Zonwering met zuignappen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marcel-VLD
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08-03 23:16
Hallo,

Ik kwam door wat google werk het principe tegen van zonwering met zuignappen.

Ben hier heel geïnteresseerd in, want nu komt mijn probleem.

Mijn slaapkamer grenst aan de straatkant van mijn appartement.

Ik woon in een flat waar de ramen grenzen aan de straatkant waar het dus logischerwijs in de zomer heel warm is.

Ik heb vanaf ochtends 9 uur vol de zon aan de ramen tot een uur of 16-17, het wordt letterlijk bloedwarm in huis.

Tuurlijk zou ik screens of rolluiken kunnen nemen, maar die zijn voor mij op dit moment totaal niet betaalbaar.

Ik heb 6 grote ramen (3 woonkamerkant, 3 slaapkamerkant die aan elkaar grenzen dus dat is een godsvermogen wat ik nu niet heb.

Heb gelezen over zonwering met zuignappen, dat klonk mij interessant in de oren, maar ik moet ze dus aan de binnenkant van mijn woning ophangen omdat ik dat dus niet aan de buitenkant kan doen ivm de hoogte van de woning.

Wat zijn eventuele andere opties?

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
een goede folie laten installeren op de ramen.

maar dan zit je afhankelijk van de hoogte op een ladder of hoogwerker, of rope acces

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk eerlijk gezegd dat iets met zuignappen niet gaat werken want zeker als het dan warmer word ploppen die zuignappen los.

Mij lijken dan van die verduisterende gordijnen een betere oplossing, die kan je vaak vrij goedkoop krijgen als je een beetje rond googled.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:31

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Roel1966 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:01:
Ik denk eerlijk gezegd dat iets met zuignappen niet gaat werken want zeker als het dan warmer word ploppen die zuignappen los.

Mij lijken dan van die verduisterende gordijnen een betere oplossing, die kan je vaak vrij goedkoop krijgen als je een beetje rond googled.
In tegenstelling tot wat bovenstaande persoon probeert te vertellen, kan ik je vertellen dat het bij mij prima werkt. In de 3 jaar dat ik het nu gebruik heeft er 1 keer een zuignap los gelaten. En ja, de hangen uiteraard ook vol in de zon van 12:00 totdat die ondergaat.

Verduisterende gordijnen hebben natuurlijk geen enkele zin, dan heb je de warmte al binnen, je wil dit juist buiten houden.

Koop wel een beetje kwaliteit. Die van mij komen van Sun-eclipse en die werken dus prima. Kan mij voorstellen dat als je iets van Amazon koopt ofzo dat de kwaliteit discutabel kan zijn.

Mr. T.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TTommie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:53:
[...]

In tegenstelling tot wat bovenstaande persoon probeert te vertellen, kan ik je vertellen dat het bij mij prima werkt. In de 3 jaar dat ik het nu gebruik heeft er 1 keer een zuignap los gelaten. En ja, de hangen uiteraard ook vol in de zon van 12:00 totdat die ondergaat.

Verduisterende gordijnen hebben natuurlijk geen enkele zin, dan heb je de warmte al binnen, je wil dit juist buiten houden.

Koop wel een beetje kwaliteit. Die van mij komen van Sun-eclipse en die werken dus prima. Kan mij voorstellen dat als je iets van Amazon koopt ofzo dat de kwaliteit discutabel kan zijn.
Jij impliceert plaatsing aan de buitenkant, TS geeft duidelijk aan dat dat geen optie is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:55
De zonwering met zuignappen ook al door @TTommie genoemd van Sun-Eclipse werken perfect.
De zuignappen blijven bij mij zonder problemen van medio mei-oktober zitten in weer en wind. Op de gevel loopt het bij de warme dagen makkelijk op to 40C+ vol in de zon. Dus de zuignappen zullen het probleem niet zijn.
Maar dan moet je dus wel aan de buiten kant bij je ramen kunnen komen...
Sun-Eclipse zegt dat ze óók aan de binnenkant effect hebben, maar het hele idee is natuurlijk het zonlicht=hitte buiten te houden. Hoeveel dat minder effectief is durf ik echt niet te zeggen.

Ik heb eerst ook met verduisterende gordijnen geprobeerd, dat heeft wel wat effect maar de warmte hoopt zich op tussen het raam en de gordijnen en uiteindelijk lekt dat toch wel door verder de ruimte in, en het nadeel dat het alle licht tegen houd in tegenstelling tot de zonwering.

Ik denk dat jouw beste optie een folie is, maar ook daarvoor geldt toch wel het best aan de buiten kant. Zit je dus alsnog met de hoogte, maar wellicht kun je daar één keer in investeren want dat blijft permanent.
Let wel op ingeval van HR(en de diverse plussen) glas dat de folie daarvoor geschikt is ander kan de warmte IN het glas ophoppen met breuk tot gevolg en dat wil je natuurlijk helemáál niet

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:41

Nobby

Nuts!

Ik heb hier de Sun Eclipse screens met de zuignappen net al weer opgehangen aan de zuid kant. Die zuignappen zijn prima, laten niet zo maar los.

Ik zit in een A+++ woning, die warmte buiten houden is moeilijk, maar dit is de goedkoopste optie die ik heb gevonden.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:48

Barrycade

Through the...

Even puur voor de duidelijkheid: je ramen kunnen dus niet open en je ramen zijn niet toegankelijk van de buitenkant. Is het een koop appartement of een huur appartement. Want in een beetje vve / bewoners commissie kan je screens of wellicht folie ter sprake brengen. Neem aan dat de buren er ook last van hebben?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ikzelf zou alsnog voor een gordijn of rolgordijn opteren. Kijk ook eens bij tweedehands. Daar liggen ze vaak voor 2 a 3 euro. Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw appartement is, maar zonwering met zuignappen zal ook niet gratis zijn.

