Warmtepomp setup - expert input gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:10
Gezinssituatie
Huishouden met twee jonge kinderen (basisschool).
Huis
Vrijstaand, jaren 60, ~100m2, redelijk na-geisoleerd (C).
Enkelfase 35A, later over naar 3x25A.
Geen zonnepanelen (wel in de planning), geen zonneboiler of pallet/hout kachel.
Warmtebehoefte
We meten al sinds 2022 ons verbruik en temperaturen in huis. Over de afgelopen vier jaar gemiddeld:
- 720m3 (CV), 180m3 (SWW)
- binnentemperatuur vrijwel continue op 18 graden, slaapkamers 15/16 graden
- typisch 0,5m3/graaddag normale stookdag, maximaal gemeten 0,6m3/graaddag (storm, regen etc) (NIET gecorrigeerde graaddagen)
- waterverbruik 95m3 per jaar

Ik verwacht dat de warmtebehoefte licht zal stijgen de komende jaren.
- nog wat uitbreiding in het huis, verbeterde isolatie
- opgroeiende kinderen, meer douchen, hogere temperatuur slaapkamers

Schatting scenario 0 graden -> 5,5kW
- 20 graden binnen, 0,55m3/graaddag
- 20% defrosts, 1,5 uur SWW opwarmen

Schatting scenario -10 graden -> 7,1kW
- 20 graden binnen, 0,55m3/graaddag
- 5% defrosts, 2,0 uur SWW opwarmen
Huidige gasketel
We stoken nu met een Remeha Calenta 40C (2011).
- maximale aanvoer 45 graden (al 4 stookseizoenen)
- maximaal toegestaan vermogen op 1775 toeren, is ook minimaal vermogen, ~6800W
- pomp op minimaal 5, nadraaien op 20min
- ketel draait typisch 1-2x per uur een run van 10-20min (afhankelijk buitentemp)
Afgiftesysteem
Vrij standaard afgiftesysteem met bijna alleen convectoren.
- dikwandige ringleidingen 1-1/4" en 1", afgetakt naar convectoren met 20mm uponor
- ketel is aangesloten met 3m 22mm staal op ringleiding
- huidige systeeminhoud ~58 liter
- convectoren Jaga Stradas (type 06, 10, 11), deels geboost met zelfbouw (nog uit te breiden)

Verwarmen (uitgebreid aan gemeten de afgelopen jaren).
- 45 graden aanvoer is nooit kritisch geweest ook bij vorst (regio Rotterdam)
- gemeten: aanvoer/retour stabiel bij ~41 graden aanvoer (~6800W afgifte)
- delta-T van ~6 graden, flow 975 liter/uur (toch?)
- boven de ~1100 liter/uur krijgen we storende stomingsgeluiden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn6rVi8p_pMQpFyrUmjc4WOMb_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tdz9rlE8tEwODVndNUwIqmmB.jpg?f=fotoalbum_large

Koeling (van Jaga website).
- ~4650W koelvermogen bij 16/18/27
SWW
We willen de boiler laten verwarmen door de warmtepomp.
- geen DTWT, geen bad, spaardouche ~5 liter/min, 20-30 minuten douchen per dag
- RVS boiler is een wens
- ruimte voor een 300 liter boiler, betonnen vloer direct op de aarde
- warmtepompboiler overwogen, maar teveel gedoe met aan/afvoer, langzaam

Nu uitgegaan van een de Jong WPS300, maar dat kan nog wijzigen.
- we twijfelen nog tussen een 200/300 liter boiler
- de Jong is best duur in vergelijk met bijvoorbeeld Intergas Xylinder 300L AWHP of Nexus
- wat is de meerwaarde van een de Jong?
- advies is welkom
Warmtepomp
We hebben een vrij gedetailleerd plan voor een L/W warmtepomp.
- belangrijk: stil, stil, milieu, voldoende vermogen naar de toekomst, (relatief) laag minimumvermogen, uitleesbaarheid in Homeassistant
- voor of naast het huis is er geen ruimte of staat de WP te dicht op de buren
- voldoende ruimte achterin de tuin, dat de buitenunit in het zicht staat vinden we niet een probleem
- licht niet condenserend koelen zou wel erg prettig zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwqSGbEc80yj_dsJgLTPGEIKwKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZ5CAlT4jAtqpSrhxEh09eUN.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat nu een Arotherm 75/8.1 op de planning.
- Vaillant staat bekend als stil en kwalitatief goed, ziet er goed uit (staat in het zicht)
- R290, relatief laag minimumvermogen (~2kW thermisch bij 10 graden)
- voldoende vermogen voor de genoemde scenario's, ruimte naar de toekomst
- een 55/8.1 komt net tekort denk ik of heeft tenminste weinig over, waarschijnlijk meer geluid door hoger toerental

