Rijbewijs B: Kleine auto = grote aanhanger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:48

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Mijn vraag
Momenteel ben ik mij aan het orienteren op een Rijbewijs BE.
De enige aanhangwagen in onze familie is namelijk een dubbelasser met een toegestaan maximum massa van 2.000KG.

Ik vroeg mij af of ik met een van onze auto's kan oefenen met de (lege) dubbelasser.
Klopt het dat ik met de Swift wel met een (lege) dubbelasser mag rijden maar niet met de CX-5?
Is dit niet compleet krom gezien een CX-5 een stuk stabieler gaat rijden dan een Swift?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wij hebben twee auto's, de gezinsauto Mazda CX-5 2.0 (2016) en de woon-werk auto Suzuki Swift 1.5 (2007)
En dus een aanhangwagen/dubbelasser met een TMM van 2.000KG
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voor het rijbewijs is de 'toegestane maximum massa' belangrijk.
Bij de Swift is dit 1485kg en bij de aanhangwagen dus 2000kg, dit komt uit op 3485kg totaal en mag dus met rijbewijs B.

Voor het daadwerkelijk rijden/laden, is het belangrijk dat de aanhangwagen + lading in totaal niet boven het trekgewicht van de Swift komt (1000kg), met een leeggewicht van 500kg mag ik dus 500kg aan lading vervoeren op de aanhangwagen?

Met de CX-5, toegestane maximum massa van 1930kg, kom ik met aanhangwagen boven de 3500kg uit en mag dit dus niet met het B rijbewijs. Zelfs niet als ik een lege aanhangwagen zou rijden of dezelfde 500kg zou laden als bij de Swift (terwijl de CX-5 een stuk geschikter is als trekvoertuig)?

Beste antwoord (via Accretion op 23-04-2026 21:47)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:38

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:24:
Mijn vraag
De enige aanhangwagen in onze familie is namelijk een dubbelasser met een toegestaan maximum massa van 2.000KG.

Ik vroeg mij af of ik met een van onze auto's kan oefenen met de (lege) dubbelasser.
Klopt het dat ik met de Swift wel met een (lege) dubbelasser mag rijden maar niet met de CX-5?
Is dit niet compleet krom gezien een CX-5 een stuk stabieler gaat rijden dan een Swift?
Wij hebben twee auto's, de gezinsauto Mazda CX-5 2.0 (2016) en de woon-werk auto Suzuki Swift 1.5 (2007)
Bij de Swift is dit 1485kg en bij de aanhangwagen dus 2000kg, dit komt uit op 3485kg totaal en mag dus met rijbewijs B.

Voor het daadwerkelijk rijden/laden, is het belangrijk dat de aanhangwagen + lading in totaal niet boven het trekgewicht van de Swift komt (1000kg), met een leeggewicht van 500kg mag ik dus 500kg aan lading vervoeren op de aanhangwagen?

Met de CX-5, toegestane maximum massa van 1930kg, kom ik met aanhangwagen boven de 3500kg uit en mag dit dus niet met het B rijbewijs. Zelfs niet als ik een lege aanhangwagen zou rijden of dezelfde 500kg zou laden als bij de Swift (terwijl de CX-5 een stuk geschikter is als trekvoertuig)?
Als jouw Swift 1000 kilo mag trekken (ik neem aan dat we hier spreken over een geremde aanhanger want ongeremd zal dat max. trekgewicht lager zijn) dan lijkt mij dat te kloppen ja.

1000 kilo trekken - aanhangergewicht 500 kilo = 500 kilo lading over

Jouw Swift + 1000 kilo zal minder zijn dan 3500 dus geen BE nodig.

Met de combi aanhanger 500 en lading 500 mag de trekkende aiyo 1500 kilo wegen, bij 1501 kilo heb je een BE nodig.

rekentooltje nog gevonden zelfs:

https://www.sijperdaverhu...rvice/rijbewijscalculator

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Alle reacties

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:14
Simpelweg, dat mag inderdaad. Er zijn 2 regels die bepalen of je met B een aanhanger mag trekken. Een is dat de aanhanger beneden de 750kg is (en leeg gewicht auto + laadvermogen aanhanger onder de 3500kg blijft). De andere is de de maximaal toelaatbare massa van voertuig en trailer gezamelijk niet mogen uitkomen boven de 3500kg. Het aantal assen maakt in principe niet uit, wel is het vaak zo dat met meerdere assen de combinatie al te zwaar wordt, maar als je informatie klopt dan mag dat zeker.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

Acties:
  • Beste antwoord

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mijn vraag

Als jouw Swift 1000 kilo mag trekken (ik neem aan dat we hier spreken over een geremde aanhanger want ongeremd zal dat max. trekgewicht lager zijn) dan lijkt mij dat te kloppen ja.

1000 kilo trekken - aanhangergewicht 500 kilo = 500 kilo lading over

Jouw Swift + 1000 kilo zal minder zijn dan 3500 dus geen BE nodig.

Met de combi aanhanger 500 en lading 500 mag de trekkende aiyo 1500 kilo wegen, bij 1501 kilo heb je een BE nodig.

rekentooltje nog gevonden zelfs:

https://www.sijperdaverhu...rvice/rijbewijscalculator

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

peize9 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:31:
Simpelweg, dat mag inderdaad. Er zijn 2 regels die bepalen of je met B een aanhanger mag trekken. Een is dat de aanhanger beneden de 750kg is (en leeg gewicht auto + laadvermogen aanhanger onder de 3500kg blijft). De andere is de de maximaal toelaatbare massa van voertuig en trailer gezamelijk niet mogen uitkomen boven de 3500kg. Het aantal assen maakt in principe niet uit, wel is het vaak zo dat met meerdere assen de combinatie al te zwaar wordt, maar als je informatie klopt dan mag dat zeker.
dikgedrukt info in jouw tekst klopt IMHO niet.

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

*een aanhanger of caravan trekken met een totaal gewicht van maximaal 750 kilogram;
*een aanhanger trekken van meer dan 750 kilogram als het totale gewicht van de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilogram uitkomt.

ik mag met B een zwaardere aanhanger trekken dan 750 kg hoor, moet die alleen geremd zijn want ongeremd bepaalt mijn auto (niet mijn rijbewijs) wat technisch is toegestaan.

bron:
https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen

[ Voor 48% gewijzigd door Fraggert op 23-04-2026 11:44 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:03
wat je stelt klopt allemaal
Maar het is natuurlijk ook wel zo dat een combinatie van 3500+ ietsjes anders reageert dan een lichtere combinatie los van het feit dat de swift een stuk kleiner is dan een cx-5 wat het aansnijden van bochten ook lichtelijk wijzigt.

maar ik vermoed dat de eigenlijke reden is dat bij het rekenen met de TMM het voor agenten ed. een stuk makkelijker is om te controleren of iemand met die combinatie mag rijden. als er gezegd wordt dat je altijd met B mag rijden zolang je onder een werkelijk combinatiegewicht van 3500 zit mag je voor wissewasje naar de weegbrug.

Ps. Ik ben sowieso van mening dat een BE verplicht moet zijn bij elke aanhanger. Hoe vaak je mensen bij de stort wel niet ziet klooien met een klein aanhangertje. "ja maar hij gaat zo lastig achteruit"

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:06
@Accretion

Met een TTM van 2000 KG kan je met beide auto's met enkel een B-rijbewijs niet rijden. Enkel als je hem laat terug keuren kan het.
Dus zelfs als hij leeg is, mag het simpelweg niet. Agenten gaan niet standaard naar een weegbrug rijden.
Oefenen kan je dus alleen doen op privé terrein. Iemand met BE erheen laten rijden en daarna jij achter het stuur.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

squashedraven schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:39:

maar ik vermoed dat de eigenlijke reden is dat bij het rekenen met de TMM het voor agenten ed. een stuk makkelijker is om te controleren of iemand met die combinatie mag rijden. als er gezegd wordt dat je altijd met B mag rijden zolang je onder een werkelijk combinatiegewicht van 3500 zit mag je voor wissewasje naar de weegbrug.
Dit is niet de enige regel. Jouw auto bepaald daarbij ook nog het maximale trekgewicht bij een ongeremd en geremde aanganger. Die combinatie kan ver onder de 3500 kilo liggen.

Zoals gezegd mag ik niet met een ongeremde aanhanger van 600 kilo rijden (mits die bestaat :+ ) want mijn kenteken zegt maximaal 500 kilo ongeremd trekgewicht.

maar ja, zoals je zegt.....ik ben ook niet echt een held met achteruitrijden maar er gaat een hoop mis, kijk maar eens bij een gemiddelde manege.....met terugekeurde aanhangers zodat op papier die lui in hun dikke wagens er nog net mee wegkomen |:(

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:37
Ik wilde reageren dat het niet mag. Maar toch nog even nagezocht en het mag blijkbaar wél. Als de Maximale toegestane massa van de auto + Maximale toegestane massa van aanhanger < 3500kg mag het gewoon.

