Rijbewijs B: Kleine auto = grote aanhanger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:35

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Mijn vraag
Momenteel ben ik mij aan het orienteren op een Rijbewijs BE.
De enige aanhangwagen in onze familie is namelijk een dubbelasser met een toegestaan maximum massa van 2.000KG.

Ik vroeg mij af of ik met een van onze auto's kan oefenen met de (lege) dubbelasser.
Klopt het dat ik met de Swift wel met een (lege) dubbelasser mag rijden maar niet met de CX-5?
Is dit niet compleet krom gezien een CX-5 een stuk stabieler gaat rijden dan een Swift?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wij hebben twee auto's, de gezinsauto Mazda CX-5 2.0 (2016) en de woon-werk auto Suzuki Swift 1.5 (2007)
En dus een aanhangwagen/dubbelasser met een TMM van 2.000KG
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voor het rijbewijs is de 'toegestane maximum massa' belangrijk.
Bij de Swift is dit 1485kg en bij de aanhangwagen dus 2000kg, dit komt uit op 3485kg totaal en mag dus met rijbewijs B.

Voor het daadwerkelijk rijden/laden, is het belangrijk dat de aanhangwagen + lading in totaal niet boven het trekgewicht van de Swift komt (1000kg), met een leeggewicht van 500kg mag ik dus 500kg aan lading vervoeren op de aanhangwagen?

Met de CX-5, toegestane maximum massa van 1930kg, kom ik met aanhangwagen boven de 3500kg uit en mag dit dus niet met het B rijbewijs. Zelfs niet als ik een lege aanhangwagen zou rijden of dezelfde 500kg zou laden als bij de Swift (terwijl de CX-5 een stuk geschikter is als trekvoertuig)?

Beste antwoord (via Accretion op 23-04-2026 11:34)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:24:
Mijn vraag
De enige aanhangwagen in onze familie is namelijk een dubbelasser met een toegestaan maximum massa van 2.000KG.

Ik vroeg mij af of ik met een van onze auto's kan oefenen met de (lege) dubbelasser.
Klopt het dat ik met de Swift wel met een (lege) dubbelasser mag rijden maar niet met de CX-5?
Is dit niet compleet krom gezien een CX-5 een stuk stabieler gaat rijden dan een Swift?
Wij hebben twee auto's, de gezinsauto Mazda CX-5 2.0 (2016) en de woon-werk auto Suzuki Swift 1.5 (2007)
Bij de Swift is dit 1485kg en bij de aanhangwagen dus 2000kg, dit komt uit op 3485kg totaal en mag dus met rijbewijs B.

Voor het daadwerkelijk rijden/laden, is het belangrijk dat de aanhangwagen + lading in totaal niet boven het trekgewicht van de Swift komt (1000kg), met een leeggewicht van 500kg mag ik dus 500kg aan lading vervoeren op de aanhangwagen?

Met de CX-5, toegestane maximum massa van 1930kg, kom ik met aanhangwagen boven de 3500kg uit en mag dit dus niet met het B rijbewijs. Zelfs niet als ik een lege aanhangwagen zou rijden of dezelfde 500kg zou laden als bij de Swift (terwijl de CX-5 een stuk geschikter is als trekvoertuig)?
Als jouw Swift 1000 kilo mag trekken (ik neem aan dat we hier spreken over een geremde aanhanger want ongeremd zal dat max. trekgewicht lager zijn) dan lijkt mij dat te kloppen ja.

1000 kilo trekken - aanhangergewicht 500 kilo = 500 kilo lading over

Jouw Swift + 1000 kilo zal minder zijn dan 3500 dus geen BE nodig.

Met de combi aanhanger 500 en lading 500 mag de trekkende aiyo 1500 kilo wegen, bij 1501 kilo heb je een BE nodig.

rekentooltje nog gevonden zelfs:

https://www.sijperdaverhu...rvice/rijbewijscalculator

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Alle reacties

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:38
Simpelweg, dat mag inderdaad. Er zijn 2 regels die bepalen of je met B een aanhanger mag trekken. Een is dat de aanhanger beneden de 750kg is (en leeg gewicht auto + laadvermogen aanhanger onder de 3500kg blijft). De andere is de de maximaal toelaatbare massa van voertuig en trailer gezamelijk niet mogen uitkomen boven de 3500kg. Het aantal assen maakt in principe niet uit, wel is het vaak zo dat met meerdere assen de combinatie al te zwaar wordt, maar als je informatie klopt dan mag dat zeker.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

Acties:
  • Beste antwoord

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:24:
Mijn vraag

Als jouw Swift 1000 kilo mag trekken (ik neem aan dat we hier spreken over een geremde aanhanger want ongeremd zal dat max. trekgewicht lager zijn) dan lijkt mij dat te kloppen ja.

