Vraag

• Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 31-03 19:20
Beste Tweakers,

Bij mij thuis hangt een HRE CV ketel van Intergas welke in onderhoud is bij een groot bekend bedrijf. Ik heb normale radiatoren zonder thermostaatknoppen. Ook geen vloerverwarming of een warmtepomp. Vanmorgen is de monteur bij mij langs geweest voor een periodieke controle/onderhoudsbeurt en deze gaf mij gelijk een "hint". Het woord hint even tussen aanhalingstekens want ik heb hier nooit eerder van gehoord, maar hij heeft natuurlijk de kennis dus het zou net zo goed waar kunnen zijn.

De monteur gaf vrijwel direct aan dat de CV ketel niet optimaal was ingesteld en hij heeft deze 20% zuiniger gezet. Iets in deze zin was het, ik ben behoorlijk a-technisch dus waar hij het precies over had weet ik niet exact.

In ieder geval gaf hij aan dat de ketel niet zo zuinig liep omdat deze niet al zijn warmte kwijt kon. Dit zou komen vanwege het feit dat er maar 1 radiator altijd open staat . Deze bevindt zich in de huiskamer waar ook de thermostaat hangt. Hij heeft me dus wijs gemaakt dat dit niet genoeg is en dat ik voortaan 3 radiatoren open moet laten staan.

Ik denk veel mensen net als ik in de veronderstelling zijn dat hoe meer radiatoren er open staan des te hoger de gasrekening gaat worden. Dus mijn vraag is, kan de monteur gelijk hebben of is dit complete onzin? Ik heb wel een reactie gelezen op een ander forum in een topic waarbij de gasrekening juist hoger werd nadat de kinderen het huis uit waren. Oftewel, nadat er dus minder radiatoren open stonden zou de gasrekening hoger geworden zijn.

Alle reacties

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:37
waarschijnlijk heeft hij het minimale vermogen verlaagd.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-03 09:41

immetjes

HIER is BERN-E

Bij een moderne HR-ketel zoals jouw Intergas werkt de ketel het meest zuinig als het water dat terugkomt van de radiatoren koel genoeg is. Als maar één radiator openstaat, komt het water te warm terug, waardoor de ketel minder efficiënt draait. Door meerdere radiatoren open te zetten, kan het water beter afkoelen en kan de ketel zuiniger werken. Het lijkt tegenintuïtief, maar soms gebruik je minder gas door meer radiatoren open te hebben.
MijnCommentaar schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:05:
waarschijnlijk heeft hij het minimale vermogen verlaagd.
Dat denk ik ook. Zo heb ik dat ook gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door immetjes op 19-03-2026 13:07 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
... als die andere radiatoren in dezelfde kamer hangen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:53
Computergek schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:53:

In ieder geval gaf hij aan dat de ketel niet zo zuinig liep omdat deze niet al zijn warmte kwijt kon. Dit zou komen vanwege het feit dat er maar 1 radiator altijd open staat . Deze bevindt zich in de huiskamer waar ook de thermostaat hangt. Hij heeft me dus wijs gemaakt dat dit niet genoeg is en dat ik voortaan 3 radiatoren open moet laten staan.
in principe moet je alle radiatoren in de ruimte waar de thermostaat hangt open hebben staan. Hangen die drie radiatoren in de kamer met je thermostaat?

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Juup schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:14:
... als die andere radiatoren in dezelfde kamer hangen.
Nee, dat hoeft niet perse. Het gaat erom dat er voldoende warmteafgifte in het hele systeem is, zodat het water goed kan afkoelen. De radiatoren kunnen dus in andere kamers staan; het effect van zuiniger draaien geldt zolang er genoeg radiatoren openstaan om het water af te koelen voordat het terugkomt bij de ketel.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Computergek schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:53:
Qua zuinigheid weet ik het niet, maar ik heb wel altijd begrepen dat een CV-ketel z'n warmte kwijt moet kunnen en als alle (behalve 1) radiatoren dicht staan, dan krijg je (uiteindelijk) problemen met de ketel (of onderdelen van het systeem). Mijn monteur had aangeraden om in ieder geval alles beneden (waar de thermostaat hangt) open te houden, en ook niet constant alle slaapkamers en overige ruimtes dicht te houden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je radiator heeft een beperkt afgiftevermogen, je ketel geeft minimaal 6KW af. Omdat jij met je radiator de warmte niet uit het water haalt valt de CV ketel steeds uit. Elke sessie bij een HRE is:
- 70% startvermogen - 17KW bij een 24/18, meer bij een grotere versie
- 6KW invoeden, water rondpompen tot temperatuur bereikt is. Lagere temperatuur is hoger rendement
- brander uit - naventileren: restwarmte verlaat via de rookgasafvoer je huis

Zowel bij de start als bij de stop verlies je veel energie die niet in je woning gaat. Verder staat je pomp de halve dag na te draaien zonder dat er warmte wordt toegevoegd.

