Die twee zaken staan los van elkaar, je kan prima een vergunning aanvragen en verkrijgen zonder dat een VVE erbij betrokken wordt.Brunniepoo schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:47:
Is er dan überhaupt gecontroleerd of er een bouwvergunning is aangevraagd? Of kan dat indien er sprake is van een VVE niet zonder een handeling van die VVE?
Beetje paniekvoetbal dit. De situatie zit er al jaren, er geen verdere schade voor zover bekend. Elke woning is prima verkoopbaar.Theta-1 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:31:
Andere overweging: denk s aan de verkoopbaarheid van de andere woningen. Als mogelijke koper zou ik afhaken op een woning in een complex waar illegaal verbouwd is en er onduidelijkheid is over bouwkundige staat en verzekering.
Als het punt nu in de notulen komt, zien kopers het ook. Lijkt me dat iedere bewoner baat heeft dat dit zsm opgelost wordt anders eindig je zelf ook met een onverkoopbare woning.
Dat de situatie al jaren zo is en er geen schade is, betekent niet dat het legaal is. De koper neemt dan het risico om de situatie terug te moeten draaien. Ik denk dat dit onder de mededelingsplicht van de verkoper valt.Wolly schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:55:
[...]
Beetje paniekvoetbal dit. De situatie zit er al jaren, er geen verdere schade voor zover bekend. Elke woning is prima verkoopbaar.
Neemt niet weg dat de woning in deze markt prima verkoopbaar is en de verkopers waarschijnlijk ermee wegkomen.
Het ging om de verkoopbaarheid van de andere woningen. Daar zal dit verhaal geen invloed op hebben.Wispe schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:13:
[...]
Dat de situatie al jaren zo is en er geen schade is, betekent niet dat het legaal is. De koper neemt dan het risico om de situatie terug te moeten draaien. Ik denk dat dit onder de mededelingsplicht van de verkoper valt.
Neemt niet weg dat de woning in deze markt prima verkoopbaar is en de verkopers waarschijnlijk ermee wegkomen.
Dat is zo.Wolly schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:15:
[...]
Het ging om de verkoopbaarheid van de andere woningen. Daar zal dit verhaal geen invloed op hebben.
Dat denk ik dus niet. Dit komt straks in de notulen te staan, en als toekomstige koper vind ik er iets van dat er een conflict speelt in het complex waardoor de opstalverzekering mogelijk niet uitkeert.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Je zegt het al zelf: dat vind jij. Dan krijg jij de woning niet, simpel. Voor jou nog 100 anderen.SeatRider schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:46:
[...]
Dat denk ik dus niet. Dit komt straks in de notulen te staan, en als toekomstige koper vind ik er iets van dat er een conflict speelt in het complex waardoor de opstalverzekering mogelijk niet uitkeert.
Je hypotheekverstrekker zal er ook wat van vinden om een hypotheek te verstrekken voor een woning die mogelijk niet goed onder de opstaldekking valt. Hyptheekverstrekker vraagt, afaik, altijd notulen, mjop en jaarrekening van de vve op om te beoordelen of een VvE gezond is. Denk dat je een discussie krijgt.Wispe schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:51:
[...]
Je zegt het al zelf: dat vind jij. Dan krijg jij de woning niet, simpel. Voor jou nog 100 anderen.
Los daarvan, ook in de huidige markt zullen er kopers afhaken. Dit is namelijk iets wat je niet zelf in de hand hebt zoals het opknappen van een bouwval.
Dan blijft de vraag: is er al uitgezocht of een bouwvergunning is verleend?Wolly schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:53:
[...]
Die twee zaken staan los van elkaar, je kan prima een vergunning aanvragen en verkrijgen zonder dat een VVE erbij betrokken wordt.
@Woefdram we zijn een paar weken verder. Heb je nog een update voor ons? Ben wel benieuwd
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik wil best een update geven. We hebben inmiddels onze ledenvergadering gehad en deze is dankzij onze voorzitter cq financiële beheerder nog net niet volledig uit de hand gelopen. We zijn als bestuur door die 2 eigenaren zo'n beetje dood gewenst. (één van de twee heeft dat ook echt uitgesproken). Werd op een gegeven moment zo erg dat onze beheerder ze het woord heeft ontnomen en heeft medegedeeld dat ze voordat ze excuses hadden gemaakt niet meer aan de vergadering mochten deelnemen. Excuses bleven uit.LankHoar schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:43:
@Woefdram we zijn een paar weken verder. Heb je nog een update voor ons? Ben wel benieuwd
We hebben vorige week e.e.a. nabesproken. Beheerder heeft medegedeeld dat dit ook in de notulen vermeld gaat worden. (Helaas was er maar een beperkt groepje lijfelijk aanwezig.) De andere aanwezige eigenaren waren het overigens duidelijk niet met deze eigenaren eens.