[ Voor 14% gewijzigd door jaspersvensk op 23-04-2026 11:53 ]

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Top, die neem ik alvast mee naar de theorievragen in het praktijkexamen van het BE examen :)
Maar het is natuurlijk ook wel zo dat een combinatie van 3500+ ietsjes anders reageert dan een lichtere combinatie los van het feit dat de swift een stuk kleiner is dan een cx-5 wat het aansnijden van bochten ook lichtelijk wijzigt.
Ja, fair point, maar mijn tractorrijbewijs heb ik gratis gekregen en daarbij maakt het opeens niet meer uit hoe zwaar het weegt, je kan 3 schamel aanhangers acherelkaar hangen en volladen met bieten; is het nog steeds legaal? (naast dat dit met achteruitrijden praktisch onbestuurbaar wordt).
Ja, sterk punt, puur op kentekens is eenvoudig, wellicht daarom ook de klasse tot 750kg (die ook geen eigen kenteken nodig heeft).
Ps. Ik ben sowieso van mening dat een BE verplicht moet zijn bij elke aanhanger. Hoe vaak je mensen bij de stort wel niet ziet klooien met een klein aanhangertje. "ja maar hij gaat zo lastig achteruit"
Haha, herkenbaar inderdaad.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

chrisborst schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:48:
@Accretion

Met een TTM van 2000 KG kan je met beide auto's met enkel een B-rijbewijs niet rijden. Enkel als je hem laat terug keuren kan het.
Dus zelfs als hij leeg is, mag het simpelweg niet. Agenten gaan niet standaard naar een weegbrug rijden.
Oefenen kan je dus alleen doen op privé terrein. Iemand met BE erheen laten rijden en daarna jij achter het stuur.
Kun je ook aangeven waarom dan niet, want zoals je bovenstaand kunt lezen kom ik tot een andere conclusie incl motivatie en links.

oprecht goedbedoelde vraag overigens, absoluut niet naar bedoeld :)

ik zou het vervelend vinden als ik de verkeerde info geef aan @Accretion

• squashedraven
chrisborst schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:48:
@Accretion

Als de auto een TTM van 1499kg heeft mag dat prima hoor :)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:50:
[...]

Top, die neem ik alvast mee naar de theorievragen in het praktijkexamen van het BE examen :)

[...]

Ja, fair point, maar mijn tractorrijbewijs heb ik gratis gekregen en daarbij maakt het opeens niet meer uit hoe zwaar het weegt, je kan 3 schamel aanhangers acherelkaar hangen en volladen met bieten; is het nog steeds legaal? (naast dat dit met achteruitrijden praktisch onbestuurbaar wordt).

[...]

Ja, sterk punt, puur op kentekens is eenvoudig, wellicht daarom ook de klasse tot 750kg (die ook geen eigen kenteken nodig heeft).

[...]

Haha, herkenbaar inderdaad.
Dan moet je er met die tractor en drie aanhangers wel om denken dat het spul totaal niet langer dan 18,75 meter is en niet boven de 50 ton.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ronald.42 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:54:
[...]
Dan moet je er met die tractor en drie aanhangers wel om denken dat het spul totaal niet langer dan 18,75 meter is en niet boven de 50 ton.
Was ik mij nog niet van bewust, maar ik heb dan ook mijn tractorrijbewijs bij een pakje boter gekregen.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
jaspersvensk schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:50:
Ik wilde reageren dat het niet mag. Maar toch nog even nagezocht en het mag blijkbaar wél. Als de Maximale toegestane massa van de auto + Maximale toegestane massa van aanhanger < 3500kg mag het gewoon.
Ja, dat was initieel ook mijn gedachte, maar nu ik mij wat ging verdiepen (ook vanwege het rijbewijs, je hebt geen theorie-examen, maar tijdens het praktijkexamen wordt wel een rijtje theorievragen gesteld m.b.t maximum gewicht/lengte/lading etc).

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:33
Ik heb even een random swift uit 2007 opgezocht op ovi.rdw.nl: 84-xt-dp. Maar die mag maximaal 1000kg geremd trekken, dus met die mag je uberhaupt geen aanhangwagen van 2000kg achter hangen. Ook niet leeg.

Dus wat geeft de RDW aan bij aanhangwagen geremd?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:59:
[...]

Ja, dat was initieel ook mijn gedachte, maar nu ik mij wat ging verdiepen (ook vanwege het rijbewijs, je hebt geen theorie-examen, maar tijdens het praktijkexamen wordt wel een rijtje theorievragen gesteld m.b.t maximum gewicht/lengte/lading etc).
Die dingen staan op een sticker op je dashboard - dat is toegestaan. Die zijn voor BE echt een eitje.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Logic Lion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:00:
Ik heb even een random swift uit 2007 opgezocht op ovi.rdw.nl: 84-xt-dp. Maar die mag maximaal 1000kg geremd trekken, dus met die mag je uberhaupt geen aanhangwagen van 2000kg achter hangen. Ook niet leeg.

Die aanhangwagen is ook geen 2000kg die is minder, maar zolang je die in z'n geheel minder laat wegen (massa + last) dan die 1000kg mag die de aanhanger trekken.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Logic Lion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:00:

Ja, maximaal 1000kg geremd trekken.
De aanhanger heeft een leeggewicht van 500kg en laadvermogen van 1500kg.

Voor het rijbewijs gaat het alleen om de maximum theoretische gewichten.

Voor het daadwerkelijk rijden, gaat het om de daadwerkelijke lading (dus achter de swift, 500kg aanhangwagen en 500kg lading).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18
Dat heeft veel minder met het rijbewijs te maken en veel meer met de afstand tussen je trekhaak en de as van de aanhanger. Rijles gaat daar een beetje bij helpen omdat ze je wat trucjes leren, maar die lessen zijn over het algemeen met joekels van aanhangers, wat veel makkelijker achteruit sturen is dan kleine aanhangers.

Belangrijkste is ervaring opdoen met kleine je aanhanger. Ik heb geen BE, maar kon fluitend 100 meter achteruit rijden met onze kleine aanhanger en onze vorige auto. Onze huidige auto (rolstoelbus) is te groot, dus ik kan onze aanhanger pas zien als deze al redelijk scheef staat :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
True schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:02:
[...]
Die dingen staan op een sticker op je dashboard - dat is toegestaan. Die zijn voor BE echt een eitje.
Worden die vragen niet vooraf aan een bureautje besproken; met daarbij de lesmap / weegbrief?
(Heb ik gehoord op YouTube), dan heb je ook niet alles aan de sticker op het dashboard?

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:20
Nog even een citaatje van de site van onze rijksoverheid, met uitleg over wat het gewicht is van een aanhanger:
Dit heet ook wel de toegestane maximale massa van de aanhanger. Dit is het gewicht van de lege aanhanger plus het gewicht dat u volgens het kentekenbewijs in de aanhanger mag meenemen.

Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilogram hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilogram weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilogram aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Of de aanhanger leeg of vol is maakt bij rijbewijs B niets uit. Het gaat erom wat erin zou mogen, dat bepaalt het gewicht.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:05:
[...]

Worden die vragen niet vooraf aan een bureautje besproken; met daarbij de lesmap / weegbrief?
(Heb ik gehoord op YouTube), dan heb je ook niet alles aan de sticker op het dashboard?
Oh ja pardon, dat klopt, en dan neem je de map mee uit de auto waar alles op staat.
Dan stelt de examinator een vraag. Kijk jij naar de tabel en leest het juiste getal op uit de juiste cel.
In de auto zelf kun je heel toevallig bij een tunneltje komen waar je te breed of te hoog bent of een brug waar je te zwaar of te lang voor bent. Dit heeft je rijinstructeur die dag ook al gezegd en ben je al eens langs gereden (mits je een instructeur hebt die bekend is in de regio/afrij-locatie van het CBR). Dan weiger je daar langs te rijden en geef je aan waarom.
Theorie ✅

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:04:
[...]

Voor het daadwerkelijk rijden, gaat het om de daadwerkelijke lading (dus achter de swift, 500kg aanhangwagen en 500kg lading).
Rijbewijs bepaalt gewicht van aanhanger, caravan of oplegger
Uw rijbewijs bepaalt hoeveel de aanhanger, oplegger of caravan met lading maximaal mag wegen. Dit heet ook wel de toegestane maximale massa van de aanhanger. Dit is het gewicht van de lege aanhanger plus het gewicht dat u volgens het kentekenbewijs in de aanhanger mag meenemen.

Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilogram hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilogram weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilogram aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
Dat is incorrect. Ze kijken naar wat de aanhanger maximaal mag zijn. Dus als de aanhanger 2000 kg mag zijn in totaal moet de auto volgens de papieren ook mogen en ook je rijbewijs.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Paul schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:05:
[...]
Dat heeft veel minder met het rijbewijs te maken en veel meer met de afstand tussen je trekhaak en de as van de aanhanger. Rijles gaat daar een beetje bij helpen omdat ze je wat trucjes leren, maar die lessen zijn over het algemeen met joekels van aanhangers, wat veel makkelijker achteruit sturen is dan kleine aanhangers.

