Vraag

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:23
Mijn vraag:
Wie kan me een goed advies geven voor een betaalbare thuisbatterijopstelling?

Introductie:
Ik heb lang gevonden dat ik geen batterij wilde hebben. Vooral de duurzaamheid (laadcycli) en tegenstrijdige berichten over reële opbrengst, capaciteit en terugverdientijd kijkend naar verwachte levensduur hebben daarvoor gezorgd.
Met de P1 meter heb ik wel inzichtelijk gekregen dat ik best veel overschot overdag zou kunnen omzetten naar eigen verbruik in de avond en nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4YZ_6Ej8eYQHz4AUphSOLwa1Lg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E5VLh8jEvJMsq2Nen5lVos1W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13TQBmxRs38zGwkxowi1bDeJhXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JNmjC5Sxyym3K1lzoa8iCWLf.png?f=fotoalbum_large

Ik wil graag een systeem wat op mijn huidige solaropstelling aangesloten kan worden en een vrij grote afgiftecapaciteit heeft. Ik wil geen losse plug-in batterijen zoals de Home Wizardbatterij, omdat ik bang ben dat de maximale afgifte die zo'n batterij heeft te laag zal zijn.
Noodstroomfunctie zou mooi zijn, maar ik heb niet de illusie dat me dat door de barre wintertijden helpt.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
3-fase aansluiting
Home Wizard P1 meter
Vaillant warmtepomp
2,5kW en 3,5kW airco
11kW inductiekookplaat
9990wp op O/W (6660/3330)
SMA STP 8.0
Volledig van het gas af
Dynamisch energiecontract
Geen smarthome-ervaring

Wat ik al gevonden heb:
Het is een beetje nattevingerwerk en ik denk dat ongeveer een 14kW opstelling te verantwoorden is.
Ik heb bij mijn installateur van de zonnepanelen navraag gedaan wat hij zou adviseren en hij kwam met het volgende voorstel:
Sigenstor batterijen die via een Energy Controller rechtstreeks op de zonnepanelen kunnen aangesloten worden.
Een 8kW Energy Controller met 9kWh batterij kost incl. installatie ongeveer €7000 en met 2x8kWh €10000 (excl. BTW).
Backup (noodstroomvoorziening) is ook mogelijk maar kost gauw €3000 (incl. BTW).
Ik heb er echt geen ervaring mee, maar dit is wel te duur voor mij.

Alle reacties

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
BvZwolle schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:36:
Introductie:
Ik heb lang gevonden dat ik geen batterij wilde hebben. Vooral de duurzaamheid (laadcycli) en tegenstrijdige berichten over reële opbrengst, capaciteit en terugverdientijd kijkend naar verwachte levensduur hebben daarvoor gezorgd.
Maar wat is hier nu in veranderd? Ben je nu wel overtuigd van de verwachte levensduur en reële opbrengst? Heb je ook een reële berekening gemaakt?

Als je die €7k of €10k op de beurs belegt heb je in 10 tot 15 jaar zeer waarschijnlijk veel meer rendement. Maar dat is minder groen en alleen vanuit de terugverdientijd bekeken.

Dus wat wil je graag bereiken?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:23
@stin00 Bedankt voor het tijd nemen voor het doorlezen van de post. Ik wil meer gebruik gaan maken mijn overproductie, door deze op te slaan en in de late uren te gebruiken.
Ik heb geen reële berekening gemaakt. Met dynamisch contract vind ik dat ook lastig.
Ik hoef geen beleggingsadvies. Daar is een ander topic voor ;) .

[ Voor 51% gewijzigd door BvZwolle op 04-04-2026 09:23 ]

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:29

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Dan is het belangrijk om te weten wat je in de avond/nacht ongeveer gebruikt. Een te grote batterij heb je niet zoveel aan, want wat er in de avond/nacht niet uit gaat kan er ook overdag niet meer in. Zelf heb ik wel een 1 homewizard en gek genoeg overleef ik sinds half maart al vaak de avond/nacht. Dit duurt tot oktober, waardoor het voor mij nu financieel niet interessant is om nog meer vermogen neer te zetten. Zou dan enkel voor de leuk zijn 😎

Gasloos

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:14
@BvZwolle

Kan echt vele malen goedkoper, voor rond de 2K heb je een accu van rond de 15 kWh
https://www.nkon.nl/thuisbatterij/merken.html?capaciteitwh=10628-32150

Hybrideomvormer erbij, rond de 1500 euro heb je eentje die ook wat vermogen hebt en direct noodstroom opties heeft:
https://www.nkon.nl/ess/hybride-omvormers.html?fasen=3-Fase

Dus qua hardware zou ergens tussen de 3 a 4K kunnen zitten. Veel van de werkzaamheden kan je prima zelf voorbereiden en dan iemand inhuren die het aansluit.

