Kia Connect: levenslang OTA-pakket beperkt tot 2 updates?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb onlangs net als een aantal anderen hier op Tweakers voor mijn EV3 via de Kia Connect Store het pakket "Online kaarten- en software-updates via OTA" aangeschaft. Kosten: € 99,00.

In de store staat bij de aankoopoptie heel duidelijk: "Aankoopoptie levenslang gebruik" (zie screenshot). Nu gaan er echter geluiden rond (o.a. in het Kia EV3 topic) dat dit pakket in de praktijk beperkt zou zijn tot slechts twee updates in totaal.

Dit lijkt mij een enorme tegenstrijdigheid, de term "levenslang" suggereert toegang zolang de auto/hardware wordt ondersteund of gedurende de 7 jaar Kia Connect periode. In de productinformatie staat dat er doorgaans twee updates per jaar verschijnen. Als het pakket na 2 updates stopt, heb je dus effectief maar één jaar dekking gekocht voor bijna 100 euro.

Ik heb inmiddels een officiële klacht ingediend bij Kia met het verzoek om óf onbeperkte toegang te bevestigen (zoals geadverteerd), óf de koop te ontbinden wegens misleidende informatie.

Zijn er hier meer mensen die dit 'levenslange' pakket hebben gekocht en hier tegen aan lopen? Ben benieuwd of dit een fout in hun systeem is of een zeer kwalijke marketingstrategie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5wBv3Vqt4mlUiUelAqi7fBkzTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUHieHPLCz0bsvdwUnxjDe9F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrtvMiFmROu20DN4p_7L7enoOUQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sq5S8f1caut4TMwBVyJyulqf.png?f=fotoalbum_tile

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

Alle reacties

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-03 16:16

Wokschotel

Op 6 wielen

/advocaat van de duivel

Hoezo, je kunt na de laatste download die optie toch levenslang gebruiken?

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
Waarom heb je de reactie van Kia niet afgewacht voor het aanmaken van dit topic?

The devil is in the details.

• THE_BASE
  • Niet online
Wokschotel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:33:
/advocaat van de duivel

Hoezo, je kunt na de laatste download die optie toch levenslang gebruiken?
Inderdaad terecht advocaat van de duivel maar dat is hier een cirkelredenering. De software die nu in mijn auto zit, heb ik al betaald bij de aanschaf van de auto (die is sowieso al 'levenslang' van mij).

Wat ik hier in de Kia Connect Store koop voor € 99,- is de dienst: 'Online kaarten- en software-updates via OTA'.

Als er bij die specifieke dienst 'Levenslang gebruik' staat, betekent dit dat ik levenslang gebruik mag maken van die update-service. Als die service na twee updates stopt, is het gebruik van de dienst dus niet levenslang, maar tijdelijk.

Ter vergelijking: Als je een 'levenslang abonnement' op de krant koopt, verwacht je ook niet dat je na twee kranten alleen nog maar de oude kranten mag blijven lezen 'omdat je die toch al had'. Je betaalt voor de levering van de nieuwe content. :)

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• THE_BASE
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:35:
Waarom heb je de reactie van Kia niet afgewacht voor het aanmaken van dit topic?
Waarom ik niet wacht op antwoord van Kia? Omdat Kia inmiddels al aan meerdere andere gebruikers, waaronder @onzenuub heeft bevestigd dat dit pakket inderdaad na twee updates verloopt.

Wachten op een individueel mailtje dat hetzelfde zegt, verandert de feiten niet: ze verkopen een product als 'Levenslang', terwijl de technische limiet op '2 stuks' staat. Dat is geen ongeduld, dat is gewoon constateren dat de marketing en de levering totaal niet op elkaar aansluiten.

Als je € 99,- betaalt voor een digitale dienst met de stempel 'levenslang', en je krijgt na aankoop te horen dat het na twee updates (die normaal gesproken binnen één jaar verschijnen) voorbij is, dan word je als consument gewoon niet serieus genomen. Ik heb mijn klacht al ingediend; het lijkt me juist goed om dit nu alvast breed te trekken zodat anderen niet in dezelfde val trappen.

