Bol account geblokkeerd: wat zijn de rechten m.b.t. openstaa

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.540 views

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dzwart schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:47:
[...]

Ik ga uit van niet, want het was een normaal cadeau, maar niks in de wet verbiedt ze om zulke redenen erbij te halen natuurlijk...
Dan nog wel de vraag of je zeker weet dat de gever van het cadeau te vertrouwen is. Wie weet heeft die persoon via via zo'n kaart op de kop getikt.

• Dzwart
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 21-03 14:51
jeroenkb schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:52:
[...]

Dan nog wel de vraag of je zeker weet dat de gever van het cadeau te vertrouwen is. Wie weet heeft die persoon via via zo'n kaart op de kop getikt.
Die had een normale factuur en bankafschrift laten zien.

• jeroenkb
  • Niet online
dan lijk je een waterdicht verhaal te hebben.
Je kunt een poging wagen bij je lokale krant o.i.d. Wie weet heeft er daar iemand interesse om er wat tekst aan te besteden.

Of benader de Tweaker redactie.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dzwart schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:57:
[...]

Ah, dat is omdat Bol dominant is in Nederland en Belgie en ook gewoon in dat lijstje van bedrijven die hun blokkade cijfers in hebben gediend op dat portaal van de Europese Commisie, ookal zitten ze officieel nog onder de €7,5 miljard per jaar, marktwaarde van €75 miljard, 45 miljoen maandelijkse actieve gebruikers...
Als je dit zo negatief ziet waarom wil je dan nog klant bij Bol zijn @Dzwart ?

• Dzwart
Prisma16 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:01:
[...]

Als je dit zo negatief ziet waarom wil je dan nog klant bij Bol zijn @Dzwart ?
Het is niet zo makkelijk. Fysiek is veel niet beschikbaar en dan is het vaak alleen online beschikbaar. Daar zijn Bol en Amazon dominant, waarbij Amazon nog agressiever is dan bol en die eerdere boete van €746 miljoen heeft weten te overtroffen vorige week: https://www.reuters.com/l...-privacy-fine-2026-03-13/

[ Voor 11% gewijzigd door Dzwart op 20-03-2026 20:04 ]

• Dzwart
jeroenkb schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:55:
dan lijk je een waterdicht verhaal te hebben.
Je kunt een poging wagen bij je lokale krant o.i.d. Wie weet heeft er daar iemand interesse om er wat tekst aan te besteden.

Of benader de Tweaker redactie.
Als mensen hier tips in willen sturen naar redacties, dan mag dat van mij. Mijn ervaring is dat tips vrijwel altijd genegeerd worden.

• jeroenkb
  • Niet online
Dzwart schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Als mensen hier tips in willen sturen naar redacties, dan mag dat van mij. Mijn ervaring is dat tips vrijwel altijd genegeerd worden.
dan blijft er niet veel meer over dan de situatie accepteren en een nieuw account aan te maken

• Dzwart
jeroenkb schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:11:
[...]

dan blijft er niet veel meer over dan de situatie accepteren en een nieuw account aan te maken
Nieuw account zou kunnen, maar dan kan dat nieuwe account altijd alsnog geblokkeerd worden en alle nieuwe bestellingen geannuleerd worden natuurlijk. Bij creditcard heb je dan nog een kans op chargeback als er iets niet geleverd wordt, maar bij de volgende bestelling met iDEAL/WERO/cadeaukaart, dan heb je weer pech natuurlijk.

• Prisma16
  • Niet online
Dzwart schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:13:
[...]

Nieuw account zou kunnen, maar dan kan dat nieuwe account altijd alsnog geblokkeerd worden en alle nieuwe bestellingen geannuleerd worden natuurlijk. Bij creditcard heb je dan nog een kans op chargeback als er iets niet geleverd wordt, maar bij de volgende bestelling met iDEAL/WERO/cadeaukaart, dan heb je weer pech natuurlijk.
Tja, als je het zo somber inziet dan zit er niets anders op dan om het voor de rest van je leven zonder Bol te doen.

