Full electric warmtepomp bij (erg) laag verbruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jellybean
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:21
Omdat de CV ketel (Intergas HR Kompakt 28/24 uit 2014) zo langzaamaan richting z'n einde gaat, wil ik alvast een plan bedenken voor een opvolger. De vraag die dan opkomt is: van het gas af of niet? De uitdaging daarbij is mijn huidige lage verbruik. Dat ligt op net geen 1000kW en zo'n 450 m3 aan gas per jaar (koudste winterdag 2025: nog geen 5m3 verstookt).

Het betreft een tussenwoning uit 2014, redelijk tot goed geïsoleerd met label A, MV ventilatie, dakligging oost-west maar geen panelen.
Afgiftesysteem beneden: 3 radiatoren waaronder 2 van 75 x 90 cm die de woonkamer (ca. 40m2) moeten verwarmen. Toen ik de aanvoertemp naar 50 graden zette kregen deze het amper warm op de koudere dagen. 17/18 graden overdag, 15 's nachts (ws door de te extreme verlaging maar dat kan ik nu niet meer testen). M.u.v. de badkamer stook ik boven niet. Koken op gas, geen bad.

Qua plaatsing is een warmtepomp ook nog een uitdaging. Een buitenunit zou wellicht op de uitbouw kunnen, of bij de voordeur maar 4 meter uit de erfgrens blijven lukt niet want tussenwoning. En vanwege de aanwezigheid van een luie trap met bijbehorend groot trapgat is er op zolder ook niet echt ruimte om een groot systeem te plaatsen.

Qua kosten snap ik dat ik tegen een aardige investering aan kijk en ik verwacht niet te besparen op verbruikskosten. Ik heb echter ook geen zin om ineens heel veel meer te betalen, die verhalen hoor ik ook wel eens van mensen die overstappen naar een warmtepomp met vloerverwarming.

De vraag: is het in deze situatie überhaupt de moeite waard om te kijken naar een (full electric) warmtepomp? Of moet ik gewoon niet te moeilijk doen en een nieuwe CV ketel ophangen (en evt. een airco die de verwarming deels overneemt)? Is er een partij die hierover goed advies kan geven?

Alle reacties

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jellybean Ga maar een beetje spelen c.q. aan de knoppen draaien op "warmtepompofgas.nl".
Krijg je misschien een indruk van de (on)mogelijkheden bij een laag gasverbruik (cv + sww).
Tip: Er zijn ook ventilatie warmtepompen met laag vermogen (maken soms wat meer geluid).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jellybean
Dank je! Die had ik nog niet gevonden. Het lijkt toch de moeite waard met mijn lage verbruik. Al gaan ze volgens mij wel uit van een goedkopere warmtepomp. Ik ga verder kijken.

Ventilatiewarmtepomp: naar gekeken maar daarmee kom ik niet van mijn CV ketel / gas af toch? Daardoor vind ik hem niet interessant.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:40
Het verbaast mij een beetje dat deze ketel al aan zijn einde raakt. Volgens mij moet die toch nog wel 8 jaar meekunnen. Evengoed: Het is zeker interessant, maar ik zou ook 6 tot 8 zonnepanelen laten plaatsen. Als je de installatie gunstig kan regelen (subsidie?) is dit wel rond te rekenen. Dat je het met 50 graden niet warm krijgt is wel zorgelijk, met vloerverwarming zou je het met 30 graden al warm moeten krijgen namelijk, waarschijnlijk moet de verdeler aangepast worden. Met een WP heb je eigenlijk geen nachtverlaging, deze blijft gewoon 24 uur doorgaan. In jouw geval zou je met een VWP en een boiler al een heel eind komen. 5 kuub per dag (incl douchen?) betekent een vermogen van 1,8kW. Je hebt VWP die deels op MV en deels op buitenlucht werken. Dan heb je geen buitenunit nodig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Jim423 Hij heeft dus juist geen VVW en waarschijnlijk dus niet ruim bemeten radiatoren. Dan zou je dus nog wat moeten doen om afgiftesysteem te verbeteren.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:52
Je zou eens in dit topic kunnen kijken:
L/W Warmtepompen zonder buitendeel (>4kW)
Dan een WPB erbij:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
En dan ben je gasloos.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:40
Septillion schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:13:
@Jim423 Hij heeft dus juist geen VVW en waarschijnlijk dus niet ruim bemeten radiatoren. Dan zou je dus nog wat moeten doen om afgiftesysteem te verbeteren.
Ik las overstappen naar een warmtepomp met vloerverwarming, als in dat de vloerverwarming er al reeds lag :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Jellybean
@Jim423 ik dacht dat die Intergas instapketels zo'n 15 jaar meegaan, en daar zit ik over een jaar of 2 aan. Al zijn er al best wat onderdelen aan vervangen, nogal een maandagmorgen model geloof ik. Vandaar dat ik me nu rustig aan oriënteer op van het gas af gaan. Liever nu een goed overwogen beslissing dan met een ketel in storing opeens iets moeten verzinnen.

Vloerverwarming wil ik laten plaatsen samen met een warmtepomp, inderdaad om het rendement (en comfort) te vergroten. Boven stook ik nu niet, ik heb begrepen dat het - eigenlijk nu al maar zeker met een warmtepomp - wel handig is om boven een beetje mee te gaan stoken. Boven hangen overal type 21 radiatoren (ook de badkamer), ik weet niet of ik die kan laten hangen? Verwarmen is voor mij boven niet zo belangrijk, koelen in de zomer lijkt me in de slaapkamer op warme zomerdagen wel fijn.

Vanwaar het advies voor een aparte warmtepompboiler? Een warmtepomp met boilervat kan toch ook is SWW voorzien? Waarom investeren in 2 apparaten?

Je adviseert verder om zonnepanelen te leggen, maar hoe rendabel is dat in mijn geval? Mijn verbruik nu is nog geen 1000 kW per jaar. Met een warmtepomp zal dat uiteraard meer worden, maar vooral in de wintermaanden.

@ron321 dank voor de linkjes, ik ga lezen. Zonder buitenunit heb ik ook naar gekeken maar dat zijn nogal units en ik heb op zolder waar de cv nu hangt niet genoeg ruimte denk ik.

• ron321
Jellybean schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:38:

@ron321 dank voor de linkjes, ik ga lezen. Zonder buitenunit heb ik ook naar gekeken maar dat zijn nogal units en ik heb op zolder waar de cv nu hangt niet genoeg ruimte denk ik.
De Atag Interion is niet heel veel groter dan een cv ketel.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
Je stookt nu 17/18 graden overdag, dat is niet een heel representatief gasverbruik dan. Afgifte verhogen en dan moet het wel loslopen.
T21 boven kan je laten hangen, die komen met 30-35 graden aanvoer gewoon mee als je isolatie een beetje op orde is.

Wat betreft die Intergas ketels, ik heb een HRE 28/24 van 2010, inmiddels ook al brander en gasblok van vervangen, maar ding doet het nog steeds prima. Wordt sinds vorig jaar alleen nog voor tapwater gebruikt overigens, gaat er dit jaar ook uit.

• Jellybean
ron321 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:45:
[...]

De Atag Interion is niet heel veel groter dan een cv ketel.
Maar en hybride toch?

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:10
Weheat heeft ook nette modellen voor op de uitbouw.

Verder: laag verbruik = kleine warmtepomp = lage aanschaf

• ron321
Bedoelt als hybride maar alle hybride van Atag is ook FE te gebruiken.

Pagina: 1