• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4XEOjSQ3Pqi0K4XhxM6nYVreaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ooggMYb9o546XbIoWCRpxZtM.png?f=fotoalbum_large

PvE survival-adventure in de Age of Piracy — solo of co-op, op land en op zee.

14 april 2026, is Windrose officieel in Early Access gegaan op Steam en de Epic Games Store. De game is ontwikkeld door het Oezbeekse indie-studio Kraken Express (voorheen bekend als Windrose Crew) en wordt in Japan uitgegeven door Pocketpair Publishing

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Intro_2.webp

─────────────────────────────────────────
Setting & Verhaal

Windrose speelt zich af in een alternatieve versie van het Gouden Tijdperk van de Piraterij. Het verhaal begint wanneer jouw personage een confrontatie met Blackbeard overleeft maar schipbreuk lijdt en zonder schip en bemanning achterblijft op een eiland. Wat begint als een grounded avontuur mondt langzaam uit in een conflict dat reikt tot keizerijken, piratenfamilies en mysterieuze duistere krachten. De wereld mengt historische piratensfeer met supernatural elementen.

Gameplay — De Kernpijlers

▸ Survival, crafting & base building

De klassieke survive-build-craft loop vormt het fundament van Windrose. Spelers verzamelen grondstoffen, bouwen uitvalsbases op in diverse biomes en upgraden geleidelijk hun uitrusting, wapens en faciliteiten. Het bouwsysteem bevat meerdere onderscheidende bouwstijlen. Bases kunnen worden uitgebreid met NPC-arbeiders die resources beheren terwijl jij op avontuur gaat. Een bijzonder kenmerk is Tortuga. Dit is een centrale piratenhaven met eigen NPC's, handelaren en faction-related content.

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Base_1.webp

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Building_3-1.webp

▸ Land combat - Soulslite

Het gevechtsysteem op het land is geïnspireerd op het souls-genre. De nadruk ligt op parry'en, ontwijken, met zowel menselijke vijanden als bovennatuurlijke wezens. Wapens, wapenuitrusting en armor zijn onderling combineerbaar voor een eigen build. Dungeons, tempels en scheepswrakken bevatten zwaardere vijanden en boss encounters. Het spel maakt een duidelijk onderscheid in moeilijkheidsgraad: overdag is de wereld beheersbaar, maar 's nachts en in grotten neemt het gevaar flink toe.

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Boss_1.webp

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Boss_3.webp

▸ Zeecombat & schepen

Naval combat is een van de andere centrale systemen van de game. Spelers besturen hun schip, vuren kanonnen af en kunnen aanvallen op vijandelijke schepen inzetten die naadloos eindigen in boarding actions, waarbij je direct van het dek van het eigen schip op dat van de vijand springt.

Er zijn [3 speelbare schepen aanwezig in de Early Access-versie, variërend van snelle cutters tot zwaardere brigantines en frigates. Schepen zijn upgradeable en hebben elk hun eigen stats voor snelheid, vuurkracht en capaciteit. Schepen van factions volgen vergelijkbare klassen maar hebben faction gerelateerd gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Naval_1.webp

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Naval_3.webp

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Naval_7.webp

▸ Karakterprogressie

Progressie verloopt via stats en een talent system. Uitrusting bestaat uit combinaties van wapenklassen, pantser en accessoires, elk met eigen eigenschappen. Karaktervoortgang is gekoppeld aan het personage, niet aan de worldseed. Dit betekent dat je met een bestaand karakter een nieuwe procedureel gegenereerde wereld kunt betreden terwijl je al je talents en gear behoudt.

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Character_editor_1-1.webp

▸ Facties & reputatie

Windrose bevat een factionssystem met eigen quests en een basis reputatiesysteem. Verschillende piratefactions, keizerrijken en neutrale groepen hebben elk hun eigen houding tegenover de speler, afhankelijk van acties en keuzes.

Open Wereld & Content (Early Access)

De Early Access-versie bevat de volgende hoeveelheid content:
  • 3 biomen — elk met eigen quests, crafting-recipes, vijanden en bazen
  • ~30 procedureel gegenereerde eilanden
  • Meer dan 90 handgemaakte points of interest (dungeons, tempels, scheepswrakken)
  • 3 speelbare schepen met naval combat inclusief enteropdrachten
  • Volledig bouwsysteem met meerdere bouwstijlen
  • Crafting- en upgradesysteem
  • Karakterprogressie via stats en talenten
  • Tortuga-stad met NPC's, handelaren en factionquests
  • Reputatiesysteem en NPC-arbeiders
  • [b]Hoofdverhaal</b> met een geschatte speeltijd van 50 tot 70 uur
De ontwikkelaars schatten dat de volledige 1.0-versie ~50% meer content zal bevatten dan de huidige Early Access-build: meer biomen, bazen, vijanden, schepen en loot, plus een uitgebreide verhaalafsluiting.

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Jungle_2.webp

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Highlands_2.webp

Afbeeldingslocatie: https://playwindrose.com/wp-content/uploads/2026/02/Cave_1-1.webp

Multiplayer & Servers

Windrose is volledig speelbaar solo of in co-op met maximaal 8 spelers, waarbij de ontwikkelaars aanbevelen om voor optimale prestaties een groep van maximaal 4 te hanteren. Zowel self-hosted servers als dedicated servers worden ondersteund. PvP is in de huidige Early Access-versie niet aanwezig; de game is puur PvE.

Technisch — Engine & Prestaties

Windrose draait op Unreal Engine 5 en maakt gebruik van DirectX 12. Gezien het gebruik van UE5 zijn de prestatievereisten relatief hoog. De ontwikkelaars erkennen dat optimalisatie een lopend proces is gedurende de Early Access-periode. Een SSD wordt sterk aanbevolen.

Minimale systeemvereisten:
  • CPU: Intel Core i7-8700K / AMD Ryzen 7 2700X
  • RAM: 16 GB
  • GPU: NVIDIA GTX 1080 Ti / AMD Radeon RX 6800
  • DirectX: Versie 12
  • Opslag: 30 GB (SSD aanbevolen)
Aanbevolen systeemvereisten:
  • CPU: Intel Core i7-10700 / AMD Ryzen 7 5800X
  • RAM: 32 GB
  • GPU: NVIDIA RTX 3080 / AMD Radeon RX 6800 XT
  • DirectX: Versie 12
  • Opslag: 30 GB (SSD vereist)
Early Access Roadmap

Kraken Express schat dat de game 1,5 tot 2,5 jaar in Early Access zal blijven vóór de volledige 1.0-release. Tijdens die periode staan gepland:
  • Nieuwe biomen, eilanden en dungeons
  • Nieuwe schepen, bazen en vijanden
  • Uitbreiding van het verhaal naar een volledige narratieve afronding
  • Additionele gameplay-systemen naast bestaande content
  • Verdere optimalisatie over een breed scala aan hardware
Feedback wordt verzameld via Discord, Steam-discussies, een in-game rapportagetool en enquêtes.

