Kieren op zolder dichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:57
Goedemiddag,

Recent hebben wij een jaren 50 huis gekocht en willen we de zolder gaan aanpakken.
Er zitten overal kieren en ik vraag me af hoe ik die het beste kan dichten?

Zoals te zien is, is de spouwmuurisolatie ook door elk gaatje naar binnen gekomen.

Als ik ga purren dan zul je het waarschijnlijk aan de buitenkant zien.
Wat is hier de beste optie? Steenwol met folie en afwerken met gipsplaat?
Of zijn er betere alternatieven?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI83VOPgWAXAUP4-3OS_jy4DqtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSURWCSaE5MwwQQilaoFKJvb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmRw1kjlIZtCuzt08jIocEdSQFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4vmJpGfYvGyq7zWTeftZAdc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Uhmazing op 13-04-2026 17:33 ]

Alle reacties

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:57

BCC

Dit soort dakbeschot moet droog kunnen waaien, dus je moet het niet zomaar dichtzetten. Ik heb zelf Ventilatielatten, met pir, klimaatfolie, latten en dan gips gezet.

[ Voor 31% gewijzigd door BCC op 13-04-2026 17:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Uhmazing
BCC schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:33:
Dit soort dakbeschot moet droog kunnen waaien, dus je moet het niet zomaar dichtzetten.
Is er dan helemaal niks mogelijk?
Er zit overigens wel een klein raampje in dat open kan.

In de zomer is het bloedheet en in de winter ijskoud.
We hebben een vaste trap naar zolder, dus alle warmte van het stoken gaat via de zolder zo weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Uhmazing op 13-04-2026 17:35 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:57

BCC

Jazeker wel, maar je moet dus ff opletten :) je pannen zijn waarschijnlijk ook uit 1960 zonder folie eronder dus die latten die je ziet van de dakbeschot worden soms nat . Dat is geen probleem, mits ze ook weer droog kunnen waaien. Je moet dus ruimte laten achter je nieuwe isolatie waar het kan waaien.

[ Voor 75% gewijzigd door BCC op 13-04-2026 17:41 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je de zolder verder niet gebruikt zou ik de zoldervloer voorzien van een flinke laag isolatie, dan kan je dak gewoon blijven ademen en blijft het bewoonde deel van je huis gewoon warm. En de trap natuurlijk ook afsluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 13-04-2026 17:44 ]

• Uhmazing
BCC schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:37:
Jazeker wel, maar je moet dus ff opletten :) je pannen zijn waarschijnlijk ook uit 1960 zonder folie eronder dus die latten die je ziet van de dakbeschot worden soms nat . Dat is geen probleem, mits ze ook weer droog kunnen waaien. Je moet dus ruimte laten achter je nieuwe isolatie waar het kan waaien.
Dus als ik het goed begrijp: ventilatielatten op de verticale balken (de 3 op onderstaande foto) en dan daar PIR-platen tegenaan?

• Uhmazing
Ernemmer schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:43:
Als je de zolder verder niet gebruikt zou ik de zoldervloer voorzien van een flinke laag isolatie, dan kan je dak gewoon blijven ademen en blijft het bewoonde deel van je huis gewoon warm. En de trap natuurlijk ook afsluiten.
We willen de zolder gaan gebruiken voor opslag en als sportruimte. Na het isoleren van binnenuit willen we de vloer met goedkope laminaat gaan leggen. Wat zou je adviseren als vloerisolatie? Gewoon ondervloeren voor laminaat?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Kijk eens in Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! , daar staat heel veel info.

Steekwoorden zijn als je het mij vraagt: winddicht maken, damp open isoleren (dus geen PIR/PUR) en klimaatfolie.

Van klussen krijg je grijze haren

• Uhmazing
Bij sommige planken zit er een groter kiertje, waarbij ik een soort zilveren folie zie zitten. Ik heb ook even in taxatierapport gekeken. Daarin staat: Dakisolatie: ja.

Kan iemand o.b.v. deze foto's bevestigen dat het dak inderdaad geïsoleerd is?
Zo ja, maakt dit uit op welke manier ik de "zijkanten" isoleer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3o8aAC0kyt0Db-CuCn9qC8SQrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYXnczv9YTIPFPy5xecqXP76.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4DNb2hfJOYK8ORfP7LDEzFb_kU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iktc9eNzpFYs5i1BWz6LhY0.jpg?f=fotoalbum_large

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:08
Als je een raam of dakkapel hebt, kan je evt een pan verwijderen en kijken wat er onder zit.
Als het geisoleerd is, zou ik een wol met klimaatfolie (isover vario/pro clima intello) aanraden. Klimaatfolie is dampregulerend. Een dampremmende folie sluit evt vocht op Als de buitenzijde al geisoleerd is. Daarom klimaatfolie. Dit dien je te combineren met een hout/steen/glaswol.

