Effect meer Mbits bij Wlan

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• willem269
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-04 23:26
Een aantal van jullie vraagt hoe ik heb getest, maar zoals CrankyGamer schreef, dat schreef ik, wlan/wifi. Met laptop aan kabel kwam ik tot 430. En ja, waarom een 80+-jarige digibeet nog aan 500 Mbits begint? Vanwege een echtgenote die een spel speelt (Landleven) dat kennelijk nogal wat vergt en waardoor haar computer, naar ze zegt, erg traag is. Ik had voor internet, wat googelen en af en toe een stukje schrijven wel voldoende aan de 200 (160, 170). We maken allebei gebruik van een AVM TP Link, zwarte richtbare antenne, omdat onze HP Desktops geen ingebouwde Wifi hebben. vrouw wil nu nieuwe, krachtigere computer kopen met ingebouwde Wifi.
Hahn schreef: Als je met een 200Mbit-abo slechts 160-170Mbit haalt, dan is dat al een teken dat een hoger abonnement mogelijk ook niet de maximale snelheid zal behalen.
Dat verwachtte ik ok niet omdat de aanbieder schrijft dat we tussen de 400 en 450 mogen verwachten met wellicht een keer een piek van 500. Maar vergeleken met de 160-170 zou dat al een hele stap vooruit zijn en procentueel overeenkomen met het verschil tussen 200 en 500.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat landleven lijkt een soort Farmville te zijn, dat heeft niet per se baat bij 500Mbit.

Maar prima, laten we toch even kijken wat het kan zijn:

Hoe kom je aan die 430? Als je echt de snelheid van je internetverbinding wil testen zou ik een pc direct aan de router hangen (met een kabel dus) en dan op een aantal momenten op een dag (niet alleen 's middags, maar ook eens 's avonds laat) een speedtest doen bij verschillen leveranciers.

Dan sluit je diverse probleemveroorzakers uit.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:16
willem269 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:30:
Een aantal van jullie vraagt hoe ik heb getest, maar zoals CrankyGamer schreef, dat schreef ik, wlan/wifi. Met laptop aan kabel kwam ik tot 430. En ja, waarom een 80+-jarige digibeet nog aan 500 Mbits begint? Vanwege een echtgenote die een spel speelt (Landleven) dat kennelijk nogal wat vergt en waardoor haar computer, naar ze zegt, erg traag is. Ik had voor internet, wat googelen en af en toe een stukje schrijven wel voldoende aan de 200 (160, 170). We maken allebei gebruik van een AVM TP Link, zwarte richtbare antenne, omdat onze HP Desktops geen ingebouwde Wifi hebben. vrouw wil nu nieuwe, krachtigere computer kopen met ingebouwde Wifi.
Hahn schreef: Als je met een 200Mbit-abo slechts 160-170Mbit haalt, dan is dat al een teken dat een hoger abonnement mogelijk ook niet de maximale snelheid zal behalen.
Dat verwachtte ik ok niet omdat de aanbieder schrijft dat we tussen de 400 en 450 mogen verwachten met wellicht een keer een piek van 500. Maar vergeleken met de 160-170 zou dat al een hele stap vooruit zijn en procentueel overeenkomen met het verschil tussen 200 en 500.
Spellen hebben echt geen 200Mbit, laat staan 500Mbit nodig. Als niemand anders wat op het internet aan het doen is, en het spel werkt traag, dan ligt dat niet aan je download- of uploadsnelheid.

The devil is in the details.

• willem269
Boudewijn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:32:
Dat landleven lijkt een soort Farmville te zijn, dat heeft niet per se baat bij 500Mbit.

Maar prima, laten we toch even kijken wat het kan zijn:

Hoe kom je aan die 430? Als je echt de snelheid van je internetverbinding wil testen zou ik een pc direct aan de router hangen (met een kabel dus) en dan op een aantal momenten op een dag (niet alleen 's middags, maar ook eens 's avonds laat) een speedtest doen bij verschillen leveranciers.

Dan sluit je diverse probleemveroorzakers uit.
Ik schreef al, die 430 was het resultaat van een laptop aan een kabel. Maakt het verschil of het een laptop of een desktop is?
Kan nieuwe computer met ingebouwde Wifi ook nog verschil maken met oudere HP Desktops met TP Link Wifi?
En anders moet ik kabel naar de woonkamer laten brengen en daar router etc achter een gordijn aan de muur hangen op minder dan 2 meter van beide computers.
We zijn er nog even, maar als het later op de middag even stil wordt aan deze kant dan zijn we bij M...Markt aan het rondkijken :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

willem269 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Ik schreef al, die 430 was het resultaat van een laptop aan een kabel.
Zat deze direct aan je router? ;)

• Hahn
Boudewijn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Zat deze direct aan je router? ;)
Wat weten we hieraan? TS geeft in de startpost aan dat 'ie maar 230 Mbit haalt via wifi. Via de kabel blijkt 'ie 430 Mbit te halen, en TS geeft ook aan dat de provider al aan had gegeven dat 'ie waarschijnlijk 400 tot 450 Mbit zou gaan halen.

Dus de conclusie die we kunnen trekken: de verbinding levert de snelheid via de kabel die verwacht/beloofd wordt. Dus de lagere snelheid via wifi is niet te wijten aan de internetverbinding.

• Hahn
willem269 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Ik schreef al, die 430 was het resultaat van een laptop aan een kabel. Maakt het verschil of het een laptop of een desktop is?
Kan nieuwe computer met ingebouwde Wifi ook nog verschil maken met oudere HP Desktops met TP Link Wifi?
En anders moet ik kabel naar de woonkamer laten brengen en daar router etc achter een gordijn aan de muur hangen op minder dan 2 meter van beide computers.
We zijn er nog even, maar als het later op de middag even stil wordt aan deze kant dan zijn we bij M...Markt aan het rondkijken :)
Je kan veel beter je computer verbinden met netwerkkabel. Dat is het snelste en het meest betrouwbaar.

• willem269
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:00:
[...]

Je kan veel beter je computer verbinden met netwerkkabel. Dat is het snelste en het meest betrouwbaar.
Ja, dan moet er eens iemand bij halen die dat zou kunnen doen. En dan, binnendoor of buitenom afwegen. Binnendoor, langs het plafond, door twee muren, zou het gaan m 16 meter. Als de router blijft waar hij is, in de bijkeuken, moeten er twee datakabels naar de woonkamer, waar de computers staan.
En anders de glasvezelkabel naar de woonkamer en daar, zoals gezegd, achter een gordijn, de router en aanverwante ophangen.
Buitenom gaat het om 30 meter, onder bestrating en terras door en 'door de buitenmuur naar binnen op de plek waar de router komt. Terras gaat toch op de schop/wordt opnieuw bestraat, dus dat komt mooi uit. Wordt nu kwestie van afwegen. Buitenom geeft geen rommel in huis en 'kabelgoot' in hoek plafond en verdiepingsvloer plakken.

• willem269
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:58:
[...]

Wat weten we hieraan? TS geeft in de startpost aan dat 'ie maar 230 Mbit haalt via wifi. Via de kabel blijkt 'ie 430 Mbit te halen, en TS geeft ook aan dat de provider al aan had gegeven dat 'ie waarschijnlijk 400 tot 450 Mbit zou gaan halen.

Dus de conclusie die we kunnen trekken: de verbinding levert de snelheid via de kabel die verwacht/beloofd wordt. Dus de lagere snelheid via wifi is niet te wijten aan de internetverbinding.
Zoals ik al zei, 'men' c.q. Jan en Alleman, zegt dat het bekend is dat bij Wlan lang niet de snelheid wordt gehaald als via de kabel. En als dat zo 'algemeen bekend' is, vind ik dat de aanbieder daar best op had mogen wijzen. Ik had daar geen idee van.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:55
Wat ik zou proberen is tijdelijk de computer met kabel aansluiten en kijken of dat met Landleven een betere ervaring oplevert.

Waarschijnlijk niet en dan hoef je niks te doen.

200mbit of 500mbit merk je naar mijn idee alleen met het binnenhalen van grote bestanden. Niet met online gamen.

• Hahn
willem269 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:30:
[...]

Zoals ik al zei, 'men' c.q. Jan en Alleman, zegt dat het bekend is dat bij Wlan lang niet de snelheid wordt gehaald als via de kabel. En als dat zo 'algemeen bekend' is, vind ik dat de aanbieder daar best op had mogen wijzen. Ik had daar geen idee van.
Het ding is dat wifi-snelheden van heel veel dingen afhankelijk zijn. Welke wifi-versie je apparaten gebruiken, welke apparaten het überhaupt zijn, hoe ver je van je wifi-punt af zit, hoeveel muren en spullen ertussen zitten, hoeveel wifi-punten en andere draadloze apparaten er in de buurt zijn, en nog meer.

Dat is gewoon een complex verhaal, en als jouw provider als enige z'n potentiële klanten gaat waarschuwen, dan schrikken ze alleen maar hun klanten af naar andere providers die die waarschuwingen niet geven.

• willem269
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Het ding is dat wifi-snelheden van heel veel dingen afhankelijk zijn. Welke wifi-versie je apparaten gebruiken, welke apparaten het überhaupt zijn, hoe ver je van je wifi-punt af zit, hoeveel muren en spullen ertussen zitten, hoeveel wifi-punten en andere draadloze apparaten er in de buurt zijn, en nog meer.

Dat is gewoon een complex verhaal, en als jouw provider als enige z'n potentiële klanten gaat waarschuwen, dan schrikken ze alleen maar hun klanten af naar andere providers die die waarschuwingen niet geven.
Sorry, nog één keer, dan laat ik je met rust. Als ik bij een 200 Mbits circa 85% opbrengst heb (170 Mbits) mag ik dan niet verwachten dat ik bij 500 Mbits ook 85%, is 425 Mbits krijg.
Mijn computer staat 7 meter van de router en in de rechte lijn van de antenne van de TP link zit één houten deur. Deur open of dicht maakt geen verschil, heb ik zonet gemerkt :) Speed blijft tussen 230 en 240.

• willem269
Oh ja, vergeten, de computer van mijn vrouw staat twee meter bij die van mij vandaan. Haat TP Link antenne dus ook en ook via de deur op de router gericht.

• Hahn
willem269 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Sorry, nog één keer, dan laat ik je met rust. Als ik bij een 200 Mbits circa 85% opbrengst heb (170 Mbits) mag ik dan niet verwachten dat ik bij 500 Mbits ook 85%, is 425 Mbits krijg.
Mijn computer staat 7 meter van de router en in de rechte lijn van de antenne van de TP link zit één houten deur. Deur open of dicht maakt geen verschil, heb ik zonet gemerkt :) Speed blijft tussen 230 en 240.
Als jouw wifi 425 Mbit zou kunnen doen, dan zou je met de 200 Mbit-verbinding al 200 Mbit moeten hebben gehaald. Dus nee, dat rekensommetje kan je niet zomaar doortrekken.

Linksom of rechtsom, je zal je wifi moeten verbeteren of vervangen door een netwerkkabel.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:52
jopie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:34:
Wat ik zou proberen is tijdelijk de computer met kabel aansluiten en kijken of dat met Landleven een betere ervaring oplevert.

Waarschijnlijk niet en dan hoef je niks te doen.

