[HollandsNieuwe vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

  • musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:07
@darkdesign HN biedt zelf korting op WiFi 6 Deco X50 sets van TP-Link (zie eerder in dit topic). Zelf heb ik een setje Asus Zenwifi AC mini's op Marktplaats gescoord. WiFi 5, maar dat is voldoende voor het 100 Mbit abonnement, en geen account nodig itt bij TP-Link. Het is dus maar net waar je behoefte ligt, er zijn vele opties.

[ Voor 25% gewijzigd door musicfreak op 31-05-2026 17:39 ]


  • JackL89
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-06 11:59
Laat minute vraag: overstappen naar Hollands Nieuwe? Hoe zijn de ervaringen van de mensen die inmiddels zijn overgestapt?

Ik woon in een nieuwbouw woning en ik heb nu nog KPN. Op zich prima, maar de kortingsperiode loopt af en de prijsverhoging komt er ook aan. Ik heb een Deco set (3x), XE75 Pro. Daarmee moet Hollands Nieuwe toch ook prima zijn of zie ik dat verkeerd? Nu 1Gbit van Kpn, ik zou ook 1Gbit nemen bij Hollands nieuwe. Verder game ik niet en download ik nauwelijks wat, alleen streamen.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen/mening!

  • Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:50
JackL89 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:42:
Laat minute vraag: overstappen naar Hollands Nieuwe? Hoe zijn de ervaringen van de mensen die inmiddels zijn overgestapt?

Ik woon in een nieuwbouw woning en ik heb nu nog KPN. Op zich prima, maar de kortingsperiode loopt af en de prijsverhoging komt er ook aan. Ik heb een Deco set (3x), XE75 Pro. Daarmee moet Hollands Nieuwe toch ook prima zijn of zie ik dat verkeerd? Nu 1Gbit van Kpn, ik zou ook 1Gbit nemen bij Hollands nieuwe. Verder game ik niet en download ik nauwelijks wat, alleen streamen.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen/mening!
Ik heb nog geen ervaring want ook pas vandaag aangemeld. Maar je hebt 14 dagen bedenktijd na afsluiten. Aangezien vandaag de laatste dag is om de meest gunstige condities te krijgen heb je feitelijk nog wat extra tijd om info en ervaringen te verzamelen. Die staan ook in dit forum, even teruglezen. Neem die 14 dagen in ieder geval mee in jouw overdenkingen.

  • j_v_e
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-06 06:29
Ik heb ook Hollands nieuwe internet ben er echt tevreden over. Tv kijken kan overigens gewoon via de kabel! Je hebt heel die app die ik nodig.

  • Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:50
j_v_e schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:27:
Ik heb ook Hollands nieuwe internet ben er echt tevreden over. Tv kijken kan overigens gewoon via de kabel! Je hebt heel die app die ik nodig.
Ik neem aan dat je ‘niet nodig’ bedoeld 😉, maar even het goede pad op, wat is dan de beeldkwaliteit met gebruik van alleen de kabel?

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Prima vele zijn hd en sommige sd maar is goed naar te kijken zeker als het niks (extra) kost!

  • Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:10
Alleen de RTL kanalen zijn is sd, wat eigenlijk wel overeen komt met het niveau van deze zenders, verder is zoals al vermeld het meeste in hd, dus gewoon goed.

Collectie


  • rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:07
Iemand die weet of de Ziggo Go app met bijbehorende Ziggo credentials via het HN netwerk geaccepteerd wordt?

[ Voor 34% gewijzigd door rowicom op 31-05-2026 22:15 ]


  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Ja hoor dat werkt gewoon zover ik het gelezen heb.

  • Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:10
HN heeft de actie met de prijsgarantie van 5 jaar met 1 maand verlengd tot 1 juli

Collectie


  • jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

De beste prijs garantie is dat je elk jaar kan over stappen naar Ziggo (of een andere provider) en vice versa.

Everything is better with Bluetooth


  • rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:07
Servpage schreef op maandag 1 juni 2026 @ 06:56:
HN heeft de actie met de prijsgarantie van 5 jaar met 1 maand verlengd tot 1 juli
En wedden dat ze het daarna weer opnieuw gaan verlengen? 😉

  • rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:07
Wat is de laatst mogelijke ingangsdatum dat je een abbo in de toekomst kunt bestellen? Ik wil nu nog tot november bij Delta blijven omdat ik daar nu een wel heel scherp contract heb.

[ Voor 8% gewijzigd door rowicom op 01-06-2026 15:28 ]


  • Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:50
Servpage schreef op maandag 1 juni 2026 @ 06:56:
HN heeft de actie met de prijsgarantie van 5 jaar met 1 maand verlengd tot 1 juli
Het kortingslabel is wel van de site gehaald…..

  • Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:10
Nee hoor die staat er nog gewoon, Klik

en dan op meer info klikken.

Collectie


  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Volgens zeggen (klantenservice) zou morgen eind van de middag een eigen modem kunnen activeren.

  • Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
cobusr1 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:59:
Volgens zeggen (klantenservice) zou morgen eind van de middag een eigen modem kunnen activeren.
Ah ik ben hier ook nog mee bezig, mij vertelden ze vrijdag. Laat het weten als het eerder lukt, dan hoef ik ze niet te blijven stalken. :)

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Ik ga strakjes bellen dan hoor ik het wel. Kom er op terug.

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Heb net gebeld en zou er morgen over teruggebeld worden daar het eigenlijk al had moeten werken maar dat werkte nog niet dus ff wachten op morgen.

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Nu ook te horen gekregen dat het eind van de week wordt tja.

  • elponchis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-06 18:24
darkdesign schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:04:
Ik heb nu Ziggo, maar HN klinkt wel goed qua deal. Wat zijn de alternatieve voor de WiFi 6 pods die in nu naar alle tevredenheid gebruik?
Heb zelf nu Ziggo en kreeg die pods erbij, maar kwamen nooit uit de doos bij mij. Heb een TP link deco BE25 set bekabeld aangesloten op elke verdieping 1tje. Prima wifi in heel het huis en bijkomend voordeel is dat elk jaar overstappen een kwestie van modem uitpluggen en nieuwe inpluggen is (zonder heel mijn thuisnetwerk opnieuw te hoeven instellen en/of alle apparaten opnieuw aan te hoeven melden op het netwerk). Tot nu toe moeten gebruiken met eigenaar wissel (1 jaar op mijn naam en 1 jaar op mijn vrouw´s naam) en vanaf nu kan het afhankelijk van de aanbieding ook Ziggo --> HN --> Ziggo --> HN etc worden. (Helaas nog geen glasvezel op mijn adres).

[ Voor 3% gewijzigd door elponchis op 04-06-2026 17:53 ]


  • Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 15:45
Ben ook sinds een aantal dagen nu klant van HN. Helaas gaat er wel iets goed mis want ik kan geen TV kijken. Ik ben zelf er al achter waarom;
Als je een vast internet abo afsluit krijg je uiteraard een mail met je nieuwe account. Als je op de link drukt moet je een wachtwoord invullen etc. Daarna heb je toegang to je account.
Als je kort daarna nog een dienst (mobiel) afsluit (op hetzelfde e-mailadres) krijg je wéér een soort dezelfde e-mail om een account aan te maken en dus je wachtwoord in te stellen. Nu laat je account alleen dus het mobiele abo zien. Vaste aansluiting is spoorloos.
TV Kijken kan dus ook niet, want geen abonnement. Er wordt dus ergens iets in een database overschreven.

