Hele oude elektriciteitsaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn_vK
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-12-2023
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een oud huis (bj 1920) gekocht en aan het verbouwen geslagen. Ik ben een nieuwe keuken aan het uitmeten, maar op de plek waar die moet komen zit onder andere de elektriciteitsaansluiting.

Dat is onhandig natuurlijk. Ik kan er een kast omheen bouwen en die in de keuken integreren, maar het liefst verplaats ik hem naar een meer toegankelijke plek in het huis. Kost wel 1300 euro.

Nou wil het geval dat de aansluiting zelf stokoud is. De kabel vanaf de straat komt bij mij binnen en takt net boven de vloer af naar de buren. De hoofdzekering (zou wel 3x25A moeten zijn) zit nog in een gietijzeren bak en vervolgens gaat er een lullig kabeltje naar de meterkast.

Stedin gebeld dat ik deze constructie een beetje eng vind en gevraagd wat ze voor me kunnen betekenen. De meneer aan de lijn gaf aan dat het volkomen veilig is zo, en dat ze niet voornemens zijn iets te komen doen. In 2020 is een slimme meter geplaatst en de monteur heeft toen kennelijk geen onregelmatigheden vastgesteld.

Ik zou graag willen dat ze de boel komen renoveren. Buurman en ik beide een eigen (nieuwe) kabel naar de straat en als dat dan toch gebeurt, direct de hoofdzekering en meter verplaatsen. Daar wil ik best wat voor betalen, maar ik vind dat Stedin er in de eerste plaats voor moet zorgen dat ik een veilige en moderne aansluiting heb. Wat er nu zit, is gewoon niet meer van deze tijd.

Wat zijn de ervaringen in dit soort gevallen? Is het verstandig een installateur erbij te halen die de situatie beoordeelt en iets meer gewicht in de schaal legt in het verzoek aan Stedin?

Plaatje van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q19O-LX73dbj_r1xlEdiNSMZ0yY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cfB7aVxhn7CohQXnFMtcaqY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ziet er nog prima uit. Dat lullige kabeltje kan je laten vervangen door iemand met zegelrecht. Anders 1300 euro lappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:26
Eerste regel bij doe het zelvers: "Don't fix it if it ain't broken".
Kun je er geen feature van maken in je nieuwe keuken? Het is tenslotte een antiek stukje erfgoed.
Mooi terazzo aanrecht ernaast, met een werkende koperen handpomp er op, rood geruite gordijntjes i.p.v. strakgelakte, vuilaantrekkende deurtjes. Ik wist het wel.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

In mijn woning, die een stuk jonger is (1991) zat ook een constructie met de buren, omdat hiervoor 1 woning stond en nu een 2 onder 1 kap.

Onder mijn binnenkomende punt ging meteen weer een kabel naar beneden en die ging naar de buren.

Ik heb toen ik het huis kocht (2020) 3 fasen aangevraagd. Toen moesten ze de buren van een hele nieuwe kabel vanaf de straat voorzien en werd mijn hoofdaansluiting volledig gerenoveerd en heb ik nu 3 25A automaatjes onder mijn zekeringkast en een eigen hoofdkabel.

Dit heeft me toen als ik me goed herinner iets van rond de 330 euro gekost, maar de werkelijke kosten waren veel hoger. De buren kregen ook een hele nieuwe lijn en hoofdzekering, de stoep moest open en er moest door de tuin een kabel worden geschoten. Hier is een heel team van 6 of 7 man een dag mee bezig geweest, graafmachientje erbij etc etc.

Als je jarenlang netjes je vastrecht hebt betaald hoort dat er ook een beetje bij natuurlijk.

Kan jij ook niet zoiets doen? Als je nu 1 fase hebt, dan 3 fasen aanvragen. Ga je in de toekomst uiteindelijk wel nodig hebben (auto, verwarming etc) en met een beetje geluk kunnen ze meteen de boel vervangen.

Shit, zie net dat je w.s. al 3 fasen hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:55
Weet je zeker dat dit 3x25 is? Ik vind de combinatie van zo'n oude aansluiting in combinatie met drie fasen een beetje vreemd. Komen er wel 4 kabels je meterkast in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:25
Dit is natuurlijk volkomen veilig en prima werkend, jij probeert een argument te hebben om die 1300 euro niet te lappen. Dat snap ik best, zou ik ook doen in jouw situatie maar Stedin heeft gewoon gelijk als ze zeggen dat er niks mis mee is.
Wat is nou 1300 euro in het grote geheel? Verspreid over 4 jaar is het 25 euro in de maand. Dat is niks ;)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Deze aansluiting is niets mis mee en gewoon veilig, het kabeltje zal waarschijnlijk een 6mm2 zijn wat ook voldoende is voor de 3x25A zeker op deze korte afstand.
Als je de aansluiting laat verplaatsen zullen ze naar alle waarschijnlijkheid alles vernieuwen, voor die €1300,- ben je dan gelijk klaar (wat netbeheerder zijde betreft) en is alles ook veilig voor je eigen idee.

