Vraag

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:15
Mijn vraag:
Wie kan me een goed advies geven voor een betaalbare thuisbatterijopstelling?

Introductie:
Ik heb lang gevonden dat ik geen batterij wilde hebben. Vooral de duurzaamheid (laadcycli) en tegenstrijdige berichten over reële opbrengst, capaciteit en terugverdientijd kijkend naar verwachte levensduur hebben daarvoor gezorgd.
Met de P1 meter heb ik wel inzichtelijk gekregen dat ik best veel overschot overdag zou kunnen omzetten naar eigen verbruik in de avond en nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4YZ_6Ej8eYQHz4AUphSOLwa1Lg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E5VLh8jEvJMsq2Nen5lVos1W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13TQBmxRs38zGwkxowi1bDeJhXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JNmjC5Sxyym3K1lzoa8iCWLf.png?f=fotoalbum_large

Ik wil graag een systeem wat op mijn huidige solaropstelling aangesloten kan worden en een vrij grote afgiftecapaciteit heeft. Ik wil geen losse plug-in batterijen zoals de Home Wizardbatterij, omdat ik bang ben dat de maximale afgifte die zo'n batterij heeft te laag zal zijn.
Noodstroomfunctie zou mooi zijn, maar ik heb niet de illusie dat me dat door de barre wintertijden helpt.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
3-fase aansluiting
Home Wizard P1 meter
Vaillant warmtepomp
2,5kW en 3,5kW airco
11kW inductiekookplaat
9990wp op O/W (6660/3330)
SMA STP 8.0
Volledig van het gas af
Dynamisch energiecontract
Geen smarthome-ervaring

Wat ik al gevonden heb:
Het is een beetje nattevingerwerk en ik denk dat ongeveer een 14kW opstelling te verantwoorden is.
Ik heb bij mijn installateur van de zonnepanelen navraag gedaan wat hij zou adviseren en hij kwam met het volgende voorstel:
Sigenstor batterijen die via een Energy Controller rechtstreeks op de zonnepanelen kunnen aangesloten worden.
Een 8kW Energy Controller met 9kWh batterij kost incl. installatie ongeveer €7000 en met 2x8kWh €10000 (excl. BTW).
Backup (noodstroomvoorziening) is ook mogelijk maar kost gauw €3000 (incl. BTW).
Ik heb er echt geen ervaring mee, maar dit is wel te duur voor mij.

Alle reacties

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
BvZwolle schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:36:
Introductie:
Ik heb lang gevonden dat ik geen batterij wilde hebben. Vooral de duurzaamheid (laadcycli) en tegenstrijdige berichten over reële opbrengst, capaciteit en terugverdientijd kijkend naar verwachte levensduur hebben daarvoor gezorgd.
Maar wat is hier nu in veranderd? Ben je nu wel overtuigd van de verwachte levensduur en reële opbrengst? Heb je ook een reële berekening gemaakt?

Als je die €7k of €10k op de beurs belegt heb je in 10 tot 15 jaar zeer waarschijnlijk veel meer rendement. Maar dat is minder groen en alleen vanuit de terugverdientijd bekeken.

Dus wat wil je graag bereiken?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• BvZwolle
@stin00 Bedankt voor het tijd nemen voor het doorlezen van de post. Ik wil meer gebruik gaan maken mijn overproductie, door deze op te slaan en in de late uren te gebruiken.
Ik heb geen reële berekening gemaakt. Met dynamisch contract vind ik dat ook lastig.
Ik hoef geen beleggingsadvies. Daar is een ander topic voor ;) .

[ Voor 51% gewijzigd door BvZwolle op 04-04-2026 09:23 ]

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Dan is het belangrijk om te weten wat je in de avond/nacht ongeveer gebruikt. Een te grote batterij heb je niet zoveel aan, want wat er in de avond/nacht niet uit gaat kan er ook overdag niet meer in. Zelf heb ik wel een 1 homewizard en gek genoeg overleef ik sinds half maart al vaak de avond/nacht. Dit duurt tot oktober, waardoor het voor mij nu financieel niet interessant is om nog meer vermogen neer te zetten. Zou dan enkel voor de leuk zijn 😎

Gasloos

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:18
@BvZwolle

Kan echt vele malen goedkoper, voor rond de 2K heb je een accu van rond de 15 kWh
https://www.nkon.nl/thuisbatterij/merken.html?capaciteitwh=10628-32150

Hybrideomvormer erbij, rond de 1500 euro heb je eentje die ook wat vermogen hebt en direct noodstroom opties heeft:
https://www.nkon.nl/ess/hybride-omvormers.html?fasen=3-Fase

Dus qua hardware zou ergens tussen de 3 a 4K kunnen zitten. Veel van de werkzaamheden kan je prima zelf voorbereiden en dan iemand inhuren die het aansluit.

Edit: Bedenk wel dat de eerste paar kWh het meeste opleveren qua rendement en dat je altijd nog extra kan bijplaatsen als de prijzen nog goedkoper worden. Wordt helemaal makkelijk als je voor zo'n modulaire optie gaat, maar die zijn wel iets duur in de aanschaf nu.

Ik zag nog niet dat je een elektrische auto hebt, die zijn helemaal top om overproductie in te dumpen.

[ Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 04-04-2026 09:35 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3 Marstek venus E aan de muur. (zou even wachten op de prijsdaling, ze zijn met de iran oorlog 150 euro duurder geworden)
Dan heb je op 3-fase, 3x 2500 watt tot je beschikking (laden en ontladen)
Bestuurd via home assistant en nodered (eigen sturing dus fabrikant onafhankelijk, je wensen kan je hier kwijt)
Ik heb net de batterijen laten leeg gooien op dynamisch, zodat ze zo gratis op de zon weer opladen.
TVT wordt daarmee verkort tov enkel NOM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zSPREze2HWGfl5NEnby0wyIQ00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6siPNQ9QdQyAWdaDznI5wDU3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2026 09:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:48:
3 Marstek venus E aan de muur. (zou even wachten op de prijsdaling, ze zijn met de iran oorlog 150 euro duurder geworden)
Dan heb je op 3-fase, 3x 2500 watt tot je beschikking (laden en ontladen)
Bestuurd via home assistant en nodered
Ik heb net de batterijen laten leeg gooien op dynamisch, zodat ze zo gratis op de zon weer opladen.