Met 1 radiator open gaat een HRE gewoon elke 5 minuten kort werken om daarna weer uit te vallen, zeker bij gebruik van een modulerende thermostaat.

En vergeet niet: de kamers die je niet verwarmt en naast of boven je woonkamer zitten trekken wel warmte uit die woonkamer. Dat mag dat zielige radiatortje in zijn eentje aanvullen.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:15

Herman

FP ProMod
@Computergek Heb je een slimme meter?

Anders wacht je een paar maanden en vergelijk je het verbruik met het jaar ervoor? 20% zou wel zichtbaar moeten zijn :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
immetjes schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:24:
Nee, dat hoeft niet perse. Het gaat erom dat er voldoende warmteafgifte in het hele systeem is, zodat het water goed kan afkoelen. De radiatoren kunnen dus in andere kamers staan; het effect van zuiniger draaien geldt zolang er genoeg radiatoren openstaan om het water af te koelen voordat het terugkomt bij de ketel.
Ja je hebt gelijk dat het ketelrendement stijgt als je meer kamers gaat verwarmen.
Maar je totale warmteverlies en gasverbruik stijgen ook (flink).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Juup schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:34:
[...]

Ja je hebt gelijk dat het ketelrendement stijgt als je meer kamers gaat verwarmen.
Maar je totale warmteverlies en gasverbruik stijgen ook (flink).
Inderdaad. Je moet daarin een beetje balans vinden. Vermogen terug schroeven is stap 1 en daarmee zou je de aanvoertemp. al lager moeten krijgen. Iig voorkomen dat de ketel heel hard brandt, te heet wordt en weer uitgaat, etc etc.

• Computergek
Bedankt voor alle antwoorden.

@MijnCommentaar

Aangezien jij en een aantal anderen hetzelfde idee hebben zal de monteur dit waarschijnlijk hebben gedaan.

@418O2

De thermostaat hangt in de huiskamer en hier heb ik maar 1 radiator.

@naitsoezn

Goed om te horen dat jouw monteur dezelfde hint had gegeven. Helaas moeten bij mij wel een aantal deuren dicht blijven vanwege een kat.

@_JGC_

Mooie uitleg. Beetje technisch maar goed te begrijpen.

@Herman

Ik heb inderdaad een slimme meter dus op zich moet ik snel het verschil in de kosten kunnen gaan merken.

In ieder geval laat ik vanaf nu voorlopig 3 radiatoren open staan en ik hou mijn gasverbruik in de gaten.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Computergek
Zo, dat is een langlopend topic zeg. Zeker interessant leesvoer maar dan wel voor mezelf en niet voor de monteur. :D

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Computergek Het eerste deel begon in 2012, blijkbaar is het onderwerp interessant :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:58
In de praktijk wordt er imho veel te 'zuinig' en ongelijkmatig verwarmd. Dan worden alle radiatoren behalve de woonkamer compleet dicht gedraaid en er wordt gezegd dat 'de slaapkamers niet worden verwarmd'. Die slaapkamers zijn dan bijvoorbeeld 14 graden in de winter (vindt ik zelf ook fijn).
Uiteindelijk komt het er op neer dat je een compleet huis aan het verwarmen bent via de woonkamer, anders zou het in die slaapkamers ook wel vriezen. En dat krijg je inderdaad alleen maar voor elkaar met een hoge aanvoertemperatuur. Verder krijg je kromme deuren vanwege vocht- en temperatuurverschillen. Dag duurzaamheid.
Dus lekker radiatoren íets open zetten zodat ze állemaal (een beetje) meedraaien (en dat hoeft geen 20 graden te zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door Kanoet op 21-03-2026 15:41 ]

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03 12:44
Samengevat: installaties (CV, thermostaat, radiatoren, ventilatie) worden nog steeds redelijk 'lomp' afgeleverd. De installateur wil natuurlijk ook geen gezeur als een bewoner wat gordijnen over de radiatoren gaat hangen of die enkele keer dat het buiten -14°C is met veel wind en een moeder een warm slaapkamertje voor de baby wil.