[ Voor 67% gewijzigd door THE_BASE op 28-03-2026 15:39 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:50
THE_BASE schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:37:
[...]

Waarom ik niet wacht op antwoord van Kia? Omdat Kia inmiddels al aan meerdere andere gebruikers, waaronder @onzenuub heeft bevestigd dat dit pakket inderdaad na twee updates verloopt.

Wachten op een individueel mailtje dat hetzelfde zegt, verandert de feiten niet: ze verkopen een product als 'Levenslang', terwijl de technische limiet op '2 stuks' staat. Dat is geen ongeduld, dat is gewoon constateren dat de marketing en de levering totaal niet op elkaar aansluiten.

Als je € 99,- betaalt voor een digitale dienst met de stempel 'levenslang', en je krijgt na aankoop te horen dat het na twee updates (die normaal gesproken binnen één jaar verschijnen) voorbij is, dan word je als consument gewoon niet serieus genomen. Ik heb mijn klacht al ingediend; het lijkt me juist goed om dit nu alvast breed te trekken zodat anderen niet in dezelfde val trappen.
Als je blijkbaar al zeker het antwoord weet, waarom dan toch Kia vragen om het te bevestigen en hier te vragen of anderen er tegenaan lopen? Vraag dan gewoon gelijk je geld terug en klaar.

The devil is in the details.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:15
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Als je blijkbaar al zeker het antwoord weet, waarom dan toch Kia vragen om het te bevestigen en hier te vragen of anderen er tegenaan lopen? Vraag dan gewoon gelijk je geld terug en klaar.
Geld terug vragen kan niet meer, die tijd is verstreken en er is al 1 update verstrekt.

• THE_BASE
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Buiten dat ik probeer anderen te waarschuwen, zoals ik al zei, is geld terugvragen niet heel makkelijk aangezien men akkoord gaat het herroepingsrecht te laten vervallen bij aankoop omdat het om een download gaat.

• onzenuub
Hieronder de mails van Kia en mij, vanaf het begin tot nu;
Beste, door mij werd via de KIA Connect Store op 31 januari 2026 om 15.15 uur een betaling gedaan van 99 euro aan Large Dgtl Goods Merchant in verband met de aankoop van online kaarten- en software updates via OTA. Wanneer ik nu via de app in de KIA Connect store kijk, zie ik dat de Online kaarten- en software updates via OTA niet beschikbaar is voor mijn voertuig. Ook kan ik nergens in de app ontdekken dat ik die aankoop waarvoor ik wel betaald heb, gedaan heb. Hoe zit het nu? Is die Online kaarten- en software update voor mijn auto nu wel of niet beschikbaar. In januari werd in de app aangegeven van wel. Als die update niet voor mijn voertuig beschikbaar is, waar heb ik dan in januari voor betaald? Als ik ergens voor betaald heb wat niet voor mijn voertuig beschikbaar is, verwacht ik van U dat U het geld z.s.m. terug stort op mijn rekening. Graag hoor ik van U. Met vriendelijke groet,

Kia antwoord:
Bedankt voor je reactie.
Ik zie inderdaad dat je de OTA update's hebt aangekocht. Er is 1 update uitgevoerd, en er is nog 1 update beschikbaar. Dit is de reden dat je nog geen nieuwe OTA kan aankopen.

Ik:
Dat is mooi dat je dat kunt zien. Maar hoezo nog 1 OTA? Die aankoop was voor levenslange OTA's.

KIA
Vervelend om te vernemen. Zou je een screenshot kunnen meesturen van de Kia Connect store waar staat wat je hebt aangeschaft. Indien hier niks te zien is ontvangen wij ook graag een screenshot van de afschrijving van het bedrag.

Ik
Zie de bijlagen. Dat waren de orderbevestiging, bewijs betaling, screenshot van KIA Connect Store waarin de duur van de aanschaf OTA upgrade te zien is.