200mbit of 500mbit merk je naar mijn idee alleen met het binnenhalen van grote bestanden. Niet met online gamen.
Dit. Koop een lange kabel, tijdelijk even door de kamer. En uw vrouw ervaart geen enkel verschil waarschijnlijk.

Roomba E5 te koop

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

willem269 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:27:
Een fiets op een fietspad gaat sneller dan op een hobbelweg (20 Mb/s lijntje) maar niet langzamer dan een fiets op een snelweg (Gbit/s maar nog steeds dezelfde fiets). Pas als je overstapt op de auto (bekabeld) kom je op de max snelheid van de snelweg.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:08
Als een game als Landleven door 'maar' 200Mbit vertraagd zou worden dan zou het hele internet een probleem hebben ;)

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

CrankyGamerOG schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Dat zegt hij letterlijk, WLAN, WiFi dus.
Kan aan mij liggen. Maar zo letterlijk vond ik het er niet staan. Anders had ik het niet gevraagd.
Toen ik dat op een lokaal forum plaatste om uit te vinden of meer mensen bij dezelfde regionale aanbieder hetzelfde ervoeren, kreeg ik als reactie dat bij Wlan het verhogen van de Mbits veel minder effect heeft dan bij ethernet.
Hier maak niet uit als het nu via wlan of ethernet is getest behalve aangegeven dat het flink invloed heeft en dat klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door RobbyTown op 28-03-2026 17:35 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:00
Vanwege een echtgenote die een spel speelt (Landleven) dat kennelijk nogal wat vergt en waardoor haar computer, naar ze zegt, erg traag is. Ik had voor internet, wat googelen en af en toe een stukje schrijven wel voldoende aan de 200 (160, 170).
Eerst maar eens vernemen om wat voor computer het dan eigenlijk gaat?
Misschien is het nog eentje zonder SSD?

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:53
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:23:
Er zijn hier een heleboel zaken die belangrijk zijn om te realiseren.

[list=1]• Internetabonnementen zijn altijd tot een bepaalde snelheid, nooit gegarandeert dat je een bepaalde snelheid zal halen. Tot 500Mbit betekent dat je ergens tussen de 0 en 500Mbit mag verwachten. Je hebt geen recht op 500, of 400, of 300.
Dit is incorrect. Als je bij KPN of Odido een 500 Mbit/s abbo afneemt dan kun je prima klagen als je minder dan 70% á 80% (weet de exacte percentages niet uit m'n hoofd) haalt en dan wordt er ook serieus naar gekeken, eventueel een monteur indien nodig.

Zou best vreemd zijn als ze wegkomen met een 5Mbit/s verbinding terwijl je een gigabit verbinding betaald.

[ Voor 7% gewijzigd door Nopheros op 28-03-2026 17:34 ]

• Hahn
Nopheros schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Dit is incorrect. Als je bij KPN of Odido een 500 Mbit/s abbo afneemt dan kun je prima klagen als je minder dan 70% á 80% (weet de exacte percentages niet uit m'n hoofd) haalt en dan wordt er ook serieus naar gekeken, eventueel een monteur indien nodig.

Zou best vreemd zijn als ze wegkomen met een 5Mbit/s verbinding terwijl je een gigabit verbinding betaald.
Mijn laatste zin is mogelijk niet helemaal correct, maar verder zie ik toch graag van jou een bron waar in duidelijke taal staat dat je minimaal een bepaalde snelheid/percentage mag verwachten :)

• Nopheros
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:36:
[...]

Mijn laatste zin is mogelijk niet helemaal correct, maar verder zie ik toch graag van jou een bron waar in duidelijke taal staat dat je minimaal een bepaalde snelheid/percentage mag verwachten :)
Heb zelf bij kpn gewerkt en had dit probleem bij Odido, persoonlijke ervaring dus.

Gaat dan dus wel over glasvezel en abbo's met hoge bandbreedte, geen ervaring met overige aanbieders.

[ Voor 11% gewijzigd door Nopheros op 28-03-2026 17:46 ]

• willem269
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:31:
[...]

Als jouw wifi 425 Mbit zou kunnen doen, dan zou je met de 200 Mbit-verbinding al 200 Mbit moeten hebben gehaald. Dus nee, dat rekensommetje kan je niet zomaar doortrekken.

Linksom of rechtsom, je zal je wifi moeten verbeteren of vervangen door een netwerkkabel.
Die 425 kon natuurlijk nog niet toen de router nog op 200 stond en de theoretische 500 nog niet binnen kwam. Vandaar toen de 170 max.
Maar we gaan datakabel regelen voor proef en een bedrijf vragen om eens te komen kijken hoe de glasvezel kabel naar de woonkamer gebracht kan worden en wat dat kost.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:37
willem269 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:09:
[...]

Die 425 kon natuurlijk nog niet toen de router nog op 200 stond en de theoretische 500 nog niet binnen kwam. Vandaar toen de 170 max.
Maar we gaan datakabel regelen voor proef en een bedrijf vragen om eens te komen kijken hoe de glasvezel kabel naar de woonkamer gebracht kan worden en wat dat kost.
Niet moeilijker maken dan nodig is, één "datakabel" naar de woonkamer laten brengen en daar een vijf poort switch neerzetten/ophangen. Vijf poort switch koop je voor tien euro bij de Action. Kabel die je laat aanleggen in de switch prikken, tussen iedere PC en de switch nog een kabel inprikken en klaar.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:36:
[...]

ACM heeft daar regels over: nieuws: Providers moeten minimale en gemiddelde snelheden gaan melden. Je mag zeker niet een tot 10gbit/s lijn verkopen die eigenlijk gewoon een 10mbit/s is.

Anyway, conclusie hier is dat de PC van vrouwlief een update nodig heeft.

• willem269
Enkele antwoorden, sorry, was even uit de running en had me niet afgemeld.Het gaat in beide gevallen om HP ProDesk 600 G5 SFF
Van DSS had ik nog nooit gehoord maar computer gegoogeld en vond dit:
HP ProDesk 600 G5 SFF
Processor: i5-9500 3.00 GHz
Geheugen: 8GB DDR4
Opslag: 256GB SSD Nvme
Garantie: 36 maanden
Bij een bedrijf in Nijmegen

En wat de glasvezel/ethernet kabel betreft. We willene en test doen met een ethernetkabel over de vloer van bijkeuken via keuken naar woonkamer, waar de computer staan. En als dat het gewenste effect heeft, vanuit de bijkeuken nar buiten, onder oprit, carport en terras door naar buitenmuur woonkamer waar de computers, twee meter uit elkaar, achter staan. Dan hangen we daar ook de Fritzbox op en hebben zo voldoende poorten voor de twee korte ethernet kabels. Dat overzetten van de Fritzbox, de grijze kast en een klein kastje met groene lampjes laten we doen. Paadje maken in de bestrating kan ik zelf wel. Moet glasvezel nog op bepaalde diepte? Nou ja, dat vraag ik de man wel die eerst eens komt kijken voor de prijsopgave.

Nog een vraagje, ik meen toen ik me registreerde voor dit forum aangekruist te hebben 'melding bij reactie', maar ik heb nog geen melding gekregen. Krijgen jullie wel meldingen, dan moet ik dat nog even zien te regelen.

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-04 22:04
Gewoon een ethernetkabel van de glasvezel-aansluiting naar de fritzbox leggen is toch gewoon de goedkoopste oplossing en dan vanuit de fritzbox naar de computers.
Zo moeilijk is het niet.
Het is niet verplicht om de fritzbox met een 1 meter kabeltje te verbinden met de glasvezelaansluiting, daar kan gewoon een lange kabel aan hoor.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

willem269 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:19:

Nog een vraagje, ik meen toen ik me registreerde voor dit forum aangekruist te hebben 'melding bij reactie', maar ik heb nog geen melding gekregen. Krijgen jullie wel meldingen, dan moet ik dat nog even zien te regelen.
https://tweakers.net/instellingen/notificaties/
Via mail aanvinken, staat denk ik dan uitgevinkt. Staat er een vinkje dan is er iets kapot bij Tweakers.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• Sissors
  • Niet online
roches schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:34:
Gewoon een ethernetkabel van de glasvezel-aansluiting naar de fritzbox leggen is toch gewoon de goedkoopste oplossing en dan vanuit de fritzbox naar de computers.
Zo moeilijk is het niet.
Daar gaat het spelletje van zijn vrouw echt niks sneller van lopen. Ík gok zo dat de 8GB RAM wel erg beperkt is, maar dat blijft een gok.

• willem269
Zo moeilijk is het niet.
Het is niet verplicht om de fritzbox met een 1 meter kabeltje te verbinden met de glasvezelaansluiting, daar kan gewoon een lange kabel aan hoor.

Bedpoel je dat ik router en kastje met de groene lampjes kan laten waar ze zijn en alleen een lange ethernet kabel naar de nieuwe plek van de Fritzbox nodig heb?

En er maakte nog iemand en opmerking over hoeveel Mbits je mag verwachten. De aanbieder schrijft: bij een 500 Mbits contract:
Maximaal 500 download
Normaal gesproken 450
Minimaal 400

Upload max. 250
normaalgesproken 225
minimaal 200

Maar, inmiddels heb ik begrepen dat ze dan van een bekabelde situatie uit gaan. Dat staat nergens en ze weten dat het gros van de mensen via Wlan/Wifi internet. Weet iemand hoe hoog dat percentage onder particulieren is?

• Sissors
  • Niet online
Nee ze gaan van een situatie uit waarbij je interne netwerk niet de beperkende factor is. Als jij een 100mbit/s ethernet kabel hebt liggen, ga je uiteraard niet meer dan 100mbit/s halen. Jij hebt een wifi setup die ~200mbit/s haalt, en dan gaat het ook niet sneller dan dat. Je hebt ook wifi setups die sneller zijn dan dat. Maar nogmaals, dat gaat niet het probleem van een traag spelletje oplossen. 200mbit/s is meer dan zat voor welk spel dan ook.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:40
willem269 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:06:

En er maakte nog iemand en opmerking over hoeveel Mbits je mag verwachten. De aanbieder schrijft: bij een 500 Mbits contract:
Maximaal 500 download
Normaal gesproken 450
Minimaal 400

Upload max. 250
normaalgesproken 225
minimaal 200

Maar, inmiddels heb ik begrepen dat ze dan van een bekabelde situatie uit gaan. Dat staat nergens en ze weten dat het gros van de mensen via Wlan/Wifi internet. Weet iemand hoe hoog dat percentage onder particulieren is?
Het percentage particulieren dat contracten en kleine lettertjes niet leest? Schrikbarend hoog is mijn ervaring. Niets persoonlijks maar ik begrijp eigenlijk nooit waarom mensen van een kastje van een provider in huis een instant dekkend wifi netwerk verwachten met volle snelheid tot in het tuinhuisje toe.