Ik had deze kieren ook en heb in deze hoeken de muren dichtgepurd, tussen dak en zoldervloer wol gestopt. Bij mij sloot een standaard mastiekhoek van steenwol goed in de hoek.

Voor de rest afgewerkt met dus wol, klimaatfolie en gips.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:33
je kan dat gewoon dicht maken. als er al nat onder je pannen komt komt er ook lucht langs je pannen en droogt dat dakbeschot gewoon. je hoeft echt niet je hele zolder actief te ventileren met stervenskoud buitenlucht.
zet wel op je lijst met onderhoud voor de komende jaren, alle pannen eraf en spinvliesfolie op je dak en pannen er weer op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Uhmazing
No Hands schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:22:
je kan dat gewoon dicht maken. als er al nat onder je pannen komt komt er ook lucht langs je pannen en droogt dat dakbeschot gewoon. je hoeft echt niet je hele zolder actief te ventileren met stervenskoud buitenlucht.
zet wel op je lijst met onderhoud voor de komende jaren, alle pannen eraf en spinvliesfolie op je dak en pannen er weer op.
Hoe zou jij dat dichtmaken? Het lijkt me echt alleen om de kieren te gaan, aangezien het dak zelf dus blijkbaar geïsoleerd is.

• No Hands
Uhmazing schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:28:
[...]

Hoe zou jij dat dichtmaken? Het lijkt me echt alleen om de kieren te gaan, aangezien het dak zelf dus blijkbaar geïsoleerd is.
o die zilveren folie daar las ik even overheen. maar dat kun je ook eigenlijk geen isolatie noemen

kieren tussen twee planken kun je kitten of met luchtdicht tape plakken.
die grote gaten onderaan je dak kun je gewoon een stuk hout op maat maken en dat in dat gat vastzetten?

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Uhmazing schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:59:
Ik heb ook even in taxatierapport gekeken. Daarin staat: Dakisolatie: ja.
Ik vraag mij af wie dat rapport heeft gemaakt.
Lijkt mij sterk dat je dak minimaal 15cm is verhoogd met isolatie en iemand de kieren heeft laten zitten voor een isolatiewaarde van 0

Riekt naar gesjoemel voor een hogere verkoopprijs.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DJMaze schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:09:
[...]

Lijkt mij sterk dat je dak minimaal 15cm is verhoogd met isolatie en iemand de kieren heeft laten zitten voor een isolatiewaarde van 0

Misschien is er nog een ander dak(je) met iets van isolatie. Ze vragen in het formulier niet welk dak het betreft.

• No Hands
DJMaze schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:09:
[...]

welnee, er zijn van die toverfolies die op 1cm dikte platgedrukt onder de pannen een Rc van 3,5 opleveren. Die zal er wel zitten en daar zal wel een factuur van zijn zodat het in het energielabel is gekomen.
Dat het verder een echte isolatiewaarde van een paardebloem heeft dat is dan maar zo.

• Uhmazing
Ik zal eens proberen te achterhalen of ik nog iets van een factuur kan krijgen van het dak waarin meer info staat.
Overigens wordt de schoorsteen komende maand weggehaald, aangezien de buren een lekkage hebben op zolder en de schoorsteen toch niet meer gebruikt wordt. Ik zal de dakdekker dan direct vragen of hij eens onder de pannen kan kijken.

Voor die kieren: kan ik daar ook gewoon steenwol leggen en afwerken met een gipsplaat?

[ Voor 41% gewijzigd door Uhmazing op 14-04-2026 16:59 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:28
Ja dat kan. Ik ben nu zelf ook bezig met een zelfde soort dak.
Dampopen folie richting de buitenkant, steenwol (zo dik mogelijk) een dan dampdichte folie.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Uhmazing schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:58:
Overigens wordt de schoorsteen komende maand weggehaald, aangezien de buren een lekkage hebben op zolder en de schoorsteen toch niet meer gebruikt wordt.
Weet je het zeker? Heb je de standpijp al gevonden dan? Oude huizen hebben er geen, en dan eentje via de oude schoorsteen is wel makkelijk.
Even checken 😉

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Uhmazing
DJMaze schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:23:
[...]