Edit: Bedenk wel dat de eerste paar kWh het meeste opleveren qua rendement en dat je altijd nog extra kan bijplaatsen als de prijzen nog goedkoper worden. Wordt helemaal makkelijk als je voor zo'n modulaire optie gaat, maar die zijn wel iets duur in de aanschaf nu.

Ik zag nog niet dat je een elektrische auto hebt, die zijn helemaal top om overproductie in te dumpen.

[ Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 04-04-2026 09:35 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3 Marstek venus E aan de muur. (zou even wachten op de prijsdaling, ze zijn met de iran oorlog 150 euro duurder geworden)
Dan heb je op 3-fase, 3x 2500 watt tot je beschikking (laden en ontladen)
Bestuurd via home assistant en nodered (eigen sturing dus fabrikant onafhankelijk, je wensen kan je hier kwijt)
Ik heb net de batterijen laten leeg gooien op dynamisch, zodat ze zo gratis op de zon weer opladen.
TVT wordt daarmee verkort tov enkel NOM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zSPREze2HWGfl5NEnby0wyIQ00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6siPNQ9QdQyAWdaDznI5wDU3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2026 09:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:42
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:48:
3 Marstek venus E aan de muur. (zou even wachten op de prijsdaling, ze zijn met de iran oorlog 150 euro duurder geworden)
Dan heb je op 3-fase, 3x 2500 watt tot je beschikking (laden en ontladen)
Bestuurd via home assistant en nodered
Ik heb net de batterijen laten leeg gooien op dynamisch, zodat ze zo gratis op de zon weer opladen.

[Afbeelding]
Heb je dan 'letterlijk' drie batterijen naast elkaar, allemaal op 1 fase (dus 3 fase)? Iniedergeval een stuk goedkoper dan een 'vaste' thuisbatterij plaatsen.

Hoe weegt zoiets op tegen bijvoorbeeld een Sinenergy of AlphaESS (ook qua laadcycli en garantie)?

Vet overzicht trouwens!

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Klopt, schuurtje hangt een mooie groepenkast, waar 3x marstek op zit, tesamen met 2x SMA 1-fase en een toekomstige 3-fase automaat voor de EV.
Allemaal abb flexline aardlekautomaten met kamrail. 4x 6 mm2 ymvkas naar huis.

Je hebt dan geen deftige kant en klare backup oplossing (stroom gaat 3x naar nul ivm missen fase verschuiving bij net uitval), maar mocht het zover komen rol ik wel een haspeltje uit

Prijs is 3600 euro voor 3 batterijen (incl btw en voor de iran oorlog)
Home assistant op een odroid c4/m1v/m1/n2+ of HP T640 (markplaats) kost 150 euro extra.

De andere merken die je noemt is te veel geld voor een fatsoenlijke tvt

Je SMA omvormer wil je na het salderen ook kunnen knijpen.
Dat kan dan mooi met de home automation

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2026 10:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• blitzah
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:15
Als je het voor het geld doet is een batterij nog niet interessant,

eigenlijk alleen de batterij van marstek door de prijzen is interessant, de rest is kWh prijs veelste duur voor ook nog 70-80% RTE. Vaste batterij hebben volgens mij 85-90% RTE nadeel installatiekosten maakt het dan weer te duur.

Wat ik me zowiezo afvraag, je bent van het gas af en alsnog gebruik je maar 25% van je zonne-energie.

hier zonnepanelen 11x 450WP huidige opbrengst 10 maanden 3856 kWh, verwarm deels begaande grond met airco. zit nog op het gas 750m3 in 10 maanden tijd, waarvan 400 kuub november tot en met maart voor verwarmen. Auto PHEV opladen ik gok 40% overdag ( 4,8kWh accu nog beschikbaar)

Eigen gebruik zonne-energie is van de afgelopen 10 maanden 62%
Pagina: 1