Foutenmarge in crystal frequency van soundcard

Pagina: 1
Acties:

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 21:51

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Naar aanleiding van deze topic in [HA] heb ik besloten om hier een nieuw topic te openen omdat hier de expertise voor wat betreft soundcards te vinden is.

Ik zal even wat stukjes quoten zodat de vraag duidelijk wordt:
Mijn systeem bevat twee geluidskaarten (PCI en ISA). Wanneer hetzelfde signaal naar beide kaarten gestuurd word, gaat de ISA kaart (in dit geval) steeds meer uit de maat lopen.
In eerste instantie lopen ze gelijk maar daarna lopen ze steeds meer uit de pas. Met het bovenstaande uitleg zou dit dus kunnen klopen, want in eerste instantie verneem je het niet. Aangezien het zich opstapeld zal het effect uiteindelijk hoorbaar worden.
In eerste instantie dacht ik dat het te maken had met de snelheid van de poorten (ISA vs PCI) en de IRQ prioriteit maar Varienaja opperde het idee dat het om de samplingfrequentie zou gaan.
Ik denk dat je het probleem daarvan moet zoeken in een niet-helemaal-juiste klokgenerator in je geluidskaart. Het kan best zijn dat de ene een samplingfrequentie heeft van 44050Hz, en de andere 44150Hz terwijl het 44100Hz hoort te zijn.
Is het echter niet zo dat de sampling frequency alleen de toonhoogte veranderd? :?

Ik ben benieuwd waardoor het bovenstaande effect optreed. Misschien dat het te maken heeft met de crystals die erin zitten. Vandaar de vraag over de foutenmarge hierin. Wanneer de 1 een aantal Hz langzamer is, zal naar mijn idee het bovenstaande ook gebeuren.

Of zit ik nu fout? :?

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:29
Als de afspeel frequentie (of in dit geval de afspeel frequentie) verhoogt wordt, dan zal je sample eerder afgespeeld zijn. De toonhoogte gaat dus omhoog, en de tijdsduur omlaag.

Voor zover ik weet gaat het afspelen van samples op de geluidskaart via een DMA kanaal. Dit kanaal wordt op de juiste snelheid ingesteld (hoe snel worden de bytes naar je geluidskaart gestuurd), en zorgt volgens mij voor de snelheid. De geluidskaart zelf heeft namelijk geen 'geluids' buffer voor samples.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 21:51

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Hoe kan ik deze instellingen opzoeken en vergelijken?

Het wordt al een leuk lijstje, maar zeker weten doe ik het niet.

Het lijstje van verklaringen:
code:
1
2
3
4
1) Snelheidverschil ISA en PCI poort
2) IRQ instellingen
3) Sampling frequency (is nog steeds niet helemaal ontkracht)
4) DMA instellingen

Zoals hierboven is uitgelegd door is koffercomputer is het dus best mogelijk dat het aan de samplingfrequency ligt....

* Schonhose weet het niet meer....

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005