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9d0528Y8Dhp_3e8H9ByKyaIDGsM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hFNOVcN8MkmnUXahjOT2xmJR.jpg?f=user_large

De WPAC geluidsberekening op de geplande plek is positief.
- beschikbare ruimte conservatief ingevoerd (mijn tuin is niet zo haaks)
- op basis van de 75/8.1 (58/50 db(A))
- maximaal 37 db op de erfgrens volgens de berekening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG3KVOisDeifu_WssdeDwhAJ-30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7cPvcFHqmDjcEHummjOsV0E.jpg?f=fotoalbum_large
Installatie
We hebben een vrij gedetailleerd conceptontwerp klaar waar we graag jullie feedback op krijgen.
- 75/8.1 met MEH97/7 en 200/300 liter boiler
- Nexus BT-100 serieel buffervat 100 liter, systeeminhoud totaal 178 liter
- geisoleerde grondleiding tussen WP en binnenunit
- 32mm kunststof leiding als basis, perskoppelingen (nu alles via Heima)

Waarom een serieel buffervat?
- door het gebrek aan vloerverwarming heeft het huis weinig thermische buffer
- de seriele buffer zou moeten helpen om bij defrosts niet teveel af te koelen
- (ik verwacht hier wel wat feedback op ;))

Overige overwegingen bij ontwerp.
- boiler en buffervat losneembaar met flex slang
- inhoud boiler afsluitbaar voor onderhoud aan de rest van de installatie
- kogelkranen etc losneembaar
- afvoer WP naar het riool (kleigrond)

Ontwerp in 3D want dat is mijn schetsblok ;) Zie post 2 voor meer detailafbeeldingen.
Wie gaat het installeren?
Gezien de hoeveelheid aanpassingen en pas- en meetwerk die nodig zijn overweeg ik om de installatie zelf te doen. Met de aanschaf van de juiste gereedschappen en tijd komt dat goed. Mocht ik het zelf gaan doen dan moet ik wel op zoek naar ondersteuning bij de controle en ingebruikname. Lokale installateur of wellicht via Tweakers? Qua subsidie heb ik weinig verwachtingen omdat de installatie dan niet geheel door een bedrijf gedaan wordt.
Feedback
Alle feedback is welkom! Het kan zomaar zijn dat ik ergens de mist in ga ;)

Specifiek:
- ik maak me wat zorgen over stromingsgeluid, kan bij de Arotherm de flow beperkt worden tot 1000/1100 l/min?
- wat is het voordeel van een de Jong vs. Intergas of Nexus?
- serieel buffervat voor defrosts een toegevoegde waarde?

EDIT1: scenario's wat aangepast
EDIT2: afbeelding plattegrond update ivm tiepfaut

[ Voor 5% gewijzigd door everb op 05-04-2026 16:17 ]

Alle reacties

• everb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lw8lSY0m3GYPI2OdyDTMlM46mWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhxAPn2iYFksZtSIBfViCatr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbYNcGAjezwsa_rcrMXSu5KEncQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWZrdf9T86BHFdCYwjDYnFMl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOS9ZSdIjAWn_dbEsrnedfC8-Nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfNEopb31zEC1yLjGDVTBYHn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suxFB-BieWzmbetRTyFft9qwhmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WH1swLFE1cOHQpNcEjMWeEw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-z-vTlG3OsX21JuNPBu_vlGH_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnjUnYbHrUnTxErpJ09z8x5H.jpg?f=fotoalbum_large

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-04 07:50
Welke software gebruik je om zulke tekeningen te maken? Zoiets heb ik nog niet zien passeren maar ik ben wel enthousiast.