Niemand verwacht dat er zomaar ineens stopcontacten verschijnen bij het afsluiten van een energiecontract, daar bellen ze een elektricien voor. Bij de aanleg van tv kabel in de jaren stilletjes moest je ook bepalen in welke kamers je tv wou en daar kabels/signaalversterkers voor (laten) voorzien, dat was ook allemaal niet gratis. Ik ben toch benieuwd waar die onbeperkte wifi verwachting van een internetprovider vandaan komt, dat is in elk huis toch gewoon maatwerk? Alles is mogelijk met de juiste installatie en AP's, vraag is vooral of je provider dat voorziet in het contract of dat je het zelf moet (laten) doen. Maar een (w)lan netwerk in de woning valt nog altijd onder de eigen installatie van de woning zelf.

• willem269
We denken het probleem simpel te kunnen oplossen zonder boren en breken. Via een platte netwerkkabel. In de keuken (het grootste stuk) achter de plint werken of hoog er tegenaan met stukjes dubbelzijdig plakband. In de bijkeuken op de plint plakken en klein stukje in de kamer naar onder/ achter bureau ook. Dan de Fritzbox in de kamer aan de muur en de computers aan de netwerkkabel. Het heeft even geduurd maar ik denk dat we er uit zijn. Of zie ik wat over het hoofd?
Veel aanbieders en kost bijna niks. Kan helemaal zelf want omhangen Fritzbox is ook geen hogere wiskunde.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
platte kabel dat gaat tenkoste van de Twisted pairs gok ik zo :? en dat is weer funest voor de afstand / snelheid die er over de kabel kan..

kan je kabelgootje plakken? die zijn er ook in diverse "formaten" ? en dan gewoon een normale CAT5E (of 6) kabel er in schuiven..?

404 Signature not found

• Sissors
  • Niet online
Zal wel meevallen, ik neem aan dat hij gewoon een kabel inclusief connectoren wil gebruiken, en als dat Cat 5E of Cat6 is gaat dat gewoon prima werken op 1gbit/s. Maar nogmaals, je lost het hele probleem wat je hebt niet op.

• willem269
Oh jé, weer iets waar ik nog nooit van gehoord heb. Scheelt dat echt veel?

• sjigr
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Als ik e.e.a. zo lees dan zou ik het vooral niet te moeilijk maken. Netwerkkabel trekken is absoluut de beste optie, maar in dit geval wellicht gewoon totaal onpraktisch. Voor wat het waard is: cat5e of cat6 maakt niet uit bij huis-tuin-keuken afstanden, pak gewoon de goedkoopste bij Action.

Ik zou het in eerste instantie wat simpeler proberen op te lossen, koop een Wifi Mesh setje, bijvoorbeeld de TP Link Deco X50. Eén unit plaats je in de meterkast, aangesloten op de Fritzbox (of rechtstreeks op het glasvezel kastje), en de andere unit plaats je bijvoorbeeld in de woonkamer op een plek met goed ontvangst naar de meterkast toe. Die twee units maken verbinding met elkaar en zenden allebei wifi uit. Eventueel een paar verschillende locaties proberen om zo de 'sweet-spot' te vinden.

Als deze koopt bij de juiste winkel (waar je hem probleemloos kan retourneren als het niet bevalt), dan kan je ze altijd nog terugbrengen.

(De eerder genoemde media winkel heb ik zelf enkel en alleen slechte ervaringen met welke vorm van aftersales dan ook, dan ga ik liever voor de grote Amerikaan of de blauwe vrienden.)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:23
Goed,

Het lijkt er op dat het spel "Landleven" via Facebook c.q. via de internetbrower gespeeld moet worden. Dan is natuurlijk helemaal hoe "schoon" is je computer?
willem269 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:19:
HP ProDesk 600 G5 SFF
Processor: i5-9500 3.00 GHz
Geheugen: 8GB DDR4
Opslag: 256GB SSD Nvme
Garantie: 36 maanden
Bij een bedrijf in Nijmegen
Dit zijn geen slechte specificaties om een beetje te surfen en andere dingen te doen. Ook de 8 GB geheugen moet nog goed gaan. Alleen de vraag is: Speelt je vrouw het in een browser: Welke? Heb je een apart antivirus erbij draaien? De computer lijkt gewoon eens goed schoongemaakt te moeten worden.

De wifi zou niet eens het probleem moeten zijn. Mijn vriendin speelt hier diverse spelletjes via "Facebook". Gewoon op een 75/75 mbit/s glasvezellijntje. De WiFi was altijd "normaal" zo rond de 150 mbit/s (2,4 Ghz) dat hebben we nu toevallig aangepast. Nooit echt problemen bij haar gehoord.

[ Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 29-03-2026 20:43 ]

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-04 23:21

WCA

Nopheros schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Heb zelf bij kpn gewerkt en had dit probleem bij Odido, persoonlijke ervaring dus.

Gaat dan dus wel over glasvezel en abbo's met hoge bandbreedte, geen ervaring met overige aanbieders.
Dan heb je niet goed opgelet. Hoewel een KPN of Odido formeel misschien geen absolute garantie geeft dat je te allen tijde 500mbit haalt, hebben we ook gewoon nog wetten die zeggen dat je als je een product of dienst aanschaft, dat deze dan moet voldoen aan de verwachtingen die je mag hebben van zo'n product.

Dat jij niet elke milliseconde van de dag de volle 500 mbit haalt, kan voorkomen. En dat valt prima binnen die verwachting. Maar als je het nooit haalt, is dat gewoon een reden om aan de bel te trekken, en dan moet de provider dat gewoon oplossen.

Share and Enjoy!

• willem269
RonnieKo schreef: Dit zijn geen slechte specificaties om een beetje te surfen en andere dingen te doen. Ook de 8 GB geheugen moet nog goed gaan. Alleen de vraag is: Speelt je vrouw het in een browser: Welke? Heb je een apart antivirus erbij draaien? De computer lijkt gewoon eens goed schoongemaakt te moeten worden.

Wat dat schoonmaken betreft, we draaien elke avond bij het afsluiten Advanced System care. Dat zou de boel schoon houden. Of zijn er betere remedies. Vrouw speelt spelletjes via Chrome op Facebook.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
WCA schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:51:
... en dan moet de provider dat gewoon oplossen.
De provider moet niks.
Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat je die snelheid _kan_ halen (bv met een kabel of met een goede WiFi client in een "schone" omgeving).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-04 23:21

WCA

Juup schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:03:
[...]

De provider moet niks.
Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat je die snelheid _kan_ halen (bv met een kabel of met een goede WiFi client in een "schone" omgeving).
Correct. Daar heb ik het ook over

Share and Enjoy!

• laurens0619
  • Nu online
Allereerst:
Het is echt niet zo gek dat je dacht dat je door een hogere internetsnelheid ook meer snelheid zou krijgen.

Voor Tweakers hier wel gek, want die snappen de onderliggende techniek maar ik denk dat er legio huishoudens zijn die hun internet upgaden terwijl Wifi de beperkende factor is.
Niets voor niets monitoren steeds meer providers daarom ook je thuis wifi om mensen te ontzorgen, bijvoorbeeld wifi garantie bij ziggo

Dan je oplossing:
Ja kabel is het beste maar 450mbit is draadloos ook nog wel een optie mits het signaal goed is.
Scheelt een hoop gedoe en voor simpele games heb je echt niet perse een kabel nodig hoor.
JE hebt het over "een zwarte TP Link" misschien is die wel te beperkt?
Welke TPLink heb je precies en welke fritzbox precies?

Een simpele test om te beginnen:
Pak een moderne telefoon en doe een speedtest naast je Fritzbox. Noteer je snelheid.
Ga met die telefoon op de plek staan waar je computers staan, doe opnieuw een test en noteer je snelheid.

Mogelijk is het al opgelost als je de zwarte tplink vervangt voor een Fritz Extender en daar de computer bekabeld op aansluit

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 30-03-2026 12:28 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• RonnieKo
willem269 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:54:
Wat dat schoonmaken betreft, we draaien elke avond bij het afsluiten Advanced System care. Dat zou de boel schoon houden. Of zijn er betere remedies. Vrouw speelt spelletjes via Chrome op Facebook.
"Advanced System care" lijkt mij niet zo heel fris. Ik weet niet wie dat geïnstalleerd heeft of geadviseerd heeft. Als ik zo links en rechts berichten op internet zie doet het soms meer kwaad dan beter. Zelf zou ik het standaard "Defender" van Microsoft gebruiken. Dat zou in principe meer dan voldoende moeten zijn. Zou eerst Advanced System care verwijderen en kijken wat dat doet met de laptop.

Je zou voor de gein gewoon een keer compleet opnieuw windows 11 (pro) installeren zonder alle "meuk". De systeemeisen zijn namelijk nog niet zo heel oud. Heb hier oudere systemen die "zwaarder" belast worden.

[ Voor 12% gewijzigd door RonnieKo op 30-03-2026 14:14 ]

• Nopheros
WCA schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Dan heb je niet goed opgelet. Hoewel een KPN of Odido formeel misschien geen absolute garantie geeft dat je te allen tijde 500mbit haalt, hebben we ook gewoon nog wetten die zeggen dat je als je een product of dienst aanschaft, dat deze dan moet voldoen aan de verwachtingen die je mag hebben van zo'n product.

Dat jij niet elke milliseconde van de dag de volle 500 mbit haalt, kan voorkomen. En dat valt prima binnen die verwachting. Maar als je het nooit haalt, is dat gewoon een reden om aan de bel te trekken, en dan moet de provider dat gewoon oplossen.
Denk dat je zelf niet goed hebt opgelet? Volgens mij wou je iemand anders quoten.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@willem269 Ik heb het gevoel dat je voor een zelfverklaarde digibeet toch wel graag wilt weten hoe de vork nu echt in de steel zit. Vandaar een beetje achtergrondinformatie, zo simpel mogelijk verwoord. Wellicht niet technisch 100% correct, maar het gaat om de beeldvorming.

WiFi kun je vergelijken met je eigen gehoor. Sta je samen met iemand in the middle of nowhere in een open veld terwijl het windstil is dan zul je elkaar prima kunnen horen. Als jullie dicht genoeg zijn hoor je zelfs de aanwezigheid (voetstappen, ademhaling, geluid van bewegende kleding, etc). Maar er zijn veel factoren die het gehoor beïnvloeden. Sta je samen in een betonnen ruimte dan heb je last van echo's. Ben je niet alleen, maar zijn er ook anderen in de buurt dan heb je daar meer last van als je in die betonnen ruimte bent dan in het open veld. Zeker als er iemand heel luid praat of lacht. Je komt al heel gemakkelijk op een punt waarop je zelf niet meer probleemloos kunt communiceren. En dan ga je (vaak onbewust) twee dingen doen. Je gaat zelf luider praten en je gaat trager praten. Want als je trager praat is de kans groot dat de tegenpartij nog iets van je woordenbrij weet te maken. Bij belangrijke besprekingen met meerdere mensen hanteren wij daarom vaak de ongeschreven regel dat als een iemand praat, de anderen stil zijn. Valt er een stilte dan mogen anderen het woord nemen en doen meer mensen dat tegelijk, dan vallen ze allebei stil en proberen ze het opnieuw.