www.elecdev.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:10
Als de netbeheerder hun gedeelte van de installatie vooralsnog niet willen saneren dan zit je voorlopig met die gietijzeren bak in je meterkast. Wil je de opgaande kabel vervangen door een nieuwere dan moet je een elektricien met zegelrecht regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
TwingyTwingy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:58:
Weet je zeker dat dit 3x25 is? Ik vind de combinatie van zo'n oude aansluiting in combinatie met drie fasen een beetje vreemd. Komen er wel 4 kabels je meterkast in?
In beginsel ligt er in Nederland tot ieder huis een vieraderige kabel waarbij het vroeger standaard was om eenfase 25 A te leveren. Op een gegeven moment werd dat 35 A of 40 A. Vervolgens zijn de netbeheerders overgeschakeld op het leveren van driefase 25 A omdat je hiermee het net meer evenredig belast. Een 3 x 25 A aansluiting is dus heel goed mogelijk en kan zonder problemen op zo'n oude aansluiting.

• Martijn_vK
Yaksa schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:49:
Kun je er geen feature van maken in je nieuwe keuken? Het is tenslotte een antiek stukje erfgoed.
Mooi terazzo aanrecht ernaast, met een werkende koperen handpomp er op, rood geruite gordijntjes i.p.v. strakgelakte, vuilaantrekkende deurtjes. Ik wist het wel.....
Komt absoluut een kneutelige keuken in, geen strak gebeuren. Je moet zo'n huis in z'n waarde laten, vind ik. Als het moet, verwerk ik de aansluiting in de keuken.
TwingyTwingy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:58:
Er gaat 1 kabel de meterkast in, maar volgens Stedin heb ik een 3x25A. Ik vind het ook bijzonder, maar er zit een recent zegel op het gietijzeren hoofdzekeringkastje. Daar zouden dus drie zekeringen in moeten zitten. Ik ga dat nog even verifiëren.
No Hands schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:02:
Dit is natuurlijk volkomen veilig en prima werkend, jij probeert een argument te hebben om die 1300 euro niet te lappen. Dat snap ik best, zou ik ook doen in jouw situatie maar Stedin heeft gewoon gelijk als ze zeggen dat er niks mis mee is.
Wat is nou 1300 euro in het grote geheel? Verspreid over 4 jaar is het 25 euro in de maand. Dat is niks ;)
Uiteraard probeer ik de kaart van oud en onveilig te trekken om dat geld in de zak te kunnen houden. Had de aansluiting op een handige plek gezeten, had je me inderdaad niet gehoord ;) maar toch vraag ik me af of het een toekomstbestendige situatie is...
FrankHe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:15:
In beginsel ligt er in Nederland tot ieder huis een vieraderige kabel waarbij het vroeger standaard was om eenfase 25 A te leveren. Op een gegeven moment werd dat 35 A of 40 A. Vervolgens zijn de netbeheerders overgeschakeld op het leveren van driefase 25 A omdat je hiermee het net meer evenredig belast. Een 3 x 25 A aansluiting is dus heel goed mogelijk en kan zonder problemen op zo'n oude aansluiting.
Dat lijkt me ook, maar er loopt inderdaad maar één kabeltje richting meter en de groepenkast is er ook niet op aangepast, dus de drie fasen worden nog niet benut.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:25
Martijn_vK schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:46:
[...]

Komt absoluut een kneutelige keuken in, geen strak gebeuren. Je moet zo'n huis in z'n waarde laten, vind ik. Als het moet, verwerk ik de aansluiting in de keuken.

[...]

Er gaat 1 kabel de meterkast in, maar volgens Stedin heb ik een 3x25A. Ik vind het ook bijzonder, maar er zit een recent zegel op het gietijzeren hoofdzekeringkastje. Daar zouden dus drie zekeringen in moeten zitten. Ik ga dat nog even verifiëren.

[...]

Uiteraard probeer ik de kaart van oud en onveilig te trekken om dat geld in de zak te kunnen houden. Had de aansluiting op een handige plek gezeten, had je me inderdaad niet gehoord ;) maar toch vraag ik me af of het een toekomstbestendige situatie is...

[...]

Dat lijkt me ook, maar er loopt inderdaad maar één kabeltje richting meter en de groepenkast is er ook niet op aangepast, dus de drie fasen worden nog niet benut.
In die ene kabel kunnen toch alle aders zitten voor een 3 fase aansluiting? 4 x 6mm2?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:41

Detmer

Professioneel prutser

Wij hebben ook zo'n metalen kast in de meterkast hangen. Recent laten upgraden van 1 fase naar 3 fase en dat kon gewoon met de huidige aansluiting. Was een kwestie van 2 extra fase kabels trekken naar de groepenkast en 2 zekeringen schroeven.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:10
Ik had iets verkeerd gelezen.

[ Voor 92% gewijzigd door tcw82 op 07-09-2023 12:01 ]

• FrankHe
Martijn_vK schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:46:
[...]

