Lenovo Thinkbook AMD of Intel of andere merk laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:27
Ik heb nu een Lenovo ThinkBook G15 G2 ARE met een Amd Ryven 3 deze heb ik in 2021 gekocht.
Helaas had ik na 4 jaar warmte problemen en de moederbord vervangen voor een Ryven 3 ongeveer een jaar goed gewerkt. Nu krijg ik dezelfde problemen deze herstart zomaar in in Windows en Linux en het bios. Daarom wil ik toch kijken voor een andere laptop.
Thinkbook is wel goed bevallen zoals de uitbreiding van 2 ssd en dat je het geheugen.

De laptop wordt gebruikt voor Linux en voor internet en mailen. Ik vindt belangrijk om gebruik te maken van een 2de ssb waar Windows op staat. En dat de geheugen kan uitbreiden

Mij budget is ongeveer €900

Omdat ik nu een Lenovo Thinkbook heb wil ik toch kijken voor weer een Thinkbook .
Omdat ik warmte problemen heb gehad weet ik niet of ik beter voor een AMD of Intel kan gaan of eventueel een andere merk. AMD stond toen bekend dat ze erg warm konden worden.

Alle reacties

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:10
Heb je gekeken of de ventilator goed lucht kan aanzuigen en afvoeren.
https://www.froresystems....n-every-few-weeks-or-else

Wat ook nog kan is dat de koelpasta opgedroogd is, ikzelf zou eerst de CPUfan nakijken.
Intel of AMD krijgen het beide heel benauwd als ze hun warmte niet kwijt kunnen en dan gebeuren er hele rare dingen. wat dat betreft is er niet veel verschil.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:09
Persoonlijk zou ik in die prijsklasse kiezen voor een laptop met metalen behuizing, minimaal 16 GB en een knap scherm. Ik kom dan hierop:
https://tweakers.net/pric.../2194720;2228028;2290830/

De eerste 2 zijn exact hetzelfde, maar mocht je liever bij Coolblue kopen, dan bij Paradigit, dan kan je overwegen of je dat €50,- waard is.
De 3e heeft een wat groter scherm, 24 GB geheugen (SO-Dimm, upgrade-baar naar 32 GB, hoewel je dat nu een godsvermogen zou kosten) en een numeriek toetsenbord. Wel een iets langzamere processor:
https://www.cpubenchmark....7735HS-vs-Intel-i5-13420H
Alle 3 hebben ruimte voor een 2e SSD.

Als je specifieker/beter advies wilt, moet je de vragen uit het template nog even uitgebreider beantwoorden.

iRacing Profiel

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-04 14:06
Leg een paar honderd meer bij en koop een MacBook Air. passief gekoeld. Ultrasnel. Beste hw van dit moment. En Linux/Windows kun je gratis draaien in VMware Fusion, vaak nog sneller dan Windows op een x86 laptop.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:27
Marve79 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:53:
Leg een paar honderd meer bij en koop een MacBook Air. passief gekoeld. Ultrasnel. Beste hw van dit moment. En Linux/Windows kun je gratis draaien in VMware Fusion, vaak nog sneller dan Windows op een x86 laptop.
MacBook is geen optie.
Omdat ik minder afhankelijk wil zijn van Amerikaanse tech bedrijven. En de MacBook geen uitbreiding mogelijkheden heeft.
En geen numpad heeft en ARM processor waar niet alle programma gedraaid kunnen worden.

Beetje rare advies vindt ik zelf.

@Wild Chocolate ik zelf vindt dit een goede optie. Alleen heb ik op dit moment waarschijnlijk het probleem gevonden.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:21
Evertt schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:42:
Omdat ik warmte problemen heb gehad weet ik niet of ik beter voor een AMD of Intel kan gaan of eventueel een andere merk. AMD stond toen bekend dat ze erg warm konden worden.
Je kan de CPU boost instellingen aanpassen naar minder agressief of eventueel helemaal uitschakelen.
Dat kan ook al erg veel schelen.
Onder LInux moet dat ook wel kunnen neem lees ik:
Google: Linux CPU boost control

G14 valt tegen door hitte en batterij, wat nu? :
Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager
Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large
Pagina: 1