Hieronder de mails van Kia en mij, vanaf het begin tot nu;
Beste, door mij werd via de KIA Connect Store op 31 januari 2026 om 15.15 uur een betaling gedaan van 99 euro aan Large Dgtl Goods Merchant in verband met de aankoop van online kaarten- en software updates via OTA. Wanneer ik nu via de app in de KIA Connect store kijk, zie ik dat de Online kaarten- en software updates via OTA niet beschikbaar is voor mijn voertuig. Ook kan ik nergens in de app ontdekken dat ik die aankoop waarvoor ik wel betaald heb, gedaan heb. Hoe zit het nu? Is die Online kaarten- en software update voor mijn auto nu wel of niet beschikbaar. In januari werd in de app aangegeven van wel. Als die update niet voor mijn voertuig beschikbaar is, waar heb ik dan in januari voor betaald? Als ik ergens voor betaald heb wat niet voor mijn voertuig beschikbaar is, verwacht ik van U dat U het geld z.s.m. terug stort op mijn rekening. Graag hoor ik van U. Met vriendelijke groet,
Kia antwoord:
Bedankt voor je reactie.
Ik zie inderdaad dat je de OTA update's hebt aangekocht. Er is 1 update uitgevoerd, en er is nog 1 update beschikbaar. Dit is de reden dat je nog geen nieuwe OTA kan aankopen.
Ik:
Dat is mooi dat je dat kunt zien. Maar hoezo nog 1 OTA? Die aankoop was voor levenslange OTA's.
KIA
Vervelend om te vernemen. Zou je een screenshot kunnen meesturen van de Kia Connect store waar staat wat je hebt aangeschaft. Indien hier niks te zien is ontvangen wij ook graag een screenshot van de afschrijving van het bedrag.
Ik
Zie de bijlagen. Dat waren de orderbevestiging, bewijs betaling, screenshot van KIA Connect Store waarin de duur van de aanschaf OTA upgrade te zien is.
KIA
De OTA aankoop is voor 2 OTA updates, niet levenslang. Als de 2 updates zijn uitgevoerd, dien je deze dus opnieuw aan te kopen.
Ik
Hoezo 2 OTA updates??? In de bestelbon staat toch duidelijk vermeld: Gebruiksperiode: Toegang gedurende de gehele gebruiksperiode ....... Dus nu is me nog steeds niet duidelijk waar ik nu precies voor betaald heb. In het aanbod in Kia Connect Store staat bij Online Kaarten en software updates vermeld: Levenslang gebruik. In de bestelbon staat vermeld: Gebruiksperiode: Toegang gedurende de gehele gebruiksperiode. En vervolgens zegt U dat de aankoop geldig is voor slechts twee OTA updates. Zie in de bijlage de bestelbon.
Kia
Ik begrijp de verwarring. Je hebt inderdaad rechts op updates gedurende de gebruiksperiode.
Het verschil zit in hoe je de updates uitvoerd. Je kan de updates zelf kosteloos uitvoeren, of per 2 updates de 99 euro betalen voor OTA.
Ik
Beste, volgens mij klopt niet wat jij zegt. Ik heb 99 euro betaald voor updates levenslang OTA (zie de aanbieding en het bestelformulier) en ik heb niet 99 euro betaald voor 2 updates OTA.
KIA
De screenshot lijkt niet van een officiële Kia website te zijn. De juiste informatie is dat voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit." Hierna kan je de OTA updates aanschaffen in de Kia Connect store, je koopt dan voor 99 euro twee OTA updates. Elk jaar worden ongeveer twee updates gepubliceerd. Als beide OTA updates zijn verbruikt kan je ze weer opnieuw aanschaffen in de Kia Connect store.
Ik
Beste ****, het screenshot is wel afkomstig van een officiële KIA website, alleen de headers van KIa zij niet te zien omdat die er door mijn mailsysteem uitgehaald zijn. Naar mijn mening klopt jouw informatie niet. De juiste informatie is naar mijn mening als volgt. voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit." Hierna kan je de OTA updates aanschaffen in de Kia Connect store, je koopt dan voor 99 euro OTA updates tot het einde van de gratis KIA Connect periode (nu 7 jaar). Dit zoals aangegeven in de bijlage. Die bijlage is een afschrift van de bestelbevestiging die ik van KIA ontving, De tweede bijlage is een screenshot van de KIA Connect Store. Ook daarbij staat vermeld dat de aankoop van 99 euro toegang tot de OTA updates geeft tot het einde van de gratis KIA Connect periode.
Nergens kan ik lezen, dat de aankoop van de Upgrade van de OTA updates in de KIA Connect Store slechts geldig is voor twee OTA updates. Overal lees ik dat dit toegang tot OTA updates geeft tot het einde van de gratis KIA Connect periode. Dus oftewel in de KIA Connect Store staat e.e.a. verkeerd vermeld of de informatie bij jullie klopt niet.
Graag hoor ik van je. Via internet is naar aanleiding van jullie antwoord aan mij al een levendige discussie ontstaan over het feit dat jullie antwoord niet klopt. Ik verwacht, dat er heel veel vragen jullie richting in gaan komen hierover.
KIA
Mijn collega heeft je juist geïnformeerd. Kia biedt twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit." Hierna kan je de OTA updates aanschaffen in de Kia Connect store, je koopt dan voor 99 euro twee OTA updates. Elk jaar worden ongeveer twee updates gepubliceerd.
Ik
Ja maar ****, dat klopt toch niet met wat er aangegeven wordt in de Kia Connect Store bij de OTA upgrade? Daar staat duidelijk vermeld dat die upgrade waar je 99 euro voor betaald geldig is voor de duur van de looptijd van het gratis Kia Connect abonnement, dus in de praktijk 7 jaar. Ook in de algemene voorwaarden bij de Kia Connect Store wordt gezegd dat de upgrade langer kan zijn.
KIA
Helaas kan ik geen ander antwoord geven. Nogmaals de juiste informatie is dat voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit." Hierna kan je de OTA updates aanschaffen in de Kia Connect store, je koopt dan voor 99 euro twee OTA updates. Elk jaar worden ongeveer twee updates gepubliceerd. Als beide OTA updates zijn verbruikt kan je ze weer opnieuw aanschaffen in de Kia Connect store.
Ik
Mag ik zo vrij zijn om te vragen of je nog eens goed gaat informeren binnen jullie organisatie hoe het nu precies zit met de duur van de in de KIA Connect Store aangeboden OTA upgrade. Ik lees toch duidelijk dat er staat: toegang gedurende de volledige periode ( tot het einde van de gratis Kia Connect periode). Zie in de bijlage de orderbevestiging van mijn aankoop van de OTA upgrade. Daarin staat dit ook duidelijk vermeld. Het lijkt mij, dat er anders vermeld zou staan dit deze Upgrade aankoop is voor de aankoop van 2 OTA updates.