[Afbeelding]
Heb je dan 'letterlijk' drie batterijen naast elkaar, allemaal op 1 fase (dus 3 fase)? Iniedergeval een stuk goedkoper dan een 'vaste' thuisbatterij plaatsen.

Hoe weegt zoiets op tegen bijvoorbeeld een Sinenergy of AlphaESS (ook qua laadcycli en garantie)?

Vet overzicht trouwens!

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klopt, schuurtje hangt een mooie groepenkast, waar 3x marstek op zit, tesamen met 2x SMA 1-fase en een toekomstige 3-fase automaat voor de EV.
Allemaal abb flexline aardlekautomaten met kamrail. 4x 6 mm2 ymvkas naar huis.

Je hebt dan geen deftige kant en klare backup oplossing (stroom gaat 3x naar nul ivm missen fase verschuiving bij net uitval), maar mocht het zover komen rol ik wel een haspeltje uit

Prijs is 3600 euro voor 3 batterijen (incl btw en voor de iran oorlog)
Home assistant op een odroid c4/m1v/m1/n2+ of HP T640 (markplaats) kost 150 euro extra.

De andere merken die je noemt is te veel geld voor een fatsoenlijke tvt

Je SMA omvormer wil je na het salderen ook kunnen knijpen.
Dat kan dan mooi met de home automation

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2026 10:02 ]

• blitzah
  • Laatst online: 21:33
Als je het voor het geld doet is een batterij nog niet interessant,

eigenlijk alleen de batterij van marstek door de prijzen is interessant, de rest is kWh prijs veelste duur voor ook nog 70-80% RTE. Vaste batterij hebben volgens mij 85-90% RTE nadeel installatiekosten maakt het dan weer te duur.

Wat ik me zowiezo afvraag, je bent van het gas af en alsnog gebruik je maar 25% van je zonne-energie.

hier zonnepanelen 11x 450WP huidige opbrengst 10 maanden 3856 kWh, verwarm deels begaande grond met airco. zit nog op het gas 750m3 in 10 maanden tijd, waarvan 400 kuub november tot en met maart voor verwarmen. Auto PHEV opladen ik gok 40% overdag ( 4,8kWh accu nog beschikbaar)

Eigen gebruik zonne-energie is van de afgelopen 10 maanden 62%

• BvZwolle
@JopieE vanaf half februari begin ik overdag overcapaciteit te produceren. Door de warmtepomp ben ik in de avond/nacht/ochtend vaak meer dan 14kW kwijt. Ik heb als voorbeeld een dag in maart genomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXycZowh32eVKrqlPmePzJLX1Lc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZvCrRFLfOPoW6TX0JxMdGSue.png?f=fotoalbum_large

Hier is te zien dat ik de 10kW makkelijk uit eigen bronnen had kunnen halen.

@chrisborst Ik ben echt een noob op electra gebied. Als ik het goed begrijp, adviseer jij om mijn huidige omvormer te vervangen naar een hybride en daar de batterijen op aan te sluiten?
Wat zou ik dan allemaal nodig hebben voor het aansluiten (schaamteloze vraag om een winkelmand voor me te vullen🙄)?
De elektrische auto was voor mij een wens. Vrouwlief zag het alleen niet zitten door afstandangst en de angst dat accu's te snel degraderen. Dit is een discussie die ik niet verder aanga en dus ook geen optie.

@AUijtdehaag Ik lees vaak jouw adviezen, tips en opmerkingen bij duurzaamheidtopics en heb je mening hoog zitten. Ik ga echt niet beginnen aan Home Assistant. Ik moet het doen met de paar slimme producten die mijn huis rijk is. Daar is volledige HA integratie, ondanks de mogelijkheden, geen optie. Marstek had ik ook al meerdere malen voorbij zien komen. Valt die niet in hetzelfde segment als Home Wizard? En heeft de Marstek voldoende power om in de nacht een warmtepomp volledig van stroom te voorzien?

@blitzah Ik doen het niet (alleen) voor het geld. Ik vind het opvangen van mijn eigen opgewekte energie voor een later moment ook belangrijk met het oog op netbelasting. Ik wil proberen om mijn zonneverbruik te verhogen.
RTE? Ga ik even op Googlen..

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:40
BvZwolle schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:59:

@AUijtdehaag Ik lees vaak jouw adviezen, tips en opmerkingen bij duurzaamheidtopics en heb je mening hoog zitten. Ik ga echt niet beginnen aan Home Assistant. Ik moet het doen met de paar slimme producten die mijn huis rijk is. Daar is volledige HA integratie, ondanks de mogelijkheden, geen optie. Marstek had ik ook al meerdere malen voorbij zien komen. Valt die niet in hetzelfde segment als Home Wizard? En heeft de Marstek voldoende power om in de nacht een warmtepomp volledig van stroom te voorzien?
Zelf ga ik 2 Marsteks kopen (ergens in het najaar). Ik heb ook een warmtepomp. Op een winterse dag is het vroeg donker en laat licht. Het jaar 2024 en 2025 heb ik mijn opwek/verbruik dagelijks gemonitord.

In beide jaren zou ik 260/265 dagen per jaar off grid kunnen gaan oftewel ongeveer 100 dagen per jaar zou ik stroom nodig hebben van het net.

