Mesh vs. ' ouderwetse'. devolo set voor internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guudoo
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-09 16:19
Hi,

We hebben onlangs een appartement gekocht op de tweede etage, met een werkkamer op de vierde etage. Het is een oud pand, dus helaas is glasvezel (nog) niet beschikbaar.

In ons vorige huis gebruikte ik altijd een Devolo-set om via het stroomnet internet te hebben. Nu lees ik dat dit behoorlijk verouderd is en dat mesh-systemen tegenwoordig de voorkeur hebben. Met de Devolo-set haal ik momenteel zo’n 60 Mbit op de vierde etage, tegenover 100 Mbit op de tweede. Is het de moeite waard om over te stappen op een mesh-systeem?

En geldt dat advies eigenlijk ook als je geen glasvezelverbinding hebt? Mesh-oplossingen zijn best prijzig, terwijl een tweedehands Devolo-set op Marktplaats vaak al voor 30 à 50 euro te vinden is. Ik hoor graag als jullie nog tips hebben voor een oplossing tussen de 50-150 euro, als dat kwalitatief echt scheelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Guudoo op 13-05-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Guudoo schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:12:
Hi,

We hebben onlangs een appartement gekocht op de tweede etage, met een werkkamer op de vierde etage. Het is een oud pand, dus helaas is glasvezel (nog) niet beschikbaar.

In ons vorige huis gebruikte ik altijd een Devolo-set om via het stroomnet internet te hebben. Nu lees ik dat dit behoorlijk verouderd is en dat mesh-systemen tegenwoordig de voorkeur hebben. Met de Devolo-set haal ik momenteel zo’n 60 Mbit op de vierde etage, tegenover 100 Mbit op de tweede. Is het de moeite waard om over te stappen op een mesh-systeem?
De voorkeur gaat uit naar bekabelen. Zeker in een oud huis heb je vaak zat genoeg opties om langs verwarmingsbuizen oid een kabel omhoog te trekken. Dus ik zou eerst eens kijken of je die optie hebt.
En geldt dat advies eigenlijk ook als je geen glasvezelverbinding hebt? Mesh-oplossingen zijn best prijzig, terwijl een tweedehands Devolo-set op Marktplaats vaak al voor 30 à 50 euro te vinden is. Ik hoor graag als jullie nog tips hebben voor een oplossing tussen de 50-150 euro, als dat kwalitatief echt scheelt.
Je interne netwerk heeft weinig te maken met je internet. Het is niet alsof een glasvezelverbinding je WiFi gaat verbeteren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:38
De vraag is meer voldoet het of wil je gewoon meer snelheid zien?
Ik weet niet welke "verouderde" Devolo set je hebt en of deze ook WiFi hebben?
En die 100/60 Mbit is dat de interne Powerline verbinding of de echte download snelheid?
Powerline nog gebruiken met AP of toch vervangen?
Je moet Powerlines gewoon "strategisch" inzetten waarbij je niet de maximale mogelijke snelheid nodig hebt.Naast mijn snelle bekabelde netwerk en reguliere WiFi gebruik ik ze bijvoorbeeld voor de schuur en andere plekken waar normale kabelverbindingen niet kunnen (zonder teveel gedoe) en gewoon makkelijk is.
Zelf heb Ik mijn (verzameling) Powerlines ook uit kringloop/MP en V/A. :P
Of je mogelijk betere resultaten gaat halen hangt ook van de inrichting van je elektriciteitsnet:
The_Doman schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:30:
Als je Powerline elektriciteitskabel/verbinding volledige randaarde heeft kunnen modernere Powerlines adapters daar gebruik van maken met mogelijk wel betere resultaten.
Zelf zit ik in een heel oud huis/omgeving met minimaal beschikbare randaarde, daar geven vreemd genoeg eenvoudigere/oudere Powerlines eigenlijk een stuk betere resultaten dan als ik mijn uitgebreidere Powerlines daar gebruik zoals TL-WPA8630P, TL-WPA8030P, TL-PA8010P, Devolo Dlan 1200+ WiFi AC enz.
De WiFi is dan natuurlijk wel heel veel beter bij die nieuwere Powerlines.
.