Belangrijkste is ervaring opdoen met kleine je aanhanger. Ik heb geen BE, maar kon fluitend 100 meter achteruit rijden met onze kleine aanhanger en onze vorige auto. Onze huidige auto (rolstoelbus) is te groot, dus ik kan onze aanhanger pas zien als deze al redelijk scheef staat :P
Ik ben echt heeeeeeeeeel slecht om te de aanhanger (achteruit) te sturen op de spiegels omdat ik dan omgekeerd moet sturen en zwaar kortsluiting krijg (wat inderdaad met een kleinere aanhanger lastig is omdat die veel sneller uitbreekt). Wat voor mij de oplossing is, is uit het raam hangen en daarop gebaseerd sturen dan stuur ik wél goed - natuurlijk wel regelmatig terug je kop in de auto om de spiegel rechts en omgeving te controleren voor een 'veilig rijden' vinkje van de examinator.
En natuurlijk alle bochten achteruit pakken met de binnenbocht aan de linkerkant v.d. auto, anders zie je geen ene drol.

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-04 05:47

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

[quote]Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:04:
[...]

geforce5_guy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:15:
[...]

[...]

Dat is incorrect. Ze kijken naar wat de aanhanger maximaal mag zijn. Dus als de aanhanger 2000 kg mag zijn in totaal moet de auto volgens de papieren ook mogen en ook je rijbewijs.
Dat is toch wat er wordt gezegd?

Toegestane maximum massa aanhanger (TMM) + TMM voertuig mag max 3500 kg = B
Trekkend voertuig max trekgewicht geremd (in dit geval 1000 kg) mag je dus geen geremde aanhanger met TMM van 1500 kg trekken. omdat de aanhanger een max TMM van 1000 mag hebben.

Voorbeeld van mezelf. Mazda CX5 met gewicht van 2150 kg en caravan TMM 1350 kg is precies 3500 kg en dus op B mogelijk

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:20
geforce5_guy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:15:
[...]

[...]

Je schrijft incorrect, en vervolgens bevestig je dat het gaat om "wat het maximaal mag zijn". Het gaat om gewicht + laadvermogen. Hierbij de link:

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mjier schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:24:
[...]

Je schrijft incorrect, en vervolgens bevestig je dat het gaat om "wat het maximaal mag zijn". Het gaat om gewicht + laadvermogen. Hierbij de link:

Ik reageerde op de het punt van de ts waarvan ik aan wou geven dat dat incorrect is.

• Gri77ie

Gri77ie

Het gaat om 2 zaken:

TMM trekkend voertuig + TMM aanhanger = niet meer dan 3500 kg.
Gewicht dat het trekkend voertuig mag trekken. (op kenteken) Dus niet of het voertuig het kan trekken maar het vermelde gewicht op kenteken.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Gri77ie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:31:
Het gaat om 2 zaken:

TMM trekkend voertuig + TMM aanhanger = niet meer dan 3500 kg.
Gewicht dat het trekkend voertuig mag trekken. (op kenteken) Dus niet of het voertuig het kan trekken maar het vermelde gewicht op kenteken.
De eerste zaak is relevant voor het rijbewijs, waar uitgegaan wordt van TMM, correct voor B niet meer dan 3500kg.

Maar de tweede zaak, bepalend over hoeveel je mag laden, mag je wel kijken naar de daadwerkelijk lading en moet je uit gaan van het laagste getal.
Dus de lading + leeggewicht van aanhanger mag niet hoger zijn dan het trekgewicht van de auto.
En lading + leeggewicht mag ook niet hoger zijn dan de toegestane maximum massa van de aanhanger.
En ik geloof ook lading (van auto en aanhangwagen) en leeggewicht (van auto en aanhangwagen) mogen niet hoger zijn dan de 'F.3 Maximum massa samenstelsel'.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
geforce5_guy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:28:
Ik reageerde op de het punt van de ts waarvan ik aan wou geven dat dat incorrect is.
[...]
Ik geloof niet dat het incorrect is.

De toegestane maximum massa zijn relevant voor het rijbewijs.
Als dit < 3500KG uit komt is het rijbewijs B.

Daarnaast, mag je met een auto die 1.000KG (geremd) kan trekken, niet meer dan 1.000KG (geremd) trekken.
Hoeveel daarvan de aanhangwagen is en hoeveel daarvan de lading, maakt niet uit.
Hoeveel het toegestaan maximum van de aanhangwagen is, is ook niet relevant.

• Gri77ie

Gri77ie

Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:45:
[...]

De eerste zaak is relevant voor het rijbewijs, waar uitgegaan wordt van TMM, correct voor B niet meer dan 3500kg.

Maar de tweede zaak, bepalend over hoeveel je mag laden, mag je wel kijken naar de daadwerkelijk lading en moet je uit gaan van het laagste getal.
Dus de lading + leeggewicht van aanhanger mag niet hoger zijn dan het trekgewicht van de auto.
En lading + leeggewicht mag ook niet hoger zijn dan de toegestane maximum massa van de aanhanger.
En ik geloof ook lading (van auto en aanhangwagen) en leeggewicht (van auto en aanhangwagen) mogen niet hoger zijn dan de 'F.3 Maximum massa samenstelsel'.
Nee... de tweede zaak is wel degelijk bepalend.
Als je max 1000 kg mag trekken mag je per definitie niet met een aanhangwagen rijden met een tmm hoger dan 1000 kg. Ongeacht je lading. Wordt je gecontroleerd, dan kan dat resulteren in een pittige boete. Maar bij ongeval ben je niet verzekerd en de eventuele vervolgschade.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gri77ie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:03:
[...]

Als je max 1000 kg mag trekken mag je per definitie niet met een aanhangwagen rijden met een tmm hoger dan 1000 kg. Ongeacht je lading. Wordt je gecontroleerd, dan kan dat resulteren in een pittige boete. Maar bij ongeval ben je niet verzekerd en de eventuele vervolgschade.
sidenote...je bent wel verzekerd.....maar uiteindelijk zal de verzekering d schade op jouw verhalen omdat je buiten je polisvoorwaarden geacteerd hebt.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Gri77ie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:03:
[...]
Als je auto 1000kg mag trekken, mag je 1000kg trekken.
Het toegestane maximum massa (van de combinatie) is alleen relevant voor de vraag of je B of BE nodig hebt.
Toelichting
Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1000 kg mag trekken gerust een zwaardere lege dubbelassige 'boedelbak' mag trekken als er maar geen of weinig lading in zit.
Volgens: https://caravantrekker.nl/info/maximaal-trekgewicht

Op de website van BOVAG staat dit overigens heel ongemakkelijk:
Hoe weet je wat je auto mag trekken?
... Het kan zijn dat de maximaal toelaatbare massa van de aanhanger hoger is. In dat geval is het maximale trekgewicht van de auto bepalend.
https://www.viabovag.nl/b...cht-mag-mijn-auto-trekken

En ook volgens het politie-forum:
Voor het maximale trekgewicht van het trekkende voertuig gaat het om het daadwerkelijke gewicht.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=38743

[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 23-04-2026 13:28 ]

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Oeps, ik zie nu ook dat een vergelijkbare vraag eerder gesteld is, het aangenomen antwoord daar klinkt ook erg aannemelijk.

Blijkbaar zijn de regels in 2013 veranderd, wellicht dat daar de verwarring uit ontstaan is.

RvL in "Rijbewijs B, trekgewicht auto en aanhanger"

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:14
Fraggert schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:33:
[...]

dikgedrukt info in jouw tekst klopt IMHO niet.

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

*een aanhanger of caravan trekken met een totaal gewicht van maximaal 750 kilogram;
*een aanhanger trekken van meer dan 750 kilogram als het totale gewicht van de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilogram uitkomt.

ik mag met B een zwaardere aanhanger trekken dan 750 kg hoor, moet die alleen geremd zijn want ongeremd bepaalt mijn auto (niet mijn rijbewijs) wat technisch is toegestaan.

bron:
Misschien had ik hem wat duidelijker moeten structureren. Mijn doel was het volgende, als je aan een van de volgende voorwaarden voldoet mag het.
  1. Je leeg gewicht + aanhanger komt niet boven de 3500kg uit en de aanhanger is onder de 750kg
  2. De maximaal toelaatbare massa van het trekkend voertuig + Maximaal toelaatbare massa van de aanhanger komt gezamelijk onder de 3500kg
Als je aan een van deze voldoet mag het.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:06
@Accretion

Belangrijkste wijziging is dat vroeg je max 750 KG mocht trekken met een B.
Nu is dat aangepast naar het maximale trekgewicht van je auto, zolang leeggewicht auto en TTM aanhanger maar onder de 3500KG blijft.
Om die reden zie je dat er aanhangers en caravans wordt teruggekeurd om een lagere TTM te krijgen. Dus aanhanger terugzetten naar 1000 KG TTM en hij mag achter de swift.