Ik heb helemaal nergens rekening mee gehouden, dat kan ik tzt nog doen (wasmachine/vaatwasser overdag aan, de warmtepomp monitor ik nu via HA en daar kan ik nog wat winnen, opwarmen overdag en in de nacht niet verwarmen)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• blitzah
  • Laatst online: 21:33
Als je niet de mogelijkheid hebt om overdag de productie te verhogen in de zomerperiode word het idd meer kijken naar een batterij.

Omvormer+ batterij of batterij op stekker je eigenkeus.
Zelf persoonlijk zou ik niet naar 1 grote batterij kijken maar naar 2 of meerdere kleinere. Stel je voor 1 batterij gaat kapot heb je tenminste nog een andere batterij die werkt.

Zelf hoef ik het ook allemaal niet geautomatiseerd te hebben in huis. Dus ik zet ook handmatig vaatwasser, droger, wasmachine en autolader aan. Probeer het wel voldoende te doen tijdens opwekkingen vanuit de panelen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:27

paQ

crosspost:

Als je het aandurft kun je altijd nog voor dit soort ("spotgoedkope") all in one oplossingen kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijBhpw22_TGedwWOpNKj2Sa0B8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dbJS4e8aWoJUprov6Z2rCGsL.png?f=fotoalbum_large
De besturing is overduidelijk gekopieerd van Deye, maar dat is het niet.
De ervaringen zijn wat verdeeld volgens mij, maar lees links en rechts dat ze claimen dat er BYD accu's in zitten.

Goedkoper dan dit ben ik het nog niet tegengekomen.
Wel meteen noodstroom aansluitingen, maar er valt natuurlijk wat te zeggen over de aansluitmethode van die terminals.
:+

Met een beetje googlen vind je een kortingscode voor 10%.
Je betaalt geen BTW (worden verzonden uit Duitsland) en geen verzendkosten.
https://www.datouboss.com...touboss-12000w-aio-system

Verkijk je niet op het formaat overigens, want die van 32 kWh is een best karretje! :Y)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik denk dat je beter nog kunt wachten.

Als je vrouw al geen vertrouwen heeft in LifePo4, wat ook in de auto EN in de thuisbatterij zit...
Dat maakt dan geen verschil denk ik.

Dit jaar komen er nog meer modellen op de markt, die meer een all-in oplossing zijn.
Maar het is nog steeds LifePo4...

Homewizard plug in batterij vergelijken met marstek plug in batterij?
2.56 kWh vs 5,12 kWh voor dezelfde prijs? is appels met peren vergelijken.
Marstek is volledig zelf te regelen.

Je focus hoort meer op de mogelijkheden te liggen, dan op het model/fabrikant batterij.
Daarmee staat of valt (voor mij) de keuze.

• BvZwolle
@AUijtdehaag Het verschil tussen een elektrische auto en thuisbatterij zit hem natuurlijk in de aanschafprijs. LifePo4 is niet slecht toch? Over welke nieuwe producten op de markt doel je?

@paQ Hoe bedoel je aansluitmethode? Is dat niet volgens NEN ofzo?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:11
Sowieso nog even wachten, zolang je kunt salderen is niets goedkoper dan dat.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• paQ

paQ

Er zit wel een aansluit terminal op waarbij de aders zo “los” het apparaat in moeten. Geen trek ontlasting en geen montagemogelijkheid.

• AUijtdehaag
  • Niet online
BvZwolle schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:10:
@AUijtdehaag Het verschil tussen een elektrische auto en thuisbatterij zit hem natuurlijk in de aanschafprijs. LifePo4 is niet slecht toch? Over welke nieuwe producten op de markt doel je?

Mars I/II
Taro in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Maar ik hoop dat ze de software en wifi beter voor elkaar hebben dan nu.
(maar daar heb je geen last van als je het zelf aanstuurt)

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:23
Kan je eens een dag grafiek van midden juni posten? Ik gok dat je dan met 15 kWh teveel hebt en met minder toe kan wat zorgt dat je terugverdientijd het kortst is.

• paQ

paQ

ivs001 schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:47:
Kan je eens een dag grafiek van midden juni posten? Ik gok dat je dan met 15 kWh teveel hebt en met minder toe kan wat zorgt dat je terugverdientijd het kortst is.
Als jet het dubbele hebt voor iets meer geld, dan heb je overhead en ruimte voor handel.

De prijzen van ca 100 of er al gewoon onder, per kWh worden steeds bereikbaarder.

• BvZwolle

• paQ

paQ

BvZwolle schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:10:

Als ik het zo eens bekijk kun je hem zelfs off grid aansluiten. Dat zou dan impliceren dat ie een interne ATS heeft. (a la Deye) Je kan ook de BMS uitlezen met RT485
En wellicht het ding ook nog bedienen middels modbus of via wifi; dat weet ik zo niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIRx6MT1SwF0-fZqNZ79mxLh8us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3j93aLFmTfEIm4BTziQQBi4R.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik bedoelde met die aansluiting.
Je moet een schroefje los draaien, en dan klapt de terminal naar buiten. Kabels aandraaien en het ding weer terugklappen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrShGnwVik36gkM25KohmeWjKNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/niZ5aLKrqhBnfxUUiDJXUavI.png?f=fotoalbum_large
Hij is natuurlijk semi-mobiel, dus je moet er ook wel met een flexibele kabel naar toe eigenlijk.
Deze kleine is op het plaatje 1 fase zo te zien maar had eens met ze gemaild en er werd bevestigd dat het 3-fase was. (EU model)
Geen idee dus welke variant hiervan nou precies in Europa wordt verkocht; dat zou je echt even moeten vragen aan ze.