Inmiddels is ook duidelijk geworden dat er geen bouwvergunning is verleend. Kan ook feitelijk niet omdat deze vergunning tegen het gestelde in het modelreglement ingaat.
We hebben overigens ondanks de onverkwikkelijke zaken op de ALV nog niet besloten om een zaak aan te spannen. Indien mevrouw alsnog zelf gerechtelijke stappen wil ondernemen zullen wij dat wel in overweging nemen.
[ Voor 16% gewijzigd door Woefdram op 31-03-2026 09:53 ]
Dat is nogal een heftige uitspraak. Daar kun je gewoon aangifte van doen. Zal de relatie niet verbeteren maar ik denk dat deze bewoners gewoonweg overal schijt aan hebben.Woefdram schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:51:
[...]
We zijn als bestuur door die 2 eigenaren zo'n beetje dood gewenst. (één van de twee heeft dat ook echt uitgesproken).
https://www.politie.nl/aa...gifte-van-bedreiging.html
[ Voor 8% gewijzigd door njitter op 31-03-2026 10:08 ]
Dat is niet waar, een bouwvergunning is niet afhankelijk van een modelreglement.Woefdram schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:51:
[...]
Inmiddels is ook duidelijk geworden dat er geen bouwvergunning is verleend. Kan ook feitelijk niet omdat deze vergunning tegen het gestelde in het modelreglement ingaat.
Ok wist ik niet maar we weten dat er geen vergunning is afgegeven.Wolly schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:02:
[...]
Dat is niet waar, een bouwvergunning is niet afhankelijk van een modelreglement.
Klopt maar zoals ik al eerder heb aangegeven is zo'n beetje hetzelfde gebeurd met de schilders. De moeder is rijp voor de GGZ. Eigenlijk meer een medelijdenwekkend geval. Elke aandacht die je aan hen geeft lokt alleen maar weer nieuwe reacties uit. Vooralsnog hebben we besloten hier niets mee te doen.njitter schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:01:
[...]
Dat is nogal een heftige uitspraak. Daar kun je gewoon aangifte van doen. Zal de relatie niet verbeteren maar ik denk dat deze bewoners gewoonweg overal schijt aan hebben.
https://www.politie.nl/aa...gifte-van-bedreiging.html
Dat had je ook kunnen opzoeken bij https://www.officielebekendmakingen.nl/ door het adres in te voeren.Woefdram schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:11:
[...]
Ok wist ik niet maar we weten dat er geen vergunning is afgegeven.
Publiekrecht en privaatrecht zijn twee hele verschillende dingen. Vergunningen zijn publiekrecht en de VvE/het modelreglement zijn privaatrecht. Ieder heeft zijn eigen spelregels en hangen niet met elkaar samen.
Okay, maar wat is de situatie dan nu? Er is een situatie die niet voldoet, maar de VVE gaat niets doen?Woefdram schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:51:
[...]
We hebben overigens ondanks de onverkwikkelijke zaken op de ALV nog niet besloten om een zaak aan te spannen.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dit is begrijpelijk vanuit de beheerder maar niet vanzelf volgens de regels. Je kan niet zomaar mensen uitsluiten van een vergadering en zeker een beheerder kan dat niet. Voor meer zekerheid had je (met akkoord in meerderheidsbesluit) moeten aankondigen wat de regels zijn bij de vergadering en wat de consequenties zijn als de regels niet worden nageleefd.Woefdram schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:51:
[...] Werd op een gegeven moment zo erg dat onze beheerder ze het woord heeft ontnomen en heeft medegedeeld dat ze voordat ze excuses hadden gemaakt niet meer aan de vergadering mochten deelnemen. Excuses bleven uit.
Voor mij staat dit topic vol signalen waarom je beter een neutralere professional het werk kan laten doen.