KIA
De OTA aankoop is voor 2 OTA updates, niet levenslang. Als de 2 updates zijn uitgevoerd, dien je deze dus opnieuw aan te kopen.

Ik
Hoezo 2 OTA updates??? In de bestelbon staat toch duidelijk vermeld: Gebruiksperiode: Toegang gedurende de gehele gebruiksperiode ....... Dus nu is me nog steeds niet duidelijk waar ik nu precies voor betaald heb. In het aanbod in Kia Connect Store staat bij Online Kaarten en software updates vermeld: Levenslang gebruik. In de bestelbon staat vermeld: Gebruiksperiode: Toegang gedurende de gehele gebruiksperiode. En vervolgens zegt U dat de aankoop geldig is voor slechts twee OTA updates. Zie in de bijlage de bestelbon.

Kia
Ik begrijp de verwarring. Je hebt inderdaad rechts op updates gedurende de gebruiksperiode.
Het verschil zit in hoe je de updates uitvoerd. Je kan de updates zelf kosteloos uitvoeren, of per 2 updates de 99 euro betalen voor OTA.

Ik
Beste, volgens mij klopt niet wat jij zegt. Ik heb 99 euro betaald voor updates levenslang OTA (zie de aanbieding en het bestelformulier) en ik heb niet 99 euro betaald voor 2 updates OTA.

KIA
De screenshot lijkt niet van een officiële Kia website te zijn. De juiste informatie is dat voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit." Hierna kan je de OTA updates aanschaffen in de Kia Connect store, je koopt dan voor 99 euro twee OTA updates. Elk jaar worden ongeveer twee updates gepubliceerd. Als beide OTA updates zijn verbruikt kan je ze weer opnieuw aanschaffen in de Kia Connect store.

Ik
Beste ****, het screenshot is wel afkomstig van een officiële KIA website, alleen de headers van KIa zij niet te zien omdat die er door mijn mailsysteem uitgehaald zijn. Naar mijn mening klopt jouw informatie niet. De juiste informatie is naar mijn mening als volgt. voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit." Hierna kan je de OTA updates aanschaffen in de Kia Connect store, je koopt dan voor 99 euro OTA updates tot het einde van de gratis KIA Connect periode (nu 7 jaar). Dit zoals aangegeven in de bijlage. Die bijlage is een afschrift van de bestelbevestiging die ik van KIA ontving, De tweede bijlage is een screenshot van de KIA Connect Store. Ook daarbij staat vermeld dat de aankoop van 99 euro toegang tot de OTA updates geeft tot het einde van de gratis KIA Connect periode.
Nergens kan ik lezen, dat de aankoop van de Upgrade van de OTA updates in de KIA Connect Store slechts geldig is voor twee OTA updates. Overal lees ik dat dit toegang tot OTA updates geeft tot het einde van de gratis KIA Connect periode. Dus oftewel in de KIA Connect Store staat e.e.a. verkeerd vermeld of de informatie bij jullie klopt niet.
Graag hoor ik van je. Via internet is naar aanleiding van jullie antwoord aan mij al een levendige discussie ontstaan over het feit dat jullie antwoord niet klopt. Ik verwacht, dat er heel veel vragen jullie richting in gaan komen hierover.

KIA
Mijn collega heeft je juist geïnformeerd. Kia biedt twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit." Hierna kan je de OTA updates aanschaffen in de Kia Connect store, je koopt dan voor 99 euro twee OTA updates. Elk jaar worden ongeveer twee updates gepubliceerd.

Ik
Ja maar ****, dat klopt toch niet met wat er aangegeven wordt in de Kia Connect Store bij de OTA upgrade? Daar staat duidelijk vermeld dat die upgrade waar je 99 euro voor betaald geldig is voor de duur van de looptijd van het gratis Kia Connect abonnement, dus in de praktijk 7 jaar. Ook in de algemene voorwaarden bij de Kia Connect Store wordt gezegd dat de upgrade langer kan zijn.