Weet je het zeker? Heb je de standpijp al gevonden dan? Oude huizen hebben er geen, en dan eentje via de oude schoorsteen is wel makkelijk.
Even checken 😉
Ja, we hebben tijdens de verbouwing de gashaard weggehaald en de standpijp zit op een andere plek.
Voor de cv-ketel hebben we een kunststof schoorsteentje

[ Voor 4% gewijzigd door Uhmazing op 14-04-2026 23:27 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:15
BCC schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:37:
Wat een onzin zeg. Dakbeschot dat moet kunnen waaien..
je dak moet gewoon waterdicht zijn. Stuifsneeuw kan resulteren in soms toch wat nattigheid onder de pannen. Onder je pannen waait het dan wel weer droog. Dat betekent niet dat je bij de overstek/muurplaat een paar cm dikke kier moet hebben.

Een luchtstroom achter je dakisolatie is ook al erg veel over geschreven in dakisolatie topic.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Kting
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:12
Uhmazing schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:48:
[...]

We willen de zolder gaan gebruiken voor opslag en als sportruimte. Na het isoleren van binnenuit willen we de vloer met goedkope laminaat gaan leggen. Wat zou je adviseren als vloerisolatie? Gewoon ondervloeren voor laminaat?
Wij hebben in ons huis de vloeren geisoleerd met fermacell. Daar zou je eens naar kunnen kijken. We hebben een oud huis en haalt de kleine oneffenheden uit de vloer waardoor die gelijk mooi vlak is. Het is wel redelijk zwaar, dus zou dat wel in de gaten houden. Het is in ieder geval onderzoeken waard

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:23
Ik heb afgelopen winter een soortgelijk dak geïsoleerd, alleen was het dakbeschot asbest ipv hout. Ik heb de kieren rondom met pur dichtgezet, 9cm glaswol er tegenaan, en dampremmende folie er tegenaan om het vocht uit de woning tegen te houden. Mocht het dakbeschot van buitenaf nat worden, dan ga ik er vanuit dat het ook wel weer van buitenaf droogt.

Jouw situatie is wellicht wat anders omdat vocht misschien tussen de planken van het dakbeschot door komt en zo je isolatie nat kan worden. Wellicht dat klimaatfolie een betere match is aangezien jouw dakbeschot niet tegen vocht kan zoals asbest

• Uhmazing
EelcoB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:23:
Ik heb afgelopen winter een soortgelijk dak geïsoleerd, alleen was het dakbeschot asbest ipv hout. Ik heb de kieren rondom met pur dichtgezet, 9cm glaswol er tegenaan, en dampremmende folie er tegenaan om het vocht uit de woning tegen te houden. Mocht het dakbeschot van buitenaf nat worden, dan ga ik er vanuit dat het ook wel weer van buitenaf droogt.

Jouw situatie is wellicht wat anders omdat vocht misschien tussen de planken van het dakbeschot door komt en zo je isolatie nat kan worden. Wellicht dat klimaatfolie een betere match is aangezien jouw dakbeschot niet tegen vocht kan zoals asbest
Als ik de kieren eerst ga purren, is dat dan niet vanuit buiten te zien? Ligt er waarschijnlijk natuurlijk ook aan hoe men purt.

Kan ik ook gewoon glaswol/steenwol tegen de kieren leggen, dan de folie en dan afwerken met een gipsplaat of latjes?

• No Hands
Uhmazing schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:04:
[...]

Als ik de kieren eerst ga purren, is dat dan niet vanuit buiten te zien? Ligt er waarschijnlijk natuurlijk ook aan hoe men purt.

Kan ik ook gewoon glaswol/steenwol tegen de kieren leggen, dan de folie en dan afwerken met een gipsplaat of latjes?
ja dat kan maar hoeveel werk is kieren dichten? tocht en beestjes in je isolatie wil je niet, plek het even af.

• No Hands
EelcoB schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:23:

9cm? had je dat nog over uit 1988? paste er niets dikkers tussen?

• Uhmazing
No Hands schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:06:
[...]

ja dat kan maar hoeveel werk is kieren dichten? tocht en beestjes in je isolatie wil je niet, plek het even af.
Dus samenvattend:

1. Kieren dichten (pur / kit / luchtdichte tape)
2. Steenwol / glaswol (zo dik mogelijk)
3. Folie aanbrengen
4. Gipsplaten

Klopt het zo dan?

• No Hands
Uhmazing schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:08:
[...]

