Vraag

• RaccoonSparrow
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-04 01:19
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de bouw van een nieuwbouw vakantiewoning op een wat afgelegen locatie. Ik heb zelf wel enige kennis van internet, maar het lijkt me verstandig om ook jullie advies en ervaringen mee te nemen.

De woning ligt aan het einde van een oprijlaan waar nog enkele andere huizen staan. Onder de weg ligt alleen een telefoonkabel van KPN, waarmee internet mogelijk is. Volgens KPN is de maximaal haalbare snelheid echter ongeveer 6 Mbit/s download en 1 Mbit/s upload.

Daarnaast brengt het aansluiten van deze kabel kosten met zich mee van ongeveer €1600. Gezien de lengte van de oprijlaan acht ik de kans klein dat er op korte termijn glasvezel wordt aangelegd, dus daarop wachten lijkt me geen realistische optie.

Ik wil in de woning wel gewoon kunnen internetten en tv kijken. Daarom ben ik benieuwd naar jullie advies:

* Welke oplossingen raden jullie aan in deze situatie?
* Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld Starlink of 4G/5G internet op een afgelegen locatie?
* En hoe regelen jullie tv in combinatie met Starlink?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt!

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:18

franssie

Save the albatross

Odido eerst proberen, daarna Starlink.
Edit en tv via nlziet

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 03-04-2026 22:35 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:33
Zonder de locatie te weten valt er niets te zeggen over het bereik. Maar je gaat twee opties hebben: Odido klik&klaar (afhankelijk van mobiel bereik Odido daar) of Starlink. Test gewoon K&K ter plaatse en valt dat tegen dan kun je altijd nog Musk bellen voor z'n satellietjes.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:16

lier

MikroTik nerd

Even zoeken op GoT:

[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
[SpaceX Starlink] Ervaringen & Discussie

[ Voor 33% gewijzigd door lier op 04-04-2026 10:12 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:09
Mijn ervaring met Starlink is dat het minder stabiel is dan klik en klaar. Ja, ik weet dat er nu aantal mensen gaan roepen dat theoretische snelheid van Starlink hoger kan...

Maar wat heb ik aan meer dan 100 mbps als de pagina niet eens start met laden :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:18

franssie

Save the albatross

@RaccoonSparrow doe eens regareren ;P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RaccoonSparrow
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-04 01:19
Dank voor de reactie's
en excusses voor mijn late reactie.
De woning ligt wel eens waar afgelegen qua bereikbaarheid, maar 1,5 kilometer verderop is een groot dorp.
Via de website van Odido wordt mij op mijn postcode een verwachte snelheid tot 181 Mbit/s download en tot 30 Mbit/s upload beloofd.
Dat lijkt mij voldoende toch? ervaringen worden gewaardeerd.
Qua TV zat ik inderdaad aan NLZiet te denken of bijvoorbeeld Digitenne van KPN

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:01
RaccoonSparrow schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:00:
Qua TV zat ik inderdaad aan NLZiet te denken of bijvoorbeeld Digitenne van KPN
Heeft je provider thuis geen app die op een smart tv kan gebruiken of kan streamen vanaf je telefoon naar je tv?

Spel en typfouten voorbehouden

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je 180/30 haalt is dat iig voor NLZIET (of andere vormen van IPTV) zeker voldoende.. en met 180/30 kan je ook prima internetten...

online gamen / grote games downloaden etc duurt hooguit wat langer dan op een 1gbit glasvezel verbinding..

en verder genoeg mensen die een VDSL verbinding hebben met ongeveer de zelfde snelheid dus tja :)

404 Signature not found

Pagina: 1