Klantenservice gebeld, die beste medewerker snapte er niets van 'want het staat goed in het systeem'. Ja dat kan wel zo zijn, maar daar heb ik niets aan. Na veel aandringen is mijn probleem toch doorgezet naar de backoffice. Ben benieuwd.

Overgang van Ziggo naar HN was overigens prima, plug en play eigenlijk.

  • afnay
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-06 03:59
Omwille van een migratie tussen 2 glasvezel providers met verschillende router settings, wilden we een “plan B” lijn hebben en de HN aankondiging kwam net op tijd voorbij.

Dag 1:

Blij dat we na de eerste power-on van de modem 20 minuten later een werkende internet connectie hadden. Wellicht werd eerst een verse firmware binnengehaald.

Want na 4 jaar wonen in een nieuwbouw, maar voorheen nog nooit de ziggo aansluiting in de meterkast geprobeerd, want we hadden glasvezel. Blij dat we vlot de wifi op de modem zelf kunnen afzetten

Blij dat we de modem via een menu instelling zelf zonder klantendienst in bridge mode kon zetten.

Je moet de modem interface taal echter niet in het Engels gebruiken wat dan zie je niet de “bridge mode” staan. Slechte vertaling.


Dag 2: we vinden het gek dat de VPN connecties van de mobiele telefoons naar huis zo vaak een nieuwe connectie opbouwen.

Dag 3: Na ook happerende chat gesprekken tijdens de dag en opnieuw die vpn reconnects toch even getwijfeld of we de vpn server settings moeten optimaliseren voor een coax verbinding.

Maar toevallig had ik een ping naar een externe server draaien toen de vpn connecties weer even werden onderbroken, en ik zag 100% packet loss gedurende 2 seconden …

Dus nu hebben we een script draaien die 3 externe hosts elke seconde gaat pingen en wat een packet loss zien we op de HN connectie. Het kan ook geen “wegens drukte” zijn want het is ook midden in de nacht.

En meerdere keren per uur hebben we 100% packet loss tijdens een paar seconden, en natuurlijk vallen de vpn connecties dan uit.

We hebben gen ervaring met Ziggo in de laatste 5 jaar, maar is packet loss normaal bij Ziggo of HollandsNieuwe of zit er water in die fiberkabel van HN ?

2026-06-05 02:12:57,84.116.6.3,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:09:04,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:12:20,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:13:26,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:23:31,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:31:34,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:40:47,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:46:12,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

  • Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:29
afnay schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 03:59:
Omwille van een migratie tussen 2 glasvezel providers met verschillende router settings, wilden we een “plan B” lijn hebben en de HN aankondiging kwam net op tijd voorbij.

Dag 1:

Blij dat we na de eerste power-on van de modem 20 minuten later een werkende internet connectie hadden. Wellicht werd eerst een verse firmware binnengehaald.

Want na 4 jaar wonen in een nieuwbouw, maar voorheen nog nooit de ziggo aansluiting in de meterkast geprobeerd, want we hadden glasvezel. Blij dat we vlot de wifi op de modem zelf kunnen afzetten

Blij dat we de modem via een menu instelling zelf zonder klantendienst in bridge mode kon zetten.

Je moet de modem interface taal echter niet in het Engels gebruiken wat dan zie je niet de “bridge mode” staan. Slechte vertaling.


Dag 2: we vinden het gek dat de VPN connecties van de mobiele telefoons naar huis zo vaak een nieuwe connectie opbouwen.

Dag 3: Na ook happerende chat gesprekken tijdens de dag en opnieuw die vpn reconnects toch even getwijfeld of we de vpn server settings moeten optimaliseren voor een coax verbinding.

Maar toevallig had ik een ping naar een externe server draaien toen de vpn connecties weer even werden onderbroken, en ik zag 100% packet loss gedurende 2 seconden …

Dus nu hebben we een script draaien die 3 externe hosts elke seconde gaat pingen en wat een packet loss zien we op de HN connectie. Het kan ook geen “wegens drukte” zijn want het is ook midden in de nacht.

En meerdere keren per uur hebben we 100% packet loss tijdens een paar seconden, en natuurlijk vallen de vpn connecties dan uit.

We hebben gen ervaring met Ziggo in de laatste 5 jaar, maar is packet loss normaal bij Ziggo of HollandsNieuwe of zit er water in die fiberkabel van HN ?

2026-06-05 02:12:57,84.116.6.3,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:09:04,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:12:20,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:13:26,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:23:31,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:31:34,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:40:47,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:46:12,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS
Packet loss is zeker niet normaal al hebben wij er ook ooit last gehad maar dat was niet voor een paar seconden maar totdat de ziggo monteur langs geweest was. Verder altijd perfecte verbinding met 0% packet loss en een ping tussen de 8 en 13ms.

  • Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:10
@afnay Lijkt op een signaal storing, zou je een foto kunnen plaatsen van het aansluitpunt (aop) in de meterkast, en verder up en downstream waardes uit het modem, als mede ook de Netwerk Historie.

Er zal ongetwijfeld een mede tweaker wezen die deze goed kan beoordelen, weet er wel wat van af maar niet genoeg.

Collectie


  • e92
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:21

e92

afnay schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 03:59:
Omwille van een migratie tussen 2 glasvezel providers met verschillende router settings, wilden we een “plan B” lijn hebben en de HN aankondiging kwam net op tijd voorbij.

Dag 1:

Blij dat we na de eerste power-on van de modem 20 minuten later een werkende internet connectie hadden. Wellicht werd eerst een verse firmware binnengehaald.

Want na 4 jaar wonen in een nieuwbouw, maar voorheen nog nooit de ziggo aansluiting in de meterkast geprobeerd, want we hadden glasvezel. Blij dat we vlot de wifi op de modem zelf kunnen afzetten

Blij dat we de modem via een menu instelling zelf zonder klantendienst in bridge mode kon zetten.

Je moet de modem interface taal echter niet in het Engels gebruiken wat dan zie je niet de “bridge mode” staan. Slechte vertaling.


Dag 2: we vinden het gek dat de VPN connecties van de mobiele telefoons naar huis zo vaak een nieuwe connectie opbouwen.

Dag 3: Na ook happerende chat gesprekken tijdens de dag en opnieuw die vpn reconnects toch even getwijfeld of we de vpn server settings moeten optimaliseren voor een coax verbinding.

Maar toevallig had ik een ping naar een externe server draaien toen de vpn connecties weer even werden onderbroken, en ik zag 100% packet loss gedurende 2 seconden …

Dus nu hebben we een script draaien die 3 externe hosts elke seconde gaat pingen en wat een packet loss zien we op de HN connectie. Het kan ook geen “wegens drukte” zijn want het is ook midden in de nacht.

En meerdere keren per uur hebben we 100% packet loss tijdens een paar seconden, en natuurlijk vallen de vpn connecties dan uit.

We hebben gen ervaring met Ziggo in de laatste 5 jaar, maar is packet loss normaal bij Ziggo of HollandsNieuwe of zit er water in die fiberkabel van HN ?

2026-06-05 02:12:57,84.116.6.3,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:09:04,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:12:20,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:13:26,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:23:31,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:31:34,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:40:47,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS

2026-06-05 03:46:12,8.8.8.8,1,0,100,HIGH_LOSS
Sinds afgelopen maandag (1 juni) overgestapt van Ziggo naar HN. Alles ging probleemloos en binnen 30 minuten weer on-line (in bridge-mode). Mijn Unifi router geeft aan dat er 2 keer pakketverlies is gedetecteerd (maar dat kwam door mijzelf, toen ik de netwerkkabel van de router naar het modem verwisselde). Dus nee, geen spontane pakketverliezen bij destijds Ziggo en ook niet bij nu HN. De VPN-connecties naar mijn eigen Wireguard-server blijven dus ook gewoon stabiel.

  • Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
cobusr1 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:57:
Nu ook te horen gekregen dat het eind van de week wordt tja.
Eerder vandaag gebeld, medewerker wist niet zo goed waar ik het over had maar blijkbaar is het nog steeds niet mogelijk in hun systeem.

Teleurstellend inmiddels.

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Heb ook even gebeld en zeggen idd dat ze nog niet weten het is gewoon verplicht.

  • C4Vette
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 07:14
Heb het hele topic doorgekeken maar zie niemand die het heeft over e-mail. Ik heb een @upcmail.nl adres en zou dat graag houden. Blijft die mailbox via HN beschikbaar?

  • Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
C4Vette schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:56:
Heb het hele topic doorgekeken maar zie niemand die het heeft over e-mail. Ik heb een @upcmail.nl adres en zou dat graag houden. Blijft die mailbox via HN beschikbaar?
Hee helaas, je houdt wel nog 6 maanden toegang maar daarna verwijdert ziggo hem.

  • musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:07
Als aanvulling: hollandsnieuwe biedt zelf geen maildienst aan, dus ze kunnen ook geen Ziggo of UPC mail beschikbaar houden. Het is wat dat betreft ook een wat meer sobere provider.

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Het klinkt raar maar eigenlijk is dat alleen maar beter zo wordt men gedwongen een eigen mail account te nemen zodat ze dadelijk onafhankelijk van de providers zijn en dus ook makkelijker kunnen overstappen.

  • Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
Eigen modem activeren werkt nu 🎉

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Hoe dan ?

  • Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
Klantenservice via mail heeft het bij mij het proces in gang gezet. Morgen kan ik hopelijk bevestigen dat ik over ben naar eigen modem.

  • yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:28
https://www.hollandsnieuwe.nl/internet/eigen-modem

Volgens deze site: mac-adres doorgeven aan de klantenservice.

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Heb nog gebeld (voor zessen) en morgen zal het bij mij ook wel gelukt zijn hoop ik idd cm mac doorgeven

  • Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
cobusr1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:37:
Heb nog gebeld (voor zessen) en morgen zal het bij mij ook wel gelukt zijn hoop ik idd cm mac doorgeven
Zojuist is mijn eigen modem actief geworden. De verbinding op het HN modem viel weg, dat was voor mij het signaal om mijn eigen modem aan de kabel te hangen. Die was inderdaad geactiveerd en nu werkt hij top. Alleen geen mailtje gehad dat het was omgezet, dus als dit loopt en je verbinding valt weg weet je dat het omschakeltijd is.

Net ook het mailtje ontvangen dat het eigen modem geactiveerd is, dat had dus wat vertraging t.o.v. het moment waar dit technisch al gebeurd is.

[ Voor 35% gewijzigd door Dejagan op 09-06-2026 09:54 ]


  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Oke mooi zo! Had net wel een mail dat hij geactiveerd gaat worden en je daar geen bericht over krijgt binnen 48 uur, we gaan het zien.

Hierbij de mail.
We hebben je aanvraag voor het activeren van jouw eigen modem ontvangen. Jouw modem wordt binnen uiterlijk 48 uur geactiveerd.

Zodra het modem van hollandsnieuwe geen internet meer geeft, is jouw eigen modem actief en kan je deze aansluiten. Je ontvangt geen bevestiging wanneer het modem actief is.  

goed om te weten
Het modem van hollandsnieuwe mag niet retour gestuurd worden. Deze hou je in bruikleen. Wanneer je in de toekomst een wijziging van het abonnement wil doen, moet eerst het modem van hollandsnieuwe geactiveerd worden. 
Groet,

hollandsnieuwe

[ Voor 74% gewijzigd door cobusr1 op 09-06-2026 12:27 ]


  • red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 13:28

red bull

Keeps me awake !

cobusr1 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:17:
Oke mooi zo! Had net wel een mail dat hij geactiveerd gaat worden en je daar geen bericht over krijgt binnen 48 uur, we gaan het zien.

Hierbij de mail.
We hebben je aanvraag voor het activeren van jouw eigen modem ontvangen. Jouw modem wordt binnen uiterlijk 48 uur geactiveerd.

Zodra het modem van hollandsnieuwe geen internet meer geeft, is jouw eigen modem actief en kan je deze aansluiten. Je ontvangt geen bevestiging wanneer het modem actief is.  

goed om te weten
Het modem van hollandsnieuwe mag niet retour gestuurd worden. Deze hou je in bruikleen. Wanneer je in de toekomst een wijziging van het abonnement wil doen, moet eerst het modem van hollandsnieuwe geactiveerd worden. 
Groet,

hollandsnieuwe
Welke modem gebruik je en wat zijn hier de voordelen van? Ik zet die dingen meteen in bridge modus...

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Ik maak hier dadelijk gebruik van de Fritz!Box 6660 daarbij heb ik het hele netwerk in eigen beheer (ik gebruik nu tijdelijk bridge) maar dan heb ik 2 apparaten aanstaan terwijl het met 1 ook kan.

  • Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
red bull schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:33:
[...]

Welke modem gebruik je en wat zijn hier de voordelen van? Ik zet die dingen meteen in bridge modus...
Fritzbox 6690 hier, logisch voordeel natuurlijk dat je 1 apparaat hebt i.p.v. 2 en daarnaast eigenlijk vooral fijn goed inzicht in de verbindingskwaliteit te hebben en een stuk eigen controle.

Natuurlijk nog nuttiger als het provider-modem een onbetrouwbaar brak ding is, dat is de sagemcom niet voor zover ik merkte.

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Hier nu ook werkend in een keer geen internet meer terwijl het modem van hn nog groen branden (bridge modus) ff eigen eraan en gaan nette snelheid niks te klagen tot nu toe.

  • ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-06 22:40
Vandaag gaat ons contract in (bij lancering besteld) maar de modem is nog niet verzonden. Ziggo is gestopt met werken per vandaag, dus wij zitten zonder internet. Mooi...

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.


  • musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:07
Oh dat is balen zeg. Maar hoe had je het geregeld dan? Wel / geen overstapservice gebruikt, of overlap tussen Ziggo en HN?

  • elponchis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-06 18:24
ben2513 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:10:
Vandaag gaat ons contract in (bij lancering besteld) maar de modem is nog niet verzonden. Ziggo is gestopt met werken per vandaag, dus wij zitten zonder internet. Mooi...
Dat is bij Ziggo ook vaak zo, als je een abonnement bestelt met ingangsdatum 1 juli (zonder overstapservice), wordt hij pas op 30 juni meegegeven met PostNL, waardoor het pas op 1 juli na de middag bezorgd wordt. Als je bij ze bestelt zonder overstapservice moet je eigenlijk de ingangsdatum een paar dagen van tevoren aanvragen, je abonnement gaat pas daadwerkelijk in op het moment dat je hem inplugt, dus je kan dat dan alsnog op voorbeelddatum 1 juli dan waarop hij dan ingaat doen (je kan geloof ik tot 2 weken na de aangevraagde ingangsdatum inpluggen). De internetverbinding lijkt bij een kabelabonnement blijkbaar niet lijngebonden te zijn zoals bij glasvezel waar ze de ONT moeten koppelen aan het adres, maar modemgebonden (natuurlijk de lijn moet actief zijn, maar dat is hij vaak al), hierdoor maakt het niet uit dat je voorgaande abonnement pas op 1 juli afloopt en je een nieuwe aanvraag bijvoorbeld per 28 juni doet die je vervolgens op 1 juli pas gaat aansluiten..

