Netwerk beveiligingscamera opzetten, PoE of WiFi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03:13
Ik heb even jullie advies nodig. Ik wil een nieuwe beveiligingscamera aanschaffen die mijn auto 24/7 vanaf het balkon kan bewaken. Op het balkon heb ik een stopcontact beschikbaar waar ik de camera op wil aansluiten, maar ik vraag me af of mijn idee technisch haalbaar is.

Ik heb een Fritzbox modem/router voor mijn glasvezelverbinding en zou de camera het liefst via PoE willen aansluiten. Alleen is het voor mij geen optie om een UTP-kabel door kozijnen of muren te leggen. Daarom dacht ik aan een powerline-oplossing van Fritz, maar ik weet niet zeker of dit gaat werken. De camera die ik op het oog heb is de nieuwe Eufy S4 PoE (als dat haalbaar blijkt).https://www.eufy.com/nl/p...wc=1&utm_campaign=1370333

Anders kies ik voor de WiFi-variant. https://www.eufy.com/nl/eufycam-s4?ref=topbanner_1

Voor de powerline dacht ik aan de Fritz 1260E. Mijn vraag is dan hoe ik zo’n powerline spatwaterdicht kan maken, aangezien deze op het balkon komt te hangen. Worden zulke apparaten überhaupt vaak buiten of in tuinen gebruikt en gaat deze constructie werken?

Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kom ik uit bij de WiFi-versie van de camera. In dat geval hoor ik graag welke Fritz-repeater geschikt is om buiten op het balkon te plaatsen en bestand is tegen de verschillende Nederlandse weersomstandigheden.

[ Voor 5% gewijzigd door DeJurist op 25-09-2025 16:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14
Dat stopcontact zit buiten? Daar is zo'n powerline oplossing niet geschikt voor.
Bovendien zit de stroomvoorziening dan aan de buitenkant van je huis, dat is erg makkelijk te saboteren voor iemand die kwaad wil met je auto.

De wifi variant heeft geen stroom nodig, makkelijk op te hangen. Echter is het signaal makkelijk te verstoren met een wifi-jammer.

Als je iets wil dat niet zo makkelijk is om te saboteren ontkom je er niet aan om een kabel door de muur naar buiten te brengen en een POE camera te gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PoE heeft de voorkeur. Waarom? Omdat het bedraad is. In de praktijk valt dat heel lastig te verstoren terwijl wifi prima plat te leggen is door een stoorzender.

Je zou ook een waterdichte behuizing kunnen plaatsen waar je de stroomtoevoer en de powerline adapter in plaatst. Met een goede wartel er in (en naar onderen gericht) heb je de boel aardig bestand tegen de weersinvloeden in Nederland.

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:59

John Doos

ClaudZaque

Volgens mij kun je geen POE en Powerline combineren :+

Maar als je perse me POE wilt kun je toch de bedrading van het stopcontact gebruiken als trekdraad en daar een UTP voor in de plaats leggen? En anders kun je ook gewoon een wifi camera gebruiken met permanente voeding.

Ik heb hier ook al mijn camera’s met wifi en permanente voeding, gaat dikke prima. (Welliswaar Reolink, want wil absoluut niks naar een cloud of subscription uploaden)

Nee

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:28
John Doos schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:49:
Dat kan natuurlijk wel, maar dan zo:

Bedrade camera aansluiten op router in meterkast
The_Doman schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:49:
Powerline POE oplossingen geven niet het POE signaal zelf door (zou ook niet logisch zijn) via het stroomnet maar injecteren dat via een aparte POE adapter of ingebouwd in de Poweline module zelf die je op de camera(s) aansluit.
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1FPYZI0iuxLBxyeogocHdgisqc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rlLU9LozPJSvlUXYlexSjHIV.png?f=user_large

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

De aangehaalde Fritz 1260E heeft dus geen eigen injector aan boord, dus dan werkt dit niet.
Vaak gaat men dan in de gedachte gang, POE injecten in de meterkast, wat dus vervolgens ook niet werkt.

