Anthem 740 met Kef Meta nieuwe setup tweaks of suggesties?

Pagina: 1
Acties:

• Freakymarf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 00:46
Ik ben de afgelopen vier maanden bezig geweest met het upgraden van een Pioneer VSA-LX805 met Dirac Bass Control, KEF R500, KEF R200C, KEF R400B, KEF R8A Atmos en KEF T301 surrounds. De luidsprekers en componenten hadden normale speaker- en stroomkabels, aangesloten op een Monster PowerNet filter.

Mijn nieuwe setup:
Receiver
  • Anthem 740 8k receiver
  • Stoomkabel: Isotek EVO3 Premier C13
Kef r5 meta luidspreker
  • Isolatievoeten: Isoacoustics Gaia Neo 3
  • Kabel: QED Signature Silver Spiral kabel 1,5 meter en 2,5 meter met QED Airlocs
Kef r2 meta luidspreker
  • Isolatievoeten: Isoacoustics OREA 4x Indigo
  • Kabel: QED Signature Silver Spiral 1,5 meter met Metal Airlocs
Kef r8 meta atmos luidspreker
  • Kabel: QED xt40i kabels met Metal Airlocs
Kef KC92 - 2 subwoofers
  • Isolatievoeten: Isoacoustics Gaia Neo 3
  • Kabel: QED Reference 40 subwoofer kabel Stroomkabel: Isotek EVO3 Premier C13
Kef Q4 meta surrounds luidspreker
  • Kabel: QED micro kabel met QED Screwlock ABS 4mm banana pluggen
Netfilter
  • Isotek V5 Sirius netfilter/stekkerblok
Receiver
  • Anthem 740 8k receiver 7 kanalen 5.2.2
  • Stoomkabel: Isotek EVO3 Premier C13
Blu-ray speler
  • Oppo UDP-203
  • Stroomkabel: Isotek EVO3 Premier C13
Televisie
  • Samsung 55S95F OLED 4K TV
HDMI
  • Audioquest Pearl 48 HDMI kabel voor elk apparaat
Console
  • Xbox Series X
  • Nintendo Switch 2
Heeft iemand nog suggesties of tips voor een mogelijke upgrade in deze opstelling? Ik hou ervan om te tweaken en experimenteren met geluid.

[ Voor 39% gewijzigd door Freakymarf op 24-03-2026 23:34 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:17

FeaR

In GoT we trust

Freakymarf schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:44:
Heeft er iemand nog suggesties of tips...
Tekstopmaak. Alinea's, opsommingstekens, etc :>

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:08
Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je audiodealer, alvast zijn skivakantie voor 2027 heeft geboekt. Als volgende tweak zou ik de akoestiek aanpakken.

[ Voor 27% gewijzigd door greentea op 24-03-2026 12:42 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ben de afgelopen 4 maanden bezig geweest te upgraden van een pioneer lx805 met dirac bass control, kef r500, kef r200c, kef r400b, kef r8a atmos en kef t301 surrounds met normale speaker en stroom kabels met monster powernet filter. Mijn nieuwe setup is nu: Kef r5 meta met 2 keer Isoacoustics Gaia Neo 3 en QED Signature Spiral kabel 1,5 meter rechter speaker en 2,5 meter linker speaker met QED Metal Airlocs - Kef r2 meta met Isoacoustics OREA 4x Indigo en QED Signature Spiral 1,5 meter met Metal Airlocs - Kef r8 meta met QED xt40i kabels met Metal Airlocs - 2 Kef KC92 subwoofers met allebei Isoacoustics Gaia Neo 3 en 2 keer QED Reference 40 kabel en Isotek EVO3 Premier C13 stroomkabel - Kef Q4 meta met Kef met QED micro kabel en QED Screwlock ABS 4mm banana pluggen - Isotek V5 Serius netfilter/stekkerblok. Anthem 740 8k receiver Arc Genesis met Isotek EVO3 Premier C13 stroomkabel. Oppo UDP 203 Blu-ray speler met Isotek EVO3 Premier C13 stroomkabel. Samsung 55S95F OLED 4K TV. Alle HDMI kabels zijn van Audioquest Pearl 48. Xbox Series X en Nintendo Switch 2. Heeft er iemand nog suggesties of tips voor een upgrade in deze setting? Ik vind het leuk te tweaken.
Begin maar eens met je post te tweaken dan zodat we ook kunnen snappen waar je mee bezig bent.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:48
The most important Hi-fi component is your room:
https://darko.audio/2025/...mportant-hi-fi-component/

Oftewel, er zit al zat geld in apparatuur, begin maar eens de kamer akoestiek te optimaliseren.
Misschien eerst eens meten (REW met een fatsoenlijke microfoon, MiniDSP UMIK-1 ofzo, of laten doen)

Dan op basis van de resultaten dempingspanelen aanbrengen waar nodig.
Er zijn ook bedrijven die het voor je doen.