[ Voor 23% gewijzigd door elponchis op 10-06-2026 08:45 ]


  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06 17:26

The Third Man

The Third Jellyfish

Zelfs al was kabel wél lijngebonden, HollandsNieuwe is gewoon Ziggo hè? Slechts een budget rebrand ervan. Of een virtuele provider, hoe je het ook wil noemen. Net als wanneer je met je mobiel van Vodafone naar HollandsNieuwe overstapt.

Misschien is het handig om in de Topicstart op te nemen dat de overstap service in wezen een periode is en niet een harde omschakeldatum? HN communiceert dat zelf niet duidelijk, blijkt wel vaker.

  • elponchis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-06 18:24
Ja, dat weet ik, ik wilde meer aangeven wat handig is om te doen. Overigens met overstapservice heb je het probleem helemaal niet heh, want daar is de regel dat je oude abonnement pas stopt zodra je nieuwe start. Dit is voor gevallen waar je overstapt zonder overstapservice, dit gebeurt in gevallen van de ¨partnerwissel¨ of als je een abonnement kosteloos opzegt vanwege algemene voorwaarden wijzigingen en dan een andere provder neemt, bijv. Ziggo naar HN, overstapservice is in zulke gevallen naar mijn weten niet mogelijk.

  • ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-06 22:40
@elponchis Bedankt, maar de ingangsdatum was dus vandaag en het pakket is nog niet eens meegegeven aan de pakketdienst. Dit is wel erg jammer. Ik hoop dat ze hem vandaag versturen. Ik bel nu even naar de klantenservice. Bij Ziggo had ik dit probleem eerder nog niet trouwens (wij wisselden altijd van naam op het contract, om jaarlijks een nieuwe deal te scoren). Ze leverden de modem altijd op tijd.


EDIT: Maar wel een goede tip om hem wat eerder "in te laten gaan" en dan pas op de werkelijke dag aan te sluiten. Bedankt. Voor de volgende keer ;)

TWEEDE EDIT: net gebeld met HN, er was gisteren kennelijk een storing (daar wist ze al van af toen ik belde) die ertoe leidde dat best wat klanten hun bestellingen niet op tijd kregen. Ze 'hoopt' dat alles vandaag wordt ingehaald. Extra MB's voor op mobiel kon ze mij niet geven, maar kennelijk krijgt iedereen deze maand er sowieso 15GB bij vanwege hun jubileum. En omdat vandaag een nieuwe maand in ging voor ons, hebben wij de extra data ook al.

[ Voor 44% gewijzigd door ben2513 op 10-06-2026 09:37 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.


  • straydog_50
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-06 11:24
Ik stap morgen ook over naar HN, kom van KPN glasvezel en maak gebruik van de overstap service. Ik blijf het apart vinden dat HN vandaag pas de modem gaat sturen en nog de goede hoop dat Post.nl het morgen gaat leveren. Ze geven aan dat KPN pas de boel gaat afsluiten als ik de modem gaactiveerd hebt, maar ik weet van eerdere KPN overstappen, dat ze absoluut geen moeite hebben om op 12 uur in de ochtend de boel af te sluiten.

Had een andere vraag, ik heb een Fritz box, wil de HN modem in bridge mode zetten om deze constructie te maken

Coax  ↓

Ziggo modem (bridge mode)LAN-poort)↓

LAN 1 van Fritz!Box 7590↓

Jouw thuisnetwerk

Het is dan correct dat ik in de Fritzbox settings bij ISP de setting "Existing connection over LAN" kies en niet "other internetservice provider" ?

  • Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:10
Gisteren overgestapt met gebruik van de overstapservice, kreeg het modem dan ook pas gisteren geleverd en wel om 18:30 uur, maar tijdens de installatie bij de tweede keer opstarten van het modem ging de TV op zwart :-) en gelijk een mail van Ziggo dat mijn abbo was stopgezet.

Maar vind ook wel dat HN het modem een dag eerder mag leveren.

Collectie


  • Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:16
Servpage schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:43:
Gisteren overgestapt met gebruik van de overstapservice, kreeg het modem dan ook pas gisteren geleverd en wel om 18:30 uur, maar tijdens de installatie bij de tweede keer opstarten van het modem ging de TV op zwart :-) en gelijk een mail van Ziggo dat mijn abbo was stopgezet.

Maar vind ook wel dat HN het modem een dag eerder mag leveren.
Ja ik snap het ook niet echt wat voor hun het voordeel is aan niet even een week van tevoren een modem opsturen zodat het er zeker op tijd is. Nu levert het ze veel slecht startende klanten en gedoe op.

  • Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:10
Dejagan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Ja ik snap het ook niet echt wat voor hun het voordeel is aan niet even een week van tevoren een modem opsturen zodat het er zeker op tijd is. Nu levert het ze veel slecht startende klanten en gedoe op.
Ik snap het in mijn geval wel een beetje, bij gebruik van de overstapservice word rekening gehouden met je opzegtermijn van je huidige provider, en ze waarschijnlijk voorkomen dat je een dag te vroeg al je modem aansluit.

Collectie


  • Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 23:35
Van Ziggo naar HN gegaan, eigenlijk super gemakkelijk. Bridge modus was ook zo ingesteld via modem zelf en heb hetzelfde IP als voorheen. Ik merk eigenlijk weinig verschil, behalve in de portemonnee waar ik het ook had verwacht.

[ Voor 24% gewijzigd door Graham op 10-06-2026 19:05 ]


  • Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 15:45
Dutchy007 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:07:
Na veel aandringen is mijn probleem toch doorgezet naar de backoffice.
Na een week niets gehoord te hebben toch maar weer even gebeld met de servicedesk. De vriendelijke dame gaf aan dat er 1. Geen call is gelogd dat ik überhaupt heb gebeld en 2. Er is niets doorgezet naar de backoffice. Nou dat is héél fijn om te horen als nieuwe klant.
Nu heb ik het hele verhaal wéér moeten uitleggen om wéér te horen te krijgen dat 'alles goed in het systeem staat'. Uiteindelijk toch (hopelijk nu wel?) doorgezet naar de backoffice...
We wachten af.

  • SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-06 09:42
sinds 1 juni internet van Hollandsnieuwe (voorheen Ziggo), geen problemen in het begin, echter sinds vanochtend lijkt het minder stabiel. Facebook en Instagram video's blijven regelmatig hangen, de TV app (bekabeld) hapert heel soms (voorheen geen last van gehad).

In de statistieken van het modem aan het kijken, maar ik weet niet of bepaalde waardes goed zijn of niet.

Signaalsterkte lijkt in orde, tussen de -3,8 en -5,6 dBmV, signaal ruisverhouding 38-39 dB, wat volgens mij ook in orde is.

Wat me opvalt is bij het aantal errors bij de downstream stats bij een aantal kanalen, bijvoorbeeld:
Kanaal 17:
- Pre Reed errors: 17804
- Post Read errors: 12447

Bij de meeste andere kanalen is dat beduidend minder.

Bij de 3.1 Downstream error stats zie ik ook erg veel corrected (1140852342) en een aantal uncorrectables (8133).

Bij de netwerk historie zie ik sinds vanmorgen dit soort meldingen (voorheen nog niet gehad):
Warning: RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Notice: CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 160; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Zegt mij allemaal niet zoveel, misschien dat hier iemand een idee heeft.

