Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oude elektrische hoofdaansluiting: wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 04-10 21:21
Wij hebben ons destijds nieuw aangekochte jaren 30 huis vorig jaar geheel uitgebouwd en gerenoveerd (met uitzondering van de kelder). In dit kader is ook de volledige elektrische installatie vanaf de meter vervangen.

Ik heb er destijds niet zo’n aandacht aan besteed, maar inmiddels heb ik toch mijn bedenkingen bij het stuk vóór de meter (de hoofdaansluiting).

E.e.a. komt aan de voorzijde van de kelder (links op de foto) het huis in in een stalen buis met een soort gedesintegreerd zwart materiaal eromheen. Deze sluit aan op een soort roestige verdeelkast:

Aan de linkerzijde van deze verdeelkast zit een open gat:

Als ik daar in kijk zie ik wat afgeknipte leidingen die naar de bovenste aansluitbuis lopen (die dus kennelijk niet meer in gebruik is) en zie ik verder wat elektrische verbindingen:

Het traject richting de meter wordt vervolgens vervolgd in een dikke stalen buis met de nodige (oppervlakte?)roest:

Om uiteindelijk verderop in de kelder uit te komen bij een drietal hoofdzekeringen die weer aansluiten op de meter:

Ik heb helemaal geen verstand ervan, maar buiten het esthetische gebeuren vraag ik me af of deze installatie (met al die roestige metalen onderdelen) wel veilig en van deze tijd is. Ik vroeg me daarom af of:

- iemand dit soort zaken vaker gezien heeft? Is/was dit een gebruikelijke manier om e.e.a. aan te leggen?
- of er iets te zeggen is over de veiligheid hiervan?
- bij wie ik zou moeten zijn om dit eventueel te laten moderniseren? Bij de netbeheerder? Zo ja, wat mag ik van hen verwachten? Als het ‘hun’ leiding is, kan ik dan ‘eisen’ dat dit onderhouden/vernieuwd wordt? Of moet ik gewoon niet moeilijk doen en die buizen en kast in de Hammerite zetten?

Alvast dank voor enig inzicht!

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Alles tot aan de meter is in het beheer van de netbeheerder, ik verwacht dat de collectie roest in jouw kelder daar ook onder valt. Ik zou gewoon meteen hen even bellen met bovenstaande vraag. Ik kan me echter voorstellen dat ze niet heel happig zullen zijn op het aanpakken van dat stuk, aangezien dan hoogstwaarschijnlijk jouw complete straat tijdelijk afgesloten moet worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:55
De stalen Holex kast bevat een afsluitende ring in de kleprand, dit is vaak van asbesthoudend touw.
Grote kans dat als jij deze foto's doorstuurt aan je netbeheerder dat zij deze kast komen vervangen.

Theo74 wijzigde deze reactie 02-07-2018 10:12 (3%)

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15:30
quote:
TommyboyNL schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:57:
Alles tot aan de meter is in het beheer van de netbeheerder, ik verwacht dat de collectie roest in jouw kelder daar ook onder valt. Ik zou gewoon meteen hen even bellen met bovenstaande vraag. Ik kan me echter voorstellen dat ze niet heel happig zullen zijn op het aanpakken van dat stuk, aangezien dan hoogstwaarschijnlijk jouw complete straat tijdelijk afgesloten moet worden.
Dit.
Ik heb zelf een huis uit de 19e eeuw met een installatie ook ergens uit de eerste keer stroom aansluiten in Groningen (dus 1987 denk ik :+ )
Ik heb mijn eigen installatie inmiddels vervangen voor iets moderners, maar alles daarvoor is nou het oude spul. Omdat we twijfels hadden over de grondkabel vanaf de straat (canvas er omheen leek weg te rotten) heb ik Enexis gebeld. Zij kwamen even kijken en het oordeel was dat het nog prima kon.
Dat gaat het ook wel, maar het is in elk geval fijn dat ze even komen kijken en het zelf uitspreken. ;)