Je zult dan inderdaad nog kunnen uitwijken naar specifieke powerline adapters met ingebouwde injector, maar dat is mijn inziens de meerprijs niet waard. (Uberhaupt zijn powerlines discutabel)

Ik stem nog steeds voor een wifi camera :)

Nee

• DeJurist
John Doos schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:49:

Maar als je perse me POE wilt kun je toch de bedrading van het stopcontact gebruiken als trekdraad en daar een UTP voor in de plaats leggen? En anders kun je ook gewoon een wifi camera gebruiken met permanente voeding.

Ik heb hier ook al mijn camera’s met wifi en permanente voeding, gaat dikke prima. (Welliswaar Reolink, want wil absoluut niks naar een cloud of subscription uploaden)
Ik dacht dat het met powerline en PoE mogelijk was, maar dan wordt het inderdaad de WiFi-variant van de Eufy S4 met vaste bekabeling. Wel zou ik graag het WiFi-signaal op het balkon sterker maken, maar volgens mij is er geen enkele repeater van Fritz die waterdicht is.

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

DeJurist schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:54:
[...]

Ik dacht dat het met powerline en PoE mogelijk was, maar dan wordt het inderdaad de WiFi-variant van de Eufy S4 met vaste bekabeling. Wel zou ik graag het WiFi-signaal op het balkon sterker maken, maar volgens mij is er geen enkele repeater van Fritz die waterdicht is.
Ik weet niet welke afstand er overbrugt moet worden, isolatie/muren etc.

Maar ik zou eerst gewoon rustig kijken wat die camera nu doet qua bereik.

Mocht het echt nodig zijn, kun je daarna altijd nog kijken naar een repeater/versterker. Dit hoeft geen fritz te zijn, en deze hoeft ook niet perse buiten te hangen. Er zijn volop mogelijkheden om outdoor accesspoints of dergelijke van andere merken welke gewoon universeel werken met alle modem/routers.

Nee

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-10 20:13

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

John Doos schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:54:
[...]

Ik stem nog steeds voor een wifi camera :)
Voor beveiliging moet je NOOIT een wifi camera nemen, dieven hebben stoorzenders bij zich en duwen je wifi netwerk gewoon plat, dan heb je dus niets aan je camera!

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:04
Wat wil je bereiken met 24/7 je auto bewaken? Kan je niet beter een garagebox huren?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
Mijn hikvision camera’s hangen inmiddels al 10 jaren buiten in weer en wind, en werkt nog steeds perfect (poe vanuit de recorder gevoedt)

Wat wil je precies oplossen? Is er iets gebeurt met je auto waardoor er nu ineens een cammetje moet komen te hangen?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• DeJurist
Mijn auto is meerdere keren het doelwit geweest van vandalisme. Ik heb wel een vermoeden wie de dader is, maar zonder beeldmateriaal heb ik geen zaak, noch strafrechtelijk noch civielrechtelijk.

• DeJurist
Trichoglossus schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:20:
Wat wil je bereiken met 24/7 je auto bewaken? Kan je niet beter een garagebox huren?
Een garagebox is geen optie; de dichtstbijzijnde commerciële aanbieder zit op 5 km afstand. Bovendien ben ik onderaan de streep veel duurder uit dan wanneer ik eenmalig investeer in iets dat ik kan gebruiken voor het starten van een juridisch proces.

• DeJurist
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 16:10:
[...]

Voor beveiliging moet je NOOIT een wifi camera nemen, dieven hebben stoorzenders bij zich en duwen je wifi netwerk gewoon plat, dan heb je dus niets aan je camera!
De camera is dan ook niet bedoeld om mijn eigendommen in huis te beschermen.

• The_Doman
John Doos schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:54:
De aangehaalde Fritz 1260E heeft dus geen eigen injector aan boord, dus dan werkt dit niet.
Vaak gaat men dan in de gedachte gang, POE injecten in de meterkast, wat dus vervolgens ook niet werkt.