Contact gehad met de support, op afstand op het modem gekeken maar medewerker kon enkel zeggen dat de signaal sterkte goed was (andere statistieken had hij ook geen kaas van gegeten). Ze sturen wel een monteur langs.

  • Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:50
SpaceAce schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:45:
sinds 1 juni internet van Hollandsnieuwe (voorheen Ziggo), geen problemen in het begin, echter sinds vanochtend lijkt het minder stabiel. Facebook en Instagram video's blijven regelmatig hangen, de TV app (bekabeld) hapert heel soms (voorheen geen last van gehad).

In de statistieken van het modem aan het kijken, maar ik weet niet of bepaalde waardes goed zijn of niet.

Signaalsterkte lijkt in orde, tussen de -3,8 en -5,6 dBmV, signaal ruisverhouding 38-39 dB, wat volgens mij ook in orde is.

Wat me opvalt is bij het aantal errors bij de downstream stats bij een aantal kanalen, bijvoorbeeld:
Kanaal 17:
- Pre Reed errors: 17804
- Post Read errors: 12447

Bij de meeste andere kanalen is dat beduidend minder.

Bij de 3.1 Downstream error stats zie ik ook erg veel corrected (1140852342) en een aantal uncorrectables (8133).

Bij de netwerk historie zie ik sinds vanmorgen dit soort meldingen (voorheen nog niet gehad):
Warning: RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Notice: CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 160; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Zegt mij allemaal niet zoveel, misschien dat hier iemand een idee heeft.

Contact gehad met de support, op afstand op het modem gekeken maar medewerker kon enkel zeggen dat de signaal sterkte goed was (andere statistieken had hij ook geen kaas van gegeten). Ze sturen wel een monteur langs.
Jammer dat het niet werkt. Ben wel benieuwd of die monteur gratis is, want dat is een van de verschillen met ziggo. Ga zelf eind deze maand over.

  • Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 15:45
SpaceAce schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:45:
sinds 1 juni internet van Hollandsnieuwe (voorheen Ziggo), geen problemen in het begin, echter sinds vanochtend lijkt het minder stabiel. Facebook en Instagram video's blijven regelmatig hangen, de TV app (bekabeld) hapert heel soms (voorheen geen last van gehad).

In de statistieken van het modem aan het kijken, maar ik weet niet of bepaalde waardes goed zijn of niet.

Signaalsterkte lijkt in orde, tussen de -3,8 en -5,6 dBmV, signaal ruisverhouding 38-39 dB, wat volgens mij ook in orde is.

Wat me opvalt is bij het aantal errors bij de downstream stats bij een aantal kanalen, bijvoorbeeld:
Kanaal 17:
- Pre Reed errors: 17804
- Post Read errors: 12447

Bij de meeste andere kanalen is dat beduidend minder.

Bij de 3.1 Downstream error stats zie ik ook erg veel corrected (1140852342) en een aantal uncorrectables (8133).

Bij de netwerk historie zie ik sinds vanmorgen dit soort meldingen (voorheen nog niet gehad):
Warning: RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Notice: CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 160; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Zegt mij allemaal niet zoveel, misschien dat hier iemand een idee heeft.

Contact gehad met de support, op afstand op het modem gekeken maar medewerker kon enkel zeggen dat de signaal sterkte goed was (andere statistieken had hij ook geen kaas van gegeten). Ze sturen wel een monteur langs.
Gooi de waardes/log even door ChatGPT, die heeft een goed idee wat 'normaal' zou moeten zijn.

  • Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:31
SpaceAce schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:45:
sinds 1 juni internet van Hollandsnieuwe (voorheen Ziggo), geen problemen in het begin, echter sinds vanochtend lijkt het minder stabiel. Facebook en Instagram video's blijven regelmatig hangen, de TV app (bekabeld) hapert heel soms (voorheen geen last van gehad).

In de statistieken van het modem aan het kijken, maar ik weet niet of bepaalde waardes goed zijn of niet.

Signaalsterkte lijkt in orde, tussen de -3,8 en -5,6 dBmV, signaal ruisverhouding 38-39 dB, wat volgens mij ook in orde is.

Wat me opvalt is bij het aantal errors bij de downstream stats bij een aantal kanalen, bijvoorbeeld:
Kanaal 17:
- Pre Reed errors: 17804
- Post Read errors: 12447

Bij de meeste andere kanalen is dat beduidend minder.

Bij de 3.1 Downstream error stats zie ik ook erg veel corrected (1140852342) en een aantal uncorrectables (8133).

Bij de netwerk historie zie ik sinds vanmorgen dit soort meldingen (voorheen nog niet gehad):
Warning: RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Notice: CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 160; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Zegt mij allemaal niet zoveel, misschien dat hier iemand een idee heeft.

Contact gehad met de support, op afstand op het modem gekeken maar medewerker kon enkel zeggen dat de signaal sterkte goed was (andere statistieken had hij ook geen kaas van gegeten). Ze sturen wel een monteur langs.
Ik heb dit ook. Instagram en Facebookvideo’s tevens YouTube blijven regelmatig laden of hangen (sinds 1 a 2 dagen). Dacht eerst dat het aan mijn alternatieve dns lag, maar schijnbaar niet. Heb zelf het modem nog niet uitgelezen. Waar kan ik dat?
edit:
Bij 3.1 downstream errors zie ik bij kanaal 160:
-7.2 dBmV en 107951365 uncorrectables.

ChatGPT geeft aan dat dit wel hoog is en kan duiden op een probleem. Ik heb de modem nu herstart om te kijken hoe snel ze oplopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Incognitum op 11-06-2026 20:15 ]


  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Meestal is dat een gevolg van instraling van 4g/5g en dat kan komen door slechte aansluitingen kabels enz maar ook door andere klanten/buurt wie ook nog oude meuk gebruiken en daar kan jij dan last van hebben.

  • Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 15:45
Incognitum schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Ik heb dit ook. Instagram en Facebookvideo’s tevens YouTube blijven regelmatig laden of hangen (sinds 1 a 2 dagen). Dacht eerst dat het aan mijn alternatieve dns lag, maar schijnbaar niet. Heb zelf het modem nog niet uitgelezen. Waar kan ik dat?
edit:
Bij 3.1 downstream errors zie ik bij kanaal 160:
-7.2 dBmV en 107951365 uncorrectables.

ChatGPT geeft aan dat dit wel hoog is en kan duiden op een probleem. Ik heb de modem nu herstart om te kijken hoe snel ze oplopen.
Inloggen op je modem op 192.168.178.1 en dan, Geavanceerde Instellingen -> Hulpmiddelen -> Netwerk status -> Downstream/Upstream/Netwerk historie (dit is dus de log)

  • SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-06 09:42
Ik heb de kabel die van het AOP naar het modem gaat losgehaald en opnieuw aangesloten. Waardes in de downstream zijn nu goed, 0 of weinig errors. Bij netwerk historie blijf ik wel nog meldingen zien. Weet niet of het de kabel was of het feit dat het modem nu een reset heeft gehad.

Insta en FB nog hetzelfde probleem. Een ping naar Facebook.com geeft ook time-outs. Deze ping gaat naar een IPv6 adres, als ik “ping -4 facebook” doe dan heb ik geen time-outs. Andere random dingen die ik ping geven geen time-outs.

  • Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:10
Merk hier sinds een paar dagen ook wat haperingen welke ik nog nooit eerder ervaren heb, alle waardes in het modem zijn ruim binnen de specs, geen error meldingen enz.

