Uitbreiden WiFI netwerk met mesh

Pagina: 1
Acties:

• GJR87
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 02-05 20:33
Beste allen,

Ik heb momenteel een Ziggo internet abonnement van 1100 mbps, wat in principe bijna overal wel voldoet. Alleen op mijn zolder (voor thuiswerken) of in mijn tuinhuis (voor streamen tijdens spinnen, tuin is circa 10m diep) is het soms te traag.

Ik ben dus op zoek naar een manier om mijn wifi te verbeteren op deze punten. Nou kwam ik deze set tegen: https://www.coolblue.nl/p...link-deco-x50-3-pack.html. Maar:

- Ik vind het onduidelijk of ik deze gewoon kan gebruiken icm met de modem van Ziggo die ik heb staan (https://www.ziggo.nl/klan...ed2c46a5321beddd3d3c26ba9).
- Ik vraag me af of ik niet beter deze kan nemen: https://www.coolblue.nl/p...901dc11400f50ed1d569acf34, en dan 1 unit op de tussenverdieping, 1 op zolder, en 1 in het tuinhuis?

Kan iemand mij hiermee helpen? Of vertellen dat ik beter een hele andere optie kan nemen?

Ik heb ook nagedacht over een WiFi accesspoint, want in mijn andere werkkamer heb ik een netwerkkabel liggen waar ik hem op kan aansluiten. Maar als ik het goed begrijp creer je dan echt een nieuwe wifi netwerk, met nieuwe inlog enzo. Dat wil ik niet. En ik heb dan nog steeds geen beter bereik in het tuinhuis.

Alvast bedankt!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:10
Het zit precies andersom
Een mesh set kun je niet gewoon naast je Ziggo wifi gebruiken, die maken een eigen netwerk achter je Ziggo router die niet met elkaar kunnen praten.

Je hebt juist Access Points nodig die je bedraad op je lan aansluit en enkel je lan uitbreiden met meer wifi bereik.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-05 20:27
Je kan best zo'n Deco setje nemen, maar sluit ze dan bedraad aan en schakel de Ziggo Wifi uit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53
Waarom maak je niet gebruik van de service die Ziggo zelf biedt? https://www.ziggo.nl/wifigarantie

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:10
GarBaGe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:53:
Je kan best zo'n Deco setje nemen, maar sluit ze dan bedraad aan en schakel de Ziggo Wifi uit.
Die Ziggo werkt prima, dus onzin om die uit te zetten.
En tevens maakt je dan twee netwerken die elkaar niet kunnen bereiken.
Gewoon een of meerdere Access Point erbij plaatsen is een veel beter oplossing dan de standaard relfex om maar weer eens een mesh set te plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:22
Een AP met wat extra LAN poorten is dan misschien wel handig?
Zie bijvoorbeeld topics/situatie:
Goede wifi op zolder
Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken
LankHoar schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:48:
Deze Wi-Fi 6 router is bijvoorbeeld momenteel scherp geprijsd: uitvoering: Cudy AX1500 Gigabit Wi-Fi 6 Router is dat een goede optie om een AP van te maken?
GJR87 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:36:
Ik heb momenteel een Ziggo internet abonnement van 1100 mbps, wat in principe bijna overal wel voldoet. Alleen op mijn zolder (voor thuiswerken) of in mijn tuinhuis (voor streamen tijdens spinnen, tuin is circa 10m diep) is het soms te traag.
Als je stroom in je tuinhuis hebt en geen kabel kan/wil/mag leggen kan een Powerline AP mogelijk een makkelijke oplossing zijn.
Zoiets als dit uit de kringloop bak bijvoorbeeld. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83sFZqhbAoEpmHvvp8MMom8K_GQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giVYZifCSQGTowGowjGeMroT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door The_Doman op 01-05-2026 14:46 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:21

LankHoar

Langharig tuig

@The_Doman Leuk om een topic/comment van mezelf van 2 jaar terug herbruikt te zien worden :)

Inmiddels ben ik zelf overgestapt op Deco's, iets dat @GarBaGe ook al noemde. Werkt perfect en geen gedoe met onnodige extra netwerken.

@GJR87 ik zou een Deco set overwegen. Je kunt ze per stuk, per twee of drie kopen. Ik heb zelf een setje gescoord via de V&A voor minder dan 100 euro. Ik wilde per se de X50 omdat deze meer LAN poorten heeft, iets wat ik fijn vind op mijn thuiswerkplek voor zowel laptop als privé PC. Onthoud dat je al 1 kabel nodig hebt om het netwerk er naar toe te brengen, dus minimaal 2 poorten nodig hebt als je nog een extra kabel nodig hebt.