Maar goed, 2760 euro bezorgd voor 32 kWh incl 12kW omvormer incl noodstroom; daar heb ik het nog nergens voor gezien. Dat is 86 euro per kWh, en dan is eigenlijk alles ook al 'klaar'.
Dat is anno 2025 echt spotgoedkoop!
Ben ook benieuwd of dat meer de norm wordt gedurende 2026.

• ivs001
Je haalt op deze dag en waarschijnlijk een groot gedeelte van het jaar maar minder dan 10 kwh uit het net. Een aardig gedeelte daarvan zit ook nog in pieken voor koken of warm water. Als je die geheel op batterij wil doen moet je best prijzige omvormer(s) kopen. Door de schaal van de grafiek is het wat lastig om te zien hoeveel er nu in de nacht wordt gebruikt. Als het puur om geld besparen gaat dan is een stekkerbatterij denk ik de beste optie. Als je voor een modulaire/stapelbare gaat kan je met wat kleiner beginnen en kijken wat het doet en eventueel later nog iets bij plaatsen.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:40
ivs001 schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:48:
[...]

Je haalt op deze dag en waarschijnlijk een groot gedeelte van het jaar maar minder dan 10 kwh uit het net. Een aardig gedeelte daarvan zit ook nog in pieken voor koken of warm water. Als je die geheel op batterij wil doen moet je best prijzige omvormer(s) kopen. Door de schaal van de grafiek is het wat lastig om te zien hoeveel er nu in de nacht wordt gebruikt. Als het puur om geld besparen gaat dan is een stekkerbatterij denk ik de beste optie. Als je voor een modulaire/stapelbare gaat kan je met wat kleiner beginnen en kijken wat het doet en eventueel later nog iets bij plaatsen.
Hier mijn gegevens van woensdag 4 juni.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpCVKL0O0h3pE-_Rgz2mWNrTAyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCQHMki0Y39caW6zgL1TBhbK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJT-LmjvlwEKnW6WExBGcf68nJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XGw0tHDsOANPwuLG3GE9wMY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Bravertal op 05-04-2026 22:17 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

Esumontere

Floep, banaan.

Ik lees hier even mee, want ik ben me ook aan het oriënteren op de Marstek 5 kWh batterijen. Heb een grote overcapaciteit aan zonnepanelen (6.39 kWp) dus ruim voldoende opbrengst om het op te slaan. :)

• BvZwolle
@Esumontere Ik verwacht niet heel veel meer input in dit topic. De meningen zijn zeer uiteenlopend. Als rendement de insteek is, begrijp ik dat een batterij niet heel interessant is.
Als je het doet vanuit duurzaamheid, is het ook nog maar de vraag of dit klopt.
Ik heb het idee dat het in veel gevallen interesse is.
Allemaal goed. Ikzelf twijfel nog enorm.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

BvZwolle schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:03:
@Esumontere Ik verwacht niet heel veel meer input in dit topic. De meningen zijn zeer uiteenlopend. Als rendement de insteek is, begrijp ik dat een batterij niet heel interessant is.
Ik draai momenteel een simulatie om Home Assistant, om te kijken wat zo'n batterij me zou opleveren. Die laat ik een paar weken/maanden lopen, ben benieuwd wat eruit komt.

• paQ

paQ

BvZwolle schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:03:
naja, je vroeg om betaalbaar.
Je kwam van 13k voor 16 kWh incl noodstroom.
En ik gaf je een linkje naar 1850 euro voor datzelfde. (wel zelf aansluiten)

Het bedrag is wel zo laag dat ook al zou dat systeempje maar half zo goed presteren, of over 7 jaar kapot zijn, je nog steeds vet veel goedkoper uit bent :+

• paQ

paQ

Esumontere schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:15:
[...]

Ik draai momenteel een simulatie om Home Assistant, om te kijken wat zo'n batterij me zou opleveren. Die laat ik een paar weken/maanden lopen, ben benieuwd wat eruit komt.
Hoe lang je daarmee wacht, hoe verder het van je weg zal lopen.
We komen juist nu in de periode dat er spread is in de dynamische tarieven.
Dus als je nu simuleert op de juist goeie periode, en je gaat over tot aanschaf in de herfst, dan blijft er amper nog wat over van de opbrengsten uit je simulatie.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 12:18 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:18:
[...]

Hoe lang je daarmee wacht, hoe verder het van je weg zal lopen.
We komen juist nu in de periode dat er spread is in de dynamische tarieven.
Dus als je nu simuleert op de juist goeie periode, en je gaat over tot aanschaf in de herfst, dan blijft er amper nog wat over van de opbrengsten uit je simulatie.
Ik snap dat ik nu in de goede periode simuleer, en dat mijn panelen nu meer opbrengen dan in de herfst/winter. Daar gaat het niet om, omdat de accu in de winter sowieso nauwelijks iets oplevert (ik heb een vast contract met vaste prijs). Ik ben vooral benieuwd welk nachtverbruik ik heb, en of het zin heeft om dat met een stekker batterij te doen in plaats van een grotere installatie.

• paQ

paQ

Esumontere schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:21:
[...]

Ik snap dat ik nu in de goede periode simuleer, en dat mijn panelen nu meer opbrengen dan in de herfst/winter. Daar gaat het niet om, omdat de accu in de winter sowieso nauwelijks iets oplevert (ik heb een vast contract met vaste prijs). Ik ben vooral benieuwd welk nachtverbruik ik heb, en of het zin heeft om dat met een stekker batterij te doen in plaats van een grotere installatie.
Dan gelden er sowieso 2 dingen
A. Wat kun je ermee (en niet mee)
B. Prijs per kWh.

En hoe goed A dan ook is, als het 2 / 3 / 4 / 5! x zo duur is als een goedkoper systeem (<100 euro per kWh), dan sta je al direct achter in de wedstrijd.