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:37
chrisborst schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:23:
@Accretion

Belangrijkste wijziging is dat vroeg je max 750 KG mocht trekken met een B.
Nu is dat aangepast naar het maximale trekgewicht van je auto, zolang leeggewicht auto en TTM aanhanger maar onder de 3500KG blijft.
Om die reden zie je dat er aanhangers en caravans wordt teruggekeurd om een lagere TTM te krijgen. Dus aanhanger terugzetten naar 1000 KG TTM en hij mag achter de swift.
Er hoeft in dit geval niks teruggekeurd te worden omdat de Swift onder de 1500kg ledig gewicht zit. Vervolgens niet verder beladen dan het maximale trekgewicht (rekening houden met eigen gewicht aanhanger) en klaar is kees.

Zoals @Accretion het is zijn laatste post uitlegt klopt het precies.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
chrisborst schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:23:
@Accretion
Voor rijbewijs B gaan ze van auto én aanhanger uit van TTM, beide opgeteld moet dit onder 3500kg zijn.

Verder, voor het daadwerkelijk rondrijden, mag je niet het treklimiet van de auto overschrijden.
Dus de Suzuki met 1.000kg trekgewicht kan een 500kg aanhanger met 500kg lading trekken, zelfs als deze een TTM van 2000kg heeft.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:13
True schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:16:
[...]

Ik ben echt heeeeeeeeeel slecht om te de aanhanger (achteruit) te sturen op de spiegels omdat ik dan omgekeerd moet sturen en zwaar kortsluiting krijg (wat inderdaad met een kleinere aanhanger lastig is omdat die veel sneller uitbreekt). Wat voor mij de oplossing is, is uit het raam hangen en daarop gebaseerd sturen dan stuur ik wél goed - natuurlijk wel regelmatig terug je kop in de auto om de spiegel rechts en omgeving te controleren voor een 'veilig rijden' vinkje van de examinator.
En natuurlijk alle bochten achteruit pakken met de binnenbocht aan de linkerkant v.d. auto, anders zie je geen ene drol.
Tip die ik bij mijn proefles kreeg was, stuur naar het probleem. Dus als de aanhanger een kant op gaat, stuur je ook die kant op. Dan gaat de aanhanger terug.

@Accretion
Ik heb zelf vorige week examen gedaan. Je moet verlichting van de auto wel uit je hoofd weten en nog wat dingetjes. De rest mag je inderdaad opzoeken.
Enige was dat het een lul de behanger was. :+ En heel erg uit de hoogte deed. Meteen naar een stukje reed waar ik de aanhanger naar een laaddock moest sturen. Dat ging wel, maar als je daarvoor in de auto verkondigd dat je niet naar voren mag rechttrekken, omdat je oma het dan nog wel kan, dan zak je daar uiteindelijk op. De mogelijkheid om in te draaien was echt te kort en totaal niets om op te oriënteren. De eerste ging mis, de tweede was ik er bijna en had ik eigenlijk gewoon naar voren recht en naar achteren moeten rijden, maar goed.
Daarna ingreep omdat er een zijstraat was waar een auto vandaan kwam, maar ik sloot aan omdat het verkeerslicht op groen ging, maar goed.
Ja, het zit me nog hoog haha. Meer ook omdat het me 525 euro kost voor 5 lessen en weer examen.
De rijinstructrice wilde nog even met hem praten toen we terug kwamen. Ze neemt dat stukje voor het achteruit zetten wel mee in de lessen. Dat had ze nog nooit voorbij zien komen daar. De rest was eigenlijk prima.
Ja nog eentje, het nog even de andere kant op kijken voordat je aan het stuur draait zodat je weet dat het vrij is omdat de aanhanger nog iets uit gaat steken bij een bocht maken. Dat was voor mij logisch, maar echt iets wat totaal niet in je systeem zit.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:18:
[...]

Tip die ik bij mijn proefles kreeg was, stuur naar het probleem. Dus als de aanhanger een kant op gaat, stuur je ook die kant op. Dan gaat de aanhanger terug.

@Accretion
Ik heb zelf vorige week examen gedaan. Je moet verlichting van de auto wel uit je hoofd weten en nog wat dingetjes. De rest mag je inderdaad opzoeken.
Enige was dat het een lul de behanger was. :+ En heel erg uit de hoogte deed. Meteen naar een stukje reed waar ik de aanhanger naar een laaddock moest sturen. Dat ging wel, maar als je daarvoor in de auto verkondigd dat je niet naar voren mag rechttrekken, omdat je oma het dan nog wel kan, dan zak je daar uiteindelijk op. De mogelijkheid om in te draaien was echt te kort en totaal niets om op te oriënteren. De eerste ging mis, de tweede was ik er bijna en had ik eigenlijk gewoon naar voren recht en naar achteren moeten rijden, maar goed.
Daarna ingreep omdat er een zijstraat was waar een auto vandaan kwam, maar ik sloot aan omdat het verkeerslicht op groen ging, maar goed.
Ja, het zit me nog hoog haha. Meer ook omdat het me 525 euro kost voor 5 lessen en weer examen.
De rijinstructrice wilde nog even met hem praten toen we terug kwamen. Ze neemt dat stukje voor het achteruit zetten wel mee in de lessen. Dat had ze nog nooit voorbij zien komen daar. De rest was eigenlijk prima.
Ja nog eentje, het nog even de andere kant op kijken voordat je aan het stuur draait zodat je weet dat het vrij is omdat de aanhanger nog iets uit gaat steken bij een bocht maken. Dat was voor mij logisch, maar echt iets wat totaal niet in je systeem zit.
Maar de verlichting is ook afhankelijk van het bouwjaar van de aanhangwagen, moet je al die regels weten of alleen van de combinatie waarmee je lest en dus ook afrijdt?

Lijkt mij overigens belachelijk als je 'm niet rechtdoor recht mag trekken, w.m.b.t is dat altijd beter dan hem in een keer volledig schuin zetten.

Die zijstraat is dan een stuk voor het verkeerslicht? En die zijstraat had voorrang? Of ja, los daarvan zul je alsnog niet een kruising mogen blokkeren, je moet dan wachten totdat de weg vrij is (en niet gaan rijden omdat je verwacht dat het binnenkort door gaat rijden).

En ja, eerst de andere kant in de spiegel kijken, wellicht iets dat ik alvast moet gaan oefenen om routine in te krijgen.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Voorheen had je ook een BE nodig als het totaal maximale gewicht van de aanhangwagen hoger is dan het gewicht van de auto ookal is dit samen minder dan 3500kg,

Ttm Aanhanger ≤ ledige massa van de auto

Echter lijkt dit tegenwoordig niet meer zo te zijn?

Edit: kennelijk is dat in 2013 vervallen toen de Europese regels zijn overgenomen.

[ Voor 24% gewijzigd door Avvd op 23-04-2026 23:21 ]

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:36

RvV

Ik heb mijn BE al heel wat jaartjes maar mijn ervaring bij het afrijden was compleet anders.
Thuis had ik al wat ervaring opgedaan met de trekkers en rijden met aanhangers begon voor mij toen ik een jaar of 12 oud was. Op een fruitteeltbedrijf was dat toen niet zo bijzonder.
Het lessen voor BE ging prima.
Bij het examen moet ik achteruit keren bij een kruising. Dat ging totaaaaal de mist in. Geen idee hoe ik het voor elkaar kreeg..het zal de spanning wel zijn geweest. Na een paar keer steken is het wel gelukt, maar ik had het idee al gezakt te zijn. Voor de aardigheid toch maar gewoon verder gereden alsof er niets aan de hand was.
Bij aankomst bij de CBR locatie: "Gefeliciteerd, je bent geslaagd!"
Uhh? serieus? "Zeker, je hebt prima opgelet, liet het andere verkeer voor gaan en alles ging helemaal veilig".
Zo kan het dus ook.
Dus als iemand nog eens gaat afrijden, zorg dat je goed kijkt en dat het extra veilig gaat. ;)

Y'24

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:32
peize9 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:59:
[...]

Misschien had ik hem wat duidelijker moeten structureren. Mijn doel was het volgende, als je aan een van de volgende voorwaarden voldoet mag het.
  1. Je leeg gewicht + aanhanger komt niet boven de 3500kg uit en de aanhanger is onder de 750kg
  2. De maximaal toelaatbare massa van het trekkend voertuig + Maximaal toelaatbare massa van de aanhanger komt gezamelijk onder de 3500kg
Als je aan een van deze voldoet mag het.
Je maakt hem volgens mij niet echt duidelijker zo...

De eerste regel:
Je mag een aanhanger met een ttm van max 750 kg altijd trekken met alleen een B-rijbewijs. Dat betekent dus, dat dat ook mag als daarmee de tmm van de combinatie boven de 3500 kg komt. Dus achter een bus met een tmm van 3500 kg, mag je met B-rijbewijs nog steeds een aanhanger met een tmm van max 750 kg trekken.

