Lenovo Z70-80 ventilator repareren/vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-04 19:29
Laptop maakt nu toch wel erg veel herrie. Het lijkt de ventilator, want als ik lucht blaas in de gaatjes aan de zijkant manipuleer ik het lawaai en uitstroom. Die zou ik dus graag vervangen en zoek dus de juiste ventilator.

Op ebay zie ik diverse ventilatoren tot 160$ plus shipping en ongetwijfeld inklaringskosten, maar er staan andere modelnamen bij. Dus wanneer heb je de juiste te pakken.

Ik zocht wel op 'fan for lenovo 80FG002WNX', allemaal China of USA dus met hele lange levertijden.

Dus wat is de juiste vervanger en alternatieven buiten ebay/aliexpress, die ook niet de hoofdprijs kosten?

Machine Type Model
80FG002WNX

Spec Info
The information contained on this website is for reference only, and its exclusive purpose is to facilitate the service delivery of the factory warranty services for Lenovo products. This information may change at any time without notice.

Processor
1x Intel Core i7-5500U Processor(I7-5500U)
Memory
1x 8GB DDR3L 1600
Hard Drive
1x 1TB 5400
Optical Drive
1x
Wireless Network
1x Bluetooth® 4.0; Lenovo BGN Wireless
Camera
1x 720P HD
Graphics
1x GeForce 840M
Monitor
17.3 1920x1080

Er is geen dedicted repair subforum, dus hopelijk zit ik op de juste plek.

Alle reacties

• Scribe
  • Registratie: September 2024
  • Nu online
Ik kan zo geen andere onderdelen vinden, maar als het echt $160 kost dan zou ik ondertussen bijna naar een nieuwe laptop gaan kijken want dat zou mij het niet waard zijn.

Zelfs met goedkope laptops van een paar jaar oud kun je vast iets vinden wat op elk vlak beter is, behalve dan storage aangezien we geen laptops met HDDs meer maken tegenwoordig.

Snap dat dat niet het advies is waar je op zit te wachten, maar hoop dat er een andere Tweaker is die misschien nog goedkoop de juiste ventilator kan vinden!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Je hebt een Lenovo 80FG Ideapad. De bijbehorende fan is een Lenovo vervangingsonderdeel nummer 90205116.

Maak zeer voorzichtig de kast open met het juiste gereedschap. Forceer niets en steek geen schroevendraaiers of andere metaal naar binnen. Je kan daarmee smd onderdelen van het moederbord stoten. Op Youtube kun je filmpjes zoeken die laten zien hoe je de laptop open moet maken. Let wel op dat Youtube iedereen toelaat, ook mensen met twee rechterhanden, dus wees kritisch op wat iemand laat zien en kijk of het wel de goede methode is.

Kijk dan of de ventilator vies is, je kan met een wattenstokje gedoopt in isopropylalcohol de bladen schoonmaken. Laat geen alchohol in de lagers lopen! Verwijder plukken stof met een pincet. Laat het geheel drogen en gebruik vervolgens een stofzuiger op lage zuigstand voorzichtig om restanten stof weg te zuigen. Laat de ventilator niet hard draaien.

Het is mogelijk dat je de koelpasta voor de cpu moet vervangen als de hele heat sink eraf moet om een ventilator te kunnen vervangen. Daarvoor kun je een van de betere merken kopen, die zijn niet duur. Bijvoorbeeld Arctic Silver. Ik ken deze laptop niet, maar het is mogelijk dat coolpads voor o.a. mosfets ook vervangen moeten worden als ze gescheurd zijn.

• donaldk
Dat is een USA aanbieder, dus mogelijk een genuine Lenovo part. Chinese aanbieders hebben ventilatoren vanaf 22$, maar ook 42 of 50, alleen waar achterhaal ik welke ik moet hebben, een partnumber bijvoorbeeld, want in de advertentie titel staat altijd een ander model.

Het is ook nog een van de laatste met optische schijf lezer/schrijver. 17,3". Was een outlet exemplaar want ik was 5 jaar geleden net te laat voor de end of life clearance, op welke exemplaren wel af leverancier/Lenovo W10 in plaats van 8.1 kwam. Direct voor in gebruikname ge-upgrade naar 10.