Prijs & Beschikbaarheid
  • Basisgame: €29,99 (met 10% launchkorting t/m 21 april 2026)
  • Supporter Bundle: €39,99 — bevat de basisgame, officiële soundtrack (inclusief sea shanties ingezongen door Seán Dagher) en exclusieve wallpapers
  • Platforms: Steam, Epic Games Store

De game is ook beschikbaar voor SteamDeck
Links

[ Voor 8% gewijzigd door Ricmaniac op 16-04-2026 13:58 ]

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:50
Ziet er leuk uit, op Steam staat ook een demo zag ik van de week.

• Ricmaniac
So_Surreal schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:04:
Ziet er leuk uit, op Steam staat ook een demo zag ik van de week.
Klopt die stond er idd maar met de Early access release is de demo offline gehaald :P dus je kan hem alleen proberen als je hem koopt en dan zou refunden binnen die 2 uur playtime window van Steam.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:53

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Dit spel volg ik al een lange tijd via de Youtuber TmarTn2 en ziet er zeer intressant uit, hopelijk krijgt het ooit een console release!

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:24
Ik heb de demo gespeeld en het speelde heerlijk weg. Alleen de combat mocht wat verbetering, maar dat zal uiteindelijk wel gefine-tuned worden.

Misschien dat ik het deze week zal kopen. Reviews staat op 84% positief en spelers aantallen op Steam zijn niet verkeerd.

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:11
Direct ook Steamdeck Verified, dus zal goed lopen op mn Legion Go S. Toch maar proberen, piraten zijn altijd tof en voor 25 euro is t een koopje.

• Ricmaniac
Daan0s schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:54:
Direct ook Steamdeck Verified, dus zal goed lopen op mn Legion Go S. Toch maar proberen, piraten zijn altijd tof en voor 25 euro is t een koopje.
Oh thanks voor de update, zal dat in de TS aanpassen. Gisteren was dat nog niet het geval namelijk. Toen stond er nog onbekend.

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:58
Heb er nu een kleine 15 uur in zitten met 3 vrienden en ik vermaak mij best. Ook niet echt een verrassing na het spelen van de demo :)

Hier ga ik nog veel uurtjes aan kwijt raken. We hebben nu net een schip, maar verder laat ik mij vooral afleiden met bouwen dus pas 4 eilanden bezocht.

Edit : Ook wel top dat we dit gelijk op een thuis server konden hosten. Dat is zeker niet altijd het geval met EA games.

[ Voor 17% gewijzigd door Beakzz op 16-04-2026 14:10 ]

• Beakzz
G_Dragon schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:36:
Dit spel volg ik al een lange tijd via de Youtuber TmarTn2 en ziet er zeer intressant uit, hopelijk krijgt het ooit een console release!
Ja dat schijnt wel het plan te zijn na early access dus 1-2 jaar gok ik.

• Vortigen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:09
Thanks voor het maken van het topic, Ric (y)

Ik ben opzoek naar een leuke survival/build game en deze setting + wat ik gezien heb op streams spreekt mij aan.
Ben toevallig vandaag net begonnen met een andere survival/build game (Enshrouded) maar dat klikt nog niet echt.

Is Windrose te doen voor iemand die nagenoeg onbekend is met het genre denken jullie? Het ziet er in ieder geval prachtig uit en de mix van land en zee combat/exploren lijkt me tof :)

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

• Thrazorath
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 03-05 18:45
Vortigen schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:31:
Thanks voor het maken van het topic, Ric (y)

Ik ben opzoek naar een leuke survival/build game en deze setting + wat ik gezien heb op streams spreekt mij aan.
Ben toevallig vandaag net begonnen met een andere survival/build game (Enshrouded) maar dat klikt nog niet echt.

Is Windrose te doen voor iemand die nagenoeg onbekend is met het genre denken jullie? Het ziet er in ieder geval prachtig uit en de mix van land en zee combat/exploren lijkt me tof :)
Het vechten in Windrose is wel een stuk moeilijker als bijv in enshrouded. Het bouwen werkt goed. Het is alleen simpeler als in enshrouden. Je kan niet zo veel als daar. Maar het is zeker een goede game. Vooral omdat je ook je eigen schip kan krijgen.

• Vortigen
Heb het gekocht en een klein beginnetje gemaakt.
Het "klikt" al beter dan ik had met Enshrouded, maar vraag me niet waarom ;)

Gatheren voelt goed, bonfire, workbench, tentje etc bouwen was toegankelijk en niet te moeilijk.
Combat is nog even wennen maar het is me toch gelukt (op calm waters difficulty) om een paar mobs te verslaan.
Wel 1x doodgegaan want die lvl 2 undead in het donker slaat hard!

Fijn ook dat ik een corpse niet handmatig hoef te looten maar het "opzuig" ofzo :D

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games

• Ricmaniac
Nice, ik heb hem ook binnen gehaald. Wil eigenlijk nog focussen op Crimson desert maar soms moet je dat even afwisselen :P

Lekker rustig beetje bouwen enzo.

Ben benieuwd hoe goed een eigen dedicated server hosten werkt. Las op de discord wel dat ze wat mensen zochten met ervaring met EU ISPN's :P Denk dat ze wat connection issues hebben met EU ofzo als je dat zo leest.

• Thrazorath
Ik heb mijn schip nu. Ook wel leuk dat je de crew liedjes kan laten zingen tijdens het varen. Net als in skull and bones. Heb ook al een paar schepen laten zinken. Ga nu bijna richting Tortuga.

• Ricmaniac
Haha die vergelijking met Skull en Bones voelde ik zelf ook. Vond dat echt een tof concept maar helaas te slecht uitgewerkt (met launch) Ik was dit aan het spelen en had zoiets van: dit is wat S&B had kunnen en eigenlijk moeten zijn :P

• Thrazorath
Ricmaniac schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:09:
Haha die vergelijking met Skull en Bones voelde ik zelf ook. Vond dat echt een tof concept maar helaas te slecht uitgewerkt (met launch) Ik was dit aan het spelen en had zoiets van: dit is wat S&B had kunnen en eigenlijk moeten zijn :P
Ja skull and bones is op dit moment wel een goede game. Maar ze kunnen veel leren van crosswind. Die is echt vele malen beter.