• Dzwart
*knip* Dit voegt niets toe.

[ Voor 93% gewijzigd door Yorinn op 20-03-2026 23:09 ]

• Prisma16
  • Niet online
Nu de wet van Godwin weer is bewezen kan dit draadje toch wel dicht?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dzwart schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Die had een normale factuur en bankafschrift laten zien.
En dat is een persoon die je ook daadwerkelijk goed kent of bijvoorbeeld een aanbod op een verkoopsite waar je grotere kans loopt op nep facturen en bankafschriften (en kaarten die via niet legitieme wegen zijn bemachtigd).

Punt blijft; niemand anders dan Bol kan je hier helpen en van Bol heb je al antwoord. Dan kan je 2 dingen doen; dat accepteren of het aanvechten.

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 20-03-2026 20:46 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Dzwart
Bor schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:45:
[...]

En dat is een persoon die je ook daadwerkelijk goed kent
Klopt, inderdaad.

[ Voor 30% gewijzigd door Dzwart op 20-03-2026 20:46 ]

• Dzwart
*knip* Discussies richting DM's halen is niet de bedoeling.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 20-03-2026 23:08 ]

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bol is in overtreding op grond van de Digital Services Act (als ik de berichten doorlees), maar het gaat waarschijnlijk een hele uitdaging worden om bol zover te krijgen dat zij de details gaan leveren. Je kunt naar de kantonrechter gaan. Maar let op dat je een eventuele dwangsom ook nog ten uitvoer moet leggen als bol wordt veroordeeld en niet verder handelt.

En dan is je eerste vraag, wil je dit allemaal voor 50 euro....

• Dzwart
robertpNL schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:57:
Bol is in overtreding op grond van de Digital Services Act (als ik de berichten doorlees), maar het gaat waarschijnlijk een hele uitdaging worden om bol zover te krijgen dat zij de details gaan leveren. Je kunt naar de kantonrechter gaan. Maar let op dat je een eventuele dwangsom ook nog ten uitvoer moet leggen als bol wordt veroordeeld en niet verder handelt.

En dan is je eerste vraag, wil je dit allemaal voor 50 euro....
Kijk, dat is lastig. Traditioneel schikt bol voor de zitting, maar nu ze meer richting Amazon gaan, dan zouden ze mogelijk ook zoals Amazon tot in het oneindige door kunnen proceduren en dan uiteindelijk toch misschien iets van 'de lagere rechter' was misschien toch iets te streng als resultaat kunnen krijgen, en dan ben je nog veel meer dan 50 Euro kwijt... Maar ik ben benieuwd of jij dat wel gedaan zou hebben. Zelfs uitkomst geschillencomissie thuiswinkel telt niet als ze door blijven procederen...

[ Voor 5% gewijzigd door Dzwart op 20-03-2026 21:03 ]

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dzwart schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Kijk, dat is lastig. Traditioneel schikt bol voor de zitting, maar nu ze meer richting Amazon gaan, dan zouden ze mogelijk ook zoals Amazon tot in het oneindige door kunnen proceduren en dan uiteindelijk toch misschien iets van 'de lagere rechter' was misschien toch iets te streng als resultaat kunnen krijgen, en dan ben je nog veel meer dan 50 Euro kwijt... Maar ik ben benieuwd of jij dat wel gedaan zou hebben. Zelfs uitkomst geschillencomissie thuiswinkel telt niet als ze door blijven procederen...
Voor die 50 euro ga ik niet naar de rechter. De tijd, moeite en extra kosten wegen niet op tegen dat bedrag.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:57

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je richting Bol op dezelfde toon reageert als hier, begrijp ik de blokkade wel. Ik denk dat je verder zou komen als je de toon matigt *knip* Reactie waar je op doelt is geknipt . Maar goed, om toch nog wat bij te dragen: ik zou er nog eens een brief aan wagen:

/disclaimer: deze tekst bevat nogal wat aannames over wat er is gebeurd, want dat is me nog niet helemaal duidelijk...
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij reageer ik op uw brief van [datum x] met kenmerk [kenmerk]. De kwestie is helaas nog niet naar behoren opgelost en ik vraag uw dringende aandacht voor deze laatste poging om de zaak in den minne af te doen.