Iedereen moet natuurlijk zijn eigen afweging maken, maar zoals de HW PiB vorig jaar, mensen betaalden gewoon iets van 475 euro per kWh? Hij is nog steeds 430 per kWh momenteel, voor een systeem met een RTE van 76% als je geluk hebt.

Ergo: Het is maar net wat je als referentie aanhoudt.

• BvZwolle
@paQ Het is zeker geen aanval op je hulp! Ik ben altijd blij met input. Ik ben er zelf alleen niet veel wijzer op geworden. En dat ligt grotendeels toch aan mijn gebrek aan kennis. Zaken als simulatie in HA snap ik niets van. Dus dan wordt het een keuze op gevoel, in plaats van ratio.

• paQ

paQ

BvZwolle schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:49:
@paQ Het is zeker geen aanval op je hulp! Ik ben altijd blij met input. Ik ben er zelf alleen niet veel wijzer op geworden. En dat ligt grotendeels toch aan mijn gebrek aan kennis. Zaken als simulatie in HA snap ik niets van. Dus dan wordt het een keuze op gevoel, in plaats van ratio.
zag het niet als aanval hoor ;)
Het is net als met de discussie hybride warmtepomp vs met meer vermogen van het gas af kunnen.
Een stekkerbatterij zal hier en daar wat helpen, terwijl je met een groter systeem misschien wel 8 maanden van het jaar helemaal zelfvoorzienend bent / kunt zijn. En als dat dan al mogelijk is voor soms ongeveer hetzelfde bedrag, dan naja... 8)7

13k voor 16kWh met off grid is gewoon serieus veel geld!
Je zit aan de 800 euro per kWh. Hoe wil je dat ooit nog kunnen terugverdienen?

Bij Balans energie betaal je momenteel 6500 ex BTW voor 48 kWh, en +1500 als je daar off grid bij wil. Dat is haast factor 5! En dan heb je ook nog -als het goed is- straks handel op aFRR markt.
(3 x zoveel capaciteit and then some, voor ongeveer de helft van de offerte uit je TS)

Mijn Datouboss voorbeeldje is alleen maar om de bodem van de markt aan te geven met 86 EUR per kWh. Daar heb ik het nog nergens voor gezien. Althans, niet als kant en klaar systeempje.
Misschien is het wel troep, maar zelfs dan is die prijs vooralsnog onverslaanbaar volgens mij.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03:39
hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:15:
Sowieso nog even wachten, zolang je kunt salderen is niets goedkoper dan dat.
Zo simpel is het niet :)

Als je een grote elektrische verbruiker hebt (laten we een EV als voorbeeld noemen) dan is een dynamisch contract een uitkomst. Die valt 7-8 maanden per jaar consistent op te laden voor 0 cent exclusief belastingen (oftewel 13,5 cent netto) en dat scheelt bakken met euro's.

Gegeven dat je dan dynamisch gaat, kan een (kleine) thuisaccu rendabel zijn omdat je hiermee voorkomt dat je veel energie moet afnemen tegen de piektarieven tussen 17u en 19u.

Onze thuisaccu levert zo gezien niet echt geld op (tenzij er extreme pieken zijn, dan gaat 'ie max ontladen), maar 'bespaart' vooral op de hoge dynamische tarieven. Stel de inductiekookplaat verbruikt 3000w, dan komt er 2500w uit de accu en slechts 500w van het net, waardoor ik bijna niks afneem als de stroom >40 cent kost.
Lastig om daar een harde hoeveelheid euro's aan te koppelen wat dat nu exact opbrengt, laat staan in de toekomst.

De totale combi PV + EV + dynamisch + thuisbatterij resulteert wel in een energierekening van grofweg 500 euro op jaarbasis, wat voorheen zo'n 1400 euro was zonder dynamisch contract, en vroeger wel 3000 euro totaal was nog zonder EV.

My 2 cents:
  • "Professionele" thuisbatterijen die door een installateur geplaatst worden zijn volledig onrendabel. Nu heb je nog wel de Tibber en Zonneplan accu's die ook op de intraday en soms onbalansmarkt kunnen handelen: dat is een gok die wellicht goed kan uitpakken. Maar het gros van de aannemers wil je een chinees systeem aansmeren voor 5000+ euro wat alleen op de day ahead markt zit te handelen. Dat is waanzin en gaat nooit iets waard zijn.
  • Plugin batterijen kunnen wel degelijk rendabel zijn door hun lage aanschafwaarde. Het moet wel passen bij je thuisverbruik en je moet sowieso dynamisch gaan, wat ook bij jezelf moet passen. Ook moet je het een beetje leuk vinden om er mee te Tweaken in dat geval. Mijn schoonmoeder raad ik het echt niet aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 07-04-2026 14:58 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• BvZwolle
@Richh Hey ouwe potentiële mijnhuiskoper, welk systeem heb jij dan thuis?
Zo'n batterijsysteem wat @paQ voorstelt is wel erg leuk om te proberen. Ik heb er alleen 0 verstand van. Ik kan mijn broer wel vragen. Die is vroegah elektricien geweest en is superhandig.

• Richh
BvZwolle schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:59:
De elektrische auto was voor mij een wens. Vrouwlief zag het alleen niet zitten door afstandangst en de angst dat accu's te snel degraderen. Dit is een discussie die ik niet verder aanga en dus ook geen optie.
Ik zie in de topicstart offertes langskomen waarvoor je een EV occasion kan aanschaffen. Dat gaat aanzienlijk meer euro's besparen dan een thuisbatterij, zeker gezien de huidige geopolitieke situatie.
Begrijp wat je hier zegt hoor, maar ik denk toch echt dat je nog eens met vrouwlief om tafel moet ;)
Ik vind het opvangen van mijn eigen opgewekte energie voor een later moment ook belangrijk met het oog op netbelasting. Ik wil proberen om mijn zonneverbruik te verhogen.
In zo'n EV occasion past al snel 30-40 kWh terwijl een geinstalleerde thuisbatterij nog niet de helft aan capaciteit gaat bieden. Qua eigenverbruik en netcongestie dus al aanzienlijk meer rendabel.
Daar komt de efficiency van een EV tov ICE en de lagere kosten per joule nog overheen.