• Vortigen
Aha, je kan dus niet de twee verschillende backpacks tegelijk equippen. Jammer jammer, want ik kom chronisch inventory space tekort ;)

En ik hoop dat ik binnenkort een plat dak kan maken ipv die schuine. Dat is denk ik veel makkelijker plaatsen :D

• G_Dragon

G_Dragon

Wat een gaaf spel lijkt me dit, tot de console release blijf ik de aankomende tijd de video's van TmarTn2 kijken. Want het lijkt me echt leuk om dit zelf te kunnen spelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door G_Dragon op 19-04-2026 10:28 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Vortigen
G_Dragon schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:21:
Wat een gaaf spel lijkt me dit, tot de console release blijf ik de aankomende tijd de video's van TmarTn2 kijken. Want het lijkt me echt leuk om dit zelf te kunnen spelen :)
De devs hebben gezegd dat ze open staan voor een console release maar pas nadat de game op PC 1.0 is gegaan.
En de planning is om 1.5 a 2 jaar in Early Access te blijven, dus dat wordt even wachten G_Dragon ;)

• Thrazorath
Vortigen schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:02:
[...]

De devs hebben gezegd dat ze open staan voor een console release maar pas nadat de game op PC 1.0 is gegaan.
En de planning is om 1.5 a 2 jaar in Early Access te blijven, dus dat wordt even wachten G_Dragon ;)
1.0 versie komt in de herfst. Daarna zullen ze wel voor de console versie gaan kijken ja. En er komt nog een creative mode aan na 1.0

Sorry was een foutje. Dacht dat het ging over enshrouded

[ Voor 6% gewijzigd door Thrazorath op 19-04-2026 11:18 ]

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:35
Ik krijg dit ontzettend veel te zien op mijn feed van Insta en het lijkt mij ook wel heel gaaf. Zoals eerder genoemd dit had inderdaad de Skull and Bones moeten zijn. Gezien de steamcharts is het ook heel populair en hopelijk blijft dat ook zo. Ik ga hem denk ik ook maar halen en kijken wat ik ervan ga vinden. Een demo is er niet meer maar denk dat ik er geen spijt van ga krijgen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• G_Dragon

G_Dragon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu6tyxyRcfR9RjwkUFRvKgFQh2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xrsq34Hu0Il1n793MlSlz02p.jpg?f=fotoalbum_large

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als doorgewinterde Valheim speler (1650+ uur) ben ik echt super positief verrast. Veel stijl elementen komen terug en zijn echt verbluffend uitgevoerd, ik was ook snel gewend aan de besturing/logica van zowel bouwen als battle. In tegenstelling tot bijv. Enshrouded wat ik echt verschrikkelijk vond. (Ik weet niet of dat onderhand is verbeterd, heb het al lang niet meer gespeeld door de ergernis.)

Als negatief puntje, bij bouwen mis ik voornamelijk het wisselen in snappoints maar door de view te wijzigingen kan je daar redelijk omheen werken. Verder duurt het ook best lang voor dat je in de game zit, beetje GTA V flashbacks..

Buiten bovenstaand kan ik eigenlijk geen enkel negatief punt bedenken, voor een early access ook erg stabiel. Ik ben nog niet tegen een bug aangelopen op 2 kleine grafische glitches na.

• Marshalty
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 10:36
Heerlijk spel zover!

We spelen nu rond de 40 uur op dedicated server met 7 man, draait stabiel op i3 met 16gb ram.

Enkele positives/negatives van mijn kant.
+ Graphics, ziet er allemaal gelikt uit.
+ Heel veel bouwopties, wel zit het meeste vergrendeld achter reputaties of moet je ze vinden.
+ Bouwen werkt erg goed, geen snapping problemen zoals bij andere spellen wel eens het geval is.
+ Progressie is langzaam maar zit prima in elkaar.
+ Combat op zee is leuk.
+ Zowel Solo en Co-op werkt goed i.c.m. de quest share mogelijkheid, je kan samen of alleen bouwen/spelen en soms helpen we elkaar bij wat moeilijkere quests.
+ Reputatie bij facties is gedeeld met de andere spelers in de server. Zo kan je samen naar iets werken.

- Meerdere van ons hebben al een crash to desktop gehad zonder enige foutmelding.
- Niet veel variatie in vijanden/eilanden.
- Dingen die je weg beuken zoals bommen en zwijnen kunnen ervoor zorgen dat je compleet vast komt te zitten in andere objecten zoals een berg met als resultaat dat je al je lookt kwijt raakt.
- Melee combat. Voor mij is dit wel het grootste minpunt van de game. Leuk dat moeilijkheidsgraad hoger ligt en dat bosses een souls-like gevoel geven, maar dan had combat net wat vloeiender moeten zijn.

Al met al zeer vermakelijk voor zowel solo als co-op spelers.

• DukeBox
  • Niet online
Marshalty schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:07:
- Dingen die je weg beuken zoals bommen en zwijnen kunnen ervoor zorgen dat je compleet vast komt te zitten in andere objecten zoals een berg met als resultaat dat je al je loot kwijt raakt.
Ik denk dat ze daarom de 'unstuck' optie hebben gemaakt, dan 'behoud' je wel je loot.

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-05 15:13
DukeBox schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:12:
Als doorgewinterde Valheim speler (1650+ uur) ben ik echt super positief verrast. Veel stijl elementen komen terug en zijn echt verbluffend uitgevoerd, ik was ook snel gewend aan de besturing/logica van zowel bouwen als battle. In tegenstelling tot bijv. Enshrouded wat ik echt verschrikkelijk vond. (Ik weet niet of dat onderhand is verbeterd, heb het al lang niet meer gespeeld door de ergernis.)

Als negatief puntje, bij bouwen mis ik voornamelijk het wisselen in snappoints maar door de view te wijzigingen kan je daar redelijk omheen werken. Verder duurt het ook best lang voor dat je in de game zit, beetje GTA V flashbacks..

Buiten bovenstaand kan ik eigenlijk geen enkel negatief punt bedenken, voor een early access ook erg stabiel. Ik ben nog niet tegen een bug aangelopen op 2 kleine grafische glitches na.
Heel erg veel raakvlakken met Valheim inderdaad (alleen tot nu toe voelt het iets minder grindy).
Heb zelf net mn boot en vermaak me prima tot nu toe. Enige echte minpunt voor mij is tot nu toe de combat, dat voelt gewoon nog redelijk matig. Misschien ben ik gewoon ook nog wat underpowered, maar elke keer single enemies moeten kiten omdat je anders geslacht wordt vind ik meer een gameplay issue dan een skill/level issue.

• Marshalty
DukeBox schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:51:
[...]

Ik denk dat ze daarom de 'unstuck' optie hebben gemaakt, dan 'behoud' je wel je loot.
Nee, helaas verlies je hiermee ook je loot.

• DukeBox
  • Niet online
Marshalty schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:55:
Nee, helaas verlies je hiermee ook je loot.
Die zit dan toch in je gravepole ?

[ Voor 144% gewijzigd door DukeBox op 20-04-2026 10:07 ]

• Marshalty
DukeBox schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:56:
[...]

Die zit dan toch in je gravepole ?
Dat klopt, maar daar kan je dus niet bij als een bom of zwijn je in een ander object beukt :P

• Henkie_NtA
Ik heb sowieso regelmatig dat die gravepole onzichtbaar is.

