• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07
willem269 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:51:
[...]

Lange aanloop naar 1 april. Zal voortaan in plaats van 'what the ...' typen: 'Beste meneer Laurens, excuseert u mij , maar ik begrijp niet wat U met CMD bedoelt. Wilt u me dat alstublieft uitleggen?'
En ja, getest met een laptop omdat daar geen antennen aan hoeft, om eens te kijken wat dat doet.
De platte netwerkkabel voor een test en omdat die onder deuren door kan.
Waarom mijn vrouw op een mini-gaming computer is gekomen weet ik niet, wellicht omdat gaming spelletes doen betekent.
En tot slot, bent U liefhebber van zoete of gezouten popcorn?
Prettige dag verder,
Willem, die by the way, oh nee, overigens 81 is.
Het is u vergeven hoor :P

Maar verder wel beetje eens met de Poster. We hebben allerlei opties gegeven om het probleem uit te sluiten/het op te lossen maar als je dan vervolgens leest "we gaan memory upgraden of nieuwe computer kopen"

Tja, als jullie liever je eigen plan volgen voor oplossing en analyse is dat helemaal goed maar dan snap ik niet zo goed waarom je hier een topic opent en advies vraagt ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

• willem269
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:26
Laurens, wat denk je dat er de laatste dagen over ons heen gekomen is? Aan adviezen die redelijk gelijkluidend waren tot afwijkende. Het uitbreiden van geheugen is enkele keren voorbij gekomen. Een nieuwere computer met ingebouwde WLan ook. Dat bracht mijn vrouw op het idee van een nieuwe. Betere repeater ook. Al gekeken naar Fritz en Deco. En dan bekabelen. Als ik een huis had gehad met kruipruimte, was het bij wijze van spreken al gebeurd geweest. Heb ik in een eerder huis met slaapkamer op de BG ook gedaan. Fluitje van een cent. Van kabel buitenom leggen (het makkelijkst) dacht ik, net onder bestrating. Maar toen las ik weer dat glasvezel gevoelig is voor kou en dus op vorstvrije diepte moet? Voor vorige week dacht ik dat je het kon vergelijken met een elektrakabel. Niet dus. En dus plak je een leiding ook niet op de muur en ga je haaks de bocht om zonder hupstukken. Waarvoor je kabel meermaals moet doorknippen en weer aansluiten, zo stel ik me voor. En wat voor invloed heeft dat op de snelheid. Hier in Duitsland werken ze ook niet met buisleidingen voor de elektra, ze storten of frezen de leidingen gewoon in beton of metselwerk. Een draab bij trekken is dus ook geen optie.
Op de website van de kabelexploitant staan 'parrners', maar die leggen aansluitingen aan tot te router en houden zich verre van huisinstallaties. Die verwijzen door naar elektra-installateurs maar die konden ons ook niet helpen. Dus ja, vrouw heeft zinnen gezet op computer met meer geheugen. Dan goede repeater en als dat allemaal niet helpt, op de een of andere manier bekabelen.
Over repeater las ik net dit:
De wifi booster zorgt voor wifi dekking in alle ruimtes. Het toestel versterkt jouw wifi signaal zodat je nergens meer een zwak wifi signaal hebt. Wifi repeaters maken je wifi verbinding sneller. Plaats meerdere wifi extenders indien nodig.

En daar onder in Google:
Waarom wifi versterkers zinloos zijn en enkel verloren geld !
Elke wifi versterker werkt op hetzelfde wifi kanaal als je wifi router waarvoor hij het signaal probeert te herhalen. Wanneer twee wifi toestellen op hetzelfde wifi kanaal werken, zorgt dit voor nog meer storing. Als er meer storing is op een wifi netwerk moet de data vaker opnieuw verstuurd worden. Telkens vertraagt dit het wifi netwerk en verspilt het kostbare bandbreedte.
Een wifi versterker moet behalve communiceren met de wifi clients natuurlijk ook de data doorsturen naar jouw wifi router. Om dit te doen gaat ie 50% van zijn tijd reserveren voor wifi clients en 50% voor jouw wifi router. Zodoende is de capaciteit van je wifi netwerk net gehalveerd. 😬
Een wifi versterker versterkt helemaal geen signaal. Het herhaalt het gewoon. Vandaar de naam wifi repeater.
Een wifi versterker is een standalone toestel. Het heeft geen enkel besef van andere wifi versterkers of access points in het netwerk. De kans is dus zeer groot dat het de wifi toestellen in je netwerk zal storen.

Snap je nu dat ik nu weer verzucht: HELP!
Maar is dit een voor jullie acceptabel stappennplan:
1. test met datakabel over de vloer
2. Nieuwe computer (ik weet het, hoeft niet maar als vrouw wat in de kop, niet in de kont)
3. Wifi versterkers . (welke?)
4. Bekabelen
En daarvoor nog verhoging abonnement weer afzeggen, want geen nut of noodzaak.

• laurens0619
als je het zo uitlegt, en je bent echt 81 dan kan ik alleen nog maar respect hebben hoe jullie het weten te doorgronden/handelen :)

Ja de tegenstrijdige informatie is super irritant, die begrijp ik.
Stappenplan is prima. Stap 1 gaat veel duidelijkheid geven.

Qua wifi versterker zou ik het simpel houden:
Hang een Fritz Repeater op halverwege. Welke? Dat hangt even van je model Fritzbox af.