1000 kilo trekken - aanhangergewicht 500 kilo = 500 kilo lading over

Jouw Swift + 1000 kilo zal minder zijn dan 3500 dus geen BE nodig.

Met de combi aanhanger 500 en lading 500 mag de trekkende aiyo 1500 kilo wegen, bij 1501 kilo heb je een BE nodig.

rekentooltje nog gevonden zelfs:

https://www.sijperdaverhu...rvice/rijbewijscalculator

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

peize9 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:31:
Simpelweg, dat mag inderdaad. Er zijn 2 regels die bepalen of je met B een aanhanger mag trekken. Een is dat de aanhanger beneden de 750kg is (en leeg gewicht auto + laadvermogen aanhanger onder de 3500kg blijft). De andere is de de maximaal toelaatbare massa van voertuig en trailer gezamelijk niet mogen uitkomen boven de 3500kg. Het aantal assen maakt in principe niet uit, wel is het vaak zo dat met meerdere assen de combinatie al te zwaar wordt, maar als je informatie klopt dan mag dat zeker.
dikgedrukt info in jouw tekst klopt IMHO niet.

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

*een aanhanger of caravan trekken met een totaal gewicht van maximaal 750 kilogram;
*een aanhanger trekken van meer dan 750 kilogram als het totale gewicht van de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilogram uitkomt.

ik mag met B een zwaardere aanhanger trekken dan 750 kg hoor, moet die alleen geremd zijn want ongeremd bepaalt mijn auto (niet mijn rijbewijs) wat technisch is toegestaan.

bron:
https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen

[ Voor 48% gewijzigd door Fraggert op 23-04-2026 11:44 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:58
wat je stelt klopt allemaal
Maar het is natuurlijk ook wel zo dat een combinatie van 3500+ ietsjes anders reageert dan een lichtere combinatie los van het feit dat de swift een stuk kleiner is dan een cx-5 wat het aansnijden van bochten ook lichtelijk wijzigt.

maar ik vermoed dat de eigenlijke reden is dat bij het rekenen met de TMM het voor agenten ed. een stuk makkelijker is om te controleren of iemand met die combinatie mag rijden. als er gezegd wordt dat je altijd met B mag rijden zolang je onder een werkelijk combinatiegewicht van 3500 zit mag je voor wissewasje naar de weegbrug.

Ps. Ik ben sowieso van mening dat een BE verplicht moet zijn bij elke aanhanger. Hoe vaak je mensen bij de stort wel niet ziet klooien met een klein aanhangertje. "ja maar hij gaat zo lastig achteruit"

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:56
@Accretion

Met een TTM van 2000 KG kan je met beide auto's met enkel een B-rijbewijs niet rijden. Enkel als je hem laat terug keuren kan het.
Dus zelfs als hij leeg is, mag het simpelweg niet. Agenten gaan niet standaard naar een weegbrug rijden.
Oefenen kan je dus alleen doen op privé terrein. Iemand met BE erheen laten rijden en daarna jij achter het stuur.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

squashedraven schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:39:

maar ik vermoed dat de eigenlijke reden is dat bij het rekenen met de TMM het voor agenten ed. een stuk makkelijker is om te controleren of iemand met die combinatie mag rijden. als er gezegd wordt dat je altijd met B mag rijden zolang je onder een werkelijk combinatiegewicht van 3500 zit mag je voor wissewasje naar de weegbrug.
Dit is niet de enige regel. Jouw auto bepaald daarbij ook nog het maximale trekgewicht bij een ongeremd en geremde aanganger. Die combinatie kan ver onder de 3500 kilo liggen.