KIA
Helaas kan ik geen ander antwoord geven. Nogmaals de juiste informatie is dat voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit." Hierna kan je de OTA updates aanschaffen in de Kia Connect store, je koopt dan voor 99 euro twee OTA updates. Elk jaar worden ongeveer twee updates gepubliceerd. Als beide OTA updates zijn verbruikt kan je ze weer opnieuw aanschaffen in de Kia Connect store.

Ik
Mag ik zo vrij zijn om te vragen of je nog eens goed gaat informeren binnen jullie organisatie hoe het nu precies zit met de duur van de in de KIA Connect Store aangeboden OTA upgrade. Ik lees toch duidelijk dat er staat: toegang gedurende de volledige periode ( tot het einde van de gratis Kia Connect periode). Zie in de bijlage de orderbevestiging van mijn aankoop van de OTA upgrade. Daarin staat dit ook duidelijk vermeld. Het lijkt mij, dat er anders vermeld zou staan dit deze Upgrade aankoop is voor de aankoop van 2 OTA updates.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Eerdere tekst weggehaald. Klopt niet.

Ik zie dat er bij mij (EV6) 2 opties staan. 89 euro (2 stuks max) en 99,99 (kan ik niet bestellen voor mijn auto)

En daar staat het toch duidelijk. Denk dat de service desk niet weet dat er 2 varianten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXx0kqtXCGLpHk30ITSDU9cLFPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCyyV6zspOYGWPbkKTg76TbV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door jeroenkb op 28-03-2026 16:16 ]

• onzenuub
Hieronder mijn bestelbevestiging etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTULRnLCafW96xWUL9nx6ukvJ_A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r9IuCxqgH7ep3G120suQCpmJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2H5RFERKpIfraqpmWjt1CdrpSc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OiS5VPfQRIJvbIqRmA07gi9w.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqddvWmRs_3ZNBraGdqvXqY4l3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zrkEUvK7M2CkeYMdUhK6K1u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 113% gewijzigd door onzenuub op 28-03-2026 16:12 ]

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Ik vermoed dat ze bedoelen:
- Je koopt 2 OTA updates voor 99 euro.
- Deze kan je gedurende de 7 jaar uitvoeren ("levenslang")
- Na 7 jaar verlopen je 2 updates
- Mocht je 2 updates uitgevoerd hebben is je OTA bundel op en moet je nieuwe kopen

Zie het dus eigenlijk als een soort tegoed (zoals we vroegah beltegoed kochten) waar een maximale levensduur aan zit, en welk je kan besteden wanneer je wil.

Blijft oplichting in mijn ogen, en ik blijf het lekker 2x per jaar met een USB stick uitvoeren.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je mag de update levenslang gebruiken, vrij duidelijk.

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:50
Wolly schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:05:
Je mag de update levenslang gebruiken, vrij duidelijk.
Daar ben ik niet mee eens.
De update zelf is gratis, je kunt deze gratis downloaden van de update site en handmatig installeren via een usb stick.
De €99 is voor de ota dienst. Dus verspreiding van de gratis update via de Kia sim, zonder dat je zelf iets hoeft te doen.
Dan lijkt me €99 voor 2 maal datatransport heel erg veel geld.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 13:29
Kortom, door de hele duidelijke omschrijving van KIA (NOT) zijn we met z'n allen gewoon genaaid.
Ik ga zeker geen 2e keer die 99 euro betalen als deze er door zijn: stik maar lekker in je hele update systeem KIA!
Dan maar gewoon weer de auto 5 uur aan laten staan met een usb stick er in.....

(Ja, als het echt zo is ben ik echt heel erg pissed en teleurgesteld).

Gewoon spullen

• Wolly
  • Niet online
_EV_ schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Daar ben ik niet mee eens.
De update zelf is gratis, je kunt deze gratis downloaden van de update site en handmatig installeren via een usb stick.
De €99 is voor de ota dienst. Dus verspreiding van de gratis update via de Kia sim, zonder dat je zelf iets hoeft te doen.
Dan lijkt me €99 voor 2 maal datatransport heel erg veel geld.
Dat staat er toch ook, je krijgt twee updates via OTA?
Ik heb een bestelling geplaatst - wanneer ontvang ik mijn update?

