• alfredenclaudia
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:11
Petje72 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:22:
[...]

dat werkt inderdaad prima. Ziggo los koppelen, HN modem aansluiten, die werkt dan na opstarten en wordt gezien als Ziggo modem en we hebben internet, via de settings op Bridge modem gezet maar toen "hing" het modem, geen internet en herstartte vanzelf, daarna weer internet.

HN TV wekr nog niet, die geeft aan dat ik geen abbo heb. mijn account settings staat HN TV actief. Maar even afwachten.

Heb een 1Gb abo maar snelheid is tussen 550 en piekje naar 770/800. Kijken we wel even aan, anders morgen aankaarten bij HN. Bij Ziggp had ik laatste jaar 400Mb abo, daarvoor 1Gb en haalde gewoon tussen de 850 en 970Mb.
Bij mij hetzelfde, 23-05 modem gewisseld geen probleem. Inloggen op HN tv app, melding geen actief abonnement. afgelopen dinsdag gebeld (na de feestdagen) en kreeg te koren dat het 2 tot 5 dagen kon duren. Vandaag nogmaals gebeld en het probleem schijnt groter te zijn...... Ziggo was wel vlot met afsluiten. Toen de modem gewisseld was kreeg ik de volgende mail:
- Je nieuwe aanbieder liet ons weten dat alles werkt. Daarom is je abonnement bij ons gestopt. -

Nu zonder TV voor hoelang??

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-06 21:20
alfredenclaudia schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Bij mij hetzelfde, 23-05 modem gewisseld geen probleem. Inloggen op HN tv app, melding geen actief abonnement. afgelopen dinsdag gebeld (na de feestdagen) en kreeg te koren dat het 2 tot 5 dagen kon duren. Vandaag nogmaals gebeld en het probleem schijnt groter te zijn...... Ziggo was wel vlot met afsluiten. Toen de modem gewisseld was kreeg ik de volgende mail:
- Je nieuwe aanbieder liet ons weten dat alles werkt. Daarom is je abonnement bij ons gestopt. -

Nu zonder TV voor hoelang??
Ik heb ze nog eens gemaild, schijnt dat een groep klanten er last van heeft dat ze een fout hebben gemaakt betreft de TV. Gaat nog langer dan een week duren. Ik heb nu NLZiet gepakt, dan kan ik in ieder geval TV kijken.

stukje uit de mail:

Wat betreft het abonnement in jouw account en werking van televisie: daar loopt helaas een issue mee voor een klein groepje klanten. Dit heeft tot gevolg dat het abonnement niet zichtbaar is en de tv app niet werkt. Er wordt hard gewerkt om dit issue zo spoedig mogelijk op te lossen, maar er is helaas nog geen verwachting van wanneer dat is. Wel zit hier een positief randje aan: het abonnement wordt op dit moment ook nog niet gefactureerd, dus de internetverbinding is gratis totdat wij dit probleem opgelost hebben. 

Je ontvangt van ons spoedig bericht over dit issue en de verwachting van de oplostijd, maar ik moet helaas wel aangeven dat wij niet verwachten dat dit binnen een week opgelost gaat zijn. Onze excuses hiervoor!

Betreft internet snelheid, nette reactie terug van iemand met meer kennis dan de helpdeskmedewerker (all do respect) ze zien wat op de kabel dat niet goed is. Ze komen volgende week langs. Kabel in huis dat die het probleem geeft lijkt me stug, daar is niets aan veranderd en voor mijn 400MB abo van Ziggo had ik 1 jaar lang 1GB en dat had de goede snelheid, zo'n 950 to 980MB dat is prima. Upload is nu wel 100MB maar download wordt het lijkt afgekapt op 400MB (mijn oude Ziggo snelheid). ik ben benieuwd wat ze vinden en hoe ze het gaan oplossen.

[ Voor 21% gewijzigd door Petje72 op 28-05-2026 17:56 ]

• cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:40
Al met al best netjes moet ik zeggen het hoort niet te gebeuren maar ze lossen dit best netjes op geen facturatie zolang tv eruit ligt erg coulant moet ik zeggen.

• overstappenHN
  • Laatst online: 29-05 12:55
Korte uitleg over 5 jaar prijsgarantie zoals ik die terug krijg van HN. Je kunt onderstaande ook zelf opzoeken met de chatfunctie met de vraag: uitleg prijsgarantie
  1. Bestel je vóór 1 juni 2026? Dan profiteer je 5 jaar van prijsgarantie op onderstaande pakketten:
  • snel internet: 35,- per maand
  • supersnel internet: 45,- per maand
  • snel internet + tv: 45,- per maand
  • supersnel internet + tv: 55,- per maand
  1. Na je introductiekorting blijven de maandprijzen 5 jaar gelijk. Binnen deze periode kun je wisselen tussen bovenstaande pakketten mét behoud van prijsgarantie.

[ Voor 8% gewijzigd door overstappenHN op 29-05-2026 12:55 ]

• cobusr1
Dat is echt ook netjes hoor, dat je dus wel kun switchen (als je dat al zou willen)

• Sefaex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 18:50
Hier ook al een paar dagen internet via HN. De tv werkt echter niet. Ik krijg dezelfde melding als hierboven. De klantenservice is vandaag niet bereikbaar, dus ik ga ze ook maar mailen.

Ik ben eerlijk gezegd niet echt een tv-kijker, maar ik volg wel de serie From. De nieuwe afleveringen zijn op dit moment alleen via Star Channel te zien (elke maandag). Het nieuwe seizoen verschijnt altijd pas veel later op HBO Max en Netflix. Dat is dus eigenlijk wel een tegenvaller!

P.S. Voor de voetballiefhebbers; De CL finale vanavond is gelukkig via de Ziggo app te kijken. Hier heb je ook geen Ziggo abonnement voor nodig.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:11
TopGun2010 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:57:
Ok, dan nemen we een andere optie! TV via een app op de tv, wat vinden jullie vrouwen daarvan? Hier nu al jaren tv via coax met ci kaart.
Wat een rare opmerking. Alsof vrouwen daar per definitie minder handig mee zijn... Ik ken genoeg vrouwen die daar hun hand niet voor omdraaien. En met de coaxkabel nog steeds in je tv kun je met andere netwerkinstellingen gewoon de gangbare zenders via dvb-c kijken. Check wat in dit topic hiervoor geschreven is.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb nu Ziggo, maar HN klinkt wel goed qua deal. Wat zijn de alternatieve voor de WiFi 6 pods die in nu naar alle tevredenheid gebruik?