• donaldk
@mrmrmr Dank je voor de officiele link, alleeen bij de onderdelen op 1e pagina staan prijzen en bij deze ventilator staat ook 'Laat het me weten als het beschikbaar is' , maar verwacht geen nieuwe meer van Lenovo

ACLU1 VENTILATOR
Vervangingsonderdeelnr. 90205116
Waar FANS
Geïnstalleerd 1
Montage Uitsluitend FRU
Invouwen
Vervangingen (0)

Bundels (0)

Edit enige wat ik tegenkom is pre-owned in Canada: https://www.ebay.com/itm/...2F%7Ctkp%3ABk9SR7SYvIuvZw

Of een uit nieuwe onverkochte systeem gehaalde Lenovo IdeaPad S400-NoteBook CPU Cooling Fan, wat een ander type is de 90201489
https://www.ebay.com/itm/...1+fan+partnumber+90205116

[ Voor 51% gewijzigd door donaldk op 10-04-2026 20:52 ]

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

De maker van het officiële Lenovo vervangingsproduct is FCN (Fullconn Industry, uit Taiwan), het model is DFS531005PLOT. Dus daar kun je ook zoeken.

Zie de plaatjes in de link.

Afbeeldingslocatie: https://download.lenovo.com/Images/Parts/90205116/90205116_A.jpg

Als je hiernaar zoekt zul je veel andere rommel merken en namaakproducten tegenkomen, de kunst is een nieuw exemplaar te vinden van de geauthoriseerde OEM fabrikant.

Check of de stekker en bevestigingspunten kloppen met het model dat je al hebt.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:25
Als je zoekt naar Lenovo Z50-70 fan kom je diverse tegen:
Ebay: Lenovo Z50-70 fan

• The_Doman
donaldk schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:55:
Laptop maakt nu toch wel erg veel herrie. Het lijkt de ventilator, want als ik lucht blaas in de gaatjes aan de zijkant manipuleer ik het lawaai en uitstroom. Die zou ik dus graag vervangen en zoek dus de juiste ventilator.
Is het ook echt de fan die niet meer goed werkt/versleten is of wordt de CPU continue te veel belast/warm met fan lawaai tot gevolg?

Je kan eventueel de CPU boost instellingen aanpassen naar minder agressief of eventueel helemaal uitschakelen.
Dat kan ook al erg veel schelen.

Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager
G14 valt tegen door hitte en batterij, wat nu? :
Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

• donaldk
@The_Doman Zodra hij uit stilstand komt, dus even muis bewegen of toets en scherm van zwart naar beeld, dan een tering herrie, ook vibraties die slepend geluid verergeren. Heb in het verleden wel gehad dat je onvoorzichtig was met deze desktopvervanger begon te brommen en aanlopen een voorzichtige tik verhielp het dan min of meer.

Overigens is hij zojuist gestopt met de herrie maar komt er koele lucht uit de gaatjes aan de zijkant dus hitte kan rol spelen. Maar het is niet enkel een hoogtoerental ' swoosh' .

Zijn er ook andere bronnen dan ebay? Ik keek naar ebay, omdat er in andere topics naar verwezen werd voor onderdelen. En wat is de status van ebay betreffende inklaringskosten? Ik kreeg onlangs een boek uit UK, 10,40 bij Postnl inklaring, dus niet zo kien op aanbieders uit UK. US Mail kan letterlijk twee maanden duren. Dan is zelfs de slow boat from China sneller.

Goedkoper dan nep merk, plaatje is van origineel, maar dat is een plaatje: https://www.ebay.nl/itm/142386667852?_skw=Lenovo+Z50-70+fan

En hij maakt nu weer geluid, alsof hij een beetje sleept en daarbij ook vibreert. Iets minder erg dan eerder.