Als het om netcongestie gaat, is een stekkerbatterij, die slechts een fractie kost, al behoorlijk invloedrijk. Je gaat daar niet de warmtepomp mee voeden, maar je kan er wel voor zorgen dat bij veel opbrengst je niet het net overbelast met goedkope energie, terwijl het koken niet voor een afnamepiek zorgt.

• Richh
BvZwolle schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:06:
@Richh Hey ouwe potentiële mijnhuiskoper, welk systeem heb jij dan thuis?
Haha :9

Ik heb hier een Marstek Venus 5kWh stekkerbatterij welke ik met behoorlijk wat smarthome trucjes aanstuur om er zoveel mogelijk opbrengst uit te halen. Maar als ik je posts zo lees, denk ik niet dat dat is waar je naar op zoek bent. Gelukkig kan je met een plug and play instelling ook al best veel doen.

Hoe dan ook, ik denk in jouw geval dat de grootste winsten juist in de zaken zitten die je liever niet aanpakt :P
  • EV
  • Slimme aansturing van je warmtepomp
  • Slimme aansturing van de solar omvormer
  • Slimme aansturing van de airco
  • Stekkerbatterij
Eigen solar verbruik verhogen is helaas een kwestie van zaken slim op elkaar afstemmen. De vaatwasser en de wasmachine aan doen als de zon schijnt. Een thuisaccu kan dit allemaal in theorie overnemen, maar als je investering duizenden euro's is terwijl je er in de optimale situatie eens een euro per dag aan verdient, is gewoon niet rendabel.

• paQ

paQ

Richh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:10:
[...]

In zo'n EV occasion past al snel 30-40 kWh terwijl een geinstalleerde thuisbatterij nog niet de helft aan capaciteit gaat bieden. Qua eigenverbruik en netcongestie dus al aanzienlijk meer rendabel.
Daar komt de efficiency van een EV tov ICE en de lagere kosten per joule nog overheen.

Als het om netcongestie gaat, is een stekkerbatterij, die slechts een fractie kost, al behoorlijk invloedrijk. Je gaat daar niet de warmtepomp mee voeden, maar je kan er wel voor zorgen dat bij veel opbrengst je niet het net overbelast met goedkope energie, terwijl het koken niet voor een afnamepiek zorgt.
again, 6299 voor 48 kWh incl installatie en 12kW vermogen
Dat is nog steeds goedkoper per kWh dan een Marstek.
Wel overgeleverd aan de EMS van Balans (dat is de deal die je sluit)

En Chinesium AIO (Datouboss) 86 per kWh, tot 32 kWh per systeem.
Of 3 x 6000W met elk 16 kWh.
Dan heb je 3 1 fase systemen, samen 18kW / 48 kWh.
Kun je zelf losgaan met modbus (lijkt me)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 15:21 ]

• JME
  • Laatst online: 22:00

JME

zeg maar Jamie

JopieE schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:28:
Dan is het belangrijk om te weten wat je in de avond/nacht ongeveer gebruikt. Een te grote batterij heb je niet zoveel aan, want wat er in de avond/nacht niet uit gaat kan er ook overdag niet meer in. Zelf heb ik wel een 1 homewizard en gek genoeg overleef ik sinds half maart al vaak de avond/nacht. Dit duurt tot oktober, waardoor het voor mij nu financieel niet interessant is om nog meer vermogen neer te zetten. Zou dan enkel voor de leuk zijn 😎
Volgens mij is dit de crux. Als je de nacht door wilt komen, dan hoeft je batterij niet groter te zijn dan je maximale nachtverbruik. Geen idee wat voor hobbies je hebt, maar 14kWh kon wel eens aan de ruime kant zijn :+

• Richh
paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:16:
[...]

again, 6299 voor 48 kWh incl installatie en 12kW vermogen
Dat is nog steeds goedkoper per kWh dan een Marstek.
Dat klopt. Desondanks gaat het niet geheel om 'de kosten per kWh'.

De eerste kWh die je tegen laagtarief oplaad en tegen hoogtarief verkoopt, is het meest rendabel. Daarna gaat de opbrengst langzaam onderuit. De meeste dagen kan je waarschijnlijk uit met minder dan 48 kWh, die laatste kilowattjes heb je eigenlijk voor niks. Terwijl je ze wel betaalt.
Wel overgeleverd aan de EMS van Balans (dat is de deal die je sluit)
Persoonlijk zou ik dan nog liever met Tibber of Zonneplan in zee gaan. Die zijn iets groter en bekender, wat ik fijn zou vinden als ik voor een vendor lock in zou kiezen. Zie wel dat ook Balans een systeem heeft wat handelt op de intraday en(/of?) onbalansmarkt, dat helpt zeker met hoe rendabel het gaat zijn.

Desondanks zie ik simpelweg niet hoe deze systemen hun kostprijs gaan terugverdienen. Vorig jaar deelde Zonneplan nog trots live hun PowerPlay opbrengsten van een demo accu. Die pagina bestaat niet voor niks niet meer, denk ik dan.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-04 14:17
Ik kwam deze site nog tegen
https://jeroen.nl/energie/opslaan/thuisbatterij
Info/prijzen uit 2024, maar erg veel info voor personen die er iets meer van willen snappen. Ben zelf niet verbonden aan deze website.

Hattrick: Thorgal Eagles

• paQ

paQ

Richh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:32:
[...]