• cobusr1
Deco setje nemen het modem zelf heeft ook wel goede wifi hoor maar hier maak ik gebruik van een deco set x60 deze werkt naar behoren.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Hier ook vandaag HN afgesloten. Meer dan 15 jaar ziggo klant geweest. Het verschil in prijs is groot (en wordt dus de komende vijf jaar nog groter) en ik krijg een factor 4 meer snelheid. De crux zit hem natuurlijk in de details, zo doet Ziggo nooit moeilijk om langs te komen en dat kost meestal niets (zelf geen ervaring maar binnen de familie wel) en HN vraagt in de basis al 75 euro + extra uren materiaal achteraf te factureren. Net als de beschikbaarheid van ESPN dat bij Ziggo dat vanaf komende maand standaard is, dat is een keuze.

Als je helemaal niets weet van instellingen en anderszins dan is het wellicht een ander verhaal maar, en dat moeten we afwachten, als de kwaliteit van de producten vergelijkbaar zijn en je bent zelfredzaam dan is dit een no brainer.

P.s. Ik kwam via dit forum erachter dat er die vijf jaar garantie was voor de prijs na het eerste kortingsjaar. Dus dank mede Tweakers!

[ Voor 8% gewijzigd door Rojado op 31-05-2026 12:23 ]

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
overstappenHN schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:50:
Na je introductiekorting blijven de maandprijzen 5 jaar gelijk. Binnen deze periode kun je wisselen tussen bovenstaande pakketten mét behoud van prijsgarantie.
Op de website staat ook nog wat uitleg over de prijsgarantie als je klikt op de i achter "5 jaar prijsgarantie" waaruit je zou kunnen afleiden dat het niet geldt als je overstapt naar een ander pakket:
De prijsgarantie geldt niet als je tijdens je contract overstapt naar een nieuw pakket en vervalt als je binnen 5 jaar hollandsnieuwe internet opzegt.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:55
@darkdesign HN biedt zelf korting op WiFi 6 Deco X50 sets van TP-Link (zie eerder in dit topic). Zelf heb ik een setje Asus Zenwifi AC mini's op Marktplaats gescoord. WiFi 5, maar dat is voldoende voor het 100 Mbit abonnement, en geen account nodig itt bij TP-Link. Het is dus maar net waar je behoefte ligt, er zijn vele opties.

[ Voor 25% gewijzigd door musicfreak op 31-05-2026 17:39 ]

• JackL89
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-06 11:59
Laat minute vraag: overstappen naar Hollands Nieuwe? Hoe zijn de ervaringen van de mensen die inmiddels zijn overgestapt?

Ik woon in een nieuwbouw woning en ik heb nu nog KPN. Op zich prima, maar de kortingsperiode loopt af en de prijsverhoging komt er ook aan. Ik heb een Deco set (3x), XE75 Pro. Daarmee moet Hollands Nieuwe toch ook prima zijn of zie ik dat verkeerd? Nu 1Gbit van Kpn, ik zou ook 1Gbit nemen bij Hollands nieuwe. Verder game ik niet en download ik nauwelijks wat, alleen streamen.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen/mening!

• Rojado
  • Nu online
JackL89 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:42:
Laat minute vraag: overstappen naar Hollands Nieuwe? Hoe zijn de ervaringen van de mensen die inmiddels zijn overgestapt?

Ik woon in een nieuwbouw woning en ik heb nu nog KPN. Op zich prima, maar de kortingsperiode loopt af en de prijsverhoging komt er ook aan. Ik heb een Deco set (3x), XE75 Pro. Daarmee moet Hollands Nieuwe toch ook prima zijn of zie ik dat verkeerd? Nu 1Gbit van Kpn, ik zou ook 1Gbit nemen bij Hollands nieuwe. Verder game ik niet en download ik nauwelijks wat, alleen streamen.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen/mening!
Ik heb nog geen ervaring want ook pas vandaag aangemeld. Maar je hebt 14 dagen bedenktijd na afsluiten. Aangezien vandaag de laatste dag is om de meest gunstige condities te krijgen heb je feitelijk nog wat extra tijd om info en ervaringen te verzamelen. Die staan ook in dit forum, even teruglezen. Neem die 14 dagen in ieder geval mee in jouw overdenkingen.

• j_v_e
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:44
Ik heb ook Hollands nieuwe internet ben er echt tevreden over. Tv kijken kan overigens gewoon via de kabel! Je hebt heel die app die ik nodig.

• Rojado
  • Nu online
j_v_e schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:27:
Ik heb ook Hollands nieuwe internet ben er echt tevreden over. Tv kijken kan overigens gewoon via de kabel! Je hebt heel die app die ik nodig.
Ik neem aan dat je ‘niet nodig’ bedoeld 😉, maar even het goede pad op, wat is dan de beeldkwaliteit met gebruik van alleen de kabel?

• cobusr1
Prima vele zijn hd en sommige sd maar is goed naar te kijken zeker als het niks (extra) kost!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:03
Alleen de RTL kanalen zijn is sd, wat eigenlijk wel overeen komt met het niveau van deze zenders, verder is zoals al vermeld het meeste in hd, dus gewoon goed.

Collectie

• rowicom
Iemand die weet of de Ziggo Go app met bijbehorende Ziggo credentials via het HN netwerk geaccepteerd wordt?

[ Voor 34% gewijzigd door rowicom op 31-05-2026 22:15 ]

• cobusr1
Ja hoor dat werkt gewoon zover ik het gelezen heb.

• Servpage
HN heeft de actie met de prijsgarantie van 5 jaar met 1 maand verlengd tot 1 juli

Collectie

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

De beste prijs garantie is dat je elk jaar kan over stappen naar Ziggo (of een andere provider) en vice versa.

Everything is better with Bluetooth

• rowicom
Servpage schreef op maandag 1 juni 2026 @ 06:56:
HN heeft de actie met de prijsgarantie van 5 jaar met 1 maand verlengd tot 1 juli
En wedden dat ze het daarna weer opnieuw gaan verlengen? 😉

• rowicom
Wat is de laatst mogelijke ingangsdatum dat je een abbo in de toekomst kunt bestellen? Ik wil nu nog tot november bij Delta blijven omdat ik daar nu een wel heel scherp contract heb.

[ Voor 8% gewijzigd door rowicom op 01-06-2026 15:28 ]

• Rojado
  • Nu online
Servpage schreef op maandag 1 juni 2026 @ 06:56:
Het kortingslabel is wel van de site gehaald…..

• Servpage
Nee hoor die staat er nog gewoon, Klik

en dan op meer info klikken.

Collectie

• cobusr1
Volgens zeggen (klantenservice) zou morgen eind van de middag een eigen modem kunnen activeren.