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:03
*knip* Nee

[ Voor 100% gewijzigd door Jorgen op 24-03-2026 21:00 ]

• Freakymarf
Bedankt voor de feedback over mijn opsomming haha. Ja klopt ben met ARC Genesis aan het meten die heeft een zelfde microfoon als umik-1.

• RobbieT
ARC Genesis is denk ik de Anthem room correction software?

Ik bedoel Room EQ Wizard:
https://www.roomeqwizard.com/

Met als doel eerst zoveel mogelijk van de akoestische problemen van de kamer oplossen, alvorens je ARC Genesis er op los laat.

Dus de kamer meten, en de akoestiek zo goed als mogelijk in orde maken met akoestische panelen en dergelijke waar nodig en daarna pas met ARC Genesis de puntjes op de i.

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:08
@Freakymarf Niet helemaal, beide zijn inderdaad bedoelt om de frequentierespons, nagalm (rt60), fase en dat soort dingen te meten. Echter is ARC een correctiesoftware en REW opzichzelfstaand niet. Correctiesoftware is en blijft "pleisterwerk" je verhelpt de oorzaak van de pijn niet, maar onderdrukt deze.

Voor goed geluid moet akoestiek de primaire focus zijn. Een systeem van honderdduizend euro in een badkamer, klinkt nog steeds als een systeem in een badkamer. Ook al zit het met audiofiele mambo jambo snoeren aangesloten.

Nu kan ik niet oordelen of je akoestiek in orde is. Maar kan je wel meegeven dat tweaken met plaatsing van speakers en de akoestiek veel meer oplevert dan gekke kabeltjes.

• Freakymarf
Oke dankje voor de tips is die room eq wizard beter als dirac live? Of hoe moet ik dit zien?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:21
REW is een goed kookboek in een vreemde taal, dat moet je eerst ontcijferen en daarna het werk zelf doen.
Dirac Live (en soortgelijken) is een kant-en-klare ovenmaaltijd van degelijke kwaliteit.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• RobbieT
ShittyOldMan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:10:
REW is een goed kookboek in een vreemde taal, dat moet je eerst ontcijferen en daarna het werk zelf doen.
Dirac Live (en soortgelijken) is een kant-en-klare ovenmaaltijd van degelijke kwaliteit.
Dirac Live of ARC Genesis gebruik je om met het signaal naar de luidsprekers problemen van de kamer te verbloemen.
Je lost ze dus niet op, maar verbergt ze alleen maar.

En dat verbergen kan maar tot op zekere hoogte.

Het doel van met REW is anders, het doel is om vast te stellen waar de problemen met de akoestiek zich in de kamer voordoen, zodat je met die kennis de problemen echt kan oplossen.

Door:
- Plaatsing speakers aan te passen.
- Een kleed of gordijnen aan de kamer toe te voegen.
- Akoestische panelen om galm te verminderen. (Rt60)
- Misschien zelfs bass traps te plaatsen.

REW gebruik je dus niet als correctiesoftware zoals Dirac Live of ARC Genesis, maar als meetsoftware om te bepalen wat je aan de kamer aan moet passen om het zo optimaal mogelijk te krijgen.

Pas als de kamer zo optimaal mogelijk is dan ga je met correctiesoftware aan de gang.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ben de afgelopen 4 maanden bezig geweest te upgraden van een pioneer lx805 met dirac bass control, kef r500, kef r200c, kef r400b, kef r8a atmos en kef t301 surrounds met normale speaker en stroom kabels met monster powernet filter. Mijn nieuwe setup is nu: Kef r5 meta met 2 keer Isoacoustics Gaia Neo 3 en QED Signature Spiral kabel 1,5 meter rechter speaker en 2,5 meter linker speaker met QED Metal Airlocs - Kef r2 meta met Isoacoustics OREA 4x Indigo en QED Signature Spiral 1,5 meter met Metal Airlocs - Kef r8 meta met QED xt40i kabels met Metal Airlocs - 2 Kef KC92 subwoofers met allebei Isoacoustics Gaia Neo 3 en 2 keer QED Reference 40 kabel en Isotek EVO3 Premier C13 stroomkabel - Kef Q4 meta met Kef met QED micro kabel en QED Screwlock ABS 4mm banana pluggen - Isotek V5 Serius netfilter/stekkerblok. Anthem 740 8k receiver Arc Genesis met Isotek EVO3 Premier C13 stroomkabel. Oppo UDP 203 Blu-ray speler met Isotek EVO3 Premier C13 stroomkabel. Samsung 55S95F OLED 4K TV. Alle HDMI kabels zijn van Audioquest Pearl 48. Xbox Series X en Nintendo Switch 2. Heeft er iemand nog suggesties of tips voor een upgrade in deze setting? Ik vind het leuk te tweaken.
@Freakymarf Welkom op het forum. Zoals al aangegeven, zou je topic een aardig stukje leesbaarder worden, wanneer je wat meer alinea's, etc zou gebruiken. Je kunt bovenaan je bericht op de wijzig-knop klikken en naar hartenlust je bericht verbeteren. Dat helpt je medeforumgebruikers een stuk.