Het staat Bol vrij om zaken te doen met wie Bol wil, en kennelijk behoor ik niet tot uw gewenste afnemers. Daar kan ik op zichzelf mee leven, en ik vraag u dan ook niet om mijn account te herstellen. Maar als u een bestelling annuleert, moet u de betaling wel terugdraaien. En door saldo terug te boeken op een cadeaukaart die u mij tegelijkertijd verhindert te gebruiken, betaalt u mij niet terug.

Uw reactie ten aanzien van restitutiebeleid en overdraagbaarheid van cadeaukaarten kan ik niet volgen:
  • Er is geen sprake van restitutie. Ik heb u niet verzocht een cadeaukaart terug te wisselen voor geld (zoals bij restitutie het geval is); u heeft eenzijdig besloten dat ik de cadeaukaart feitelijk niet langer kan gebruiken doordat u mijn account heeft geblokkeerd;
  • Evenmin heb ik u gevraagd de cadeaukaart over te dragen aan iemand anders.
Het beleid waarop u in uw brief wijst, ziet duidelijk niet op de situatie die nu voorligt. Het liefst zou ik immers de cadeaukaart gebruikt hebben, maar dat heeft u zelf verhinderd. Wat er ook verder van uw beleid zij, uw beleid kan natuurlijk niet afdoen aan de wet.

Ik verzoek u overleg te plegen met uw afdeling juridische zaken. Zij zullen u bevestigen dat ik een vordering op Bol heb en dat die moet worden voldaan. Als Bol mij de waarde van de cadeaukaart heeft terugbetaald, acht ik de zaak afgedaan en scheiden onze wegen zich. Als u in uw standpunt volhardt, dan laat u mij geen andere keuze dan Bol in rechte te betrekken.

Vriendelijke groet,
In plaats van aangifte doen, kun je je beter focussen op ongerechtvaardigde verrijking of onverschuldigde betaling. Ik vermoed dat elke jurist bedenkt dat het crediteren van die 50 euro goedkoper is dan er vijf minuten over nadenken en een brief opstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 20-03-2026 23:12 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als er echt helemaal niets aan de hand zou zijn, en je account is zomaar geblokkeerd, dan kun je prima naar de rechter stappen.

Dan moet je wel heel zeker weten dat je niet per ongeluk toch iets hebt gedaan wat een bedrijf als bol mogelijk als verdacht beschouwt. Zomaar een paar vragen:

Heb je je account nooit gedeeld met anderen, bewust of onbewust?
Log je altijd vanuit Nederland of Europa in, met ‘normale’ IP adressen (dus niet elke dag via een vpn met steeds wisselende continenten bijvoorbeeld)?
Ben je alleen een consument, dus heb je met jouw gegevens niet ook een handelaren account, of iets wat daarop lijkt?
Zijn op jouw adres geen bedrijven gevestigd die mogelijk iets met bol te maken hebben?
Heb je nooit lopen hobbyen en heb je scriptjes draaien die informatie van bol scrapen?
Schrijf je geen reviews op bol of andere platformen die hen mogelijk niet aan kunnen staan?
Heb je altijd betaald via reguliere Nederlandse betaalmiddelen zoals iDEAL, creditcards van Nederlandse maatschappijen?
Laat je altijd je pakketten versturen naar Nederlandse adressen?
Heb je de algemene voorwaarden voor het gebruik van je account goed gelezen en staat nergens een bepaling die je mogelijk hebt overtreden?
*

Als je op al deze vragen in alle eerlijkheid ja kunt antwoorden, dan zou ik je best een kans geven om naar de rechter te gaan (of daarmee te dreigen door een dagvaarding/regelrechter). Of ben je bang dat er toch ergens een konijn uit de hoge hoed kan komen en bol straks zegt ‘ja, maar meneer betaalt altijd te laat, verscheept handelshoeveelheden naar het buitenland, stuurt 20 keer per week iets retour, en onze klantenservice is nagenoeg fulltime met hem bezig’. Want in dat geval moet je denk ik gewoon je verlies nemen.