Als u de vorige softwareversie heeft, ontvangt u onmiddellijk de nieuwste versie
Als u al de nieuwste versie heeft, ontvangt u de volgende update zodra deze wordt uitgebracht
Daarnaast ontvangt u de tweede update daarna, zodra deze beschikbaar komt (we bieden twee keer per jaar updates aan)

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:40
Ik heb de mailing nog teruggevonden in de mailbox: "Houd het infotainmentsysteem van uw Kia altijd up-to-date met onze OTA-updates!" Een onderdeel van is de volgende kop:
  • Door deze service aan te schaffen ontvangt u de online navigatiefunctie evenals updates voor het infotainmentsysteem tot het einde van uw 7-jarige gratis Kia Connect-periode.
  • Kort na uw aankoop ontvangt u de online navigatiefunctie evenals de eerste update van het infotainmentsysteem.
  • De OTA-updates voor het infotainmentsysteem worden ongeveer twee keer per jaar geleverd, maar zijn niet gebonden aan vaste data.
Ik heb geprobeerd het anders te lezen, maar ik kom niet tot een andere conclusie dan dat er max. 2 updates per jaar worden geleverd tot het eind van het 7-jarige Kia Connect 'abonnement' (die overigens gratis is).

• THE_BASE
  • Niet online
aikink schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:39:
Ik heb de mailing nog teruggevonden in de mailbox: "Houd het infotainmentsysteem van uw Kia altijd up-to-date met onze OTA-updates!" Een onderdeel van is de volgende kop:
  • Door deze service aan te schaffen ontvangt u de online navigatiefunctie evenals updates voor het infotainmentsysteem tot het einde van uw 7-jarige gratis Kia Connect-periode.
  • Kort na uw aankoop ontvangt u de online navigatiefunctie evenals de eerste update van het infotainmentsysteem.
  • De OTA-updates voor het infotainmentsysteem worden ongeveer twee keer per jaar geleverd, maar zijn niet gebonden aan vaste data.
Ik heb geprobeerd het anders te lezen, maar ik kom niet tot een andere conclusie dan dat er max. 2 updates per jaar worden geleverd tot het eind van het 7-jarige Kia Connect 'abonnement' (die overigens gratis is).
Dus zo’n 6 á 7 jaar 2 updates per jaar, bedoel je? In elk geval blijkt uit niets dat het om maximaal 2 updates voor 99 euro zou gaan.

Ook echt niets iets om niets mee te doen, dit is pure misleiding. Of het nou een tientje of honderd euro is, ik bijt me er wel in.

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:44:
Ook echt niets iets om niets mee te doen, dit is pure misleiding. Of het nou een tientje of honderd euro is, ik bijt me er wel in.
Volgens mij is het echt een kwestie dat de klantenservice van Kia niet weten wat deze gekochte update exact inhoudt.

• deMercer
  • Niet online
aikink schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:39:
Kleine nuance: er staat "ongeveer twee keer per jaar”. Dat kunnen er dus twee zijn, maar ook één of drie.

• onzenuub
deMercer schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:09:
[...]

Volgens mij is het echt een kwestie dat de klantenservice van Kia niet weten wat deze gekochte update exact inhoudt.
Volgens mij had ik alles mee gestuurd in mijn mails waaruit ze zelf op konden maken datze het fout hadden. Desondanks hielden ze voet bij stuk, dat het slechts om twee updates ging. Dus kennelijk lezen zij in hun systemen iets anders dan wat wij lezen. Het was niet 1 medewerkster van Klantenservice, maar het waren er 3.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:54
Lijkt mij een klip en klaar verhaal. KIA is nu al in verzuim, want ze zeggen: 'we leveren niet wat je gekocht hebt'. Dan kun je naar de rechter (of als de aankoop onder een geschillenregeling valt naar de geschilbeslechter) stappen om af te dwingen dat je krijgt wat je gekocht hebt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• _EV_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnC-13bg22-0mOKKY5FsrbqFtVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9Ndf8n5aFqZX7uRxK6nVqfp.jpg?f=fotoalbum_large

In de algemene voorwaarden staat dan weer dat het beperkt is tot 2 updates.
Dit vind ik best wel een vorm van misleiding.
Hier staat ook dat het binnen 2 jaar na aankoop moet gebruiken, dat is ook weer anders dan wat er op de site staat ‘levenslang toegang‘.