• everb
Dit is Solidworks. Handig voor mij omdat ik het professioneel ook gebruik.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@everb Mooi getekend.
Je bent de thermosifons vergeten bij je SWW-vat.
Wat is het gele vlak genaamd WPA in je tuin?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• everb
@Andrehj
Ah...bij WPAC is een letter weggevallen in de afbeelding. Het gele vlak is de maatvoering die ik in de WPAC geluidsberekening heb gebruikt. (aangepast)

Ik snap niet helemaal wat je met thermosifons bedoelt? Gaat het om de onderste aansluitingen die direct omhoog gaan? De bovenste heb ik dat bewust wel meegenomen.

[ Voor 11% gewijzigd door everb op 05-04-2026 16:18 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:16
" we twijfelen nog tussen een 200/300 liter boiler " Niet doen, gewoon die 300 L aanhouden met 4 personen

En die siphon in de bodem van de buitenunit weg laten; ik weet dat je geen stank wilt, maar dat ding gaat zonder meer bevriezen. Tenzij je hem onder de grond zet, vlàk boven de rioolpijp. Eventueel kan je misschien zonder siphon wel een buis plaatsen, en dan een verdunning waar hij het riool in gaat, om geur te beperken.

Maar ik heb nog niet eerder zo'n uitgebreid en gedetailleerd voorstel gezien hier! d:)b

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• everb
@Naalroc

Haha...die boilerinhoud wordt zo wel makkelijk kiezen ;)

Goed punt qua bevriezen. Die sifon/stank ga ik eens over nadenken. Heb een terrasafvoer vlakbij waar ik de sifon wel tijdelijk uit kan slopen om te ervaren of het uberhaupt een probleem is.

• Andrehj
  • Niet online
everb schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:12:
@Andrehj
Ik snap niet helemaal wat je met thermosifons bedoelt? Gaat het om de onderste aansluitingen die direct omhoog gaan? De bovenste heb ik dat bewust wel meegenomen.
Bij de bovenste zou ik ze direct na het vat plaatsen. Dus met een 90° bochtje eerst een stukje (20 cm of zo) naar beneden en dan pas met die slang verder. Dan kun je dat eerste stuk ook een beetje fatsoenlijk isoleren.

En ja, bij de onderste aansluitingen hoort dat ook. Dan is recht naar beneden meestal wat lastig (kom je in de vloer uit), maar schuin naar beneden is ook goed.

Verder 100% eens met het commentaar van @Naalroc . Misschien kun je de condenswaterafvoer, als die niet via een grindbed in de zandgrond weg kan lopen op de HWA aansluiten? Die komt hier direct in een sloot / wadi uit, en stinkt dus niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 05-04-2026 16:30 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• everb
@Andrehj

Duidelijk. Ga ik mee aan de slag!

Qua condenswater: de HWA en riool is hier een. Vandaar dat ik de sifon had ingebouwd. Misschien is verder uitgraven en vullen met zand toch een beter idee...

[ Voor 62% gewijzigd door everb op 05-04-2026 16:32 ]

• Andrehj
  • Niet online
BTW: Je vroeg nog om commentaar op je seriële buffervat, maar je hebt vrij weinig systeeminhoud, dus dat lijkt me een prima en goed gefundeerde keuze. Op termijn zou ik wel kijken of je niet alsnog je woning (deels) naar VVW kunt upgraden.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:16
everb schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:28:
@Naalroc ....
Goed punt qua bevriezen. Die sifon/stank ga ik eens over nadenken. Heb een terrasafvoer vlakbij waar ik de sifon wel tijdelijk uit kan slopen om te ervaren of het uberhaupt een probleem is.
Als je een sifon in je terras afvoer hebt, die niet bevriest, dan komt dat omdat er door die afvoer geen water stroomt als het vriest!
Maar een wp ontdooit dus wèl als het vriest, en produceert water, en dat wil je zo houden, en het niet in de afvoer laten bevriezen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Andrehj
  • Niet online
everb schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:31:
@Andrehj

Duidelijk. Ga ik mee aan de slag!