Bij Wifi werkt het ook zo. Wifi heeft net als ons gehoor last van reflecties en andere signalen. En als het door een object (deur of muur) heen moet dan heeft dat ook effect. En net als wij gaan de Wifi-apparaten ook trager communiceren naarmate ze elkaar slechter verstaan. Dus hoe verder de twee apparaten bij elkaar vandaan zijn, hoe moeilijker ze elkaar kunnen verstaan en hoe trager de communicatie gaat lopen. Daarnaast is Wifi ook nog eens zo opgezet dat het zich gedraagt alsof alle Wifi-apparaten op hetzelfde kanaal ongeacht het netwerk waar ze toe behoren in één belangrijke meeting zitten. Zodra er één spreekt tegen anderen in zijn netwerk, houden alle anderen zich even stil. Is die ene even stil (bijvoorbeeld omdat zijn toegestane spreektijd erop zit) neemt een ander het woord. En nogmaals, dat is onafhankelijk van het netwerk, het gaat om alle apparaten in hetzelfde kanaal.

Zo zie je dat de snelheid van Wifi nogal onbestendig is. De maximale snelheid haal je met je PC als je vlak bij de router of accesspoint zit (niet te ver, maar ook niet te dicht) en zelfs dan ben je nog afhankelijk van andere signalen in de omgeving en overige ruis (zoals een actieve magnetron, bluetooth apparaten enz.).

Om de snelheid en stabilitieit van Wifi te verbeteren zijn er in de loop der jaren verschillende verbeteringen doorgevoerd. Zoals de encoding (zeg maar de AM en FM op een reguliere radio, maar dan veel complexer), de draagfrequentie, de bandbreedte en zo voorts. Vandaar dat we nu ook Wifi-5, Wifi-6 en Wifi-7 kennen (oudere versies hebben enkel nietszeggende codenamen zoals 802.11ac of 802.11n). Maar daarnaast zijn er ook meerdere frequentiebanden die we kunnen gebruiken; 2,4 Ghz, 5 Ghz en tegenwoording 6 Ghz. Hoe lager de frequentie hoe beter hij door de muur gaat en hoe verder hij rijkt.

Dus 2,4 Ghz lijkt het beste te zijn, tot je bedenkt dat die frequentieband eigenlijk maar 3 kanalen heeft en hij geen problemen heeft met het ontvangen van het signaal van je buren. En als dat gebeurt dan zullen ze 'met elkaar in een vergaderkamer gaan zitten' en ombeurten spreken. Bovendien is die frequentie ook voor andere (niet Wifi-gerelateerde) toepassingen in gebruik. Dus je kunt last hebben van Bluetooth-apparaten of andere verstoringen.

5 Ghz is dan beter, die reikt minder ver, gaat minder goed door muren heen maar heeft dus ook minder last van andere netwerken. En er zijn niet zo heel veel andere consumenten technieken die deze frequentie gebruiken. Maar ook 5 Ghz heeft zijn issues; er zijn een aantal (DFS ) kanalen die gedeeld worden door andere (militaire of civiele technieken) en waarbj de 5 Ghz Accesspoint / Router verplicht bepaalde verstoringen in de gaten moet houden. Merkt de AP/Router bijvoorbeeld radarsignalen op binnen het gekozen kanaal, dat moet hij verplicht 10 minuten uitschakelen en daarna kijken of die verstoring 'weg' is. Bovendien is de zendvermogen op de DFS kanalen beperkt. Effectief hou je daarom in Europa vaak maar één 5 Ghz kanaal van 80 Mhz breed (of 4 van 20 Mhz breed) over. En daar wil iedereen op zitten.

Die problemen spelen niet op 6 Ghz, al is daar het zendvermogen eveneens beperkt en gaat dat signaal nog lastiger door de muur heen. Alleen is die frequentie zo nieuw dat er nog maar weinig apparaten mee overweg kunnen. Veel routers die je in bruikleen krijgt van je provider kunnen dat vaak nog niet.

Terug naar jouw vraag over of je provider jouw had moeten informeren dat je snelheidsverhoging niet veel effect zou hebben. Je weet nu dat de snelheid van Wifi nogal onbestendig is en van veel factoren afhankelijk is. Het maakt nogal een verschil of je in een drukke kinderrijke jaren-60 wijk woont (elk huis heeft meerdere wifi-punten en is slecht geisoleerd) of dat je in een villa in the-middle-of-nowhare zit. Ook weet de provider niet welke apparatuur jij hebt en welke Wifi-versie die ondersteund. Je zit dus ook met de zwakste schakel. Als jouw Wifi apparatuur nooit hogere snelheden haalt dan 150 Mbit, dan ga je niets van die snelheidsverhoging merken. Net als dat de overheid ineens de maximum snelheid op de snelweg zou verhogen van 100 / 120 naar 200. Als je auto niet sneller kan dan 150 dan zul je daar niet veel profijt van hebben. En al zou je auto dat kunnen, dan zou je alsnog voor verschillende redenen ervoor kunnen kiezen om niet zo snel te gaan. En in dat geval is de provider gewoon een commercieel bedrijf. Wil jij een verbinding van 1 Gbit/s? Geen probleem, zolang je maar betaalt. Heb je geen apparatuur die dat aan kan? Jammer dan!

En laten we het dan hebben over spelletjes. Vroeger konden spelletjes met gemak over een lijn van enkele kilobits. Voor het breedband-tijdperk gingen modems niet verder dan 56,6 Kbit en als je meer geld had kon je je telefoonlijn upgraden naar ISDN en kon je 64 kbit of 128 kbit halen. Nu heeft de tijd natuurlijk niet stil gestaan, maar voor TV-kijken is vaak enkele mbits voldoende. Met 100 Mbit heb je al meer dan genoeg bandbreedte om met een paar TV's tegelijk te kijken. Dus als je een spel zou streamen naar je PC (dat is als het spel op een server ergens op internet draait en het beeld wordt opgestuurd naar je PC) dan zou je ook met 100 Mbit ruim genoeg hebben. Nu draaien de meeste spellen gewoon op je eigen PC, dus er is geen reden om zoveel data heen en weer te sturen. Bij een 3D game gaat het om jouw coordinaten, die van je tegenstanders en welke acties er worden uitgevoerd in welke richting. Meer niet. Alle beelden staan op je harde schijf.

Nee, het aantal Mbits maakt bij gamen niet veel uit. Wat wél belangrijk is: ping tijden. Dat is de tijd die een netwerkpakketje nodig heeft om van jouw PC naar de server te gaan en weer terug. Hoe sneller jouw PC aan de server kan laten weten wat jij doet en waar je bent, hoe beter. De server berekent vervolgens of je raak hebt geschoten of niet en laat dat aan iedereen weten. En omgekeerd, hoe sneller de server aan jouw PC kan melden dat er iemand achter een muur vandaan springt, hoe sneller jij er op kunt anticiperen. Dát is van belang. Is die ping-tijd 1 seconden? Dan ben je vaak al neergeschoten voordat je die persoon achter die muur vandaan zag komen. Dat kon je ook niet zien want je PC wist dat zelf ook nog niet.

Maar hoe nu verder?
Om te beginnen zou ik de provider bellen, het probleem voorleggen en vragen of ze de snelheidsverhoging ongedaan kunnen maken. Bij sommige providers mag je dat elke maand doen, en anders is het hopen op coulance. Daarnaast is het denk ik door andere tweakers en mijzelf duidelijk gemaakt dat je het beste de PC's bedraad aansluit. Maar dat kan niet altijd en overal. Daarom bieden providers vaak extra wifi-punten aan. De bedoeling van zo'n setje is om overal in huis wifi te hebben, maar daarbij zeggen ze bewust niets over de snelheden daarvan. En dat is logisch, want daar wordt je gewoon niet blij van. Ze werken namelijk als volgt:
- Een van die punten sluit je bedraad aan op je router (of je router fungeert zelf als zo'n punt).
- De andere punten leggen een 'backhaul' verbinding aan naar de router en/of een ander punt. Zo'n 'backhaul' is feitelijk niets anders dan een Wifi-verbinding op een ander kanaal.
- De PC stuurt een pakketje naar de dichtstbijzijnde punt
- Dat punt ontvangt het pakketje en stuurt het via de backhaul (eventueel via een of meerdere andere punten) naar de router.
Als je dan weet dat elk punt tijd nodig heeft om het pakketje te verwerken en weer te versturen, en dat het versturen mogelijk niet meteen kan omdat het punt op een ander wifi-apparaat (mogelijk op een ander netwerk) moet wachten, dan snap je dat dat invloed heeft op de ping-tijd. Normaal gesproken geen probleem, want als je een groot bestand gaat downloaden dan mogen er meerdere pakketjes tegelijk onderweg zijn en merk je weinig van die ping-tijd. Mogelijk gaat het downloaden iets trager, maar dat zal niet veel zijn. Maar bij spellen die snel berichten moeten kunnen uitwissellen kan dat wel een probleem worden.

Maar misschien kun je een middenweg bewandelen; in plaats van binnendoor of buitenom kun je misschien ook een los accesspoint dichterbij de PC's hangen en die bedraad aansluiten op de router. Stel dat je alleen nog gebruik maakt van digitale TV, de TV-antenne kabel (coax-kabel) niet meer gebruikt wordt en dat die wel richting de router loopt, Dan kun je die misschien (laten) vervangen door een netwerkkabel waar je het accesspoint op aansluit. Dat accesspoint kun je dan in de buurt van de TV zetten en dat is misschien een kortere afstand / betere verbinding naar de PC's toe. Maar het is wellicht wel handig om dat eerst even te testen met een netwerkkabel over de grond.

Succes!

• willem269
@RiDo78
Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Ik ga niet zeggen dat ik het na één keer lezen helemaal begrepen heb, maar een aantal zaken is me wel duidelijk. Zoals over de gevoelde behoefte aan meer Mbits terwijl de activiteiten op de computers daar niet om vragen. Het spel dat mijn vrouw speelt is niet 3D met allerhande snelle bewegingen, speciale effecten etc. Het is Landleven, ofwel The Farming Game of Farmville.
Haar klacht is ook dat als er een dip in de Mbits zit, het spel 'bevriest' en ze het weer moet starten. Ik heb de laatste dagen natuurlijk veel speedtests gedaan en tusen de 230 tot 240 zat er af en toe een tussen van 11,57 en 24,17. Ik denk dat dat de momenten zijn waar ze het over heeft.
Vanavond scoorden we trouwens hoger omdat mijn vrouw, zoals ze zei, 'alles wat op de achtergrond meedraait'had uitgeschakeld. Ik heb geen idee waar ze het over had, maar we scoorden wel hoger. Overigens is mijn vrouw bij ons de systeembeheerster, richt de computers in, zegt me ook wanneer er gescand moet worden etc. Ze heeft, tot 25 jaar geleden, een heel aantal jaren in de ICT gewerkt, geprogrammeerd, onze website gebouwd (die niet meer bestaat). Ikzelf ben ook 25 jaar geleden gestopt als journalist bij een regionaal dagblad. Toe bestond de digitale krant naast het papieren exemplaar nog niet. De journalisten van nu hebben wat dat betreft veel meer taken, berichten schrijven voor de 'gewone' krant, versies voor de website, twitteren vanaf locatie. Ik heb nog een paar jaar, 2000 en 2001, de 'redactietelefoon' meegmaakt, een Nokia die je meenam als je dacht dat er gebeld moest worden, kun je het je voorstellen?
Verderop in de straat wonen buren in een enorm meerfamilehuis. De buurmannen zitten allebei in de ICT en vandaag zei een van hen: 'we hebben het hele huis vol Wifi versterkers'. Ik zal hem eens vragen wat voor versterkers dat zijn en welk abonnement ze hebben. En of hij wat speedtests wil doen. Ze zitten bij dezelfde provider als wij want dat is de provider die hier in het dorp (in Duitsland, net over de grens bij Hardenberg) het net heeft aangelegd en nu als enige meer dan 300 Mbits aanbiedt. Mijn vrouw vond gisteren de Deco mesh Wlan versterker/repeater en vandaag noemde op het forum iemand een repeater van Fritz. Kwam er ook achter dat de benaming Wlan versterker een beetje verneukeratief. Deze leek dacht dat hij het signaal versterkte, het aantal Mbits verhoogde maar het is wathet is, een repeater, een herhaler.. Voor nu ga ik stoppen maar het krijgt allemaal nog een vervolg. We willen in elk geval, alleen voor de ervaring, een ethernet kabel op de kop tikken en die over de grond van router naar vrouwlief's computer leggen. Ben benieuwd, wordt vervolgd. En nogmaals dank! Ik ga het nog een aantal keren lezen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

franssie

Save the albatross

Vanwege een echtgenote die een spel speelt (Landleven) dat kennelijk nogal wat vergt en waardoor haar computer, naar ze zegt, erg traag is.
98% kans dat het probleem in de computer van uw vrouw zit en niet in de internetverbinding.
90% kans dat het de computer van uw vrouw is - foutje in de installatie na een update oid van het spel oid.
8% kan dat het aan de server ligt van de spelaanbieder
2% kans dat het wel internet is.