Vanmorgen besloten om ipv6 uit te schakelen en tot nu toe geen haperingen meer gehad.

Op het forum van Ziggo worden ook al meerdere meldingen gedaan, een reactie van Ziggo is dat het lijkt dat de ipv6 problemen zich aan het uitbreiden zijn en ze hebben het in onderzoek.

Collectie


  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Wat ook wel kan helpen is bij Geavanceerde instellingen → Beveiliging → alles uitschakelen op de pagina Geavanceerde instellingen behalve de firewall zelf zowel bij ipv4 als ipv6

  • Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:10
Zit in Bridge mode dus dat gaat niet werken.

Heb de hele morgen al geen last meer, dus voor nu werkt het voor mij prima.

Collectie


  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06 17:26

The Third Man

The Third Jellyfish

Dejagan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:32:
[...]

Ja ik snap het ook niet echt wat voor hun het voordeel is aan niet even een week van tevoren een modem opsturen zodat het er zeker op tijd is. Nu levert het ze veel slecht startende klanten en gedoe op.
Het is dan niet op tijd, het is dan te vroeg. Vervolgens wordt de klantenservice platgebeld met klanten die niet snappen waarom het nog niet werkt. Over slecht startende klanten gesproken. Door het de dag van tevoren pas te sturen kan het modem nooit te vroeg bij de klant staan.

Sowieso maakt het toch niet uit of je 3 dagen later pas je HN modem online zet en dan overstapt? Ziggo verrekent het gewoon op je eindfactuur. Ik heb zelfs meer dan een week gewacht omdat ik eerst ziggo’s reguliere maandfactuur wilde hebben omdat ik slechts 1 factuur per maand bij mijn werkgever kan declareren.

Wat zou nou het daadwerkelijk voordeel zijn om wel per se op die eerste overstapdatum al over te stappen, waardoor je dat modem per se al eerder wil hebben?

  • Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-06 08:21
SpaceAce schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:45:
sinds 1 juni internet van Hollandsnieuwe (voorheen Ziggo), geen problemen in het begin, echter sinds vanochtend lijkt het minder stabiel. Facebook en Instagram video's blijven regelmatig hangen, de TV app (bekabeld) hapert heel soms (voorheen geen last van gehad).

In de statistieken van het modem aan het kijken, maar ik weet niet of bepaalde waardes goed zijn of niet.

Signaalsterkte lijkt in orde, tussen de -3,8 en -5,6 dBmV, signaal ruisverhouding 38-39 dB, wat volgens mij ook in orde is.

Wat me opvalt is bij het aantal errors bij de downstream stats bij een aantal kanalen, bijvoorbeeld:
Kanaal 17:
- Pre Reed errors: 17804
- Post Read errors: 12447

Bij de meeste andere kanalen is dat beduidend minder.

Bij de 3.1 Downstream error stats zie ik ook erg veel corrected (1140852342) en een aantal uncorrectables (8133).

Bij de netwerk historie zie ik sinds vanmorgen dit soort meldingen (voorheen nog niet gehad):
Warning: RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Notice: CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 160; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=a0:3c:20:39:80:76;CMTS-MAC=6c:41:0e:8f:f8:f3;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Zegt mij allemaal niet zoveel, misschien dat hier iemand een idee heeft.

Contact gehad met de support, op afstand op het modem gekeken maar medewerker kon enkel zeggen dat de signaal sterkte goed was (andere statistieken had hij ook geen kaas van gegeten). Ze sturen wel een monteur langs.
Ik heb dezelfde ervaring met het bufferen van Instagram filmpjes. Ook alternatieve DNS aangepast, maar heeft geen effect. Modem factory reset gegeven, heeft helaas óók geen effect.

  • arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 16:24

arnova

weet veel, maar niet alles

Weet iemand of je een eigen public IPv4 adres hebt bij HN of gaat dat standaard allemaal via NAT. En maakt het evt. nog uit of je modem in bridge staat?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn


  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Je heb een eigen ipv4 en ipv6 adres (zowel in router modus als bridge) niet statisch maar dat is algemeen bekend.

Er zijn de laatste tijd veel klachten over ipv6 ik zou als je klachten heb dan ook ipv6 uitschakelen in ieder geval tijdelijk zodat je dat kan uitsluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door cobusr1 op 13-06-2026 07:22 ]


  • meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:16
ook hier overgestapt vanuit Ziggo sinds een week. Aansluiten makkelijk, internet kwam snel op en inderdaad 1gb. Werkt prima en modem zelf heeft alngoed Wifi6 bereik. Alleen sinds vanmorgen geen signaal meer op downstream, blsuw knipper feestje, dus knipperende lampjes. en je raadt het al, HN geen service in het weekend. Hoop dat het toeval is, met Ziggo eigenlijk nooit issues gehad.
edit:
dank, heb nog een keer de site van ziggo geraadpleegd. gebruik altijd een ander huisnummer in de straat, maar in bepaalde range van de straat, inclusief de mijne, geeft ziggo een storing aan.

[ Voor 21% gewijzigd door meelmark op 13-06-2026 09:24 ]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"


  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06 17:26

The Third Man

The Third Jellyfish

@meelmark al ziggo storingscheck op je postcode gedaan? Kan simpelweg een fysiek probleem zijn. Bij een administratief verhaal, wat dan wel bij HN zou liggen, zou je modem uberhaupt niet online komen = afgesloten zijn.

  • TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:38
Wij zijn hier sinds 11 juni klant bij hollandsnieuwe. Het grootste deel van de tijd hebben we snel internet en ik ben erg te spreken over het draadloze bereik van het modem.

Helaas hebben we soms last van een paar seconden signaalverlies. Een stream op de hn tv-app of Netflix valt dan even weg. Ik heb de logs proberen te ontcijferen met behulp van Claude en die geeft aan soms OFDM profile failure en MDD timeouts te zien. Het modem geeft ook soms op het beginscherm in het rood "Fout - beperkte connectiviteit" aan.

Dit is de eerste keer dat we internet via de kabel afnemen (hiervoor glasvezel) en ik weet niet of dit aan onze bekabeling ligt, drukte op het netwerk of iets met de bekabeling in de straat. De hoofdaansluiting is een AOP-aansluiting dus dat lijkt me niet al te verouderd. Heeft iemand hier mee ervaring mee? Zijn er dingen die ik zelf kan proberen of kan ik het beste contact opnemen met hollandsnieuwe?
edit:
Ik heb ook een storingscheck bij Ziggo gedaan, maar die geeft geen storing of gepland onderhoud aan in mijn straat.

[ Voor 6% gewijzigd door TheLion01 op 14-06-2026 00:37 ]


  • Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 10:48
Heb je een foto van je AOP met hoe het nu is aangesloten? Als er heel lang of nog nooit gebruik is gemaakt van de coax aansluiting is de kans best wel groot dat het een verouderd AOP is die last heeft van instraling.

  • TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:38
Hugo__Boss schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:37:
Heb je een foto van je AOP met hoe het nu is aangesloten? Als er heel lang of nog nooit gebruik is gemaakt van de coax aansluiting is de kans best wel groot dat het een verouderd AOP is die last heeft van instraling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RQIc7rv422EI4Z5nRB4Admfrgc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dX5XghXZNAupURJd45cOLqBc.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAQ-nUWW4QhUm5SCtZP1zTkXW6w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67OtFkOmK3ca7cC7mClrVkaI.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is de AOP. Toen wij 2 jaar geleden het huis betrokken zagen wij in de meterkas een powered coax splitter en dat er overal coax kabels naartoe getrokken waren. Ik vermoed dus dat de vorige bewoners Ziggo hadden en veel gebruik maakten van digitale televisie.

