien moet ik nog even geduld hebben.

• Pr088
Bigf00t schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Dit is met SolarEdge helaas ook nog steeds een probleem. Er zou een update op afstand uitgevoerd worden, maar afgelopen weekend is er weer niets uitgeschakeld. Misschien moet ik nog even geduld hebben.
Bij mij zou SolarEdge inderdaad ook aanpassingen doen op verzoek van Zonnedimmer. Werkt vandaag nog niet. Maar waarom zou er afgelopen weekend afgeschakeld moeten worden? Prijzen lagen nog rond de 8-9 cent positief inclusief belastingen. Of ben jij netto jaarlijks aan het terugleveren?

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 08-06 18:39

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Eustace schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:23:
Kan iemand mij uitleggen wat het verdienmodel is van zonnedimmer?
Zij zullen een paar cent per gedimde kWh van de netbeheerder of energieleverancier krijgen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 08-06 18:39

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Pr088 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Bij mij zou SolarEdge inderdaad ook aanpassingen doen op verzoek van Zonnedimmer. Werkt vandaag nog niet. Maar waarom zou er afgelopen weekend afgeschakeld moeten worden? Prijzen lagen nog rond de 8-9 cent positief inclusief belastingen. Of ben jij netto jaarlijks aan het terugleveren?
Ik vraag me sowieso af hoe zonnedimmer mijn SolarEdge SE16K gaat aansturen, als ze alleen mijn installatie ID hebben.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Pagina: 1 2 3 Laatste