*Waarbij ik nog wil opmerken dat bovenstaande niet per se allemaal legitieme redenen zijn om je account op te schorten, laat staan om je cadeautegoed niet meer uit te keren.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurkentrekker op 21-03-2026 09:20 ]

• Dzwart
Kurkentrekker schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:10:
Als er echt helemaal niets aan de hand zou zijn, en je account is zomaar geblokkeerd, dan kun je prima naar de rechter stappen.

Dan moet je wel heel zeker weten dat je niet per ongeluk toch iets hebt gedaan wat een bedrijf als bol mogelijk als verdacht beschouwt. Zomaar een paar vragen:

Heb je je account nooit gedeeld met anderen, bewust of onbewust?
Log je altijd vanuit Nederland of Europa in, met ‘normale’ IP adressen (dus niet elke dag via een vpn met steeds wisselende continenten bijvoorbeeld)?
Ben je alleen een consument, dus heb je met jouw gegevens niet ook een handelaren account, of iets wat daarop lijkt?
Zijn op jouw adres geen bedrijven gevestigd die mogelijk iets met bol te maken hebben?
Heb je nooit lopen hobbyen en heb je scriptjes draaien die informatie van bol scrapen?
Schrijf je geen reviews op bol of andere platformen die hen mogelijk niet aan kunnen staan?
Heb je altijd betaald via reguliere Nederlandse betaalmiddelen zoals iDEAL, creditcards van Nederlandse maatschappijen?
Laat je altijd je pakketten versturen naar Nederlandse adressen?
Heb je de algemene voorwaarden voor het gebruik van je account goed gelezen en staat nergens een bepaling die je mogelijk hebt overtreden?
*

Als je op al deze vragen in alle eerlijkheid ja kunt antwoorden, dan zou ik je best een kans geven om naar de rechter te gaan (of daarmee te dreigen door een dagvaarding/regelrechter). Of ben je bang dat er toch ergens een konijn uit de hoge hoed kan komen en bol straks zegt ‘ja, maar meneer betaalt altijd te laat, verscheept handelshoeveelheden naar het buitenland, stuurt 20 keer per week iets retour, en onze klantenservice is nagenoeg fulltime met hem bezig’. Want in dat geval moet je denk ik gewoon je verlies nemen.

*Waarbij ik nog wil opmerken dat bovenstaande niet per se allemaal legitieme redenen zijn om je account op te schorten, laat staan om je cadeautegoed niet meer uit te keren.
Account gedeeld? Nee, nooit gedaan.
Altijd vanuit NL/EU zonder VPN? Ja, gewoon normaal gebruik.
Alleen consument? Ja, geen zakelijk account of iets dergelijks.
Adres gekoppeld aan bedrijven? Nee, gewoon een woonadres.
Scripts/scraping gebruikt? Nee.
Reviews die “gevoelig” kunnen zijn? Nee, niets bijzonders.
Betaalmethodes normaal (iDEAL/creditcard)? Ja.
Verzending naar normale NL adressen? Ja, altijd.
Voorwaarden overtreden? Nee.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:20
Dzwart schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:40:
[...]

Wat wil je nou eigenlijk met dit topic bereiken?

Er is al diverse keren aangeven dat je twee opties hebt: de juridische weg bewandelen of je verlies nemen....

Welke wordt het?

[ Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 21-03-2026 14:18 ]

• Dzwart
Blommie01 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:17:
[...]

Wat wil je nou eigenlijk met dit topic bereiken?

Er is al diverse keren aangeven dat je twee opties hebt: de juridische weg bewandelen of je verlies nemen....

Welke wordt het?
Moet me beter voorbereiden op de juridische weg: juridische weg is risicovol omdat de grenzen van brede contractuele vrijheden niet zeker zijn...