Qua condenswater: de HWA en riool is hier een. Vandaar dat ik de sifon had ingebouwd. Misschien is verder uitgraven en vullen met zand toch een beter idee...
Dat kan alleen als het water wel goed weg kan. Vergis je niet in de hoeveelheid condenswater die je WP rond het vriespunt produceert.
Schatting voor mijn WP: Ca 1 m² condensoroppervlak maal ca 1 cm ijs is 10 liter. En dat elk uur. Er komt dus een emmer vol water per uur vanaf. Dat moet je grond wel op kunnen nemen. Op zand is dat geen probleem, maar op klei kan dat lastiger worden.

Ik zit hier ook op klei, en heb het opgelost met ca 2 meter drainageslang onderin de grindput onder de WP. Die slang is aan de HWA gehangen, dus het deel van het water wat niet in de grond loopt, kan alsnog via de HWA weg. Maar ik heb geen idee hoeveel water daar daadwerkelijk in terecht komt en hoeveel de grond opneemt. In ieder geval werkt het, want het water zakt probleemloos weg.

• everb
Andrehj schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:34:
BTW: Je vroeg nog om commentaar op je seriële buffervat, maar je hebt vrij weinig systeeminhoud, dus dat lijkt me een prima en goed gefundeerde keuze. Op termijn zou ik wel kijken of je niet alsnog je woning (deels) naar VVW kunt upgraden.
Eventueel kan ik een 200 liter buffervat kwijt. Heeft dat wat jou betreft nog meerwaarde over 100 liter?
Andrehj schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:38:
[...]

Dat kan alleen als het water wel goed weg kan. Vergis je niet in de hoeveelheid condenswater die je WP rond het vriespunt produceert.
Schatting voor mijn WP: Ca 1 m² condensoroppervlak maal ca 1 cm ijs is 10 liter. En dat elk uur. Er komt dus een emmer vol water per uur vanaf. Dat moet je grond wel op kunnen nemen. Op zand is dat geen probleem, maar op klei kan dat lastiger worden.

Ik zit hier ook op klei, en heb het opgelost met ca 2 meter drainageslang onderin de grindput onder de WP. Die slang is aan de HWA gehangen, dus het deel van het water wat niet in de grond loopt, kan alsnog via de HWA weg. Maar ik heb geen idee hoeveel water daar daadwerkelijk in terecht komt en hoeveel de grond opneemt. In ieder geval werkt het, want het water zakt probleemloos weg.
Dank, ook een goed idee!

• everb
Naalroc schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:37:
[...]
Als je een sifon in je terras afvoer hebt, die niet bevriest, dan komt dat omdat er door die afvoer geen water stroomt als het vriest!
Maar een wp ontdooit dus wèl als het vriest, en produceert water, en dat wil je zo houden, en het niet in de afvoer laten bevriezen.
Ik doelde op eventuele stank de komende periode als het warmer wordt en we weer buiten zijn. Sorry, was niet duidelijk.

• Andrehj
  • Niet online
everb schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:42:
Eventueel kan ik een 200 liter buffervat kwijt. Heeft dat wat jou betreft nog meerwaarde over 100 liter?
Geen idee. Ik weet niet wat het minimum is. Ik zit hier met >250 m² VVW in dikke betonvloeren, dus met een thermische traagheid van hier tot Tokyo.
Maar slecht is een grotere buffer zeker niet, zolang deze maar binnen je geïsoleerde schil zit.

• everb
Andrehj schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:48:
[...]

Geen idee. Ik weet niet wat het minimum is. Ik zit hier met >250 m² VVW in dikke betonvloeren, dus met een thermische traagheid van hier tot Tokyo.
Maar slecht is een grotere buffer zeker niet, zolang deze maar binnen je geïsoleerde schil zit.
Ik meen dat het minimum volume zo'n 50 liter is, maar dat kan ik zo snel even niet terugvinden. Of het slim is om dat minimum op te zoeken is een ander verhaal.