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:05
cobusr1 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:59:
Volgens zeggen (klantenservice) zou morgen eind van de middag een eigen modem kunnen activeren.
Ah ik ben hier ook nog mee bezig, mij vertelden ze vrijdag. Laat het weten als het eerder lukt, dan hoef ik ze niet te blijven stalken. :)

• cobusr1
Ik ga strakjes bellen dan hoor ik het wel. Kom er op terug.

• cobusr1
Heb net gebeld en zou er morgen over teruggebeld worden daar het eigenlijk al had moeten werken maar dat werkte nog niet dus ff wachten op morgen.

• cobusr1
Nu ook te horen gekregen dat het eind van de week wordt tja.

• elponchis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-06 07:32
darkdesign schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:04:
Ik heb nu Ziggo, maar HN klinkt wel goed qua deal. Wat zijn de alternatieve voor de WiFi 6 pods die in nu naar alle tevredenheid gebruik?
Heb zelf nu Ziggo en kreeg die pods erbij, maar kwamen nooit uit de doos bij mij. Heb een TP link deco BE25 set bekabeld aangesloten op elke verdieping 1tje. Prima wifi in heel het huis en bijkomend voordeel is dat elk jaar overstappen een kwestie van modem uitpluggen en nieuwe inpluggen is (zonder heel mijn thuisnetwerk opnieuw te hoeven instellen en/of alle apparaten opnieuw aan te hoeven melden op het netwerk). Tot nu toe moeten gebruiken met eigenaar wissel (1 jaar op mijn naam en 1 jaar op mijn vrouw´s naam) en vanaf nu kan het afhankelijk van de aanbieding ook Ziggo --> HN --> Ziggo --> HN etc worden. (Helaas nog geen glasvezel op mijn adres).

[ Voor 3% gewijzigd door elponchis op 04-06-2026 17:53 ]

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:26
Ben ook sinds een aantal dagen nu klant van HN. Helaas gaat er wel iets goed mis want ik kan geen TV kijken. Ik ben zelf er al achter waarom;
Als je een vast internet abo afsluit krijg je uiteraard een mail met je nieuwe account. Als je op de link drukt moet je een wachtwoord invullen etc. Daarna heb je toegang to je account.
Als je kort daarna nog een dienst (mobiel) afsluit (op hetzelfde e-mailadres) krijg je wéér een soort dezelfde e-mail om een account aan te maken en dus je wachtwoord in te stellen. Nu laat je account alleen dus het mobiele abo zien. Vaste aansluiting is spoorloos.
TV Kijken kan dus ook niet, want geen abonnement. Er wordt dus ergens iets in een database overschreven.

Klantenservice gebeld, die beste medewerker snapte er niets van 'want het staat goed in het systeem'. Ja dat kan wel zo zijn, maar daar heb ik niets aan. Na veel aandringen is mijn probleem toch doorgezet naar de backoffice. Ben benieuwd.

Overgang van Ziggo naar HN was overigens prima, plug en play eigenlijk.

• afnay
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-06 03:59
Omwille van een migratie tussen 2 glasvezel providers met verschillende router settings, wilden we een “plan B” lijn hebben en de HN aankondiging kwam net op tijd voorbij.

Dag 1:

Blij dat we na de eerste power-on van de modem 20 minuten later een werkende internet connectie hadden. Wellicht werd eerst een verse firmware binnengehaald.

Want na 4 jaar wonen in een nieuwbouw, maar voorheen nog nooit de ziggo aansluiting in de meterkast geprobeerd, want we hadden glasvezel. Blij dat we vlot de wifi op de modem zelf kunnen afzetten

Blij dat we de modem via een menu instelling zelf zonder klantendienst in bridge mode kon zetten.

Je moet de modem interface taal echter niet in het Engels gebruiken wat dan zie je niet de “bridge mode” staan. Slechte vertaling.

Dag 2: we vinden het gek dat de VPN connecties van de mobiele telefoons naar huis zo vaak een nieuwe connectie opbouwen.

Dag 3: Na ook happerende chat gesprekken tijdens de dag en opnieuw die vpn reconnects toch even getwijfeld of we de vpn server settings moeten optimaliseren voor een coax verbinding.

Maar toevallig had ik een ping naar een externe server draaien toen de vpn connecties weer even werden onderbroken, en ik zag 100% packet loss gedurende 2 seconden …

Dus nu hebben we een script draaien die 3 externe hosts elke seconde gaat pingen en wat een packet loss zien we op de HN connectie. Het kan ook geen “wegens drukte” zijn want het is ook midden in de nacht.

En meerdere keren per uur hebben we 100% packet loss tijdens een paar seconden, en natuurlijk vallen de vpn connecties dan uit.

We hebben gen ervaring met Ziggo in de laatste 5 jaar, maar is packet loss normaal bij Ziggo of HollandsNieuwe of zit er water in die fiberkabel van HN ?

2026-06-05 02:12:57,84.116.6.3,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:09:04,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:12:20,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:13:26,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:23:31,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:31:34,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:40:47,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:46:12,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
afnay schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 03:59:
Omwille van een migratie tussen 2 glasvezel providers met verschillende router settings, wilden we een “plan B” lijn hebben en de HN aankondiging kwam net op tijd voorbij.

Dag 1:

Blij dat we na de eerste power-on van de modem 20 minuten later een werkende internet connectie hadden. Wellicht werd eerst een verse firmware binnengehaald.

Want na 4 jaar wonen in een nieuwbouw, maar voorheen nog nooit de ziggo aansluiting in de meterkast geprobeerd, want we hadden glasvezel. Blij dat we vlot de wifi op de modem zelf kunnen afzetten

Blij dat we de modem via een menu instelling zelf zonder klantendienst in bridge mode kon zetten.

Je moet de modem interface taal echter niet in het Engels gebruiken wat dan zie je niet de “bridge mode” staan. Slechte vertaling.

Dag 2: we vinden het gek dat de VPN connecties van de mobiele telefoons naar huis zo vaak een nieuwe connectie opbouwen.

Dag 3: Na ook happerende chat gesprekken tijdens de dag en opnieuw die vpn reconnects toch even getwijfeld of we de vpn server settings moeten optimaliseren voor een coax verbinding.

Maar toevallig had ik een ping naar een externe server draaien toen de vpn connecties weer even werden onderbroken, en ik zag 100% packet loss gedurende 2 seconden …

Dus nu hebben we een script draaien die 3 externe hosts elke seconde gaat pingen en wat een packet loss zien we op de HN connectie. Het kan ook geen “wegens drukte” zijn want het is ook midden in de nacht.