[ Voor 28% gewijzigd door donaldk op 11-04-2026 02:50 ]

• donaldk
Dat ' tp.co.ltd' plaatje vind ik nu ook op aliexpress

• The_Doman
donaldk schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 02:37:
Zijn er ook andere bronnen dan ebay? Ik keek naar ebay, omdat er in andere topics naar verwezen werd voor onderdelen. En wat is de status van ebay betreffende inklaringskosten? Ik kreeg onlangs een boek uit UK, 10,40 bij Postnl inklaring, dus niet zo kien op aanbieders uit UK. US Mail kan letterlijk twee maanden duren. Dan is zelfs de slow boat from China sneller.
Ik kies daarom altijd eerst de locatie optie Europese Unie bij ebay:
Ebay: Lenovo Z50-70 fan locatie Europese Unie
Ik heb zo ook diverse laptop fans gekocht van Italiaanse/Franse/Duitse verkopers.

Deze verkoper geeft ook nog een hele lijst met compatibele modellen/onderdeelnummers:
Ebay: ricambi_notebook_ita - Ventola Fan CPU Lenovo G50-70 G40-70 G40-30 G40-45At Z50-70
Ventolina Ventola di Raffreddamento Fan Cooler Cooling CPU
Connettore: 4 Pin
Modelli Lenovo Compatibili:
B70-80 80MR
G40-30 80FY
G40-45 80E1 80MN
G40-70 80GA
G40-80 80E4 80JE 80KY
G50-30 80G0
G50-45 80E3 80J1 80MQ
G50-70
G50-80 80E5 80L0 80R0
G50-80 Touch 80KR 80L4
G70-35 80Q5
G70-70 80HW
G70-80 80FF
Z40-70 80E6
Z40-75 80DW
Z50-70
Z50-75 80EC
Z70-80 80FG

Codici Compatibili:
KSB0605HC
KSB0605HC - AH72
KSB06105HB
DFS531205HC0T
AD07105HX09KB0?0
Brushless: DFS531005PL0T
DC28000CKF0 F0FC0A
DC28000CGF0 F0FC0A
DFS531005PL0T FCKG
EG75080S2-C010-S9A
EG75080S2-C011-S9A
90205116

• donaldk
@The_Doman Ik heb dus volgens de sticker onderop de laatste in de lijst de Z--80 80FG In Lenovo Vantage stond Machine Type Model 80FG002WNX

Ik zie Delta Electronic op die sticker van Italiaanse aanbieder, dus after market. Maar wel een groot bedrijf, welke ik meer ken als grote DLP Projector ODM met eigen merk Vivitek en het opgekochte Digital Projection.

Je ziet een tientje, op aliexpress is dat inclusief shipping, maar zal het werkelijk zoveel meer zijn... 20 euro verzenden staat er...

[ Voor 59% gewijzigd door donaldk op 11-04-2026 13:37 ]

• donaldk
Ik zie 4 pin en 5 pin connectors advertenties.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

De foto van Lenovo heeft er 4. Veel van de verkopers hebben geen idee wat ze verkopen, met name van de klonen (waar ik zeker niet aan zou beginnen). Navragen of het inderdaad een bepaald merk en modelnummer is, met een bepaalde stekker en geschikt voor je laptop is verstandig.

Soms staat er "for .." en dan een onderdeelnummer. Dat slaat nergens op, want je wil een nieuw onderdeel, niet iets dat er op of bij past.

Soms gebruiken ze een foto van een soortgelijk of zelfs het originele artikel, maar leveren iets anders.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou me wel realiseren dat fabrikanten ook verschillende toeleveranciers gebruiken. In dezelfde range/serie PC-modules heb ik fans aangetroffen van FCN, ACV (of AVC?) en CoolCox (geweldige naam). Kwamen allemaal uit dezelfde fabriek gerold.

Dus, probeer een goedkope Aliexpressfan, zeker gezien de leeftijd van de laptop. Tot nu toe (prive) slechts 1x een slechte fan binnengekregen (daar zaten twee draadjes omgedraaid, dat kreeg ik zelf nog gefixed). Grote kans dat de aanbieders die je dichterbij vindt een soort dropshipping doen.
Pagina: 1