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:38
Wat dingetjes die me opvallen maar ik absoluut niet zeker weet:
Ik meen dat afsluiters tussen het SWW vat en de inlaatcombi nogal een risico zijn omdat bij verkeerde stand je vat niet meer beveiligd is door de combi.
Expansievat en manometer in aanvoer SWW leiding? Nog niet eerder gezien.
Ik meende ook dat automatische ontluchters binnenshuis bij een R290 installatie niet toegestaan zouden zijn.

• Andrehj
  • Niet online
Fleighe schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:11:
Ik meen dat afsluiters tussen het SWW vat en de inlaatcombi nogal een risico zijn omdat bij verkeerde stand je vat niet meer beveiligd is door de combi.
Dat is een goeie. Die afsluiter moet daar inderdaad weg. Anders is er het risico dat je vat explodeert bij het opwarmen. Die afsluiter hoort voor de inlaatcombinatie (en zit daar meestal al in geïntegreerd).
Expansievat en manometer in aanvoer SWW leiding? Nog niet eerder gezien.
Dat heb ik ook. Dat heet een sanitair expansievat. Is speciaal voor SWW-vaten gemaakt. Overigens heb ik daar geen manometer op.

• everb
Dank voor je input!

Ah ja...je hebt gelijk. Die afsluiter zit inderdaad ook in de inlaatcombinatie...maar als ik het vat wil afsluiten voor onderhoud dan zit die daar niet zo handig. Dat is dan maar wat het is.
Ik meende ook dat automatische ontluchters binnenshuis bij een R290 installatie niet toegestaan zouden zijn.
Allemaal handmatig ontluchten dus? Op zich geen ramp, maar wel jammer. Enig idee waarom?
EDIT: die Caleffi vuilscheider moet dus ook zonder onluchter? En wat dan met de automatische onluchter in de MEH?

[ Voor 6% gewijzigd door everb op 05-04-2026 17:24 ]

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:08
Mooi, solidworks! Heb je al na gedacht over diameters? Het woord diameter komt nu 2 keer voor in de eerste pagina van dit topic.

Qua opstelling buitenunit kun je hier nog heel veel info vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1834273

De ontluchting op dat hoogste punt is een goede toevoeging, je kunt overwegen om hier te kiezen voor een T stuk waar je dan een leiding naar beneden laat komen zodat je de (na X jaar lekkende) ontluchters niet hoeft te vervangen. Dan komt er een leiding uit met onderaan een afsluiter.

• everb
tcw82 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:36:
Mooi, solidworks! Heb je al na gedacht over diameters? Het woord diameter komt nu 2 keer voor in de eerste pagina van dit topic.
Zeker. Van buitenunit naar binnen is gepland als 32x2,9 geisoleerde grondleiding. Alles wat met verwarming te maken heeft binnen is 32mm kunststof tot de 1" dikwandige leiding die er al ligt. Zoveel mogelijk buigen en zo min mogelijk koppelingen. SWW is 26mm kunststof. Beetje overkill maar ik wil drukval voorkomen.
Gevonden. Nog niet helemaal goed doorheen, maar die verende pootjes komen daar uit.
tcw82 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:36:
De ontluchting op dat hoogste punt is een goede toevoeging, je kunt overwegen om hier te kiezen voor een T stuk waar je dan een leiding naar beneden laat komen zodat je de (na X jaar lekkende) ontluchters niet hoeft te vervangen. Dan komt er een leiding uit met onderaan een afsluiter.
Hier raak ik je even kwijt. De ontluchters zijn nu toch juist goed vervangbaar? Zitten met 1/2" draad in het T-stuk.

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:38
everb schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:22:
Allemaal handmatig ontluchten dus? Op zich geen ramp, maar wel jammer. Enig idee waarom?
EDIT: die Caleffi vuilscheider moet dus ook zonder onluchter? En wat dan met de automatische onluchter in de MEH?
Bij een lekkage in de warmtewisselaar komt er propaan in je cv leidingen. Handmatige ontluchters mogen wel. Hoe dat met de MEH zit weet ik zo niet. Er zit als het goed is ook nog een automatische ontluchter in de buitenunit. (Ben zelf ook bezig een systeem te doe het zelven maar gebruik geen MEH dus ben er niet verder in gedoken)

Hoe kom je bij je graaddagverbruik van 0,5-0,6 trouwens? Ik zit zelf op ongeveer 1000-1100m3 gas per jaar. Afgelopen december/januari elke dag de gasstand gemeten en zit dan op een graaddagverbruik tussen de 0,3 en 0,5. Dus we kloppen niet met elkaar :-(

Al over het elektrische deel nagedacht?

