Aansluiting? in de kelder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pixar
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 11:25
Hallo allemaal,

Afgelopen week hebben wij de sleutels gekregen van onze nieuwe woning, het is een woning uit 1924 en we kwamen dit tegen in de kelder. Zowel makelaar als verkoper kan ons niet vertellen wat het moet voorstellen. Zoals je snapt ik ben opzoek naar het antwoord, want heel gezond vind ik het er niet uitzien.

Iemand een idee?! Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzVccSoKgmpKixu1cQKjEumD6xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRzCMIdvzS7CQAqwNAxjNRSw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:27
Lijkt mij de (oude?) hoofdaansluiting van elektra. GEB = Gemeentelijk EnergieBedrijf.
Edit: de zegel bovenop ziet er nog behoorlijk recent uit, dus mogelijk nog gewoon in gebruik.

[ Voor 35% gewijzigd door gehaktstaaf op 08-04-2026 11:11 ]

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ziet er uit als waar jouw hoofdzekering in zit. Zit hierboven de meterkast toevallig of de kabel daar heen?

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:45
Dit is 100% zeker je elektriciteitsaansluiting. En gezien het zegel gewoon in gebruik.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Pixar
Dank voor jullie antwoorden, ik heb me rot gezocht op Google maar GEB gaf allerlei resultaten maar geen Gemeentelijk EnergieBedrijf. Goed om te weten waar het voor dient! Wel heel apart dat makelaar en vorige bewoners beide geen idee hadden waar het voor dient.

De meterkast zit een stukje verderop, zo'n 1,5 meter naar rechts en dan nog een (halve) meter omhoog. We zien geen kabel vanuit deze aansluiting daar naartoe lopen, maar mogelijk zit dit achter de witte schroten. We zullen dit komend weekend eens weghalen om te zien of er een kabel naar de meterkast gaat.

Is zo'n aansluiting over het algemeen gewoon nog veilig? Ik vind hem er nogal roestig uitzien. Ergens in de komende maanden laten we een elektricien komen om de boel na te lopen i.v.m. plaatsing van een warmtepomp, maar voor mijn eigen gemoedsrust zou ik graag willen weten of deze aansluiting nog prima is of dat we eerder actie moeten ondernemen.

Nogmaals dank!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Pixar schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:29:
Ergens in de komende maanden laten we een elektricien komen om de boel na te lopen i.v.m. plaatsing van een warmtepomp, maar voor mijn eigen gemoedsrust zou ik graag willen weten of deze aansluiting nog prima is of dat we eerder actie moeten ondernemen.

Nogmaals dank!
Dan zou ik daar niet te lang mee wachten aangezien je vanaf 1 Juli geen voorrang meer krijgt bij het verzwaren 1 naar 3 fasen) van jouw aansluiting (mocht dat nodig zijn).

• Pixar
tlpeter schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:32:
[...]

Dan zou ik daar niet te lang mee wachten aangezien je vanaf 1 Juli geen voorrang meer krijgt bij het verzwaren 1 naar 3 fasen) van jouw aansluiting (mocht dat nodig zijn).
Bedankt voor de tip! Ik zag het gisteren ook voorbij komen dus direct contact gelegd met alle partijen, zodat het allemaal tijdig geregeld wordt.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:06
Is zo'n aansluiting over het algemeen gewoon nog veilig?
Ja hoor. Je kijkt hier tegen de buitenkant aan. De binnenkant waar de stroom loopt zal prima zijn. Bij een eventuele verzwaring gaat ie sowieso open, en als ze dan iets zien wat echt niet kan, dan hoor je dat ook wel.

Overigens is de netbeheerder sowieso verantwoordelijk voor de installatie t/m de meter (of tot aan de hoofdschakelaar). Dus linksom of rechtsom niet direct iets om je zorgen over te maken. In ieder geval niet je verantwoordelijkheid :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Stuur gewoon een foto'tje hiervan naar de instelling die verantwoordelijk is bij jou voor electriciteitsaansluitingen; die hebben ervaring hiermee en kunnen wel inschatten of er actie nodig is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20

Qwerty-273

Meukposter

Nog een ander pareltje uit vervlogen tijden : Oude elektrische hoofdaansluiting: wat te doen?
Die is volgens de TS (van dat topic) vervangen na het bellen met de netbeheerder (en lang wachten).

En nog een: Hele oude elektriciteitsaansluiting
En eentje op een ander forum : https://www.klusidee.nl/F...ng-liander-te-oud.125501/

[ Voor 29% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-04-2026 13:15 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:21

maar voor mijn eigen gemoedsrust zou ik graag willen weten of deze aansluiting nog prima is of dat we eerder actie moeten ondernemen.

Nogmaals dank!
Dit zijn perfecte kasten, van buiten beetje oppervlakkige roest zo te zien maar in 98% van de gevallen zijn ze van binnen nog piekfijn.
Maar plaats eens een foto van je binnenkomende kabel als je wilt, en van je meterbord (je mag je meter anonimiseren) en hoe het daar binnenkomt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1