En zou dat alleen gelden voor de infotainment software?
Zou de online kaartupdates wel levenslang zijn? Of vinden we nog een addertje onder het gras.

Dan maar over een jaartje of twee weer updaten via de usb stick.
Valt ook wel mee, maximaal 2 keer per jaar maar het nare gevoel van genaaid te zijn heb ik nog steeds

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:00

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat koop je hiermee eigenlijk? Stukje gemak om niet zelf met een SD kaart de updates gratis uit te voeren?

• onzenuub
Toch raar dat klantenservice dan niet naar de algemene voorwaarden verwijst maar met het regeltje over 2 updates komt wat in zijn algemeenheid geld na aankoop van een nieuwe suto

• Wolly
  • Niet online
_EV_ schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:43:
[Afbeelding]

In de algemene voorwaarden staat dan weer dat het beperkt is tot 2 updates.
Dit vind ik best wel een vorm van misleiding.
Hier staat ook dat het binnen 2 jaar na aankoop moet gebruiken, dat is ook weer anders dan wat er op de site staat ‘levenslang toegang‘.

En zou dat alleen gelden voor de infotainment software?
Zou de online kaartupdates wel levenslang zijn? Of vinden we nog een addertje onder het gras.

Dan maar over een jaartje of twee weer updaten via de usb stick.
Valt ook wel mee, maximaal 2 keer per jaar maar het nare gevoel van genaaid te zijn heb ik nog steeds
Dat is dus dezelfde info die op de website staat maar waar blijkbaar overheen gekeken wordt.

Als u de vorige softwareversie heeft, ontvangt u onmiddellijk de nieuwste versie
Als u al de nieuwste versie heeft, ontvangt u de volgende update zodra deze wordt uitgebracht
Daarnaast ontvangt u de tweede update daarna, zodra deze beschikbaar komt (we bieden twee keer per jaar updates aan)

• Wolly
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:46:
Wat koop je hiermee eigenlijk? Stukje gemak om niet zelf met een SD kaart de updates gratis uit te voeren?
Zelfde pagina.
Voordelen van over-the-air updates:

Snelle, eenvoudige en comfortabele updates: De updates worden over-the-air aan uw voertuig geleverd via de ingebouwde connectiviteit, waardoor handmatig installeren of een afspraak bij uw dealer niet meer nodig is

Snelle oplossing van softwareproblemen: Bugs kunnen snel worden verholpen zodat uw voertuig optimaal blijft functioneren en wel zonder dat u een afspraak bij uw dealer hoeft te maken of de update handmatig moet doorvoeren

Continue innovatie binnen handbereik: Met elke update ontvangt u niet alleen nieuwe en bijgewerkte kaarten, maar ook spannende nieuwe functies en verbeteringen voor uw software. Ervaar meer over de nieuwste update.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Steeffoon

Smartphone-nerd

M'n mond valt open van verbazing. Ik ga vanmiddag ook maar even een mail opstellen aan Kia. 99 euro betalen voor twee updates gaat helemaal nergens over...
Zou er nog iemand boven Kia NL te benaderen zijn?

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo te lezen wel ja.

Tja, in de huidige wereld waarbij iets zelf doen, zelf uitzoeken allemaal veel te veel moeite is.
Dan is dit een logisch aanbod van een leverancier die gewoon geld wil verdienen aan z'n klanten. :X

Dus of je betaalt en er wordt iets voor je gedaan, of je doet het zelf.
Ik weet wel wat mijn keuze in dit geval zou zijn... ;)

Mooie Plaatjes   

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb het eerst geprobeerd te updaten via USB, download in huis is zo gebeurd, maar het installeren in de auto is (net als bij veel andere automerken) traag en je bent zo 3-5 uur verder.