Je zult dan inderdaad nog kunnen uitwijken naar specifieke powerline adapters met ingebouwde injector, maar dat is mijn inziens de meerprijs niet waard. (Uberhaupt zijn powerlines discutabel)
Hoezo discutabel, powerline kan gewoon een mogelijke oplossing zijn wanneer kabel niet kan en/of WiFi niet voldoet/goed werkt.
Powerline met ingebouwde POE injectors zijn er inderdaad weinig.
Ik zie ze wel bij bewakingscamera leveranciers waar de combinatie Powerline en camera toch wel als een mogelijke oplossing wordt gebracht.
Meestal dan inderdaad met een injector, logisch want je hebt al stroom beschikbaar natuurlijk.

Google: powerline camerabewaking

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

The_Doman schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:32:
[...]

Hoezo discutabel, powerline kan gewoon een mogelijke oplossing zijn wanneer kabel niet kan en/of WiFi niet voldoet/goed werkt.
Powerline met ingebouwde POE injectors zijn er inderdaad weinig.
Ik zie ze wel bij bewakingscamera leveranciers waar de combinatie Powerline en camera toch wel als een mogelijke oplossing wordt gebracht.
Meestal dan inderdaad met een injector, logisch want je hebt al stroom beschikbaar natuurlijk.

Google: powerline camerabewaking
Er zijn legio voorbeelden waarbij powerline niet naar behoren werkt. En dan maakt het niet uit of je binnen dezelfde fase en/of groep blijft.

De een heeft nergens last van en daar werkt het prima, de ander heeft elk merk en elke mogelijke opstelling al een keer gebruikt.

Bron: jaren in computerwinkels gewerkt, en bij Ziggo als installatie/storing/lijn/netwerk monteur met de fantastische rebranded wifiboosters :+ (tevens staat ook het forum deel van GoT vol met horror verhalen) vandaar dat ik ze eigenlijk niemand aanraadt.

Wat betreft @CrankyGamerOG klopt, je zou zo wel de 5ghz als de 2.4ghz band kunnen verstoren/wegdrukken. Volgens mij hebben we dan wel direct met een ander kaliber criminaliteit te maken dan waar OP zijn auto voor wilt behoeden. En is dat nog een paar stappen te ver.

Nee

• The_Doman
John Doos schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:32:
Er zijn legio voorbeelden waarbij powerline niet naar behoren werkt. En dan maakt het niet uit of je binnen dezelfde fase en/of groep blijft.
Ik beweer ook helemaal niet dat Powerline altijd perfekt werkt of de oplossing is.
Net zoals er bij WiFi problemen kunnen zijn kan dat bij Powerline ook.
Op de KPN en Ziggo fora zijn ook zat problemen te lezen met de smart/super/wifi/pods als je ernaar zoekt.
Zelf heb ik vele Powerlines in bezit/gebruik/geplaatst, ja ook die (nu gedumpte) van Ziggo/KPN :).
Het kan vaak gewoon een heel handige en praktische oplossing zijn.

• Trichoglossus
DeJurist schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:09:
[...]

Een garagebox is geen optie; de dichtstbijzijnde commerciële aanbieder zit op 5 km afstand. Bovendien ben ik onderaan de streep veel duurder uit dan wanneer ik eenmalig investeer in iets dat ik kan gebruiken voor het starten van een juridisch proces.
Dat iemand met een hoody en een masker je autoruit inslaat om te kijken of er wat te halen is?
Lijkt mij vooral schijnveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Trichoglossus schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 22:00:
[...]

Dat iemand met een hoody en een masker je autoruit inslaat om te kijken of er wat te halen is?
Lijkt mij vooral schijnveiligheid.
Laten we volgens jouw redenering dan maar alle beveiligingscamera’s verbannen, omdat het zogenaamd ‘schijnveiligheid’ is. Ten eerste plaats ik deze camera niet primair vanwege het risico op diefstal. Ten tweede heb ik eerder aangegeven dat ik last heb van vandalisme, en bewijs nodig heb om iemand persoonlijk aansprakelijk te kunnen stellen. Als je niets doet, verandert er ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Het hangt er uiteraard vanaf hoe goed de camera's zijn en of er min of meer live toezicht is zoals in steden of OV.