Persoonlijk zou ik dan nog liever met Tibber of Zonneplan in zee gaan. Die zijn iets groter en bekender, wat ik fijn zou vinden als ik voor een vendor lock in zou kiezen. Zie wel dat ook Balans een systeem heeft wat handelt op de intraday en(/of?) onbalansmarkt, dat helpt zeker met hoe rendabel het gaat zijn.

Desondanks zie ik simpelweg niet hoe deze systemen hun kostprijs gaan terugverdienen. Vorig jaar deelde Zonneplan nog trots live hun PowerPlay opbrengsten van een demo accu. Die pagina bestaat niet voor niks niet meer, denk ik dan.
Balans houdt voor dat je rond de 2.5 jaar kan zitten als aFRR door gaat.
Maar zelfs zoals het nu loopt (passieve onbalans) ben ik met mijn elektrische huis over het jaar heen dicht bij de 0 euro. En dan heb ik 12MWh opwek, en 13MWh verbruik. Het systeem draait bij mij rond de RTE86.

En ondanks dat heb ik al een paar keer bijna op de bestelknop van Datouboss gedrukt. Het is ZO goedkoop 8)7, en dan zo'n systeempje aan de SAP hangen. Is het niks, dan aan de andere accu's knopen als uitbreiding.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 15:41 ]

• Richh
paQ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:39:
[...]

Balans houdt voor dat je rond de 2.5 jaar kan zitten als aFRR door gaat.
Dat zijn wel cijfers waar geen garanties aan ontleend kunnen worden :)
Maar zelfs zoals het nu loopt (passieve onbalans) ben ik met mijn elektrische huis over het jaar heen dicht bij de 0 euro. En dan heb ik 12MWh opwek, en 13MWh verbruik. Het systeem draait bij mij rond de RTE86.
Dat je vrijwel kostenneutraal zit met zo'n systeem, dat geloof ik zeker. En je kan er ongetwijfeld ook wel aan verdienen. De hoofdvraag is echter of het alternatief (en dan met name met het verbruik van TS met volgens mij minder solar en aanzienlijk minder verbruik) - zo veel duurder zou zijn dat het de investering oplevert.

In ons geval is het 6mwh opwek, 1.5mwh teruglevering en 4mwh afname ofzoiets, en dat kost dus 500 euro per jaar. Stel ik moet 6.5k investeren om dat naar 0 te brengen, dan heb ik alsnog een terugverdientijd van 13 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 07-04-2026 15:53 ]

• paQ

paQ

Ik ben in die pilot gestapt vanwege meer redenen.
Lage aanschaf (ik zat zelf bij de eerste 120 voor 5299)
Veel capaciteit
Off grid mogelijkheid
EN aFRR markt. Als het er nu eindelijk eens doorkomt, dan is het zover ik weet de eerste aanbieder die BSP wordt, en dan kan het terugverdienen heel snel gaan. Ook (juist?) in geval van TS. Maar dat is de onzekere factor, waarvoor je een fikse korting op het systeem krijgt. Mislukt het, dan heb ik 2 jaar later een systeem staan waarmee ik kan doen en laten wat ik wil.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 07-04-2026 15:58 ]

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 16:00
Als je een beetje handig bent (collega van mij op het werk heeft een denk 20KW opstelling gekocht) voor 8500 euro. Chinees spul via Duitsland besteld.
En moet zeggen ziet er niet veel anders uit als mijn opstelling waar ik 4 a 5 k meer voor heb betaald.
Heeft ook een app en cloud dienst maar tja ander grafische schil.
Dus als je bij onze Ooster buren kijk kan het soms ook wat schelen.

<GOT>DrOPje #2516

• sjoukew587
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:31
Als je geheel Nederlands wil kijk dan eens naar https://sessy.nl

• ivs001
Volgens mij is het heel simpel.

De besparing die je met een thuisbatterij kan halen zit ergens tussen de 100-400 euro per jaar afhankelijk van hoeveel en wanneer je energie verbruikt.

Wil je dat in een redelijke termijn terugverdienen, zeg 7 jaar. Dan kan je dus 700-2800 euro uitgeven aan een thuisbatterij.

Welke moet je dan kopen?

Eentje die ongeveer je nachtverbruik dekt. Koop iets wat modulair is en je kunt wat lager beginnen en eventueel later uitbreiden.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:07
Ik zit een beetje te kijken naar hetzelfde batterijsysteem...
Ik heb nu 27 enphase iQ7+ omvormertjes. Wek in totaal 10500 Kwh per jaar op en haal van het net 7500 Kwh en lever terug 6500 Kwh.

Omdat ik vanaf 2027 niet meer moet kijken naar inkoopprjjzen, maar naar eigen opwek en verbruik, zal de er een verbruikverplaatsing komen waarbij ik inschat de van het net nog ca 3300 Kwh zal worden gehaald.

Echter als ik de kosten voor een draaiend opslagsysteem bereken kom ik op een spread uit van minimaal 0,18 ct, omdat je bij terugleveren nog 0,05 ct krijgt zal een spread van minimaal 0,23 ct nodig zijn. Aangezien dat bijna of zelden voorkomt, zal de batterij zich nagenoeg niet terug gaan verdienen binnen 15 jaar.

Ik calculeer met de Pylontech HX3 10KW 20 Kwh 3 fase.

Boiler 8 KW; EV; warmtepomp CTC614m; vaatwasser en wasmachine worden vanaf 2027 aangestuurd met homewizard/Zappi

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
paQ schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:24:
Maar goed, 2760 euro bezorgd voor 32 kWh incl 12kW omvormer incl noodstroom; daar heb ik het nog nergens voor gezien. Dat is 86 euro per kWh, en dan is eigenlijk alles ook al 'klaar'.
Dat is anno 2025 echt spotgoedkoop!
Ben ook benieuwd of dat meer de norm wordt gedurende 2026.
Dat is bizar goedkoop. De cellen zullen wel EVE MB56 zijn, die zijn op z'n goedkoopst onder de € 100 wel te krijgen, wat dus puur aan cellen € 1600 maakt, dan "blijft" er dus € 1160 voor de rest, onwaarschijnlijk goedkoop.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• paQ

paQ

PASware schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:19:
[...]