• everb
Fleighe schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:53:
[...]

Bij een lekkage in de warmtewisselaar komt er propaan in je cv leidingen. Handmatige ontluchters mogen wel. Hoe dat met de MEH zit weet ik zo niet. Er zit als het goed is ook nog een automatische ontluchter in de buitenunit. (Ben zelf ook bezig een systeem te doe het zelven maar gebruik geen MEH dus ben er niet verder in gedoken)

Hoe kom je bij je graaddagverbruik van 0,5-0,6 trouwens? Ik zit zelf op ongeveer 1000-1100m3 gas per jaar. Afgelopen december/januari elke dag de gasstand gemeten en zit dan op een graaddagverbruik tussen de 0,3 en 0,5. Dus we kloppen niet met elkaar :-(

Klinkt logisch. Die ontluchters in de buiten- en binnenunit zijn van Vaillant zelf...die zullen daar toch over nagedacht hebben? Of is dit een NL regel?

Een paar verschillen die ik qua graaddagen kan verzinnen:
- hogere binnentemperatuur dan bij ons
- ik tel alleen stookdagen mee
- ik gebruik ongecorrigeerde graaddagen (itt mindergas.nl, die is positiever)
- ik meet zelf binnen- en buitentemperatuur
- in het voor- en naseizoen helpt de zon bij ons flink en stoken we vaak relatief weinig
- je hebt wellicht een hoger SWW verbruik dan wij?

Volgens mindergas zijn december en januari bij mij 0,45 m3/graaddag en over heel 2025 0,35. Dit is wat mij betreft een te rooskleurige waarde omdat het gecorrigeerde graaddagen zijn en ook niet-stookdagen worden meegerekend.

Edit:
Elektrische deel heb ik helder waar in extra leidingen moet gaan trekken voor nieuwe groepen en waar werkschakelaars moeten komen. De aansturingskabels moet ik me nog in verdiepen.

[ Voor 20% gewijzigd door everb op 05-04-2026 19:50 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@everb Ik gebruik een lokaal weerstation wat ook graaddagen registreert.
Op wunderground.com kan je misschien ook een passend weerstation in R'dam vinden.
Je kan ook de gewogen graaddagen van mindergas weer terugrekenen.
Een voordeel van mindergas: Je kan de gemiddelde kamertemperatuur en de stookgrens instellen.

De aroTHERM 75/8.1 is zeker niet te klein - als je de koevlaas formule toepast.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• everb
dunklefaser schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:04:
@everb Ik gebruik een lokaal weerstation wat ook graaddagen registreert.
Op wunderground.com kan je misschien ook een passend weerstation in R'dam vinden.
Je kan ook de gewogen graaddagen van mindergas weer terugrekenen.
Een voordeel van mindergas is dat je gemiddelde kamertemperatuur en de stookgrens kan instellen.

De aroTHERM 75/8.1 is zeker niet te klein - als je de koevlaas formule toepast.
Ik heb toch al temperatuursensoren binnen en buiten hangen. Dat even bijhouden in excel zit in m'n routine. Mindergas gebruikt het weerstation in Rotterdam. Dat is zo'n 20km weg en kan best wat verschillen met hier ter plaatse. (te weinig om het totaalplaatje te beinvloeden overigens ;))

Die 75/8.1 leek mij ook prima qua vermogens. Dank voor de bevestiging!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@everb Mijn opmerking was zeker niet als bevestiging gedacht.
Heb je de Koevlaas formule toegepast?
Verder misschien nog op de website "warmtepompofgas.nl" aan de knoppen draaien?

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 05-04-2026 20:27 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• tcw82
everb schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:55:
[...]

Zeker. Van buitenunit naar binnen is gepland als 32x2,9 geisoleerde grondleiding. Alles wat met verwarming te maken heeft binnen is 32mm kunststof tot de 1" dikwandige leiding die er al ligt. Zoveel mogelijk buigen en zo min mogelijk koppelingen. SWW is 26mm kunststof. Beetje overkill maar ik wil drukval voorkomen.