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Zet eens ipv6 uit en probeer het dan nog eens er zijn momenteel problemen met ipv6 bij Ziggo (hn) de AOP is volgens mij goed dus ik zou het daar in zoeken.

  • stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:03
TheLion01 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 00:36:
Wij zijn hier sinds 11 juni klant bij hollandsnieuwe. Het grootste deel van de tijd hebben we snel internet en ik ben erg te spreken over het draadloze bereik van het modem.

Helaas hebben we soms last van een paar seconden signaalverlies. Een stream op de hn tv-app of Netflix valt dan even weg. Ik heb de logs proberen te ontcijferen met behulp van Claude en die geeft aan soms OFDM profile failure en MDD timeouts te zien. Het modem geeft ook soms op het beginscherm in het rood "Fout - beperkte connectiviteit" aan.

Dit is de eerste keer dat we internet via de kabel afnemen (hiervoor glasvezel) en ik weet niet of dit aan onze bekabeling ligt, drukte op het netwerk of iets met de bekabeling in de straat. De hoofdaansluiting is een AOP-aansluiting dus dat lijkt me niet al te verouderd. Heeft iemand hier mee ervaring mee? Zijn er dingen die ik zelf kan proberen of kan ik het beste contact opnemen met hollandsnieuwe?
edit:
Ik heb ook een storingscheck bij Ziggo gedaan, maar die geeft geen storing of gepland onderhoud aan in mijn straat.
Heb je de gebruikers outage tijdstippen ook gematched met je outages in de logs? Als dat een 1:1 match is dan ligt de oorzaak vermoedelijk buitenshuis en kan je het beste een gratis monteur bestellen om een meting te doen vanuit je woning.

Of op zijn minst HN remote mee laten kijken hoe de verbinding zich gedraagt over de afgelopen dagen.

  • TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:38
stormfly schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:23:
[...]

Heb je de gebruikers outage tijdstippen ook gematched met je outages in de logs? Als dat een 1:1 match is dan ligt de oorzaak vermoedelijk buitenshuis en kan je het beste een gratis monteur bestellen om een meting te doen vanuit je woning.

Of op zijn minst HN remote mee laten kijken hoe de verbinding zich gedraagt over de afgelopen dagen.
Bij de eerstvolgende keer dat het gebeurd, ga ik het even checken.
Ik zie nu ook dat eerder genoemde errors ook in de logs staan wanneer mijn verbinding wel goed lijkt te zijn, dus wellicht dat die twee zaken niet met elkaar te maken hebben.
cobusr1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:17:
Zet eens ipv6 uit en probeer het dan nog eens er zijn momenteel problemen met ipv6 bij Ziggo (hn) de AOP is volgens mij goed dus ik zou het daar in zoeken.
Dit heb ik al een keer voorbij zien komen hier inderdaad maar ik kon de instelling niet vinden in het hn modem. Waar kan ik dat vinden?

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
In het modem zal niet lukken maar wel op de clients of je zet hem in bridge en eigen router/modem dan kan je dat daar uitschakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door cobusr1 op 14-06-2026 19:17 ]


  • Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 10:48
TheLion01 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:31:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is de AOP. Toen wij 2 jaar geleden het huis betrokken zagen wij in de meterkas een powered coax splitter en dat er overal coax kabels naartoe getrokken waren. Ik vermoed dus dat de vorige bewoners Ziggo hadden en veel gebruik maakten van digitale televisie.
Ik twijfel wat daar exact voor doos in zit waar de groene kabel op is afgewerkt. Zou dit nog een DIO-01 kunnen zijn? Die zijn volgens mij niet helemaal geschikt voor DOCSIS 3.1.

Je zou hem voor de grap eens open kunnen maken welk type het exact is.

  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06 17:26

The Third Man

The Third Jellyfish

@TheLion01 Je kan ook HN (effectief dan Ziggo) kunnen vragen om de modemstatistieken uit te lezen, dat is vaak al voldoende om te zien of het signaal te zwak is en/of gestoord wordt door bijvoorbeeld 4G/5G. Als dat zo blijkt is dat genoeg om de monteur langs te laten komen en je AOP te vervangen. Of ontdekken wat er anders aan de hand kan zijn, wellicht is het AOP helemaal niet de oorzaak.

Aangenomen dat het nu direct op het AOP is aangesloten met een nieuwe kabel die bij het modem zat.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 17-06-2026 09:24 ]


  • ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-06 22:46
Hier net overgestapt van Ziggo naar HN. Ging soepel, modem zelf in bridge mode gezet. Moest even de dhcp lease releasen en renewen maar wat schetst mijn verbazing. Ik heb gewoon mijn oude IP weer terug, dat is nog eens een goede overstap service ;).

  • itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-06 12:44
Dat geeft maar weer eens aan dat het technisch compleet gelijk is aan Ziggo.

  • AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05:47
Hier ook vandaag overgestapt vanaf Ziggo Internet Only Lite (125 Mbit, €44,94) naar HN Snel Internet (100 Mbit, €35,00, eerste 8 maanden €30,00).

Binnen 20 minuten was ik weer online. Half uur later mailtje van Ziggo dat het abo is gestopt, maakte gebruik van de overstapservice. Wifi in modem uitgezet en mijn (ooit bij Ziggo aangeschafte) TP-link deco M4 mesh ingeplugd, werkte direct. TV via DVB-C werkt prima. Meeste zenders in HD, RTL in SD, Ziggo Sport ook present. Voor mij goed genoeg.

Jaartje aankijken nu, evt. volgend jaar weer terug naar Ziggo als nieuwe klant of bij HN blijven met prijsgarantie.

Eerste indruk: prima! :)

  • SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-06 09:42
Weet iemand of het je zelf eenvoudig ook weer de bridge mode uit kunt schakelen. Ik heb een Mikrotik router die ik wil gebruiken, nu is het configureren daarvan niet eenvoudig (voor mij in ieder geval :)). Als ik het modem in bridge mode zet en er dan achter kom dat het niet lukt, vraag ik me af of het eenvoudig is de bridge mode weer uit te schakelen. Of dien je dan contact op te nemen met de helpdesk?

  • Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:10
Je kan gewoon inloggen in het modem en daar de Bridge mode weer uitzetten, dus geen probleem.

Het modem in Bridge mode connect je op 192.168.100.1

Collectie


  • lavenderlily
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:59
Vandaag de overstap van Ziggo naar Hollandsnieuwe. Is zonder problemen gegaan. Ik ben, tot nu toe, tevreden!

  • Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30
Al een tijd geleden afgesloten maar nu actief op Hollands Nieuwe (Eén jaar 1000 Mbit down/100 up voor €35,00 per maand gemiddeld). Het aansluiten ging in ieder geval top, toen ik het modem aansloot werkte alles meteen top en stopte mijn Youfone verbinding netjes na zo'n twee uur. Dat doen ze toch wel netjes tegenwoordig dat je 14 dagen de tijd hebt om aan te sluiten.

  • Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:18
Hallo, wij ook hier per vandaag HN.

Modem op dag van ingaan abbo gearriveerd, ziggo bleef werken totdat ik de stekker er uit haalde iig.


Even vraag: Ik heb een TP-link archer 50 router er aan hangen welke ik voor wifi gebruik, routering gaat echter wel over het modem. Ik wil wifi uitzetten in de modem, maar gast-wifi aan omdat ik die gescheiden wil houden van mijn nas.