• Blommie01
Dzwart schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:20:
[...]

Moet me beter voorbereiden op de juridische weg: juridische weg is risicovol omdat de grenzen van brede contractuele vrijheden niet zeker zijn...
Onzin: Dat maak je er zelf van.

Er is al diverse keren aangegeven dat wanneer je legitiem gehandeld hebt je gewoon naar de rechter kunt en wanneer het verheel klopt je de €50 + gemaakt kosten terug krijgt.

Al gaat het vast niet verder komen dan een dagvaarding. Ze gaan heus niet voor 50 piek naar de rechter. Zeker niet als jij in je gelijk staat.

Dus aan de slag zou ik zeggen...

Dat gezegd hebbende, kan ik me trouwens bijna niet voorstellen dat de webshop zomaar een account sluit. Het kan bijna niet anders dat er meer speelt.

[ Voor 29% gewijzigd door Blommie01 op 21-03-2026 14:33 ]

• Dzwart
Blommie01 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Onzin: Dat maak je er zelf van.
Zo'n foutje kost je makkelijk 5K.

• Blommie01
Dzwart schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:51:
[...]

Zo'n foutje kost je makkelijk 5K.
En jij denkt dat de webshop voor 50 piek naar de rechter gaat?

Einde discussie dan toch? Je durft het niet aan dus neem je verlies...

Case closed!

[ Voor 14% gewijzigd door Blommie01 op 21-03-2026 14:57 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Doe je veel aan retourpakketjes?
Uiteindelijk mag een winkelier of webshop zaken doen met wie ze willen, en dus ook klanten weigeren, dat is hun recht, al zou het wel fatsoenlijk zijn als ze uitleggen waarom ze je weigeren. Dat jij nog geld van ze krijgt daarvoor zou ik beginnen met een brief sturen, laag inzetten, weinig moeite en kosten.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:27
[...]

Herkomst cadeaukaart; met korting (dus voor minder dan 50) overgenomen van een derde partij?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Dzwart schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:54:
Beste Tweakers,
Ik zit in een lastige situatie met Bol en ben benieuwd naar jullie juridische kijk hierop of vergelijkbare ervaringen.
Je vraagt naar een juridische kijk, maar ik krijg sterk de indruk dat er informatie wordt achtergehouden om deze te kunnen geven. Zonder inzicht in de reden van de blokkade is het onmogelijk om te beoordelen of bol in haar recht staat. De context is hier belangrijk.
Als je echt wilt weten hoe het zit, zal je de volledige verhaal moeten delen, anders kom je hier verwacht ik weinig verder met deze vraag.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:07
Blommie01 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:22:
[...]
Dat gezegd hebbende, kan ik me trouwens bijna niet voorstellen dat de webshop zomaar een account sluit. Het kan bijna niet anders dat er meer speelt.
Ik werk in de automatisering en geloof me, het systeem wat alles perfect doet bestaat helaas niet. Dus ja het kan best dat door bepaalde regels het risico bij bol op hoog wordt geschat. Dus computer zegt fraudeur kan prima terwijl je dat helemaal niet bent.

Een voorbeeld waarbij Bol mogelijk fraudeurs herkend: Stel je bent bezig met een aankoop op de laptop en je bent verbonden met je eigen WiFi van thuis. Bij het betaal scherm klapt je internet eruit en je gaat tetheren via je telefoon. Ineens constateert Bol dus dat je op een laptop via een mobiele verbinding probeert te betalen terwijl je net ervoor via een vast IP adres was verbonden.

Bovenstaande is maar een voorbeeld en hoeft niet te berusten op werkelijke regels bij Bol.com.

Denk ook eens aan de belastingdienst die met allerlei slimme regels ineens allerlei ouders ineens als fraudeur bestempelde waarmee ze tonnen moesten terugbetalen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Gezien ik hier een duidelijk doel mis voor het topic en er de indruk is dat hier niet alle informatie wordt gegeven, doe ik dit topic op slot.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.