Een goede test zou nog wel zijn om met je laptop naast je fritzbox te gaan staan en kijken welke snelheid je haalt (en eigenlijk nog belangrijker, welke gegevens uit netsh wlan show interfaces)

• willem269
Ik vind het zo grappig dat zelfs jij zegt: 'Als je echt 81 bent' Vanochtend net, voor een levensverklaring voor pensioen; paspoort en hoofd ingescand om dat (voor de eerste keer!) digitaal te doen. Maar ja, ik kan wel paspoort scannen, dat kan wel van een andere Willem zijn.
Hier een verhaal; over de stoelen in onze huidige auto. Van 2 jaar geleden. Maar ja, geen leeftijd, jammer. Wel dat ik 25 jaar geleden bij het Noordhollands Dagblad werkte. Daar ben ik in 2001 gestopt. https://www.onbeperktinbe...willem-en-ageeth-de-niet/

Wat de volhardendheid betreft, dat zal mijn achtergrond als journalist zijn.
Dat met die laptop ga ik vanavond doen. Naast de routyer aan de kabel leverde vorige week 430 op. Naast de computer in de kamer ergens rond de 60 - 70, gisteren..

• laurens0619
Zie het iig als een groot compliment. Ik ken weinig mensen van uw leeftijd die mbt computers nog zo bij zijn.
Benieuwd naar de wifi resultaten.

Mijn ervaring is dat extenders op 1 verdieping meestal niet nodig zijn terwijl je enorm groot woont/zaken als badkamer tussen je Frtizbox locatie en je werkplek zit.
Hier hangt er ook eentje in de meterkast maar heb gewoon overal mn volle internet verbinding op die verdieping.

Tegelijk niet zo moeilijk want ik neem altijd bewust de traagste verbinding die er is (100mbit in dit geval)

• willem269
Hierbij het complete plaatje. Op voorgrond computer vrouw (met Landleven ;-)), daarvoor, op 1,50 m mijn plekje, Dan 4 meter verder de deur met daar achter op 2,80 meter de router. Totaal dus 8,30 meter . Dan de metingen, laptop op 50 cm van Fritzbox, Draadloos zelfde resultaat als gisteren in de kamer op ca 7 meter, download 70 à 89, upload 155 tot 180. Aan de kabel download 350 à 360, upload Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1xs-i4XWinTyc4PhLvcMzqS5lA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/keWPuY1A1Rm9NxShZv9zfgmG.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS61KLB3H3SHHCJIJPPW0hnJRgw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F0hRfFy76ioOElNjdbK7ym1t.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5MoEMfrLPzQSmMhNMHQxAe88gs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wCIQKZOHOP93oGYraUXCb20U.jpg?f=user_large216 en 226

De cmd toonde niks, anders dan User Wille
Microsoft Windows
Version 10

Maar geen percentage, zoals gisteren op de computer van mijn vrouw, die 40% aangaf.
Laptop aan de kabel gaf hetzelfde resultaat

• willem269
Sorry, uploads aan kabel op gekke plek 216 en 226

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

willem269 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:03:
[...]

Snap je nu dat ik nu weer verzucht: HELP!
Maar is dit een voor jullie acceptabel stappennplan:
1. test met datakabel over de vloer
2. Nieuwe computer (ik weet het, hoeft niet maar als vrouw wat in de kop, niet in de kont)
3. Wifi versterkers . (welke?)
4. Bekabelen
En daarvoor nog verhoging abonnement weer afzeggen, want geen nut of noodzaak.
1 is een goede, maar die heb je al gedaan. Conclusie is dat je bedraad wel goede snelheden en stabiliteit haalt. Dan is optie 2 overbodig - als je vrouw een nieuwe PC wilt en jullie het geld hebben moet je dat vooral doen, maar hat gaat niets veranderen qua speel-ervaring over WiFi.

Ik zou daarna 4 als eerste overwegen. Het is verreweg de meest duurzame optie: een kabel die je trekt kan rustig 10 misschien wel 25 jaar vooruit. Alle alternatieven moeten om de paar jaar vervangen worden en verbruiken in de tussentijd stroom. Zie je het niet zitten om zelf die kabel te trekken? Op bijvoorbeeld zoofy.nl kun je iemand vinden om voor EUR 60-120 een kabel voor je te komen trekken.

Je kunt vervolgens overwegen om 3 een "Wifi Versteker" (pure nietszeggende marketingterm) oftewel Access Point eraan te hangen, maar dat hoeft niet.

Verder staat de snelheid van je internetverbinding grotendeels los van je thuisnetwerk. Het is een keten die zo sterk is als de zwakste schakel. Als de zwakste schakel WiFi is, dan maakt het niet uit wat je met een sterkere schakel doet. Als je de WiFi op orde brengt of door een bedrade verbinding vervangt, is die schakel sterker en kun je mogelijk genieten van de hogere internetsnelheid. Of je het ook nodig hebt is een tweede. Ik lees hier niets dat er gebruik van zou maken, dus kun je het waarschijnlijk terugschroeven naar een lagere snelheid. Voor een browsergame heb je het alvast niet nodig.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
Hmm 80mbps download pal naast de fritzbox is wel laag maar er is pas echt wat over te zeggen na de output van netsh show interfaces

Pagina: 1 2 Laatste