Zoals gezegd mag ik niet met een ongeremde aanhanger van 600 kilo rijden (mits die bestaat :+ ) want mijn kenteken zegt maximaal 500 kilo ongeremd trekgewicht.

maar ja, zoals je zegt.....ik ben ook niet echt een held met achteruitrijden maar er gaat een hoop mis, kijk maar eens bij een gemiddelde manege.....met terugekeurde aanhangers zodat op papier die lui in hun dikke wagens er nog net mee wegkomen |:(

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:47
Ik wilde reageren dat het niet mag. Maar toch nog even nagezocht en het mag blijkbaar wél. Als de Maximale toegestane massa van de auto + Maximale toegestane massa van aanhanger < 3500kg mag het gewoon.

[ Voor 14% gewijzigd door jaspersvensk op 23-04-2026 11:53 ]

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Top, die neem ik alvast mee naar de theorievragen in het praktijkexamen van het BE examen :)
Maar het is natuurlijk ook wel zo dat een combinatie van 3500+ ietsjes anders reageert dan een lichtere combinatie los van het feit dat de swift een stuk kleiner is dan een cx-5 wat het aansnijden van bochten ook lichtelijk wijzigt.
Ja, fair point, maar mijn tractorrijbewijs heb ik gratis gekregen en daarbij maakt het opeens niet meer uit hoe zwaar het weegt, je kan 3 schamel aanhangers acherelkaar hangen en volladen met bieten; is het nog steeds legaal? (naast dat dit met achteruitrijden praktisch onbestuurbaar wordt).
Ja, sterk punt, puur op kentekens is eenvoudig, wellicht daarom ook de klasse tot 750kg (die ook geen eigen kenteken nodig heeft).
Ps. Ik ben sowieso van mening dat een BE verplicht moet zijn bij elke aanhanger. Hoe vaak je mensen bij de stort wel niet ziet klooien met een klein aanhangertje. "ja maar hij gaat zo lastig achteruit"
Haha, herkenbaar inderdaad.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

chrisborst schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:48:
@Accretion

Met een TTM van 2000 KG kan je met beide auto's met enkel een B-rijbewijs niet rijden. Enkel als je hem laat terug keuren kan het.
Dus zelfs als hij leeg is, mag het simpelweg niet. Agenten gaan niet standaard naar een weegbrug rijden.
Oefenen kan je dus alleen doen op privé terrein. Iemand met BE erheen laten rijden en daarna jij achter het stuur.
Kun je ook aangeven waarom dan niet, want zoals je bovenstaand kunt lezen kom ik tot een andere conclusie incl motivatie en links.

oprecht goedbedoelde vraag overigens, absoluut niet naar bedoeld :)

ik zou het vervelend vinden als ik de verkeerde info geef aan @Accretion

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:58
chrisborst schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:48:
@Accretion

Als de auto een TTM van 1499kg heeft mag dat prima hoor :)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:50:
[...]

Top, die neem ik alvast mee naar de theorievragen in het praktijkexamen van het BE examen :)

[...]

Ja, fair point, maar mijn tractorrijbewijs heb ik gratis gekregen en daarbij maakt het opeens niet meer uit hoe zwaar het weegt, je kan 3 schamel aanhangers acherelkaar hangen en volladen met bieten; is het nog steeds legaal? (naast dat dit met achteruitrijden praktisch onbestuurbaar wordt).

[...]

Ja, sterk punt, puur op kentekens is eenvoudig, wellicht daarom ook de klasse tot 750kg (die ook geen eigen kenteken nodig heeft).

[...]

Haha, herkenbaar inderdaad.
Dan moet je er met die tractor en drie aanhangers wel om denken dat het spul totaal niet langer dan 18,75 meter is en niet boven de 50 ton.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ronald.42 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:54:
[...]
Dan moet je er met die tractor en drie aanhangers wel om denken dat het spul totaal niet langer dan 18,75 meter is en niet boven de 50 ton.
Was ik mij nog niet van bewust, maar ik heb dan ook mijn tractorrijbewijs bij een pakje boter gekregen.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
jaspersvensk schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:50:
Ik wilde reageren dat het niet mag. Maar toch nog even nagezocht en het mag blijkbaar wél. Als de Maximale toegestane massa van de auto + Maximale toegestane massa van aanhanger < 3500kg mag het gewoon.
Ja, dat was initieel ook mijn gedachte, maar nu ik mij wat ging verdiepen (ook vanwege het rijbewijs, je hebt geen theorie-examen, maar tijdens het praktijkexamen wordt wel een rijtje theorievragen gesteld m.b.t maximum gewicht/lengte/lading etc).