edit: indien mogelijk, installeer het spel op uw computer/kaptop en kijk of het dan wel werkt. Dan weten we waar we het kunnen zoeken. Een spelletje zoals dit zou nog via morse moeten werken :P
Edit is een online-spel, soit zou nog steeds op een lage internetverbinding moeten werken.
Vraag eens rond of iemand de PC van uw vrouw kan onderzoeken op recenteid, updates etc. Een te volle harde schijf (volle prullenbak) kan al raar gedrag veroorzaken.

[ Voor 58% gewijzigd door franssie op 30-03-2026 23:58 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RonnieKo
het mooie is van het tweakersforum dat er eerst gekeken wordt naar netwerken e.d. terwijl de optie van de PC zelf niet of onder gesneeuwd raken.
willem269 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:30:
Het spel dat mijn vrouw speelt is niet 3D met allerhande snelle bewegingen, speciale effecten etc. Het is Landleven, ofwel The Farming Game of Farmville.
Haar klacht is ook dat als er een dip in de Mbits zit, het spel 'bevriest' en ze het weer moet starten. Ik heb de laatste dagen natuurlijk veel speedtests gedaan en tusen de 230 tot 240 zat er af en toe een tussen van 11,57 en 24,17. Ik denk dat dat de momenten zijn waar ze het over heeft.
Vanavond scoorden we trouwens hoger omdat mijn vrouw, zoals ze zei, 'alles wat op de achtergrond meedraait'had uitgeschakeld. Ik heb geen idee waar ze het over had, maar we scoorden wel hoger.
Bovenstaande geeft mij echt het idee: Installeer de computer helemaal opnieuw. Dit omdat de laptop "bevriest". Dan is het ding met hele andere dingen bezig op de achtergrond dan een beetje surfen. Begin eens schoon. Niet gaan klooien met "schoonmaaksoftware" of software die de PC "netjes moet houden". Maak een backup van alle documenten, afbeeldingen en overige bestanden. Zorg dat je de wachtwoorden, licentiesleutels en overige instellingen bij de hand hebt. Gebruik dan niet de installatiesoftware van de laptopfabrikant maar download windows van de site van Microsoft. Zet het op een USB-stickie en installeer deze. Kost je wel een halve dag tot een dag om alles op orde te krijgen. Maar dan weet je dat je op nul begint met de PC. Niet compleet je netwerk over hoopt haalt voordat je weet dat het aan je netwerk ligt.
Overigens is mijn vrouw bij ons de systeembeheerster, richt de computers in, zegt me ook wanneer er gescand moet worden etc.
Vraag de "systeembeheerster" eens of de laptop opnieuw van een verse windowsinstallatie gaat voorzien. Dat lijkt mij eerst beter voordat het complete netwerk aangepast gaat worden. Ik krijg altijd de opmerking dat als ik geweest ben de PC / Laptop zeker een half jaar tot een jaar "snel" werkt en daarna trager wordt. Dat heeft gewoon te maken met zaken zoals het installeren van software, toch iets downloaden en installeren van zaken die niet helemaal fris zijn. Dat soort dingen.

Hier heb ik oude PC's gehad die niet meer snel genoeg zouden zijn.... Alleen na een verse installatie draait de nieuwste windowsversie gewoon snel en stabiel. O ja: De PC's zijn dan afgedankt omdat er een nieuwe moest komen.

Succes!

• laurens0619
  • Nu online
Het kan goed het netwerk zijn hoor dat de computer soms wisselt naar de 2.4ghz

De gehaalde 5ghz sneheden impliceren een matige 5gh verbinding en dan kan de pc dat wel gaan doen.
Handigste is dan een 5ghz only kanaal te maken of he in de fritz vastzetten op 5ghz als dat kan

• RonnieKo
laurens0619 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:30:
Het kan goed het netwerk zijn hoor dat de computer soms wisselt naar de 2.4ghz

De gehaalde 5ghz sneheden impliceren een matige 5gh verbinding en dan kan de pc dat wel gaan doen.
Handigste is dan een 5ghz only kanaal te maken of he in de fritz vastzetten op 5ghz als dat kan
Kan mogelijk zijn. Zou eerst maar eens de PC onder handen nemen. Stap voor stap de boel aanpassen. Zeker als andere apparaten er geen of nauwelijks last van hebben.

• laurens0619
  • Nu online
RonnieKo schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:14:
[...]

Kan mogelijk zijn. Zou eerst maar eens de PC onder handen nemen. Stap voor stap de boel aanpassen. Zeker als andere apparaten er geen of nauwelijks last van hebben.
Ja/Nee

Grote kans dat het in het systeem zit dus goed om die onder handen te nemen.
Tegelijk is een client forceren op 5ghz/apart SSID aanmaken 2min werk en een reinstall een goede dag.

Ik zou dus beginnen met wat netwerk aanpassingen en daarna pas reinstall (ook al zou de kans van slagen groter zijn bij reinstall )

• willem269
Zal niet uitmaken, maar het gaat bij mijn vrouw om dezelfde desktop als bij mij, een HP ProDesk 600 G5 SFF. Iemand had eerder twijfels over de 8 GB intern geheugen. Zaterdag zaten we al bijna in de auto om een nieuwe computer voor haar te gaan kopen met minstens 16 Gb maar te elfer ure nog even gewacht....

• The_Doman
RonnieKo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:39:
Het lijkt er op dat het spel "Landleven" via Facebook c.q. via de internetbrowser gespeeld moet worden. Dan is natuurlijk helemaal hoe "schoon" is je computer?
He kan ook een probleem zijn met de gebruikte browser (addons/extensies/plugins) natuurlijk?
Wat zo lees gebruikt(e) dat landleven nog een flash emulator extensie?
Misschien gewoon de browser een opschonen of eens met andere browser testen?
Vanavond scoorden we trouwens hoger omdat mijn vrouw, zoals ze zei, 'alles wat op de achtergrond meedraait'had uitgeschakeld. Ik heb geen idee waar ze het over had, maar we scoorden wel hoger.
Het zal waarschijnlijk zeker al schelen door zoveel mogelijk openstaande programma's en browser-tabbladen te sluiten en/of de browser opnieuw op te starten met alleen dat landleven/farmville.

Een keer schijf opruiming uitvoeren kan ook geen kwaad:
Google: disk cleanup schijfopruiming

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 31-03-2026 09:51 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:00
Wifi antennes via Bluetooth aangesloten op de desktops? Misschien niet de beste manier.

• RonnieKo
willem269 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:00:
Zal niet uitmaken, maar het gaat bij mijn vrouw om dezelfde desktop als bij mij, een HP ProDesk 600 G5 SFF. Iemand had eerder twijfels over de 8 GB intern geheugen.
8 GB zou meer dan voldoende moeten zijn om een beetje Windows en wat internetbrowser te doen. Het is vooral wat er allemaal geïnstalleerd is. Wat er op de achtergrond meedraait. Hoeveel tabbladen er open staan e.d. Veel dingen op "de achtergrond" nemen ongemerkt veel geheugenruimte in. Dat moet je zo minimaal mogelijk houden. Zelfde geldt ook voor "browersplugins" e.d.

[ Voor 9% gewijzigd door RonnieKo op 31-03-2026 09:57 ]

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:39
Mijn ervaring met de HP ProDesk G5 600: wij hebben er hier ruim 80 draaiend gehad en nu nog een stuk of 10 over. Prima machientjes. Op Windows 10 Pro. Windows 11: niet vooruit te branden met 8GB ram. Met een paar tabs open zit het geheugen al boven de 85% en dat met Defender en Chrome. Webapplicaties nemen aardig war geheugen in tegenwoordig. De processor is ook al aardig oud aan het worden. De nvme-ssd die erin zit is niet direct het probleem, dat is nl de hoeveelheid ram geheugen. Wij hebben in de resterende Prodesken 8GB erbij gezet en daarmee is er gewoon goed mee te werken.

Dus mijn tip: stop er 8GB bij en het zal een sytuk vlotter lopen. Of als er budget is schaf dan een HP Elitebook aan met minimaal 16GB ram erin. De wifi is het probleem niet direct. De speedtest die je draait heeft ook ram nodig, je zal zien dat met genoeg ram dit ook beter gaat.

Succes!

Hoeiendag!

• The_Doman
laurens0619 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:53:
Tegelijk is een client forceren op 5ghz/apart SSID aanmaken 2min werk en een reinstall een goede dag.
Aparte SSID's gebruiken is ook niet (altijd) handig.
Bij de meeste WiFi adapters kan je de voorkeur instellen voor 2,4 of 5 GHz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large
DutchEZmoder schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:54:
Dit scheelt al enorm, merk nu dat de snelheid constant blijft ipv wisselt.
.

• laurens0619
  • Nu online
@The_Doman
Goed punt. Kan natuurlijk ook zo zijn dat de fritzbox op een 5ghz DFS kanaal zit en hij hierdoor wisselt

Samengevat is eigenlijk eerst meer analyse nodig wat er gebeurt als de snelheid hoog of laag is:
- CPU utilisatie
- welke band verbonden wifi (netsh wlan show interfaces)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ongeacht of de PC van TS het spel Landleven goed aan kan qua browser, CPU en geheugen, als je voor 500MBit betaald wil je die bandbreedte 100% tot je beschikking hebben.