De tweede regel is dat je een zwaardere aanhanger alleen mag trekken mits de tmm van de combinatie niet boven 3500 kg komt.

Wij maken bij de reddingsbrigade gebruik van die eerste regel. Onze boten staan op een (geremde) trailer met een toegestane maximum massa van 750 kg. Daardoor mag je er ook met een zware terreinwagen zonder E rijbewijs mee rijden.

Overigens vind ik die 2e regel eigenlijk maar raar. Een zware auto met een caravan van 2000 kg erachter rijdt veel stabieler dan mijn Octavia van 1200 (zeg, 1500 inclusief lading) kg met een caravan van 1300 kg erachter...
Avvd schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:15:
Voorheen had je ook een BE nodig als het totaal maximale gewicht van de aanhangwagen hoger is dan het gewicht van de auto ookal is dit samen minder dan 3500kg, echter lijkt dit tegenwoordig niet meer zo te zijn?
Dat klopt, "vroegâh" mocht je een lege tandemasser achter veel auto's niet zonder BE trekken. Als ik me niet vergis is dat sinds 2013 niet meer. In feite is het daarmee makkelijker gemaakt. Hoewel veel mensen het nog steeds ingewikkeld vinden...
Rond die tijd zijn ook de regels van wat je met BE mag rijden aangepast. Met een oudere BE is de beperking van 3500 KG voor de aanhanger er niet. Daarmee mocht je dus van die BE-combinaties rijden waarbij je een busonderstel met een schotel hebt, en een aanhanger van 10 ton kan trekken. Ik mag dat met mijn BE uit 2015 niet :-(

Een en ander is vooral gedaan om de (rijbewijs)regels binnen Europa gelijk te trekken.
Met een Duits B rijbewijs van voor 1997 mag je een vrachtwagen tot 7,5 ton rijden :P

iRacing Profiel

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
[...]
Als je recht achteruit gaat, klopt dat.

Maar bij een draai achteruit is er niet direct 'een probleem'?
Insturen is bocht vergroten en uitsturen is bocht verkleinen?
[...]
Ik heb zelf vorige week examen gedaan. Je moet verlichting van de auto wel uit je hoofd weten en nog wat dingetjes.
Wat moet je weten over verlichting?
Als ik op RDW check zijn er verschillende regels voor aanhangwagens van <1998 en >2012 en soms ook afhankelijk van lengte/breedte.

Volgens instructeur hoef ik niets uit mijn hoofd te leren, omdat alles in de les behandeld wordt, maar de les/examen is pas in Juni.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:13
@Accretion Als je draait is het de andere kant op, maar dat is ook gewoon oefenen.

Qua verlichting is het welke, welke kleur en wanneer. Sommige dingen zijn standaard, want dat is altijd zo. Andere hebben specifieke regels. Bij mij werd het uiteindelijk niet eens gevraagd. Maar begon met het aankoppelen zelf te vertellen. :+ Soms moet je dat ook gewoon doen. Aankoppelen en vertellen wat je doet, waarom je het doet.
Als je dan meteen de manchet controle doet en uitlegt wat je bekijkt, dan stellen ze ook verder geen vragen omdat ze er vanuit gaan dat je de rest dan ook wel weet.
Ik had ook een lijst met vragen en een lijst met de antwoorden. Maar probeerde ze ook meteen op te zoeken en op te schrijven zodat ik dat gewoon wist. Dat had ik in een paar uurtjes wel in mijn hoofd zitten.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 15:36
Er zijn meerdere zaken die belangrijk zijn:
1 Het rijbewijs. Daaruit gerekend mag hij wel met de aanhanger achter de swift, maar niet achter de CX5.

2 Het kenteken van de auto, noway dat de aanhanger achter de swift mag met een ttm van 2000kg.

3 Certificaat van de trekhaak, die geeft ook een bepaald maxgewicht.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:49
Ik heb dit eigenlijk ook altijd raar gevonden. Je hebt ook recht gekke combinaties van auto's die veel mogen trekken ondanks dat ze relatief weinig wegen. Een Impreza Plus mag bijvoorbeeld 1500kg trekken, terwijl de auto een massa rijklaar van rond de 1350kg heeft. BE heb je nooit nodig voor die auto.

[ Voor 3% gewijzigd door Pyramiden op 24-04-2026 10:48 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:35
Pyramiden schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:47:
[...]

Ik heb dit eigenlijk ook altijd raar gevonden. Je hebt ook recht gekke combinaties van auto's die veel mogen trekken ondanks dat ze relatief weinig wegen. Een Impreza Plus mag bijvoorbeeld 1500kg trekken, terwijl de auto een massa rijklaar van rond de 1350kg heeft. BE heb je nooit nodig voor die auto.
Dat hangt er dus maar net vanaf. Trekgewicht kijkt niet naar TMM maar naar daadwerkelijk gewicht achter de auto. Das puur een technisch ding dat de auto het aankan. Als jij dus een aanhanger hebt van 1500kg leeg maar een TMM van 2500 kilo dan mag je die aanhanger technisch leeg trekken (immers: 1500 kilo) maar mag niet niet volgens B want 1350* + 2500 is meer dan 3500kg.

* Ik negeer hier even de TMM van een Impreza maar dat maakt voor het voorbeeld niet uit want in mijn voorbeeld zit ik al over de 3500kg heen.

Edit: om er even een voorbeeld bij te pakken:
https://aanhangertotaal.n...ger-gtt-1500kg-301126-vt2

Dit ding heeft een eigengewicht van 1500kg. Dat mag je dus technisch prima trekken met die Impreza mits ie leeg is. Echter: laadvermogen is zelfs 1500kg dus hij valt wel degelijk buiten het B-rijbewijs met een TMM van 3000kg en dan komt de Impreza daar nog bij).

(En als je er een spanband in legt mag je het technisch ook niet meer trekken want dan is ie 1500,1kg wat buiten het trekgewicht van de auto valt).

[ Voor 32% gewijzigd door Korvaag op 24-04-2026 11:17 ]

UNOX: The worst operating system

• squashedraven
Rieverst schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:37:
1 Het rijbewijs. Daaruit gerekend mag hij wel met de aanhanger achter de swift, maar niet achter de CX5.

2 Het kenteken van de auto, noway dat de aanhanger achter de swift mag met een ttm van 2000kg.

punt 2 van wat je zegt klopt niet ;). Een swift is dusdanig ligt dat het dus wel mag

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-04 00:19
De truuk is (ik heb lang met hetzelfde ding gezeten) is dat je leeg of bijna leeg wel mag trekken, maar dat in de praktijk je daar helemaal niets aan hebt.....

Je visie moet niet zijn wat mag ik, maar wat wil ik.
Bij mij was dat " ik wil een auto van 1400 kg vervoeren met een auto aanhanger" . Met een lichte auto met hoog trekgewicht (Suzuki Jimny) kon het net. Maar is gewoon gevaarlijk.
Uiteindelijk in de winter mijn BE gehaald voor 700 euro alles bij elkaar. De rijlessen hebben me ook echt een betere berijder gemaakt van een zwaardere combinatie.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
wowly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:18:
De truuk is (ik heb lang met hetzelfde ding gezeten) is dat je leeg of bijna leeg wel mag trekken, maar dat in de praktijk je daar helemaal niets aan hebt.....

Uiteindelijk in de winter mijn BE gehaald voor 700 euro alles bij elkaar. De rijlessen hebben me ook echt een betere berijder gemaakt van een zwaardere combinatie.
Rondrijden met een lege kar is exact wat ik wil doen omdat ik wil oefenen voor BE. Dus in de praktijk heb ik daar wel veel aan.

Met een leeggewicht van 500kg is een geremde kar prima veilig achter een Swift die 1000kg mag trekken?

En ja, het doel is natuurlijk dat de CX-5 de kar gaat trekken, dát is natuurlijk de reden dat ik BE wil :)

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Rieverst schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:37:

M.b.t item 2, noway yesway.
Een paar berichten terug heb ik ~3 bronnen die aangeven dat het sinds (of na?) 2012 wel mag.

Ik vermoed dat je jouw informatie uit een verouderde bron haalt of uit gevoel.