Dat is bizar goedkoop. De cellen zullen wel EVE MB56 zijn, die zijn op z'n goedkoopst onder de € 100 wel te krijgen, wat dus puur aan cellen € 1600 maakt, dan "blijft" er dus € 1160 voor de rest, onwaarschijnlijk goedkoop.
Nog maar eens geïnformeerd; ze hebben echt alleen 1-fase. Dan zou je a la Victron 3 x 1 fase moeten gaan.
Kan voordelen hebben ook natuurlijk, maar voor NL inzet wellicht net iets minder geschikt.
Maar dan nog; 3 1-fase systemen van 6000W en 16kWh elk, samen 5000 euro thuisbezorgd.
Moet je wel de plek hebben voor 3 van die kubuswagentjes.

Wel weer ideaal voor mensen met 1x35 thuis. Dan heb je dus 32 kWh en 12 kW vermogen voor 2850 in huis.

Als ik vraag naar welk merk en type cel, is het antwoord: "We use Grade A battery cells." :+
edit: "We use battery cells from Hubei Chuneng"

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 10-04-2026 10:00 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
paQ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:59:
[...]

Nog maar eens geïnformeerd; ze hebben echt alleen 1-fase. Dan zou je a la Victron 3 x 1 fase moeten gaan.
Kan voordelen hebben ook natuurlijk, maar voor NL inzet wellicht net iets minder geschikt.
Maar dan nog; 3 1-fase systemen van 6000W en 16kWh elk, samen 5000 euro thuisbezorgd.
Moet je wel de plek hebben voor 3 van die kubuswagentjes.

Wel weer ideaal voor mensen met 1x35 thuis. Dan heb je dus 32 kWh en 12 kW vermogen voor 2850 in huis.

Als ik vraag naar welk merk en type cel, is het antwoord: "We use Grade A battery cells." :+
edit: "We use battery cells from Hubei Chuneng"
1 fase maakt het al stukken goedkoper, dan zie ik het nog wel als realistisch.

Als ik Google op Hubei Chuneng zie ik Cornex naar voren komen en dat is geen verkeerd merk.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36
Ik heb even wat data uit de Tibber app op een excelletje gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuJ8ocrlh76wjCzuH8OOCq224W4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HEkx3ASeYkHXGCAd7q059P2T.png?f=user_large

Dit zijn augustus en december 2025, ik heb ook de gemiddelden per dag erbij gezet. Wat ik hieruit af denk te leiden is het volgende:
- In de zomer superveel overschot, maar door het lange daglicht wordt er maar weinig verbruikt van het net, dus in de zomer zou ik met een 2 kwh batterij de hele dag kunnen afdekken. We hebben namelijk al zulke lage kosten dat dat niet echt wat uitmaakt.
- In de winter is het overschot gemiddeld 4,12 kWh, dus ook al is het verbruik van het net iets hoger (met 4,57 kWh) heeft het niet erg veel zin om een batterij te kopen die groter is dan bijv 5 kWh, rekening houdend met omzet verliezen. Zouden we bijvoorbeeld een 15kWh batterij kopen dan heeft die "laatste" 10kWh, de hele winter niets te doen.

Wat vinden jullie daarvan, zit ik goed met mijn conclusies of mis ik iets?

Nog wat context:
- We hebben geen oprit voor een elektrische auto, dus al zou die er in de toekomst komen dan kunnen we die helaas niet zelf opladen
- We hebben stadsverwarming helaas, een warmtepomp zal hier niet zo snel komen
- Doel is vooral om het eigenverbruik te verhogen, die is nu 60% voor het hele jaar, zou leuk zijn als we naar de 90+% kunnen zonder al te grote investering 8)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:07
Ramon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 00:13:
Ik heb even wat data uit de Tibber app op een excelletje gezet:
[Afbeelding]

Dit zijn augustus en december 2025, ik heb ook de gemiddelden per dag erbij gezet. Wat ik hieruit af denk te leiden is het volgende:
- In de zomer superveel overschot, maar door het lange daglicht wordt er maar weinig verbruikt van het net, dus in de zomer zou ik met een 2 kwh batterij de hele dag kunnen afdekken. We hebben namelijk al zulke lage kosten dat dat niet echt wat uitmaakt.
- In de winter is het overschot gemiddeld 4,12 kWh, dus ook al is het verbruik van het net iets hoger (met 4,57 kWh) heeft het niet erg veel zin om een batterij te kopen die groter is dan bijv 5 kWh, rekening houdend met omzet verliezen. Zouden we bijvoorbeeld een 15kWh batterij kopen dan heeft die "laatste" 10kWh, de hele winter niets te doen.

Wat vinden jullie daarvan, zit ik goed met mijn conclusies of mis ik iets?

Nog wat context:
- We hebben geen oprit voor een elektrische auto, dus al zou die er in de toekomst komen dan kunnen we die helaas niet zelf opladen
- We hebben stadsverwarming helaas, een warmtepomp zal hier niet zo snel komen
- Doel is vooral om het eigenverbruik te verhogen, die is nu 60% voor het hele jaar, zou leuk zijn als we naar de 90+% kunnen zonder al te grote investering 8)
Je jaarverbruik elektra is te laag om een batterij te laten 'renderen'. Kan alleen uit als je grootverbruik stroomvreter bent. Gezien je opwek is het al verstandig om een EV te nemen ivm gratis laden. Hoe krijg je warm sanitair water? Met oevertollig opwek kun je van mrt/sept gratis een boiler kunnen laden.
Pagina: 1