En meerdere keren per uur hebben we 100% packet loss tijdens een paar seconden, en natuurlijk vallen de vpn connecties dan uit.

We hebben gen ervaring met Ziggo in de laatste 5 jaar, maar is packet loss normaal bij Ziggo of HollandsNieuwe of zit er water in die fiberkabel van HN ?

Packet loss is zeker niet normaal al hebben wij er ook ooit last gehad maar dat was niet voor een paar seconden maar totdat de ziggo monteur langs geweest was. Verder altijd perfecte verbinding met 0% packet loss en een ping tussen de 8 en 13ms.

• Servpage
@afnay Lijkt op een signaal storing, zou je een foto kunnen plaatsen van het aansluitpunt (aop) in de meterkast, en verder up en downstream waardes uit het modem, als mede ook de Netwerk Historie.

Er zal ongetwijfeld een mede tweaker wezen die deze goed kan beoordelen, weet er wel wat van af maar niet genoeg.

Collectie

• e92
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:47

e92

afnay schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 03:59:

Dag 1:

Sinds afgelopen maandag (1 juni) overgestapt van Ziggo naar HN. Alles ging probleemloos en binnen 30 minuten weer on-line (in bridge-mode). Mijn Unifi router geeft aan dat er 2 keer pakketverlies is gedetecteerd (maar dat kwam door mijzelf, toen ik de netwerkkabel van de router naar het modem verwisselde). Dus nee, geen spontane pakketverliezen bij destijds Ziggo en ook niet bij nu HN. De VPN-connecties naar mijn eigen Wireguard-server blijven dus ook gewoon stabiel.

• Dejagan
cobusr1 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:57:
Nu ook te horen gekregen dat het eind van de week wordt tja.
Eerder vandaag gebeld, medewerker wist niet zo goed waar ik het over had maar blijkbaar is het nog steeds niet mogelijk in hun systeem.

Teleurstellend inmiddels.

• cobusr1
Heb ook even gebeld en zeggen idd dat ze nog niet weten het is gewoon verplicht.

• C4Vette
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 07:14
Heb het hele topic doorgekeken maar zie niemand die het heeft over e-mail. Ik heb een @upcmail.nl adres en zou dat graag houden. Blijft die mailbox via HN beschikbaar?

• Dejagan
C4Vette schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:56:
Heb het hele topic doorgekeken maar zie niemand die het heeft over e-mail. Ik heb een @upcmail.nl adres en zou dat graag houden. Blijft die mailbox via HN beschikbaar?
Hee helaas, je houdt wel nog 6 maanden toegang maar daarna verwijdert ziggo hem.

• musicfreak
Als aanvulling: hollandsnieuwe biedt zelf geen maildienst aan, dus ze kunnen ook geen Ziggo of UPC mail beschikbaar houden. Het is wat dat betreft ook een wat meer sobere provider.

• cobusr1
Het klinkt raar maar eigenlijk is dat alleen maar beter zo wordt men gedwongen een eigen mail account te nemen zodat ze dadelijk onafhankelijk van de providers zijn en dus ook makkelijker kunnen overstappen.

• Dejagan
Eigen modem activeren werkt nu 🎉

• cobusr1
Hoe dan ?

• Dejagan
Klantenservice via mail heeft het bij mij het proces in gang gezet. Morgen kan ik hopelijk bevestigen dat ik over ben naar eigen modem.

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:49
https://www.hollandsnieuwe.nl/internet/eigen-modem

Volgens deze site: mac-adres doorgeven aan de klantenservice.

• cobusr1
Heb nog gebeld (voor zessen) en morgen zal het bij mij ook wel gelukt zijn hoop ik idd cm mac doorgeven

• Dejagan
cobusr1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:37:
Heb nog gebeld (voor zessen) en morgen zal het bij mij ook wel gelukt zijn hoop ik idd cm mac doorgeven
Zojuist is mijn eigen modem actief geworden. De verbinding op het HN modem viel weg, dat was voor mij het signaal om mijn eigen modem aan de kabel te hangen. Die was inderdaad geactiveerd en nu werkt hij top. Alleen geen mailtje gehad dat het was omgezet, dus als dit loopt en je verbinding valt weg weet je dat het omschakeltijd is.

Net ook het mailtje ontvangen dat het eigen modem geactiveerd is, dat had dus wat vertraging t.o.v. het moment waar dit technisch al gebeurd is.

[ Voor 35% gewijzigd door Dejagan op 09-06-2026 09:54 ]

• cobusr1
Oke mooi zo! Had net wel een mail dat hij geactiveerd gaat worden en je daar geen bericht over krijgt binnen 48 uur, we gaan het zien.

Hierbij de mail.
We hebben je aanvraag voor het activeren van jouw eigen modem ontvangen. Jouw modem wordt binnen uiterlijk 48 uur geactiveerd.

Zodra het modem van hollandsnieuwe geen internet meer geeft, is jouw eigen modem actief en kan je deze aansluiten. Je ontvangt geen bevestiging wanneer het modem actief is.  

goed om te weten
Het modem van hollandsnieuwe mag niet retour gestuurd worden. Deze hou je in bruikleen. Wanneer je in de toekomst een wijziging van het abonnement wil doen, moet eerst het modem van hollandsnieuwe geactiveerd worden. 
Groet,

hollandsnieuwe

[ Voor 74% gewijzigd door cobusr1 op 09-06-2026 12:27 ]

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:46

red bull

Keeps me awake !

cobusr1 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:17:
Oke mooi zo! Had net wel een mail dat hij geactiveerd gaat worden en je daar geen bericht over krijgt binnen 48 uur, we gaan het zien.

Hierbij de mail.
We hebben je aanvraag voor het activeren van jouw eigen modem ontvangen. Jouw modem wordt binnen uiterlijk 48 uur geactiveerd.

Zodra het modem van hollandsnieuwe geen internet meer geeft, is jouw eigen modem actief en kan je deze aansluiten. Je ontvangt geen bevestiging wanneer het modem actief is.  

goed om te weten
Het modem van hollandsnieuwe mag niet retour gestuurd worden. Deze hou je in bruikleen. Wanneer je in de toekomst een wijziging van het abonnement wil doen, moet eerst het modem van hollandsnieuwe geactiveerd worden. 
Groet,

hollandsnieuwe
Welke modem gebruik je en wat zijn hier de voordelen van? Ik zet die dingen meteen in bridge modus...

• cobusr1
Ik maak hier dadelijk gebruik van de Fritz!Box 6660 daarbij heb ik het hele netwerk in eigen beheer (ik gebruik nu tijdelijk bridge) maar dan heb ik 2 apparaten aanstaan terwijl het met 1 ook kan.