Want gevoelsmatig slaat die combinatie nergens op inderdaad :)

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Arunia schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:17:
Qua verlichting is het welke, welke kleur en wanneer.
Verlichting heb je ook niet op papier erbij? Maar de regels zijn belachelijk gecompliceerd om terplekke uit je hoofd te doen, omdat het jaar van ingebruiksname van de aanhangwagen en de lengte relevant is:

Na 30 juni 1967
Bij breedte > 1,60 m:
- 2 stadslichten

Na 31 december 1997
- 1 mistachterlicht (links of midden)
- 2 witte retroreflectoren vóór
- Markeringslichten: bij breedte > 2,10 m
- Zijmarkeringslichten: bij lengte > 6,00 m
- Algemene extra reflectoren (zijkanten, amber)

Vóór 1 januari 1998
- Markeringslichten pas verplicht bij: breedte > 2,60 m

Na 31 december 2012
- 1 achteruitrijlicht
- Lijnmarkering achter: bij breedte > 2,10 m én aslast > 3500 kg
- Lijnmarkering zijkant: bij lengte > 6,00 m én aslast > 3500 kg

Altijd verplicht (ongeacht jaartal)
- 2 richtingaanwijzers achter
- 2 achterlichten
- 2 remlichten
- Kentekenplaatverlichting achter
- 2 rode retroreflectoren achter

Nu zou ik het voor de lescombinatie kunnen onthouden, maar alle regeltjes onthouden vindt ik persoonlijk te ver gaan :)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:55
Zolang de aanhanger leeg is, en het leeggewicht van de aanhanger minder of gelijk is aan het maximum trekgewicht van de auto én de combinatie blijft onder de 3500kg, dan mag het inderdaad met B. Maar zodra er lading op die aanhanger ligt mag het niet meer is mij altijd geleerd.

Ik heb B rijbewijs, mijn auto mag 1700kg trekken maar met het TMM van mijn auto kom ik dan uit op 3590kg treingewicht. Ik mag dus een lege aanhanger trekken die 2700kg mag wegen, maar zodra er lading in ligt mag het niet meer want is niet met zekerheid te zeggen of je onder de 3500kg blijft?

Maar iedereen die ik daarnaar vraag zegt wat anders. Bijvoorbeeld dat het wel mag maar dat ik dan gelimiteerd ben op maximaal 1600kg voor de anahanger ongeacht wat de aanhanger maximaal mag hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 24-04-2026 13:15 ]

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
Korvaag schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:00:
[...]
Dat hangt er dus maar net vanaf. Trekgewicht kijkt niet naar TMM maar naar daadwerkelijk gewicht achter de auto. Das puur een technisch ding dat de auto het aankan. Als jij dus een aanhanger hebt van 1500kg leeg maar een TMM van 2500 kilo dan mag je die aanhanger technisch leeg trekken (immers: 1500 kilo) maar mag niet niet volgens B want 1350* + 2500 is meer dan 3500kg.

* Ik negeer hier even de TMM van een Impreza maar dat maakt voor het voorbeeld niet uit want in mijn voorbeeld zit ik al over de 3500kg heen.
Ik snap je punt niet helemaal? Ik stel dat je er bij een Impreza Plus nooit BE nodig hebt omdat Trekgewicht+maximale massa van het voertuig zelf niet over de 3500kg kan. Natuurlijk kan dat met een auto met een hoger trekgewicht of of hoger maximale technische massa wel, anders zou je nooit BE nodig hebben, of bedoel je iets anders?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18
Pyramiden schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:16:
Ik snap je punt niet helemaal? Ik stel dat je er bij een Impreza Plus nooit BE nodig hebt omdat Trekgewicht+maximale massa van het voertuig zelf niet over de 3500kg kan.
Voor het rijbewijs is de toegestane maximum massa van de aanhanger van belang. Als je een aanhanger met TMM van 3000 kilo hebt dan heb je BE nodig (tenzij je een auto weet te vinden met een TMM van minder dan 500 kilo), ook bij je Impreza Plus.

Je Impreza mag die aanhanger prima trekken zolang je het trekgewicht niet overschrijdt, omdat daar het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger + lading van belang is, maar voor het rijbewijs zijn de getalletjes op de papieren van belang.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
FastFred schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:11:
Zolang de aanhanger leeg is, en het leeggewicht van de aanhanger minder of gelijk is aan het maximum trekgewicht van de auto én de combinatie blijft onder de 3500kg, dan mag het inderdaad met B. Maar zodra er lading op die aanhanger ligt mag het niet meer is mij altijd geleerd.

Ik heb B rijbewijs, mijn auto mag 1700kg trekken maar met het TMM van mijn auto kom ik dan uit op 3590kg treingewicht. Ik mag dus een lege aanhanger trekken die 2700kg mag wegen, maar zodra er lading in ligt mag het niet meer want is niet met zekerheid te zeggen of je onder de 3500kg blijft?

Maar iedereen die ik daarnaar vraag zegt wat anders. Bijvoorbeeld dat het wel mag maar dat ik dan gelimiteerd ben op maximaal 1600kg voor de anahanger ongeacht wat de aanhanger maximaal mag hebben.
formeel mag dit niet maar je moet wel echt een zure diender zijn als je daarvoor een boete geeft.

Die TMM regel is sowieso een beetje vreemd. Het is raar dat dezelfde lading op een stevigere / veiligere aanhanger vaak niet mag. Daarmee stuurt het naar onveiligere situaties.

[ Voor 8% gewijzigd door Tillumen op 24-04-2026 13:49 ]

• Tillumen
Pyramiden schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:16:
[...]

Ik snap je punt niet helemaal? Ik stel dat je er bij een Impreza Plus nooit BE nodig hebt omdat Trekgewicht+maximale massa van het voertuig zelf niet over de 3500kg kan. Natuurlijk kan dat met een auto met een hoger trekgewicht of of hoger maximale technische massa wel, anders zou je nooit BE nodig hebben, of bedoel je iets anders?
Hoezo kan dat niet? Er kan toch gewoon een kar achter met een TMM van 2500+ KG,

En dan heb je BE nodig, zelfs als die kar niet beladen is. En dat mag zolang het daadwerkelijke gewicht niet over het max trekgewicht van de auto gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Tillumen op 24-04-2026 14:02 ]

• Tiemen19
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-04 07:35
Niemand die deze link plaatst?

Het lijkt mij niet zo moeilijk. Aantal foute antwoorden in dit topic overigens!

MTM vs. Gewogen: De Regels
-Rijbewijs B: De som van de MTM van de auto + MTM van de aanhanger mag niet meer dan 3.500 kg zijn. Een aanhanger tot 750 kg (MTM) mag wel, zolang de auto het mag trekken.
-Rijbewijs BE: Je mag aanhangers trekken tot een MTM van 3.500 kg. (Na 1 juli 2013)
-Feitelijk gewicht (Gewogen): Dit is alleen van belang voor het trekgewicht van de auto. De aanhanger mag nooit zwaarder wegen dan wat de auto maximaal mag trekken, ook al is de MTM hoger.
-Terugkeuren: Is de MTM van de aanhanger te hoog voor je rijbewijs? Laat deze dan bij de RDW terugkeuren (verlagen) naar een lagere MTM

Zo mocht ik wel een camper rijden met aanhanger tot 750 kilo op B (3.500+750 = 4.250) maar mag ik nu geen .1.300 kilo zware caravan achter mijn CLA hangen (MTM 2.510 + 1.300 = 3.810). Krom , maar het is zo.

Dus een auto 2.500 MTM en een trekgewicht van 1.500 mag je als BE hebt altijd mee rijden Als je B hebt moet je de aanhanger naar 1.000 MTM terug laten keuren. Als je dat niet doet ben je in overtreding, ook als de aanhanger niet beladen is.

[ Voor 108% gewijzigd door Tiemen19 op 24-04-2026 15:31 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:55
Tillumen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:44:
[...]

formeel mag dit niet maar je moet wel echt een zure diender zijn als je daarvoor een boete geeft.

Die TMM regel is sowieso een beetje vreemd. Het is raar dat dezelfde lading op een stevigere / veiligere aanhanger vaak niet mag. Daarmee stuurt het naar onveiligere situaties.
Ok, en wat mag er dan precies niet? Want ik schets 2 scenario's.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 24-04-2026 14:56 ]

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Tiemen19 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:14:
Als je dus B hebt, Pas als je de aanhanger terug laat keuren tot wat de Swift wel mag trekken mag dat en alleen als je daarmee niet boven de 3.500 treingewicht uitkomt.
Ja, die bron is goed, voor wat betreft rijbewijs.
Zoals je aangeeft, aanhanger TMM 2000kg + Swift TMM 1485kg = rijbewijs B.

Dus qua rijbewijs mag het en met 1485kg TMM van de Swift, hoef ik niets terug te keuren.

Voor het daadwerkelijk beladen van de aanhangwagen is het belangrijk dat je niet meer trekt dan dat de auto mag trekken én niet boven het TMM van de aanhanger uit komt.
Bij de Swift is trekgewicht leidend, want dat is het minste.

Trekgewicht Swift: 1000kg
Ledig gewicht aanhangwagen: 500kg
=
Maximum toegestane belading aanhangwagen: 500kg
(En daarnaast nog 500kg in de Swift zelf)

Dat is wettelijk gezien allemaal toegestaan.
Maar het is zeker niet aan te raden.

[ Voor 19% gewijzigd door Accretion op 24-04-2026 15:20 ]

• Tiemen19
Accretion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:15:
[...]