• DukeBox
  • Niet online
Marshalty schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:57:
Dat klopt, maar daar kan je dus niet bij als een bom of zwijn je in een ander object beukt :P
Ah.. ok, daar ben ik nog niet tegenaan gelopen. Dat is inderdaad irritant als dat gebeurd.
Henkie_NtA schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:54:
Enige echte minpunt voor mij is tot nu toe de combat, dat voelt gewoon nog redelijk matig. Misschien ben ik gewoon ook nog wat underpowered, maar elke keer single enemies moeten kiten omdat je anders geslacht wordt vind ik meer een gameplay issue dan een skill/level issue.
Ik ging meerdere keren achterelkaar dood, vaak ook meerdere malen bij het halen van mijn loot.. maar opeens kreeg ik de timing e.d. door en weet ik er zonder al teveel damage door te komen. Nadeel is wel dat dat het wat repetitief begint te worden.

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 12:34
Wat een top game voor een early access. Het hele weekend me hiermee flink vermaakt en ik ben pas lvl 6 en slechts 20% van de wereld gezien
Wel moeten ze nog wat fine tuning doen op het gebied van fight mechanics (clunky nu), speed of lvling (te traag naar mijn mening), XP alleen van "grind quests" en helaas niet van het omleggen van tegenstanders en de upgrade mechanics van je tools zijn er niet zoals van je wapens, kleding.
De map van de wereld vind ik persoonlijk ook vreemd, want je kan soms 5 tot 10 min varen en ziet geen land. Ze zouden de spotter die klimt in het "kraaien nest" en niet naast de boot nu hangt een ability moeten geven dat hij kan aangeven of je de goede richting heen vaart om land te spotten binnen een normale tijd.
Probleem is ook als je dood gaat op zee of op een nieuwe locatie waar je nog geen bel hebt hangen, je weer helemaal terug spawned op je spawn plek en dit kost je gewoon heel veel onnodige tijd.
Dit spel kan echt een topper worden als ze alle feedback meenemen en goed implementeren.
Ga me de komende weekends hier lekker mee vermaken.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-05 15:40

Pykow

Angelo OTR

Henkie_NtA schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:54:
[...]

Heel erg veel raakvlakken met Valheim inderdaad (alleen tot nu toe voelt het iets minder grindy).
Heb zelf net mn boot en vermaak me prima tot nu toe. Enige echte minpunt voor mij is tot nu toe de combat, dat voelt gewoon nog redelijk matig. Misschien ben ik gewoon ook nog wat underpowered, maar elke keer single enemies moeten kiten omdat je anders geslacht wordt vind ik meer een gameplay issue dan een skill/level issue.
Wanneer je Hardwood en Bark Tree moet verzamelen wordt het wel grindy.
Want je moet tanned leather zien te maken en dat is soms wel even een uitdaging.

Combat systeem is zeer lastig en soms krijg ik het gevoel dat ik gewoon een Souls game aan het spelen ben. Je moet echt op je timing letten en je kan eigenlijk niet ronduit om je heen slaan.
Hoevaak ik dood ga door een Boar van Level 3 was niet leuk en toch maar doorgezet dat het aan mij zou liggen. Dat bleek dus ook het geval te zijn. De gouden tip: 2x slaan > Dashen > weglopen > weer 2x slaan.

Wanneer je naar de Foothils gaat, heb je nog 1 dier dat nog gebalanceerd moet worden en waar je zelfs met de hoogste gear op dat moment zelfs in 1 actie dood kan gaan. Je loopt hier vanzelf een keer tegenaan.

Ik speel vanaf de eerste dag met een eigen gehost co-op en paar vrienden spelen met mij mee.
Hoewel ik zelf 90% mijn progressie zelf heb gedaan, help ik hun ook zo nu en dan.

Dit huisje rechts koste mij 1,5k aan hout en ik kan je zeggen, dat is heel veel grinden en gewoon een eiland leeg maken.
Bomen groeien NIET terug en dus moet je wat eilanden opofferen waar verder niks op te vinden is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a70Gbia-Dq6sF9098lp5UD94kF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HbAQgHsCiFd7XGdfchCta1aX.png?f=fotoalbum_large
Luxurydiver schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:29:
Wat een top game voor een early access. Het hele weekend me hiermee flink vermaakt en ik ben pas lvl 6 en slechts 20% van de wereld gezien
Wel moeten ze nog wat fine tuning doen op het gebied van fight mechanics (clunky nu), speed of lvling (te traag naar mijn mening), XP alleen van "grind quests" en helaas niet van het omleggen van tegenstanders en de upgrade mechanics van je tools zijn er niet zoals van je wapens, kleding.
De map van de wereld vind ik persoonlijk ook vreemd, want je kan soms 5 tot 10 min varen en ziet geen land. Ze zouden de spotter die klimt in het "kraaien nest" en niet naast de boot nu hangt een ability moeten geven dat hij kan aangeven of je de goede richting heen vaart om land te spotten binnen een normale tijd.
Probleem is ook als je dood gaat op zee of op een nieuwe locatie waar je nog geen bel hebt hangen, je weer helemaal terug spawned op je spawn plek en dit kost je gewoon heel veel onnodige tijd.
Dit spel kan echt een topper worden als ze alle feedback meenemen en goed implementeren.
Ga me de komende weekends hier lekker mee vermaken.
Je gear level betekend meer dan je speler level.
Ik was Level 3 met gear op level 5 en dan heb je het toch al een stuk makkelijker.
ook tegen level 5 vijanden.
Je krijgt XP door quests of door Poi's te voltooien op de kaart.
Dit zorgt ervoor dat je niet gaat grinden met het killen van Dieren, vijanden of gaat farmen en resource verzamelen. Je moet eilanden ontdekken.

Neem altijd 1 bel mee met 20 hout in je boot.
Zodra je een eiland hebt ontdekt op een route of je nieuwe bestemming.
Plaats een fast travel.

Ja, meest frustrerende is het dood gaan tijdens Boarding (wanneer je een schip gaat overmeesteren)
zorg er voor dat je zoveel mogelijk spullen in je schip hebt zitten op dat moment.
Ga je dan dood, roep je schip terug met K en je kan alles uit je schip halen.
Gaat je schip helemaal neer, tja dat is een risico dat je neemt.

Nog een tip vanuit mij:
Probeer niet gelijk level5 schepen te verslaan als je nog niet de eerste baas hebt verslagen.
Je kan ze maar net aan en als je pech hebt ga je dood. je kan 2 dingen doen.
1. Vaar gewoon 1 richting en zet je repair kits aan het werk. Vijandige schepen willen schieten en maken soms een bocht om met hun side cannons te schieten. dit is het moment dat je een voorsprong hebt om een richting op te varen.
2. Je ziet de schepen gelukkigvan ver al aankomen.
Kom je hoge levels tegen. Klik op 'm' (map toets) Fast travel naar een punt om weg te komen.
Vaar lekker opnieuw en kijk of je nu meer geluk hebt ;)

Angelo NL / Global Cargo VTC

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 12:34
Pykow schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:40:
[...]