• Dejagan
red bull schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:33:
[...]

Welke modem gebruik je en wat zijn hier de voordelen van? Ik zet die dingen meteen in bridge modus...
Fritzbox 6690 hier, logisch voordeel natuurlijk dat je 1 apparaat hebt i.p.v. 2 en daarnaast eigenlijk vooral fijn goed inzicht in de verbindingskwaliteit te hebben en een stuk eigen controle.

Natuurlijk nog nuttiger als het provider-modem een onbetrouwbaar brak ding is, dat is de sagemcom niet voor zover ik merkte.

• cobusr1
Hier nu ook werkend in een keer geen internet meer terwijl het modem van hn nog groen branden (bridge modus) ff eigen eraan en gaan nette snelheid niks te klagen tot nu toe.

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 22:40
Vandaag gaat ons contract in (bij lancering besteld) maar de modem is nog niet verzonden. Ziggo is gestopt met werken per vandaag, dus wij zitten zonder internet. Mooi...

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• musicfreak
Oh dat is balen zeg. Maar hoe had je het geregeld dan? Wel / geen overstapservice gebruikt, of overlap tussen Ziggo en HN?

• elponchis
ben2513 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:10:
Vandaag gaat ons contract in (bij lancering besteld) maar de modem is nog niet verzonden. Ziggo is gestopt met werken per vandaag, dus wij zitten zonder internet. Mooi...
Dat is bij Ziggo ook vaak zo, als je een abonnement bestelt met ingangsdatum 1 juli (zonder overstapservice), wordt hij pas op 30 juni meegegeven met PostNL, waardoor het pas op 1 juli na de middag bezorgd wordt. Als je bij ze bestelt zonder overstapservice moet je eigenlijk de ingangsdatum een paar dagen van tevoren aanvragen, je abonnement gaat pas daadwerkelijk in op het moment dat je hem inplugt, dus je kan dat dan alsnog op voorbeelddatum 1 juli dan waarop hij dan ingaat doen (je kan geloof ik tot 2 weken na de aangevraagde ingangsdatum inpluggen). De internetverbinding lijkt bij een kabelabonnement blijkbaar niet lijngebonden te zijn zoals bij glasvezel waar ze de ONT moeten koppelen aan het adres, maar modemgebonden (natuurlijk de lijn moet actief zijn, maar dat is hij vaak al), hierdoor maakt het niet uit dat je voorgaande abonnement pas op 1 juli afloopt en je een nieuwe aanvraag bijvoorbeld per 28 juni doet die je vervolgens op 1 juli pas gaat aansluiten..

[ Voor 23% gewijzigd door elponchis op 10-06-2026 08:45 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:55

The Third Man

The Third Jellyfish

Zelfs al was kabel wél lijngebonden, HollandsNieuwe is gewoon Ziggo hè? Slechts een budget rebrand ervan. Of een virtuele provider, hoe je het ook wil noemen. Net als wanneer je met je mobiel van Vodafone naar HollandsNieuwe overstapt.

Misschien is het handig om in de Topicstart op te nemen dat de overstap service in wezen een periode is en niet een harde omschakeldatum? HN communiceert dat zelf niet duidelijk, blijkt wel vaker.

• elponchis
Ja, dat weet ik, ik wilde meer aangeven wat handig is om te doen. Overigens met overstapservice heb je het probleem helemaal niet heh, want daar is de regel dat je oude abonnement pas stopt zodra je nieuwe start. Dit is voor gevallen waar je overstapt zonder overstapservice, dit gebeurt in gevallen van de ¨partnerwissel¨ of als je een abonnement kosteloos opzegt vanwege algemene voorwaarden wijzigingen en dan een andere provder neemt, bijv. Ziggo naar HN, overstapservice is in zulke gevallen naar mijn weten niet mogelijk.

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 22:40
@elponchis Bedankt, maar de ingangsdatum was dus vandaag en het pakket is nog niet eens meegegeven aan de pakketdienst. Dit is wel erg jammer. Ik hoop dat ze hem vandaag versturen. Ik bel nu even naar de klantenservice. Bij Ziggo had ik dit probleem eerder nog niet trouwens (wij wisselden altijd van naam op het contract, om jaarlijks een nieuwe deal te scoren). Ze leverden de modem altijd op tijd.

EDIT: Maar wel een goede tip om hem wat eerder "in te laten gaan" en dan pas op de werkelijke dag aan te sluiten. Bedankt. Voor de volgende keer ;)

TWEEDE EDIT: net gebeld met HN, er was gisteren kennelijk een storing (daar wist ze al van af toen ik belde) die ertoe leidde dat best wat klanten hun bestellingen niet op tijd kregen. Ze 'hoopt' dat alles vandaag wordt ingehaald. Extra MB's voor op mobiel kon ze mij niet geven, maar kennelijk krijgt iedereen deze maand er sowieso 15GB bij vanwege hun jubileum. En omdat vandaag een nieuwe maand in ging voor ons, hebben wij de extra data ook al.

[ Voor 44% gewijzigd door ben2513 op 10-06-2026 09:37 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• straydog_50
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-06 11:24
Ik stap morgen ook over naar HN, kom van KPN glasvezel en maak gebruik van de overstap service. Ik blijf het apart vinden dat HN vandaag pas de modem gaat sturen en nog de goede hoop dat Post.nl het morgen gaat leveren. Ze geven aan dat KPN pas de boel gaat afsluiten als ik de modem gaactiveerd hebt, maar ik weet van eerdere KPN overstappen, dat ze absoluut geen moeite hebben om op 12 uur in de ochtend de boel af te sluiten.

Had een andere vraag, ik heb een Fritz box, wil de HN modem in bridge mode zetten om deze constructie te maken

Coax  ↓

Ziggo modem (bridge mode)LAN-poort)↓

LAN 1 van Fritz!Box 7590↓

Jouw thuisnetwerk

Het is dan correct dat ik in de Fritzbox settings bij ISP de setting "Existing connection over LAN" kies en niet "other internetservice provider" ?

• Servpage
Gisteren overgestapt met gebruik van de overstapservice, kreeg het modem dan ook pas gisteren geleverd en wel om 18:30 uur, maar tijdens de installatie bij de tweede keer opstarten van het modem ging de TV op zwart :-) en gelijk een mail van Ziggo dat mijn abbo was stopgezet.

Maar vind ook wel dat HN het modem een dag eerder mag leveren.

Collectie

• Dejagan
Servpage schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:43:
Gisteren overgestapt met gebruik van de overstapservice, kreeg het modem dan ook pas gisteren geleverd en wel om 18:30 uur, maar tijdens de installatie bij de tweede keer opstarten van het modem ging de TV op zwart :-) en gelijk een mail van Ziggo dat mijn abbo was stopgezet.