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik heb even een random swift uit 2007 opgezocht op ovi.rdw.nl: 84-xt-dp. Maar die mag maximaal 1000kg geremd trekken, dus met die mag je uberhaupt geen aanhangwagen van 2000kg achter hangen. Ook niet leeg.

Dus wat geeft de RDW aan bij aanhangwagen geremd?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:59:
[...]

Ja, dat was initieel ook mijn gedachte, maar nu ik mij wat ging verdiepen (ook vanwege het rijbewijs, je hebt geen theorie-examen, maar tijdens het praktijkexamen wordt wel een rijtje theorievragen gesteld m.b.t maximum gewicht/lengte/lading etc).
Die dingen staan op een sticker op je dashboard - dat is toegestaan. Die zijn voor BE echt een eitje.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Logic Lion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:00:
Ik heb even een random swift uit 2007 opgezocht op ovi.rdw.nl: 84-xt-dp. Maar die mag maximaal 1000kg geremd trekken, dus met die mag je uberhaupt geen aanhangwagen van 2000kg achter hangen. Ook niet leeg.

Die aanhangwagen is ook geen 2000kg die is minder, maar zolang je die in z'n geheel minder laat wegen (massa + last) dan die 1000kg mag die de aanhanger trekken.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Logic Lion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:00:

Ja, maximaal 1000kg geremd trekken.
De aanhanger heeft een leeggewicht van 500kg en laadvermogen van 1500kg.

Voor het rijbewijs gaat het alleen om de maximum theoretische gewichten.

Voor het daadwerkelijk rijden, gaat het om de daadwerkelijke lading (dus achter de swift, 500kg aanhangwagen en 500kg lading).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43
Dat heeft veel minder met het rijbewijs te maken en veel meer met de afstand tussen je trekhaak en de as van de aanhanger. Rijles gaat daar een beetje bij helpen omdat ze je wat trucjes leren, maar die lessen zijn over het algemeen met joekels van aanhangers, wat veel makkelijker achteruit sturen is dan kleine aanhangers.

Belangrijkste is ervaring opdoen met kleine je aanhanger. Ik heb geen BE, maar kon fluitend 100 meter achteruit rijden met onze kleine aanhanger en onze vorige auto. Onze huidige auto (rolstoelbus) is te groot, dus ik kan onze aanhanger pas zien als deze al redelijk scheef staat :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
True schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:02:
[...]
Die dingen staan op een sticker op je dashboard - dat is toegestaan. Die zijn voor BE echt een eitje.
Worden die vragen niet vooraf aan een bureautje besproken; met daarbij de lesmap / weegbrief?
(Heb ik gehoord op YouTube), dan heb je ook niet alles aan de sticker op het dashboard?

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13:26
Nog even een citaatje van de site van onze rijksoverheid, met uitleg over wat het gewicht is van een aanhanger:
Dit heet ook wel de toegestane maximale massa van de aanhanger. Dit is het gewicht van de lege aanhanger plus het gewicht dat u volgens het kentekenbewijs in de aanhanger mag meenemen.

Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilogram hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilogram weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilogram aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Of de aanhanger leeg of vol is maakt bij rijbewijs B niets uit. Het gaat erom wat erin zou mogen, dat bepaalt het gewicht.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:05:
[...]

Worden die vragen niet vooraf aan een bureautje besproken; met daarbij de lesmap / weegbrief?
(Heb ik gehoord op YouTube), dan heb je ook niet alles aan de sticker op het dashboard?
Oh ja pardon, dat klopt, en dan neem je de map mee uit de auto waar alles op staat.
Dan stelt de examinator een vraag. Kijk jij naar de tabel en leest het juiste getal op uit de juiste cel.
In de auto zelf kun je heel toevallig bij een tunneltje komen waar je te breed of te hoog bent of een brug waar je te zwaar of te lang voor bent. Dit heeft je rijinstructeur die dag ook al gezegd en ben je al eens langs gereden (mits je een instructeur hebt die bekend is in de regio/afrij-locatie van het CBR). Dan weiger je daar langs te rijden en geef je aan waarom.
Theorie ✅

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:04:
[...]