Even bellen en hen laten oordelen dus. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arthur
Allen hartelijk dank voor de behulpzame antwoorden! Ik heb Liander gebeld. Ze komen binnenkort de situatie beoordelen. Ik zal dit topic daarna bijwerken.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-10 07:26
Volgens mij willen ze deze ellende vervangen als ze de meter vervangen voor een slimme meter. Maar dat weet ik niet zeker. Gezien je automaten hebt als hoofdzekeringen, en een redelijk recente meter, durf ik niet te zeggen of dat allemaal gecombineerd wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Die automaten zien er wel vreemd uit. Meestal heb je bij een drie fasen aansluiting, een drie fasen + nul automaat.
Maar dit zijn drie losse automaten... Heb je dan een gesplitse èèn fase aansluiting?

jeroen3 wijzigde deze reactie 02-07-2018 14:02 (13%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:00
@jeroen3 Ik heb werkelijk nog nooit een 3P+N automaat gezien als hoofdbeveiliging van de netbeheerder. Dit zijn altijd losse 1P automaten (of smeltpatronen). Niets raars aan.

Deze gehele installatie is inderdaad van de netbeheerder, gezien de recente hoofdautomaten en meter zullen ze het vast niet al te lang geleden al gezien hebben. Maar het nog eens laten beoordelen kan natuurlijk nooit kwaad. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
@Xander Ik heb ze wel eens gezien, maar het kan zijn dat ik het mis heb en dat deze slechts als "hoofdschakelaar" dient, en dat er toch nog smeltzekeringen achter de deksel zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:03

keur0000

-------- N O N E --------

De voedingskabel vanuit de straat is de veelal gebruikte lood-teer grondkabel, en ik kan je vertellen dat half Nederland hier nog mee vol ligt. Is absoluut geen probleem en voldoet prima. Dit geldt overigens ook voor de gietijzeren kasten en stalen buizen. Dit alles valt onder de netbeheerder en is niet jouw probleem, denk dat je erg weinig kans hebt dat men hier iets aan gaat doen tenzij er zich een aantoonbaar defect gaat voordoen.

Afdchten van de openingen is wel een zaak die MOET gebeuren, kans op aanraking met open spanningvoerende delen is not done. Iets waar je de heren bij jouw bezoekje even op moet wijzen ;)

Bron: SR. Engineer met +30 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik had dit ook in mijn kelder hangen in mijn huis uit 1912. Er kwamen drie fasen binnen in die kast, waarvan er één naar mijn buren ging en één voor mijn huis.
Ik heb de aansluiting opgewaardeerd naar 3-fasen. Bij deze werkzaamheden hebben ze deze kast ertussenuit gehaald en een nieuwe kabel gelegd vanaf de straat. En dat ook bij mijn buren (al hebben die nog één-fase).
Bij mij in de straat (jaren 10 en jaren 30 woningen) zijn ze iets na de werkzaamheden bij mij alle aansluitingen langs gegaan en ieder een eigen kabel gegeven (waren veel gedeelde aansluitingen)

Die 'loze' leiding naar boven was (of is?) vast voor de buren. Zo te zien heb je al 3-fase, maar nog wel een oude meter.
Ik denk dat ze wel een keer bij je langskomen voor een slimme meter en dan gelijk een nieuwe kabel vanaf de straat aanleggen. Misschien kunnen ze je voortrekken. Maar zolang je niet betaald, zullen ze niet zoveel doen denk ik, behalve als het onveilig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15:30
quote:
sbruynis schreef op maandag 2 juli 2018 @ 13:17:
Volgens mij willen ze deze ellende vervangen als ze de meter vervangen voor een slimme meter. Maar dat weet ik niet zeker. Gezien je automaten hebt als hoofdzekeringen, en een redelijk recente meter, durf ik niet te zeggen of dat allemaal gecombineerd wordt.
Denk het niet. Ik heb ook een slimme meter gekregen, maar daarbij is de rest van de installatie gewoon blijven zitten/liggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:00

mark-k

AKA markkNL

quote:
TommyboyNL schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:57:
Toen ze bij ons 2 extra fasen aan kwamen leggen (vanuit de straat het huis in) heeft niemand zonder elektra gezeten hoor. Dat kunnen ze blijkbaar prima zonder afsluiten doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
quote:
mark-k schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:43:
[...]