Wat de vraag betreft of je met WiFi wel goed de snelheid kan meten: ik heb 1Gbit glas van Odido en als ik Fast.com check via WiFi op het meegeleverde modem dan geeft dat 1,2Gbit snelheid aan. Dus ja, je kan wireless ook een goede snelheidsmeting doen hoewel kabeltje de voorkeur heeft voor zuiverheid.

d:)b :henk d:)b

• willem269
Gadgeteer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:47:
Wifi antennes via Bluetooth aangesloten op de desktops? Misschien niet de beste manier.
Nee, met kabeltje in de computer. Maar misschien de lichtste uitvoering, als dat bestaat? Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx2bHDTPjZliubW9sPz_d_tE7ZI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pUuGBxLnHaYYGjFb69OI9iUU.jpg?f=user_large

• laurens0619
  • Nu online
@willem269
open eens cmd en typ het volgende commando in:
netsh wlan show interfaces

En stuurt de output.

Zie voorbeeldje van mijn computer:
Name : Wi-Fi
Description : Intel(R) Wi-Fi 6E AX211 160MHz
GUID : <MAG JE WEGLATEN>
Physical address : <MAG JE WEGLATEN>
Interface type : <MAG JE WEGLATEN>
State : connected
SSID : <MAG JE WEGLATEN>
AP BSSID : <MAG JE WEGLATEN>
Band : 5 GHz
Channel : 40
Connected Akm-cipher : <MAG JE WEGLATEN>
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Receive rate (Mbps) : 866.7
Transmit rate (Mbps) : 866.7
Signal : 94%
Rssi : -40
Profile : <MAG JE WEGLATEN>
En weet je het product/model van die wifi adapter? Is de andere kant usb?

• willem269
tvtech schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:06:
Mijn ervaring met de HP ProDesk G5 600: wij hebben er hier ruim 80 draaiend gehad en nu nog een stuk of 10 over. Prima machientjes. Op Windows 10 Pro. Windows 11: niet vooruit te branden met 8GB ram. Met een paar tabs open zit het geheugen al boven de 85% en dat met Defender en Chrome. Webapplicaties nemen aardig war geheugen in tegenwoordig. De processor is ook al aardig oud aan het worden. De nvme-ssd die erin zit is niet direct het probleem, dat is nl de hoeveelheid ram geheugen. Wij hebben in de resterende Prodesken 8GB erbij gezet en daarmee is er gewoon goed mee te werken.

Dus mijn tip: stop er 8GB bij en het zal een sytuk vlotter lopen. Of als er budget is schaf dan een HP Elitebook aan met minimaal 16GB ram erin. De wifi is het probleem niet direct. De speedtest die je draait heeft ook ram nodig, je zal zien dat met genoeg ram dit ook beter gaat.

Dat is leuk, een echte ervaringsdeskundige. En grappig, in september 2024, toen mijn vrouw haar computer kocht en ik een vraag had gesteld over inruil van een door hun geleverde, mailde ik de leverancier dit toen hij had gevraagd om hoeveel exemplaren het ging:
Hallo,
het gaat maar om één exemplaar, de computer van mijn vrouw, een door jullie geleverde HP Elitedesk 800 G1. Ze vindt hem erg langzaam, heeft ook maar 8 Gb werkgeheugen. Ik heb een Prodesk 600 G5, die bevalt prima.

Zou dit een betere keuze voor haar zijn, die is zeker nog sneller dan de Prodesk maar waarom is deze dan weer goedkoper:
HP - Z2 240 SFF Workstation - Intel E3-1230v - 32GB Ram - 256GB SSD - 2X Nvidia Quadro NVS 310

Groeten,
Willem
Waarom dat verder niet opgevolgd is, weet ik niet meer. Heb ook geen antwoordmail van de beste man kunnen vinden. We kopen er overigens tot volle tevredenheid al jaren desktops. Ik weet alleen niet hoe oud ze zijn als hij ze verkoopt. Ze hebben er altijd enorm veel, in alle prijsklassen. Zijn vlot, vriendelijk, snel.

• willem269
laurens0619 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:26:
@willem269
open eens cmd en typ het volgende commando in:
netsh wlan show interfaces

En stuurt de output.

Zie voorbeeldje van mijn computer:

Ha Laurens , what the... is cmd :*)
[...]
En de Wifi antenne is: TP Link Wireless MU-MIMO USB Adapter

En weet je het product/model van die wifi adapter? Is de andere kant usb?

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
start -> uitvoeren -> cmd in typen

• laurens0619
  • Nu online
CMD is een soort dos, dat zwarte schermpje van vroegah
Druk op windows toets + R
typ in: cmd [enter]

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:39
willem269 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Waarom dat verder niet opgevolgd is, weet ik niet meer. Heb ook geen antwoordmail van de beste man kunnen vinden. We kopen er overigens tot volle tevredenheid al jaren desktops. Ik weet alleen niet hoe oud ze zijn als hij ze verkoopt. Ze hebben er altijd enorm veel, in alle prijsklassen. Zijn vlot, vriendelijk, snel.
Zijn verder ook prima pc's. Het is alleen met Windows 11 een probleem geworden. Ik heb van het werk een Dell Precision laptop die met 16GB geleverd werd. Maar dat is met 2 browser vensters open met beide 10-15 tabs open en nog wat management apps open ook te weinig, ik zat vaak ook op 85%. Nu met 32 GB gaat het prima met 53% ram gebruik.

Hoeiendag!

• laurens0619
  • Nu online
@willem269
vreemd, als ik google op TP Link Wireless MU-MIMO USB Adapter dan zie ik niets met een ronde antenne voet.
Is daar misschien een losse, eigen, externa antenne op geknutseld?

• The_Doman
laurens0619 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:41:
@willem269
vreemd, als ik google op TP Link Wireless MU-MIMO USB Adapter dan zie ik niets met een ronde antenne voet.
Is daar misschien een losse, eigen, externe antenne op geknutseld?
Waarschijnlijk alleen een losse USB extender met verzwaarde voet/houder.
Die heb ik hier ook wel, handig voor USB WiFi adapters of andere zaken.

• laurens0619
  • Nu online
The_Doman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:56:
[...]

Waarschijnlijk alleen een losse USB extender met verzwaarde voet/houder.
Die heb ik hier ook wel, handig voor USB WiFi adapters of andere zaken.
Wie weet maar als ik google op zon tplink adapter dan vind ik er geen van alle visueel op lijken. Ook niet als ze in een extender zouden staan

Als er een twijfelachtige adapter/antenne wordt gebruikt dan kan dat ook weer verklaring zijn voor instabiliteit dus ik zou dat sowieso wat verder onderzoeken

• willem269
Heb nog eens beter gekeken maar antenne staat in voet, Op de voet staat AVM, op de antenne TP Link, brandt groen lampje. Heb hem uit voet gehaald en direct in USB computer gestoken. Toen aantalOokla speedtests gedaan, direct na elkaar, resultaat, ping, down- en upload:
42,223, 232; 22, 222, 232; 20, 76, 234; 105, 224, 223; 20, 215, 232; 102, 237, 230.
Toen antenne weer in voet op oude plek. En 5 speedtests
91, 174, 27; 21, 223, 209; 20, 222, 229; 20, 152, 10; 19, 214, 210

Op de foto computerscherm, desktop staat er rechts naast, schuine streep links halverwege scherm isAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m7e4zPbLO0DlyzHHYsSvuwKYYE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bwYBSguGGeIJ8zBRK6U4xdfp.jpg?f=user_largeOnder raam achter open deur zit router, afstand ca 8 meter. Deur is normaal gesproken dicht.

• laurens0619
  • Nu online
@willem269
Ok vaag maar dan zal die adapter wel prima zijn en die avm idd externe usb kabel zijn wat hierboven al werd gesuggereerd.

Heb je de netsh test al kunnen doen?

• willem269
laurens0619 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:42:
@willem269
Ok vaag maar dan zal die adapter wel prima zijn en die avm idd externe usb kabel zijn wat hierboven al werd gesuggereerd.

Heb je de netsh test al kunnen doen?
Bij Windows-R verschijnen in de werkbalk een aantal eerder gezochte zaken met een R. Gelijktijdig indrukken neem ik aan?
Ben dadelijk trouwens een uur of anderhalf uit de lucht. Hoewel, in de frisse lucht met de hond.

• willem269
laurens0619 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:38:
[...]

CMD is een soort dos, dat zwarte schermpje van vroegah
Druk op windows toets + R
typ in: cmd [enter]
Vrouw heeft gekeken, volgens haar niet via windows-R maar vraag me niet hoe dan wel. Het resultaat rapporteert ze as volgt:
1 Interface, TP Link MU-MIMo, band 5, signaal 40%.
Voor mij is het Chinees, voor jou natuurlijk niet :)

• laurens0619
  • Nu online
40% (-80 rssi) is een matige verbinding. maw: je hebt een slechte ontvangst voor wifi.
Het is dan ook aannemlijk dat je computer dan ook periodiek met de 2.4ghz gaat verbinden wat de verbinding nog slechter maakt. Het kan ook zijn dat de 5ghz verbinding gewoon slecht is.

Een test moet je eigenlijk nog doen om te kijken of het probleem in de adapter zit. Heb je een laptop oid met ingebouwde wifi die je opdezelfde plek kan zetten om dezelfde test te doen?

Hoe oplossen? Een van de volgende opties
A. kabel trekken
B. Fritz Mesh extender ergens halverwege plaatsen. Hangt even van je model frtizbox af welk model passend is maar vaak lost een fritz 1200ax al wat op. Ja je bandbreedte gaat omlaag en je ping iets omhoog maar dat is beter dan een 40% verbinding.
C. Je wifi adapter vervangen (afhankelijk van de bovenstaande test)
D. Je client forceren op 5ghz (dmv apart SSID of in je adapter instellen, niet aanbevolen optie want 40% op 5ghz is ook matig)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2026 13:01 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:06

LankHoar

Langharig tuig

Hahn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Spellen hebben echt geen 200Mbit, laat staan 500Mbit nodig. Als niemand anders wat op het internet aan het doen is, en het spel werkt traag, dan ligt dat niet aan je download- of uploadsnelheid.
Deze is echt onderblicht in dit topic wat mij betreft. @willem269 je focust je nu helemaal op de internetsnelheid en er wordt van alles bijgehaald door iedereen om die hulpvraag maar te beantwoorden. Niet gek, we zitten immers op een tech forum dus denken graag mee. Maar je eigenlijke probleem is dat vrouwlief haar spel niet vlot genoeg werkt, en de kans dat dit opgelost gaat worden door een 500mb verbinding ipv een 200 lijkt me nihil. Ik zou dan ook het abonnement weer terug laten vallen naar die 200, want je zou dit niet nodig hebben. Ik game ook, en heb een 100mb verbinding. Dat is echt meer dan zat.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

LankHoar schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:58:
[...]

Deze is echt onderblicht in dit topic wat mij betreft. @willem269 je focust je nu helemaal op de internetsnelheid en er wordt van alles bijgehaald door iedereen om die hulpvraag maar te beantwoorden. Niet gek, we zitten immers op een tech forum dus denken graag mee. Maar je eigenlijke probleem is dat vrouwlief haar spel niet vlot genoeg werkt, en de kans dat dit opgelost gaat worden door een 500mb verbinding ipv een 200 lijkt me nihil. Ik zou dan ook het abonnement weer terug laten vallen naar die 200, want je zou dit niet nodig hebben. Ik game ook, en heb een 100mb verbinding. Dat is echt meer dan zat.
je kan bandbreedte consumptie checken in de router lijkt mij. als Landleven meer trekt dan 3Mbit zou mij dat al verbazen. Dan is lage latency eerder belangrijker (onder de 50ms.) dan meer Mbit of Gbit.