In Arnhem zijn de afgelopen jaren al tientallen auto's in de brand gestoken, inclusief
camerabeelden van daders. Maar geen aanhoudingen.
Maar wie weet heb je geluk en staat een vandaal vol met zijn smoel in de camera te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:39
Ik zou gewoon een wifi camera op het balkon hangen met lokale opslag (sd kaartje)

Zo heb ik het ook. Dan heeft die geen last van bandbreedte beperkingen om het beeld in hoge resolutie op te slaan. Terugkijken doe je via wifi waar vaak in low res maar weinig verbinding voor nodig is.
Ga ik er even vanuit dat er iets van (2.4) ghz signaal is op balkon alhoewel dat met een sd ook niet perse nodig is

bv zoiets:
https://www.ezviz.com/product/h9c+dual+3k/56091

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 28-09-2025 12:02 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
laurens0619 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:54:
Ik zou gewoon een wifi camera op het balkon hangen met lokale opslag (sd kaartje)

Zo heb ik het ook. Dan heeft die geen last van bandbreedte beperkingen om het beeld in hoge resolutie op te slaan. Terugkijken doe je via wifi waar vaak in low res maar weinig verbinding voor nodig is.
Ga ik er even vanuit dat er iets van (2.4) ghz signaal is op balkon alhoewel dat met een sd ook niet perse nodig is

bv zoiets:
https://www.ezviz.com/product/h9c+dual+3k/56091
De camera heeft standaard 16 GB interne opslag en kan worden uitgebreid tot 256 GB. Ik zal er dus uiteraard een SD-kaart in plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
DeJurist schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:03:
[...]

De camera heeft standaard 16 GB interne opslag en kan worden uitgebreid tot 256 GB. Ik zal er dus uiteraard een SD-kaart in plaatsen.
als er een sd kaart in die camera kan dan ben je toch klaar?

Je kan wel een Wifi repeater buiten ophangen maar als hij buiten wifi weet te repeaten dan zal je camera (een meter of 2?) verderop ook wel het wifi signaal oppikken :)
Tenzij je een mega groot balkon hebt zou ik gewoon
A) kijken of je iets van wifi ontvangt buiten op je telefoon
B) Wifi camera ophangen met SD
C) lokaal opnemen op SD of als de verbinding goed genoeg is in the cloud

edit:
weet je zeker dat die camera interne opslag heeft?
Als ik die link bekijk dan gaat het over de HomeBase waar opslag in zit. Datis een apart kastje wat je moet bijkopen, en (binnen) bekabeld moet aansluiten. Dat zet dan een apart Eufy wifi netwerk op waar die camera mee gaat verbinden (tenminste zo werkte het, geen idee of het nog zo werkt(
Lokale opslag*,
uitbreidbaar tot 16 TB
HomeBase S38O wordt geleverd met 16 GB ingebouwde opslagruimte en ondersteunt tot 16 TB via een draagbare harde schijf (niet meegeleverd), waardoor je voldoende ruimte hebt voor video's zonder maandelijkse kosten**.
edit2:
Ik lees dat er inderdaad ook een SD in zit. Ik zou dat even goed uitzoeken of je er nu wel of geen homebase bij nodig hebt om die te kunnen gebruiken
https://www.reddit.com/r/..._eufy_s4_max_poe_cameras/

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 28-09-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
laurens0619 schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:07:
[...]

als er een sd kaart in die camera kan dan ben je toch klaar?

Je kan wel een Wifi repeater buiten ophangen maar als hij buiten wifi weet te repeaten dan zal je camera (een meter of 2?) verderop ook wel het wifi signaal oppikken :)
Tenzij je een mega groot balkon hebt zou ik gewoon
A) kijken of je iets van wifi ontvangt buiten op je telefoon
B) Wifi camera ophangen met SD
C) lokaal opnemen op SD of als de verbinding goed genoeg is in the cloud

edit:
weet je zeker dat die camera interne opslag heeft?
Als ik die link bekijk dan gaat het over de HomeBase waar opslag in zit. Datis een apart kastje wat je moet bijkopen, en (binnen) bekabeld moet aansluiten. Dat zet dan een apart Eufy wifi netwerk op waar die camera mee gaat verbinden (tenminste zo werkte het, geen idee of het nog zo werkt(

[...]
Klopt, alleen had ik liever alles direct in de cloud gehad, zonder de camera los te hoeven koppelen om beelden van de SD-kaart terug te kijken. Maar het is inderdaad een fijn vangnet voor het geval de WiFi even wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
DeJurist schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:11:
[...]