Toen ze bij ons 2 extra fasen aan kwamen leggen (vanuit de straat het huis in) heeft niemand zonder elektra gezeten hoor. Dat kunnen ze blijkbaar prima zonder afsluiten doen.
Die werkzaamheden zijn dan ook niet te vergelijken, als het huis de afgelopen 30 jaar gebouwd is, is het een kwestie van meter vervangen, twee draadjes van de hoofdzekeringen naar de meter, twee draadjes van de meter naar je meterkast, en twee zekeringen bijdraaien. Er wordt dan niet onder spanning gewerkt. Voor het vervangen van het oud ijzer bij @Arthur zal erl onder spanning gewerkt moeten worden, of de straat spannignsloos gezet moeten worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:00

mark-k

AKA markkNL

quote:
TommyboyNL schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:13:
[...]

Die werkzaamheden zijn dan ook niet te vergelijken, als het huis de afgelopen 30 jaar gebouwd is, is het een kwestie van meter vervangen, twee draadjes van de hoofdzekeringen naar de meter, twee draadjes van de meter naar je meterkast, en twee zekeringen bijdraaien. Er wordt dan niet onder spanning gewerkt. Voor het vervangen van het oud ijzer bij @Arthur zal erl onder spanning gewerkt moeten worden, of de straat spannignsloos gezet moeten worden.
Dat is het dus niet, ze hebben wel de halve stoep open moeten breken hier, maar de rest van de straat hoefde niet afgesloten te worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:16

_Ernst_

Mark It Zero!

quote:
mark-k schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:18:
[...]

Dat is het dus niet, ze hebben wel de halve stoep open moeten breken hier, maar de rest van de straat hoefde niet afgesloten te worden.
Een nieuwe kabel op de oude lassen doen ze inderdaad onder spanning, dus daar heeft de rest van de straat geen last van. 2 jaar geleden de hoofdaansluiting in mijn '30 woning laten verplaatsen, toen hebben ze de oude kabel in mijn voortuin opgegraven en daar (onder spanning) de nieuwe kabel opgelast :)

Last.fm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
Tot ze een foutje maken, en de hele wijk zonder zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:09
quote:
jeroen3 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:25:
Tot ze een foutje maken, en de hele wijk zonder zit.
Zal wel loslopen. Dan moet ze een 3fasefout maken.
En dan nog, beter (volgens de huidige regelgeving met PBM's) doen zonder overlast met kans op een storing dan bij voorbaat maar de hele straat/wijk zonder spanning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:46
Ze zullen er wel voor zorgen dat de belasting er achter afgeschakeld is.

• Arthur
Het heeft erg lang geduurd (met name omdat Liander enorm traag was), maar wilde dit topic toch even updaten. Na wat aandringen en vervolgens flink nabellen was de netbeheerder het er mee eens dat de huidige installatie niet meer wenselijk was. Afgelopen week is alle roestige rommel uit de kelder verwijderd en er een volledig nieuwe hoofdaansluiting gemaakt die direct in de meterkast uitkomt.

Het was al met al nog best een mooi proces; de hoofdleiding liep aan de overkant van de straat en onze oprit is vrij lang. De aannemer heeft daarom een gat gegraven ter hoogte van de kelder, aan het eind van de oprit en aan de overkant van de straat het trottoir opengehaald. Ze hebben toen een soort ondergrondse 'torpedo' een tunnel onder de oprit en straat laten boren en deze aan de overkant van de straat weer 'opgevist'. Hierdoorheen is de nieuwe leiding getrokken en aangesloten op het hoofdnet. Ze zijn de hele dag bezig geweest; wij hebben zelf hooguit een uurtje zonder elektriciteit gezeten, en voor de rest van de straat is de elektriciteit helemaal niet onderbroken geweest.

Wat foto's:

De "torpedo"

De nieuwe leiding door de geboorde tunnel:

Veel dank allen voor het meedenken!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True