Nog een tip vanuit mij:
Thanks voor de tips. Ja het is en blijft early access, dus er moet nog flink gesleuteld gaan worden aan de game.
Persoonlijk vind ik de graphics & setting niet echt passen voor een Souls / Eldenring feeling & game. Ze mogen van mij wel het hele one shot gebeuren en weer 15min tijd kwijt zijn eruit slopen. De game ziet er casual uit en speelt in de meeste aspecten ook zo.
Survival elements met eten en drinken, vind ik momenteel ook vreemd uitgewerkt. Je moet twee maaltijden eten, plus elixer om een super boost te krijgen. Wie wil nou twee mains eten? vreemd. Of je moet een soort 4 gangen diner voorstellen met een salade, soep. main, toetje en drankje....
Heb liever een soort "vol / zat zijn" meter die leeg raakt en daar kan je van alles in stoppen met een calorie meter ofzo.
Ook wat ik jammer vind is dat je nog geen aanmeer pier kan maken waar je boot mooi direct geparkeerd kan worden (automatisch met een mooie cut scene ofzo). Nu kan je een pier wel maken, maar moet je handmatig de hele operatie gaan uitvoeren. De game is geen vaar sim, want als ik keihard kom aanvaren en ik schuif het hele schip zo een strand of pier op, doet dat 0 damage... kortom ik kom altijd als een malloot aan (scheelt tijd).
Vind sommige wapens en bijbehorende skill aspects maar zwak uitgewerkt. Two handers & Halberds slaan even hard als een one hander kwa base damage? Sorry daar klopt niets van. Geen onthoofdingen, of ledematen sla je eraf. Jammer. Zeker als ze een soort hardcore experience willen aanbieden.
De eerste boss fight is een draak van een gevecht. Ook als je je groene wapena dik geupgrade hebt tot voor jouw max lvl (area materials cap). Je slaat nog geen deuk in een pakje boter en ik ben door mijn hele arsenaal wapens inclusief aspects gegaan.
Ze moeten dit echt veel meer balanceren. want ik heb persoonlijk geen zin in een 5-10min boss fight.
Ook wat me tegen valt is iedere keer opnieuw na het doodgaan moet je weer eten... tja dan met een draak van een boss fight of een legioen undeads die je bijten, brand je zo door al je voedsel heen en moet je dat weer gaan grinden.
Genoeg werk te doen voor een balance patch. ben benieuwd.
In ieder geval kijk ik meer uit om dit spel te spelen dan Crimson Desert, want daar was ik na 40 uur helemaal klaar mee (Tot Chapter 5 main quest).

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

• Ricmaniac
Ik vind het wel jammer dat een early access vaak genoeg nog geen steam achievements heeft :P Hoop wel dat je dat later met terugwerkende kracht krijgt en niet geheel opnieuw moet beginnen.

Al denk ik dat ik dat toch wel een keer ga doen richting 1.0 release. Vooral nu het nog zo ver weg is haha

• Henkie_NtA
Luxurydiver schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:54:
[...]
Persoonlijk vind ik de graphics & setting niet echt passen voor een Souls / Eldenring feeling & game. Ze mogen van mij wel het hele one shot gebeuren en weer 15min tijd kwijt zijn eruit slopen. De game ziet er casual uit en speelt in de meeste aspecten ook zo.
Survival elements met eten en drinken, vind ik momenteel ook vreemd uitgewerkt. Je moet twee maaltijden eten, plus elixer om een super boost te krijgen. Wie wil nou twee mains eten? vreemd. Of je moet een soort 4 gangen diner voorstellen met een salade, soep. main, toetje en drankje....
Heb liever een soort "vol / zat zijn" meter die leeg raakt en daar kan je van alles in stoppen met een calorie meter ofzo.
Ze moeten dit echt veel meer balanceren. want ik heb persoonlijk geen zin in een 5-10min boss fight.
Ook wat me tegen valt is iedere keer opnieuw na het doodgaan moet je weer eten... tja dan met een draak van een boss fight of een legioen undeads die je bijten, brand je zo door al je voedsel heen en moet je dat weer gaan grinden.
Tja daar zie je echt de Valheim invloeden, daar is dat nog wel een tandje erger.

• Vortigen
@Ricmaniac ja, helaas nog geen achievements :-(
Maar zoals je al zegt, over 1.5 a 2 jaar bij de 1.0 release zal dat wel goed komen.

Ik neem aan dat je progressie in early access ook niet meegaat bij release dus dat wordt sowieso een nieuwe playthrough (niet erg ;) )

• Ricmaniac
Vortigen schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:29:
@Ricmaniac ja, helaas nog geen achievements :-(
Maar zoals je al zegt, over 1.5 a 2 jaar bij de 1.0 release zal dat wel goed komen.

Ik neem aan dat je progressie in early access ook niet meegaat bij release dus dat wordt sowieso een nieuwe playthrough (niet erg ;) )
Dat laatste denk ik wel though. Waarschijnlijk raden ze een nieuwe playtrough aan omdat er zo ontiechelijk veel kan veranderen en veel eilanden zijn somewhat randomly generated natuurlijk maar ik denk ook dat ze het juist zeker niet verplichten want als iemand er 200 uur in heb zitten met een zieke base build wilt diegene dat misschien echt niet overnieuw doen :P

• Daniel.
Vind het ook gaaf dat je een eigen server kan hosten waar je met elkaar de wereld kan ontdekken. Is hetzelfde als dat je gewoon iemand joined maar dat het dedicated op een andere machine kan draaien is wel zo prettig.

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-05 15:40

Pykow

Angelo OTR

Luxurydiver schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:54:
[...]

Thanks voor de tips. Ja het is en blijft early access, dus er moet nog flink gesleuteld gaan worden aan de game.
Ook wat ik jammer vind is dat je nog geen aanmeer pier kan maken waar je boot mooi direct geparkeerd kan worden (automatisch met een mooie cut scene ofzo). Nu kan je een pier wel maken, maar moet je handmatig de hele operatie gaan uitvoeren. De game is geen vaar sim, want als ik keihard kom aanvaren en ik schuif het hele schip zo een strand of pier op, doet dat 0 damage... kortom ik kom altijd als een malloot aan (scheelt tijd).
Vind sommige wapens en bijbehorende skill aspects maar zwak uitgewerkt. Two handers & Halberds slaan even hard als een one hander kwa base damage? Sorry daar klopt niets van. Geen onthoofdingen, of ledematen sla je eraf. Jammer. Zeker als ze een soort hardcore experience willen aanbieden.
De eerste boss fight is een draak van een gevecht. Ook als je je groene wapena dik geupgrade hebt tot voor jouw max lvl (area materials cap). Je slaat nog geen deuk in een pakje boter en ik ben door mijn hele arsenaal wapens inclusief aspects gegaan.
Genoeg werk te doen voor een balance patch. ben benieuwd.
In ieder geval kijk ik meer uit om dit spel te spelen dan Crimson Desert, want daar was ik na 40 uur helemaal klaar mee (Tot Chapter 5 main quest).
Voor een survival game ziet het er goed uit en zeker in deze pirate setting ziet het er prima uit.
Natuurlijk op het water is het blijkbaar altijd mistig en dat is jammer, maar volgens mij een truckje om landen te verbergen op zee.