Rolluiken zijn ik zelf inderdaad niet doen. Dat levert teveel gedoe op voor een appartement.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 09-03-2026 04:29 ]

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:06
Ik heb ze bewust voor binnen in de keuken gekocht in de lichte kleur. Werkt goed, enigste probleem is de strakheid. Buiten op het raam zal beter zijn, maar vanwege vuil moet je een donkere kleur nemen en dan zal het binnen ook donkerder worden.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
De zonwering met zuignappen aan de buitenkant werkt goed.
Zelf heb ik ze ook van Sun-eclipse op de kinderkamer aan de zonzijde.

De zon word door het doek tegengehouden voordat het op je raam komt, hierdoor warmt je raam veel minder op en komt er dus ook veel minder zonnewarmte binnen.

Je geeft echter aan dat het niet aan de buitenzijde kan ivm de hoogte.

Dan moet ik helaas concluderen dat je er niks aan gaat hebben. Dan zullen ze niet beter werken dan luxaflex of gordijnen.

De zon wil je aan de buitenkant tegenhouden, als de zon/warmte binnen is dan valt er niets meer aan tegen te houden.

Als je HR++ glas hebt moet je ook uitkijken met folies.
Doordat HR++ glas al een zonwerende coating heeft, ga je hitte opsluiten tussen de 2 coatings, en heb je kans op thermische breuk van het glas.

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Nobby schreef op maandag 9 maart 2026 @ 00:35:
Ik heb hier de Sun Eclipse screens met de zuignappen net al weer opgehangen aan de zuid kant. Die zuignappen zijn prima, laten niet zo maar los.

Ik zit in een A+++ woning, die warmte buiten houden is moeilijk, maar dit is de goedkoopste optie die ik heb gevonden.
Ik heb dit sinds vorig jaar ook op HR++ glas in een A++ woning. Ook een slaapkamer waar de hele dag vol de zon op staat met een groot raam pal op het zuiden en een wat kleinere op het westen.Zie hier voor en korrelige foto: https://tweakers.net/i/oH...PlQUauo2.jpg?f=user_large
Zonwering is ook van Sun Eclipse en aan de binnenkant. Het scheelt zeker een paar graden en is niet zo duur als zonwering. Ook zijn de zuignappen de hele zomer blijven zitten. Ik heb de minst lichtdoorlatende versie, maar toch komt er nog wat licht door, wat wel prettig is.

Een andere optie voor mij toen waren plisségordijnen met een aluminium coating erin, dit schijnt extra isolerend te werken. Alsnog een stuk goedkoper dan zonneschermen dacht ik. Maar uiteindelijk niet gedaan omdat het alsnog een stukkie duurder is.

En ter info: ik heb ook gordijnen, maar die hangen toch wat verder weg en zijn donker van kleur, dus die werken niet zo goed als deze zonwering.

En verder: ventileren, ventileren en ventileren. Als het buiten koeler is dan binnen, alles wagenwijd openzetten (vooral 's ochtends vroeg) om te koelen. Dit om te voorkomen dat de warmte in je muren trekt. En als je een ventilatiesysteem hebt en het 's nachts koeler is, zet deze 's nachts harder (tot het geluid hinderlijk wordt) en op warme dagen als je niet thuis bent en buiten warmer is dan binnen: zet het zo laag mogelijk, zodat er zo min mogelijk warme lucht binnenkomt.

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11:51

MasterCypher25

Miss Patriotic

Ikzelf heb onderstaand systeem in gebruik genomen, het werkt met klittenband, zodat het ook weer verwijderd kan worden. Bekijk de linkjes eens en kijk wat voor jou het beste uitkomt.

https://www.amazon.nl/dp/...c_wl_lv_ov_lig_dp_it&th=1

https://www.amazon.nl/Ver...&pd_rd_i=B0DWJ1L2D7&psc=1

En anders is dit misschien een optie :

https://www.amazon.nl/dp/...or_ci_mcx_dl_2p_1_lm&th=1

Beide systemen kan je op maat snijden, klittenband op plakken en dan bevestigen, werkt als een konijn! en is niet superduur, op maat te maken en te verwijderen indien je dat wilt. Je kan het binnen gebruiken, maar ook buiten.

Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.

• RichardG
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:39
Ik heb zelf ook een Sun Eclipse screen, maar dan aan de binnenkant van het raam. Deze gebruik ik voornamelijk om zonlicht buiten te houden, zodat deze niet op mijn beeldschermen in mijn studeerkamer schijnt. De zuignappen blijven prima op mijn HR++ raam zitten, ook al maak ik de bovenkant van het scherm regelmatig los (maar laat de zuignappen wel zitten) op de momenten dat de zon niet rechtstreeks op dit raam schijnt. Ik heb de witte variant van het scherm, waardoor het niet direct een stuk donkerder in de ruimte wordt, maar soms wil ik wel net iets meer daglicht binnenlaten.

Dit scherm houdt wel een deel van de warmte buiten, maar omdat de studeerkamer direct onder het schuine dak van mijn huis zit, warmt mijn studeerkamer alsnog vrij snel op. Daarom heb ik ook nog een airco in deze ruimte laten plaatsen. Dan kan ik de temperatuur op de studeerkamer veel beter reguleren (ook verwarmen op de koude dagen).

At the end of each great post, there is a disappointing signature

Pagina: 1