Download OTA (en het gemak daarvan) was zo gepiept. Je hoeft ook niet te checken of er al een update is. Dat was me die 99 euro waard.

• THE_BASE
  • Niet online
Steeffoon schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:53:
M'n mond valt open van verbazing. Ik ga vanmiddag ook maar even een mail opstellen aan Kia. 99 euro betalen voor twee updates gaat helemaal nergens over...
Zou er nog iemand boven Kia NL te benaderen zijn?
BOOS, Radar, Kassa... doe je mee? >:)

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Steeffoon

Smartphone-nerd

THE_BASE schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:15:
[...]

BOOS, Radar, Kassa... doe je mee? >:)
Minstens! :+
Heb zojuist een uitgebreide mail gestuurd. Ben benieuwd naar de reactie.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• deMercer
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:03:
Tja, in de huidige wereld waarbij iets zelf doen, zelf uitzoeken allemaal veel te veel moeite is.
Wat een rare reactie. Als ik voor mezelf spreek: ik weet prima hoe het zelf updaten via een USB-stick zou moeten. Echter, voor het gemak van dit automatisch laten doen over een periode van 6 jaar - wat iedereen toen dacht - heb ik wel EUR 99 over.
Dus of je betaalt en er wordt iets voor je gedaan, of je doet het zelf.
Ik weet wel wat mijn keuze in dit geval zou zijn... ;)
Iedereen maakt zijn eigen keuze hierin. Maar als ik het goed begrijp bak jij dus je eigen brood, kweekt al je eigen groenten, fokt en slacht je eigen koeien en/of varkens, hebt geen kliko maar brengt je afval zelf weg, etc. etc.? Ik besteed mijn tijd liever anders 8)

• deMercer
  • Niet online
@THE_BASE : De titel van dit topic klopt volgens mij niet. Volgens mij struikelt niemand over ’slechts’ 2 updates per jaar, maar over slechts 2 updates in totaal.

• THE_BASE
  • Niet online
deMercer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:11:
@THE_BASE : De titel van dit topic klopt volgens mij niet. Volgens mij struikelt niemand over ’slechts’ 2 updates per jaar, maar over slechts 2 updates in totaal.
Je hebt gelijk, ik heb gevraagd het aan te passen!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@deMercer Rare reactie? Dit is toch tweakers?
Van oorsprong (alhoewel dat steeds meer verwatert) is het zelf doen, zelf uitzoeken, vooral op technisch gebied.
En daar valt imho zoiets als het al dan niet outsourcen van wat s/w updates voor EV ook onder.

Ja dus, daar maakt ieder z'n eigen (al dan niet betaalde) keuzes in. :+

BTW: ja, ik bak (bijna) al ons brood zelf. Gewoon omdat het lekkerder is en de oorsprong van de ingrediënten minder vaag. En daar besteed ik graag tijd aan. :Y
Da's een kwestie van kwaliteit versus kwantiteit. Maar dat is een hele andere discussie. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 29-03-2026 17:18 ]

Mooie Plaatjes   

• onzenuub
Klacht mail gestuurd naar info@kia.nl
Ben benieuwd wat hier uit gaat komen, maar ik verwacht, dat er wat medewerkers bij Klantenservice naar een cursus gestuurd gaan worden.

• THE_BASE
  • Niet online
Hier dus ook de klacht op advies van een medewerker gestuurd naar info@kia.nl in de hoop dat daar nu een aantal mailtjes belanden en ze wakker worden.

• RCdeWit
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:41
Ben blij dat ik dit allemaal gelezen heb voordat ik het update pakket aanschaf. Dus dank voor het delen!

99 euro voor twee updates is m.i. geen redelijke prijs. Gecombineerd met de dubbelzinnige productomschrijving is het op z'n minst misleidend, zelfs als het diep in de voorwaarden wél duidelijk staat.

Afhankelijk van Kia's reactie misschien een klacht indienen bij de ACM?
Pagina: 1