Die setjes zijn echt plug & play; je hebt het binnen 10 minuten draaiende. Voordeel is dat je overal hetzeldfe netwerk hebt en je mobiele apparaten vanzelf het sterkste signaal pakken.

Er zijn ook nog andere soorten, hier een mooie review van Tweakers van twee jaar terug: review: Meshwifisets rond 300 euro - Duurder is wel degelijk vaak sneller Zelf kwam ik op de Deco uit, maar wellicht zie jij iets dat beter bij je aansluit.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• GJR87
Ha allen,

Dank voor de reacties! Mijn reactie terug: Voor nu heb ik contact opgenomen met Ziggo, en krijg ik inderdaad (naast een goedkoper abonnement met dezelfde snelheid [dat dat nog kan tegenwoordig!]) 3 wifi pods om de verbinding op zolder te verbeteren. Als dat werkt, dan ben ik helemaal klaar en blij!

Mocht dat niet werken, dan ga ik alsnog aan de Deco's, waarbij ik zelf ook al aan de X50 dacht. @LankHoar moet je dan iedere afzonderlijke X50 met een kabel aansluiten? Ik dacht juist dat je deze draadloos met elkaar kon verbinden?

De optie van een PowerLine voor het tuinhuis heb ik nog niet aan gedacht, maar ga ik wel proberen. Ik heb er toevallig nog 2 liggen van Devolo, die zouden het ook gewoon nog moeten doen.

Maar eerst maar eens afwachten in hoeverre de oplossing die Ziggo gratis aanbied werkt!

Dank allen!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:21

LankHoar

Langharig tuig

GJR87 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:26:
Ha allen,

Dank voor de reacties! Mijn reactie terug: Voor nu heb ik contact opgenomen met Ziggo, en krijg ik inderdaad (naast een goedkoper abonnement met dezelfde snelheid [dat dat nog kan tegenwoordig!]) 3 wifi pods om de verbinding op zolder te verbeteren. Als dat werkt, dan ben ik helemaal klaar en blij!

Mocht dat niet werken, dan ga ik alsnog aan de Deco's, waarbij ik zelf ook al aan de X50 dacht. @LankHoar moet je dan iedere afzonderlijke X50 met een kabel aansluiten? Ik dacht juist dat je deze draadloos met elkaar kon verbinden?

De optie van een PowerLine voor het tuinhuis heb ik nog niet aan gedacht, maar ga ik wel proberen. Ik heb er toevallig nog 2 liggen van Devolo, die zouden het ook gewoon nog moeten doen.

Maar eerst maar eens afwachten in hoeverre de oplossing die Ziggo gratis aanbied werkt!

Dank allen!
Je kunt ze draadloos verbinden, maar je hebt uiteraard een veel betere/stabielere verbinding wanneer je die punten bedraad aansluit.

In die zin zou draadloos aansluiten van Deco's niet heel anders zijn als een repeater plaatsen. Mijn ervaring met repeaters is niet geweldig. Ik heb daarom jarenlang met APs gewerkt zoals in mijn topic van 2024, maar sinds dit jaar overgestapt op bedrade Deco's en dat is toch wel de sweet spot merk ik :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is eigenlijk heel simpel als je een snelle verbinding belangrijk vindt en je blijft er nog lang wonen, investeer dan in een kabel. Het is vooral even werk en zoeken naar een route (ja die is altijd te vinden). Maar je hebt er iedere dag plezier van. Daarna kan je er een AP aan knopen.
Mesh klinkt leuk maar is niet zo geschikt voor Nederland onze huizen staan te dicht op elkaar met teveel verstoring van andere netwerken. In mijn apartement van 70 M2 in de binnenstad heb ik twee repeaters van Fritz in Mesh netwerk dat werkt om in de slaapkamer TV etc te kijken maar verwacht er verder dan niet teveel van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• GJR87
Nou, in principe ligt er dus al een kabel naar zolder, maar niet naar mijn werkkamer. Die kabel komt uit in de andere zolderkamer. Mijn werkplek zit daar zo'n 5 meter vandaan.

Dus een AP creëren kan altijd nog als de Ziggo pods niet voldoende werken.

Ik woon trouwens in een dorp, met mogelijk minder interferentie van andere (mesh)wifi signalen!

Ik houd jullie op de hoogte!
Pagina: 1