Hoe kan ik beter wifi op meerdere vloeren in huis bereiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marcelo G. Kool
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:17
Ik heb een woning met 3 vloeren en op de laatste vloer hapert het wifi signaal erg. Ik heb van KPN 2 wifi versterkers maar het is nog niet zo als in de woonkamer waar het wel goed werkt. Ik heb het nu geprobeerd met een powerline bedraad internet naar boven te krijgen maar ook dit werkt niet

Alle reacties

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Als draadloos verlengen teveel signaalverlies geeft, dan is meestal het eerst volgende advies om een UTP kabel te trekken van begane grond naar 1e verdieping en dan nog eens testen (aangenomen dat de apparatuur die je nu gebruikt uitbreidbaar is met bekabeling en dan nog steeds 1 netwerk vormt) om te bepalen of dat naar zolder toe ook nodig is.

d:)b :henk d:)b

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:42

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Marcelo G. Kool schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:17:
Ik heb een woning met 3 vloeren en op de laatste vloer hapert het wifi signaal erg. Ik heb van KPN 2 wifi versterkers maar het is nog niet zo als in de woonkamer waar het wel goed werkt. Ik heb het nu geprobeerd met een powerline bedraad internet naar boven te krijgen maar ook dit werkt niet
Ik had hetzelfde probleem, maar nadat ik een tp-link mesh systeem aangeschaft heb en op elke verdieping een wifipunt heb staan, heb ik overal prima bereik.

Kijk eens naar de diverse tp-link deco sets of dat iets voor je is.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik heb het nu geprobeerd met een powerline bedraad internet naar boven te krijgen maar ook dit werkt niet
Om welk Powerlines gaat het hier?
En wat werkt er niet/gaat er mis?
Zijn de Powerlines wel juist gekoppeld/paired?
Eventueel natuurlijk testen dicht bij elkaar of dat correct werkt/lukt.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:52
Probeer alle 3 de wifi punten eens bij het trappengat te plaatsen

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Speedy_Gonzalez schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Ik had hetzelfde probleem, maar nadat ik een tp-link mesh systeem aangeschaft heb en op elke verdieping een wifipunt heb staan, heb ik overal prima bereik.

Kijk eens naar de diverse tp-link deco sets of dat iets voor je is.
Technisch doen die niets anders dan de KPN SuperWiFi (die vergelijkbare specs hebben met de Deco X60). Het ligt dus niet voor de hand dat simpelweg vervangen van ene type repeater met een ander gaat helpen.

Sowieso: we weten nog niet exact waar het hier mis gaat. Beetje voorbarig om dan al voor te stellen om portemonnaie te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
dion_b schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:54:
Sowieso: we weten nog niet exact waar het hier mis gaat. Beetje voorbarig om dan al voor te stellen om portemonnee te trekken.
Precies dit dus, eerst maar eens uitzoeken wat/waarom het "niet werkt".

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik heb van KPN 2 wifi versterkers maar het is nog niet zo als in de woonkamer waar het wel goed werkt.
Waar in huis heb je die versterkers neergezet en hoe goed is het internet op die plek zonder de versterkers?
Als je de versterkers alleen op het stroomnet aansluit kunnen ze alleen het signaal versterken wat ze zelf ontvangen. Dus als ze op een plek staan waar het signaal van de KPN Experiabox al zwak is, zullen ze een zwak signaal weer opnieuw in de lucht slingeren. Je hebt dan wel veel streepjes op je telefoon, maar nog steeds een lage snelheid.

Als het in het hele huis net zo goed moet werken als in de woonkamer dan ontkom je er eigenlijk niet aan om een UTP kabel te leggen tussen de wifi versterkers en de Experiabox.

Spel en typfouten voorbehouden

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:50:
Probeer alle 3 de wifi punten eens bij het trappengat te plaatsen
Dit.

Vuistregel bij het plaatsen van repeaters: je moet ze *niet* plaatsen waar je geen signaal hebt, maar juist op laatste plek waar het signaal wel nog goed is. Dan kunnen ze dat goede signaal opvangen en weer opnieuw uitzenden. In een doorsnee NL eengezinswoning met betonvloeren gaat het signaal idd vrijwel uitsluitend via trapgat.

Verder:
[...]

Ik heb het nu geprobeerd met een powerline bedraad internet naar boven te krijgen maar ook dit werkt niet
Powerline kan soms goed werken en soms niet of nauwelijks. Echt 'bedraad' is het ook niet te noemen. Als je het structureel goed op orde wilt krijgen wil je kijken naar een netwerkkabel naar 2e verdieping. Dat is op termijn niet alleen sneller en stabieler maar ook goedkoper: als je bedraad aansluit kun je juist wel de AP plaatsen op de plek met het slechtste signaal. Daardoor kun je een typische gezinswoning met twee AP's dekken (in jouw geval: KPN router + SuperWifi pod) in plaats van drie. Dat scheelt ongeveer EUR 25 per jaar aan stroomkosten. Als je iemand in moet huren om die kabel netjes te trekken heb je de kosten er in ongeveer 5 jaar uit. En als je WiFi-apparatuur vervangen moet worden hoef je dan ook 1/3 minder uit te geven.

Oslik blyat! Oslik!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:22
Ik heb een tijd geleden precies hetzelfde probleem gehad: prima wifi op de begane grond, maar op de verdiepingen was het echt dramatisch. Verschillende dingen geprobeerd maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een drietal ASUS routers die tezamen een Mesh-netwerk maken. Verder dus één hoofdrouter in de meterkast, een tweede in de masterbedroom en een derde op zolder. Bij de verbouwing overal in huis Cat6 UTP getrokken dus ik kon alles mooi bedraad aansluiten.

Mijn idee bij draadloze repeaters: als het bereik slecht is op een bepaalde plek heeft een repeater weinig nut; die moet immers gebruik maken van hetzelfde slechte signaal. Shit in = shit out.

Ik kan je sterk aanraden UTP te trekken door je huis wanneer mogelijk.
Pagina: 1