Dit lijkt niet te kunnen, iemand een hint?

  • hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:03
Morress schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:57:
Ik wil wifi uitzetten in de modem, maar gast-wifi aan omdat ik die gescheiden wil houden van mijn nas.

Dit lijkt niet te kunnen, iemand een hint?
Het extra baken voor de reguliere wifi kost een te verwaarlozen hoeveelheid bandbreedte, gewoon aan laten staan en niet gebruiken.

  • Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:18
hcQd schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:17:
[...]

Het extra baken voor de reguliere wifi kost een te verwaarlozen hoeveelheid bandbreedte, gewoon aan laten staan en niet gebruiken.
probleem is meer kanalen vrijmaken ivm tig netwerken in de buurt.

  • rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:07
Iemand enig idee of de actie van 5 jaar vaste prijs nog een keer verlengd wordt. De maand juli dus ook nog? Klantenservice zegt dat ze het niet weten.

  • cobusr1
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:03
Maar even tussendoor hoe moeten wij dat weten dan ? wij zijn geen hollandsnieuwe ? er staat nu een timer bij namelijk nog maar 6 dagen sorry ipv uur enz enz

[ Voor 5% gewijzigd door cobusr1 op 25-06-2026 15:46 ]


  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47

Winkiller

De Mopperpot

Nee 6 dagen vanaf nu, per 1 juli 2026 stopt het dan blijkbaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgaR3r4UN9FbCyQP2xG-X9JTFqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiO3li4oQ1yNiMWuJkB5tc9g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 24-06-2026 21:38 ]


  • rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:07
Ik ben voornemens uiterlijk 30 juni een abbo aan te vragen bij HN, maar zie in een topic in de Ziggocommunity dat de tv app van Ziggo (ZiggoGo) nog wel eens wil haperen en vastzitten op een bedrade verbinding met het Ziggo modem. En dan eigenlijk alleen maar op OLED tv's van LG. De monteurs van Ziggo die er in voorkomend geval bij geroepen zijn, bevestigen dat het zeker niet in de infra zit, maar dat het echt in de (bèta)app moet zitten. Andere apps op die tv gaan wel goed namelijk. Aangezien de tv app van HN een kloon is van die van Z ben ik een beetje huiverig nu. TV kijken met een kastje wil ik straks echt niet, blijft over de app op mijn LG OLED.
Meer mensen deze ervaring in een zelfde situatie?

  • jan groen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:19
Winkiller schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:38:
Nee 6 dagen vanaf nu, per 1 juli 2026 stopt het dan blijkbaar :)

[Afbeelding]
Uiteraard geen enkele garantie maar dit stond er vorige maand ook en toen is het ook verlengt.

  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47

Winkiller

De Mopperpot

jan groen schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Uiteraard geen enkele garantie maar dit stond er vorige maand ook en toen is het ook verlengt.
Tja ik riep toch wat er gisteren stond :+ Wij gaan 1 juli over, ben nog steeds boos op Ziggo over dat sportabonnement, betalen voor iets wat ik niet wil hebben, 30 jaar klant geweest.

  • TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:38
TheLion01 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 00:36:
Wij zijn hier sinds 11 juni klant bij hollandsnieuwe. Het grootste deel van de tijd hebben we snel internet en ik ben erg te spreken over het draadloze bereik van het modem.

Helaas hebben we soms last van een paar seconden signaalverlies. Een stream op de hn tv-app of Netflix valt dan even weg. Ik heb de logs proberen te ontcijferen met behulp van Claude en die geeft aan soms OFDM profile failure en MDD timeouts te zien. Het modem geeft ook soms op het beginscherm in het rood "Fout - beperkte connectiviteit" aan.
Even een terugkoppeling op deze post.

De afgelopen week heb ik zelf nog geprobeerd wat zaken uit te sluiten door (tijdelijk) een andere router te gebruiken waarop IPv6 is uitgeschakeld en de bekabeling nog eens goed te checken. Tijdens het runnen van een aantal speedtests zag ik dat mijn upload steeds goed was (100 mbit) maar mijn download steeds begon op 800 mbit, maar snel daalde naar ongeveer 120 mbit. Met dit wetende en de errors in mijn modem heb ik contact opgenomen met hollandsnieuwe en zij hebben de volgende dag een monteur gestuurd. De Ziggo monteur zei dat de AOP niet helemaal goed was aangesloten en zag bij metingen in de wijkkast dat er storingen zijn op de downstream lijn naar ons huis. Hij heeft dit doorgegeven naar een andere afdeling en zij zouden deze week het probleem oplossen aan de straatkant. Hiervoor moest de stoep opengebroken worden. Ik zou bericht krijgen als ze het hebben gefixt. Ik heb nog geen bericht gehad maar deze week zag ik na een reset van het modem geen storingen meer en mijn downloadsnelheid blijft nu stabiel rond de 950 mbit. Het euvel lijkt dus (bijna) te zijn opgelost! *O*
rowicom schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:51:
Ik ben voornemens uiterlijk 30 juni een abbo aan te vragen bij HN, maar zie in een topic in de Ziggocommunity dat de tv app van Ziggo (ZiggoGo) nog wel eens wil haperen en vastzitten op een bedrade verbinding met het Ziggo modem. En dan eigenlijk alleen maar op OLED tv's van LG. De monteurs van Ziggo die er in voorkomend geval bij geroepen zijn, bevestigen dat het zeker niet in de infra zit, maar dat het echt in de (bèta)app moet zitten. Andere apps op die tv gaan wel goed namelijk. Aangezien de tv app van HN een kloon is van die van Z ben ik een beetje huiverig nu. TV kijken met een kastje wil ik straks echt niet, blijft over de app op mijn LG OLED.
Meer mensen deze ervaring in een zelfde situatie?
Helaas ervaar ik ook (nog steeds) haperingen in de hn tv-app. Op het VodafoneZiggo forum zag ik inderdaad ook dat meerdere klanten met de Ziggo Go app nog steeds problemen ervaren en dat ze er mee bezig zijn. Tijdens de verbouwing van ons huis heb ik alle Coax kabels verwijderd en vervangen door ethernet-kabels met het idee dat IPTV toch de toekomst is, maar ik overweeg nu sterk om naar de TV in de woonkamer toch weer een coaxkabel te trekken voor TV.

  • rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:07
@TheLion01 Kijk dat is interessante info voor wat betreft haperen van de tv app. Dat heb je nu nog steeds ondanks dat de verbinding nu goed lijkt te zijn? En op welk platform gebruikte je die app van hn? Op WebOs van Lg of op Android?

  • TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:38
@rowicom wij gebruiken de app op een Philips TV met Android TV 11. Het probleem is helaas nog steeds aanwezig. Niet constant maar wel heel af en toe komt het voor. Op Netflix of Disney+ hebben we geen problemen meer met streaming.

[ Voor 26% gewijzigd door TheLion01 op 25-06-2026 23:10 ]


  • rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:07
Dan is jouw probleem toch weer anders dan de klagers op het forum van Ziggo. Die hebben het allemaal over het WebOS op een LG oled tv. En als het een generiek probleem zou zijn met die app,, dan hadden zich hier toch wel meer HN-nieuwelingen gemeld met irritaties bij het kijken naar de HN-app?

Heb je de HN app op die tv wel eens op een extern android kastje of chromecast op een hdmi poort gedraaid?

[ Voor 15% gewijzigd door rowicom op 25-06-2026 23:28 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste