Luxurydiver schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:54:
[...]
Thanks voor de tips. Ja het is en blijft early access, dus er moet nog flink gesleuteld gaan worden aan de game.
Persoonlijk vind ik de graphics & setting niet echt passen voor een Souls / Eldenring feeling & game. Ze mogen van mij wel het hele one shot gebeuren en weer 15min tijd kwijt zijn eruit slopen. De game ziet er casual uit en speelt in de meeste aspecten ook zo.
Survival elements met eten en drinken, vind ik momenteel ook vreemd uitgewerkt. Je moet twee maaltijden eten, plus elixer om een super boost te krijgen. Wie wil nou twee mains eten? vreemd. Of je moet een soort 4 gangen diner voorstellen met een salade, soep. main, toetje en drankje....
Heb liever een soort "vol / zat zijn" meter die leeg raakt en daar kan je van alles in stoppen met een calorie meter ofzo.
Ook wat ik jammer vind is dat je nog geen aanmeer pier kan maken waar je boot mooi direct geparkeerd kan worden (automatisch met een mooie cut scene ofzo). Nu kan je een pier wel maken, maar moet je handmatig de hele operatie gaan uitvoeren. De game is geen vaar sim, want als ik keihard kom aanvaren en ik schuif het hele schip zo een strand of pier op, doet dat 0 damage... kortom ik kom altijd als een malloot aan (scheelt tijd).
Vind sommige wapens en bijbehorende skill aspects maar zwak uitgewerkt. Two handers & Halberds slaan even hard als een one hander kwa base damage? Sorry daar klopt niets van. Geen onthoofdingen, of ledematen sla je eraf. Jammer. Zeker als ze een soort hardcore experience willen aanbieden.
De eerste boss fight is een draak van een gevecht. Ook als je je groene wapena dik geupgrade hebt tot voor jouw max lvl (area materials cap). Je slaat nog geen deuk in een pakje boter en ik ben door mijn hele arsenaal wapens inclusief aspects gegaan.
Ze moeten dit echt veel meer balanceren. want ik heb persoonlijk geen zin in een 5-10min boss fight.
Ook wat me tegen valt is iedere keer opnieuw na het doodgaan moet je weer eten... tja dan met een draak van een boss fight of een legioen undeads die je bijten, brand je zo door al je voedsel heen en moet je dat weer gaan grinden.
Genoeg werk te doen voor een balance patch. ben benieuwd.
In ieder geval kijk ik meer uit om dit spel te spelen dan Crimson Desert, want daar was ik na 40 uur helemaal klaar mee (Tot Chapter 5 main quest).
Voor een survival game ziet het er goed uit en zeker in deze pirate setting ziet het er prima uit.
Natuurlijk op het water is het blijkbaar altijd mistig en dat is jammer, maar volgens mij een truckje om landen te verbergen op zee.
Als je verder bent in het spel, dan zal je niet meer one-shot worden.
Alleen de eerste paar uur kan je net aan dodo's verslaan en inderdaad een boar van lvl 3 maait je in 1x neer.
Dit geeft de game een deeplearning, maar gaat ook zeker mensen kunnen afschrikken.
15 minuten lopen kan je oplossen door een bed of tent te plaatsen (zoals je dat ook doet in Minecraft)
Het eten werkt hetzelfde als in Valheim, je eet voor buffs en gaat gelukkig niet dood als je niet gegeten hebt.
Prima concept en je moet ook keuzes maken welk voedsel je gaat meenemen of wilt maken.
Ging in de eerste paar dagen nog wel eens mis dat Buffs elkaar overschreven, maar dat is nu opgelost.
Dat je niet kan aanmeren met een cutscene is helemaal prima voor mij, dit had je in de survival pirate game Atlas ook niet, wel kon je daar je voertuig ankeren en kan je boot geen schade meer krijgen.
Hier in Windrose kan je helaas nog wel schade krijgen terwijl je zelf van de boot bent.
Voor mij was de eerste boss fight ook pittig, omdat ik niet gewend ben aan dit soort games.
Het is geen hack/slash game of een AC Blackflag (daar vergelijken mensen het mee en dat is totaal anders)
Je moet patroon leren kennen en rustig aan doen. De voldoening dat mensen hieruit halen is dat ze een moeilijke boss met moeite verslaan. Persoonlijk ben ik ook helemaal geen fan hiervan en speel daarom zelf ook geen Elden Ring of andere souls games, want ik ga ragen en wordt aggresief hiervan.
Bloedhekel aan random of niet te counteren attacks. Gelukkig was ik na de update pas bij de boss fight.
Want heb begrepen dat je zijn grijpaanval vrijwel nooit kon tegen gaan.
Ik snap je opmerkingen en ook ben ik het eens met veel van je punten.
Als ik opeens aangevallen wordt door een Alpha Wolf of zonder enige waarschuwing in een trap kom met undeads waar je geen uitgang hebt en dorns die ook nog eens schade doen.
Tja dit maakte ik gisteren beide mee en toen heb ik de game afgesloten en laat ik het even een tijdje liggen.
Zo "hardcore" hoeft het voor mij niet.
Ik zet de enemies ook nu nog maar wat lager, damage enemies staat op 80% en de rest alles op standaard 100%. maar twijfel voor mijn eigen plezier om sommige settings toch maar lager te zetten om dat "Hardcore" uit een survival game te halen.
Ik hou van creatief proberen te zijn, grinden en ontdekken.
Maar ik hou niet van suprise attacks, souls-like boss fights of je loot verliezen na een death.
Heel veel games hebben gelukkg deze opties om het voor mij leuker te maken als je solo speelt.
Speel ik met meerdere mensen, dan is het verliezen van spullen wat minder erg. heb je toch met meerder mensen gegrind en resources verzameld om het weer terug te maken.