Voor het daadwerkelijk rijden, gaat het om de daadwerkelijke lading (dus achter de swift, 500kg aanhangwagen en 500kg lading).
Rijbewijs bepaalt gewicht van aanhanger, caravan of oplegger
Uw rijbewijs bepaalt hoeveel de aanhanger, oplegger of caravan met lading maximaal mag wegen. Dit heet ook wel de toegestane maximale massa van de aanhanger. Dit is het gewicht van de lege aanhanger plus het gewicht dat u volgens het kentekenbewijs in de aanhanger mag meenemen.

Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilogram hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilogram weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilogram aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
Dat is incorrect. Ze kijken naar wat de aanhanger maximaal mag zijn. Dus als de aanhanger 2000 kg mag zijn in totaal moet de auto volgens de papieren ook mogen en ook je rijbewijs.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Paul schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:05:
[...]
Dat heeft veel minder met het rijbewijs te maken en veel meer met de afstand tussen je trekhaak en de as van de aanhanger. Rijles gaat daar een beetje bij helpen omdat ze je wat trucjes leren, maar die lessen zijn over het algemeen met joekels van aanhangers, wat veel makkelijker achteruit sturen is dan kleine aanhangers.

Belangrijkste is ervaring opdoen met kleine je aanhanger. Ik heb geen BE, maar kon fluitend 100 meter achteruit rijden met onze kleine aanhanger en onze vorige auto. Onze huidige auto (rolstoelbus) is te groot, dus ik kan onze aanhanger pas zien als deze al redelijk scheef staat :P
Ik ben echt heeeeeeeeeel slecht om te de aanhanger (achteruit) te sturen op de spiegels omdat ik dan omgekeerd moet sturen en zwaar kortsluiting krijg (wat inderdaad met een kleinere aanhanger lastig is omdat die veel sneller uitbreekt). Wat voor mij de oplossing is, is uit het raam hangen en daarop gebaseerd sturen dan stuur ik wél goed - natuurlijk wel regelmatig terug je kop in de auto om de spiegel rechts en omgeving te controleren voor een 'veilig rijden' vinkje van de examinator.
En natuurlijk alle bochten achteruit pakken met de binnenbocht aan de linkerkant v.d. auto, anders zie je geen ene drol.

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:03

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

[quote]Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:04:
[...]

geforce5_guy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:15:
[...]

[...]

Dat is incorrect. Ze kijken naar wat de aanhanger maximaal mag zijn. Dus als de aanhanger 2000 kg mag zijn in totaal moet de auto volgens de papieren ook mogen en ook je rijbewijs.
Dat is toch wat er wordt gezegd?

Toegestane maximum massa aanhanger (TMM) + TMM voertuig mag max 3500 kg = B
Trekkend voertuig max trekgewicht geremd (in dit geval 1000 kg) mag je dus geen geremde aanhanger met TMM van 1500 kg trekken. omdat de aanhanger een max TMM van 1000 mag hebben.

Voorbeeld van mezelf. Mazda CX5 met gewicht van 2150 kg en caravan TMM 1350 kg is precies 3500 kg en dus op B mogelijk

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13:26
geforce5_guy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:15:
[...]

[...]

Je schrijft incorrect, en vervolgens bevestig je dat het gaat om "wat het maximaal mag zijn". Het gaat om gewicht + laadvermogen. Hierbij de link:

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mjier schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:24:
[...]

Je schrijft incorrect, en vervolgens bevestig je dat het gaat om "wat het maximaal mag zijn". Het gaat om gewicht + laadvermogen. Hierbij de link:

Ik reageerde op de het punt van de ts waarvan ik aan wou geven dat dat incorrect is.

• Gri77ie

Gri77ie

Het gaat om 2 zaken:

TMM trekkend voertuig + TMM aanhanger = niet meer dan 3500 kg.
Gewicht dat het trekkend voertuig mag trekken. (op kenteken) Dus niet of het voertuig het kan trekken maar het vermelde gewicht op kenteken.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Gri77ie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:31:
Het gaat om 2 zaken:

TMM trekkend voertuig + TMM aanhanger = niet meer dan 3500 kg.
Gewicht dat het trekkend voertuig mag trekken. (op kenteken) Dus niet of het voertuig het kan trekken maar het vermelde gewicht op kenteken.
De eerste zaak is relevant voor het rijbewijs, waar uitgegaan wordt van TMM, correct voor B niet meer dan 3500kg.

