• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
Normaliter wil je met max 0,5C laden en ontladen. Bij een 16 kWh accu is dat dus 8 kW. Da's dus ongeveer 29A. Daarom heb je om 3 fasen volledig te belasten aan 16A dus een 2e accu nodig. Of een grotere.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-06 16:48
SkiFan schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:48:
Normaliter wil je met max 0,5C laden en ontladen. Bij een 16 kWh accu is dat dus 8 kW. Da's dus ongeveer 29A. Daarom heb je om 3 fasen volledig te belasten aan 16A dus een 2e accu nodig. Of een grotere.
Dit is nuttige informatie om te weten. Deze informatie vind je ook niet zomaar op internet, als je een leek bent. Dat van die 16 kWh + 16 kW heb ik eens gezien op een voorlichtingsavond en toen voor waarheid aangenomen, omdat het toen wel logisch klonk.
Zo zie je maar weer, je moet nooit op één informatiebron afgaan.

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
Daarom heb je nou Tweakers.net. 😉

Vraag maar raak hoor. Ik heb het voorals nog hier op 1 fase met 1 accu. Je saldeert toch voor de meter. Dus ene fase invoeden, andere fase de gelijke waarde afnemen, dan blijft je meter op 0 staan. De Victron apparatuur doet dat gewoon. Fijne aan Victron is dat je ook zwaardere Multiplussen kunt krijgen. Je bent niet gebonden aan wat de leverancier bedacht heeft. En het is volkomen open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5v7wAx8icbFGSHKs7JjExDNCBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPtpbbITr4DRKCO0sNkK9JDh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UzJ7f4TOr4uAEwzEZC_WbmOazA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZBI4weA9YmzE4WOTixCpUTx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOdRRfdOZNry2NWIVWrc8wJpiOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxFByilGACO4eQs2M8QJIvIl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxEReMAkHKxddUhV-Szmmo7PO3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1j8JHBlz7Eq0HU0J6SmAT74.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben hier 6 inverters (4 micro's, 1 Victron en 1 Trannergy) en alles werkt samen in 1 dashboard in Home Assistant.

[ Voor 69% gewijzigd door SkiFan op 14-06-2026 13:13 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-06 16:48
Waarom heb je specifiek voor het merk Victron gekozen in combinatie met Trannergy?

ERGA08EAV3H7 | EHVH08S18EJ9W | BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming |13 groepen (3/5/5) | 29°C @ -10°C / 26°C @ 15°C | ∆T = 3 | Vrijstaande jaren-30 woning 178 m², goed geïsoleerd. Gasloos sinds 21-09-2023. | PV: 6000 Wp.


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
Victron omdat het gewoon geweldig spul is. Die Trannergy omdat ik panelen aan het hek heb gehangen en de goedkoopste inverter nodig had die ik kon vinden en die aan mn vereisten voldeed. Die Trannergy had een lage startspanning en kon 2 keer 4 panelen probleemloos aan.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:38
piieter schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:18:
Als de omvormer een lager vermogen heeft, dan zou de thuisbatterij niet met de maximale stroomsterkte geladen of ontladen kunnen worden
kW en kWh zijn twee verschillende dingen, maar er zijn zo ontzettend veel mensen en websites die deze twee door elkaar halen dat ik ieder advies dat zegt dat je bij X kWh op apparaat A hetzelfde getalletje X maar dan in kW nodig hebt op apparaat B al meteen verdacht vind :)

Volgens de specs van mijn accu kan deze met 150A ontladen worden, ofwel 7680 Watt (bij de opgegeven 51.2 Volt). Een 10 kW omvormer is dus geen bottleneck voor mijn 16 kWh accu die met 7.6 kW ontladen kan worden.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock


  • Ton Looijen
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15-06 17:02
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 15-06-2026 16:55 . Reden: spam promotie ]

Pagina: 1 2 Laatste