Maar vind ook wel dat HN het modem een dag eerder mag leveren.
Ja ik snap het ook niet echt wat voor hun het voordeel is aan niet even een week van tevoren een modem opsturen zodat het er zeker op tijd is. Nu levert het ze veel slecht startende klanten en gedoe op.

• Servpage
Dejagan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Ja ik snap het ook niet echt wat voor hun het voordeel is aan niet even een week van tevoren een modem opsturen zodat het er zeker op tijd is. Nu levert het ze veel slecht startende klanten en gedoe op.
Ik snap het in mijn geval wel een beetje, bij gebruik van de overstapservice word rekening gehouden met je opzegtermijn van je huidige provider, en ze waarschijnlijk voorkomen dat je een dag te vroeg al je modem aansluit.

Collectie

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 15:59
Van Ziggo naar HN gegaan, eigenlijk super gemakkelijk. Bridge modus was ook zo ingesteld via modem zelf en heb hetzelfde IP als voorheen. Ik merk eigenlijk weinig verschil, behalve in de portemonnee waar ik het ook had verwacht.

[ Voor 24% gewijzigd door Graham op 10-06-2026 19:05 ]

• Dutchy007
Dutchy007 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:07:
Na veel aandringen is mijn probleem toch doorgezet naar de backoffice.
Na een week niets gehoord te hebben toch maar weer even gebeld met de servicedesk. De vriendelijke dame gaf aan dat er 1. Geen call is gelogd dat ik überhaupt heb gebeld en 2. Er is niets doorgezet naar de backoffice. Nou dat is héél fijn om te horen als nieuwe klant.
Nu heb ik het hele verhaal wéér moeten uitleggen om wéér te horen te krijgen dat 'alles goed in het systeem staat'. Uiteindelijk toch (hopelijk nu wel?) doorgezet naar de backoffice...
We wachten af.

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:50
sinds 1 juni internet van Hollandsnieuwe (voorheen Ziggo), geen problemen in het begin, echter sinds vanochtend lijkt het minder stabiel. Facebook en Instagram video's blijven regelmatig hangen, de TV app (bekabeld) hapert heel soms (voorheen geen last van gehad).

In de statistieken van het modem aan het kijken, maar ik weet niet of bepaalde waardes goed zijn of niet.

Signaalsterkte lijkt in orde, tussen de -3,8 en -5,6 dBmV, signaal ruisverhouding 38-39 dB, wat volgens mij ook in orde is.

Wat me opvalt is bij het aantal errors bij de downstream stats bij een aantal kanalen, bijvoorbeeld:
Kanaal 17:
- Pre Reed errors: 17804
- Post Read errors: 12447

Bij de meeste andere kanalen is dat beduidend minder.

Bij de 3.1 Downstream error stats zie ik ook erg veel corrected (1140852342) en een aantal uncorrectables (8133).

Bij de netwerk historie zie ik sinds vanmorgen dit soort meldingen (voorheen nog niet gehad):
Warning: RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Notice: CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 160; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Zegt mij allemaal niet zoveel, misschien dat hier iemand een idee heeft.

Contact gehad met de support, op afstand op het modem gekeken maar medewerker kon enkel zeggen dat de signaal sterkte goed was (andere statistieken had hij ook geen kaas van gegeten). Ze sturen wel een monteur langs.

• Rojado
  • Nu online
SpaceAce schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:45:
sinds 1 juni internet van Hollandsnieuwe (voorheen Ziggo), geen problemen in het begin, echter sinds vanochtend lijkt het minder stabiel. Facebook en Instagram video's blijven regelmatig hangen, de TV app (bekabeld) hapert heel soms (voorheen geen last van gehad).

In de statistieken van het modem aan het kijken, maar ik weet niet of bepaalde waardes goed zijn of niet.

Signaalsterkte lijkt in orde, tussen de -3,8 en -5,6 dBmV, signaal ruisverhouding 38-39 dB, wat volgens mij ook in orde is.

Wat me opvalt is bij het aantal errors bij de downstream stats bij een aantal kanalen, bijvoorbeeld:
Kanaal 17:

Bij de 3.1 Downstream error stats zie ik ook erg veel corrected (1140852342) en een aantal uncorrectables (8133).

Bij de netwerk historie zie ik sinds vanmorgen dit soort meldingen (voorheen nog niet gehad):
Warning: RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Notice: CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 160; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Contact gehad met de support, op afstand op het modem gekeken maar medewerker kon enkel zeggen dat de signaal sterkte goed was (andere statistieken had hij ook geen kaas van gegeten). Ze sturen wel een monteur langs.
Jammer dat het niet werkt. Ben wel benieuwd of die monteur gratis is, want dat is een van de verschillen met ziggo. Ga zelf eind deze maand over.

• Dutchy007

Kanaal 17:

Gooi de waardes/log even door ChatGPT, die heeft een goed idee wat 'normaal' zou moeten zijn.

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:27

Kanaal 17:

Ik heb dit ook. Instagram en Facebookvideo’s tevens YouTube blijven regelmatig laden of hangen (sinds 1 a 2 dagen). Dacht eerst dat het aan mijn alternatieve dns lag, maar schijnbaar niet. Heb zelf het modem nog niet uitgelezen. Waar kan ik dat?
edit:
Bij 3.1 downstream errors zie ik bij kanaal 160:
-7.2 dBmV en 107951365 uncorrectables.

ChatGPT geeft aan dat dit wel hoog is en kan duiden op een probleem. Ik heb de modem nu herstart om te kijken hoe snel ze oplopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Incognitum op 11-06-2026 20:15 ]

• cobusr1
Meestal is dat een gevolg van instraling van 4g/5g en dat kan komen door slechte aansluitingen kabels enz maar ook door andere klanten/buurt wie ook nog oude meuk gebruiken en daar kan jij dan last van hebben.

• Dutchy007
Incognitum schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Ik heb dit ook. Instagram en Facebookvideo’s tevens YouTube blijven regelmatig laden of hangen (sinds 1 a 2 dagen). Dacht eerst dat het aan mijn alternatieve dns lag, maar schijnbaar niet. Heb zelf het modem nog niet uitgelezen. Waar kan ik dat?
edit:
Bij 3.1 downstream errors zie ik bij kanaal 160:
-7.2 dBmV en 107951365 uncorrectables.