Maar de tweede zaak, bepalend over hoeveel je mag laden, mag je wel kijken naar de daadwerkelijk lading en moet je uit gaan van het laagste getal.
Dus de lading + leeggewicht van aanhanger mag niet hoger zijn dan het trekgewicht van de auto.
En lading + leeggewicht mag ook niet hoger zijn dan de toegestane maximum massa van de aanhanger.
En ik geloof ook lading (van auto en aanhangwagen) en leeggewicht (van auto en aanhangwagen) mogen niet hoger zijn dan de 'F.3 Maximum massa samenstelsel'.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
geforce5_guy schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:28:
Ik reageerde op de het punt van de ts waarvan ik aan wou geven dat dat incorrect is.
[...]
Ik geloof niet dat het incorrect is.

De toegestane maximum massa zijn relevant voor het rijbewijs.
Als dit < 3500KG uit komt is het rijbewijs B.

Daarnaast, mag je met een auto die 1.000KG (geremd) kan trekken, niet meer dan 1.000KG (geremd) trekken.
Hoeveel daarvan de aanhangwagen is en hoeveel daarvan de lading, maakt niet uit.
Hoeveel het toegestaan maximum van de aanhangwagen is, is ook niet relevant.

• Gri77ie

Gri77ie

Accretion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:45:
[...]

De eerste zaak is relevant voor het rijbewijs, waar uitgegaan wordt van TMM, correct voor B niet meer dan 3500kg.

Maar de tweede zaak, bepalend over hoeveel je mag laden, mag je wel kijken naar de daadwerkelijk lading en moet je uit gaan van het laagste getal.
Dus de lading + leeggewicht van aanhanger mag niet hoger zijn dan het trekgewicht van de auto.
En lading + leeggewicht mag ook niet hoger zijn dan de toegestane maximum massa van de aanhanger.
En ik geloof ook lading (van auto en aanhangwagen) en leeggewicht (van auto en aanhangwagen) mogen niet hoger zijn dan de 'F.3 Maximum massa samenstelsel'.
Nee... de tweede zaak is wel degelijk bepalend.
Als je max 1000 kg mag trekken mag je per definitie niet met een aanhangwagen rijden met een tmm hoger dan 1000 kg. Ongeacht je lading. Wordt je gecontroleerd, dan kan dat resulteren in een pittige boete. Maar bij ongeval ben je niet verzekerd en de eventuele vervolgschade.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gri77ie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:03:
[...]

Als je max 1000 kg mag trekken mag je per definitie niet met een aanhangwagen rijden met een tmm hoger dan 1000 kg. Ongeacht je lading. Wordt je gecontroleerd, dan kan dat resulteren in een pittige boete. Maar bij ongeval ben je niet verzekerd en de eventuele vervolgschade.
sidenote...je bent wel verzekerd.....maar uiteindelijk zal de verzekering d schade op jouw verhalen omdat je buiten je polisvoorwaarden geacteerd hebt.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Gri77ie schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:03:
[...]
Als je auto 1000kg mag trekken, mag je 1000kg trekken.
Het toegestane maximum massa (van de combinatie) is alleen relevant voor de vraag of je B of BE nodig hebt.
Toelichting
Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1000 kg mag trekken gerust een zwaardere lege dubbelassige 'boedelbak' mag trekken als er maar geen of weinig lading in zit.
Volgens: https://caravantrekker.nl/info/maximaal-trekgewicht

Op de website van BOVAG staat dit overigens heel ongemakkelijk:
Hoe weet je wat je auto mag trekken?
... Het kan zijn dat de maximaal toelaatbare massa van de aanhanger hoger is. In dat geval is het maximale trekgewicht van de auto bepalend.
https://www.viabovag.nl/b...cht-mag-mijn-auto-trekken

En ook volgens het politie-forum:
Voor het maximale trekgewicht van het trekkende voertuig gaat het om het daadwerkelijke gewicht.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=38743

[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 23-04-2026 13:28 ]

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Oeps, ik zie nu ook dat een vergelijkbare vraag eerder gesteld is, het aangenomen antwoord daar klinkt ook erg aannemelijk.

Blijkbaar zijn de regels in 2013 veranderd, wellicht dat daar de verwarring uit ontstaan is.

RvL in "Rijbewijs B, trekgewicht auto en aanhanger"
Pagina: 1