• willem269
laurens0619 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:46:
40% (-80 rssi) is een matige verbinding. maw: je hebt een slechte ontvangst voor wifi.
Het is dan ook aannemlijk dat je computer dan ook periodiek met de 2.4ghz gaat verbinden wat de verbinding nog slechter maakt. Het kan ook zijn dat de 5ghz verbinding gewoon slecht is.

Een test moet je eigenlijk nog doen om te kijken of het probleem in de adapter zit. Heb je een laptop oid met ingebouwde wifi die je opdezelfde plek kan zetten om dezelfde test te doen?

Hoe oplossen? Een van de volgende opties
A. kabel trekken
B. Fritz Mesh extender ergens halverwege plaatsen. Hangt even van je model frtizbox af welk model passend is maar vaak lost een fritz 1200ax al wat op. Ja je bandbreedte gaat omlaag en je ping iets omhoog maar dat is beter dan een 40% verbinding.
C. Je wifi adapter vervangen (afhankelijk van de bovenstaande test)
D. Je client forceren op 5ghz (dmv apart SSID of in je adapter instellen, niet aanbevolen optie want 40% op 5ghz is ook matig)
Laurens, A, B en C snap ik, D is volkomen Chinees voor mij. Maar is niet aanbevolen dus verspil geen moeite aan uitleg die ik wellicht weer niet snap.
Vrouw is inmiddels zo ver dat ze naar nieuwe computer kijkt, mini gaming heeft ze het over. Ik hou het nog een poosje bi mijn ouwe trouwe HP :)

• laurens0619
  • Nu online
@willem269
Nieuwe computer is altijd leuk maar gaat alleen helpen bij het scenario van C als de adapter brak is.
In alle andere gevallen zal het probleem wss niet opgelost worden.

En voor D doe ik toch een poging:
- Je router stuurt 2 wifi signalen uit. Ze hebben dezelfde naam dus je ziet het verschil niet in Windows.
De ene is op 2.4ghz en de andere op 5ghz. Vergelijk het met AM en FM.

2.4ghz komt als een een harder signaal aan dan 5.ghz maar 2.4ghz wil je eigenlijk niet op zitten, dat is namelijk een vervuilde frequentie waar veel storingen opzitten en je dus een haperende internet verbinding krijgt. Gelukkig kiezen moderne computers altijd voor de 5ghz die doorgaans een stuk stabieler is.

Echter, als je 5ghz verbinding erg matig is, dan gaat je computer op zoek naar alternatieven. Omdat de signaalsterkte van 2.4ghz hoogstwaarschijnlijk hoger is, kan het dat je computer hiermee verbinding maakt.
Het ironische is alleen dat ook al is de signaalsterkte hoger, de snelheid en ervaring is veel lager.

Mijn hypothese (gok ;)) is dat de computer van je vrouw dus, door de lage signaalsterkte naar de 2.4ghz wisselt met alle gevolgen van dien. Je kan dus wat truuken uithalen dat je altijd met een 5ghz signaal verbonden blijft.

Oplossing D is niet optimaal, want 40% op 5ghz is ook niet super maar het is wel de enige oplossing die zonder aanschaf van hardware een positief verschil kan maken.

Dit plaatje laat mooi het verschil zien, natuurlijk is het per situatie verschillend maar het geeft wel een indicatie.
Het linker plaatje wil je niet, iedere hoge balk is een "freeze" in de verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://i.rtings.com/assets/pages/AjtZIxoz/4ghzvs5ghz-medium.jpg?format=auto

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2026 13:41 ]

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:19

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

willem269 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Laurens, A, B en C snap ik, D is volkomen Chinees voor mij. Maar is niet aanbevolen dus verspil geen moeite aan uitleg die ik wellicht weer niet snap.
Vrouw is inmiddels zo ver dat ze naar nieuwe computer kijkt, mini gaming heeft ze het over. Ik hou het nog een poosje bi mijn ouwe trouwe HP :)
Ooit aan een goede laptop gedacht voor vrouwlief? Stuk mobieler dan een vaste PC en WiFi werkt altijd.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• The_Doman
willem269 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:54:
Ik ook zou eens nagaan of dat Advanced System care mogelijk altijd op de achtergrond blijft werken en daardoor ook negatief invloed kan hebben op je de PC browser/prestaties?
Wie weet wat dat pakket allemaal doet verder.
Anders tijdelijk verwijderen?

Google: Advanced System Care uitzetten

Wat antivirus betreft geeft de standaard Windows Defender Antivirus voldoende bescherming.
Dus zeker geen McAfee & Co rommel die ik nog wel eens bij de mensen aantref.

• willem269
The_Doman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:51:
[...]

Ik ook zou eens nagaan of dat Advanced System care mogelijk altijd op de achtergrond blijft werken en daardoor ook negatief invloed kan hebben op je de PC browser/prestaties?
Wie weet wat dat pakket allemaal doet verder.
Anders tijdelijk verwijderen?

Google: Advanced System Care uitzetten

Wat antivirus betreft geeft de standaard Windows Defender Antivirus voldoende bescherming.
Dus zeker geen McAfee & Co rommel die ik nog wel eens bij de mensen aantref.
We lezen meer over Defender. Hebben nu Norton, daar is een wachtwoordkluis aan gekoppeld. Als we Norton weg doen, is de kluis ook weg. En op onze leeftijd en met zo veel wachtwoorden is dat toch een eerste levensbehoefte. Hoe doen jullie dat? Alles in een boekje? Bestand met heel andere naam? ik roep maar wat.....

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

willem269 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:00:
[...]

We lezen meer over Defender. Hebben nu Norton, daar is een wachtwoordkluis aan gekoppeld. Als we Norton weg doen, is de kluis ook weg. En op onze leeftijd en met zo veel wachtwoorden is dat toch een eerste levensbehoefte. Hoe doen jullie dat? Alles in een boekje? Bestand met heel andere naam? ik roep maar wat.....
als de Norton wachtwoordkluis goed werkt, dan zo laten.
persoonlijk ben ik een open source fan maar daar maak je een digibeet in de regel niet blij mee.

• The_Doman
laurens0619 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:46:
Als 5GHz niet voldoende signaal heeft en daardoor onstabiel is is forceren op alleen 2,4GHz een betere optie.
Zoals in dit topic:
Goede wifi antenne nodig
DutchEZmoder schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:54:
Dit scheelt al enorm, merk nu dat de snelheid constant blijft ipv wisselt.

Heb m gezet op 2.4GHz als voorkeur met als regelmaat om te wisselen op Nooit. Dus lekker op 2.4GHz laten
Probeer wat het beste werkt indien die optie beschikbaar is:

Google: Windows WiFi vast op 5GHz
PC Tips: Wifi Voorkeursband instellen op 5Ghz in Windows 11

• laurens0619
  • Nu online
The_Doman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:54:
[...]

Als 5GHz niet voldoende signaal heeft en daardoor onstabiel is is forceren op alleen 2,4GHz een betere optie.
Zoals in dit topic:
Goede wifi antenne nodig

[...]

Probeer wat het beste werkt indien die optie beschikbaar is:

Google: Windows WiFi vast op 5GHz
PC Tips: Wifi Voorkeursband instellen op 5Ghz in Windows 11
Dat is inderdaad ook een scenario.
Scenario 1: Signaal is zwak op 5ghz en daardoor instabiel
Scenario 2: Signaal is zwak op 5ghz maar stabiel en schakelt naar 2.4 en is daardoor instabiel

Ik kan de RF voor TS niet ruiken vanaf hier maar ik heb vaker scenario 2 meegemaakt dan 1. Desalniettemin: dit testen idd :)

• willem269
Hallo, net speedtest op laptop HP Elitebook gedaan (kan verder geen type nummer ofzo vinden) en dat was na 9 keer een ping tussen van 19 en 20 (7x) een keer 35 en een keer 52. Downloads tussen 63 en 83, uploads tussen 98 en 160.
Andere zaken, naar mail, naat tweakers en zoeken naar walvis oostzee ging razendsnel.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:19

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Volgens mij zit het WiFi probleem niet in de ontvanger maar de zender.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• RonnieKo
willem269 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:54:
Hallo, net speedtest op laptop HP Elitebook gedaan (kan verder geen type nummer ofzo vinden) en dat was na 9 keer een ping tussen van 19 en 20 (7x) een keer 35 en een keer 52. Downloads tussen 63 en 83, uploads tussen 98 en 160.
Andere zaken, naar mail, naat tweakers en zoeken naar walvis oostzee ging razendsnel.
Goed, als je een andere PC gebruikt met andere specificaties. Mogelijk ook "schoner" kwa installatie van Windows en programma's dan kan het inderdaad sneller aanvoelen en werken dan je huidige PC / Laptop. Maar het is de keuze aan u en uw vrouw om een andere PC / Laptop te willen.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:00
Zal vast aan mij liggen maar ik heb een heel groot 1 april gevoel bij dit topic.

Serieuze vragen om e.e.a. uit te sluiten worden genegeerd, 80 jarige die typt what the..., opeens is er getest met een laptop, mevrouw wil opeens een gaming rig, platte netwerkkabel...

*pakt popcorn en wacht de rest van de reacties af.

[ Voor 61% gewijzigd door Gadgeteer op 01-04-2026 09:01 ]

• willem269
Gadgeteer schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:57:
Zal vast aan mij liggen maar ik heb een heel groot 1 april gevoel bij dit topic.

Serieuze vragen om e.e.a. uit te sluiten worden genegeerd, 80 jarige die typt what the..., opeens is er getest met een laptop, mevrouw wil opeens een gaming rig, platte netwerkkabel...

*pakt popcorn en wacht de rest van de reacties af.
Lange aanloop naar 1 april. Zal voortaan in plaats van 'what the ...' typen: 'Beste meneer Laurens, excuseert u mij , maar ik begrijp niet wat U met CMD bedoelt. Wilt u me dat alstublieft uitleggen?'
En ja, getest met een laptop omdat daar geen antennen aan hoeft, om eens te kijken wat dat doet.
De platte netwerkkabel voor een test en omdat die onder deuren door kan.
Waarom mijn vrouw op een mini-gaming computer is gekomen weet ik niet, wellicht omdat gaming spelletes doen betekent.
En tot slot, bent U liefhebber van zoete of gezouten popcorn?
Prettige dag verder,
Willem, die by the way, oh nee, overigens 81 is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PeepPeepPeep schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:28:
Volgens mij zit het WiFi probleem niet in de ontvanger maar de zender.
Geen van beide. Het probleem is alles wat er tussenin ligt.

We hadden al de constatering dat er -80dBmV RSSI was op de desktop. Resultaten op de laptop zijn traag en weinig stabiel => RSSI ook daarmee onvoldoende.

Lang verhaal kort: er is op locatie waar vrouw van TS bezig is simpelweg te weinig signaal voor een stabiele verbinding.

Snelheid is inderdaad voor een simpele browsergame niet relevant, maar bij WiFi zijn zowel snelheid als stabiliteit afhankelijk van signaal: als je weinig snelheid hebt, heb je ook weinig stabiliteit en dat laatste is wel waar het om draait.