Dus samenvattend:

1. Kieren dichten (pur / kit / luchtdichte tape)
2. Steenwol / glaswol (zo dik mogelijk)
3. Folie aanbrengen
4. Gipsplaten

Klopt het zo dan?
alleen nog rachels, anders blijven je gipsplaten niet zitten.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

en klimaatfolie tussen de gipsplaten en je isolatiemateriaal.

• Uhmazing
fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:33:
en klimaatfolie tussen de gipsplaten en je isolatiemateriaal.
Is dat niet de folie die ik bij nummer 3 heb? Daarmee bedoel ik de klimaatfolie. Of mis ik iets?

• Uhmazing
No Hands schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:20:
[...]

alleen nog rachels, anders blijven je gipsplaten niet zitten.
Is elke luchtdichte tape prima of kun je een bepaald merk aanraden?
Of is deze van de Gamma prima? https://www.gamma.nl/asso...wvJxoCY7MQAvD_BwE#reviews

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou niet meer zelf aan de gang gaan met isolatiemateriaal je huis inslepen en op maat maken en plaatsen, maar het laten inblazen met een biobased materiaal. Biobased: Ook voor de warmtedoorslag interessant in de zomer.
Er is een doe-het-zelf pakket waarbij je zelf de voorbereidingen doet en er vervolgens wordt ingeblazen.
Voordeel 1: door de druk van het inblazen komt het isolatiemateriaal in alle hoeken. Zo goed vullend lukt je niet als je zelf isolatie gaat aanbrengen.
Voordeel 2: Je kunt subsidie aanvragen omdat het door een bedrijf wordt gedaan. Onderaan de streep dus wellicht nog goedkoper dan het zelf doen?
Meer informatie: https://www.warmteplan.nl...pakket-isol-reno-systeem/

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Uhmazing schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:34:
[...]

Is dat niet de folie die ik bij nummer 3 heb? Daarmee bedoel ik de klimaatfolie. Of mis ik iets?
je schreef folie, zonder te specificeren welke. Aangezien er meerdere soorten zijn (damp dicht, damp open, klimaat folie, etc ) en je toch echt maar 1 soort folie dient te gebruiken aan de binnenzijde leuk het mij wel verstandig om dit iets specifieker te benoemen.

mbt tape:
gebruik tape die over 25+ jaar ook nog blijft plakken. alleen op deze manier heb je iets aan je klimaatfolie. In mijn optiek koop je dit niet bij een Gamma / Hornbach, maar gebruik je deze van hetzelfde merk als de klimaatfolie zodat je zeker weet dat het goed blijft zitten.
Zelf gebruik ik Tescon Vana van Pro Clima, hiervan claimen ze dat het 100 jaar blijft plakken. En ik kan je vertellen dat het verschil met tape van de Horbach heel groot is qua plakkracht.

• Uhmazing
fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:52:
[...]

je schreef folie, zonder te specificeren welke. Aangezien er meerdere soorten zijn (damp dicht, damp open, klimaat folie, etc ) en je toch echt maar 1 soort folie dient te gebruiken aan de binnenzijde leuk het mij wel verstandig om dit iets specifieker te benoemen.

mbt tape:
gebruik tape die over 25+ jaar ook nog blijft plakken. alleen op deze manier heb je iets aan je klimaatfolie. In mijn optiek koop je dit niet bij een Gamma / Hornbach, maar gebruik je deze van hetzelfde merk als de klimaatfolie zodat je zeker weet dat het goed blijft zitten.
Zelf gebruik ik Tescon Vana van Pro Clima, hiervan claimen ze dat het 100 jaar blijft plakken. En ik kan je vertellen dat het verschil met tape van de Horbach heel groot is qua plakkracht.
Bedankt voor de info! Kan die tape ook rechtstreeks op hout geplakt worden voor het dichten van de kieren?
Qua folie wist ik inderdaad nog niet welke, maar ik kan dus het beste voor klimaatfolie gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Uhmazing op 15-04-2026 18:12 ]

• No Hands
Uhmazing schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:35:
[...]

Is elke luchtdichte tape prima of kun je een bepaald merk aanraden?
Of is deze van de Gamma prima? https://www.gamma.nl/asso...wvJxoCY7MQAvD_BwE#reviews
Ik heb daar geen ervaring me emaar ik heb wel ervaring met Betrafol https://www.luchtdichtsho...ape-voor-folie-en-hout-3/
dat plakt op alles, echt alles.

• Uhmazing
Welke klimaatfolie kunnen jullie aanraden in mijn geval?

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

in Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! worden meerdere folies genoemd die allemaal prima zijn. Incl goedkopere adressen in Duitsland.

Pagina: 1