Prioriteit van PCI hoger dan ISA??

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-07 21:51

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Welke bus heeft nu een hogere prioriteit? De ISA of de PCI???

Mijn gevoel zegt de PCI omdat deze nieuwer en zowiezo sneller reageert dan de de ISA (of te wel omdat de PCI een lagere latentie-tijd heeft t.o.v. de ISA).

Maar aan de andere kant was ISA er eerder dan PCI.

* Schonhose weet het niet, heeft gezocht, niets gevonden en is benieuwd naar het antwoord.

En dan gelijk nog maar een vraag: Hoe zit het met IRQ's? Houden die 1 volgorde aan (van laag naar hoog) of zit er verschil tussen een IRQ van een PCI kaart (krijgt deze sneller voorrang) en de IRQ van een ISA kaart. :?

De volgorde van IRQ's is:
IRQ priorities: (High) 0 1 2/9 10 11 12 13 14 15 3 4 5 6 7 8 (Low)
Heeft een ISA card met bijv. IRQ 10 een lagere prioriteit dan een PCI card met bijv. IRQ 15. (Kan niet, weet ik... maar gaat om het idee...)

Kan iemand mij die ongein nu eens duidelijk uitleggen?

:?

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
^^^KicK^^^

Niemand????? :?

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik geloof dat ISA tegenwoordig via PCI loopt. (De PCI-to-ISA bridge). De data van alle ISA-sloten gaat dan dus via 1 verborgen PCI-slot :?

Over prioriteit kan ik niks zinnigs zeggen. Misschien dat prioriteit van een bepaald IRQ is in te stellen in de PIC (programmable interrupt controller).

Siditamentis astuentis pactum.

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 09:34 schreef Varienaja het volgende:
Ik geloof dat ISA tegenwoordig via PCI loopt. (De PCI-to-ISA bridge). De data van alle ISA-sloten gaat dan dus via 1 verborgen PCI-slot :?
Wanneer dit het geval is moeten de snelheid van de PCI en het ISA slot nagenoeg gelijk zijn aan elkaar.

Welke dan het eerste word aangesproken hangt dus af van de hoogte van het IRQ nummer.

hmmmm..... dit zou een verklaring kunnen zijn voor mijn probleem.
Mijn systeem bevat twee geluidskaarten (PCI en ISA). Wanneer hetzelfde signaal naar beide kaarten gestuurd word, gaat de ISA kaart (in dit geval) steeds meer uit de maat lopen.
Ik dacht dat het aan de snelheid van de sloten lag, maar misschien komt het ook door de IRQ instellingen. De PCI kaart zal wel een lagere IRQ hebben dan het ISA kaartje, waardoor de PCI kaart een hogere prioriteit krijgt van de CPU.

* Schonhose gaat dit weekend eens kijken naar de IRQ instellingen (pc staat in Groningen, ik zit in Utrecht. |:(

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op donderdag 20 september 2001 10:44 schreef Morpheus25 het volgende:
Wanneer dit het geval is moeten de snelheid van de PCI en het ISA slot nagenoeg gelijk zijn aan elkaar.
Natuurlijk niet! Als je bestanden die naar floppy moeten eerst via de HDD laat gaan, betekent dat niet dat je floppydrive ineens de snelheid van een HDD heeft ;)
Mijn systeem bevat twee geluidskaarten (PCI en ISA). Wanneer hetzelfde signaal naar beide kaarten gestuurd word, gaat de ISA kaart (in dit geval) steeds meer uit de maat lopen.
Ik denk dat je het probleem daarvan moet zoeken in een niet-helemaal-juiste klokgenerator in je geluidskaart. Het kan best zijn dat de ene een samplingfrequentie heeft van 44050Hz, en de andere 44150Hz terwijl het 44100Hz hoort te zijn.

Siditamentis astuentis pactum.

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Tja, als je het zo stelt zat ik dus even onzin uit te kramen. Tis voor mij ook nog nieuwe materie....
Ik denk dat je het probleem daarvan moet zoeken in een niet-helemaal-juiste klokgenerator in je geluidskaart. Het kan best zijn dat de ene een samplingfrequentie heeft van 44050Hz, en de andere 44150Hz terwijl het 44100Hz hoort te zijn.
Dan zou het dus in het cristal kunnen zitten. Ik zal eens even zoeken of je softwarematig kunt opvragen wat nou de echte samplingfrequentie is van een geluidskaart.

In eerste instantie lopen ze gelijk maar daarna lopen ze steeds meer uit de pas. Met het bovenstaande uitleg zou dit dus kunnen klopen, want in eerste instantie verneem je het niet. Aangezien het zich opstapeld zal het effect uiteindelijk hoorbaar worden.

* Schonhose zat ff hardop te denken.

• Schonhose

Schonhose

Retro Icoon

Topicstarter
Ik heb hierover een nieuw topic geopend in het Audio, Video & HiFi Forum.

Gelieve daar verder te discusseren.

*D

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan kan deze wel dicht.... ;).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.