Hoe je dit vervolgens efficient maakt hangt van veel factoren af. Hoe wil je de badkamer verwarmd en geventileerd hebben? Wordt er veel geleefd (hobby,werk,studie) op de hogere etages? Hoe is het huis geisoleerd? Ik had een huis daar werd het op de bovenste etages nooit kouder dan 17°C. Veel warmer was ook niet nodig want er werd niet veel meer gedaan dan slapen.

Natuurlijk moet je op de begane grond iets harder stoken als de ruimtes erboven veel kouder zijn, maar doorgaans wil je op de begane grond ook de warmte hebben. Ik denk niet dat je veel wint door naastgelegen ruimtes extra te verwarmen. Het probleem is namelijk dat je geen thermostaat in die kamers hebt. Dat betekent dat je een slaapkamertje met een flinke radiator en de gordijnen nog dicht gemakkelijk (onnodig) kan opstoken tot boven de 20°C.

Verder is er met ventilatie ook een hoop te winnen. Deze kan je bijvoorbeeld vocht en/of CO² gestuurd maken. Veel mensen verwarren goed ventileren met koude 'frisse' lucht via het open raam. Dit klopt ook niet helemaal. Je kan een badkamer veel eerder droog krijgen en dus schimmelvrij houden door de lucht af te zuigen via de mechanische ventilatie en dus aan te voeren uit het relatief warme huis. Een open raam in de badkamer maakt de (vochtige) wanden alleen maar koud waardoor erg veel condens aantrekken tijdens het douchen en daarna amper opdrogen. Een beetje ventilatiesysteem vervangt alle lucht in een huis een paar keer per uur. Een paar uur een raam openzetten verbetert daar niet veel aan.

De thermodynamica leert ons dat een groot temperatuurverschil sneller energie overdraagt. Met andere woorden een huis met 3 kamers op 18-19°C verliest meer energie dan een huis met kamers op respectievelijk 19, 17 en 16°C. Als die laatste situatie voldoet dan zou ik niet in die kamers gaan stoken.

• _JGC_
  • Nu online
@jnr24 In de slaapkamers heb je meestal thermostaatknoppen. Als alternatief kan je de kranen zo ver knijpen dat de radiator iets doet maar niet genoeg om de ruimte veel warmer te maken.

Qua thermodynamica heb je gelijk, maar die dynamica moet opboksen tegen het slechte rendement van een ketel die altijd op hoge temperatuur staat te stoken en elke stooksessie regelmatig onderbreekt en warmte wegventileert via de rookgasafvoer.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@_JGC_ Met te hoge (stook)temperaturen ben ik eens, maar niet met "regelmatig onderbroken stooksessies" en warmte "wegventileren" via de rookgas afvoer. Zoveel slechter wordt het rendement hierdoor namelijk niet, is tenminste mijn ervaring.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• _JGC_
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:34:
@_JGC_ Met te hoge (stook)temperaturen ben ik eens, maar niet met "regelmatig onderbroken stooksessies" en warmte "wegventileren" via de rookgas afvoer. Zoveel slechter wordt het rendement hierdoor namelijk niet, is tenminste mijn ervaring.
Bij jou stook je 6x per uur omdat 3,6KW een factor 2 teveel is om je huis warm te houden. Je temperatuur is laag en een Xtreme is sowieso een andere ketel dan een HRE. Bij jou is het kiezen tussen fluctuaties in temperatuur en minder starts per uur of gewoon lekker constant en wat vaker starten.

TS stookt korte intervallen en/of op hoge temperatuur omdat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Gemiddelde temperatuur zal dan ook hoger liggen en het verlies door de schoorsteen is ook veel groter.

Ik merk overigens wel dat sinds ik mijn huis 24/7 op 20+ graden houd dat de ketel met korte intervallen een stuk efficiënter stookt. Ik heb zo'n zelfde HRE hangen met 5KW aan afgifte, dat loopt heel langzaam op in temperatuur richting de 50 graden. Die kon ik 's morgens na nachtverlaging 2 uur continu laten stoken, maar rendement van ~30 graden water gemiddeld en 's nachts zo nu en dan wat doorstoken is een stuk hoger.
Overigens doet mijn warmtepomp het gewoon allemaal tegenwoordig, maar vanwege geluid in de nacht mag de ketel het doen 's nachts als het 4 graden of kouder is.

Maargoed, nachtverlaging vs rendement is vooral een gevalletje hoe goed is je isolatie. Met goede isolatie wint het extra rendement, met slechte isolatie wint het minder stoken.
Pagina: 1