[...]

Gevonden. Nog niet helemaal goed doorheen, maar die verende pootjes komen daar uit.

[...]

Hier raak ik je even kwijt. De ontluchters zijn nu toch juist goed vervangbaar? Zitten met 1/2" draad in het T-stuk.
Het "" probleem "" (let op de dubbele aanhalingstekens, want een probleem is het natuurlijk maar in zeer beperkte mate...) -> Je moet ze kopen, je moet de druk er even af laten als je gaat vervangen, je moet het ook maar merken (dat ze lekken), ze doen het ontluchten stiekem toch niet helemaal naar wens om dat er toch rotzooi in is gekomen. Door het in "eigenhand" te nemen met 2 T-stukken, een leiding en een tweetal afsluiters waar je een slang op kunt maken die je naar je riool kunt leggen ben je van al die factoren af.

en ook wat @Fleighe zegt (niet dat ik dat wist, maar bij deze... wat hij zegt... :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 05-04-2026 20:33 ]

• everb
dunklefaser schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:26:
@everb Mijn opmerking was zeker niet als bevestiging gedacht.
Heb je de Koevlaas formule toegepast?
Verder misschien nog op de website "warmtepompofgas.nl" aan de knoppen draaien?
Ah, verkeerd begrepen.

Koevlaas komt voor mij vrij laag uit (4kW). Daar krijg ik het huis niet warm mee bij flinke vorst. Ik heb 4 stookseizoenen data, dus dat weet ik vrij zeker.

Warmtepompofgas gaat vooral over het financiele plaatje. Daar heb ik al wel een keuze in gemaakt.

• tcw82
Fleighe schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:53:
[...]

Dat jullie niet kloppen kan komen door allerlei dingen. mogelijk stookt de een op een andere temperatuur, mogelijk "lekt" er ergens een overdruk ventiel, is er een kortsluiting in de CV lus. hangt de thermostaat net onhandig. Ook het aantal graaddagen voor jullie beide kan anders zijn, door instellingen bij gasminder.nl te variëren krijg je een ander aantal graaddagen.

• everb
tcw82 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:32:
[...]

Het "" probleem "" (let op de dubbele aanhalingstekens, want een probleem is het natuurlijk maar in zeer beperkte mate...) -> Je moet ze kopen, je moet de druk er even af laten als je gaat vervangen, je moet het ook maar merken (dat ze lekken), ze doen het ontluchten stiekem toch niet helemaal naar wens om dat er toch rotzooi in is gekomen. Door het in "eigenhand" te nemen met 2 T-stukken, een leiding en een tweetal afsluiters waar je een slang op kunt maken die je naar je riool kunt leggen ben je van al die factoren af.

en ook wat @Fleighe zegt (niet dat ik dat wist, maar bij deze... wat hij zegt... :+ )
Ik snap 'm. Stuk buis gebruik je als 'luchtbuffer'. Grappig genoeg heb ik dat al op een paar plekken in huis gebruikt 7(8)7 Begrijpend lezen is moeilijk...

• tcw82
everb schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:36:
[...]

Ik snap 'm. Stuk buis gebruik je als 'luchtbuffer'. Grappig genoeg heb ik dat al op een paar plekken in huis gebruikt 7(8)7 Begrijpend lezen is moeilijk...
begrijpend schrijven (door mij) ook (y)

• evane
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 06-04 11:29
Beste everb, Misschien is de site al voorbij gekomen maar kijk eens op warmtepomponline.com. Deze partij kan meegaan in jou behoeften om zelf te installeren en je kan toch subsidie krijgen.

• everb
evane schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:43:
Beste everb, Misschien is de site al voorbij gekomen maar kijk eens op warmtepomponline.com. Deze partij kan meegaan in jou behoeften om zelf te installeren en je kan toch subsidie krijgen.
Dank voor de suggestie (y) . Ik heb al een berichtje van @Carboy54 ontvangen. Ziet er passend uit!

• everb
Edit: dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door everb op 06-04-2026 08:58 ]

Pagina: 1