Mijn vraag
Momenteel ben ik mij aan het orienteren op een Rijbewijs BE.De enige aanhangwagen in onze familie is namelijk een dubbelasser met een toegestaan maximum massa van 2.000KG.
Ik vroeg mij af of ik met een van onze auto's kan oefenen met de (lege) dubbelasser.
Klopt het dat ik met de Swift wel met een (lege) dubbelasser mag rijden maar niet met de CX-5?
Is dit niet compleet krom gezien een CX-5 een stuk stabieler gaat rijden dan een Swift?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wij hebben twee auto's, de gezinsauto Mazda CX-5 2.0 (2016) en de woon-werk auto Suzuki Swift 1.5 (2007)En dus een aanhangwagen/dubbelasser met een TMM van 2.000KG
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voor het rijbewijs is de 'toegestane maximum massa' belangrijk.Bij de Swift is dit 1485kg en bij de aanhangwagen dus 2000kg, dit komt uit op 3485kg totaal en mag dus met rijbewijs B.
Voor het daadwerkelijk rijden/laden, is het belangrijk dat de aanhangwagen + lading in totaal niet boven het trekgewicht van de Swift komt (1000kg), met een leeggewicht van 500kg mag ik dus 500kg aan lading vervoeren op de aanhangwagen?
Met de CX-5, toegestane maximum massa van 1930kg, kom ik met aanhangwagen boven de 3500kg uit en mag dit dus niet met het B rijbewijs. Zelfs niet als ik een lege aanhangwagen zou rijden of dezelfde 500kg zou laden als bij de Swift (terwijl de CX-5 een stuk geschikter is als trekvoertuig)?