Als je verder bent in het spel, dan zal je niet meer one-shot worden.
Alleen de eerste paar uur kan je net aan dodo's verslaan en inderdaad een boar van lvl 3 maait je in 1x neer.
Dit geeft de game een deeplearning, maar gaat ook zeker mensen kunnen afschrikken.
15 minuten lopen kan je oplossen door een bed of tent te plaatsen (zoals je dat ook doet in Minecraft)

Het eten werkt hetzelfde als in Valheim, je eet voor buffs en gaat gelukkig niet dood als je niet gegeten hebt.
Prima concept en je moet ook keuzes maken welk voedsel je gaat meenemen of wilt maken.
Ging in de eerste paar dagen nog wel eens mis dat Buffs elkaar overschreven, maar dat is nu opgelost.

Dat je niet kan aanmeren met een cutscene is helemaal prima voor mij, dit had je in de survival pirate game Atlas ook niet, wel kon je daar je voertuig ankeren en kan je boot geen schade meer krijgen.
Hier in Windrose kan je helaas nog wel schade krijgen terwijl je zelf van de boot bent.

Voor mij was de eerste boss fight ook pittig, omdat ik niet gewend ben aan dit soort games.
Het is geen hack/slash game of een AC Blackflag (daar vergelijken mensen het mee en dat is totaal anders)
Je moet patroon leren kennen en rustig aan doen. De voldoening dat mensen hieruit halen is dat ze een moeilijke boss met moeite verslaan. Persoonlijk ben ik ook helemaal geen fan hiervan en speel daarom zelf ook geen Elden Ring of andere souls games, want ik ga ragen en wordt aggresief hiervan.
Bloedhekel aan random of niet te counteren attacks. Gelukkig was ik na de update pas bij de boss fight.
Want heb begrepen dat je zijn grijpaanval vrijwel nooit kon tegen gaan.

Ik snap je opmerkingen en ook ben ik het eens met veel van je punten.
Als ik opeens aangevallen wordt door een Alpha Wolf of zonder enige waarschuwing in een trap kom met undeads waar je geen uitgang hebt en dorns die ook nog eens schade doen.
Tja dit maakte ik gisteren beide mee en toen heb ik de game afgesloten en laat ik het even een tijdje liggen.
Zo "hardcore" hoeft het voor mij niet.

Ik zet de enemies ook nu nog maar wat lager, damage enemies staat op 80% en de rest alles op standaard 100%. maar twijfel voor mijn eigen plezier om sommige settings toch maar lager te zetten om dat "Hardcore" uit een survival game te halen.
Ik hou van creatief proberen te zijn, grinden en ontdekken.
Maar ik hou niet van suprise attacks, souls-like boss fights of je loot verliezen na een death.
Heel veel games hebben gelukkg deze opties om het voor mij leuker te maken als je solo speelt.
Speel ik met meerdere mensen, dan is het verliezen van spullen wat minder erg. heb je toch met meerder mensen gegrind en resources verzameld om het weer terug te maken.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• Vortigen
Ik heb nog niet zo veel gespeeld (8 - 9 uurtjes) maar heb net m'n eerste grotere schip :)
Was leuk om die questline te doen.

En ik kwam er achter door een YT video te kijken, dat sommige items die je in of rond je base plaatst, je rested niveau verhogen. Zal vast wel uitgelegd zijn ingame maar ik was het alweer vergeten haha.
Nu heb ik meer stamina en het komt ook sneller terug; heel fijn!

Wat betreft het progression gedeelte, heb ik flink wat in stamina gestoken omdat ik daar altijd heel snel doorheen ga.
Met de talents weet ik het nog niet. Denk dat ik weer even een YT video ga kijken wat een beetje een leuke starters build is.
En natuurlijk uitvogelen hoe ik mijn schip kan/moet uitrusten, want ik wil weleens de naval combat ervaren :P

• G_Dragon

G_Dragon

Ik begin serieus gehyped te worden, maar kan hem niet spelen omdat ik geen game-pc heb en wetende dat de console versie nog heel ver weg is haha. Maar het ziet er zoooo leuk uit :)

De streamer die ik volg heeft net de kanonnen vrijgespeeld in zijn video:

• Vortigen
G_Dragon schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:24:
Ik begin serieus gehyped te worden, maar kan hem niet spelen omdat ik geen game-pc heb en wetende dat de console versie nog heel ver weg is haha. Maar het ziet er zoooo leuk uit :)

De streamer die ik volg heeft net de kanonnen vrijgespeeld in zijn video:

[YouTube: Windrose - Part 3 - Naval Warfare]
Je kan het via GeForce Now spelen op veel verschillende devices. Bijvoorbeeld op een laptop, desktop, MacOs, Linux, Steamdeck etc.
Dan game je dus in de cloud en heb je zelf niet de juiste hardware nodig om het lokaal te draaien (behalve dus iets om GeForce Now te kunnen draaien)
Ik gebruik GeForce Now wanneer ik achter mijn laptop zit, relaxed op de bank :)

En leuke streamer inderdaad! Liked en subbed d:)b

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:31
Ik ben ook een weekje met Windrose bezig. Zag toevallig een trailer langskomen hiervan en heb de gok genomen. erg leuk concept
Vortigen schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:52:

En ik hoop dat ik binnenkort een plat dak kan maken ipv die schuine. Dat is denk ik veel makkelijker plaatsen :D
Inmiddels gebruik ik floor tiles als plat afdak, dat wordt blijkbaar ook als dak gezien, de merchants klaagden niet in ieder geval

Bouwen en gatheren gaat goed, ik ben er trouwens achter dat bomen wél terug kunnen groeien als je de stomp laat staan. andere mogelijkheden om aan grond stoffen te komen zijn een merchant contract of zelf met zaden struiken gaan planten. Ik begrijp dat er blijkbaar een "slijtage" functie aan gebruiksvoorwerpen had moeten zitten, maar die heeft het ontwikkelteam geschrapt, anders had je binnen de kortste keren de hele archipel leeggeroofd om drie wapens te onderhouden