Klopt, alleen had ik liever alles direct in de cloud gehad, zonder de camera los te hoeven koppelen om beelden van de SD-kaart terug te kijken. Maar het is inderdaad een fijn vangnet voor het geval de WiFi even wegvalt.
Snap ik, mrja als het lastig is een snel internet signaal op je balkon te krijgen is het wel alternatief.
Ik heb het iig wel zo, live kijken lukt prima over de beperkte 2.4ghz verbinding. Als ik een video in hi-res wil downloaden gooi ik ff de voordeur open en kan ik de video sneller downloaden. Heb de sd er zelf nog nooit uit hoeven te halen :)

Maar misschien is een goed begin om te kijken welke verbinding je hebt op je balkon :) Al eens een keer met een laptop/telefoon gestaan om te kijken welke linkspeed je haalt op 2,4/5ghz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
laurens0619 schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:13:
[...]

Snap ik, mrja als het lastig is een snel internet signaal op je balkon te krijgen is het wel alternatief.
Ik heb het iig wel zo, live kijken lukt prima over de beperkte 2.4ghz verbinding. Als ik een video in hi-res wil downloaden gooi ik ff de voordeur open en kan ik de video sneller downloaden. Heb de sd er zelf nog nooit uit hoeven te halen :)

Maar misschien is een goed begin om te kijken welke verbinding je hebt op je balkon :) Al eens een keer met een laptop/telefoon gestaan om te kijken welke linkspeed je haalt op 2,4/5ghz ?
Ik ben momenteel niet thuis (op visite), maar ik zal het later vandaag testen. Overigens ben ik niet zo bekend met beveiligingscamera’s: hoe kun je eigenlijk een SD-kaart uitlezen zonder deze in een laptop of extern USB-apparaat te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
DeJurist schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:16:
[...]

Ik ben momenteel niet thuis (op visite), maar ik zal het later vandaag testen. Overigens ben ik niet zo bekend met beveiligingscamera’s: hoe kun je eigenlijk een SD-kaart uitlezen zonder deze in een laptop of extern USB-apparaat te plaatsen?
Dat hangt beetje van de camera af

Bij mijn camera heb ik gewoon een App dat ik met de camera live kan meekijken/meldingen krijg of opgeslagen video kan bekijken. Als ik de video afspeel dan wordt die vanaf de sd naar de cloud>mijn tel gestreamed.

Eigenlijk hetzelfde als streamen vanaf een homebase of de cloud vanuit een gebruikersperspectief.

Je moet even goed uitzoeken hoe die eufy camera het doen zonder Homebase.
Of je moet er een homebase bijkopen maar dan wel realiseren dat deze een eigen wifi netwerk op zetten en dat signaal dus ook buiten te ontvangen moet zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 28-09-2025 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
laurens0619 schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:21:
[...]

Dat hangt beetje van de camera af

Bij mijn camera heb ik gewoon een App dat ik met de camera live kan meekijken/meldingen krijg of opgeslagen video kan bekijken. Als ik de video afspeel dan wordt die vanaf de sd naar de cloud>mijn tel gestreamed.

Eigenlijk hetzelfde als streamen vanaf een homebase of de cloud vanuit een gebruikersperspectief.

Je moet even goed uitzoeken hoe die eufy camera het doen zonder Homebase.
Of je moet er een homebase bijkopen maar dan wel realiseren dat deze een eigen wifi netwerk op zetten en dat signaal dus ook buiten te ontvangen moet zijn.
Bij Eufy werkt dit via de HomeBase, als je die functie wilt gebruiken. Misschien schaf ik die later nog aan, maar eerst wil ik zien of het ook zonder goed functioneert. Anders moet ik de camera loskoppelen wanneer ik beelden van een specifiek moment wil bekijken (is zo gedaan), bijvoorbeeld als de WiFi een keer zou haperen.
Pagina: 1