Vraag

• vluggejapienl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:28
De Situatie
Mijn ouders zijn bij ons "op het erf" gekomen in een mantelzorgwoning. Hier ligt een CAT6kabel heen die dmv een POE switch een Ubiquity U6 + AP internet krijgt. Mijn ouders willen echter ook graag vaste telefonie.

Mijn vraag
Hoe configureer ik Odido telefonie via deze situatie zo dat ik dit via die ene CAT6 kabel een vast toestel kan neerzetten in de mantelzorgwoning en mijn ouders via hun oude vaste nummer kunnen bellen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
T56 modem van Odido
TP Link switch
U6 + AP van Ubiquity (zowel woning als MZ woning hangt er een)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via ander topic inmiddels wat configgegevens van Odido gevonden: https://assets.odido.nl/x...dem-voip-instellingen.pdf
Het duizelt me echter een beetje aan welke hardware ik nodig heb en op welke plek, los van de software matige config. Heb erg behoefte aan duiding door een kundige tweaker.

Alle reacties

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:23

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Verhuis het nummer van jouw ouders naar een VOIP provider, pak een (VOIP) toestel geschikt voor jouw ouders en configureer het account. Met andere woorden dit heeft niet zoveel of niks met Odido te maken. Als ze nog een oud toestel hebben welke niet VOIP geschikt is kunt je een ATA gebruiken. Technisch.. Jouw ouders gaan bellen over internet, in de praktijk? Als je het goed aanpakt merken ze geen verschil en jij hoeft geen aanpassing te doen aan je infrastructuur.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verhuizen kan bijvoorbeeld naar cheapconnect (wat ik gebruik, prepaid) [CheapConnect VOIP] Ervaringen & Discussie
Verder gebruik ik een https://www.dectdirect.nl...asisstation-box-100a.html
Dect ATA. Hier kan je elk GAP complient DECT toestel op aanmelden, bijvoorbeeld deze https://www.dectdirect.nl/nl/e290-hx-154696656.html
Of moet het echt vast zijn als in vast met een snoer? Want dat ondersteunt de N300A helaas niet (er zit wel een POTS poort op maar die is alleen voor een ouderwetse vaste lijn, niet voor een toestel).

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 07-04-2026 12:14 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:55
Eens wat masterL schrijft. Stap over op VOIP, koop een Gigaset of Yealink dect set die erg lijkt op hun huidige toestel en door.

• MasterL

MasterL

De keuze tussen een nieuw toestel en/of een ATA is natuurlijk afhankelijk van de personen in kwestie. Hoewel een native VOIP capable toestel natuurlijk technisch de voorkeur heeft en hiermee bedoel ik geen ADC/DAC/modulatie praktijken kan ik mij best voorstellen dat vooral oudere gebruikers die erg gewend zijn aan hun huidige toestel deze het liefst zouden willen meenemen. Een ATA kost wat? €50? Een nieuw toestel kost nog meer. Ik wil niet de psycholoog gaan uithangen maar voor €50 en een paar euro per maand kunnen ze hun eigen telefoon/nummer meenemen dat is toch prima?

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:45
Waarom al die adviezen om over te stappen naar een VOIP provider? Odido biedt al VOIP aan en TS heeft het document met de instellingen al gevonden. Denk dat TS meer heeft aan een advies over welk VoIP toestel hij kan kopen en hoe hij deze instelt.

• vluggejapienl
En aanvullend: Welke hardware moet er dan nog in het netwerk gehangen worden om dat naar die Mantelzorgwoning toe te krijgen? Of gaat dat VOIP toestel gewoon op den Wifi? Want de huidige T56 modem geeft geen VOIP door aan het netwerk in huidige staat in ieder geval.

[ Voor 22% gewijzigd door vluggejapienl op 07-04-2026 13:34 ]

• MasterL

MasterL

Ascension schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:23:
Waarom al die adviezen om over te stappen naar een VOIP provider? Odido biedt al VOIP aan en TS heeft het document met de instellingen al gevonden. Denk dat TS meer heeft aan een advies over welk VoIP toestel hij kan kopen en hoe hij deze instelt.
Niemand heeft toch advies gegeven over een specifieke VOIP provider?
Dit kant toch ook Odido zijn? Welke VOIP provider is compleet niet interessant er zijn ook
VOIP providers (althans vroeger) die een een FRITZ!Box leverde met een PSTN port en daar heb je nou in dit geval helemaal niks aan. En wat als TS wil overstappen van ISP? Trek dit gewoon los. Je wil niet afhankelijk zijn van een ISP m.b.t. telefonie. Net als je niet je DNS wil beheren door je webbouwer.

• MasterL

MasterL

vluggejapienl schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:24:
En aanvullend: Welke hardware moet er dan nog in het netwerk gehangen worden om dat naar die Mantelzorgwoning toe te krijgen? Of gaat dat VOIP toestel gewoon op den Wifi? Want de huidige T56 modem geeft geen VOIP door aan het netwerk in huidige staat in ieder geval.
Eigenlijk niks, VOIP is VOIP dus voice over IP dus bellen over internet.
Overal waar je internet hebt kun je bellen, bedraad, WIFI, 3/4/5/G dat maakt niet uit.
Uiteraard moet je wel een bepaalde kwaliteit garanderen, met een gammel WIFI signaal waar opa ook nog wat torrents aan heeft staan ja dat gaat niet werken. Hardware kan je kiezen, of een telefoon die VOIP ondersteund of een "vertaler" (ATA) waarbij je een toestel kan aansluiten die dat niet native ondersteund maar goed dit heb ik al eerder uitgelegd.