Ja, die bron is goed, voor wat betreft rijbewijs.
Zoals je aangeeft, aanhanger TMM 2000kg + Swift TMM 1485kg = rijnewijsbewijs B.

Maar daarna ga je in de fout.

Trekgewicht Swift: 1000kg
Ledig gewicht aanhangwagen: 500kg
=
Maximum toegestane belading aanhangwagen: 500kg
(En daarnaast nog 500kg in de Swift zelf)

Dat is wettelijk gezien allemaal toegestaan.
Maar het is zeker niet aan te raden.
Ik heb helemaal niks fout.

Als je B rijbewijs hebt dan maakt het niet uit hoe zwaar de aanhanger is als op het kenteken staat dat hij 2.000 kilo mag wegen mag je er dus NIET mee rijden als je daarmee boven de 3.500 treingewicht uit komt. Ook niet als je hem niet belaad. Als je op papier onder de 3.500 blijft mag je er met B mee rijden.

TECHNISCH is het een ander verhaal. Los van je rijbewijs klopt het sowieso wat je zegt, zolang de aanhanger onder de 1.000 kilo is mag hij achter de Swift. Als je echter een kentekenbewijs toont met MTM van 2.000 kilo dan zit je met je E achter B goed (En maakt het niet uit zolang je met de aanhanger maar op of onder het maximale trekgewicht van de Swift zit). En met alleen B zit je fout als je boven de 3.500 kilo treingewicht uit komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Tiemen19 op 24-04-2026 15:29 ]

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Tiemen19 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:19:
[...]
Als je B rijbewijs hebt dan maakt het niet uit hoe zwaar de aanhanger is als op het kenteken staat dat hij 2.000 kilo mag wegen mag je er dus NIET mee rijden.
Wel, want TMM van aanhanger en Swift bijelkaar is onder 3500KG, dus B, zoals je zelf uit je bron ook aangeeft.

• Tiemen19
Accretion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:22:
[...]

Wel, want TMM van aanhanger en Swift bijelkaar is onder 3500KG, dus B, zoals je zelf uit je bron ook aangeeft.
Die had ik even gemist maar als dat zo is dan heb je inderdaad mazzel en zit je net goed.

• squashedraven
Tiemen19 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:19:
[...]

Ik heb helemaal niks fout.

Als je B rijbewijs hebt dan maakt het niet uit hoe zwaar de aanhanger is als op het kenteken staat dat hij 2.000 kilo mag wegen mag je er dus NIET mee rijden als je daarmee boven de 3.500 treingewicht uit komt. Ook niet als je hem niet belaad. Pas als je het kenteken aanpast naar 1.000 kilo MTM geldt jouw verhaal. Tot die tijd ben je in overtreding.

TECHNISCH is het een ander verhaal. Los van je rijbewijs klopt het wat je zegt, zolang de aanhanger onder de 1.000 kilo is mag hij achter de Swift. Als je echter een kentekenbewijs toont met MTM van 2.000 kilo dan zit je met je E achter B goed (En maakt het niet uit zolang je met de aanhanger maar op of onder het maximale trekgewicht van de Swift zit). En met alleen B zit je fout.
Sorry hoor maar je hebt het wel fout. Combinatie zit nog onder de 3500kg maximaal. het maakt voor het rijbewijs niet uit of het een auto van max 2000 + aanhanger van max1400 is of een auto van max 1400 + aanhanger van max 2000. beide gevallen zit je onder de max van 3500.

Edit je hebt je fout toegegeven, respect daarvoor _/-\o_

• Tiemen19
squashedraven schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:25:
[...]

Sorry hoor maar je hebt het wel fout. Combinatie zit nog onder de 3500kg maximaal. het maakt voor het rijbewijs niet uit of het een auto van max 2000 + aanhanger van max1400 is of een auto van max 1400 + aanhanger van max 2000. beide gevallen zit je onder de max van 3500.

Edit je hebt je fout toegegeven, respect daarvoor _/-\o_
Ik was er vanuit gegaan dat de Swift boven de 1.500 kilo MTM zou hebben maar dit blijkt op een paar kilo na niet zo te zijn haha

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Tiemen19 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:27:
[...]

Ik was er vanuit gegaan dat de Swift boven de 1.500 kilo MTM zou hebben maar dit blijkt op een paar kilo na niet zo te zijn haha
Toch heb je wel een interessant punt.

Stel dat de Swift 1550 zou wegen.
Als de aanhangwagen dan teruggekeurd wordt naar 1900 TMM mag het wel weer.

Probleem blijft wel dat het maar beperkt nuttig is, omdat het maximale trekgewicht van de Swift vrij laag is.

[ Voor 12% gewijzigd door Accretion op 24-04-2026 15:31 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tiemen19 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:14:
Niemand die deze link plaatst?

Het lijkt mij niet zo moeilijk. Aantal foute antwoorden in dit topic overigens!

MTM vs. Gewogen: De Regels
-Rijbewijs B: De som van de MTM van de auto + MTM van de aanhanger mag niet meer dan 3.500 kg zijn. Een aanhanger tot 750 kg (MTM) mag wel, zolang de auto het mag trekken.
-Rijbewijs BE: Je mag aanhangers trekken tot een MTM van 3.500 kg. (Na 1 juli 2013)
-Feitelijk gewicht (Gewogen): Dit is alleen van belang voor het trekgewicht van de auto. De aanhanger mag nooit zwaarder wegen dan wat de auto maximaal mag trekken, ook al is de MTM hoger.
-Terugkeuren: Is de MTM van de aanhanger te hoog voor je rijbewijs? Laat deze dan bij de RDW terugkeuren (verlagen) naar een lagere MTM

Als je dus B hebt, Pas als je de aanhanger terug laat keuren tot wat de Swift wel mag trekken mag dat en alleen als je daarmee niet boven de 3.500 treingewicht uitkomt. Als je de aanhanger helemaal terug kunt laten keuren tot 750kg dan mag het dus weer WEL. Als je dus gaat rijden met deze combinatie (Swift plus 2000 kilo aanhanger) zonder lading dan mag het wellicht technisch wel, maar kom je weer in de knoei met je rijbewijs. Je komt er alleen mee weg als je dus de aanhanger terug laat keuren zodat je op papier met een conmbinatie rijdt die binnen de regels valt.

Zo mocht ik wel een camper rijden met aanhanger tot 750 kilo op B (3.500+750 = 4.250) maar mag ik nu geen .1.300 kilo zware caravan achter mijn CLA hangen (MTM 2.510 + 1.300 = 3.810). Krom , maar het is zo.

Dus een auto 2.500 MTM en een trekgewicht van 1.500 mag je als BE hebt altijd mee rijden Als je B hebt moet je de aanhanger naar 1.000 MTM terug laten keuren. Als je dat niet doet ben je in overtreding, ook als de aanhanger niet beladen is.
Wellicht is het de volgende keer een idee om het topic te lezen, jouw link was al twee keer geplaatst door anderen: Rijbewijs B: Kleine auto = grote aanhanger?
Komisch ook dat je dan klakkeloos AI output pakt als waarheid en volledig voorbij gaat aan de hele discussie, dat het namelijk best lastig is te begrijpen door: verschillende scenario's met regels, oude en nieuwe regels én het belangrijkste de verschillen tussen daadwerkelijke gewichten en er mee mogen rijden of de theoretische gewichten voor de rijbewijzen.
Accretion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:30:
[...]

Probleem blijft wel dat het maar beperkt nuttig is, omdat het maximale trekgewicht van de Swift vrij laag is.
Dit zie je heel erg veel bij de wat specialistische aanhangers, bijv. mensen met een boot i.c.m. met een auto die ze beiden wat langer willen blijven rijden of met een paardentrailer bijvoorbeeld om zo binnen de regels te blijven - of het verstandig is en veilig rijdt is een tweede, maar daar lijkt het RDW puur op theorie gestuurd toch wat minder om te geven. Of ze accepteren dat 1% v.d. gevallen misschien wat minder wenselijk is, maar de andere 99% wel binnen de veilige marges valt.

• Tiemen19
Accretion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:30:
[...]

De regels zijn sowieso mega krom. Zoals ik in mijn eerdere post al schreef mag ik wel een treingewicht van 4.250 kilo hebben als de aanhanger tot 750 kilo mag. Als ik in mijn huidige situatie een treingewicht heb van 3.800 kilo kom ik ineens niet meer weg met B. Scheelt toch mooi even 450 kilo waar ik in de ene situatie WEL en in de andere situatie NIET legaal mee mag rijden.

• Tiemen19
True schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:33:
[...]

Wellicht is het de volgende keer een idee om het topic te lezen, jouw link was al twee keer geplaatst door anderen: Rijbewijs B: Kleine auto = grote aanhanger?
Komisch ook dat je dan klakkeloos AI output pakt als waarheid en volledig voorbij gaat aan de hele discussie, dat het namelijk best lastig is te begrijpen door: verschillende scenario's met regels, oude en nieuwe regels én het belangrijkste de verschillen tussen daadwerkelijke gewichten en er mee mogen rijden of de theoretische gewichten voor de rijbewijzen.
Ik heb niet elke post in dit topic woord voor woord gelezen nee. Daarom vraag ik in mijn post ook of niemand het eerder gepost heeft. Prima toch? Klakkeloze AI output overnemen is ook wat sterk gesteld. Maar goed, als jij weer goed kunt slapen na deze post dan ben ik blij voor je.

