camera in tuin waar geen wifi bereik is

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tvanover
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:27
Hallo,

Ik wil in mijn tuin een camera hangen om mijn kippenren in de gaten te houden. Op de plaats waar ik de camera wil hangen heb ik echter geen wifi.

Wat is de beste manier om dat te doen als je een beetje technisch handig bent? Ik had gedacht aan powerline adapters zodat ik internet via het stroomnet kan krijgen op die plaats waar ik de camera wil hangen.

Maar bestaan er webcams voor buiten, waar ik met 1 stroomkabel, zowel stroom als internet-connectiviteit kan hebben?
Of zal ik moeten werken met een router ertussen, en dan kiezen voor een carmera met PoE ?

Wat vinden jullie de beste setup?

Alle reacties

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Hoe groot is de afstand vanaf het huis?
Want Ethernet over koper en POE hebben zo hunn beperkingen kwa afstand.

ICE ICE Baby

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoewel de camera er vast is voor beveiliging van de kippen, zie ik vooral een netwerk vraag dus zet het topic van P&B naar Netwerken :)

Kijk daar (hier) ook even naar eerdere vergelijkbare vragen. En, welkom!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:15
Als je toch wifi wil een PoE kabel leggen met een accesspoint geschikt voor buiten ophangen, heb je er ook wat aan als je in de tuin zit. En een wifi camera gevoed via het kippenhok

Alternatief is natuurlijk een ethernet camera ophangen al dan niet PoE maar dat is weer afhankelijk van wel of geen spanning in /bij het kippenhok

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor outdoor-toepassingen is een tekening van de situatie incl afstanden en plekken waar stroom en/of netwerkverbinding beschikbaar zijn altijd handig.

Het is ook nuttig om de eisen te weten: wat voor bitrate genereert die camera, dus welke performance wil je op de verbinding hebben? En hoe kritiek is het? Is het acceptabel als de verbinding tijdens heftige storm of sneeuw wegvalt, of moet het 24/7/365 up zijn?

Je vraagt over een standaard waarmee data en voeding over een kabel naar camera's gaat. Die bestaat en heet PoE: het is een stuk makkelijker om een betrouwbare netwerkverbinding te combineren met de (bescheiden) eisen qua stroom van een apparaat als dit over een netwerkkabel dan prutsen met data over een stroomkabel. Powerline is weinig performant of betrouwbaar, en het is behoorlijk ingewikkeld om het in een bepaalde situatie optimaal te laten werken. Daarom dat je het weinig tot niet voor dit soort toepassing tegenkomt.

Makkelijkste optie is waarschijnlijk een outdoor AP aan de gevel van je woning te monteren die WiFi voorziet in de tuin richting je kippenhok. Bijkomend voordeel: alsnog WiFi in de tuin. Randvoorwaarde is dat je line-of-sight hebt, dus direct zicht zonder obstakels van de plek waar je de AP monteert tot de antenne van de camera, plus een zone eromheen. Is dat er niet? Dan kun je kijken naar een WiFi bridge, maar dat wordt al snel ingewikkelder dan gewoon kabel trekken.
Meest betrouwbare oplossing is netwerkkael naar kippenhok, al dan niet met PoE.

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
tvanover schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:26:
Maar bestaan er webcams voor buiten, waar ik met 1 stroomkabel, zowel stroom als internet-connectiviteit kan hebben?
Of zal ik moeten werken met een router ertussen, en dan kiezen voor een camera met PoE ?
Zie ook topics met PoE/Powerline opties:
PoE switch / Powerline adapter: controle vraag
Netwerk beveiligingscamera opzetten, PoE of WiFi
Bedrade camera aansluiten op router in meterkast

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

waar bevind zich het stopcontact buiten of vlakbij het kippenhok? of ga je voor water bestendige netwerkapparatuur?

d:)b :henk d:)b

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:33
Ouderwets, camera met sd-kaartje, of moet je per se live beelden hebben.
Pagina: 1