• vluggejapienl
Snap ik. Maar de T56 modem brengt het VOIP signaal dus al standaard de wifi op? Dus enkel met een VOIP toestel dat op de wifi zit, kan er al gebeld worden?

Zo eenvoudig kan het toch haast niet zijn?

• Ascension
Nee, op het T56 modem kan je een ouderwetse analoge telefoon aansluiten, om dit te gebruiken heb je dus een aparte kabel naar het modem/router nodig.

VOIP op de T56 dient uitgeschakeld te worden. Dan kan je de VOIP-settings van Odido (of een andere VOIP-provider) gebruiken op een VOIP-toestel, zie bijv. https://www.voipshop.nl/voip-telefoons/wifi-telefoons.

Disclaimer: ik heb geen tips wat een geschikt toestel kan zijn

• Ascension
Ik bedenk me wel dat ik niet weet of je VOIP uit kan schakelen op de Odido router. Als dit niet kan dan kan je misschien inderdaad beter het nummer verhuizen naar een VOIP-provider en telefonie bij Odido opzeggen.

• MasterL

MasterL

vluggejapienl schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:44:
Snap ik. Maar de T56 modem brengt het VOIP signaal dus al standaard de wifi op? Dus enkel met een VOIP toestel dat op de wifi zit, kan er al gebeld worden?

Zo eenvoudig kan het toch haast niet zijn?
Je stelt de verkeerde vragen.. Waarom Odido? Als je een onafhankelijke VOIP aanbieder kiest ben je niet
gebonden aan een ISP. Dus waarom Odido? Als jij een goede aanbieding krijgt voor internet wil je dan vastzitten aan Odido of wil je zeggen prima, boeit niet?

VOIP is VOIP maakt niet uit welke aanbieder, maar welk toestel wil je aansluiten? Die vraag heb jij nog niet beantwoord.

[ Voor 9% gewijzigd door MasterL op 07-04-2026 14:23 ]

• vluggejapienl
Toestel wil ik best kopen. Ouders hebben een analoog toestel meegenomen, maar daarvoor moet ik kabel trekken. Dat doe ik liever niet.
Liefst gewoon een toestel dat op de WIFI inlogt, de gegevens van SIP Odido heeft.

Ik snap dat ik odido telefonie kan opzeggen, helaas zit ik daar nu voor een jaar aan vast, net nieuw contract voor thuis+telefonie afgesloten. Odido kennende willen die daar niet de telefonie van afstoten voor gratis.

Ik probeer dit dus werkend te krijgen met Odido als SIP provider vanwege het afgesloten contract. Ik snap dat ik meer huiswerk vooraf had kunnen doen en er andere providers zijn die hetzelfde of meer kunnen. Bedoeling in deze casus nu is met niet meer dan 1 CAT6 kabel naar de mantelzorg woning daar telefonie te krijgen met een vast nummer.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Als de telefoon werkt via het modem (dus via de ingebouwde felefoon poorten) dan zou ik het zo simpel houden als een extra cat6 trekken waar alleen de telefonie overheen gaat

Dus die fx’s poort verlengen via cat6

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• vluggejapienl
Dan moet ik 30 meter graafwerk verrichten, mantelbuizen in mijn meterkast weer opgraven en opnieuw bij de mantelzorg naar binnen met een extra cat6 kabel.
Dan zou ik nog eerder de CAT6 kabel verkrachten en 2 aders voor analoge telefoon gebruiken en max 100mbit in de mantelzorg accepteren.

De oplossing zit volgens mij in het aanschaffen van een SIP telefoon als ik alles bij elkaar raap. Tezamen met Gemini kom ik dan op de volgende suggesties:

Gigaset IP-serie (bijv. Gigaset AS690 IP of Comfort 550A IP):
Waarom: Dit zijn hybride toestellen (vast + internet). Ze zijn zeer populair in Nederland en hebben vaak al een vooraf ingesteld profiel voor Nederlandse providers. Ze werken erg stabiel met de door Odido vereiste G.711a/G.722 codecs (p. 1).
Yealink SIP-T serie (bijv. Yealink T44W of T54W):
Waarom: Hoewel dit zakelijke toestellen zijn, zijn ze zeer robuust en bieden ze veel instelmogelijkheden voor zaken als de RTP-poorten (40000–40018) en DSCP-markeringen die in je PDF staan (p. 1).

Zijn daar nog meningen over?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt inderdaad een VOIP toestel nodig andere optie is doorschakelen naar een mobiel. Ik snap je probleem maar eigenlijk is het vooral een probleem van je ouders die mogelijk te lang hebben gedacht het zal mijn tijd wel uitdienen. Bedenk wel dat een mobiel ook voor hun voordelen kan hebben zoals via bluetooth directe connectie met een eventueel gehoor apparaat. Maar ook dan ze zullen er wel interesse voor moeten hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@vluggejapienl

Wat is de voorkeur, draadloos of een bedraad toestel?

Heb je de sip gegevens al in bezit of moet je odido daar nog voor bellen?

Heb je in de mantelzorg woning een vaste ethernet aansluiting tot je beschikking? Of moet die nog gemaakt worden als er daadwerkelijk een toestel aangesloten gaat worden (maakt niet uit of dat draadloos of vast is)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1