Onze zonnepanelen hebben in de afgelopen 3 jaar in de maand december (de slechtste maand voor zonnepanelen) van 08.45 uur tot 16.00 uur gemiddeld 42,48 kWh per maand opgewekt.
Dat is 1,37 kWh per 24 uur.
Van die 42,48 kWh verbruiken we ongeveer 89,0 % zelf overdag, of wel 37,80 kWh.
Dat is 1,22 kWh per 24 uur.
Er blijft dan 0,36 kWh per 24 uur over om in een batterij op te slaan voor de avond en nacht.
In de winter draait de warmtepomp continu en die heeft aan die 0,36 kWh lang niet genoeg.
De batterij is dan na ½ uur al leeg.
En dan moet ik alsnog dure stroom in de avond en nacht inkopen voor de warmtepomp.
Bovendien krijg je de batterij overdag niet vol geladen omdat er te weinig zon is.
Onze zonnepanelen hebben in de afgelopen 3 jaar in de maand mei (de beste maand voor zonnepanelen) van 05.45 uur tot 21.15 uur gemiddeld 702,21 kWh per maand opgewekt.
Dat is 22,65 kWh per 24 uur.
Van die 702,21 kWh verbruiken we ongeveer 21,7 % zelf overdag, of wel 152,41 kWh.
Dat is 4,92 kWh per 24 uur.
Er blijft dan 78,3 % (dat is 549,80 kWh) over om in een batterij op te slaan voor de avond en nacht.
In de zomer draait de warmtepomp nagenoeg niet. Dus lever je die 549,80 kWh terug aan het net.
Dat is 17,73 kWh per 24 uur.
Stel ik schaf een batterij aan van 20 kWh.
Op één zonnige dag heb je de batterij al volledig geladen met 20 kWh vanuit de zonnepanelen.
Ten eerste is zo’n grote batterij kostbaar en moet je er de ruimte voor hebben.
Ten tweede in de zomer verbruik ik die 20 kWh niet gedurende de avond en nacht, omdat de warmtepomp dan nagenoeg niet draait.
Als het de volgende dag weer volop zonnig weer is, kan ik maar maximaal 6,35 kWh bijladen met de zonnepanelen, want meer heb ik in die voorgaande dag niet verbruikt.
De overige opgewekte energie moet ik alsnog tegen een laag tarief aan het net leveren.
Met andere woorden, ik blijf ’s zomers noodgedwongen een hoop stroom terugleveren aan het net,
waar ik, -na afschaffing van de saldering-, weinig voor terug krijg en wellicht netto ook nog voor moet betalen.
Batterij als noodstroom voorziening:
Stel je wilt 3 dagen kunnen overbruggen voor als de stroomlevering van de energieleverancier wegvalt.
Stel je gemiddelde dagverbruik is 10 kWh. Dan lijkt het alsof je aan een batterijcapaciteit van 3 x 10 = 30 kWh voldoende zou hebben.
Maar met een warmtepomp is het gemiddelde dagverbruik in de winter veel meer dan in de zomer.
In de winter kun je dus geen 3 dagen overbruggen.
Batterij voor handel in stroom:
Met goedkope stroom de batterij opladen van het net en dure stroom weer terugleveren aan het net, klinkt aanlokkelijk!
Echter, naarmate het energienet meer en meer verzwaard wordt, is er steeds minder netcongestie.
Dus zullen de prijsverschillen tussen goedkope stroom en dure stroom steeds kleiner worden.
Naarmate meer mensen een thuisbatterij aanschaffen, zal er nog minder netcongestie optreden.
Daarbij komt ook nog, dat grote bedrijven ook al investeren in grote batterijen en die krijgen meer betaald voor de handel in stroom, dan een particulier, die maar een "paar" kWh aan stroom (energie) kan opslaan of leveren.
Hierdoor wordt de terugverdientijd van een thuisbatterij steeds langer en gezien de levensduur is dit niet meer rendabel.
Is het überhaupt wel rendabel om een thuisbatterij aan te schaffen?
ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.