A propos wapens, dat was het lastigste tot nu toe. op lvls 1 en 2 zo vaak gekilled door dodo's en charging boars dat het even niet meer leuk was. Je stijgt ook niet in level als je die rotbeesten afmaakt, dat gebeurt pas als je een quest afrondt (schijnen ook maar 15 levels in de game te zitten). Voor nu focus ik vooral op melee wapens, omdat ik eigenlijk altijd kogels of kruit te kort kom. Wel ontdekt dat in geval van nood de parels die undeads laten vallen ook als een kogel kunnen dienen ;)

Leukste is tot nu toe is het varen en naval combat. Ze hebben dezelfde shanty zanger ingehuurd als de originele AC Black Flag en zijn stem een beetje rauwer gemaakt. Doordat er een soort zeemanskoortje achter staat klinkt het erg goed (is gewoon dezelfde zangstem maar dan meermaals lager gepitcht). Ben er nog niet zo goed in maar dankzij repairkits kan ik mijn Ketch aardig drijvende houden. Het eerste schip wordt dan wel een Ketch genoemd (nederlandse benaming is Kits) maar het lijkt eerder op een schoener qua vorm). Je kan nog twee grotere versies vrijspelen, een Brig en een Frigate. Dat gaat even tijd kosten vrees ik

• Beakzz
Met 90+ uur heb ik mijn geld er al lang weer uit :o En al ben ik zeker niet de beste base builder op mijn server ben ik toch tevreden over mijn eigen basis tot nu toe. We hebben het zo druk met bouwen dat we gisteren pas in de swamp terecht kwamen en toen kon ik eindelijk een frigat bouwen. Daar kan je goed mee huishouden op de zee ;)

Even wat screenshots van mijn avontuur en ik zal later deze week nog even wat screenshots van de main base maken. Helaas staat die lelijke piraat Long Dong Silver overal op, want ik heb de first person mod nog niet geïnstalleerd dus mijn excuses alvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mcfu9B8uWwSbiL_mrV1DT5Mb1AA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQJEfxI36q37R5YT74iaz7PX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ixr6JhoRDcsX9eeuTlQ1ycfPxog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6p7VjtYcIFYhChrSclGA7o7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljLHqJzRJVINuXhQZw0ivhDnh7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJxzIeJiCQ3jOeLChzVG9Mjj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hJkH6TBj6QWj-FQ2RdF6zSSUhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXlgQrv5H1dHqIcJpeV4HbYA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4gL7IWpE_zMpwFgm6yMPh4BbBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBr2zNU7DQcKogp87OL0GIbs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb8uycPv2BloL8PGiibmnSfMbQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nbKuG5f5EE0OFEwYlEQhFAh.jpg?f=fotoalbum_large

• Ricmaniac
Beakzz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:22:
Met 90+ uur heb ik mijn geld er al lang weer uit :o En al ben ik zeker niet de beste base builder op mijn server ben ik toch tevreden over mijn eigen basis tot nu toe. We hebben het zo druk met bouwen dat we gisteren pas in de swamp terecht kwamen en toen kon ik eindelijk een frigat bouwen. Daar kan je goed mee huishouden op de zee ;)

Even wat screenshots van mijn avontuur en ik zal later deze week nog even wat screenshots van de main base maken. Helaas staat die lelijke piraat Long Dong Silver overal op, want ik heb de first person mod nog niet geïnstalleerd dus mijn excuses alvast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel tof man! Mooi om te zien. De stijl doet iets bij me ik weet niet wat maar het bevalt gewoon super goed dat piraten thema met style

• Henkie_NtA
Vind het wel jammer dat je geen gedeelde wereld hebt zoals bv in Dune Awakenings. Nu moet de host altijd online zijn, wat niet altijd handig is.
Hoe draait de game bij iedereen hier trouwens? FPS is bij mij over het algemeen prima, maar zie best vaak uit het niets spikes in cpu en gpu usage.

• Marshalty
Henkie_NtA schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:23:
Vind het wel jammer dat je geen gedeelde wereld hebt zoals bv in Dune Awakenings. Nu moet de host altijd online zijn, wat niet altijd handig is.
Hoe draait de game bij iedereen hier trouwens? FPS is bij mij over het algemeen prima, maar zie best vaak uit het niets spikes in cpu en gpu usage.
Dedicated server draaien of huren voor paar euro in de maand. Spel loopt verder prima, wel heb ik het idee dat alles wat brand en rookt aardig wat impact hebben op client en server side.

• Daniel.
Marshalty schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:32:
[...]

Dedicated server draaien of huren voor paar euro in de maand. Spel loopt verder prima, wel heb ik het idee dat alles wat brand en rookt aardig wat impact hebben op client en server side.
Ik heb de dedicated server in proxmox draaien op een docker container en met 2 spelers zit ik gemiddeld op 5GB ram(8GB wordt aangeraden voor 2 spelers en 16GB zelfs voor 10 spelers) en met 3 cores toegewezen(Ryzen2600) loopt het meer dan prima.

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 16:17

winDOS

6.22

Henkie_NtA schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:23:
Voor de spikes is vandaag een update uitgekomen die dit probleem aanpakt :)

C:\>Signature.bat

• Henkie_NtA
winDOS schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:30:
[...]

Voor de spikes is vandaag een update uitgekomen die dit probleem aanpakt :)
Ah ok, lag dus niet aan mijn set up. Dalijk maar even downloaden dan en kijken of het idd verholpen is.

• MeanGreen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 21:12
Ik dacht die naval combat wat makkelijker te maken door op level 5 al een brig te bouwen. Tip: daar heb je blijkbaar materiaal voor nodig dat je nog niet kunt krijgen in de eerste gebieden 🙃

• Beakzz
MeanGreen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:54:
Ik dacht die naval combat wat makkelijker te maken door op level 5 al een brig te bouwen. Tip: daar heb je blijkbaar materiaal voor nodig dat je nog niet kunt krijgen in de eerste gebieden 🙃
Haha ja dat had ik ook met het frigate. Maar goed ook, want toen ik die gebouwd had waren zelfs 4 level 12's geen uitdaging meer terwijl ik nog level 8 was. Ik bouw altijd de snelste versie van de schepen die de zwaarste kanonnen aan kan en zo'n 36 pounder shot van dichtbij is vaak gelijk game over voor de AI >:)

• Marshalty
Daniel. schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:50:
[...]

Ik heb de dedicated server in proxmox draaien op een docker container en met 2 spelers zit ik gemiddeld op 5GB ram(8GB wordt aangeraden voor 2 spelers en 16GB zelfs voor 10 spelers) en met 3 cores toegewezen(Ryzen2600) loopt het meer dan prima.
De eerste 20 uur bij ons met 7 man ging helemaal prima. Zitten nu allemaal in endgame met meerdere bases en maar de server heeft het er wel echt moeilijk mee, vooral enteren/combat op andere schepen is niet meer te doen.

