Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrille
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20-06 10:40
Hoi,

Ik heb onlangs een G14 ROG Zephyrus gekocht, maar het is toch niet helemaal wat ik ervan had gehoopt. Er zijn een aantal dingen die ik erg fijn vind aan de laptop, maar ook een paar nadelen waardoor ik twijfel of ik hem wil houden.

Eisen:
14 inch
Super lichtgewicht
Aluminium behuizing
Moet goed overweg kunnen met roguelites en deckbuilding games zoals The Bazaar, Hearthstone en de meeste autobattlers
Moet lichte Adobe-programma’s kunnen draaien (Photoshop, Illustrator, etc.)

Fijn om te hebben:
2K scherm
OLED-paneel
Redelijk goed geluid (de speakers van de G14 waren verrassend goed)

Minpunten:
Hij wordt erg heet, zelfs bij lichte taken
De batterij gaat nauwelijks 2 uur mee bij licht gebruik

Wat ik zoek:
Een stillere laptop die koel blijft en een degelijke batterijduur heeft (minstens 5 uur). Ik ben bereid om een dedicated GPU op te geven als geïntegreerde graphics nog steeds de eerder genoemde games aankunnen.

Budget: 1400 tot 1700 euro

Alle tips of suggesties zijn welkom. Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Cyrille op 16-06-2025 18:08)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik lees wel meer ervaringen dat serie deze laptops inderdaad erg warm worden.

Je kan eens proberen de CPU boost instellingen aan te passen.

Tegenvallende accu nieuwe laptop
The_Doman schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:54:
Pas je Turbo Boost instellingen aan naar minder agressief of schakel deze helemaal uit tijdens batterijgebruik.
Dat kan echt heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel dat dan ook standaard tijdens batterijgebruik uit bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal voor langdurig (school) gebruik zeer aan te raden.
Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager

Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-07 23:27
Kom je dan niet uit op een macbook met de m4 chip? Zou daar eens naar kijken. Gaming laptops worden nu eenmaal heet en zijn vaak luidruchtig, vooral in een 14 inch behuizing.

Daarnaast weet ik niet of je Armoury Crate nog erop hebt staan. Zo ja, dan raad ik aan om de uninstaller van Asus te downloaden en alle Asus zooi eraf te gooien en in plaats van Armoury Crate Ghelper te installeren. Doet precies hetzelfde met een supersimpel menu.

Uninstaller (iets naar beneden scrollen): https://www.asus.com/supp...0crate/helpdesk_download/

Ghelper:
https://github.com/seerge/g-helper

Edit: Het undervolten van je videokaart helpt ook een hoop en redelijk simpel te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door 3clectic op 13-06-2025 13:20 ]

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik lees wel meer ervaringen dat serie deze laptops inderdaad erg warm worden.

Je kan eens proberen de CPU boost instellingen aan te passen.

Tegenvallende accu nieuwe laptop
The_Doman schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:54:
Pas je Turbo Boost instellingen aan naar minder agressief of schakel deze helemaal uit tijdens batterijgebruik.
Dat kan echt heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel dat dan ook standaard tijdens batterijgebruik uit bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal voor langdurig (school) gebruik zeer aan te raden.
Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager

Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large