ChatGPT geeft aan dat dit wel hoog is en kan duiden op een probleem. Ik heb de modem nu herstart om te kijken hoe snel ze oplopen.
Inloggen op je modem op 192.168.178.1 en dan, Geavanceerde Instellingen -> Hulpmiddelen -> Netwerk status -> Downstream/Upstream/Netwerk historie (dit is dus de log)

• SpaceAce
Ik heb de kabel die van het AOP naar het modem gaat losgehaald en opnieuw aangesloten. Waardes in de downstream zijn nu goed, 0 of weinig errors. Bij netwerk historie blijf ik wel nog meldingen zien. Weet niet of het de kabel was of het feit dat het modem nu een reset heeft gehad.

Insta en FB nog hetzelfde probleem. Een ping naar Facebook.com geeft ook time-outs. Deze ping gaat naar een IPv6 adres, als ik “ping -4 facebook” doe dan heb ik geen time-outs. Andere random dingen die ik ping geven geen time-outs.

• Servpage
Merk hier sinds een paar dagen ook wat haperingen welke ik nog nooit eerder ervaren heb, alle waardes in het modem zijn ruim binnen de specs, geen error meldingen enz.

Vanmorgen besloten om ipv6 uit te schakelen en tot nu toe geen haperingen meer gehad.

Op het forum van Ziggo worden ook al meerdere meldingen gedaan, een reactie van Ziggo is dat het lijkt dat de ipv6 problemen zich aan het uitbreiden zijn en ze hebben het in onderzoek.

Collectie

• cobusr1
Wat ook wel kan helpen is bij Geavanceerde instellingen → Beveiliging → alles uitschakelen op de pagina Geavanceerde instellingen behalve de firewall zelf zowel bij ipv4 als ipv6

• Servpage
Zit in Bridge mode dus dat gaat niet werken.

Heb de hele morgen al geen last meer, dus voor nu werkt het voor mij prima.

Collectie

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Dejagan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Het is dan niet op tijd, het is dan te vroeg. Vervolgens wordt de klantenservice platgebeld met klanten die niet snappen waarom het nog niet werkt. Over slecht startende klanten gesproken. Door het de dag van tevoren pas te sturen kan het modem nooit te vroeg bij de klant staan.

Sowieso maakt het toch niet uit of je 3 dagen later pas je HN modem online zet en dan overstapt? Ziggo verrekent het gewoon op je eindfactuur. Ik heb zelfs meer dan een week gewacht omdat ik eerst ziggo’s reguliere maandfactuur wilde hebben omdat ik slechts 1 factuur per maand bij mijn werkgever kan declareren.

Wat zou nou het daadwerkelijk voordeel zijn om wel per se op die eerste overstapdatum al over te stappen, waardoor je dat modem per se al eerder wil hebben?

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-06 08:21

Kanaal 17:

Ik heb dezelfde ervaring met het bufferen van Instagram filmpjes. Ook alternatieve DNS aangepast, maar heeft geen effect. Modem factory reset gegeven, heeft helaas óók geen effect.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53

arnova

weet veel, maar niet alles

Weet iemand of je een eigen public IPv4 adres hebt bij HN of gaat dat standaard allemaal via NAT. En maakt het evt. nog uit of je modem in bridge staat?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• cobusr1
Je heb een eigen ipv4 en ipv6 adres (zowel in router modus als bridge) niet statisch maar dat is algemeen bekend.

Er zijn de laatste tijd veel klachten over ipv6 ik zou als je klachten heb dan ook ipv6 uitschakelen in ieder geval tijdelijk zodat je dat kan uitsluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door cobusr1 op 13-06-2026 07:22 ]

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 08:47
ook hier overgestapt vanuit Ziggo sinds een week. Aansluiten makkelijk, internet kwam snel op en inderdaad 1gb. Werkt prima en modem zelf heeft alngoed Wifi6 bereik. Alleen sinds vanmorgen geen signaal meer op downstream, blsuw knipper feestje, dus knipperende lampjes. en je raadt het al, HN geen service in het weekend. Hoop dat het toeval is, met Ziggo eigenlijk nooit issues gehad.
edit:
dank, heb nog een keer de site van ziggo geraadpleegd. gebruik altijd een ander huisnummer in de straat, maar in bepaalde range van de straat, inclusief de mijne, geeft ziggo een storing aan.

[ Voor 21% gewijzigd door meelmark op 13-06-2026 09:24 ]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@meelmark al ziggo storingscheck op je postcode gedaan? Kan simpelweg een fysiek probleem zijn. Bij een administratief verhaal, wat dan wel bij HN zou liggen, zou je modem uberhaupt niet online komen = afgesloten zijn.

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:11
Wij zijn hier sinds 11 juni klant bij hollandsnieuwe. Het grootste deel van de tijd hebben we snel internet en ik ben erg te spreken over het draadloze bereik van het modem.

Helaas hebben we soms last van een paar seconden signaalverlies. Een stream op de hn tv-app of Netflix valt dan even weg. Ik heb de logs proberen te ontcijferen met behulp van Claude en die geeft aan soms OFDM profile failure en MDD timeouts te zien. Het modem geeft ook soms op het beginscherm in het rood "Fout - beperkte connectiviteit" aan.

Dit is de eerste keer dat we internet via de kabel afnemen (hiervoor glasvezel) en ik weet niet of dit aan onze bekabeling ligt, drukte op het netwerk of iets met de bekabeling in de straat. De hoofdaansluiting is een AOP-aansluiting dus dat lijkt me niet al te verouderd. Heeft iemand hier mee ervaring mee? Zijn er dingen die ik zelf kan proberen of kan ik het beste contact opnemen met hollandsnieuwe?
edit:
Ik heb ook een storingscheck bij Ziggo gedaan, maar die geeft geen storing of gepland onderhoud aan in mijn straat.

[ Voor 6% gewijzigd door TheLion01 op 14-06-2026 00:37 ]

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 10:48
Heb je een foto van je AOP met hoe het nu is aangesloten? Als er heel lang of nog nooit gebruik is gemaakt van de coax aansluiting is de kans best wel groot dat het een verouderd AOP is die last heeft van instraling.

• TheLion01
Hugo__Boss schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:37:
Heb je een foto van je AOP met hoe het nu is aangesloten? Als er heel lang of nog nooit gebruik is gemaakt van de coax aansluiting is de kans best wel groot dat het een verouderd AOP is die last heeft van instraling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RQIc7rv422EI4Z5nRB4Admfrgc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dX5XghXZNAupURJd45cOLqBc.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAQ-nUWW4QhUm5SCtZP1zTkXW6w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67OtFkOmK3ca7cC7mClrVkaI.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is de AOP. Toen wij 2 jaar geleden het huis betrokken zagen wij in de meterkas een powered coax splitter en dat er overal coax kabels naartoe getrokken waren. Ik vermoed dus dat de vorige bewoners Ziggo hadden en veel gebruik maakten van digitale televisie.