• Beakzz

• G_Dragon

G_Dragon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFvOxVQwNodjHNmytpPln2fRZPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZIrF8nSlnZeqKmf8W743iUU.jpg?f=fotoalbum_large

• Ricmaniac
Ze gaan echt lekker hoor! denk dat ze hunzelf overtroffen hebben.

Wel grappig. Toen voor het eerst het nieuws kwam van hunzelf op steam dat ze overstapte van Crosswinds als MMO naar Windrose zoals het nu is dacht ik dat het echt een hele slechte zet was :P Boy was I wrong.

• Marshalty
Ricmaniac schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 07:25:

Wel grappig. Toen voor het eerst het nieuws kwam van hunzelf op steam dat ze overstapte van Crosswinds als MMO naar Windrose zoals het nu is dacht ik dat het echt een hele slechte zet was :P Boy was I wrong.
Is prima zet geweest. MMO genre heeft het al jaren moeilijk, de grote jongens pompen alleen maar dlc's uit om mensen maar aan het gamen te houden en drukken de store vol met cosmetics voor inkomen. De nieuwere MMO's laten aardig te wensen over of sluiten hun deuren na verloop van tijd.

Adventure co-op/survival genre echter doet het de laatste jaren erg goed, o.a. Valheim, Enshrouded en RS Dragonwilds zijn geweldige spellen die veel vergelijkbare dingen hebben maar toch anders zijn, ben blij dat Windrose aan dit rijtje is toegevoegd ipv het rijtje waar New World zich bij heeft aangesloten.

• G_Dragon

G_Dragon

Wat ik allemaal zie bij die streamer die ik kijk is het ook dik verdiend, wat ziet dit er als een vermakelijk en heel leuk spel uit.

• Beakzz

Eens met het MMO gedeelte laten varen, maar ik vond de naam Crosswinds wel beter. Hier alweer de 100 uur gepasseerd en ik zie nog geen einde in zicht. Zo zou elke early access project moeten ziin. Goede basis en performance en dan daar op uitbouwen. Helaas zie ik te vaak half bakken alpha builds in EA gedropt worden.

Deze ontwikkelaar verdient het succes volledig.

• Henkie_NtA
Henkie_NtA schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:36:
[...]

Ah ok, lag dus niet aan mijn set up. Dalijk maar even downloaden dan en kijken of het idd verholpen is.
Issue met GPU is bij mij iig niet verholpen, gisteren weer een black screen. Had settings al verlaagd en fps gecapped, maar heeft niet geholpen. Wel behoorlijk irritant.

• Alex_79
ik vreesde een beetje voor bugs naar de update, maar dat is me op één na wel meegevallen. soms krijg ik als ik de game afsluit een crashdump error. die lijkt gelukkig geen invloed op mn savegame te hebben. laden kan wel lang duren.

inmiddels heb ik een zeer nuttige Legendary gevonden, de rapier of a thousand cuts. voor de vele gevechten in de foothills een uitkomst vanwege het bleed effect. twee drie keer toeslaan en wegwezen , even afwachten tot het effect is uitgewerkt en nog een keer.

inmiddels begin ik wel Farrrrming simulator te worden sinds ik vlas en maïs aan het verbouwen ben . ik was ook naar mogelijkheden voor kruit productie aan het zoeken, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht

• rvdvelden
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:24
Alex_79 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:41:
inmiddels begin ik wel Farrrrming simulator te worden sinds ik vlas en maïs aan het verbouwen ben . ik was ook naar mogelijkheden voor kruit productie aan het zoeken, maar dat blijkt moeilijker dan gedacht
Dat is toch niet zo moeilijk? Je moet alleen de Millstone bouwen op je hoofdlocatie (wordt met Corn geunlocked en je geeft aan dat je dat al hebt). Dan is het een kwestie van Ash verzamelen (krijg je gratis bij je charcoal production) en Sulphur te minen (Iron Pickaxe en een beetje goed spotten in de Foothills, er zijn individuele "rocks" maar ook stukken die lijken op Copper op Iron Ore, maar dan groen) gewoon op rotsen die op de map te vinden zijn (geen specifieke Mine dus). Even op het internet zoeken naar wat plaatjes die alles een stuk duidelijker maken. :*)

• Alex_79
Het grootste probleem was mais te vinden. Met character 1 geen succes op meerdere foothills eilanden zodat ik die millstone uberhaupt niet kon selecteren. Maar met character 2 was het bij coastal jungle al raak. Kwestie van even Char 2 in de map van Char 1 wat laten bezorgen! We kunnen verder ;)

• MeanGreen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 21:12
Die eerste boss is echt pittig. Ben level 6 met blauwe wapens en groene armor, wel alles level 5, maar wat een moeilijk gevecht op normal difficulty. Ben misschien geen flitsende 20 jarige meer die 50 uur per week speelt, maar het mag voor brave huisvaders van in de 40 toch ook wel iets makkelijker gemaakt worden wat mij betreft.

Zal nog wat spelen met talents en skillpoints en misschien iets meer effort stoppen in de aanschaf van blauwe armor met een setbonus, maar voorlopig sla ik geen deuk in die HP balk.

Gelukkig met fast travel wel binnen 10 sec weer klaar voor een nieuwe poging, maar de eerste 20 pogingen ofzo lijken nergens op. 'git gud' ofzo? :P

• rvdvelden
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:24
MeanGreen schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:38:
Gelukkig met fast travel wel binnen 10 sec weer klaar voor een nieuwe poging, maar de eerste 20 pogingen ofzo lijken nergens op. 'git gud' ofzo? :P
Ik vrees van wel. Ik was al gefrustreerd na drie keer doodgaan, omdat in tegenstelling tot normale tegenstanders de boss wél zijn hitpoints terugkrijgt. Ik heb er uiteindelijk een stuk of zes keer over gedaan. Het is een uitputtingsslag: Hit, dodge, dodge, run. Dodge (voor de granaten), run, hit, dodge, dodge, run. Repeat 50 times. Meest frustrerende was als de controls niet snel genoeg reageerde en ik dus niet op tijd weg kon dodgen. Ik deed dit met de Rapier of a Thousand Cuts, zodat hij ook aardig wat Bleed damage kreeg. Veel stamina en vitality hielp ook wel, zeker in combinatie met 2x Active Food en een Elixir of Cruelty. Verder veel Healing Potions en Bandages meenemen. En drie keer zuchten als je weer wordt neergehaald. ;)

Edit: ik ben zelf sinds februari 50 geworden, dus leeftijd is ook maar een getal. :+
En ik ben in die 6 (misschien 7) pogingen wel drie keer tot 5% van zijn Healthbar gekomen (wat het dus nóg frustrerender maakte).

[ Voor 9% gewijzigd door rvdvelden op 05-05-2026 20:45 ]

Pagina: 1