Voor wat betreft tips of suggesties, als je aankoopadvies wilt, dan hebben we speciaal daarvoor Beeld en geluid koopadvies alwaar je bij het openen van een nieuw topic een format voorgeschoteld krijgt, wat je dan zo uitgebreid mogelijk moet invullen.

Wil je vooral settings tunen en zo? Dat kan in dit topic wat je nu geopend hebt, maar dan willen we ook graag weten hoe alles nu staat ingesteld.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:27
Een tweak die geen geld kost, heb je alle stekkers op de correcte manier in fase in het stekkerblok ingeplugd?

• Freakymarf
:)

[ Voor 100% gewijzigd door Freakymarf op 24-03-2026 23:35 ]

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Freakymarf Verwijderen van topics doen we niet zomaar. Dit gebeurt vooral wanneer de forumpolicy wordt overtreden vanwege de inhoud/het onderwerp bijv.

We snappen dat iedereen het ook een beetje moet leren hoe het hier werkt - en dat is helemaal prima. Met de tips/reacties die je gekregen hebt (zowel inhoudelijk als forumtechnisch) kom je dan hopelijk weer een stukje verder.

• Freakymarf
@aljooge ja heb ik gedaan. Alles in de isotek sirius v5.

• Freakymarf
:)

[ Voor 100% gewijzigd door Freakymarf op 24-03-2026 23:36 ]

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Freakymarf Begrijpelijk dat je dat zegt. Als je nog even je startpost wilt verbeteren, dan zou dat helpend zijn voor iedereen die serieus wil bijdragen.

@ allen:
Er zijn inmiddels wel genoeg flauwe reacties gekomen. Het is geen café hier. Graag alleen nog inhoudelijke reacties op de vraag van de topicstarter.

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Freakymarf Dank voor het netter maken van je topic. Dat ziet er zo veel beter en overzichtelijker uit. Wat zou je willen verbeteren?

Hoewel sommige mensen beweren dat ze de vermeende audioverbetering van een andere stroomkabel kunnen horen, geven de meeste alle blinde testen een andere uitslag; namelijk dat het je setup alleen duurder maakt, maar niet beter/anders.

Ik ben daarom wel nieuwsgierig naar wat voor verbeteringen je voorkeur uitgaat? Wil je vooral dat het beter/mooier/chiquer voor je voelt, zonder dat het echt zo hoeft te zijn? Dan is de sky the limit en kan je bij audiospeciaalzaken het zo duur maken als je zelf wilt.

Zoek je het juist meer in échte upgrades, dan kun je kijken naar 2 extra atmosspeakers, een receiver die meer dingen ondersteunt (mits je het daadwerkelijk gebruikt) en de akoestiek van je woonkamer/luisterruimte. De grootste audio-upgrade haal je uit je speakers, maar ook daar geldt dat 10k niet altijd beter is dan 2k per stuk; het is namelijk ook een kwestie van smaak.

Als je meer in het algemeen wilt discussiëren over waar je nog upgrades kunt doen, dan kan dat zoals eerder gezegd heel goed in dit topic.
Wil je specifiek aankoopadvies voor een device/speaker, dan hoort de bijbehorende aankoopadviesvraag in Beeld en geluid koopadvies. Ik kan desgewenst ook in één keer dit huidige topic daarnaartoe verplaatsen, dan hoef je geen nieuw topic te maken.
Wil je juist inhoudelijk discussiëren over de zin en onzin van audio-upgrades en wat je wel of niet kunt horen, natuurkundig en biologisch gezien, dan hebben we daarvoor Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 De algemene tendens aldaar is dat de meeste mensen het zeer nuchter, kritisch en technisch bekijken.

Pagina: 1