• cobusr1
Zet eens ipv6 uit en probeer het dan nog eens er zijn momenteel problemen met ipv6 bij Ziggo (hn) de AOP is volgens mij goed dus ik zou het daar in zoeken.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:32
TheLion01 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 00:36:
Wij zijn hier sinds 11 juni klant bij hollandsnieuwe. Het grootste deel van de tijd hebben we snel internet en ik ben erg te spreken over het draadloze bereik van het modem.

Helaas hebben we soms last van een paar seconden signaalverlies. Een stream op de hn tv-app of Netflix valt dan even weg. Ik heb de logs proberen te ontcijferen met behulp van Claude en die geeft aan soms OFDM profile failure en MDD timeouts te zien. Het modem geeft ook soms op het beginscherm in het rood "Fout - beperkte connectiviteit" aan.

Dit is de eerste keer dat we internet via de kabel afnemen (hiervoor glasvezel) en ik weet niet of dit aan onze bekabeling ligt, drukte op het netwerk of iets met de bekabeling in de straat. De hoofdaansluiting is een AOP-aansluiting dus dat lijkt me niet al te verouderd. Heeft iemand hier mee ervaring mee? Zijn er dingen die ik zelf kan proberen of kan ik het beste contact opnemen met hollandsnieuwe?
edit:
Ik heb ook een storingscheck bij Ziggo gedaan, maar die geeft geen storing of gepland onderhoud aan in mijn straat.
Heb je de gebruikers outage tijdstippen ook gematched met je outages in de logs? Als dat een 1:1 match is dan ligt de oorzaak vermoedelijk buitenshuis en kan je het beste een gratis monteur bestellen om een meting te doen vanuit je woning.

Of op zijn minst HN remote mee laten kijken hoe de verbinding zich gedraagt over de afgelopen dagen.

• TheLion01
stormfly schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:23:
[...]

Heb je de gebruikers outage tijdstippen ook gematched met je outages in de logs? Als dat een 1:1 match is dan ligt de oorzaak vermoedelijk buitenshuis en kan je het beste een gratis monteur bestellen om een meting te doen vanuit je woning.

Of op zijn minst HN remote mee laten kijken hoe de verbinding zich gedraagt over de afgelopen dagen.
Bij de eerstvolgende keer dat het gebeurd, ga ik het even checken.
Ik zie nu ook dat eerder genoemde errors ook in de logs staan wanneer mijn verbinding wel goed lijkt te zijn, dus wellicht dat die twee zaken niet met elkaar te maken hebben.
cobusr1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:17:
Zet eens ipv6 uit en probeer het dan nog eens er zijn momenteel problemen met ipv6 bij Ziggo (hn) de AOP is volgens mij goed dus ik zou het daar in zoeken.
Dit heb ik al een keer voorbij zien komen hier inderdaad maar ik kon de instelling niet vinden in het hn modem. Waar kan ik dat vinden?

• cobusr1
In het modem zal niet lukken maar wel op de clients of je zet hem in bridge en eigen router/modem dan kan je dat daar uitschakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door cobusr1 op 14-06-2026 19:17 ]

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 10:48
TheLion01 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:31:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is de AOP. Toen wij 2 jaar geleden het huis betrokken zagen wij in de meterkas een powered coax splitter en dat er overal coax kabels naartoe getrokken waren. Ik vermoed dus dat de vorige bewoners Ziggo hadden en veel gebruik maakten van digitale televisie.
Ik twijfel wat daar exact voor doos in zit waar de groene kabel op is afgewerkt. Zou dit nog een DIO-01 kunnen zijn? Die zijn volgens mij niet helemaal geschikt voor DOCSIS 3.1.

Je zou hem voor de grap eens open kunnen maken welk type het exact is.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@TheLion01 Je kan ook HN (effectief dan Ziggo) kunnen vragen om de modemstatistieken uit te lezen, dat is vaak al voldoende om te zien of het signaal te zwak is en/of gestoord wordt door bijvoorbeeld 4G/5G. Als dat zo blijkt is dat genoeg om de monteur langs te laten komen en je AOP te vervangen. Of ontdekken wat er anders aan de hand kan zijn, wellicht is het AOP helemaal niet de oorzaak.

Aangenomen dat het nu direct op het AOP is aangesloten met een nieuwe kabel die bij het modem zat.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 17-06-2026 09:24 ]

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-06 22:07
Hier net overgestapt van Ziggo naar HN. Ging soepel, modem zelf in bridge mode gezet. Moest even de dhcp lease releasen en renewen maar wat schetst mijn verbazing. Ik heb gewoon mijn oude IP weer terug, dat is nog eens een goede overstap service ;).

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:19
Dat geeft maar weer eens aan dat het technisch compleet gelijk is aan Ziggo.

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18:07
Hier ook vandaag overgestapt vanaf Ziggo Internet Only Lite (125 Mbit, €44,94) naar HN Snel Internet (100 Mbit, €35,00, eerste 8 maanden €30,00).

Binnen 20 minuten was ik weer online. Half uur later mailtje van Ziggo dat het abo is gestopt, maakte gebruik van de overstapservice. Wifi in modem uitgezet en mijn (ooit bij Ziggo aangeschafte) TP-link deco M4 mesh ingeplugd, werkte direct. TV via DVB-C werkt prima. Meeste zenders in HD, RTL in SD, Ziggo Sport ook present. Voor mij goed genoeg.

Jaartje aankijken nu, evt. volgend jaar weer terug naar Ziggo als nieuwe klant of bij HN blijven met prijsgarantie.

Eerste indruk: prima! :)

• SpaceAce
Weet iemand of het je zelf eenvoudig ook weer de bridge mode uit kunt schakelen. Ik heb een Mikrotik router die ik wil gebruiken, nu is het configureren daarvan niet eenvoudig (voor mij in ieder geval :)). Als ik het modem in bridge mode zet en er dan achter kom dat het niet lukt, vraag ik me af of het eenvoudig is de bridge mode weer uit te schakelen. Of dien je dan contact op te nemen met de helpdesk?

• Servpage
Je kan gewoon inloggen in het modem en daar de Bridge mode weer uitzetten, dus geen probleem.

Het modem in Bridge mode connect je op 192.168.100.1

Collectie

• lavenderlily
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:44
Vandaag de overstap van Ziggo naar Hollandsnieuwe. Is zonder problemen gegaan. Ik ben, tot nu toe, tevreden!
Pagina: 1 2 3 Laatste