• squashedraven
True schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:33:

[...]

Dit zie je heel erg veel bij de wat specialistische aanhangers, bijv. mensen met een boot i.c.m. met een auto die ze beiden wat langer willen blijven rijden of met een paardentrailer bijvoorbeeld om zo binnen de regels te blijven - of het verstandig is en veilig rijdt is een tweede, maar daar lijkt het RDW puur op theorie gestuurd toch wat minder om te geven. Of ze accepteren dat 1% v.d. gevallen misschien wat minder wenselijk is, maar de andere 99% wel binnen de veilige marges valt.
En daarom ben ik voorstander van aanhanger achter de auto = BE met als uitzondering eventueel een fietsendrager of trekhaakkoffer

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

squashedraven schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:44:
[...]

En daarom ben ik voorstander van aanhanger achter de auto = BE met als uitzondering eventueel een fietsendrager of trekhaakkoffer
Vergeet onze oudere generatie niet (rijbewijs gehaald voor 1984), die nooit enige aanhanger les gehad hebben en die E achter B gratis gekregen hebben. 8)7

• Tillumen
squashedraven schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:44:
[...]

Ik zou dan de grens trekken bij de kleine karretjes zonder eigen kenteken (max 750kg). Die kleine karretjes kun je ook prima met B rijden. Als je dat loskoppelt van de TMM gewichten gaat er volgens mij weinig mis.

[ Voor 6% gewijzigd door Tillumen op 24-04-2026 18:57 ]

• squashedraven
Tillumen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:56:
[...]

Ik zou dan de grens trekken bij de kleine karretjes zonder eigen kenteken (max 750kg). Die kleine karretjes kun je ook prima met B rijden. Als je dat loskoppelt van de TMM gewichten gaat er volgens mij weinig mis.
Ik snap wat je bedoelt maar ben ik niet geheel mee eens als je ziet hoe de meesten lopen te stuntelen als er een x een karretje achter hangt. Zeker omdat kleine aanhangers over het algemeen lastiger achteruit zijn te rijden (zonder te scharen dan natuurlijk)

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-04 00:19
Alles bij het rijden met een aanhanger moet met gezond verstand gaan. ook al maken de regels dat je met een klein karretje een grote aanhanger mag rijden, moet je altijd nadenken of dat slim is.
Ik reed als 19 jarige al rond met een extreem lange aanhanger met kano's erop (wegen nauwelijks wat). Uit je doppen kijken dus qua breedte en lengte (wielen in het midden van de aanhanger)

Toe ik 2 jaar geleden mijn BE haalde heb ik nog best wel wat nieuwe dingen geleerd ondanks dat het rijden ermee een eitje was. Dus wat mij betreft zijn tijd en geld wel waard. Gewoon niet nadenken en opgeven voor die lesjes (6 uur in totaal incl examen). Ook nog eens hardstikke leuk. En dan is die hele discussie ook niet meer nodig...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Tillumen
wowly schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:39:
Alles bij het rijden met een aanhanger moet met gezond verstand gaan. ook al maken de regels dat je met een klein karretje een grote aanhanger mag rijden, moet je altijd nadenken of dat slim is.
Ik reed als 19 jarige al rond met een extreem lange aanhanger met kano's erop (wegen nauwelijks wat). Uit je doppen kijken dus qua breedte en lengte (wielen in het midden van de aanhanger)

Toe ik 2 jaar geleden mijn BE haalde heb ik nog best wel wat nieuwe dingen geleerd ondanks dat het rijden ermee een eitje was. Dus wat mij betreft zijn tijd en geld wel waard. Gewoon niet nadenken en opgeven voor die lesjes (6 uur in totaal incl examen). Ook nog eens hardstikke leuk. En dan is die hele discussie ook niet meer nodig...
Opzich eens maar kost hier in de buurt toch weer 1000 euro.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
FastFred schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:54:
Ok, en wat mag er dan precies niet? Want ik schets 2 scenario's.
Er is geen juridische basis dat je met een lege aanhanger wel zou mogen rijden dus dat is het deel wat niet klopt. Dat een willekeurige agent gezegd zal hebben dat het van hem wel mag kan natuurlijk prima. Grotere probleem is dat je verzekering potentieel alsnog grond heeft om eventuele schade op je te verhalen.

Je mag in de juiste omstandigheden dus met een behoorlijke caravan rijden met B-rijbewijs maar niet met een lege tandemasser.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
assje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:53:
[...]

Er is geen juridische basis dat je met een lege aanhanger wel zou mogen rijden dus dat is het deel wat niet klopt. Dat een willekeurige agent gezegd zal hebben dat het van hem wel mag kan natuurlijk prima. Grotere probleem is dat je verzekering potentieel alsnog grond heeft om eventuele schade op je te verhalen.

Je mag in de juiste omstandigheden dus met een behoorlijke caravan rijden met B-rijbewijs maar niet met een lege tandemasser.
Je mag in de juiste imstandomstandigheden met een lege tandemasser rijden.

Namelijk, wanneer TMM van auto en TMM van aanhangwagen samen onder de 3500kg is én het leefgewiggewicht van de aanhangwagen onder het maximum trekgewicht van de auto zit.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:32
Accretion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:00:
[...]

Namelijk, wanneer TMM van auto en TMM van aanhangwagen samen onder de 3500kg is én het leefgewiggewicht werkelijke gewicht van de aanhangwagen onder het maximum trekgewicht van de auto zit.
FTFY

EDIT: Zo even mijn caravan (TMM 1300 kg) uit de stalling halen met mijn Skoda Octavia (TMM 1892 kg, max aanhanwagen geremd 1500 kg). E even afknippen van mijn rijbewijs, die heb ik daarvoor niet nodig :+

[ Voor 20% gewijzigd door Wild Chocolate op 29-04-2026 15:07 ]

iRacing Profiel

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Accretion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:00:

Namelijk, wanneer TMM van auto en TMM van aanhangwagen samen onder de 3500kg is én het leefgewiggewicht van de aanhangwagen onder het maximum trekgewicht van de auto zit.
Ja zeg dat is nogal spijkers op laag water zoeken :P

Allereerst bedoelde ik het natuurlijk juist als voorbeeld om aan te geven dat je met een lege aanhanger niet mag rijden als hij niet voldoet op basis van TMM.

Aanvullend; probeer maar eens een tandemasser te vinden met een TMM laag genoeg dat het nog uit kan.
Edit; herstel; blijkt dat er volop mini-tandemassers zijn :>

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 29-04-2026 15:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:39
Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:04:
[...]

Klopt, voor het bepalen of de combinatie (auto+aanhanger) toegestaan is met alleen B, heb je alleen de kentekenbewijzen nodig (maximaal toegestane massa).

Voor het bepalen of het maximale trekgewicht van de auto niet overschreden wordt, heb je een weegbrug nodig.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
assje schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:39:
[...]
Edit; herstel; blijkt dat er volop mini-tandemassers zijn :>
Zijn het dan niet tandemassjes? Tandem-@assjes :)

Je kan hem anders ook terug laten keuren.
Niet dat ik het er mee eens ben overigens.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Joris748 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:48:
[...]
Voor het bepalen of het maximale trekgewicht van de auto niet overschreden wordt, heb je een weegbrug nodig.
Of je pakt leeggewicht en als je tegels laadt, weeg je een paar losse tegels en doet dat keer het aantal tegels?

Als je wat marges houdt kan dat, maar ook daar is het de vraag of het slim is. Puur met lege aanhangwagen wat oefenen op een leeg industrieterrein met een bijrijder die wel BE heeft.

Is natuurlijk wel net iets anders als een zo licht mogelijke auto met zo veel mogelijk trekgewicht opzoeken en dan tot het randje van wat toegestaan is volladen.

Maar ja, meten is weten.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:39
Accretion schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:11:
[...]

Of je pakt leeggewicht en als je tegels laadt, weeg je een paar losse tegels en doet dat keer het aantal tegels?

Als je wat marges houdt kan dat, maar ook daar is het de vraag of het slim is. Puur met lege aanhangwagen wat oefenen op een leeg industrieterrein met een bijrijder die wel BE heeft.

Is natuurlijk wel net iets anders als een zo licht mogelijke auto met zo veel mogelijk trekgewicht opzoeken en dan tot het randje van wat toegestaan is volladen.

Maar ja, meten is weten.
Ik bekeek het vanuit het oogpunt van de politie ;)

Maar zo doe ik het zelf ook altijd. Stuksgewicht inschatten. Of soortelijke massa opzoeken en volume inschatten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1