Externe SSD's verliezen na X tijd (random) data integriteit.

Pagina: 1
Acties:

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24
Ik loop hier al maanden tegen een probleem aan waar ik totaal geen raad mee weet, ook zoek werk op internet levert me geen antwoord :

Uitleg :
IK heb 2 desktops, 1 thuis en 1 op mijn werk.
Bouw is bijna identiek (zie mijn inventaris voor de bouw specs van allebei)

Om gegevens heen en weer te transporteren tussen de 2 desktops gebruik ik 2 externe SSD's :
- Crucial X6 4TB
- Een zelfbouw Egreen met Samsung 870 QVO 4TB

Het probleem :
Na een X tijd verliezen de SSD's data integriteit, waarbij de tijd (lees zolang data normaal te lezen is) totaal random is, de 1ne keer gaat het een paar maanden goed, de andere 2 weken : er is geen lijn op te trekken.

Wat gebeurd er ?
Via de thuis PC zet ik data op de SSD, welke op de werk PC terecht moeten komen.
Zolang de SSD, en het maakt niet uit of het de Crucial X6 is of de zelfbouw externe SSD met de Samsung 870 QVO, aan dezelfde PC blijft hangen blijft alle data bruikbaar.

Zodra de SSD is losgekoppeld en gekoppeld word aan de andere PC is alle data die er nieuw op is gezet verdwenen.
(Via bv Disk Drill is het nog terug te halen maar om dit iedere paar weken te doen ben je ook snel beu)

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd :
- Iedere PC heeft eigen USB-C naar USB-C kabel, verschillende merken geprobeerd : maakt geen verschil, na een X tijd treed het probleem weer op.
- De USB-C naar USB-C kabel gemarkeerd zodat de externe SSD iedere keer op dezelfde manier word aangesloten : geen verschil, probleem is na X tijd terug.
- Externe SSD verwijderen na ontkoppelen in Windows : geen verschil, probleem is na X tijd terug.
- Externe SSD pas verwijderen (en weer terug aan sluiten) nadat de hele PC van stroom af is gehaald : geen verschil, probleem is na X tijd terug.

Bij controle zijn de SMART waardes van zowel de Crucial X6 (95%) als de zelfbouw met Samsung 870QVO (97%) goed.
Met het testen van de SSD's kom ook niks raars naar boven, ze werken zoals geadverteerd (buiten die data integriteit problemen dan)

De Samsung 870QVO heb ik tussen het gebruik als externe SSD ook als gewone SSD's in de PC (dus op SATA kabel gebruikt) gebruikt en hij werkt zonder problemen.

Dat 1 SSD niet goed meer is zou ik nog geloven, maar 2 SSD's die precies hetzelfde gedrag vertonen lijkt mij het probleem toch echt ergens anders te liggen.
Dus als iemand weet wat er hier aan de hand is : do tell :Y
(En als je een oplossing weet nog beter)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hmm dat zou pas na een paar jaar moeten zijn.
Hoe warm liggen die SSD's gemiddeld te liggen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• dierkx36
Juup schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:44:
Hmm dat zou pas na een paar jaar moeten zijn.
Hoe warm liggen die SSD's gemiddeld te liggen?
Uit m'n hoofd de Crucial X6 47ish graden als je veel data aan het overschrijven bent, onder de 40 in idle.
De 870 QVO 45 graden bij veel data schrijven, idle ook onder de 40.

De Crucial is nou +/- 2,5 jaar, de Samsung 870 QVO rond de 4 jaar uit m'n hoofd.
De 870 QVO heeft eerst dienst gedaan als pure opslag disk in de thuis PC, en doet pas sinds een maand of 6 dienst als externe SSD.
Zoals in de TS staat, zolang de 870QVO als "normale" SATA disk word gebruikt is er niks aan de hand, data blijft er opstaan.
Alleen, net zoals bij de Crucial X6, zodra je de SSD als externe SSD begint te gebruiken begint na een X tijd dat data verlies weer.

Blijven de SSD's aan dezelfde PC hangen, niks aan de hand.
Zodra je ze van thuis PC naar werk PC (of omgekeerd) koppeld begint de ellende.

Ik heb van het idee dat als ik bv op de donderdag avond data op de SSD aan het zetten ben, en deze vrijdag aan de thuis PC koppel, de SSD alles wat er vanaf donderdag middag is opgezet is "vergeten"

Gezien allebei de SSD's hetzelfde gedrag vertonen in externe SSD 'modus' , heb ik het vermoerden dat er iets anders aan de hand is.
Sla me alleen dood wat...

[ Voor 6% gewijzigd door dierkx36 op 26-02-2026 20:01 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:24
Als de ssd blokken zou "vergeten" moet dat te vinden zijn met chkdsk.

Hoe heb je deze geformatteerd?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:35
Het probleem is er dus bij beide PC's, dus beide kanten op wat betreft data overzetten.
Of is het probleem er nu alleen als je thuis data op de SSD's zet en de werk PC de laatste gegevens niet meer ziet?
edit: Ok het is beide kanten op dus blijkbaar

Zelf wissel/swap ik hier ook regelmatig losse (SATA) HDD/SSD's tussen vele computers voor voor backups etc.
Daarvoor gebruik ik dan diverse USB3 SATA adapters/docks/cases.
Maar dat is dan vrijwel altijd via USB3 A verbindingen.
Misschien kan je het daarmee ook eens testen?

Er is ook nog een USB instelling voor snel/veilig verwijderen, maar dat staat standaard al aan bij de recente Windows versies.
TenForums: Enable or Disable Disk Write Caching in Windows 10
dierkx36 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:09:
Bouw is bijna identiek (zie mijn inventaris voor de bouw specs van allebei)
Er is geen (openbaar) inventaris zichtbaar?

[ Voor 15% gewijzigd door The_Doman op 26-02-2026 20:44 ]

• dierkx36
jeroen3 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:34:
Als de ssd blokken zou "vergeten" moet dat te vinden zijn met chkdsk.

Hoe heb je deze geformatteerd?
Jep.

Zodra de problemen beginnen, redden van data wat er te redden, partitie verwijderen, SSD een X aantal weken niet gebruiken (word dus de andere externe SSD gebruikt), en indien weer nodig, nieuwe partitie maken, formateren en doorgaan.
The_Doman schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:36:
Het probleem is er dus bij beide PC's, dus beide kanten op wat betreft data overzetten.
Of is het probleem er nu alleen als je thuis data op de SSD's zet en de werk PC de laatste gegevens niet meer ziet?
Zelf wissel/swap ik hier ook regelmatig losse (SATA) HDD/SSD's tussen vele computers voor voor backups etc.

Er is ook nog een USB instelling voor snel/veilig verwijderen, maar dat staat standaard al aan bij de recente Windows versies.
Correct, het komt voor bij allebei de PC's

De 870 QVO zou ik als SATA hotswap schijf nog wel kunnen gebruiken, heb het al eerder gedaan, alleen om ieder week 2 cases te gaan openmaken, liever nit.
Vandaar ook de gebruik gebruik externe SSD.

Van die USB instelling wist ik dus, ga ik controleren thanx _/-\o_

• dierkx36
The_Doman schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:36:
edit: Ok het is beide kanten op dus blijkbaar

[...]

Er is geen (openbaar) inventaris zichtbaar?
Staat nou openbaar :Y

Pagina: 1