Oplossing is niet de huidge hardware vervangen. Wat wel? Drie opties:
- verplaats huidige apparatuur voor beter signaal. Gezien TS al een externe antenne heeft en die op bureau plaatst, betwijfel ik of hier veel te winnen valt.
- voeg apparatuur toe om beter signaal te realiseren (een bedrade AP dichterbij de computer of als dat niet kan een repeater halverwege de afstand)
- sluit de computer bedraad aan in plaats van draadloos.

De laatste twee kunnen gecombineerd worden - trek een kabel naar boven, sluit daar een AP aan en (als je een tweede netwerkpoort op de AP hebt) sluit de computer daar bedraad op aan. Dat zou ik als beste oplossing aanraden, voor beste prestaties en stabiliteit.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Nu online
willem269 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:51:
[...]

Lange aanloop naar 1 april. Zal voortaan in plaats van 'what the ...' typen: 'Beste meneer Laurens, excuseert u mij , maar ik begrijp niet wat U met CMD bedoelt. Wilt u me dat alstublieft uitleggen?'
En ja, getest met een laptop omdat daar geen antennen aan hoeft, om eens te kijken wat dat doet.
De platte netwerkkabel voor een test en omdat die onder deuren door kan.
Waarom mijn vrouw op een mini-gaming computer is gekomen weet ik niet, wellicht omdat gaming spelletes doen betekent.
En tot slot, bent U liefhebber van zoete of gezouten popcorn?
Prettige dag verder,
Willem, die by the way, oh nee, overigens 81 is.
Het is u vergeven hoor :P

Maar verder wel beetje eens met de Poster. We hebben allerlei opties gegeven om het probleem uit te sluiten/het op te lossen maar als je dan vervolgens leest "we gaan memory upgraden of nieuwe computer kopen"

Tja, als jullie liever je eigen plan volgen voor oplossing en analyse is dat helemaal goed maar dan snap ik niet zo goed waarom je hier een topic opent en advies vraagt ;)

• willem269
Laurens, wat denk je dat er de laatste dagen over ons heen gekomen is? Aan adviezen die redelijk gelijkluidend waren tot afwijkende. Het uitbreiden van geheugen is enkele keren voorbij gekomen. Een nieuwere computer met ingebouwde WLan ook. Dat bracht mijn vrouw op het idee van een nieuwe. Betere repeater ook. Al gekeken naar Fritz en Deco. En dan bekabelen. Als ik een huis had gehad met kruipruimte, was het bij wijze van spreken al gebeurd geweest. Heb ik in een eerder huis met slaapkamer op de BG ook gedaan. Fluitje van een cent. Van kabel buitenom leggen (het makkelijkst) dacht ik, net onder bestrating. Maar toen las ik weer dat glasvezel gevoelig is voor kou en dus op vorstvrije diepte moet? Voor vorige week dacht ik dat je het kon vergelijken met een elektrakabel. Niet dus. En dus plak je een leiding ook niet op de muur en ga je haaks de bocht om zonder hupstukken. Waarvoor je kabel meermaals moet doorknippen en weer aansluiten, zo stel ik me voor. En wat voor invloed heeft dat op de snelheid. Hier in Duitsland werken ze ook niet met buisleidingen voor de elektra, ze storten of frezen de leidingen gewoon in beton of metselwerk. Een draab bij trekken is dus ook geen optie.
Op de website van de kabelexploitant staan 'parrners', maar die leggen aansluitingen aan tot te router en houden zich verre van huisinstallaties. Die verwijzen door naar elektra-installateurs maar die konden ons ook niet helpen. Dus ja, vrouw heeft zinnen gezet op computer met meer geheugen. Dan goede repeater en als dat allemaal niet helpt, op de een of andere manier bekabelen.
Over repeater las ik net dit:
De wifi booster zorgt voor wifi dekking in alle ruimtes. Het toestel versterkt jouw wifi signaal zodat je nergens meer een zwak wifi signaal hebt. Wifi repeaters maken je wifi verbinding sneller. Plaats meerdere wifi extenders indien nodig.

En daar onder in Google:
Waarom wifi versterkers zinloos zijn en enkel verloren geld !
Elke wifi versterker werkt op hetzelfde wifi kanaal als je wifi router waarvoor hij het signaal probeert te herhalen. Wanneer twee wifi toestellen op hetzelfde wifi kanaal werken, zorgt dit voor nog meer storing. Als er meer storing is op een wifi netwerk moet de data vaker opnieuw verstuurd worden. Telkens vertraagt dit het wifi netwerk en verspilt het kostbare bandbreedte.
Een wifi versterker moet behalve communiceren met de wifi clients natuurlijk ook de data doorsturen naar jouw wifi router. Om dit te doen gaat ie 50% van zijn tijd reserveren voor wifi clients en 50% voor jouw wifi router. Zodoende is de capaciteit van je wifi netwerk net gehalveerd. 😬
Een wifi versterker versterkt helemaal geen signaal. Het herhaalt het gewoon. Vandaar de naam wifi repeater.
Een wifi versterker is een standalone toestel. Het heeft geen enkel besef van andere wifi versterkers of access points in het netwerk. De kans is dus zeer groot dat het de wifi toestellen in je netwerk zal storen.

Snap je nu dat ik nu weer verzucht: HELP!
Maar is dit een voor jullie acceptabel stappennplan:
1. test met datakabel over de vloer
2. Nieuwe computer (ik weet het, hoeft niet maar als vrouw wat in de kop, niet in de kont)
3. Wifi versterkers . (welke?)
4. Bekabelen
En daarvoor nog verhoging abonnement weer afzeggen, want geen nut of noodzaak.

• laurens0619
  • Nu online
als je het zo uitlegt, en je bent echt 81 dan kan ik alleen nog maar respect hebben hoe jullie het weten te doorgronden/handelen :)

Ja de tegenstrijdige informatie is super irritant, die begrijp ik.
Stappenplan is prima. Stap 1 gaat veel duidelijkheid geven.

Qua wifi versterker zou ik het simpel houden:
Hang een Fritz Repeater op halverwege. Welke? Dat hangt even van je model Fritzbox af.

Een goede test zou nog wel zijn om met je laptop naast je fritzbox te gaan staan en kijken welke snelheid je haalt (en eigenlijk nog belangrijker, welke gegevens uit netsh wlan show interfaces)

• willem269
Ik vind het zo grappig dat zelfs jij zegt: 'Als je echt 81 bent' Vanochtend net, voor een levensverklaring voor pensioen; paspoort en hoofd ingescand om dat (voor de eerste keer!) digitaal te doen. Maar ja, ik kan wel paspoort scannen, dat kan wel van een andere Willem zijn.
Hier een verhaal; over de stoelen in onze huidige auto. Van 2 jaar geleden. Maar ja, geen leeftijd, jammer. Wel dat ik 25 jaar geleden bij het Noordhollands Dagblad werkte. Daar ben ik in 2001 gestopt. https://www.onbeperktinbe...willem-en-ageeth-de-niet/

Wat de volhardendheid betreft, dat zal mijn achtergrond als journalist zijn.
Dat met die laptop ga ik vanavond doen. Naast de routyer aan de kabel leverde vorige week 430 op. Naast de computer in de kamer ergens rond de 60 - 70, gisteren..

• laurens0619
  • Nu online
Zie het iig als een groot compliment. Ik ken weinig mensen van uw leeftijd die mbt computers nog zo bij zijn.
Benieuwd naar de wifi resultaten.

Mijn ervaring is dat extenders op 1 verdieping meestal niet nodig zijn terwijl je enorm groot woont/zaken als badkamer tussen je Frtizbox locatie en je werkplek zit.
Hier hangt er ook eentje in de meterkast maar heb gewoon overal mn volle internet verbinding op die verdieping.

Tegelijk niet zo moeilijk want ik neem altijd bewust de traagste verbinding die er is (100mbit in dit geval)

• willem269
Hierbij het complete plaatje. Op voorgrond computer vrouw (met Landleven ;-)), daarvoor, op 1,50 m mijn plekje, Dan 4 meter verder de deur met daar achter op 2,80 meter de router. Totaal dus 8,30 meter . Dan de metingen, laptop op 50 cm van Fritzbox, Draadloos zelfde resultaat als gisteren in de kamer op ca 7 meter, download 70 à 89, upload 155 tot 180. Aan de kabel download 350 à 360, upload Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1xs-i4XWinTyc4PhLvcMzqS5lA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/keWPuY1A1Rm9NxShZv9zfgmG.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS61KLB3H3SHHCJIJPPW0hnJRgw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F0hRfFy76ioOElNjdbK7ym1t.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5MoEMfrLPzQSmMhNMHQxAe88gs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wCIQKZOHOP93oGYraUXCb20U.jpg?f=user_large216 en 226

De cmd toonde niks, anders dan User Wille
Microsoft Windows
Version 10

Maar geen percentage, zoals gisteren op de computer van mijn vrouw, die 40% aangaf.
Laptop aan de kabel gaf hetzelfde resultaat

• willem269
Sorry, uploads aan kabel op gekke plek 216 en 226

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

willem269 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:03:
[...]

Snap je nu dat ik nu weer verzucht: HELP!
Maar is dit een voor jullie acceptabel stappennplan:
1. test met datakabel over de vloer
2. Nieuwe computer (ik weet het, hoeft niet maar als vrouw wat in de kop, niet in de kont)
3. Wifi versterkers . (welke?)
4. Bekabelen
En daarvoor nog verhoging abonnement weer afzeggen, want geen nut of noodzaak.
1 is een goede, maar die heb je al gedaan. Conclusie is dat je bedraad wel goede snelheden en stabiliteit haalt. Dan is optie 2 overbodig - als je vrouw een nieuwe PC wilt en jullie het geld hebben moet je dat vooral doen, maar hat gaat niets veranderen qua speel-ervaring over WiFi.

Ik zou daarna 4 als eerste overwegen. Het is verreweg de meest duurzame optie: een kabel die je trekt kan rustig 10 misschien wel 25 jaar vooruit. Alle alternatieven moeten om de paar jaar vervangen worden en verbruiken in de tussentijd stroom. Zie je het niet zitten om zelf die kabel te trekken? Op bijvoorbeeld zoofy.nl kun je iemand vinden om voor EUR 60-120 een kabel voor je te komen trekken.

Je kunt vervolgens overwegen om 3 een "Wifi Versteker" (pure nietszeggende marketingterm) oftewel Access Point eraan te hangen, maar dat hoeft niet.

Verder staat de snelheid van je internetverbinding grotendeels los van je thuisnetwerk. Het is een keten die zo sterk is als de zwakste schakel. Als de zwakste schakel WiFi is, dan maakt het niet uit wat je met een sterkere schakel doet. Als je de WiFi op orde brengt of door een bedrade verbinding vervangt, is die schakel sterker en kun je mogelijk genieten van de hogere internetsnelheid. Of je het ook nodig hebt is een tweede. Ik lees hier niets dat er gebruik van zou maken, dus kun je het waarschijnlijk terugschroeven naar een lagere snelheid. Voor een browsergame heb je het alvast niet nodig.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Nu online
Hmm 80mbps download pal naast de fritzbox is wel laag maar er is pas echt wat over te zeggen na de output van netsh show interfaces

Pagina: 1 2 Laatste