Staat er op de nieuwe elektriciteitsmeter een symbool dat er ongeveer zo uitziet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWrAlsqrbAuXkvDc1D4EA4ZGCl0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kIY9ZrG6fx40HbKzdWGD3GgV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Je kan aan de meter zien of het drie fasen is. Maar voor 3x25A is dat 'kabeltje' dik zat. Ik weet niet waarom je telkens een verkleinwoord gebruikt? Is dat om je punt kracht bij te zetten dat ie toch echt wel opzij moet?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Martijn_vK
Señor Sjon schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:12:
Je kan aan de meter zien of het drie fasen is. Maar voor 3x25A is dat 'kabeltje' dik zat. Ik weet niet waarom je telkens een verkleinwoord gebruikt? Is dat om je punt kracht bij te zetten dat ie toch echt wel opzij moet?
Het is toch ook maar een kabeltje? Hij is maar een cm of 50 lang en ik heb een verlengsnoer liggen met een grotere doorsnede.

Ik zal straks eens goed naar de meter kijken. Ben gewoon uitgegaan van de meneer van Stedin en was nog niet aan het bekijken van de meter toegekomen. Hij zat weggestopt in een schuifkast, die voor de keuken moest wijken.

Ander idee:

Hoofdzekering(en) laten zitten op hun plek en de meter iets lager laten hangen. Met dikker kabeltje ;) ertussen. Old meets new in een keukenkastje. Vervolgens de groepenkast (die ik toch moet vernieuwen) elders monteren. Is dat een optie? Of dienen meter en groepen bij elkaar in de buurt te zijn?

Dank allen voor de reacties!

• FrankHe
Een kabel met 4mm2 aders is in beginsel voldoende voor 25 A, al verwacht ik dat Stedin hier 6mm2 gebruikt. Daar lijkt de diameter van de kabel althans op. Onder de zekeringkast komt wellicht 16mm2 binnen.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Martijn_vK schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:05:
[...]

Het is toch ook maar een kabeltje? Hij is maar een cm of 50 lang en ik heb een verlengsnoer liggen met een grotere doorsnede.

Ik zal straks eens goed naar de meter kijken. Ben gewoon uitgegaan van de meneer van Stedin en was nog niet aan het bekijken van de meter toegekomen. Hij zat weggestopt in een schuifkast, die voor de keuken moest wijken.

Ander idee:

Hoofdzekering(en) laten zitten op hun plek en de meter iets lager laten hangen. Met dikker kabeltje ;) ertussen. Old meets new in een keukenkastje. Vervolgens de groepenkast (die ik toch moet vernieuwen) elders monteren. Is dat een optie? Of dienen meter en groepen bij elkaar in de buurt te zijn?

Dank allen voor de reacties!
Je 'moet' alleen een hoofdschakelaar na je meter hebben, daar monteert stedin (of een elektricien) op af, en vanuit daar kun je de groepenkast plaatsen waar je wil.

Ik had een soortgelijke situatie met de buren, maar had maar 1fase. Toen ik de upgrade naar 3x25 aan had gevraagd hebben ze de hele handel gesaneerd, nieuwe kabels uit de straat gelegd naar mij en de buurman, en automatische hoofdzekeringen geplaatst.

Kostte me geen euro, omdat (in mijn geval Liander) de 'saneren + moet toch ooit' kaart speelde :9

[ Voor 15% gewijzigd door Koekstra op 07-09-2023 17:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:27

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ervaring hier!

In mijn vorige huis (1921) had ik ook zo'n stalen kastje. Aansluiting was 1x35A.
Toen heb ik een aanvraag gedaan om naar 3x25 te gaan en is dit kastje open gegaan, de 35A keramiek er uit gehaald en er 3 van 25A in gestopt. De monteur gaf aan dat hij daar ook best ooit een 3x40A op durfde te zetten, 3x50A zou hij pas gaan twijfelen. Die kastjes zijn blijkbaar onverwoestbaar en hij heeft er nog nooit wat mee fout zien gaan. Gelijk de nieuwe gebruikte 3 fase meter aangesloten, wederom een roterende schijf. Gewoon op dezelfde oude kabel.

Jaar later werd de meter vervangen. De oude was blijkbaar binnen dat jaar afgekeurd. Nieuwe minder oude digitale meter (met een hoop kWh op de klok al). Zelfde oude kabel en zekeringen. Die stalen kast werd wederom open gemaakt om spanningsloos te werken, en ook deze monteur was juist blij deze oude kast te hebben.

Weer 2 jaar later, opnieuw een nieuwe meter (nu ook echt bijna nieuw voor netbeheerdersbegrippen, met nog geen MWh op de klok) en wederom het stalen kastje open. Voorzichtig legde hij een paar extra zekeringen van 25A bovenop, want als de hoofdzekering er eens uit zou vliegen zou ik zelf even een nieuwe kunnen steken als de monteur lang zou duren.
De vraag of het dan niet beter een automaat kon worden werd meteen weggewuifd: daarmee gaat sneller iets mis zei hij.

Nu huisje verkocht en ik verwacht dat het nog altijd zo is :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1